كودك سينماي در ادبي اقتباسهاي
ايران سينماي زمينه در پژوهشي
قصص چون ادبيات غني آثار نوجوانان ، و كودكان فيلمهاي در
فردوسي شاهنامه دمنه و كليله داستانهاي قرآن ،
.است نگرفته قرار اقبال مورد مشابه موارد و
آثاري خلق براي آنها از كدام هر كه حالي در
تاملاند قابل سينما ، در ارزشمند
تجربه نوع دو حتي يا بياني وسيله دو ادبيات و فيلم
واسطه ، با و زبان ادبيات ، در اصلي محرك نيروي.مختلفاند
به همه ، اين با.است واسطه بدون و فيلم ، تصوري انگيزش اما
نسبتا شباهتهاي رسانه ، دو اين بارز اختلافات رغم
در اغلب رسانه دو اين.دارد وجود آنها بين نيز چشمگيري
.گذاشتهاند تاثير هم بر و داشته تداخل يكديگر
شاهدهايي كه ميشود نمايان بيشتر وقتي تاثير و قرابت اين
نود و هشتاد دهههاي:كنيم پيدا جهان سينماي در آن از
از اقتباسهايي از است پر انگلستان كشور سينماي
اليور ،(لين ديويد) هند به گذري:جديد و قديم نويسندگان
(گرنياوي پيتر) پراسپرو كتابهاي ،(دانر كلايو) تويست
(كنزي مك جان) چهارم پروتكل شكسپير ، ((توفان)) براساس
تلويزيوني مجموعههاي و ((سايت فور فردريك)) رمان براساس
،(ايروين جان) مشقت دوران ،(دونش راس) متروك خانه مانند
شكسپير ، ديكنز ، ديگر انبوهي و (آمس جوليان) بزرگ آرزوهاي
انگلستان كشور دهه دو اين در...و كريستي برونته ، گرين ،
صرف همت ميبرد ، را استفاده كمال خود ، ادبي منابع از
ادبي اقتباس آثار بهترين و ميدهد اختصاص بودجه ميكند ،
.ميآورد پديد را
قابليت كه دارند وجود بسياري ادبي آثار نيز ايران در
آثار اين نزديكترين شايد دارند ، را فيلم به شدن تبديل
.باشند افسانهها
و... علمي ، اجتماعي ، ديني ، داستانهاي ادبي ، غني آثار
و جذابند و شيرين دنيا جاي همه در قديمي افسانههاي
شايد.ميروند شمار به ملتي هر فرهنگي -ادبي شناسههاي
كند ، زنده را افسانهها اين نتواند سينما مانند چيز هيچ
.دارد اختيار در را افسانهپردازي ابزار سينما زيرا
و كودك سينماي در توانستهاند آثار اين راستي به اما
ميتواند سوال ، اين به جواب كنند؟ پيدا راه ما نوجوان
سوي از و ما فيلمسازان براي سو يك از كه را بعدي گام
پيدا جهت نوجوان و كودك كتابداران و نويسندگان براي ديگر
اين.كند هموار بههم رسانه دو اين نزديكي ضرورت كردن
پيدا را سئوال اين به پاسخ كه است بوده آن پي در تحقيق
.كند
مساله اجزاء عملياتي تعريف
ايراني ادبي اثر نوع هر شامل:نوجوانان و كودكان ادبيات
درباره يا نوجوانان و كودكان براي كه است غيرايراني يا
.باشد شده ترجمه يا بازنويسي اقتباس ، نوشته ، آنان
سينمايي بلند فيلم هر منظور:نوجوانان و كودكان سينماي
و كودكان)) براي ايران در كه است داستاني كوتاه يا
.است شده ساخته آنان درباره يا ((نوجوانان
اساسي پرسشهاي
بلند فيلم تعداد چه سال 1368 پايان تا سال 1339 از -1
نوجوانان و كودكان سينماي در داستاني كوتاه و سينمايي
است؟ شده ساخته ايران
و كودكان ادبيات براساس فيلمها اين از تعداد چه -2
گرفتهاند؟ شكل نوجوانان
است؟ بوده صورت چه به مذكور فيلمهاي در اقتباس نوع -3
پژوهش فايده و هدف
نوجوانان و كودكان فيلمهاي وضعيت تعيين پژوهش ، اين هدف
نقش نوجوانان و كودكان ادبيات آنها در كه است ايران در
سينماي كه توجهي ميزان از است عبارت آن ، فايده و داشته
ترتيب بدين.است داشته خود ادبيات به ما نوجوان و كودك
موارد چون بررسيهايي و پژوهشها براي را راه پژوهش اين
:كرد خواهد هموار زير
به ايران نوجوانان و كودكان سينماي رويآوري علل *
.آن عدم علل يا نوجوانان و كودكان ادبيات
به وقت هيچ كه ادبي آثار از دسته آن توانايي بررسي *
نكردهاند پيدا راه ايران در نوجوانان و كودكان سينماي
بوده محدود و كم خيلي رفتهاند كار به آثار آن اگر يا
.است
كه چرااست سندي يا كتابخانهاي روش تحقيق ، اين روش
پاسخگو تحقيق اين اطلاعات تامين براي ديگر مجراهاي
بدست منابعي از را خود نياز مورد شواهد محقق ، .نبودند
آنها مشخصات نظر ، مورد فيلمهاي توليد از پس كه است آورده
.كردهاند ثبت را
مطالعه مورد جامعه
بلند و داستاني كوتاه فيلمهاي مجموعه:آماري جامعه
.برميگيرد در را نوجوانان و كودكان ايراني سينمايي
سينمايي بلند و داستاني كوتاه فيلمهاي تمام:نمونه جامعه
دو در آنها سال و فيلمنامه بخش اطلاعات عنوان ، كه ايراني
:باشد موجود زير منبع
سال 1368 تا آغاز از نوجوانان و كودكان فيلمهاي فرهنگ -1
سال 1367 تا آغاز از نوجوانان و كودكان فيلمهاي فرهنگ -2
يافتهها تحليل و تجزيه
از ايران نوجوانان و كودكان فيلمهاي روي بر بررسي از پس
فيلم مجموع 365 در كه شد معلوم سال 1368 پايان تا آغاز
بلند فيلم (درصد 9/18) تعداد 69 اين از كه است شده ساخته
از.است داستاني كوتاه فيلم (درصد 1/81) و 296 سينمايي
فيلم در 39 مجموع در نوجوانان و كودكان ادبيات فيلم ، 365
مورد فيلم ، 31 از 39 كه.است داشته حضور (درصد 68/10)
(درصد 19/2) مورد و 8 داستاني كوتاه فيلم به (درصد 49/8)
.ميشود مربوط داستاني بلند فيلم به
سال 1354 در سال 1357 ، پايان تا سال 1339 از طرفي از
در كه است شده توليد نوجوانان و كودكان فيلمهاي بيشترين
(مورد 2) اقتباس بيشترين و 1355 سال 1349 دو دوره ، اين
.است رفته كار به فيلمنامهها در
فيلم با 48 سال 1364 سال 1368 ، پايان تا سال 1358 از
بوده ، ادبي آثار براساس فيلم تعداد 9 اين از كه توليدي
.است دوره اين برجسته سال
به لازماست آمده شواهد جزئيات و 2 شماره 1 جدول در
جدول دو در نشده ، ديده فيلمي توليد كه سالهايي است توضيح
سال 1341 نمونه عنوان به.شدهاند حذف سالها آن هم و 2 1
منظور مورد اين شماره 2 جدول در و 1351 شماره 1 جدول در
.است شده
و كودكان ادبيات است ، آمده و 2 جدول 1 در كه همانطور
ايران در نوجوانان و كودكان سينماي در كم خيلي نوجوانان
فيلمهاي از نيمي به حتي نسبت اين و است داشته حضور
.نميرسد ايران در توليدي
است بوده ادبي آثار براساس آنها فيلمنامه كه فيلمي از 39
فارسي ، داستانهاي را مورد خارجي ، 29 داستانهاي را مورد 7
.ميدهد تشكيل شعر را مورد و 1 افسانهها را مورد 2
و كودكان فيلمهاي در كه برميآيد چنين يافتهها اين از
داستانهاي قرآن ، قصص چون ادبيات غني آثار ما نوجوانان
اقبال مورد مشابه موارد و فردوسي شاهنامه دمنه ، و كليله
خلق براي آنها از كدام هر كه حالي دراست نگرفته قرار
.تاملاند سينما ، قابل در ارزشمند آثاري
مهريزي محبوبه
|