سبك مبدع گلشيري هوشنگ درگذشت مناسبت به
نويسي داستان در تازه
اجلاس در جنوب و شمال فرهنگي بندي صف
زنان 2000
صلح عدالت ، براي گامي "زنان 2000" اجلاس
توسعه و
از ملي امنيت عالي شوراي دبير انتقاد
ماهواره از استفاده محدوديت
شمسالواعظين خانواده با ملاقات در
براي ششم مجلس تلاش خواستار روزنامهنگاران
شدند بند در روزنامهنگاران آزادي
سبك مبدع گلشيري هوشنگ درگذشت مناسبت به
نويسي داستان در تازه
نيز و ايران داستاني ادبيات براي گلشيري هوشنگ درگذشت
تا "احتجاب شازده "از نويسنده اين شاخص آثار با كه نسلي
.است تاسفبرانگيز واقعهاي كردهاند زندگي" جننامه"
اصالت كه گرفت دست به قلم دورهاي در گلشيري همرديف نسل
و شده تبديل ايدئولوژي يك به سياسي ، تعهد و محتوا
حكايت نويسنده ترقيخواهي از محتوا و فرم همسنگشدن
و مقالات مجموعه بر كه مقدمهاي در خود چنانكه ميكرد ،
از پيش چندماه و تازگي به كه (باغ در باغ) نوشتههايش
در را جامعه از نسلش و خود تلقي يافته ، انتشار درگذشتش
گلشيري.است كرده تصوير روسي لنينيسم ماركسيسم ، دايره
دست ادبيات از تلقي نوع اين از زودهنگام بسيار اگرچه
در را تفكر اين ميتوانست دقت اهل خواننده اما كشيد ،
.كند پيدا همرديفانش و وي آثار
در تازه شيوهاي و سبك احتجاب شازده با گلشيري
اين ادامه در خود اگرچه كه داد رواج ايران داستاننويسي
نيز و اثر اين اما نياورد ، دست به آنچناني توفيق راه
و داستان بررسي و نقد كلاسهاي در گلشيري جهد و جد و كوشش
نسبت خبير و آگاه نسلي پروردن در دغدغههايش نيز و شعر
اعتنايي خور در و شايسته جايگاه داستاني ادبيات و نقد به
.بخشيد وي به
باند تهديد معرض در كه بود نويسندگاني از يكي گلشيري
اتوبوس سرنشينان از يكي و داشت قرار اي زنجيره قتلهاي
.بود كند سقوط دره در بود قرار كه مرگ
و نرمكردن پنجه و دست ماه يك به نزديك از پس و نهايت در
چهرههاي از يكي مرگ وزندگي ، مرگ برزخ در غوطهورشدن
ارزش به زندگان تا برد خود با را داستاني ادبيات شاخص
:مولانا قول به كه برند پي بيشتر مردگان
جهان بودي خوش ميگفت يكي آن
ميان اندر مرگ باك نبودي كه
هيچ مرگ نبودي ار گفت دگر آن
پيچ پيچ جهان نيرزيدي كه
افراشته دشت به بودي خرمني
بگذاشته ناكوفته و مهمل
مختاباد سيدابوالحسن
اجلاس در جنوب و شمال فرهنگي بندي صف
زنان 2000
دوشنبه بامداد كه سال 2000 در زنان اجلاس :اجتماعي گروه
بين جدال كانون به يافت ، گشايش نيويورك محلي وقت به
بيست قرن در زن موقعيت ارتقاي جنوببراي و شمال كشورهاي
.شد خواهد تبديل يكم و
نشست روز پنج طول در است قرار كه ملل سازمان زن اجلاس
پنج عملكرد ملل سازمان فوقالعاده عمومي مجمع در خود
حالي در كند بررسي را 5زنان+ پكن اجلاس برنامه ساله
اصلي برهدف كه حال عين در شركتكنندگان كه شد خواهد آغاز
تفاهم سال 2000 در زن موقعيت ارتقاي بر مبني كنفرانس
اعتقادات و فرهنگها به كه موضوعات از دربسياري دارند ،
به دارند ، عميق نظر ميشود ، اختلاف مربوط شركتكنندگان
با كاملاآشكار جبهه دو در را همفكر گروههاي كه گونهاي
.است داده قرار يكديگر
نشات ارزشي ديدگاههاي با اسلامي كشورهاي گروه يك در
حال در كشورهاي آنان همفكر گروه و تفكرديني از گرفته
كشورهاي مقابل صف در و قراردارند گروه 77 رياست به توسعه
بامعيارهاي را كشوري هر در زن ارتقاي كه هستند غربي
به خود نظرات تحميل براي و ميكنند ارزيابي غرب فرهنگ
.ديدهاند گسترده تدارك سايركشورها
جلسات ماه چهار از پس زن رسمي اجلاس آمادهسازي كميته
چهار و صفحه در 70 را گزارشي سرانجام مناقشهآميز مستمر
به و تهيه صفحهاي سياسيدو بيانيه يك انضمام به بخش
نشسترسمي در تا است كرده ارائه اصلي اجلاس رئيسه هيات
.شود بررسي اجلاس
وحقوق آزاديها نظير موضوعاتي از غربي كشورهاي از برخي
نمادهايياز عنوان جنينبه سقط و جنسي آموزش جنسي ،
كشورهاي مقابل در و ميكنند دفاع زن حقوق و غرب فرهنگ
با خود ملي سنن و فرهنگ بر تكيه سومبا جهان و اسلامي
جهان در ارزشهايي ضد عنوان به شده ياد موضوعات
.ميكنند مخالفت امروز توسعهيافته
كنوني ، اجلاس و پكن اجلاس در اختلاف مورد مسائل جمله از
به جنسي مسائل آموزش خانواده ، از تعريفمناسب ارائه
از مواردي و ازدواج از جنسيخارج رابطه مدارس ، در كودكان
.است ديگر اخلاقي غير رفتارهاي
هيات وقت احتمالا اجلاس ، برگزاري اندركاران دست گفته به
و كشمكش صرف اجلاس ، روزه پنج نشستهاي نمايندگيدر هاي
مسائل و شد خواهد اينمسائل درباره زدن چانه و گو و گفت
.گرفت خواهد قرار اغماض مورد زنان اساسي
معتقدند توسعه حال در و اسلامي كشورهاي اقتصادي ، بعد در
عدم فقر ، نظير موضوعاتي خاطر به آنها دركشورهاي زنان
عدم و فناوري به دستيابي زندگي ، عدم بد شرايط اشتغال ،
دست اين از ومشكلاتي مناسب جمعي ارتباط سيستم به دستيابي
.كنند كسب لازم پيشرفت نتوانستهاند
كشورها ملي حاكميت نقض بخش در توسعه درحال كشورهاي
براي بينالمللي قوانين و اعمالمقررات نوع معتقدند
كه بهگونهايباشد نبايد كشورها در زن حقوق ارتقاي
اجراي معتقدند جمله آن از و كند رانقض آنان ملي حاكميت
ارزشهاي به توجه با بايد زنان عليه تبعيض كنوانسيونرفع
.شود انجام كشور هر داخلي وقوانين سوابق مذهبي ، فرهنگي ،
كاملا بايد زن حقوق ارتقاي معتقدند اسلامي كشورهاي
از برخي منفي ابعاد به توجه بدون و بدونتعصب بيطرفانه ،
فرهنگ جمله آن از شودو اعمال غرب در رايج فرهنگهاي
كرامت ناقض را غرب در رايج باري و بيبند
.دانند زنمي انساني
سال پنج طول در كه است اين جاري سال اجلاس در مهم نكته
غربي دولتي يا و دولتي غير ازسازمانهاي برخي گذشته
به بيشتري مسيحيگرايش عمدتا مذهبي گروههاي بويژه
براي توسعه حال در و اسلامي كشورهاي روشهاي
.كردهاند پيدا زن ارتقايموقعيت
الجزاير ، ايران ، اسلامي جمهوري اسلامي ، كشورهاي گروه در
فعال كشورها ساير از بيش مراكش و سودان پاكستان ، ليبي ،
عضو توسعه حال در كشور آناننيز 134 همفكر گروه و هستند
.ميباشند گروه 77
جدال محل آينده روز پنج طي ملل سازمان مجموع ، در
موقعيت ارتقاي روشهاي يافتن براي مختلفجهان فرهنگهاي
.بود خواهد يكم و بيست قرن در زن
را شده ياد اجلاس در ايران اسلامي جمهوري هيات رياست
امور مركز رئيس و جمهوري مشاوررئيس شجاعي زهرا خانم
.دارد عهده به جمهوري رياست زنان مشاركت
از 188 نمايندگي هياتهاي (5+ پكن) زنان 2000 اجلاس در
سازمان و 250 هزار يك نمايندگان و ملل عضوسازمان كشور
.كرد خواهند شركت دولتي غير
صلح عدالت ، براي گامي "زنان 2000" اجلاس
توسعه و
( پاياني بخش)
اين به اشاره ميطلبد ، را بيشتري توضيح كه ديگري نكته
كنفرانسهاي مصوب اسناد حقوقي ارزش كه است مطلب
كنوانسيونهاي و معاهدات حقوقي ارزش همسان بينالمللي
صورت به بيشتر كنفرانسها آن مصوبات.نيست بينالمللي
سند وجه هيچ به بنابراين.ميشود صادر بيانه يا اعلاميه
معاهده كه چرا نميشود ، ناميده معاهده كنفرانس ، يك مصوب
به الحاق و امضا تصويب ، روند و داشته را خود خاص تعريف
تعهدآور و الزامآور را آن كه آن حقوقي ارزش نيز و آن
.است متفاوت اسناد ساير با ميكند ،
پكن سند بويژه و بينالمللي كنفرانسهاي مصوب اسناد لذا
از كلي ارزيابيهاي آن براساس بلكه و نيست الزامآور
كشورها و ميگيرد صورت كشورها در زنان پيشرفت ميزان
دقيق بررسي با اسناد ، آن انعطافپذيري دليل به ميتوانند
ملي ، موازين با منطبق و مناسب را آنچه هر آن ، مفاد
ميدانند خود داخلي معتبر قوانين نيز و مذهبي و فرهنگي
آن با مغاير كه را آنچه اجراي به الزامي و نمايند اجرا
اعلام موارد آن به نسبت را خود تحفظ حق و است موازين
كشورها گزارشات كه ميشود گفته اينكه و ندارند كردهاند ،
ملل سازمان به جهاني كنفرانسهاي مصوب اسناد براساس كه
كشور عليه قطعنامه صدور منجربه است ممكن ميگردد ، ارسال
خلاها ، به گزارش آن ادعاكنندگان ، در زعم به كه دهنده گزارش
مبحثي خلط گردد ، است پرداخته ضعفها و محدوديتها چالشها ،
يك كه (معاهدات) كنوانسيونها حقوقي ارزش زمينه در كه است
خود مقننه ، قوه در آن به الحاق و تصويب با را كشور
مصوب اسناد با ميكند ، آن مفاد اجراي به راملزم
و دولتها اجماع و مشترك تفاهم نوعي كه جهاني كنفرانسهاي
دارد ، دنبال به را آنها عرفي و اخلاقي الزام "نهايتا
كه بود غافل نبايد نيز نكته اين از البته.ميگيرد صورت
كنفرانسهاي مصوب اسناد مفاد آينده در حال هر به
مختلف ارگانهاي و مجامع استناد مورد بينالمللي
اين تبديل زمينههاي نتيجه در و گرفته قرار بينالمللي
و شده فراهم بينالمللي معاهدات و كنوانسيونها به اسناد
و گرفته خود به تعهدآور و الزامآور جنبه ترتيب بدين
.شد خواهند موءثري و قوي اجراي ضمانت داراي
كرد؟ بايد چه موجود وضعيت و فعلي موقعيت در حال
به را بينالمللي مجامع و گذاشت دست روي دست ميتوان آيا
كه سويي و سمت هر به را دنيا تا كرد رها خود حال
كه اطلاعات انفجار عصر در آيا كنند؟ هدايت ميخواهند
ميرود ، پيش واحد دهكدهاي به شدن تبديل سمت به جهان
خود مذهبي و ملي فرهنگ خود ، دور كشيدن حصار با ميتوان
فرهنگ با علمي و فكري همگرايي و شدن مقهور و مسخ از را
داشت؟ نگاه امان در غرب
كه ارزشمندي و ستودني تلاشهاي تمامي با كه است درست
بدون جوامع تمامي ثابت قافيه است ، يافته انجام تاكنون
و ظلم و تبعيض و بردگي اشكال تنها و است مانده تغيير
مدرن جاهليت و شده دگرگون نابرابري و بيعدالتي و اجحاف
هيچ و است شده سنتي جاهليت جايگزين (فريبنده ظاهري با)
از آن مردان و زنان كه نميشود يافت جهان در كشوري
جا همه در "تقريبا هم هنوز و باشند برخوردار كامل برابري
به چندان نبايد لذا ميشود ، اعطا ثانوي اولويتي زنان به
اما كرد ، خوش دل حركتها و كنفرانسها و كنوانسيونها اين
و نظرات نقطه بيان براي مناسب محملي ميخواهيم اگر
را فطرتگرا دلهاي طريق آن از و كنيم پيدا خود اعتقادات
چيست؟ چاره راه نماييم ، همراه خود با
از بهتر درك با و فرصتها اين شمردن مغتنم با نبايد آيا
و فعال حضوري با و بينالمللي جامعه و خود جامعه
مجامع در شركت از را بهرهبرداري نهايت تاثيرگذار ،
كه ميكنند مطرح برخي اينكه باشيم؟ داشته بينالمللي
اساس حاشيهاي ، كنفرانسهاي انداختن راه به با و بياييم
اندازه چه تا ببريم ، سوءال زير را بينالمللي كنفرانسهاي
است؟ خردورزي بر مبتني
را بشر حقوق بينالمللي موازين بايد ، كه معتقديم ما اگر
قرار توجه مورد انعطاف قابل و پويا جريان يك عنوان به
و دهد وفق را خود مكان و زمان مقتضيات با بتواند كه داد
و تاريخي فرهنگي ، زمينههاي و منطقهاي ملي ، خصوصيات
دخيل بشر جهاني حقوق اجراي و تعريف در را جوامع مذهبي
مصوب -وين اعلاميه تصريح مورد كه همانطور) ميدانيم
گرفته قرار نيز -در 1993 بشر حقوق جهاني كنفرانس دومين
سوءاستفاده ، هرگونه از جلوگيري براي حال عين در و (است
هيچوجه به را انساني واضح و مسلم شده شناخته حقوق نقض
.نميدانيم توجيه قابل
بشر بنيادين حقوق با اسلام روح مباني كه معتقديم ما اگر
بر استوار فرهنگهاي و ندارد مغايرتي اساسي آزاديهاي و
.بيافزايد بشر جهاني حقوق غناي بر ميتواند الهي مذاهب
كه مفاهيمي عنوان به بشر حقوق مفاهيم كه معتقديم ما اگر
نبايد و كند حفظ را خود پويايي بايد است ، بشري فكر محصول
جهاني اعلاميه اگر لذا و نگريست آن به منزل وحي همچون
اين از پيش سال نزديك 50 كه ميدانيم پلي را بشر حقوق
است شده رد آن زير از زيادي آبهاي تاكنون است ، شده ساخته
.دارد تجديدنظر و كلي بازنگري يك به نياز بنابراين و
ارتقاي و مذهبي حس تضعيف جاي به كه معتقديم ما اگر
انديشه ترويج و آن صحيح تبيين و تقويت در معنويت ،
از ديني انديشه پيراستن و ديگران تحمل و مذهبي بردباري
و ديگران تحمل عدم و نابجا و كوركورانه تعصبات و خرافات
بعد در مذهبي مسلم معتقدات و اخلاقيات ترويج و تبيين
روي انساني ضد فجايع همه اين شايد ميشد ، تلاش جهاني
.نميداد
آن روزه هر نقض و بشر حقوق نشدن اجرا كه معتقديم ما اگر
در حتي و كشورها داخل در چه و بينالمللي سطح در چه
است بيديني علت به بلكه دين علت به نه مسلمانان ، جامعه
جهت صوري نه و موءثر و واقعي صورت به دولتها همه تلاش و
بيديني و سكولاريسم ترويج طريق از نه بشر حقوق رعايت
.داد خواهد ثمر دين ترويج طريق از بلكه
معناي به زنان مادري نقش بر تاكيد كه هستيم معتقد ما اگر
ميان ظريف تعادلي بايد و نميباشد زنان توانايي نفي
بتوان تا كرد برقرار زنان اجتماعي و خانوادگي نقشهاي
داد ارائه جهانيان به توانمند مسلمان زن از مطلوب الگوي
ميان تعادلي الگو اين و است جامعهمدار و محور خانه كه
حصارهاي از زن رهايي و ميكند برقرار ابتذال و تحجر
!ميدهد نويد را جديد و قديم جاهليت
توسعه ارزيابي مادي شاخصهاي كنار در كه معتقديم ما اگر
و معنويت كه چرا كرد ، توجه نيز معنوي شاخصهاي به بايد
از و بوده متقابل كشش و تعامل حالت در توسعه با فرهنگ
مادي "صرفا شاخصهاي با و ميپذيرند تاثير يكديگر
محاسبه را كيفي و اخلاقي معنوي ، عوامل از بخشي نميتوان
.كرد
هم مكاتب ، و گروهها برخي برخلاف كه هستيم معتقد ما اگر
بودن متفاوت حق از هم و كنيم دفاع زن بودن مساوي حق از
زن بين غيرمعقول نابرابريهاي كه هستيم آن خواهان لذا زن ،
براي سياسي و اجتماعي انساني ، حقوق تحصيل در كه مرد و
سوي از و برود بين از دارد وجود بودن مساوي حق تامين
اختصاصي نقشهاي ايفاي لازمه كه معقول نابرابريهاي ديگر
عرصههاست ، همه در بودن متفاوت حق متضمن و است مرد و زن
Equity واژه گرفتن قرار پيشنهاد و گردد تامين و ملاحظه
.ميدهيم (برابري) Equality جاي به را (عدالت)
چهره كه آنگونه زن اختيارات و حقوق تبيين خواهان ما اگر
و هستيم كند ، معرفي جهانيان به را اسلام تابناك و واقعي
خودپسندي ، و خرافه و جهل ابرهاي پس از كه داريم آرزو
حقجويان تشنه تاكام بتابد ، دنيا بر اسلام تابناك خورشيد
تبعيض رفع كميته با ميشويم همصدا و نمايد سيراب را عالم
اعلام مصوب 1987 ، شماره4 توصيهنامه در كه زنان عليه
هم با زنان برابري حقوق و اسلامي قوانين" است كرده
.تبعيضآميزند آن از ناشي رسوم و تفسير اما سازگارند ،
برخي در آنچه از كه ميآورد فراهم حقوقي زنان براي اسلام
اشكال كليه رفع كنوانسيون) عضو دولتهاي گزارشهاي از
آنكه به توجه با و است بيشتر است آمده (زنان عليه تبعيض
موقعيت با ارتباط در كه بوده ادياني از يكي اصل در اسلام
بسياري كه حالي در است ، بوده اديان پيشروترين جزو زنان
گرفتن اشتباه يا صحيح درك عدم دليل به ازجمله افراد از
ديگر مسايل يا اجتماعي سنن با مذهب
"...دارند وقوف بدان كمتر
بينش در لازم تغييرات كه زماني تا كه معتقديم ما اگر
صورت جوامع ذهني زيرساختهاي در لازم دگرگوني و جهان مردم
ميان از جهان زنان اساسي مشكلات علت و ريشه نگيرد ،
به پرداختن جاي به كه ميشود آن نتيجه و رفت نخواهد
به علل ، آن گرفتن هدف و زنان عقبماندگيهاي علتالعلل
كه ميشود پرداخته ناقص صورت به هم آن معلولها برخي
به را بيفايده و تسكيني سطحي ، زودگذر ، موقتي ، ثمرهاي
.داشت خواهد همراه
پاسخگوي اسلام ، دين بهويژه دين كه هستيم مدعي ما اگر
به و ميباشد معاصر دوران درگيريهاي و چالشها تمامي
قدرت و توانايي اين عرصهها تمامي در كه هستيم اين دنبال
متوجه بايد جهان كه داريم عقيده و برسانيم اثبات به را
و جهاني حاكميت بخواهد چنانچه اگر كه بشود واقعيت اين
زن حقوق و بشر حقوق مانند مسايلي در را ارزشي يگانگي
اصول و اصيل فرهنگي مسايل كه است ناگزير كند ، تثبيت
.دهد قرار نظر مطمح را بشري جوامع معنوي و اعتقادي
...اگر و
كه بينالمللي ، مجامع تريبون از بهتر و مناسبتر جايي چه
كارنامهاي اسلام ، نجاتبخش آيين بر تكيه با بتوانيم
اسلامي جمهوري عملكرد از درخشان
و نماييم عرضه زنان وضعيت بهبود و ايراندرخصوصپيشبرد
مسايل بر اشراف و منطق با را خود واقعبينانه مواضع
تصميمات روند بر طريق اين از و نماييم منعكس جهاني
ادعاي عليرغم كه باشيم ، همانطور تاثيرگذار بينالمللي
در مقدس اتحاد قالب در ديني قواي اتحاد و برخيها ، حضور
بهرغم توانست سياسي ، ناظران اعتراف بنابه پكن كنفرانس
روند بر و داده تغيير را ديدگاهها خاص ، جناحهاي فشار
هاشمي حجتالاسلام قول به و بگذارد اثر مذاكرات اصلي
اعزامي هيات با ديدار در كه -وقت رئيسجمهور -رفسنجاني
منطق كنيم ارائه منطقي حرف اگر":داشتند بيان كنفرانس به
زياد منصف آدمهاي هم دنيا در و ميكند باز را خودش جاي
داخل در اگر ما.است داخل در ما مهمتر مساله.هستند
يا و نيست موفق يا اينگونه دفاعيات نباشد ، درست حركتمان
راهمان داخل در ما كه است اين اساس.است گمراهكننده
هنوز كه را نادرستي نقاط و كنيم حركت صحيح و باشد درست
گزارشهاي در اگر بنابراين ".كنيم اصلاح دارد ، وجود
محدوديتها خلاها ، برخي به "احيانا ملل سازمان به ارسالي
اقدامات به آن كنار در البته كه ميشود اشاره چالشها و
ارائه حساب به را آن نبايد است ، شده اشاره نيز آتي
را آن و گذاشت ايران داخلي اوضاع از سياه و زشت تصويري
!كرد تلقي ضعف سر از موضعي
بودن سياسي بهانه به نبايد كه ميكند حكم منطق و عقلانيت
تخلفات ، بر بينالمللي ، مجامع كردن عمل مغرضانه و
موجود اشكالات و ابهامات نسنجيده ، كارهاي كجسليقگيها ،
ديدگاهها ، و مواضع تبيين در ناهماهنگي و ضعف قوانين ، در
عدم و بگذاريم سرپوش...و قوانين اجراي در موجود اشكالات
نظام حكمت و مصلحت عزت ، راستاي در را موارد اين به اشاره
تا كه كردهايم اقرار بارها كه حالي در.آوريم حساب به
اينكه و داريم زيادي فاصله اسلامي مطلوب جامعه به رسيدن
جدي طور به اگر كه ميشود اعلام برخيها سوي از "بعضا
بيان بينالمللي مجامع مصوبات تحليل در را خود مواضع
مواجه اسلامي كشورهاي وسيع استقبال با "قطعا كنيم ،
اغلب مواضع از ايشان صحيح شناخت عدم از "مطمئنا ميشويم ،
طيف دو در متضاد ديدگاههاي داراي كه اسلامي كشورهاي
قرار اگر و ميگيرد نشات هستند ، ابتذال و تحجر گسترده
زنان مسايل درخصوص اسلامي كشورهاي بين اتفاقنظري بود
كه بود اسلامي كنفرانس سازمان مكان بهترين گردد ، حادث
عضو ، كشورهاي مواضع و نظر شديد اختلاف دليل به متاسفانه
نكرده ايفا خوبي به مسلمان زنان قبال در را خود وظيفه
شطرنج بازي صحنه بينالمللي ، عرصه اينكه آخر كلام.است
.آموخت را بازي قواعد بايد است ،
مولاوردي شهين
بينالملل حقوق كارشناس
پاورقي
كنفرانس سومين نايروبي ، مصوب آيندهنگر راهبردهاي -1
بازنگري منظور به كه ميباشد (1985) نايروبي در زن جهاني
براي ملل سازمان دهه در آمده دست به موفقيتهاي ارزيابي و
.گرديد برگزار صلح ، و توسعه برابري ، زنان ،
پكن عمل كارپايه و اعلاميه -2
Beijing Declaration and plat Form For Action
ميباشد (1995- پكن) زن جهاني كنفرانس چهارمين مصوب
از ملي امنيت عالي شوراي دبير انتقاد
ماهواره از استفاده محدوديت
كل نامناسب برنامه ساعت چند خاطر به نبايد
كنيم طرد را ماهواره
از انتقاد با ملي امنيت عالي شوراي دبير :اجتماعي گروه
چرا:گفت ماهواره به جوانان خصوص به جامعه دستيابي عدم
كه دارد اشكالي چه كنيم ، استفاده ماهوارهها از نبايد
طريق از را ماهوارهاي كانال پانزده تا ده ما جوانان
.كنند تماشا خودمان تلويزيون
شب) روحاني حسن دكتر همدان ، از همشهري خبرنگار گزارش به
دانشگاه در دانشجويان با پاسخ و پرسش جلسه در (گذشته
ساعت چند خاطر به نبايد ما:افزود همدان سيناي بوعلي
.كنيم طرد را ماهواره كل نامناسب برنامه
اوقات از بخشي پركردن براي ميتوانيم ما:افزود وي
يا دو جاي به را ماهواره مناسب و سالم جوانان ، برنامههاي
پخش اصلي زبان به حتي كانال بيست روي بر فعلي كانال سه
.كنيم
كه جامعهاي با جوانان مسئله:كرد خاطرنشان وي
چقدر است ، مهم بسيار ميشود بازتر روز هر آن دروازههاي
را كار اين بگوييم و كنيم نهي و امر جوانان به ميتوانيم
كند؟ چه جوان نسل پس نكن ، را كار آن نكن ،
اينكه بدون است ، مظلوم ما جوان نسل:داشت اظهار وي
سختگيريها فقط كنيم فراهم جوانان براي را لازم امكانات
.دادهايم افزايش را توقعاتمان سطح و كردهايم بيشتر را
سرمايهگذاري 200 به اشاره با ادامه در روحاني دكتر
:داشت اظهار كشور از خارج در ايرانيان دلاري ميليارد
كه وقتي و است كشور در سرمايهگذاري امنيت امنيت ، اولين
علاقهاي ديگر شود گفته "صفت ظلم" سرمايهگذار يك به
.نميماند باقي سرمايهگذاري براي
گذاشت احترام قانون چهارچوب در سرمايه به بايد:گفت وي
بلند وادينا وااسلاما ، فرياد ميگوييم را اين تا اما
.هستيد سرمايهدار طرفدار شما كه ميشود
تعطيلي مورد در خاتمه در ملي امنيت عالي شوراي دبير
صورت به مطبوعات شده علام ا كه همانطور:گفت مطبوعات
تشكيل دادگاه آنها تكتك براي بايد و شدهاند تعطيل موقت
.كند صادر حكم كامل بررسي از پس قاضي و شود
شمسالواعظين خانواده با ملاقات در
براي ششم مجلس تلاش خواستار روزنامهنگاران
شدند بند در روزنامهنگاران آزادي
خانواده با ديروز عصر روزنامهنگاران :اجتماعي گروه
نشاط روزنامه زنداني سردبير شمسالواعظين ماشاءالله
.كردند ديدار
روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس مزروعي علي مراسم اين در
تمامي آزادي آرزوي ضمن ششم ، مجلس نماينده و
شاهد جامعه تا كرد اميدواري ابراز زنداني روزنامهنگاران
.باشد مناسب فضاي در پركار و بانشاط روزنامهنگاري
آخرين در:گفت شمسالواعظين همسر مراسم اين ادامه در
نمايندگان از تا داد پيام وي داشتم ، شمس با كه ملاقاتي
و تحقيق كميته فرصت اولين در بخواهيم مجلس روزنامهنگار
.روزنامهنگارانزندانينه پرونده به و شود تشكيل تفحص
يا بوده قانوني آنان شدن زنداني ببينند تا كنند رسيدگي
خواست ششم مجلس از مراسم اين در نيز جلاييپور حميدرضا
از و باشند داشته صراحت اصلاحات پيگيري در
حمايت بودند ، مجلس تشكيل اصلي عامل كه روزنامهنگاراني
.كنند
دوم جنبش از وي.بود جلسه اين بعدي سخنران زيدآبادي
.كند مشخص را اصلاحات استراتژي و برنامه خواست خرداد
روزنامهنگاران از مراسم اين بعدي سخنران عبدي عباس
كار به جديت و حرارت با كماكان و نشوند منفعل خواست
.بپردازند
نه كنند دفاع خود از بايد خود روزنامهنگاران:گفت وي
.كنند حمايت آنان از ديگر نهادهاي باشند منتظر اينكه
پرداخت مستلزم اصلاحات پروژه:گفت مراسم اين در حكمت علي
هستند زندان در امروز كه افرادي از بسياري و است هزينه
وارد كنند ، پرداخت بايد كه هزينهاي از كامل آگاهي با
.شدند ميدان
زمان در روزنامهنگاران براي كه حوادثي و اتفاقات وي
آنچه از بيش را است افتاده اتفاق قضائيه قوه جديد رئيس
:گفت و كرد ارزيابي افتاده اتفاق قبلي رياست زمان در كه
از شاهرودي آقاي منظور كه است مطرح اساسي سئوال اين
چيست؟ قضايي توسعه
نظريات انتشار از پس:گفت شمسالواعظين وكيل فروغي جداري
وكلاي كه است هفته سه الان زندان درباره شمسالواعظين
زندان داديار و كنند ملاقات وي با نميتوانند ايشان
ايشان است شده تاييد شمس حكم چون است كرده اعلام
.باشد داشته وكيل نميتواند
وي.بود جلسه اين سخنران آخرين ارغندهپور كريم
از بعد كه دانست روزنامهنگاري نخستين را شمسالواعظين
و است افتاده زندان سال 1364به مطبوعات قانون تصويب
حد تا و شود حرفهايتر روزنامهنگاري شود سعي بايد:گفت
منزل در كه مراسم اين در.شود جدا سياست حوزه از امكان
روزنامهنگاران از كثيري جمع شد ، برگزار شمسالواعظين
.داشتند حضور
|