اندونزي و ايران بين جهانگردي همكاريهاي
مييابد افزايش
اوليه شرط ;صنعت و دانشگاه همكاري
توسعه و تحقيق شاخصهاي ارتقاي
تخصيص :كرد پيشنهاد رئيسجمهوري اول معاون
بودجه و برنامه سازمان سوي از اعتبار
خطي نسخههاي مرمت براي
چگونگي ;پرورش و آموزش وزارت سوي از
شد اعلام فرهنگيان بازنشستگي
تكنولوژي و علوم كاربرد :يونسكو كل دبير
و اقتصادي صنعتي ، توسعه اصلي عامل
است اجتماعي
در ژاپن صنعتي مراكز :آراني سركار دكتر
تحقيقاتي بودجه از اقتصادي دشوار شرايط
نميكاهند خود
امناي هيات نشست وزير شش حضور با
شد برگزار كشور پژوهشي مراكز و دانشگاهها
اندونزي و ايران بين جهانگردي همكاريهاي
مييابد افزايش
اقتصادي روابط مديركل ديدار در :فرهنگي علمي گروه
سازمان رئيس با اندونزي خارجه امور وزارت خارجي
راههاي نيز و مشكلات خصوص در جهانگردي و ايرانگردي
صورت تبادلنظر و بحث كشور ، دو بين همكاري گسترش
.پذيرفت
جهانگردي و ايرانگردي سازمان محل در كه ديدار اين در
ما:گفت سازمان اين رئيس معزالدين مهندس گرفت ، انجام
اندونزي و ايران بين گردشگري روابط علاقهمنديم بسيار
.دهيم گسترش را
مالزي كشور با را موفقي بسيار برنامه گذشته سال
به مالزي از را زيادي گردشگران توانستيم و داشتهايم
.كنيم اعزام عربستان كشور به سپس و ايران
داريم ، ايران در ما كه امكاناتي با البته:گفت وي
و مردم براي خوب بسيار مقصد يك ميتواند ايران
دو بودن مسلمان دليل به.باشد اندونزي مسلمان گردشگران
براي قيمت ارزان و مناسب تورهاي طراحي صدد در كشور
همه كشور را ايران ما حال هر به هستيم ، اندونزي مردم
گردشگري همكاريهاي آماده و ميدانيم دنيا مسلمانان
.هستيم اندونزي و ايران بين
در حضور از خوشحالي ابراز ضمن "پري سيا" آقاي ادامه در
و روابط گسترش به علاقهمند نيز ما:داشت بيان ايران
اميدواريم و هستيم كشور دو بين ما گردشگري همكاريهاي
و انجام ايراني ويزاي صدور جهت بيشتري تسهيلات
ارزانقيمت تورهاي ايجاد با و شده ويزا لغو درحدامكان
گسيل ايران به را اندونزيائي علاقهمندان بتوانيم
و ايران بين مستقيم پرواز برقراري بر ايشان.داريم
پروازهاي تقويت به اشارهاي و كرده تاكيد اندونزي
.داشتند ايران طريق از زيارتي
اوليه شرط ;صنعت و دانشگاه همكاري
توسعه و تحقيق شاخصهاي ارتقاي
دانشگاه دولت ، همكاريهاي كنگره پنجمين برگزاري بهانه به
صنعت و
;اشاره
توسعه و تحقيق نقش درباره ترديدي كمتر امروزه آنكه با
ابراز آن به ملي توجه ضرورت نيز و كشورها پيشرفت در
مسئولان هم هنوز ميرسد بهنظر مواردي در لكن ميشود ،
شايد.ندارند تحقيق امر به راسخي و عملي اعتقاد مربوط
زبان فهم در آنان "غالبا كه باشد آن از ناشي مساله اين
علاقهاي هم ما پژوهشگران و دارند مشكل پژوهش و تحقيق
بروز خود تحقيقات از واقعي نتايج اخذ و كردن كاربردي به
كماكان كشور پژوهشي و اجرايي سيستم دو لذا نميدهند ،
.ميپيمايند را خود جداگانه راه
و تحقيق شاخصهاي مقايسه با تا دارد تلاش حاضر مقاله
با صنعتي كشورهاي بويژه گوناگون ، كشورهاي در توسعه
درك به ايران ، موقعيت و شرايط گرفتن درنظر و يكديگر
در پيشنهادهايي و بپردازد موضوع به ما كشور خاص مشكلات
در دولت نقش نيز و كشور توسعه و تحقيق سطح ارتقاي زمينه
.كند عرضه صنعتي و دانشگاهي بخشهاي رابطه تقويت
توسعه و تحقيق تاكنون ، جهاني دوم جنگ زمان از آنكه با
شده داده تشخيص صنعتي جوامع دگرگوني و رشد اصلي منبع
فنآوري و دانش بر كشور حدود 30 فقط هم هنوز اما است ،
از توسعه درحال كشورهاي همه "تقريبا و دارند چيرگي جهان
ميبينند ، زيان بينالمللي فنآورانه نظام نارساييهاي
موءسسه "اصلا يا كشورها اين از بسياري در جاييكه تا
باشد ، داشته وجود هم اگر يا ندارد وجود توسعهاي و تحقيق
وضعيت اين تغيير.است كارايي فاقد و كوچك بسيار
و علم زمينههاي در كلان سياستگذاري يك نيازمند
سياستگذاري اين اجراي و كشورهاست اين فنآوري
. ميطلبد خاصي پيشنيازهاي
اطلاعات از بهرهگيري با كه است آن پي در مقاله اين
مروري مختلف ، كشورهاي در توسعه و تحقيق به مربوط آماري
با سپس و كشورها اين درR&Dساختار بر باشد داشته
جهت پيشنهاداتي مقايسه ، اين ازيافتههاي استفاده
.كند عرضه ايران توسعه و تحقيق ساختار اصلاح
شاخصها معرفي
(يونسكو سال 1998 آماري كتاب) استفاده مورد مرجع در
و آموزش ارتباطات ، فرهنگ ، درباره متعددي شاخصهاي
براي شاخص هر به مربوط دادههاي و شده مطرح تحقيقات
شاخصهاي مقاله اين در ما لكن است آمده متعددي كشورهاي
آنها درباره كه دادهايم قرار توجه مورد را ويژهاي
:است ضروري ذيل تعاريف و مفاهيم دانستن
:R&Dدر شاغل تكنسينهاي و مهندسان دانشمندان ، شمار -1
(Scientist & Engineers) مهندسان و دانشمند افراد منظور
اشتغال R&Dبخش در كه است (Technician) تكنسين نيز و
دسترس در "مستقيما آمار اين كه كشورهايي مورد در.دارند
سطوح 6 كه افرادي شمار برمبناي را آن يونسكو است نبوده
آموزشي سطح 5 و مهندسان و دانشمندان براي را آموزش و 7
درباره) است زده تخمين گذراندهاند ، تكنسينها براي را
تعداد همچنين.(شود مراجعه مربوط تعاريف به آموزش سطوح
.است شده تبديل تماموقت معادل تعداد به پارهوقت افراد
بهره توسعه و تحقيق كلي بهطور:توسعه و تحقيق -2
بشري دانش افزايش بهمنظور كه خلاق و سيستماتيك فعاليت
شامل ميتواند دانش اين.ميگردد اطلاق ميشود انجام
دانش اين از استفاده و اجتماعي و فرهنگي انساني ، دانش
و كاربردي پايهاي ، تحقيقات.باشد جديد كاربردهاي در
.ميشوند محسوب R&D انواع تجربي توسعه
و تحقيق فعاليتهاي مربوط جداول در:اشتغال بخشهاي -3
:است شده تقسيم كلي بخش سه به توسعه
را خارجي و داخلي تجاري و صنعتي موءسسات كه توليدي بخش -
براي خدمات و كالا توزيع و توليد به كه ميشود شامل
در "مستقيما) متمركز بخش شامل خود و ميپردازد فروش
.است غيرمتمركز و (توليد با ارتباط
نيز و سوم سطح در آموزشي موءسسات با كه عالي آموزش بخش -
.است مرتبط آزمايشگاهها و تحقيقاتي موءسسات
عمومي يا دولتي موءسسات شامل كه عمومي خدمات بخش -
.ميروند بهشمار عام سرويسدهنده كه است گوناگون
سرمايهاي و جاري هزينههاي مجموع:R&D هزينههاي -4
R&D فعاليتهاي براي شده انجام
دستههاي به مربوط جدول در منابع اين:مالي منابع -5
:شدهاند تقسيم زير
دولت توسط شده انجام هزينههاي شامل دولتي منابع -
.غيره و ايالتي مركزي ،
تخصيص هزينههاي شامل ويژه منابع و مولد فعاليتهاي -
فني پيشرفت به مربوط صندوقهاي و توليدي بخشهاي يافته
.اقتصادي
ملي R&Dفعاليتهاي براي كشور خارج از كه خارجي منابع -
.شدهاند هزينه
دستههاي بهصورت را آنها نميتوان كه منابع ساير -
.كرد تقسيم قبلي
ايران در توسعه و تحقيق اصلي شاخصهاي
ظرف كشور در عالي آموزش كمي گسترش وجود با متاسفانه -1
و دانشمندان نسبي كمبود با هم هنوز گذشته ، سال چند
اصلاح محتاج سويي از امر اينهستيم مواجه R&D مهندسان
دانشجويان شمار كه نحوي به.است كشور دانشجويي هرم
سوي از و يابد افزايش دكترا دوره بويژه تكميلي تحصيلات
سمت به را افراد اين كه است اهرمهايي نيازمند ديگر
تربيت نفس يعني.دهد سوق تحقيقاتي و پژوهشي فعاليتهاي
در آنها جذب براي مناسب زمينههاي اينكه بدون افراد اين
جبران را بحث مورد كمبودهاي و نيست كافي شود ، فراهم R&D
.نميكند
توجه نيز محققان تربيت در كيفيت مساله به بايد علاوه به
فقط نه و شود تربيت پژوهشگر "واقعا كه نحوي به داشت ،
دوره از بخشي است ، بهتر منظور اين به التحصيل ، فارغ
صنعتي ، خاص مراكز در پژوهشي دكتراي دوره دانشجويان تحصيل
مسائل حتيالمقدور و شود سپري آزمايشگاهي و تحقيقاتي
تخصيص همچنين.شود مطالعه صنعت مشكلات و جامعه واقعي
.است مفيد مراكز اين در مطالعاتي فرصتهاي
ما كشور در كرده تحصيل انساني نيروي هرم اصلاح بحث -2
بلكه نيست تكميلي تحصيلات دانشجويان تربيت به منحصر
با البته.گيرد قرار توجه مورد بايد نيز تكنسينها تربيت
فارغالتحصيلان جذب سهولت و آسان دسترسي به توجه
تكنسيني پستهاي ميتوان كه ميرسد نظر به كارشناسي ،
واگذار كارشناسي مدرك با افرادي به را تحقيقاتي مراكز
داريم توجه.باشند داشته چشمگيري پژوهشي علاقه كه كرد
كمتر مقاطع با قياس در فرهنگي نامناسب جو به توجه با كه
نيروهاي بتوانيم ما تا ميكشد طول سالها كارشناسي ، از
تربيت را آنها و جذب مربوط مقاطع در را استعدادي با
به را تكنسين نقش و شوند مشغولR&D مراكز در تا نماييم
فارغالتحصيلان از استفاده لذا.نمايند ايفا خوبي
هر به لكن ميرسد ، نظر به مناسب منظور اين به كارشناسي
مراكز در دانشمند به تكنسين نسبت ارتقاء و تكميل حال
.است ضروري كشور پژوهشي
سادهترين حال عين در و بزرگترين از يكي بتوان شايد -3
.دانست موءثر خدماتي پرسنل كمبود را ما پژوهشگران مشكلات
تمام بايد خود محققان ميشود ، ديده گاهي كه نحوي به
به را طرحها..و تداركاتي و خدماتي و اداري مراحل
هم خدماتي پرسنل اوقات گاهي كه چند هر) رسانند انجام
كه نميدهند انجام خوبي به را خود كار اما دارند ، وجود
اين موضوع از و است مديريتي مباحث نيازمند امر اين
مراحل كه شود فراهم سيستمي اگر لكن (است خارج مقاله
نامهنگاري ، تايپ ، بازاريابي ، تحقيق ، پيشنهاد تهيه
اداري كاركنان توسط پژوهشها به مربوط غيره و مالي مسائل
فكر و وقت از بزرگي درصد "قطعا شود ، انجام خدماتي و
كند عمل گونهاي به سيستم نبايد.شد خواهد آزاد محققان
يا در پشت ماندن و مركز تعطيل نگران "مثلا محقق ذهن كه
.باشد غيره و تجهيزات شدن گم
آستانهاي حداقل عنوان به ما كه رقمي به دستيابي -4
يعني 1) كردهايم تعيين ملي ناخالص توليد ازR&Dسهم براي
اين.است مربوط هزينههاي شدن برابر دو مستلزم (درصد
بودجه مفيد جذب هدف آنكه بويژه نيست ، آسان چندان امر
.آنها كردن هزينه فقط نه و است مربوط
بحث بعدي قسمتهاي در بودجه اين تامين نحوه درباره البته
در سرمايهگذاري ضرورت است قطعي آنچه اما كرد ، خواهيم
كه است چيزي از بيشتر بسيار توسعه و تحقيق زمينه
.ميشود انجام هماكنون
از يكي جامعه طبقات كليه استعدادهاي از بهرهگيري -5
نيز ما اساسي قانون تاكيد مورد و است ضروري موضوعات
.هستند زنان طبقه جمله از كه دارد قرار
زنان مشاركت درباب اخير ، سال چند طي خوشبختانه
دانشگاهها در آنان حضور و شده حاصل زيادي پيشرفتهاي
مراكز در پژوهشگر عنوان به كمتر لكن است ، يافته افزايش
.ميشوند ديده تحقيقاتي
دارند ، تمركز دانشگاهها در دانشمندان اكثر ما كشور در -6
به آنان از بالايي درصد صنعتي كشورهاي در كه حالي در
كه است طبيعي.ميپردازند توليديR&Dمراكز در تحقيق كار
تحقيقات از بزرگي مراكز بتدريج كه داريم احتياج هم ما
كه ميرسد نظر به و باشيم داشته خود صنايع كنار در را
.بيفتد اتفاق امر اين دانشگاهها اشباع با و زمان طول در
تاكيد به جزآنكه نداريم ، چارهاي حاضر حال در اما
تحقيق و تدريس ، بعد دو در دانشگاهي پژوهشگران از همزمان
.بگيرد شكل صنعت در لازم تحقيقاتي ظرفيت تا بپردازيم
وجود پايهاي تحقيقات زمينه در كه تاكيدي وجود با لذا
بالاتري اولويت كاربردي تحقيقات ميرسد نظر به دارد ،
و است محدود ما پژوهشگران توان و وقت زيرا.باشند داشته
بالاتر اولويت در بايد توليد در موجود مشكلات حل "طبعا
به "فعلا ما فرهنگي و اجتماعي شرايط البته.گيرد قرار
استخدام و جذب براي دانشگاهها از خارج كه است گونهاي
مشكلاتي "معمولا دكتري بويژه بالا مدارج فارغالتحصيلان
.گردد برطرف تدريج به است اميد كه دارد وجود
تامل جاي نيزR&Dهزينههاي شدن صرف محل ترتيب همين به -7
دانشگاهها صرف را آن از بخشي چه كه ببينيم بايد و دارد
.ميكنيم بخشها ساير در تحقيقات صرف را بخشي چه و
روي تحليل و تجزيه نيازمند موضوع اين درباره تصميمگيري
بهرهوري ديد بايد مثال ، براي.است متعددي موضوعات
يك كدام در بودجه صرف و است چقدر بخش هر در تحقيقات
در شده صرف بودجههاي شود معلوم يا و ميدهد بهتري پاسخ
ميزان چه و بنيادي تحقيقات صرف ميزان چه به دانشگاهها
كلي سياستهاي و برنامه و ميشود كاربردي تحقيقات صرف
.ميدهد پيشنهاد را راهكاري چه كشور
هر ازاي به تحقيقاتي بودجه سرانه بودجه مقايسه بحث -8
چند هر نيز تحقيقاتي مراكز ساير با دانشگاهها در محقق
پيدا عددي مبناي ايران براي مربوط آمار فقدان علت به كه
نظر به زيرا گيرد ، قرار اشاره مورد بايد لكن نكرده ،
به بيتوجهي سوم جهان كشورهاي ساير و ما كشور در ميرسد
خسارتبار شگفتآوري نحو به دانشگاهي محققين دستمزد سطح
خسارات اين به نسبت كمتري بسيار بودجههاي صرف با و است
.گرفت زيادي حد تا را آن جلوي ميتوان
در دوباره اخير سال چند در بخصوص كه مغزها فرار مساله
وجود عدم از ناشي "عمدتا است ، گرفته اوج كشورمان
كار محيط نظير كار كافي شرايط و بهتر شغلي دورنماي
حمايتي سياستهاي و صنفي تشكلهاي قانوني ، جايگاه مناسب ،
.است كرده تحصيل افراد براي
و مالي مسائل بر علاوه كه ميكنيم تاكيد زمينه دراين
احساس مهندسان و دانشمندان تا شود سعي بايد فوق ، حمايتي
در آنها وفاداري و هستند مفيد اجتماعي نظر از كه كنند
بيهودگي احساس اينكه نه و شود تقويت جامعه كل با قياس
اينكه ضمنشود افزوده آنان مادي فقر بر نيز وظيفه
كتابخانه ، اينترنت ، شبكه به دسترسي نظير امكاناتي حداقل
تحقيق اوليه وسايل كه نيز غيره و آزمايشگاه مقالات ،
.گردد فراهم هستند ،
تامين منابع به شده ارائه ارقام به توجه با -9
كه ميرسد نظر به كشورها ساير و ايران در R&Dهزينههاي
لكن شود ، برابر دو حداقل بايد GNP در هزينهها اين سهم
طريق از هزينهها اين درصد از 90 بيش كه آنجاست مساله
اين صنعتي ، كشورهاي در كه حالي در ميشود ، تامين دولت
آن الگوي بخواهيم ما اگر ديگر عبارت بهاست كمتر رقم
در را خود سهم اكنون دولت دهيم ، قرار رامدنظر كشورها
دولت اين از بعد و ميپردازد توسعه و تحقيق هزينههاي
.كند فراهم را خصوصي بخش سهم افزايش زمينههاي بايد فقط
و اقتصاد از عمده قسمت "اصولا كه اينجاست در نكته اما
داشته توقع نميتوانيم ما لذا و است دولتي ما توليد
اقتصاد از كه كوچكي "نسبتا سهم با خصوصي بخش كه باشيم
.بپذيرد راR&Dهزينههاي از بزرگي سهم دارد
واگذاري ضرورت نخست.ميآيد پيش مطلب دو اينجا در پس
در تلاش دوم و خصوصي بخش به ملي اقتصاد از زيادي بخشهاي
بتوان شايد و R&D هزينههاي در بخش اين سهم افزايش جهت
.دانست سازي خصوصي شرطهاي پيش از را امر همين "اصولا
مراكز با مشترك سرمايهگذاري به توجه ديگر ، مطلب
سوم جهان كشورهاي كه است زمينه اين در خارجي تحقيقات
.داشتهاند ايران با قياس در بيشتري سهم بخش اين در اغلب
كه است تحقيقات ابزارهاي به مربوط پيشنهاد آخرين -10
و شبكهها و رايانه و مقالات و كتاب به آسان دسترسي
علمي كتب سهم شد ، اشاره چنانكهاست آن اساسي شرط غيره
با اغلب هم فعلي كتب و نيست مطلوب ما كشور در شده منتشر
كه ميشود منتشر ترجمهاي صورت به بخصوص و محدود تيراژ
كميت بردن بالا به تشويقي و حمايتي ابزارهاي با ميتوان
.پرداخت شده منتشر كتب كيفيت و
تخصيص :كرد پيشنهاد رئيسجمهوري اول معاون
بودجه و برنامه سازمان سوي از اعتبار
خطي نسخههاي مرمت براي
ايران اسلامي جمهوري رئيس اول معاون :فرهنگي علمي گروه
.كرد تاكيد خطي ازنسخههاي نگهداري و حراست حفظ لزوم بر
همايش" بكار آغاز مراسم در يكشنبه "حبيبي حسن" دكتر
فيزيكي ، آسيبهاي:كرد تصريح "خطي مقدماتينسخههاي
كتابداران دلمشغوليهاي هموارهاز بيولوژيكي و شيميايي
است خطرمهمي خطي بهاي آثارگران بينرفتن واز است بوده
.بيانديشيم چارهاي آن براي بايد كه
بالاي بسيار هزينه به اشاره با جمهوري رئيس اول معاون
تا كرد پيشنهاد خطي ، نسخههاي نگهداري بازسازيو مرمت ،
و برنامه سازمان سوي اعتبارياز و بودجه طرحي ، تدوين با
.يابد اختصاص آن به بودجه
نسخههاي همه ترديد بدون:گفت حال عين در حبيبي دكتر
كرد ، مرمت كوتاهي ، مدت ظرف نميتوان خطيرا آسيبديده
ارزشمند آثار نگهدارياين و بازسازي براي تلاش اما
.است ضروري
در و مجلس قديم ساختمان در كه جمهوري رئيس اول معاون
امر دستاندركاران و انديشمندان ازمحققان ، نفر دهها جمع
بر علاوه:افزود ميگفت ، سخن خطي آثار مرمت و نگهداري
كه آثاري شناسايي زمينه در بايد موجود خطي آثار نگهداري
.كرد اقدام ميشود ، نگهداري نيز شخصي كتابخانههاي در
كه شود داده اطمينان آثار اين صاحبان به بايد:گفت وي
.نميرود بيرون دستشان از فرهنگي ، و علمي اينثروت
با سخنانش از ديگري بخش در جمهوري رئيس اول معاون
و رايانه روزافزون توسعه و ارتباطات گسترش به اشاره
تدبيري بايد حاضر زمان در:گفت اينترنت شبكه فعاليت
وسائل با اطلاعات گردآوري از بهرهگيري تا شود انديشيده
صورت اين غير در كه چرا شود معنادار امروزي ، اطلاعات
بر در نتيجهاي هيچ اطلاعات رايانهايكردن هزينه
.داشت نخواهد
چگونگي ;پرورش و آموزش وزارت سوي از
شد اعلام فرهنگيان بازنشستگي
كار سابقه سال با 20 زنان و سال با 25 مردان
شوند بازنشسته ميتوانند
فرهنگيان بازنشستگي نحوه دستورالعمل :فرهنگي علمي گروه
ابلاغ و تدوين پرورش و آموزش وزارت سوي از جاري سال در
.شد
كادر كاركنان كليه وزارتخانه ، اين عمومي روابط بهگزارش
سال مهرماه اول تا آنان خدمت سابقه كه اداري و آموزشي
افتخار به ميرسد بيشتر يا تمام سال سي به جاري ،
.ميشوند نائل بازنشستگي
به توجه با هستند مجاز استانها پرورش و آموزش كل ادارات
مبرم نياز آنان فعاليت به كه را افرادي رشته ، و جنسيت
.كنند معاف بازنشستگي از باشد ،
خدمت باسابقه افراد كليه ابتدايي دوره در اساس ، براين
راهنمايي دوره در ميشوند ، بازنشسته بيشتر يا و سال 30
خوزستان ، اردبيل ، استانهاي در مشمول افراد درصد حداكثر 5
تهران ، استان شهرستانهاي بلوچستان ، و سيستان زنجان ،
از قزوين و احمد بوير و كهگيلويه هرمزگان ، كردستان ،
مشمولين تمام استانها ساير در و ميشوند معاف بازنشستگي
.شد خواهند بازنشسته دوره ، اين
مرد نيروي درصد حداقل 65 چنانچه متوسطه دوره در همچنين
در بالاتر و ليسانس تحصيلي مدرك با زن نيروي درصد و 85
سال خدمت 30 باسابقه افراد نباشد ، تامين قابل منطقهاي
بازنشسته بقيه و ميشوند معاف بازنشستگي از بيشتر ، و
از بيش داراي شده ياد مشمولين چنانچه همچنين.شد خواهند
.ميشوند بازنشسته باشند ، خدمت سابقه سال 35
و متوسطه دوره در چنانچه:است كرده تصريح گزارش اين
نيروي تورم با مناطقي استان ، سطح در پيشدانشگاهي
اداره آن باشند ، كمبود دچار مناطقي و بوده مواجه آموزشي
به استان برخوردار مناطق از را نيروها ميتواند كل
.نمايد اعزام نيازمند مناطق
تحصيلي مدرك داراي مدرسين و علمي هياتهاي اعضاي درخصوص
و انساني نيروي آموزش و معلم تربيت مراكز در دكترا
عدم و مبرم نياز صورت در حرفهاي و فني آموزشكدههاي
همچنين ، .بود خواهند معاف بازنشستگي از جايگزين ، تامين
بيشتر و سال خدمت 30 سابقه با اداري كادر در شاغلين
و آموزش كل ادارات و شد خواهند بازنشسته استثنا بدون
سال پنج و شصت كه را رسمي مستخدمين كليه مكلفند پرورش
داشتن با متقاضيان بازنشستگي.كنند بازنشسته دارند سن
مرد كاركنان براي سن سال و 50 خدمت سابقه سال حداقل 25
كارمندان براي) سني شرط بدون خدمت سابقه سال حداقل 20 و
شغلي رشته در تورم و آنان وجود به نياز عدم بشرط (زن
حقوق از خدمت ، واقعي سنوات حسب افراد اين و بوده مجاز
.كرد خواهند استفاده بازنشستگي
احكام و ميشود صادر تاريخ 1/7/79 تا بازنشستگي ابلاغ
جهت تاريخ 15/5/79 تا نيز بازنشستگان حقوق برقراري
.شد خواهد آماده كشوري بازنشستگي سازمان تائيد
تكنولوژي و علوم كاربرد :يونسكو كل دبير
و اقتصادي صنعتي ، توسعه اصلي عامل
است اجتماعي
كنگره پنجمين از روز دومين در فرهنگي علمي گروه
كل دبير پيام صنعت ، و دانشگاه دولت ، سهجانبه همكاريهاي
دفتر مسئول "گاليلنوويوليني" توسط كنگره اين به يونسكو
.شد قرائت تهران در يونسكو
و علوم كاربرد:است زير شرح به پيام اين كامل متن
را اجتماعي و اقتصادي صنعتي ، توسعه اصلي عامل تكنولوژي ،
.ميدهد تشكيل
توليدكنندگان بين همكاري ارتقاي نوآوري ، فرآيند در
و توسعه و تحقيق موءسسات دانشگاهها ، در تكنولوژي و علوم
اين.است برخوردار حياتي اهميت از صنعت در دانش كاربران
.است خاصي اهميت حائز جهانيشدن ، عصر در بويژه موضوع ،
تكنولوژي انتقال و كارآموزي آموزش ، مستلزم صنعتي توسعه
كارآموزي ، آموزشي ، خدمات عرضهكننده دانشگاهها.است
كشورها ، از بسياري در هستند مشاورهاي و تحقيقاتي
اجتماعي و اقتصادي صنعتي ، توسعه در دانشگاهها مشاركت
مشاركت ارتقاي طريق از فرآيند اين.دارد بهبود جاي
اين.ميشود تسهيل تكنولوژي و علوم در صنعت -دانشگاه
.است يونسكوUNISPARبرنامه هدف
ملي ، كنفرانسهاي برگزاري با سال 1993 در UNISPAR برنامه
مهندسي با مرتبط آموزشي كارگاههاي و كاري گروههاي ايجاد
.گرفت شكل پايدار توسعه و
با مرتبط يونسكو تكنولوژي و مهندسي بخش فعاليتهاي
.است شده تشكيل UNISPAR برنامه صنعت - دانشگاه همكاريهاي
در ژاپن صنعتي مراكز :آراني سركار دكتر
تحقيقاتي بودجه از اقتصادي دشوار شرايط
نميكاهند خود
را خود عالي آموزش ژاپن دولت:علميفرهنگي گروه
صنعتي و علمي تحولات تا است كرده سازماندهي بهگونهاي
سختترين در ژاپن صنعتي مراكز و پذيرد صورت هم با همگام
.نميكاهند خود تحقيقاتي بودجههاي از اقتصادي شرايط
طباطبايي علامه دانشگاه استاد آراني سركار محمدرضا دكتر
همكاريهاي سراسري كنگره پنجمين در مطلب اين اعلام با
ميان همكاري و ارتباط گسترش:گفت صنعت و دانشگاه دولت ،
سطح در علمي مبادلات توسعه پژوهشي ، مراكز و دانشگاهها
از دعوت پژوهشگر ، و دانشجو مبادله طريق از بينالمللي
خارجي پژوهشگران مشاركت جلب و خارجي پژوهشگران و اساتيد
از بينالمللي پژوهشهاي در فعال شركت و ملي طرحهاي در
.است زمينه اين در ژاپن فعاليتهاي و برنامهها جمله
بازار با متناسب انساني نيروي تربيت آراني سركار دكتر
به تحقيقات اين ارائه و صنعت در تحقيق شرايط تسهيل كار ،
تحقيقاتي بودجه توزيع و تعريف مدرك ، اخذ براي دانشگاه
مشاركت با پژوهشي طرحهاي گسترش و جوان پژوهشگران براي
براي لازم راهكارهاي مهمترين از را صنعت و دانشگاه
.دانست كشورمان در صنعت و دانشگاه ميان نزديكتر همكاري
امناي هيات نشست وزير شش حضور با
شد برگزار كشور پژوهشي مراكز و دانشگاهها
امناي هياتهاي مشترك نشست :فرهنگي علمي گروه
وزير شش حضور با يكشنبه كشور پژوهشي مراكز و دانشگاهها
و نقش".شد تشكيل تهران در خاتمي سيدمحمد دولت
و وظايف مديريتي ، و استخدامي اداري ، مسئوليتهاي
نقش و اجتماعي و فرهنگي نقش معاملاتي ، و اختياراتمالي
"امنا هياتهاي راهبردي و آموزشي ، پژوهشي مسئوليتهاي و
.ميشود تهرانبررسي نشست در كه است كلي محور چهار
و پست وفناوري ، تحقيقات علوم ، سازندگي ، جهاد وزيران
دارايي و اقتصادي و پرورش و آموزش وتلفن ، نيرو ، تلگراف
اعضاي جذب فوقالعاده.شركتدارند روزه يك نشست اين در
وزارت ساختارجديد و دانشگاهي مختلف مناطق در علمي هيات
ويژهاي مسايل جمله از امنا هياتهاي جايگاه و نقش و
.ميگيرد قرار تبادلنظر و بررسي مورد نشست دراين كه است
نشست اين در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين دكتر
در پژوهشي مراكز و دانشگاهها بيشتر عمل آزادي خواستار
و شد مالي و مديريتي امور و پژوهشي و آموزشي برنامههاي
توسعه در موءثر نقش ايفاي براي" اقدام اين كه گفت
جامعه و دانشگاه ميان رابطه تقويت و كشور همهجانبه
".است الزامي
و دانشگاه علمي تحرك و استقلال:گفت "معين مصطفي"
.است ضرورت اين عصاره بيشترآن اجتماعيهرچه التزام
ملي و ديني فرهنگ در كه امنا هياتهاي:اظهارداشت معين
نقش اين تنظيم در ارزندهاي و موثر عنواننهاد به ما
داراي هم جهان جديدعلمي ساختارهاي در و درخشيدهاند
تحول اين در وضوح به هستند ، ممتازي جايگاه
.هستند منزلت و نقش ساختاريداراي
از پرهيز:كرد خاطرنشان فناوري و تحقيقات وزيرعلوم ،
استقلال جهت در روشن ترسيمافقهاي خرد ، كارهاي
اقتدارمديريتي و ساختاري انعطاف بالابردن دانشگاهها ،
انديشه ، پاي به كه گوناگوني موانع كاهش و دانشگاهها
نقش مرتبه ، ارتقاي جمله يك در و ميپيچند تحقيق آموزشو
نظام و جامعه در ودانشجويان دانشگاهيان سهم و
اين امنادر هياتهاي محوري وظايف جمله از تصميمگيري ،
.است مرحله
|