خانه علمي مديريت
هيچ بدون شدن ، صنعتي ماقبل دوران زن ;گفت نميتوان
پيش از والگوهاي زمانسنجي طراحي ، برنامهريزي ،
مزرعه ، خانواده ، فعاليتهاي كليه شدهاي ، سازماندهي
و فرزندان دروني توانمنديهاي پرورش و بچهداري دامپروري ،
را خانواده مرد زندگي امورات به كامل رسيدگي حال ، عين در
خانواده ، پيدايش آغاز از دليل همين به ;ميدهد انجام
است داشته وجود هم خانواده مديريت
يك شماره نمودار
خانواده نهاد اجتماعي ، نهادهاي ترين اساسي از يكي
خانواده درمييابيم ، نهاد ، اين علمي مطالعه با.ميباشد
كه فردي ;ميباشد خود مخصوص نيازهاي با خاص سازمان يك
الگودهي ، نيازسنجي ، شناسايي ، مورد را خانواده سازمان
در ميدهد ، قرار راهنمايي و نظارت برنامهريزي ، رفتاري ،
.است گرفته عهده به را نهاد اين مديريت اصل
سمت اين احراز ويژگيهاي ميبايد ، فرد ، شرايطي چنين در
دقت از منزلت اين درك به نسبت نيز وجامعه داشته را نقش و
سالهاي از دليل همين به ;باشد برخوردار مناسبي هوشياري و
نامهاي طي امريكا ، جمهوران رئيس از يكي همسر كه 1917
مدير يك عنوان به خانواده در زن جايگاه به توجه درخواست
افتاد ، راه به زنان حقوق احقاق جهت در نهضتهايي و نمود را
عنوان به خانواده مديريت به آموزشي -علمي محافل به توجه
.گرديد جلب ويژه و خاص علم يك
بسياري كشورهاي توجه مورد حركت آغاز در رويكرد اين گرچه
در تدريج به اما ;گرفت قرار انگليس ، و امريكا همچون
علم يك بصورت رشته ، اين به توجه جهان ، كشورهاي از بسياري
.شد واقع توجه مورد خود ، خاص ويژگيهاي و شرايط با خاص
داشته وجود پيوسته خانواده مديريت تاريخچهاي ، نظر از
نيروي زن كه جوامع شدن صنعتي از پيش دوران در چه ;است
داراي و صنعتگر توليدكننده ، كارآمد ، بهرهور ،
و درماني و بهداشت تربيتي ، زايشي ، كاركرد چون كاركردهايي
.اخير دورههاي در چه و بود غيره
در زن جايگاه از حاكي كه يك شماره نمودار به نگاهي با
تنها نه كه مييابيم در ميباشد ، شدن صنعتي از پيش دوره
بلكه بود ، اقتصادي و توليدي اساسي ، فعاليتهاي داراي خانه
امر همين.ميشد حفظ نيز فرزندان حريم و خانواده ارزشهاي
هدايتگر و برنامهريز طراح ، عنوان به زن كه گرديد باعث
و بهرهوري كارآفريني ، فرآيند در بتواند خانواده ، امور
.باشد داشته نقش درآمد توليد
رواني و روحي فرآيندهاي اعتلاي باعث تنها نه مهم ، اين
و رشد مسير در بتواند ، زن ميگرديد ، باعث بلكه ميشد ، زن
دروني و بالقوه استعدادهاي پرورش در مطلوب و منطقي كمالي
گر باشد ، داشته روزافزوني موفقيتهاي و برداشته گام خود ،
و شده تعريف نوعي به موفقيتها اين از يك هيچ چه
لكن ;نميشد محسوب توليدي و اقتصادي كار شده ، سازماندهي
اقتصادي ، فعاليتهاي در شدن صنعتي وضعيت از بيشتر زن
نوعي به و خانواده درماني و صنعتي توليدي ، كشاورزي ،
.داشت دخالت جامعه
هيچ بدون شدن ، صنعتي ماقبل دوران زن ;گفت نميتوان
پيش از والگوهاي زمانسنجي طراحي ، برنامهريزي ،
مزرعه ، خانواده ، فعاليتهاي كليه شدهاي ، سازماندهي
و فرزندان دروني توانمنديهاي پرورش و بچهداري دامپروري ،
را خانواده مرد زندگي امورات به كامل رسيدگي حال ، عين در
خانواده ، پيدايش آغاز از دليل همين به ;ميدهد انجام
كلي علم همانند اما ;است داشته وجود هم خانواده مديريت
است ، كرده پيشرفت فنآوري و دانش سوي به كه جامعه ، مديريت
هر و برداشته گام شدن علمي سوي به نيز خانواده مديريت
يك بهعنوان خانواده ، محيط زواياي قبل روز از بيشتر روز
و علمي برنامهريزيهاي و گرفته قرار توجه مورد سازمان
انجام دقيقتر برنامه ، و طرح همراه خانواده امور هدايت
برنامهريزي همچون مفاهيمي سرانجام و است پذيرفته
خانواده ، امور بودجهبندي خانواده ، اقتصاد خانواده ،
خانواده خانواده ، ارتباطات سازماندهي الگوهايمصرف ،
خانواده در قدرت خانواده ، در ارتباطات الگوشناسي درماني ،
محافل عرصه پابه رفتاري علوم صاحبنظران سوي از غيره و
.گذاشت دانشگاهي و علمي
-علمي برنامهريزيهاي با كه كشوري هر راستا ، اين در
بيشتر بگشايد ، مسير اين به راه توانست ، دقيقتري ، آموزشي
وارد علم يك عنوان به را مديريت توانست ، كشورها ، ساير از
.ببرد را لازم استفاده آن از و نموده خانواده
فراهم بيشتر ملي توسعه فرآيند در را زنان مشاركت توسعه ،
در زنان وضعيت -شماره 2 نمودار به اگر بويژه ;است كرده
ميزان ، چه تا كه مييابيم در كنيم ، توجه شدن صنعتي دوره
دو شماره نمودار
ملي ، توسعه فرآيند در زنان مشاركت زمينههاي نمودن فراهم
ارزشمند حريم اينكه به عنايت با البته ;است ضروري
;بدارد محفوظ علمي چنين ميبايد ، را فرزندان و خانواده
فمنيستي ، ليبرال ديدگاههاي كه نمود توجه بايد لذا
موجب فمنيسم ، سوسيال و فمنيسم ماركسيسم فمنيستي ، راديكال
تخريب جهت در زمينهاي خانواده ، علمي مديريت نگردد ،
فرهنگي بوم شرايط كه چرا ;باشد خانواده اساسي زيرساختهاي
كشور دروني و اصيل الگوهاي به تا مينمايد ايجاب ما كشور
(1).شود توجه رشته ، اين برنامهريزي در
توجه كشور در خانهدار زنان بيوقفه رشد به وقتي اما
به علمي توجه ضرورت و اهميت به بيشتر (شماره 3 جدول)كنيم
ساله ده خانهدار زنان تعداد تحول روند :شماره 3 نمودار
دوره 751335 طي بيشتر و
-علمي و دانشگاهي پودماني ، دورههاي طراحي و خانه مديريت
بخواهيم ، اگر بويژه ;ميبريم پي رابطه اين در كاربردي
و خانه مسائل به منسجم و شده برنامهريزي واقعي ، بصورت
دانشگاهي ايران ، در حاضر حال در گرچه.بپردازيم خانواده ،
و دارد را خانواده مطالعات رشته (س)الزهرا دانشگاه همچون
تحت آموزشگاههايي حرفهاي -فني آموزي مهارت مراكز در يا
مطلوب سطح تا اما ;هستند فعال خانواده ، مديريت عنوان
اساس بر كه چرا ;داريم زيادي فاصله خانواده ، علمي مديريت
زيست ، محيط سازمان كارشناسان نظريههاي
اين اعظم بخش ;ميباشد جهان كشور (2)ايرانبدمصرفترين
;برميگردد خانه (3)علمي مديريت وجود عدم به بودن ، بدمصرف
و باشد حاكم خانه مديريت به علمي نگرشي اگر بنابراين
داراي بتواند دارد ، عهده به را خانواده مديريت كه فردي
و اقتصادي اجتماعي ، -زيستي فرآيند باشد ، ذيل ويژگيهاي
خواهد مناسبتر و مطلوبتر رويكردي داراي خانواده فرهنگي
.بود
:از عبارتند خانه علمي مدير ويژگيهاي از پارهاي
يك عنوان به خانه ، رخدادهاي و مسائل به مدير نگاه -1
نظارتي نگاهي برنامهريزي ، قابل و پيشبيني قابل پديده
.باشد وهدايتي
شده تعيين پيش از طراحي و برنامهريزي توانايي -2
را خانه فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، تربيتي ، پديدههاي
.باشد داشته
تفكيك به مناطق برحسب غيرفعال جمعيت نسبي توزيع -جدول 4
سالهاي 751355 طي جنس
:پانوشتها
و فرهنگ وزارت خدمات كميته رياست آقا ، آل دكتر خانم -1
دانشگاهي رشته برنامهريزي جلسه سومين در عالي ، آموزش
.(جمهوري رياست) زنان مشاركت امور مركز خانواده ، مديريت
.بهمن 78
.است شده گرفته اطلاعات و آمار محيط سازمان از -2
مركز ، پژوهشي معاونت علمي شوراي مصوبات از يكي گرچه -3
خاطر به خانواده علمي مديريت مفهوم كاربرد راستا ، اين در
حاضر ، حال در ولي است ، غيرعلمي مديريت شيوه بودن رايج
كه چرا ميداند علمي "صرفا را مديريت علمي نگاههاي قاطع
.است شده رايج علمي "صرفا مديريت تيلور ، نظريههاي از پس
كردي عبدالرضا
|