توسعه ساله برنامه 5 در ايران سينماي
ايران سينماي براي جهاني جايزه 300
در ايراني فيلمهاي جشنواره فراخوان
كانادا
شد منتشر فيلم
توسعه ساله برنامه 5 ايراندر سينماي
و سمعي و امورسينمايي معاون "داد سيفالله" گذشته هفته
مهمترين تبيين با اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت بصري
سياستهاي توسعه ، سوم برنامه در ايران سينماي اهداف
.كرد اعلام -ماهه يك تاخيري با -را ايران سينماي سالانه
سينما اقتصادي رونق ايران ، سينماي فرهنگي كاركرد بهبود
تاسيس خارجي ، سرمايههاي جذب خصوصي ، بخش مشاركت با
توسعه تصويري ، رسانههاي صنعت گسترش سينمايي ، سازمان
...و ساخت پروانه درصدور سرعت سينما ، در آموزش و پژوهش
در كشور سينماي اجرايي سياستهاي و برنامهها مهمترين از
متغير سياستهاي از مهمتر اما.ميآيد بشمار سال 1379
پنج برنامه سينمايي سياستهاي و استراتژي اعلام سالانه ،
چشمانداز ترسيم و قانونگذاري واقع در و كشور توسعه ساله
.بود سال 1383 پايان تا ايران سينماي از
چيز هر از بيش امروز ايران سينماي"داد سيفالله" گفته به
، روش سال هر كه نيست دليلي و دارد نياز انديشه ثبات به
پنجساله ، سياستهاي برنامه در.كند تغيير سياستها و منش
اين به نيل براي و سينماست كردن هدفقانونمند مهمترين
توسعه عالي شوراي تشكيل راهكردها ، از برنامهها ، يكي
سينمايي ، اصناف و مديران مجموعه كه است ايران سينماي
درآن سينما اهالي نمايندگان و صاحبنظران كارگردانان ،
جهت در "كوچك پارلمان" يك عنوان به شورا اين.دارند حضور
اصلي هسته و ميكند عمل سينمايي مديريت كمك
.بود خواهد سينمايي سياستگذاريهاي و تصميمگيريها
آن ضرورت كه -را سينما عرصه در درازمدت برنامه يك تدوين
گرفت ، نيك فال به بايد چه اگر -ميشد احساس پيش سالها از
استوار پايههايي چه بر و چگونه برنامهها كه اين اما
در سرانجام و داشت خواهد تاكيد اصولي چه بر بود ، خواهد
همه با كه است مسالهاي رسيد ، خواهد نتايجي چه به عمل
آنكه مگر داشت اميد آن موفقيت بر نميتوان خوشبينيها ،
توسعه عالي شوراي.بردارد آگاهانه ، را نخست گامهاي
جلسه اولين ماه همين اواخر در است قرار كه ايران سينماي
كردن قانونمند بايد چيز ازهر قبل كند ، برگزار را خود
منابع از ، بهرهگيري مردمي مشاركت سينمايي ، فعاليتهاي
سينماي اداره زمينه در دولت دخالتهاي كاهش خصوصي ، بخش
كردن برطرف قانوني ، آزاديهاي كردن نهادينه كشور ،
مشكلات و مسايل بررسي سينمايي ، توليدات در ناهمگوني
و سالاري سرمايه لغو اكران ، نابسامان وضعيت اقتصادي ،
قرار خود كار دستور در را ايران سينماي واقعي چهره ترسيم
اهالي نظرات از بهرهگيري و اولويتها تعيين با و دهد
.دهد ارائه زمينه اين در مدون طرحي مردم و سينما
ديگر كه است اندازهاي و حد در ايران امروز سينماي
يك مدير ، يك سوي از تنها و دربسته اتاقهاي در نميتوان
آن حمايت و هدايت يابه نظارت به دولتي سازمان و نهاد
از بهرهبرداري با مدني نهادهاي در بايد سينما.نشست
.شود اداره جمعي خرد از برخورداري با و هنرمندان همه توان
و مسئوليتها وظايف ، جايگاه ، كه است رسيده آن زمان اكنون
ايران سينماي پيكره دهنده تشكيل بخشهاي از يك هر حقوق
به.شود اعلام نهادها اينگونه سوي از و مدون جدي طور به
سينما در كننده تهيه يك كه شود مشخص بايد مثال عنوان
ويژگيها ، كدام برگيرنده در بايد و است جايگاهي چه داراي
سرمايه يا سرمايهگذاري چرا باشد؟ مناسبات و كفايتها
به را فرهنگي و هنري امور در دخالت هرگونه مجوز سالاري
مهمترين عنوان به كننده تهيه يك ميدهد؟ كننده تهيه
تشكيل عوامل و فيلمسازي روند با حد چه تا توليد ، عوامل
فيلم ارائه و بازاريابي نحوه و سينمايي اثر يك دهنده
كدام است ، آگاهي اين فاقد و نيست چنين اگر و آشناست؟
باشد؟ حكمفرما مقوله اين در بايد مقررات و چارچوب
ارتباط كه پيشين هنرهاي برخلاف و است جمعي هنر يك سينما
ميكرد ، عمل فردي معيارهاي صورت به شده خلق اثر با مخاطب
سينما ، بودن جمعي حالت اين.است گريزان فرديت از سينما
از يكي كه ميآورد ارمغان به خاص ملزوماتي خود با
نميتواند اهميت اين اما.است "سرمايه" آنها مهمترين
در مناسبات همه كردن مخدوش و سرمايه حاكميت توجيهگر
حوزه نيزبه توليد از پس سينمايي اثر يك.باشد توليد بدنه
كه گفت ميتوان يعني.دارد نياز گوناگون عوامل از وسيعي
ازنيروي وسيعي زنجيره پخش تا توليد از سينمايي فيلم يك
خود در را پخش زنجيرههاي نهايت در و خام مواد و انساني
عناصر و عوامل اين از يك هر وجودي جايگاه كه ميشود شامل
.نيست ديگري از كمتر
ذات.سينماست ويژگي سينمايي اثر يك خلق فرايند بودن جمعي
سالن در جز نيست ممكن اين و است نمايش و تصويرگري سينما
سينمايي اثر يك ديگر عبارت به.مخاطب حضور در و سينما
در.ميشود محسوب ناتمام خلق فرايند و ناقص مخاطب بدون
تكامل و تكميل وظيفه تماشاگران يا مردم گفت ميتوان واقع
ميزان آن از فراتر حتي و دارند برعهده را فرايند اين
چگونگي يا ميزان در نيز مخاطب گوناگون طيفهاي استقبال
.است بوده تاثيرگذار توليد
موفقيت براي ايران سينماي توسعه سياستگذاري عالي شوراي
سينماي ملي منابع ميتواند دارد برعهده كه رسالتي در
مردم آرمان و نيازها خواستهها ، انعكاس و بررسي را ايران
محور آنان حقوق رعايت كه آورد پديد شرايطي و دهد قرار
است فضايي چنين در.باشد توزيع و توليد چرخه در كار اصلي
بزرگ ملت از جزيي خود كه ايران سينماي هنرمندان كه
.شد خواهند نيز خود حق به منافع صاحب ايراناند
و نقش جزدريافت چيزي نگاه بالاترين در سينما ملي منافع
كشور آينده فرهنگسازي جريان در سينما استراتژيك اهميت
.نيست
شيدفر علي
ايران سينماي براي جهاني جايزه 300
گذشته هفته كه "ايران فيلم هفته" جشنواره ويژه ميهمانان
با مصاحبه در يافت گشايش مالزي كوالالامپورپايتخت در
سينماي صنعت موفقيتهاي كشور اين تلويزيون سوم شبكه
.كردند تشريح را ايران
ايران ، محمد سينماي پرسابقه بازيگر انتظامي عزتالله
ايراني زن بازيگر آريا معتمد فاطمه كارگردانو بزرگنيا
ايراني ، فيلمهاي هفته ازبرپايي روز نخستين در كه گفتند
آنان.قرارگرفتند محلي هنردوستان استقبال تاثير تحت
مبادله براي را جشنوارههايي چنين برگزاري همچنين
.دانستند سودمند كشور دو فرهنگيميان
آيين در كه "آنجليكا كشتي" فيلم كارگردان نيا بزرگ محمد
شبكه با گو و گفت در آمد در نمايش به اينجشنواره گشايش
مالزي در فيلمها نمايشاين:گفت مالزي تلويزيون 3
ميكند كمك ايران غني سينماي با كشور اين مردم بهآشنايي
فرهنگ با كشور اين ساكن ايرانيان ارتباط تداوم براي و
كه كشورهايي همه مورد در امر اين است ، نيزسودمند ميهن
.ميكند صدق وجوددارد آنها در ايراني جوامع
معتمد خانم از مالزي تلويزيون كانال 3 گزارشگر پرسشهاي
به وي بازيگري از ايران جامعه برداشت بيشترپيرامون آريا
از ناخرسندي ابراز با كهوي ميشد مربوط زن يك عنوان
ايران در:گفت مردان از زنان جداسازي بر رسانهها اصرار
زيرا نميكند فرقي مرد يا باشد زن بازيگر يك كه اين
خوب را خود نقش من اگر و ميخواهند خوب مردمبازيگري
مرد يا باشم زن نميكند فرقي ميشوم ، ديگر محبوب كنم بازي
.دوستندارند مرا مردم نكنم بازي خوب اگر و
به انتظامي الله عزت ديدگاه مالزي تلويزيون گزارشگر
در بازيگري فن تفاوت زمينه در بازيگرحرفهاي يك عنوان
.شد جويا را آمريكا و ايران
فرهنگ بطن از كشوري هر در بازيگري:گفت پاسخ در انتظامي
كه دهد ارائه نقشي بايد بازيگر و كشوربرميخيزد آن جامعه
نيز ايران سينماي و ميپسندند و ميخواهند كشور آن مردم
در شيوهبازيگري رو اين از نيست ، مستثني امر اين از
شيوه و است ايراني فرهنگ از برخاسته شيوهاي ايران
.است استوار كشور آن فرهنگ برپايه درآمريكا بازيگري
كه كسي براي ايران سينماي تشريح در نيز نيا بزرگ محمد
فيلمهاي مشترك وجه:گفت نديدهاست فيلمايراني تاكنون
است "مهر پر" سينمايي سينمايكشورمان كه است اين ايراني
فراوان آنتاكيد در انساني روابط و محبت عشق ، روي و
.ميشود
فيلمهاي اصلي موضوع مورد در سوءالي به پاسخ در وي
حادثهاي و مستند از فيلم گونه ايرانهمه در:گفت ايراني
ولي ميشود خانوادگيساخته و فكاهي داستانهاي تا گرفته
با فيلمهاي كه ميبينيم كنيم مراجعه آمار به اگر
چيزي اين و ميشود ساخته بيشتر اجتماعي و زمينهخانوادگي
تعيينكننده اينباره در مردم ميخواهندزيرا مردم كه است
.هستند
سال در 20 ايران سينماي دگرگوني تشريح در نيا بزرگ
از خصوصي بخش ايران اسلامي ازانقلاب پس:گفت گذشته
پشتيباني نداشتولي اطمينان بخش اين در سرمايهگذاري
براي خوبي آغاز سبب هنرمندان و هنر از دولت كامل
آنقدر سال ظرف 3 و شد تعالي سوي به ايران حركتسينماي
در سرمايهگذاري آسوده خيال با بخشخصوصي كه كرد پيشرفت
به نياز پيشرفت اين بهموازات و كرد آغاز را فيلم توليد
.يافت كاهش رفته رفته نيز دولتي پشتيباني
و هزار از 4 بيش گذشته دهه دو در ايراني خوب فيلمهاي
در نمايش به فيلم بينالمللي درجشنوارههاي بار 500
برنده نيز جهاني درسطح جايزه كنون 300 تا و آمدهاند
.شدهاند
جشنوارههايي به ايراني فيلمهاي اينك:افزود بزرگنيا
اسكار جايزه براي نامزدي راه در و راهيافته "كان" مانند
.گرفتهاند قرار نيز
محوطه در كه مالزيايي شهروند يك "عبدالله آصف محمد"
خبرنگار با ايران فيلم گشايشجشنواره محل سينماي
ميكرد وگو گفت كوالالامپور در اسلامي جمهوري خبرگزاري
استحكام و سازان فيلم شگرف توانايي از شگفتي ابراز با
ايران كه نميانديشيدم هرگز:گفت ايراني فراوانفيلمهاي
.باشد ژرفاداشته اين به سينمايي هم
در ايراني فيلمهاي جشنواره فراخوان
كانادا
سال 2000 در ايراني ويديويي آثار و فيلم جشنواره نخستين
كانادا تورنتو و آمريكا هوستون كانادا ونكوور شهر سه در
.ميشود برگزار
اطلاعيهاي طي ونكوور ، در ايران فيلمهاي فستيوال جامعه
داخل فيلمسازان ويژه به دنيا سراسر ايراني فيلمسازان از
اين در نمايش براي را خود آثار است كرده دعوت ايران
.دارند ارسال جشنواره
مهلت و شد خواهد برگزار امسال تيرماه در ونكوور جشنواره
.است شده تعيين خرداد تا 8 آثار ارسال
شد منتشر فيلم
در 132 متنوع مطالبي با فيلم سينمايي ماهنامه شماره 251
به نگاهي بنگر ، گذشته به خشم با.شد منتشر صفحه
بازي به نگاهي نوروز ، در تلويزيون سينمايي برنامههاي
اسكار گزارش گي ، روزمر در تاملي شوكران ، در تهراني هديه
فيلم شماره اين در كه است مطالبي از..و فيلم نقد 2000 ،
.است رسيده چاپ به
|