...شد جاودانه انديشهاش در او
مديريت پيام
...شد جاودانه انديشهاش در او
طلاي مدال برنده رضاصادقي مرحوم تولد ايام با همزمان
رياضي جهاني المپياد
به چيزهايي جامعه.بودهام ستيز و جنگ در خود با هميشه "
من به.بود گرفته من از چيزهايي عوض در و بود داده من
با دايمي جدال در مرا و نوشدارو هم و بود داده شمشير هم
زاده كهمن جدالهاست اين نتيجه از و بود نگهداشته خود ،
بيرون و جوشيدم من كه است جدال اين خونين شنهاي از و شدم
".آمدم
"صادقي رضا"
گرابيان مريم *
اكثر تصور برخلاف.نيست سادهاي كار "رضا" از گفتن سخن
افتخارآفرين و المپيادي رياضيدان تنها ، ا ر او كه مردم
.بود هم زبردست نويسندهاي و توانا شاعري ميشناسند ،
هم جالبي نظريات و است نوشته فراواني مقالات و داستانها
.دارد
و احساس انديشه ، از سرشار است رضايي او خاطرات ، ميان در
.عشق و صداقت همه از بالاتر
مشهد در ارديبهشتماه 1356 بامداد نخستين در "صادقي رضا"
.گشود جهان به چشم فرهنگي ، و متدين خانوادهاي در مقدس ،
بخش "سفلي چكنه" محروم روستاي در را كودكي دوران
قرآن دبستان ، به ورود از قبلكرد سپري نيشابور سرولايت
.آموخت مكتبخانه در را
سوءال جواب تا.كنجكاو و بود پرسشگر":ميگويد رضا پدر
هر به و برنميداشت تلاش تكاپوو از دست نمييافت ، را خود
علوم درس كه بزرگش خواهر از روزي.نميشد قانع پاسخي
:ميشنود پاسخ و چيست؟ مولكول ميپرسد ميخواند ،
اتاق به رضا.ميگويند مولكول را چيز هر قسمت كوچكترين
;ميكند خرد را بازيش اسباب گوشتكوب با و ميرود ديگري
و ميآورد خواهرش نزد ميبيند ، كه را قطعهاي كوچكترين
"!است؟ مولكول اين:ميپرسد
مشهد به خانواده همراه دبستان ، دوره پايان از پس رضا
.داشت علاقه شعر به و ميخواند كتاب بسيار.آمد
و گرفت يازده نمره رياضي درس از راهنمايي ، سوم كلاس در
عوض را او زندگي مسير همين ، و گرديد خانواده رنجش باعث
.پرداخت گسترده مطالعه و تلاش به راسخ عزمي با ;كرد
.داشت ادامه عمرش لحظات واپسين تا كه تلاشي
را دبيرستان دوره درخشان ، استعدادهاي آزمون در قبولي با
.كرد آغاز رياضي رشته در مشهد ، "هاشمينژاد شهيد" مركز در
بيست نمره رياضي درس چهار هر از دبيرستان ، دوم سال در
در شركت براي و شد معرفي تهران به سازمان ، طرف از و گرفت
صنعتي دانشگاه در (رياضيات با آشنايي) تابستاني كلاسهاي
.شد اعزام شريف ،
نبودند او براي كامپيوتر خريد به قادر رضا خانواده چون
گاهي داشت ، وجود كامپيوتر دستگاه دو فقط نيز مدرسه در و
با و ميماند مدرسه ساعت بعداز سرايدار اجازه با اوقات
رياضي روي بر بيشتر را خود تلاش لذا ميكرد ، كار آنها
.ساخت متمركز
رياضي المپياد يازدهمين كشوري مرحله به آذرماه 1372 در
راه شيراز در دانشآموزان كامپيوتر المپياد چهارمين و
نقره مدال كسب به موفق سال ، همان بهمنماه در و يافت
و شد رياضي رشته در كشور طلاي و كامپيوتر رشته در كشوري
سپس.گرديد اعزام تهران به المپياد اردوي در شركت براي
در و درآمد ايران اسلامي جمهوري نفره شش تيم عضويت به
رياضي المپياد پنجمين و درسي (ژولاي 1994) تيرماه 1373
.شد جهاني نقره مدال كسب به موفق هنگكنگ ، كشور در جهان
به جمهور رئيس طرف از كامپيوتر دستگاه يك بازگشت ، از پس
و رياضي رشته دو هر در توانست رضا و ;گرديد اهدا او
.بپردازد مطالعه و فعاليت به كامپيوتر
رياضي المپياد استاني مرحله در "مجددا آذرماه 1373 ، در
كامپيوتر و رياضي طلاي مدال دو و شد انتخاب كامپيوتر و
المپياد دو در شركت كه آنجا از.آورد بهدست را كشوري
و استادان صلاحديد به نبود ، ممكن همزمان جهاني علمي
گذراندن از پس و كرد انتخاب را رياضي المپياد شخصي علاقه
و درآمد ايران نفره شش تيم عضويت به المپياد اردوي دوره
تيرماه 1374 در رياضي المپياد سيوششمين در شركت براي
طلاي مدال و شد اعزام كانادا تورنتوي به (ژولاي 1995)
.آورد دست به كننده شركت كشور بين 73 در را جهاني
دانشگاه رياضي رشته در را خود تحصيلات مهرماه 1374 ،
پيشنهادهاي كه بود حالي در اين و ;كرد آغاز شريف صنعتي
كرده دريافت كشور ، از خارج دانشگاههاي سوي از فراواني
مجرب استادان نزد و ايران در ميخواست رضا اما.بود
تحصيلات براي لزوم ، صورت در تنها و كند تحصيل ايراني
.برود خارج به تكميلي
صورت به فوقليسانس مقطع اول ترم رادر "گراف" درس
درس اين در نمره 5/19 كسب به موفق و كرد انتخاب اختيار
در تا خواست او از كه نمود جلب را استاد نظر و گرديد
جوان ، دانشپژوهان باشگاه درشود مشغول تحقيقات مركز
.شد المپياد سوءالات طراح
سال يك":ميگويد او امانتداري و درستكاري از رضا مادر
به استاني مرحله در قبولي از پس جواد برادرش رضا ، بعداز
يكي رضا آنكه با.يافت راه يزد در المپياد كشوري مرحله
ارتباط ، اين در مسابقه پايان بعداز بود ، سوءالات طراحان از
".(كرد كسب برنز مدال جواد).نكرد صحبتي او با
عنوان با مقالهاي پربارش ، عمر هفتههاي آخرين در رضا
مقاله ارائه براي و نوشت "ساختني اعداد و متناهي جهان"
كشور دانشجويان رياضي سمينار نخستين به سخنراني صورت به
.شد دعوت اهواز در
....اما.شدند حركت آماده ديگر ، دانشجوي همراه 27 به وي
عضو تابش دكتر نميرود ، آنها با تيم رئيس فرهادي دكتر
.ميكند خودداري رفتن از علمي هيات
المپياد نفره تيم 6 در كه زماني آن":ميگويد رضا پدر
بهعنوان را خانمي بود ، دختر يك تنها تورنتو ، به اعزامي
پس كردند ، اعزام كانادا به گزاف هزينهاي با وي ، سرپرست
!شوند؟ سفر اين عازم سرپرست بدون دختر دادند 5 اجازه چطور
و "..ميشود باز آسمان درهاي شبها ، نيمه" ميگفت رضا
شب ، ساعت 30/10 اسفند 76 ، افتاد25000 اتفاق اينچنين
نداشتن و راه پليس هشدار و شديد بارندگي وجود با راننده
بامداد ، ساعت 2.ميكند حركت تهران سمت به سرعتسنج ، صفحه
از تن با 6 همراه رضا و ميكند سقوط درهاي در اتوبوس
اين از مظلومانه شريف ، صنعتي دانشگاه نخبه دانشجويان
در را رياضياش نشده حل مساله و ;پرميگشايد خاكي دنياي
.ميگذارد جا آيندگان براي گرهكردهاش مشت
.ميشوند منتقل تهران به !!هواپيما با بلافاصله اجساد
فاحشي اشتباهات كه ميشود صادر عجله با آنقدر فوت گواهي
آن در آنان از برخي تولد محل و حادثه وقوع تاريخ مانند
ميكنند ، پخش را خبر شبانه بيگانه راديوهايميشد مشاهده
اخبار ازطريق بعد ، روز بعدازظهر ساعت 2 رضا خانواده اما
كه بود پاسخي تنها اين و !ميشوند موضوع متوجه سراسري ،
:شد داده آنان خانوادههاي به
و جاده سطح اشكالات و راننده بياحتياطي حادثه علت *
و پيچ در كافي ، هشداردهنده علامات نبودن و حفاظ فقدان
در اشكالات و عوارض اينگونه كه بوده جاده تند شيب
!است عادي "تقريبا ما جادههاي
ساير و نخبه دانشجويان بين تفاوتي نميتواند دانشگاه *
!شود قايل امكانات و بودجه حيث از دانشجويان
سالم همگي المپياد ، تيم اعضاي از نفر سه خوشبختانه *
!هستند
به مرا كه است روشن من دل در چراغي ميدانم صورت هر در "
وظيفه پس آمدهام ، دنيا به من.ميكند هدايت حقيقت سمت
و بشناسم را خودم كه دارم وظيفه.بشناسم را دنيا كه دارم
و كنم زندگي بايد پس است ، من وظايف بديهيترين جزو اين
وجودي راز و ناشناختهها كشف براي بودن زنده موهبت از
"...كنم استفاده خود
شهداي همجوار هشتم ، امام مطهر صحن در صادقي رضا پيكر
تقديرنامههايش و مدالهاشد سپرده خاك به مشهد ، عاشوراي
قدس آستان موزه در "تختي پهلوان جهان" افتخارات كنار در
...شد جاودانه انديشهاش در خود و گرفت قرار رضوي
بهراميان ، آرمان سايبان ، عليرضا كابلي ، فريد حيدري ، علي
كه بودند گلي جوان رضايي ، شش مرتضي و لطفعليزاده مجتبي
.شدند پرپر صادقي ، رضا با همراه حادثه ، آن در
مديريت پيام
مديريتي مهارتهاي افزايش راههاي
در كه است واژههايي متداولترين از يكي "مديريت"
.است رفته كار به مختلف قلمروهاي
سازمان رئيس آيا "كيست؟ آن از شما سازمان در مديريت"
افراد بعضي است؟ مدير "كارفرما" است؟آيا مديريت عهدهدار
فراگير تعريف يك.ميدانند آن مصاديق از را "كارفرما"
كارگيري به لازمه كه است آن مبين مديريت از شده پذيرفته
در اختيار و قدرت برداشتن در سازمان ، يك در واژه اين
.است مشي خط تدوين و تهيه
نيز مياني سطح مديران از گسترهاي و كارفرما بدينترتيب
.نميگيرند قرار آن حيطه در
ونه است فعل يك واژه ، اين كه است آن "مديريت" ديگر تعريف
كليه شامل و بوده نزديكتر حقيقت به تعبير اين.اسم يك
يا توليدي شركت در سازنده امري به كه شد خواهد افرادي
.ميكنند اقدام تجاري
كه ميشود ، ارائه "مديريت" از سومي تعريف مقاله ، اين در
مديريت ، :است آنها اجراييترين ليكن بهترين ، نه "احتمالا
اين.است افراد ديگر توسط رويدادها رساندن انجام به عمل
وسيله به را رويداد كه فردي را مدير بلافاصله ، تعريف
ممكن البته ، .ميكند معرفي درميآورد ، اجرا به ديگران
است ممكن كه چند هر.دانست "هنري" امري را مديريت است ،
و منطقي بسيار اصطلاح به مديران از برخي براي نكته اين
هستند مديراني موفق ، مديران اما ، .باشد ناخوشايند سختگير
امكان و نهاده ارج را خلاقيت خود عملكرد و نگرشها در كه
رو ، اين از.ميبخشند استمرار را نو انديشههاي ظهور
يك "رهبري" يا "مديريت" شغل به نسبت مديراني چنين رهيافت
.است جاري و روان فعاليت
خصوصيات گرفتن نظر در و سازمان هر در مردم رفتار به توجه
نظر در با نيز را زير اصول و است مهم بسيار آنها متفاوت
بتوان تا گرفت كار به بايد آنها نهادن ارج و داشتن
شغلي رضايت كسب طريق از را سازمان كارآيي و اثربخشي
.پوشاند عمل جامه كاركنان
.كنيد ايفا بايد را نقشي چه بدانيد:اول اصل
.باشيد متعهد خود مسئوليتهاي به:دوم اصل
جامعتر دقيقتر ، اطلاعات به بهتر ، مديريت براي:سوم اصل
.كنيد آغاز را خود كار بيشتر و
.باشيد نوآوري و ابتكار مشوق:چهارم اصل
فراهم را عقايد پرورش و نظرات ارائه زمينه:پنجم اصل
.بخشيد توسعه را آن و آوريد
.بخشيد بهبود را خود تصميمگيري مهارتهاي:ششم اصل
مناسب زمان كار ، هر بهينه اجراي و مديريت براي:هفتم اصل
.بگيريد نظر در را
كردن فكر براي را ويژه زماني امور ، تدبير براي:هشتم اصل
.بگيريد نظر در
.فراگيريد را انگيزشي و محرك عوامل كاربرد:نهم اصل
.بخشيد بهبود را خود شغلي مهارتهاي:دهم اصل
.بخواهيد ياري مشكلات حل براي ديگران از:يازدهم اصل
.كنيد ارزيابي را خود عملكرد:دوازدهم اصل
.كنيد آغاز خويشتن از را مهارتها بهبود:سيزدهم اصل
|