و هنر در مدرنيسم پست مباني و معنا به نگاهي
!هنري اثر آني تاثيرات به توجه ;امروز معماري
روحاني مژگان آثار نمايشگاه برپايي مناسبت به
و ريخته هم به پرسپكتيو ;برگ نگارخانه در
دروني حس با هماهنگي
نشريه معرفي
و هنر در پستمدرنيسم مباني و معنا به نگاهي
!هنري اثر آني تاثيرات به توجه ;امروز معماري
;سرآغاز
در "پستمدرن" و "مدرن" تعبير كرات به اخير ساليان در
و دامنه.است شده پديدار فرهنگ اهل نوشتههاي و گفتهها
ملي فرهنگي مرزهاي از اخير واژه دو متعدد كاربردهاي شمول
.است كرده پيدا جهاني ابعاد و رفته فراتر منطقهاي و
مطرح جريان دو خود كه واژه دو اين كاركرد و كاربرد عرصه
رشتههاي و حوزهها غالب به تنها نه است ، كنوني دوران در
جامعهشناسي ، سياست ، فلسفه ، از اعم انساني و اجتماعي علوم
حتي بلكه يافته ، راه معماري و ادبيات و هنر روانشناسي ،
واژه دو اين بارها علمي و دانشگاهي متعارف تحصيلكردگان
غالب گنگي و نامفهومي از جداي.ميرانند زبان بر را
و فلسفه حيطه در واژه دو اين توصيفات و توضيحات
و روشن اجماع نيز عرصهها ساير در جامعهشناسي ،
بويژه و مدرنيسم مفهوم و معني خصوص در صريحي اتفاقنظر
.ندارد وجود نظر و بصر اهل و محققان ميان پستمدرنيسم
هنر عرصه در پستمدرنيسم وادي به گذري حاضر موجز نوشتار
مشخصههاي و مولفهها از برخي تبيين جهت معاصر ، معماري و
.است آن
صابري رضا
مورد در پاسخها و پرسشها جريان نخستين كه زماني از
.ميگذرد سال چهل به قريب است شده مطرح پستمدرنيسم
و ظهور گاه ميلادي ، عرصه هفتاد دهه آغاز و شصت دهه پايان
مهمترين از يكي بهعنوان كه است پستمدرنيسم بروزمحرز
از.ميشود بيستممحسوب قرن هنري و فرهنگي جنبشهاي
نه كه پستمدرن ، راجعبه كه مقالاتي و رسالهها اولين
اقتصاد فلسفه ، و فرهنگ در كه معماري و هنر عرصه در تنها
رساله از ميتوان شده ، مطرح..و جامعهشناسي و سياست و
اشعار گلچين":عنوان تحت اسپانيولي شعري و ادبي
م سال 1934 در كه برد نام "جنوبي امريكاي و اسپانيولي
.است شده تاليف اسپانيايي نويسنده دانيس فردريكو توسط
هادنات توسط بار نخستين معماري زمينه در "پستمدرن" واژه
مطرح م سال 1945 در "پستمدرن خانه" نام به مقالهاي در
:كه باورند اين بر برخي لغوي لحاظ از.شد
.ميكند ثابت را جرياني تداوم مبين غالبا (Post) پست
و "برتري" معني به (Post) پست واژه اينكه ديگر نگرش
صورت هر در.است "بودن مدرن مدرن ، از بيش" و رجحان
و متغاير مفاهيمي نيز "پستمدرن" واژه از نظريهپردازان
از سنتگرايان ، برخي براي.ميكنند بيان متضادي
ديگر گروهي براي و "ضدمدرنيسم" تداعي "پستمدرنيسم"
چارلز.ميشود "نوتر قالبي در مدرنيسم امتداد و ادامه"
كليتي را آن ،"پستمدرنيسم" نظريهپردازان از يكي جنگز ،
به و است فنون و عقايد سنتها ، از شده فراهم كه ميداند
شخصيت مشابه كاستيهايش و تناقضات ناپيوستگي ، لحاظ
.ميكند قلمداد انسانها
ضمن معماري و هنر در "پستمدرنيسم" نگارنده ، نظر به
اما است ، مدرنيسم بخش تداوم سنت با خود پيچيده ارتباط
"مدرنيسم" مشخصات و مولفان و محدودهها از فراتر تداوم ،
مدرنيسم ، تداوم ضمن پستمدرنيسم روشنتر عبارت بهاست
گام نويني محدوده در و مينهد فراتر آن از را پا
و ايهام و ابهام بر مشتمل محدوده اين ميگذارد ،
.دوگانگيهاست
رد را ها"گذشته" و ها"پيشينه" ،"پستمدرنيسم" هنرمند
و مجذوب اما ميشود ، بهرهمند آنها از بلكه نميكند ،
به "پستمدرنيسم" رويكرد بنابراين.نميشود آنها مقهور
پديده و "مدرنيسم" حتي كه است گونهاي به "مدرنيسم"
ميبيند ، پيشينه و گذشته فرايندي و امري را "مدرنيته"
بهرهگيري و اقتباس "تاريخي مرجع" عنوان به آن از لذا
در و مدرنيسم فرهنگ مقابل در پستمدرنيسم فرهنگ.ميكند
منتقدانه برخورد.است مدرنيسم فكري ريشههاي نقد اصل
فرهنگ به پاياندهي از نشان مدرنيسم با پستمدرنيسم
عين در و ناقدانه رويكرد پستمدرنيسم بلكه نيست ، مدرنيسم
بنيان و پايه.است مدرنيسم فرهنگ به تداومبخش حال
دوگانگي و ايهام غالبا يا پارادوكس بر پستمدرنيسم
ايهام و پارادوكسها حفظ با معماري ، در.است شده استوار
فناوري و فنون از تركيبي ومداومش ، توامي دوگانگيهاي و
.ميدهد ارائه را سنتي و قديمي قالبهاي با مدرن
و پديدهها در عوامل و عناصر كثرت لزوم به پستمدرنيسم
نسبتگرايي ، و است معتقد (pluralism) پلوراليسم به اصل در
از نيز را "فردگرايي و متنگرايي خودآگاهي ، التقاط ، "
در "التقاط" نگارنده نظر به كه.ميدانند پستمدرن خصايص
(Conceptual Art) مفهومي هنر با شباهتهايي پستمدرنيسم
.دارد غرب
جامعه ، با تعاملي ارتباطات لحاظ از پستمدرنيسم فلسفه
دليل همين به.است اجتماع عوام و خواص جذب جهت در تلاشي
اين به سبك اين پيچيدگي و ايهام و دوگانگي عوامل از يكي
فنون و فناوري پستمدرنيسم معماران در.برميگردد عامل
هنرمندان ، مانند )جامعه خواص جذب جهت جاذب عامل را جديد
با توام كه سبك اين در قديمي قالب و (..و انديشمندان
عوام جذب جهت جاذب ، عامل را است مردمپسندانه سنتپذيري
تمايل با قديمي قالبهاي كاربرد.ميدانند اجتماع عموم و
كنايهاي شكلي و بيان با عموما سنتي و تاريخي مراجع به
.است توام مزاحي و
بر مدرنيسم پست سبك سازههاي در تزئينات
و عملكردها و مدرن و نوآوري بر مبتني شكلهاي و فرمها
بناهاي شكلاست سنتي فرمهاي به سازه استاتيكي موارد
در مدام و اعتباري قراردادي ، كاملا سبك اين با منطبق
.است تغيير و تحول ، تغير حال
يافتگان تعليم پستمدرنيسم معماران
متجددانه روحيه ريشهدار رويش عليرغم اما هستند ، مدرنيسم
فرهنگي واقعيتهاي و سنتها به توجهشان ايدههايشان ، در
رويكرد اين حال ، اين با.است معطوف نيز اجتماعي و
ساختار گذشته ، و سنت به نگرششان نوع و پستمدرنها
است ، "نوآوري براي تلاش" بر مبتني كه را ايدههايشان
هنر تكنولوژياند ، اما مجذوب پستمدرنيستها.نميكاهد
آنان آثار زيرين لايه در كه هنري عنوان نيزبه را "عامه"
تاثيرات فكر به حد از بيش آنان.نميكنند نفي دارد قرار
.هستند خود آثار فوري و مستعجل نتايج و آني
مانند هنوز نوگرايان معاصر ، معماري در است مسلم آنچه
نيافتهاند دست بيشتري عملي و نظري انجام به سنتگرايان
ساير و پستمدرنيسم معماري مباحث در نوآوري و نوگرايي و
چند هر نيز آن متمايز و ممتاز مولفههاي و مشخصهها
به هنوز اما ميپيمايد ، را توسعه و تكامل پلكانهاي
به ;است نرسيده نظاممندي فكري ساختار و تئوريك جامعيت
بر را "گيدنز" جمله از معاصر جامعهشناسان برخي كه طوري
دوران به پا هنوز ما":كه است كرده استوار عقيده آن
پاياني و متاخر دوران در بلكه ننهادهايم ، پسامدرن
".ميبريم سر به مدرنيته
حيطه در اجتماعي نظريهپردازان ساير و "گيدنز" نظر البته
به معاصر ، معماري مباحث در وگرنه است جامعهشناختي مباحث
توسعه و گسترش نفوذ ، و حضور شاهد ما روزافزوني طور
.هستيم پستمدرن
: منابع
:گناباد مرتضايي ، فرهاد جنگز ، چارلز چيست؟ پستمدرنيسم -1
.ص 10 مرنديز ، 1378 ، نشر
و حوزه فصلنامه.دلاوري رضا چه؟ ، يعني پستمدرنيسم -2
.ص 78 بهار 1375 ، ششم ، شماره دوم ، سال دانشگاه ،
معاصر ، فرهنگ:تهران پاكباز ، رويين هنر ، دايرهالمعارف -3
.ص127 ،"پستمدرنيسم" ذيل 1378 ،
:تهران ثلاثي ، محسن گيدنز ، آنتوني مدرنيت ، پيامدهاي -4
.ني ، 1377 نشر
روحاني مژگان آثار نمايشگاه برپايي مناسبت به
و ريخته هم به پرسپكتيو ;برگ نگارخانه در
دروني حس با هماهنگي
يك شماره گالري در روحاني مژگان نقاشي آثار از نمايشگاهي
.شد برگزار برگ نگارخانه
كه است سال سيزده حدود در و متولد 1343 روحاني مژگان
فعاليت عنوان به خودش گفته به و جدي طور به را نقاشي
در را آثارش تاكنون وي.است كرده انتخاب اش زندگي اصلي
.است داده شركت گروهي و انفرادي مختلف نمايشگاههاي
كار آنها با كمابيش كه مختلفي تكنيكهاي بين در روحاني ،
پتانسيلهاي و امكانات دليل به را روغن رنگ است ، كرده
.ميداند بيشتري جذابيت داراي آن فراوان
فيگوراتيو آثار نقاشيهايم ، همواره":ميگويد وي
"هستي" نامشان كه كارها از گروهي در جز به ;بودهاند
شيوه اين حكم شايد كه گرفتهاند خود به آبستره شكل و است
ادامه را آبستره من حال ، هر به اما.باشد داده سوژه را
".است لذتبخشتر برايم فيگوراتيو نقاشي فعلا و ندادم
:ميگويد آثارش كنوني فرم به رسيدن چگونگي مورد در وي
در انسانها خاص هواي و حال و روحيه انعكاس اغلب ، "
كرده جلب خود به مرا توجه ميكنند ، زندگي كه محيطهايي
يك اغلب ما دروني فضاي كلي طور به و حسي -فكري فضاي.است
و مياندازد جريان به زندگيمان محيط در را نامرئي موج
حركتي هر يا و نور خانه ، خطوط اشياء ، تمام گويي موج ، اين
حس ، اين من ، براي و ميدهد قرار تاثير تحت فضا آن در را
نزديك براي.است نقاشيهايم شروع نقطه و اساس كلي طور به
از خانه ، و محيط قالب در ذهني و دروني فضاهاي اين به شدن
.ميگيرم كمك آن فراوان پتانسيلهاي از و پرسپكتيو
درونيام حس با اغلب محيط يك ريخته هم به پرسپكتيو
خدمت در ناخودآگاه نيز رنگها طبيعتا.ميشود هماهنگ
".ميشوند انتخاب مفهوم بيان
و تدريج به پيش سال چند از":ميگويد همچنين هنرمند اين
"يونگ گوستاو كارل" هاي ايده با اتفاقي طور به ظاهرا
را مشتركي و بنيادي نمادهاي طبقهبنديهاي و شدهام آشنا
مثبت بسيار نقاشيهايم و خود فهميدن در كرده ، مطرح او كه
".يافتهام
كار صرف كه زماني من ، نظر به":ميگويد ادامه در روحاني
هنري كار طبيعتا كه آن يكي.دارد محصول دو ميشود ، هنري
خودش به را هنرمند كه است شناختي ديگري ، و است شده خلق
يعني دوم ، محصول اين براي من و ميكند قبل از نزديكتر
ارزش برميدارد ، نو قدمي خود شناخت مقام در كه اشيايي
.ميدانم يكي زندگي جنس با بيشتر را آن و قائلم بيشتري
بيشتر زماني من نظر به نيز موسيقي يا شعر يا نقاشي يك
از عميقي تجربه خلق ، زمان در هنرمند كه است تاثيرگذار
".ميگذراند را خود شناخت
نشريه معرفي
.شد منتشر (بهار 79) تجسمي هنرهاي فصلنامه شماره هشتمين
، پيكرتراشي ، نگارگري طراحي ، درباره مقالاتي شماره ، اين در
از مدرن تجسمي هنرهاي نقاشي در ساختارشناسي
مكه ، پل آغداشلو ، آيدين محمدخزايي ، آلبرتوجاكومتي ،
ايرج و جلالي بهنام ترنر ، ژوزف گودرزي ، مرتضي ونگوگ ،
.است رسيده چاپ به اسكندري
شيوههاي" ،"بود زنده امروز ترنر اگر" ،"هنرمدرن دشواري"
در نمادها و نشانهها به نگاهي" ،"درنقاشي ساختار" ،"نو
"مدرن هنر تاريخ چكيده" و "بصري ساماندهي و فرم" ،"ايران
هنرهاي" فصلنامه شماره هشتمين مقالات عناوين مهمترين از
.است "تجسمي
برگ نگارخانه
از /تير تا 23 /قطر كشور معاصر نقاشان آثار نمايشگاه
نرسيده وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 و 16 تا 12 ساعت 9
.شماره 1/12 دامنافشار ، كوچه ميرداماد ، به
كاريكاتور خانه
تا 22 /خراسان استان كاريكاتوريستهاي گروهي نمايشگاه
شريعتي ، خيابان:نشاني /تا 19 و 15 تا 13 ساعت 10 از /تير
.شماره 60 گلنبي ، خيابان همت ، اتوبان تقاطع
ثمر هفت نگارخانه
/ تا 20 ساعت 16 از تير تا 22 / گروهي نقاشي نمايشگاه
/ شماره 25 پنجم ، كوي كوهنور ، مطهري ، خيابان:نشاني
تلفن8731403
آزاد طراحان نگارخانه
از / تير تا 23 از 18 / منصوري شهلا طراحيهاي نمايشگاه
ميدان گلها ، ميدان فاطمي ، ميدان:نشاني / تا 21 ساعت 17
پلاك 41 سلماس ،
سياوش نگارخانه
از / تير تا 31 از 23 / آبرنگ نقاشي گروهي نمايشگاه
فراهاني ، قائممقام خيابان:نشاني / تا 21 ساعت 17
شماره 17 ، شهدا ، كوچه كلينيك ، تهران بيمارستان از بالاتر
تلفن8728245 / واحد 14
آبتين نگارخانه
روز چهلمين مناسبت به حبيباللهي سياوش عكس نمايشگاه
از / تير تا 29 از 23 / گلشيري هوشنگ زندهياد درگذشت
به نرسيده وليعصر ، خيابان:نشاني / تا 21 ساعت 16
پلاك 112 خاكزاد ، كوچه پاركوي ، چهارراه
|
|