شرافت عمده نيست ميزان آب و نان و شكم
است انساني
-(ره)امامخميني انديشه و شخصيت مطالعه بر مقدمهاي
پاياني بخش
عدالت و انصاف به باور
حال در سازمانهاي و جوامع كه آسيبهايي از ديگر يكي
انتظار حقيقت در.است بيانصافي ميشوند دچار اضمحلال
خود كاركنان و افراد با جوامع و سازمانها كه است اين
انتظار ديگر عبارت به.باشند داشته منصفانه رفتاري
استخدامي ، مباحث در يافتهاي تعميم و يكسان شاخصهاي
كه زماني.دارند را...و اجتماعي پاداشهاي دريافت
قدرتمندتر گروههاي ميروند افول به رو جوامع و سازمانها
توانمندي كمتر ، امتياز با گروههاي به نسبت امتيازتر با و
و مفصلتر شغلي عناوين و موقعيتها تعيين براي بيشتري
در.(بيلباي ، 1986 ، 287 و بارون).دارند يافتهتر تخصيص
در آنان و ميشود اجحاف نيز زنان به نسبت دوره همين
.نيستند برخوردار لازم مزاياي از اجتماعي ساختار
.(مارتين ، 1990)
نمودهاي آخر ، دهههاي "خصوصا ستمشاهي ، دوره در واقع در
همه براي كه بود گرفته بالا حدي به اجحاف و بيانصافي
بايد عدهاي بالاخره كه بود آمده پديد باور يك ملت آحاد
محروم بايد عدهاي و باشند برخوردار اجتماعي نعمتهاي از
خوبي به نيز را آسيب اين (ره)امام حضرت.باشند زحمتكش و
"عدالت و انصاف به باور" باوراندن جهت در و كرده شناسايي
.برآمدند
:كه فرمودند اشاره خود صحبتهاي در بارها ايشان
و كاخها همه به دادگان شهيد و كوخنشينان اين سر موي يك"
.دارد برتري و شرف جهان ، كاخنشينان
.(قصار ، 1372 ، ص 222 كلمات)
اذهان در باور اين بايد (ره)امام حضرت نظر از واقع در
و قانون برابر در آنها همه كه ميشد ايجاد مردم توده
همه براي ارتقاء و ترقي و رشد راه و هستند برابر مقررات
موقعيتهاي در هيچكس و است فراهم يكسان بطور ملت آحاد
ان -تقوي به الا ندارد برتري ديگري به نسبت اجتماعي
.اتقيكم عندالله اكرمكم
:ميفرمايند اجتماعي عدالت به باور القاء در ايشان حضرت
معتقدند استقلال ، و آزادي و عدالتند خواستار ايران ملت -
.نميرسند آن به اسلام قوانين با و اسلام سايه در جز
:ميفرمايد (ره)امام حضرت
.بشنويم ظلم نه و بكنيم ظلم نه كه است اين ما برنامه -
خلاصه مكتب آن برنامه كه است مكتبي پيرو اسلام ملت -
."تظلمون لا و لاتظلمون" كلمه دو در ميشود
اين عاشورا نهضت از بهرهگيري با بارها (ره)امام حضرت
و ظلم بار زير كه آورد پديد مردم فكر و ذهن در را باور
ويژگيهاي از يكي شايد.نكنند ظلم نيز كسي به و نروند ستم
باشد مظلوم از طرفداري شيعيان "خصوصا مسلمانان ما برجسته
بار زير و ستيزي ظلم به باور از "يقينا ظاهري نمود اين.
.باشد نرفتن ظلم
ارزشها احياي و خميني امام
بود ، (ره)امام حضرت فرد منحصربه ويژگيهاي از كه احياگري
.نميشد خلاصه باورها بعد در تنها ايشان احياگري به منحصر
حكومت دوران طول در كه انساني و ديني و اسلامي ارزشهاي
شده سپرده فراموشي به يا و شده قلب مستبدانه و پادشاهي
از برخي.گرديد زنده قرن ، احياگر اين تواناي بدست بود ،
:برشمرد زير شرح به ميتوان را ارزشها اين
انساني ارزشهاي
سايرين از را مخلوقات اشرف موجود اين كه انساني ارزشهاي
خود از بخشش ، و سخاوت در ميتوان را ميسازد ، متمايز
دوست و عشق مروت ، و جوانمردي و شهادت و ايثار و گذشتگي
و اخلاص معنوي ، ارزشهاي و ايمان شكيبايي ، و صبر داشتن ،
.نمود خلاصه پسنديده اخلاق و زيستي ساده و قناعت تقوي ،
.است عالم موجودات همه عصاره انسان -
است ، غيرمتناهي طرف دو هر از كه است اعجوبهاي يك انسان -
.است غيرمتناهي شقاوت ، طرف از و غيرمتناهي سعادت ، طرف از
.است انساني شرافت عمده نيست ، ميزان آب و نان و شكم -
.بايستد زور مقابل در كه است اين در انساني شرافت -
چنين معنوي ارزشهاي و ايمان باب در (ره)امام حضرت
:ميفرمايند
.ميشود اصلاح كارها شود قلب وارد ايمان اگر -
مملكت يك براي كه ترقياتي همه مبدا و خيرات همه مبدا -
ايمان كه است اين مادي جهت در چه و معنوي جهت در چه است ،
.باشد كار در
راحتي به امور همه شود تقويت مردم ايمان جنبه اگر -
.ميشود انجام
.هستند هميشگي ارزشهاي معنوي ، ارزشهاي -
و باشد موءمن انسان كه است اين است سعادت ميزان آنچه -
بگويد حق و كند وادار صبر به را وديگران باشد داشته صبر
.بكند وادار گفتن حق به را وديگران
و مال به تعلق از و دهيد عادت زيستن ساده به را خود -
.بپرهيزيد مقام و جان و منال
-انساني ارزشهاي نميتوان مصرفي و اشرافي زندگي با -
.كرد حفظ را اسلامي
نيازمنداني و اغنيا صورت در هستند فقرايي ثروتمندان -
.بينيازان لباس در هستند
.است شيطان از باشد ، كه هر از قدرتطلبي -
پيدا نفس حب از ميشود ، پيدا عالم در كه مفاسدي تمام -
.ميشود
.ميكشد تباهي به را انسان غفلت و غرور -
.است بيشتر كبرش است ، ناقصتر عقلش و بيشتر جهلش هركس-
است ، منشرحتر صدرش و بزرگتر روحش و بيشتر عملش هركس
.است متواضعتر
را نفاق و نااميدي و ياس غفلت ، عيبجويي ، همچنين ايشان
از نهي و معروف به امر مقابل در و ميكنند تلقي ارزش ضد
.ميدانند ارزش را منكر
...استقلال آزادي ، نظم ، اجتماعي ، ارزشهاي
ارزشهاي تخريب به فردي بعد در كه همانطور (ره)امام حضرت
آن مقابل در و ميپردازد ستمشاهي حكومت تاريك دوره
باب در ميكند ، معرفي را انساني معنوي و عالي ارزشهاي
سايه در كه است ارزشهايي به قائل نيز اجتماعي ارزشهاي
مدني جامعه يا فاضله مدينه حكومت ارزشها اين شدن باور
موجودي را انسان ايشان اول مرتبه در.بود خواهد ميسر
الهي نعمت يك را آزادي و ميكند معرفي شده آفريده آزاد
:است چنين ايشان قصار كلمات از برخي.ميكند معرفي
.است الهي نعمت يك آزادي -1
.بدانيد را آزادي قدر ماداد ، به اسلام را آزادي -2
.است ملت آزادي تمدن ، مرتبه اول -3
.است آزادگان جايگاه امروز ايران -4
.ميدانيم استقلال و آزادي به را حيات ارزش ما -5
مستقل و آزاد ولي باشيم فقيرداشته زندگي ميخواهيم ما -6
.باشيم
"اصلا كه ميرود پيش حد آن تا آزادي براي شدن قائل ارزش
استقلال ، " انقلاب ، پيروزي دورههاي معروف شعارهاي از يكي
پيدا عيني نمود يعني.است بوده "اسلامي جمهوري و آزادي
و عيني سطح به فرهنگ (دروني) ذهني لايه از يعني ميكند ،
لمس آنرا ايراني زن و مرد هر و ميآيد بيروني لايه
.ميكند زمزمه خود با و ميكند
ارزش نيز مقررات و نظم رعايت مورد در (ره)امام حضرت -
ارزش ضد را بيقانوني و بينظمي و هستند قائل بسياري
:ميفرمايند نيز اينباره در.ميدانند
.است الهي واجبات از نظم حفظ -1
شود ، برداشته كار از نظم اگر دارد ، لازم نظم جا همه -2
.ميرود بين از جامعه
همان كه است قانون از تبعيت در انسانها ارزش و شرف -3
.است تقوي
ديني باورهاي از منشعب -ديني ارزشهاي
:شهادت و شهيد (13
احيا (ره)امام حضرت كه ارزشها برجستهترين از يكي شايد
اصيل فرهنگ در واقع در.بود شهادت و شهيد ارزش كردند ،
.است برخوردار والايي جايگاه از شهادت و شدن شهيد اسلامي
نشاندهنده كه اينباره در (ره)امام حضرت عبارات از برخي
شهادت و شدن شهيد براي ايشان حضرت كه است والايي ارزش
:است آمده درزير قائلند
.است ارزش يك شهادت -1
پيشگاه در اسلام صدر شهداي چون بزرگ ، انقلاب شهداي -2
اولياي و حقتعالي عنايت مورد و ارزشمند ربوبي مقدس
.بود خواهند ارزشمند اسلام
.است ابدي عزت شهادت -3
پيروزي رمز شهادت -ما فخر و بوده اولياء فخر شهادت -4
.است
.است پيروز دارد آرزو را شهادت كه ملتي -5
.است عظيمي فيض ما براي شهادت -6
تعالي و تبارك خداي جانب از است هديهاي يك شهادت -7
.هستند آن لايق كه كساني آن براي
زنان موضوع و (ره)خميني امام
شدن قائل ارزش با ايام همان از كه ،(سره قدس)خميني امام
اين احياي به اجتماع ، در آن مرتبه بردن بالا و برايزن
بيانات از برخي.گماشت همت زنان پاكدامني و عفت نشانه
:است چنين ايشان
بشر آمال تحقق مظهر زن دارد ، اجتماع در بزرگي نقش زن -1
.است
.است انسان مربي زن -2
.ميرود معراج به مرد زن دامن از -3
كه ميكنم مباهات ايران پرافتخار زنان به جانب اين -4
از بيش شيطاني نقش كه شد ، پيدا درآنان آنچنان تحولي
آنان ، بيشرافت وابستگان و خارجي نقاشان كوشش سال پنجاه
تبليغاتي دستگاههاي و نويسندگان تا گرفته هرزه شعراي از
.نمودند برآب نقش را مزدور
كلان ، و خرد جوان ، و پير زنان ، و بانوان كه مفتخريم ما -5
همدوش و حاضر نظامي و اقتصادي و فرهنگي درصحنههاي
قرآن مقاصد و اسلام تعالي راه در آنان از بهتر يا مردان
.دارند فعاليت كريم
نتيجهگيري و خلاصه
كه دارند اين به گرايش مديريت نظريهپردازان از بسياري
باورها ، نظير متمايز متغيرهاي از مجموعهاي را فرهنگ
كليت مجموع در كه بدانند هنجارها و داستانها ارزشها ،
را فرهنگ نگاهي چنين براساس.ميدهد تشكيل را فرهنگ
در نظر مورد تغييرات انجام جهت ابزاري عنوان به ميتوان
دستكاري طريق از حقيقت درگرفت نظر در جامعه و سازمان
يعني لايه بيرونيترين از كه فرهنگ به مربوط متغيرهاي
يعني لايه درونيترين تا گرفته...و نشانهها و سمبلها
ميشود ، شامل را (باورها و اساسي مفروضات و ارزشها)
به.آورد پديد جامعه در را نظر مورد تغييرات ميتوان
نوع يك "حجاب كشف" گذشته پادشاهي نظام در مثال عنوان
.بود فرهنگ بيروني متغيرهاي روي دستكاري
همواره خود حركتي ابعاد همه در كه (ره)خميني امام حضرت
حركت در "مثلا) ميرفتند نشانه را اصلي علل و ريشهها
فرهنگي مباحث در (ميدانستند امالفساد را آمريكا سياسي ،
در.رفتند عامل بنيانيترين و ريشهايترين سراغ به نيز
مييافت ، تغيير انسانها باور اگر ايشان زعم به حقيقت
لذا.شد نيز همينطور كه ميگرفت صورت انقلاب مردمي حركت
محور اساسيترين ايشان پيام و بيان و كلام تحليل در
درونيترين كه است مردم اساسي مفروضات و باورها تغيير
.ميآيد حساب به فرهنگي لايه
فرهنگي رويكرد با كه است آن پي در نويسنده مقاله اين در
حضرت بيانات از برخي تحليل به
نگاهي با مطالعه نوع.بپردازد (ره)خميني امام
انجام فرهنگي لايههاي چهارچوب قالب در و جامعهشناختي
موضوع در شده انجام مطالعه اساس اين بر.است پذيرفته
:ميشود خلاصه محور چند حول سازي فرهنگ و خميني امام
:باورها احياي و خميني امام (الف
لايههاي به فرهنگ بيروني لايههاي و سطوح از چه هر
كاري آن دگرگوني و تغيير ميشويم ، نزديكتر دروني
برجسته رهبراني عهده از تنها و ميشود دشوارتر و مشكلتر
لايه اين دستكاري و تغيير.برميآيد فرد به منحصر و
تغييرات نوع پايدارترين ولي است مشكلتر گرچه فرهنگي
طولاني ساليان طي در باورها و ارزشها كه چرا بود خواهد
.ميشود حكاكي جامعه يك مردم مشترك ناخودآگاه ضمير در
:قبيل از ابعادي محور اين ذيل در
(اسلام به باور يا) باوري اسلام -1
باوري خدا -2
خودباوري -3
دانستن مسئول را خود -4
عدالت و انصاف به باور -5
.ميگيرد قرار بررسي مورد
:ارزشها احياي و خميني امام (ب
مفروضات و جهانبيني از خود كه نبايدها و بايد و ارزشها
تعريف فرهنگ پنهان لايه جزء نيز ميشود ناشي اساسي
لايه مثل نيز فرهنگي جزء اين تغيير و دستكاري.ميشود
بسياري.ميباشد مشكل و دشوار مشترك ، مفروضات و باورها
اجتماعي براثرتعاملات زمان طول در فرهنگي ارزشهاي از
در (ره)خميني امام.ميشود قلب و دگرگوني دستخوش گوناگون
.گماشتند همت اسلامي اصيل ارزشهاي احياي به نيز بعد اين
.باشد مي موجود روزنامه دفتر در ماخذ و منابع*
بوزنجاني فرهي برزو
|