و وزيرآموزش مظفر ، حسين با گفتوگو
جايي به راه سويه ، يك روشهاي ;پرورش
!نميبرد
و پرورشي يكسويه روشهاي كه ميكرديم فكر زماني اگر *
شرايط در دستكم باشد ، پاسخگو ميتواند ديني و تربيتي
نداريم برداشتي چنين جديد
و يكسويه برخوردهاي زور ، تطميع ، تهديد ، هرگونه *
بعد در بويژه پرورش و آموزش در تقليدوار متابعتسازي
است محكوم پرورشي
مديران پرورش ، و آموزش وزارت تمركزگراي ساختار *
است كرده بياختيار و بياراده را مدرسهها
اجرايي و فكري آمادگي از مدرسهها مديران از بسياري *
برخوردارند محوري مدرسه سياست اجراي براي لازم
;اشاره
با مصاحبه براي را درخواستم اولين كه بود قبل ماه حدود 9
پرورش و آموزش عمومي روابط و پرورش و آموزش محترم وزير
شدم متوجه كردم ، پيگيري را نامهام جواب وقتيفرستادم
فرصت در انشاءالله" نوشتهاند ، نامه پائين مظفر آقاي كه
."بعدي
و چندين بعد ، ماه تا 9 كه شد باعث كوتاه جمله همين
چند و كنم پيگيري را مظفر آقاي با مصاحبه درخواست چندبار
براي روزنامه سردبيري شوراي امضاي و مهر با ديگر نامه
.بفرستم وزير دفتر نهايت در و پرورش و آموزش عمومي روابط
و آموزش عمومي روابط از مصاحبه ، از قبل ساعت سرانجام 24
.داريد مصاحبه وزير با صبح فردا:گفتند و زدند تلفن پرورش
غير اختصاصي مصاحبه اولين مصاحبه اين نيم و سال دو از پس
درباره و آزاد طور به كه بود پرورش و آموزش وزير سياسي
به دستيابي چون.ميشد برگزار پرورش و آموزش مسائل همه
است ممكن كه آنجا تا كردم سعي است ، دشوار كمي مظفر آقاي
.كنم جدال و بحث كمتر و كنم مطرح بيشتري سوءالهاي
ايشان از و كردهام طرح سوءال گفتم ، 45 مظفر آقاي به
مورد موضوع از و بدهند پاسخ سوءالها خود به تنها خواستم
.نشوند خارج بحث
يا تا پنج و چهل:گفت پرورش و آموزش عمومي روابط مسئول
.تا پنج چهار
به شد ، وقت كه آنجا تا:گفت مظفر آقاي و خنديديم همه
پانزده حدود و نشد وقت ولي.ميدهم پاسخ شما سوءالهاي
كامل متن ميخوانيد آنچه.كنم مطرح نتوانستم را سوءال
علمي صفحه در آتي روزهاي و امروز كه است مصاحبه اين
.شد خواهد چاپ فرهنگي
اميرشاهي افشين سيد از گفتوگو
نگاه كه گفتيد هايتان سخنراني از يكي در جنابعالي *
و نامناسب كشور در ابتدايي پرورش و آموزش به موجود
ابتدايي ، دوره ويژه اهميت عليرغم تاكنون و است تاسفبار
اين غلط ، بينش يك براثر و است نشده آن به اساسي توجه
محسوب دبيرستان و راهنمايي مقاطع از اهميتتر كم دوره
وزارت بدنه در كه شد اظهار حالي در شما سخنان.است شده
عمومي ، آموزش مديركل عنوان به نفر يك تنها پرورش و آموزش
ابتدايي و راهنمايي دورههاي به مربوط مسايل تمامي بر
پنج از بيش متوسطه ، مقطع در كه حالي در ميكند ، رسيدگي
و دانشگاهي پيش نظري ، كاردانش ، مختلف شاخههاي در مديركل
آموزش كارمندان تعداد.هستند كار به مشغول حرفهاي و فني
كاركرد.است ابتدايي آموزش از بيشتر بسيار هم متوسطه
ابتدايي دوره در بالاتر يا و ليسانس نفر يك هفتگي موظف
كاركرد داراي فرد همين كه حالي در است هفته در روز شش
و است دبيرستان و راهنمايي در هفته در روز سه يا چهار
مديران و معلمان بيشتر.دارد هم بيشتري دستمزد البته
به باتوجه.هستند دانشگاهي تحصيلات فاقد ابتدايي مدارس
چه ابتدايي پرورش و آموزش درباره جنابعالي دغدغه
ابتدايي پرورش و آموزش وضعيت بهبود براي عملي اقدامهاي
دادهايد؟ صورت
زيرساخت ابتدايي ، پرورش و آموزش كه دارم عقيده همچنان *
بخواهيماهداف اگر و ميدهد راتشكيل كشور تربيت و تعليم
كنيم ، دنبال ديگر مقاطع و بزرگسالي در را پرورش و آموزش
پرورش و آموزش در اهداف اين به دستيابي زمينه بهترين
در اولويتي ميبايست دليل همين به.دارد وجود ابتدايي
.شويم قائل زمينه اين
بايد كرديد ، اشاره تشكيلاتي تفاوتهاي به كه اين درباره
كه معني اين به ابتدايي و متوسطه تشكيلات در تفاوت بگويم
ابتدايي براي كمتري اهميت و متوسطه براي بيشتري اهميت
.نيست شدهايم ، قائل
فرهنگ و است فرهنگسازي ابتدايي پرورش و آموزش مسئوليت
صورت به متوسطه مقطع در اما ميكند ، دنبال را عموميتري
شرايط با متناسب مهارتي و تئوري نظري ، جنبههاي به تخصصي
پرداخته جامعه عمومي شرايط و دانشگاهها كار ، بازار
نفر يك است ممكن ابتدايي مسئول "طبعا رو اين از.ميشود
نفر چند مختلف تخصصهاي لحاظ به متوسطه مسئول و باشد
و بينش اصلاح شامل دادهايم صورت كه اقدامهايي.باشند
احياي حقيقت در.است بوده پرورش و آموزش مجموعه در نگرش
مسئولان و وزير منظر از ابتدايي پرورش و آموزش منزلت
.شد روبهرو خوبي رويكرد با كه بود وزارتخانه
ابتدايي كتب اصلاح هستيم ، آن انجام حال در كه دوم مسئله
عمومي فرهنگ با متناسب ميبايست دانشآموزان چون است ،
اجتماعي ، تربيتي ، زندگي ، مهارتهاي شوند ، تربيت جامعه
.شود گرفته نظر در ابتدايي كتابهاي در علمي و سياسي
حقوق مجموعه در را اصلاحاتي نيز حقوقي امكانات نظر از
اصلاحات اين بيشتر جهتگيري كه دادهايم ، انجام معلمان
حقوق ميانگين و است شده ابتدايي پرورش و آموزش متوجه
ساير حقوق افزايش ميانگين از بيش ابتدايي در معلمان
.است بوده مقاطع
و هزار از 46 را معلمان حقوق ميانگين گذشته سال دو در
بيشترين كه رسانيدهايم ، تومان هزار به 82 تومان 500
.است شده ابتدايي پرورش و آموزش متوجه رشد ، درصد
را تبعيض تا است انجام دست در اقداماتي كه اين ديگر نكته
درصد دليل 25 همين به.بزداييم ابتدايي پرورش و آموزش از
كردهايم منظور ابتدايي معلمان براي را شغل فوقالعاده ،
اوليه موافقتهاي ولي است ، نشده ابلاغ هنوز البته كه
بودجه و برنامه سازمان و استخدامي و اداري امور سازمان
ابتدايي برنامههاي در البته.است شده جلب زمينه اين در
تحول و پويايي كه كنيم ايجاد تحولي تا هستيم درصدد نيز
.شود ايجاد ابتدايي بخش در بيشتري
چيست؟ برنامهها اين *
بحث برخي ، .دارد وجود مختلفي ديدگاههاي البته *
اين در را متوسطه و ابتدايي معلمان كار ساعت همانندسازي
نگاه يك اين.كنند تعطيل را معلم و مدرسه كه ميدانند
كه است اين ديگر نگاهنيستيم موافق نگاه اين با و است
به معلم كار ساعت با را پرورش و آموزش اصلي برنامههاي
درمورد را برنامه فوق ساعات و كنيم هماهنگ رسمي صورت
در كه كنيم ترميم فوقالعاده پرداخت با مربيان و معلمان
.است بررسي دست
به كه شده ايجاد فضايي پرورش ، و آموزش در حاضر حال در *
دانشآموزان و معلمان و فرهنگيان از بسياري به نوعي
خانم معلمان از برخي "مثلا.است بخشيده دوگانه شخصيتي
در كه حالي در ميكنند ، سر به چادر مدرسه به رفتن هنگام
ميان در يا و ميكند فرق آنها پوشش مدرسه محيط از خارج
ميبينيم را افرادي دانشآموز دختران بويژه دانشآموزان ،
.دارند مدرسه از خارج و مدرسه در متفاوت "كاملا ظاهري كه
و رفتار كه است شده ايجاد فضايي مدارس در طرفي ، از
روي از پرورشي مسئولان يا و مدرسه مديران از بعضي عملكرد
در بويژه مذهبي خشك رفتارهاي آن كنار در.است ظاهرسازي
امور اين متولي كه ميشود مشاهده خانم مديران بعضي ميان
گاهي.ميشوند معرفي وزارتخانه پرورشي برنامههاي بيشتر
ممكن برود ، مدرسه به چادر بدون خانمي اگر شود ، مي گفته
توضيحي چه اينباره در شود ايجاد برايش مشكلاتي است
داريد؟
و پرورش و آموزش جدايي يكي كرديد ، اشاره نكته چند به *
از و مدت اين در ما تلاش همه.دارد وجود كه موازي خط دو
پرورش و آموزش خط دو كه كنيم سعي كه است اين بعد به اين
صحبت زمينه اين در نيز مفصل طور به.كنيم نزديك هم به را
.كردهايم مطرح نيز را نگرشهايي و بينشها و كردهايم
كلاسيك اصول بر مبتني ما پرورشي روشهاي بايد كه معتقديم
روشهاي بر مبتني ما آموزشهاي هم و باشد آموزشي منطقي و
بايد پرورشي مسائل در ما معلمان.باشد پرورشي و تربيتي
عظيم ظرفيت از بهينه استفاده و باشند داشته مشاركت
دنبال كه است ما سياستهاي جزو پرورشي مسائل در معلمان
ساعات از كه ميكنيم فراهم را آن زمينههاي و ميكنيم
پرورشي وظايف ايفاي در آموزشي معلمان موظف غير يا موظف
يك "مثلا كه دادهايم پيشنهاد هم لايحه در.كنيم استفاده
و بدهد درس رياضي ساعت دوازده باشد حاضر رياضي معلم
بخش در اما.دهد انجام مشاور كار را ديگر ساعت دوازده
.دارد وجود فراواني بحثهاي تربيتي ، و پرورشي روشهاي
و پرورشي سويه يك روشهاي كه ميكرديم فكر زماني يك شايد
شرايط در دستكم باشد ، پاسخگو ميتواند ديني و تربيتي
و آموزش مسئولان حداقل يا و نداريم را برداشتي چنين جديد
درجه در كه معتقديم.ندارند را اعتقاد و نگاه اين پرورش
تا كنيم انگيزه ايجاد دانشآموزان ميان در بايد نخست
احساس ميگردد ، آب دنبال به كه تشنهاي مانند دانشآموز
مسائل آگاهسازي فرايند بايد كه معتقدم.كند نياز و عطش
دروني.كنيم دروني و عقلاني دانشآموزان براي را تربيتي
.است ما برنامههاي از ارزشها كردن
خود و باشد همراه مشاركت با ميبايست كارها اين
هرگونه.كنند مشاركت ديني و پرورشي مسائل در دانشآموزان
.است محكوم تربيتي نظام در زور هرگونه و تطميع تهديد ،
.است محكوم آموزشي و تربيتي نظام در سويه يك برخوردهاي
بعد در بويژه پرورش و آموزش در تقليدوار متابعتسازي
دروني و كردن عقلاني ما جهتگيري و است محكوم پرورشي
.است ارزشها كردن
و تهديد و زور هرگونه و است طور همين هم حجاب بحث در
مسائل در "اصلا ما.است محكوم حجاب بحث در نيز اجبار
در اكراه و اجبار.نداريم اجبار ديني مفاهيم و ديني
يك به را انسان و ندارد معني "اصلا ديني ، مسائل پذيرش
نفي را روشها اين ما و ميكند تبديل دوگانه شخصيت
ملي و ديني شرايط به و است برتر حجاب چادر.ميكنيم
اين به بيشتري علاقه نيز مردم و است نزديكتر ما جامعه
حتي بايد و كنيم سست را فرهنگ اين نبايد ما دارند ، فرهنگ
مورد نيز چادر براي اجبار هرگونه ولي.كنيم تشويق را آن
.نيست پرورش و آموزش پذيرش
هيچگونه نبايد پرورشي مسائل در كه كرديد تاكيد چه اگر *
و آموزش مسئولان ساير نظر و باشد داشته وجود اجباري
است ، چنين نيز وزارتخانه پرورشي معاون ازجمله و پرورش
بسياري در و دارد وجود پرورشي مسائل در اجبار كماكان ولي
.ميشود مشاهده مدارس از
و آموزش مجموعه در موردي و مقطعي شكل به كه برخوردهايي *
ميليون يك مدرسه ، هزار و 113 بسيار گستردگي با پرورش
در نبايد را ميگيرد صورت دانشآموز ميليون و 18 معلم
از بعضي وجود گستردگي ، اين به مجموعهاي در و گرفت نظر
.است طبيعي نارساييها
صورت پرورش و آموزش مورد در كه قضاوتهايي در بزرگ اشكال
كوتاه ، مقطع يك در ميرود انتظار كه است اين ميگيرد ،
و ساختاري كه را فرهنگي و فكري فضاهاي همه پرورش و آموزش
در و پرورش و آموزش دل در و است دراز ساليان به مربوط
است ، شده نهادينه تربيت و تعليم عوامل مجموعه فكر و نهاد
اين.است فرهنگسازي تربيت ، و تعليم كارببرد بين از
صورت فرايند يك در و مسير يك در بايد آگاهسازي فرآيند
بايد كه امكاناتي و خودش متناسب ابزار با هم آن پذيرد
.باشد داشته
مديران طريق از نبايد كرديد اشاره كه مواردي اين آيا *
كردن اداره با مدارس مديران چون.پذيرد صورت مدرسهها
را مشكلات اين ميتوانند خودشان مديريت تحت مجموعه صحيح
تواناييهاي از مدارس مديران از بسياري ولي.كنند حل
بايد نفر يك كه شرايطي و معيارها.نيستند برخوردار لازم
چيست؟ شود ، انتخاب مدرسه مدير عنوان به تا باشد داشته
مدرسه مدير حد در مديران از بسياري ميشود مشاهده چون
نميتوانند هم را خودشان فراوان و حساس وظائف و نيستند
.دهند انجام خوبي به
اهداف و درست انديشه تحقق براي مهم موضوعات از يكي *
.است كارآمد مديريت و آموزشي مديريت بحث پرورش ، و آموزش
و سست را مديريتها و داشته دخالت مختلفي عوامل متاسفانه
ايجاد رغبت زمينه اين در كمتر و است كرده مايوس "بعضا
به مديران كاركرد در تاثيرگذار عوامل از بخشي.ميشود
معيشتي عوامل معتقدم البته كه برميگردد معيشتي عوامل
هستند حاضر شايسته افراد از بسياري چون.دارد كمتري نقش
نيز بخش يك اما.بكشند زحمت و دهند انجام مديريت كار كه
كه است پرورش و آموزش وزارت تمركزگراي ساختار به مربوط
مديري "طبعا.است كرده بياختيار و بياراده را مديران
"قطعا است ، بياختيار و بياراده كه كند احساس كه
مدرسه در پويايي و خلاقيت و باروري براي نيز انديشهاش
.نميشود شكوفا
كه است جناحي و سليقهاي و خشك برخوردهاي نيز ديگر عامل
سياست ولي شود وارد خدشه سالاري شايسته به شد ، موجب
سالاري شايسته مبناي بر مديريت و انساني نيروي گزينش
دستور در بازنگري يك انجام كه است شده موجب خاتمي آقاي
كار دستور در را پرورش و آموزش مديران نصب و عزل عمل
سه.است برنامهريزي مرحله در حاضر حال در كه دهيم قرار
شامل كه گرفتهايم نظر در كار اين اجراي براي را مرحله
سالاري شايسته مبناي بر مديران تثبيت و آموزش پالايش ،
دستور در نيز مديران نصب و عزل نظام كردن قانونمند.است
.شود خارج سليقهها دسترس از تا است گرفته قرار كار
است؟ شده انجام ارتباط اين در عملي اقدام چه *
آييننامه كه است اين شده انجام كه اقدامي "فعلا *
اختيارات مديران ، به و شده اصلاح حدودي تا مدارس اجرايي
در نيز محوري مدرسه سياست تبيين.است شده داده بيشتري
پذيرش كه شده باعث و كرد انگيزه ايجاد مديران ميان
.باشد داشته بيشتر جاذبههاي آنها براي مديريت
مدرسه سياست چرا كرديد ، اشاره محوري مدرسه سياست به *
نميرسد؟ اجرايي و عملياتي مرحله به محوري
.است سياست يك گفتهايم بارها كه همانطور محوري مدرسه *
.شود تبيين تا دارد نياز زيادي زمان به "اولا سياست اين
در كه داريم علاقه است ، تازهاي كار چون كه اين بويژه
صورت فراواني تبادلنظر و بحث و نقد مساله اين تبيين
راهكارهاي تبيين مرحله به بررسي و بحث از پس و پذيرد
داريم تمايل است ، مهمي بحث مدرسهمحوري چون.برسد اجرايي
يعني.كند باز را خودش جاي جامعه در بيشتر موضوع اين كه
بحث و نقد جامعه ، در هم و مسئولان و مديران ميان در هم
نپخته و خام ميشود ، ابلاغ كه اجرايي عمل دستور تا شود
.ميدهيم انجام را كارهايي همزمان حال ، عين در.نباشد
سياست راستاي در مدارس اجرايي آييننامه اصلاح "مثلا
براي مدارس به اختيارات تفويض.پذيرفت صورت محوري مدرسه
تفويض همچنين.پذيرفت صورت زمينه همين در كارنامه ، صدور
حوزه در حتي -معلم و مدير و مدرسه به امتحانات اختيار
كه گفتهايم.است راستا اين در نيز -نهايي انتخابات
ختم حداكثر يك به و ميشود شروع حداقل يك از محوري مدرسه
فرهنگي زمينههاي ابتدا و كنيم زمينهسازي بايدميشود
به تا كنيم طراحي حداقل از را اجرايي زمينههاي سپس و
به اجرايي امور واگذاري آن ، حداقل.برسيم حداكثر
اختيارات تفويض نيز آن حداكثر و متوسط حد و است مدرسهها
نيروي انتخاب و مدرسه مدير انتخاب برنامهريزي ، در بيشتر
.است حقوق پرداخت و انساني
سلب دلايل از يكي بگويم كه نيست اغراق ميكنم فكر *
كه بوده اين ادارات به آن اعطاي و مديران اختيارات
و مهارت و آگاهي بينش ، از مدارس مديران از بسياري
مختلف مسائل درباره درست تصميمات اخذ براي لازم مشروعيت
آمادگي مدارس ، مديران حاضر حال در آيا.نبودند برخوردار
دارند؟ محوري مدرسه سياست اجراي براي را لازم
هم يعني.برخوردارند لازم آمادگي از مديران ، از بسياري *
را محوري مدرسه سياست و هستند فكري آمادگي داراي
البته.دارند اجرايي و عملي آمادگي هم و پذيرفتهاند
اين با متناسب ميبايست "قطعا نيز ما مديران از بعضي
گيرند قرار بهسازي مورد دارند كه توانمنديهايي و سياست
آموزش برنامه در امسال.كند پيدا بهبود عملكردشان تا
به تا است شده گنجانيده هم آموزشي مديريت آموزش معلمان ،
پيدا تحقق لازم زمينههاي محوري مدرسه سياست اجراي خاطر
.كند
آمادگيهاي مدرسهها مديران ميان در كه كرديد اشاره *
وجود محوري مدرسه سياست اجراي براي لازم اجرايي و فكري
معاونتهاي عملكرد و سخنان ميان در كه حالي در دارد
آقاي كه حالي در "مثلا.ميشود مشاهده تناقض وزارتخانه
و دارد اعتقاد محوري مدرسه سياست به عزيززاده
ولي است ، كرده پيشبيني رابطه اين در نيز برنامههايي
جدي چندان را محوري آموزشي ، مدرسه فانيمعاون دكتر آقاي
خط تعيينكننده بخشنامههاي سيل كماكان و نميگيرد
ارسال معاونت اين سوي از مدرسهها به آموزشي مشيهاي
.ميشود
مورد محوري مدرسه بحث الاننيست درستي تلقي خير ، *
بارها فاني آقاي.است پرورش و آموزش مسئولان همه اتفاق
حتي.كردهاند سخنراني محوري مدرسه سياست مورد در
پرورش و آموزش وزارت اولويتهاي از كه دادهاند پيشنهاد
آقاي.باشد محوري مدرسه سياست كردن اجرايي جاري ، سال در
زمينه اين در پرورش و آموزش مسئولان همه و عزيززاده
به ورود نحوه و حداكثر و حداقل در تنها.دارند نظر اتفاق
باشد داشته وجود سليقه اختلاف مقداري است ممكن مسئله اين
اختلاف اين سياست ، اين شدن مدون و شدن اجرايي با كه
.خواهدشد حل سليقه
مديران اختيار در و شود تدوين است قرار كه دستورعملي *
ميگيرد؟ قرار مديران اختيار در كي بگيرد قرار
.ميگيرد قرار مديران اختيار در امسال *
چرا شما نظر به.ميكرديم صحبت پرورشي بخش درباره *
است؟ رفته دانشآموزانبالا ميان در بزهكاري درصد
فرهنگي ، عواملدارد بستگي مختلفي عوامل به بزهكاري *
كه...و معنوي عوامل خانوادگي ، بافت اجتماعي ، اقتصادي ،
را مسئله اين ابعاد همه بايد.دارد تاثير زمينه اين در
كه بزهكاريهايي اين كه است طبيعي و دهيم قرار بررسي مورد
بر تاثيرگذار متاسفانه ميشود ، ايجاد مختلف ابعاد در
از خارج ديگرتلقي بهعبارت و هست هم پرورش و آموزش
بهوجود را بزهكاري هم پرورش و آموزش كه است اين انصاف
حالي در.ببرد بين از را بزهكاري ميبايست هم و ميآورد
مشكلات به مربوط بعضيها.كرد توجه عوامل همه به بايد كه
ميبايست حال ، هر به.است خانوادگي مشكلات يا و اقتصادي
فراهم بزهكاري ريشههاي خشكانيدن براي لازم زمينههاي
.دارد بيشتري امكانات به نياز كه شود
دارد ادامه
|