كوبيسم" از نمايشگاه برپايي مناسبت به
معاصر هنرهاي موزه در"ماليسم ميني تا
طبيعت از فراتر دنيايي ;تهران
فضيلت و هنر آميختگي
مديريت پيام
صداوسيما در توليد تازههاي
كوبيسم" از نمايشگاه برپايي مناسبت به
معاصر هنرهاي موزه در"ماليسم ميني تا
طبيعت از فراتر دنيايي ;تهران
(1957- 1871) كوپكا فرانتيشك اثر
نحو به تجسمي هنرهاي در پستمدرنيسم دوران *
است مدعي و ميكند نفي را هنري مكاتب همه اعجابانگيزي
وجود جريانها فقط.ندارد وجود هنري مكاتب نام به چيزي كه
نفياندرنفيها و تقابلها و دارند
;سرآغاز
هنرمندان آثار از برگزيدهاي تهران ، معاصر هنرهاي موزه
تا خرداد نهم از مينيماليسم تا كوبيسم عنوان با را جهان
اين برگزاري از هدفاست گذاشته نمايش به مهر 14
معاصر تجسمي هنرهاي تحولات روند با آشنايي نمايشگاه ،
براي مغتنم فرصتي و است نقاشي هنر درحوزه جهان
و دانش به تا كرده فراهم را هنر به علاقهمندان
.بيفزايند زمينه اين در خود آگاهيهاي
در كه شده نوشته همتي شهرام توسط مطلبي مناسبت همين به
:ميخوانيد پي
توصيف چنين تجسمي هنرهاي فرهنگهاي در حجمگري "كوبيسم"
گرفتن الهام با حاضر قرن اوايل در كه هنري شيوه:است شده
رسمي اصول آفريقا بوميان پيكرهسازي و سزان پل نقاشي از
و درون احوال بيان و مضمون ارائه و خارج عالم بازنمايي
و روشنكاري و تاريك و نمايي ژرفا متداول اسلوبهاي
يا ماده شيوه اين در.(19091920) شكست درهم را سايهزني
را وهياكل اشياء حجم هنرمند و ميشود شمرده اصل جسمانيت ،
حجمگري) ميكند تقطيع و تجزيه هندسي برهاي و سطوح به
هياكلي و اشياء هندسي ، برهاي و سطوح از يا و (تحليلي
به و ;(تركيبي حجمگري).ميآورد وجود به بازشناسي قابل
ديدگان با را اشكال و اشياء پيكرهساز يا نقاش آخر بيان
.حس ديدگان با نه ميبيند ، عقل
كه حجمگري از شاخهاي (واقعگرا كوبيسم) واقعنما حجمگري
حجمگري از بود تلفيقي و گرفت پا امريكا در دهه 1920 در
شكلها سادهسازي و هندسي و صاف سطوح و راستبرها حد در
به بيشتري تصرف مشهود واقعيت بازنمايي در كه اين بدون
"!آورد عمل
اوايل در كه نقاشي در انتزاعي شيوهاي كوبيسم ، شيوه"
.شد ابداع ژرژبراك و پيكاسو پابلو توسط بيستم قرن
عدم و تراشبندي طريق از فضا و حجم نمايش كوبيستها غرض
".بود عمق توهم به توسل
در را حجم كه فضايي ايجاد درصدد عقلاني نگرشي با كوبيسم
كه وقتي.بود ميسازند ، را فضا كه واحجامي برميگيرد
در كوبيسم داد ، تقليل هندسي احجام به را طبيعت سزان
نقاشي هنر عرصه در را جديدي تجربيات "سزاني" نگرش ادامه
تقابل به تجربياتش ادامه در و كرد عرضه تا 1914 از 1907
جهت بههمين پرداخت ، فضا و فرم به (نسبت) سزان نگرش با
معنا يك به مدرن پست كه كرد ادعا چنين ميتوان كه است
هنر در مدرنيسم با تقابل معنا يك به و مدرنيسم ادامه
.است نقاشي
"دوشان مارسل" سردمداري به دادائيستها كه را سنتي
نفي و تقابل به خود ادامه در مدام كردند ، پايهگذاري
به ميشود ، شناخته "بدعت" يا و سنت نام به كه آنچه
ديالكتيك يك از كه اثباتي و نفي و گانگي دو زنجيره
همانطور.داد شكل ميكند ، پيروي تجسمي هنرهاي در فراگير
پيدا معني يكديگر با تقابل در واژهها زبان در كه
اين و دارند دلالت خود از خارج چيزي به و ميكنند
با هم اخير سده هنري مكاتب است ، قراردادي يكسره دلالتها
در پستمدرنيسم دوران.ميگيرند شكل يكديگر با تقابل
نفي را هنري مكاتب همه اعجابانگيزي نحو به تجسمي هنرهاي
.ندارد وجود هنري مكاتب نام به چيزي كه است مدعي و ميكند
.نفياندرنفيها و تقابلها و دارند وجود جريانها فقط
دنياي هنرمندان قلم به كه است جهان معاصر هنر سرنوشت اين
.است مدرن پست درونمايه تمسخر.است خورده رقم نوين ،
از) كوبيسم ، فوويسم ، دادائيسم ، نظير "تمسخرگر واژههاي"
رسل و لويي توسط براك آثار به كه مكعبهايي خرده واژه
و مكاتب اسامي بهعنوان (.شد اطلاق فرانسوي منتقد
.رسيدند ثبت به و پذيرفته هنري جريانهاي
و اندامها و اشياء مختلف وجوه نمايش در همزماني اصل
فرم سادهسازي با بههم نسبت اشياء نزديكي و دوري تقليل
(پرسپكتيو)مرايا و مناظر قوانين بازنمايي از اجتناب و
.گرفت شكل كوبيسم در كه بود مينيماليسم آغاز نقطه
كوبيسم نخستين ، كوبيسم)شد طي دركوبيسم كه مرحلهاي سه
هنر در جريان اين كه ميدهد نشان (تركيبي كوبيسم تحليلي ،
از مطلق بهطور را بازنمايي كه كرد حركت سويي به نقاشي
اثر در را خويش اشياء نقاش ، و كند طرد نقاشي هنر صحنه
آزادي هنري ، آفرينش در هنرمند استقلالبيافريند خويش
عملكرد توقف يا كندي موجب كه بندي و قيد هر نفي و مطلق
از مستقل هنر ، .نشاند بار به ميكند ، فراهم را نقاش
مستقل بالذات ارزشي ميتواند كه آفريد را دنيايي طبيعت ،
تجربيات تمام مانيفست.باشد داشته طبيعت از فراتر و
نيكلسون بن امريكايي ، ديويس استيوارت چون هنرمنداني
باهاوس مدرسه نهضت و مايويچ و لژه فرنان انگليسي ،
به آرت هنراپ و كاندينسكي و موندريان آناليزهاي و آلمان
عاري و انتزاعي و (ناب) خالص فرم.ميشوند ختم عبارت يك
بيان استقلال به ميتواند خود ، غير به دلالتي هرگونه از
ميتوان را هنر كه است صورت اين در.يابد دست (بيانگري)
نجات "افلاطوني آليسم ايده" و "گرايانه طبيعت" قيد هر از
به بايد درنهايت و دارد ذاتي درون اصالتي نقاشي هنر.داد
توليد را معنا حداكثر بيان ، حداقل با كندكه حركت سمتي
نفي نيز را معنايي هر بايد حتي روند اين ادامه در و كند
دال بازي و زباني قيدهاي به مقيد را هنر "معنا" چون.كند
نشانهشناسي بار كسالت و خستهكننده بحثهاي و مدلول و
قبيل اين به غلتيدن در از بايد نقاشي هنر.ميكند
را خود نميتواند زيباشناسياي اصل هيچ.بپرهيزد واديها
استقلال داراي كه نقاشي هنر در رنگ و فرم مطلق حاكميت به
از نه) را حاكميتي هيچ نقاشي هنر.كند تحميل است ، ذاتي
ديدگاههاي بر مبتني نظري دستگاههاي از نه و طبيعت
نميپذيرد (رنگارنگ ايدهآليسمهاي و التقاطي رئاليستيك
هر به نسبت گسترده اعتراض يك.ميكند استنكاف آن از و
ميشود تلقي قيد او براي هنرمند ، دريافت در كه آنچه
تعيين را جهان نقاشي هنر اخير سده دو آثار درونمايه
.است كرده
خود سيطره تحت را جهان تكنولوژي و سرعت كه جديد عصر در
و "كوربه" نقاشيهاي شيوه به واقعگرايي است ، آورده در
آيندهگرا بينشي نوين واقعگراييندارد جايي "رپين"
اشياء دقيق خصوصيات بازنمايي و جزئيات به پرداختن.دارد
حاضر زمان با مناسبتي هيچ كه است تكراري و عبث كاري
خود تجسمي تجربيات پايه را مكعب براك و پيكاسو.ندارد
(18811955) فرانسوي طراح و نقاش لژه فرنان و دادند قرار
فرم بهعنوان را استوانه "سزان" پيشنهادي فرمهاي بين از
خويش خاص هندسه به را واقعيت و برگزيد آثارش بنيادين
.كرد مبدل
كه است حاكمي "ماشينيزم" از ملهم "لژه" آثار ساختار
.است زده رقم سال 2000 به ورود در را قرن آخرين واقعيت
تجسم به آثارش در نيز (18851941) فرانسوي نقاش دلونه
و معماري و ماشين روابط و زندگي در تكنولوژي جلوههاي
جديد ، عصر انسان با زيست محيط و شهري طراحي و شهرنشيني
اجتماعي محيط تاثير تحت غريزي بهطور هنرمند.ميپردازد
بيان (ميتواند) مصالح و ابزار حداقل با كه درمييابد
و حاكم سرعت و صنعتي توليدات با متناسب را خود هنري
ارائه نوين شكلي به ميراند ، پيش به را جهان كه پرشتابي
تا در 1908 "سرخ درخت" از موندريان تجربيات.كند
زمينههاي بر رنگين گوشههاي چهار از متعادل آرايشهاي
ارزش يك مثابه به "انتزاع" به دستيابي و (1916) روشن ،
روند تجليات از يكي عنوان به را "حداقلگرايي" مطلق ،
.آورد ارمغان به جهان معاصر تجسمي هنرهاي
امريكايي نقاش "استلا فرنك"
با "لهويت سل" و ششگانهاش هاي"دگرگوني" با (1936)
كه در 1976 (اصلي رنگ سه) آبي زرد ، قرمز ، ليتوگراف
رنگين جدولهاي صورت به را مربعي ستونهاي از شبكهاي
نمايش به را خود مينيتماليستي آثار ميدهد ، ارائه
خطي ، مربعهايي صورت به كه موجدار خطي شبكههايگذاشتند
شدهاند ، ترسيم "لهويت سل" ليتوگرافي رنگين سطوح درون در
.رنگيناند خطوط ارتعاش با سطوح استحكام تقابل بيانگر
رنگ (نقاشيانتزاعي 1962) اثرآدرينهارد سياه ، قاب يك
:كه است نكته اين بيانگر يكدست ، مشكي بوم ، روي روغني ،
چيزي اينجا در.است شيء يك فقط نقاشي ، پرده يا تنديس"
بايد آغازين ساختار.ندارد وجود ميبيند تماشاگر آنچه جز
تماشاگر حساسيت و حسي ادراك بر تكيه با و عيني طور به
بر تاكيدشان با "آدرينهارد" سياه نقاشيهاي.شود ارزيابي
آغازين ساختار به خارجي ، عناصر تمام وحذف شخصيتزدايي
.است آزموده را سبكها همه غرب نقاشي ".ميشوند نزديك
به رنگ و فضا و فرم ساختار شكستن درهم با نوين ، تجارب
اينفرمال و نامنظم يا هندسي منظم خطوط و سطوح كمك
مجسمهسازي و نقاشي هنر در تجسمي اشكال به كه كوشيدند
هنرمندان ، تلاش روايت مدرن پست و مدرن هنر.بخشند استقلال
خطر دو هميشه اما.است بوده خواست اين به تحقق جهت در
عاطفه حذف كه آن نخست.ميكند تهديد را معاصر تجسمي تجارت
به كامپيوتري و مكانيكي صورتي تجسمي ، بيان در احساس و
و تزييني نقوش صورت به آثار كه آن دوماست بخشيده آثار
از پس بايد ديواري كاغذهاي مانند كه آمدهاند در تكراري
رويكرد.ميشوند بار كسالت زيرا كرد تعويض را آنها چندي
اين از ناشي ميتواند فيگوراتيو نقاشي به غرب هنر مجدد
"بازي مدرن پست" در را چيز همه كه باشد دلزدگياي و كسالت
.است رسانده انتها به
فضيلت و هنر آميختگي
ستوده احمد ياد زنده ياد به
آن از نه ;نشدنياند فراموش آدميان براي چهرهها از برخي
!نه سياستمدارند ، يا نويسنده هنرمند ، سلك در كه بابت
در را انساني شرافت و گوهر افراد اين كه جهت آن از بلكه
حقيقت ، اين كشف از و مييابند افراد اين باطن و وجود
زمانه و زندگي در كه ميدهد دست آنها به بهجتي احساس
.ميكند پيدا بروز مجال كمتر
با سخت جدالي از پس و گذشته جمعه كه ستوده ياداحمد زنده
كشيد ، خاك نقاب در روي معده ، سرطان صعبالعلاج بيماري
خانم خود ، هنرمند همسر همراه به ويبود شخصيتي چنين
كمترين بدون كه دادند تشكيل را موفق زوجي سعيدي مليحه
موسيقي باروري براي عاشقانه و خالصانه تبليغاتي و ادعا
.دادند خرج به تلاش و كشيدند زحمت ايراني سنتي
مسكوني درمنزل گذشتش در از قبل دوماه را ستوده مرحوم
و تاب آن پيآمد درماني شيمي و بيرحم سرطان.كردم ملاقات
خستگي كه استوار چهره آن از و ستانده وي از توان
اگرچه بود ، نهاده برجاي رنجور تني و صورتي نميشناخت ،
با توام و پربار زندگي از اطمينان نيز و چشمانش فروغ
كسي كمتر در كه ميبخشيد آدمي به آرامشي صدقش ، و حقانيت
.كرد سراغ ميتوان
و موسيقي حوزه در شخصي سلوك بر علاوه ستوده زندهياد
و قانون سازهاي بافت و ساخت در تحول و سازسازي بهخصوص
استاد با وي همكاري داد ، خرج به فراواني ابتكارات سنتور
شهرتي با ساز سازندگان شدهترين شناخته ازجمله كه) قنبري
در آن از بخشي گرچه كه داشت پرباري نتايج ،(است جهاني
اما يافت بروز مجال (سعيدي خانم) همسرش نوازندگي و ساز
در ميدهد ، نشان را وي تازه يافتههاي كه آن مهمتر بخش
اين كه نداد مجال مرگ متاسفانه كه بود تجربت و آزمون حال
سعيدي خانم كه اميد.بگيرد خود به واقعيت صورت آموزهها ،
استاد اين سازشناسي تحقيقات ازآخرين گوشههايي بتوانند ،
.دهند قرار علاقهمندان اختيار در را ايراني موسيقي محجوب
به را اخلاقگرا هنرمند اين درگذشت همشهري روزنامه
.ميكند عرض تسليت كشور هنري و موسيقي جامعه
مختاباد سيدابوالحسن
مديريت پيام
بهرهوري مديريت
اصلي مشخصه دو.است بهرهوري مديريت ، اساسي اهداف از يكي
به يعني كارايياثربخشي و كارايي:از عبارتند بهرهوري
يعني اثربخشي و مصرفي ازمنابع راندمان بيشترين آوردن دست
كه است مطلوب بهرهوري هنگامي لذا ;هدف جهت در منابع صرف
هدف جهت در كار هم و شوند مصرف بهينه صورت به منابع هم
كارآيي با غيرضروري فعاليتي اگر كه داشت توجه بايد.باشد
.ميكند تلف بيشتر را منابع شود ، بالاترانجام
كيفيت ، افزايش:دارد وجود حل راه سه بهرهوري افزايش براي
راهحلها اين از يك هر اجراي.ورودي كاهش و كميت افزايش
.است چهارمرحله انجام نيازمند تركيبي ، حل راه يك حتي يا
موجود ، وضع ارزيابي و شناخت:بهرهوري اندازهگيري -1
اندازهگيري همهنيازمند كنترل ، و اجرا برنامهريزي ،
ويژگيهاي با را قبولي قابل معيارهاي بايد لذا.است صحيح
:كرد طراحي ذيل
امكان صورت در و مرتبط مشتري يا مصرفكننده نيازهاي با *
.باشند منطبق آن با
.باشند سازمان استراتژي تفسير *
.باشند پذيرش و درك قابل و معقول *
نظامهاي از بتوان را آن اطلاعات و باشند دسترس قابل *
.نمود كسب سازمان جاري
تغييرات بتوانند و باشند برخوردار لازم حساسيت از *
.بسنجند درستي به را بهرهوري و عملكرد
بانتايج واقعي نتايج مرحله اين در:بهرهوري ارزيابي -2
ممكن مقايسه اين.ميشوند تحليل و مقايسه انتظار ، مورد
كردن پيدا يا آن به بخشيدن سرعت برنامه ، تعديل به است
.گردد منجر بهرهوري بهبود براي جديد راهحلهاي
برنامهريزي در زير مراحل:بهرهوري برنامهريزي -3
:است برخوردار ويژهاي اهميت از بهرهوري
ساختاري و موثر برنامهريزي فرآيند ايجاد *
آن انتشار و بهرهوري اهداف تدوين *
اهداف به رسيدن چگونگي و روشها تنظيم *
در موفقيت براي:بهرهوري برنامههاي اجراي -4
:است ضروري زير اصول رعايت بهرهوري ، بهبود برنامههاي
دست به فرآيند بهبود از و است هميشگي بهرهوري بهبود *
.ميآيد
.است ضروري كار ، آغاز از بهرهوري بهبود به تعهد *
با ذاتي طور به بهبود ، چون است لازم تغيير به علاقه *
.است توام تغيير
استقامت و صبر و بهرهوري بهبود اهداف ، بين تعادل ايجاد*
برنامههاي اينكه ، به كاركنان كردن معتقد و متقاعد *
.آنهاست منافع جهت در بهبود
.شود توجيه بايد آينده و موجود وضع تفاوت *
فراهم سازمان كل و بخشها افراد ، براي لازم بازخوردهاي *
.شود
حل قابل عمومي مسائل زيرا ;شوند مشخص و معين مسائل ، *
.نيستند
.بهبود براي لازم انگيزه ايجاد *
شد منتشر روش جديد شماره
صنعتي مديريت و صنايع مهندسي مجله) روش شماره 57 در
قيمت 350 به صفحه در 60 و خرداد 79 تاريخ به كه ،(ايران
شده درج "كار" درباره مقالاتي و مطالب شده ، منتشر تومان
حفاظت و بهداشت افزوده ، ارزش طريق از بهرهوري سنجش.است
كارخانجات در انگيزشي مزد نظام طراحي كارگاهها ، در صنعتي
.است روش از شماره اين مطالب جمله از..و توليدي
صداوسيما در توليد تازههاي
قويترين: سيما شبكه 3 در جهان مردان قويترين برنامه
برنامه تامين و طرح گروه از است برنامهاي جهان مردان
اميري محمديان اميد كنندگي تهيه به كه سيما سوم شبكه
برنامه 30 قالب 13 در مجموعه اين.است شده آماده
قويترين مسابقات به دارد نگاهي و شده تهيه دقيقهاي
، 1998(آمريكا در شده برگزار) درسالهاي 1997 جهان مردان
،(مالت جزاير در شده برگزار) ، 1999(مراكش در شده برگزار)
(.كانادا كشور و فنلاند هلسينكي در برگزاري حال در) 2000
از است كاري گويا نامه هفته: درراديو گويا نامه هفته
ساعت هفته هر پنجشنبه كه صدا فرهنگ سراسري شبكه توليد
در اطلاعرساني به برنامه اينميشود پخش تا 30/17 17
.ميپردازد هنري و علمي فرهنگي ، خبرهاي مورد
بر" برنامه پخش:"عشق برسكوي" برنامه در ورزشكار شهداي
كه سيماست شبكه 3 ورزش ازگروه مستند كاري "عشق سكوي
در برنامه اين.ميشود گذاشته نمايش به ساعت 22 جمعهها
شهداي زندگي به و است شده تهيه دقيقهاي قسمت 20 30
.ميپردازد ورزشكار
|