آن كاركردهاي و بازي
خاص افراد براي ويژه هداياي
كنيم؟ كار چه غريبه جمع يك در
ششم مجلس مطبوعات قانون اصلاح طرح جزئيات
شد اعلام
اهواز به را هواپيماها پرواز غبار و گرد
كرد آبادانلغو و
روزنامه مسئول مدير منصفه هيات راي با
شد شناخته مجرم آريا
با ملاقات از صفري لطيف و شمسالواعظين
شدند ممنوع خود وكلاي
آن كاركردهاي و بازي
ميكند كشف بگيرد ، ياد چگونه كه ميآموزد بازي در كودك
وظايف عهده از و آمده كنار دنيا با ميتواند چگونه كه
و گوناگون تكنيكهاي و مهارتها بر و برآيد زندگي
نمايد غلبه خودش به مخصوص روش با نمادين فرايندهاي
.است "خود" اظهار و بيان براي كودك طبيعي وسيله بازي
به نبايد هرگز":ميگويد معروف روانشناس "آدلر آلفرد"
يا و "كرد نگاه وقتكشي براي روشي عنوان به بازيها
كودك براي كردن بازي" كه ميدارد اظهار گاريلندرشا
و بازي.بزرگسال يك براي كردن صحبت با است مساوي
تعريف هيچ متاسفانه ".هستند كودكان كلمات اسباببازي ،
كه كساني.ندارد وجود بازي مورد در جامعي و واحد
از روشني معناي هستند ، بازيدرماني و بازي به علاقهمند
بدان اغلب كه تعريفي تنها.ندارند دست در بازي كلمه
عملكرد بازي" ميگويد كه است اريكسون از ميشود استناد
و جسمي فرايندهاي كردن هماهنگ جهت كوششي است ، خود
".خويشتن با اجتماعي
هنگام در را آنها ميبايد كودكان دنياي بيشتر درك براي
احساسات ، بازي طريق از آنها.قرارداد مشاهده مورد بازي
نتيجه در.ميدارند بيان را خود اضطرابهاي و ناكاميها
دنياي به تا هستند مناسبي وسيله درمانگران براي بازيها
بهتر و بيشتر را آنها طريق بدان و شوند وارد كودكان
.پيببرند آنها مشكلات به و بشناسند
مشكلات درمان تكنيك عنوان به درماني بازي رو اين از
بهطور و كرده پيدا تجلي امروز دنياي در كودكان
.ميگيرد قرار استفاده مورد پيشرفته دنياي در روزافزوني
بازي.است بزرگسالان براي كلام همانند كودكان براي بازي
توصيف روابط ، برقراري احساسات ، بيان براي است وسيلهاي
بازي فعاليت.خودشكوفايي و آرزوها كردن آشكار تجربيات ،
اين از كه است محيط با آمدن كنار براي كودك تلاش واقع در
از هدف.ميكند درك را دنيا و مييابد را خود او طريق
كودكان زندگي در كه است خاصي بزرگسالان به كمك مقاله اين
كودكان به نسبت و آگاهتر وسيله بدين تا دارند وجود
كننده تسهيل گونهاي به آنها با بتوانند و باشند حساستر
ارتباط مناسب صورتي به و بيشتر مسئوليت قبول با همراه
.نمايند برقرار
كند ، زندگي آشكارا شده توافق دنياي اين در ميآموزد ، كودك
مفاهيم ، ارزشها ، از فزايندهاي طور به كه حالي در
مقابل در خود خصوصي دنياي هيجاني واكنشهاي و احساسات
.ميكند محافظت ديگران
دنيا ، كشف به كودك اشتياق كه بگوييم ميتوانيم واقع در
قصد روي از را اشياء و ميرود راه او كه هنگامي بويژه
از و كرده كشف را "خود" كه ميشود باعث ميكند ، دستكاري
يادگيري طريق از تجديدنظر اين.بسازد جديدي تصوير "خود"
روابط برقراري و ارتباط براي جديد ، الگوهاي و راهها
و معنا به شروع كودك كه هنگامي.ميباشد مردم با جديد
كه است آنوقت ميكند ، مردم و موقعيتها به بخشيدن مفهوم
همه مورد در تقريبا و كند تظاهر ،"كند باور" ميتواند
همين طريق از جهان با او روابطنمايد خيالبافي چيز
كه زماني تا ميشود ، هدايت خودش ويژه احساسات و عقايد
.نمايد جايگزين را آنها بتواند
حركتي -حسي روابط رهاسازي در است ممكن كودكان از برخي
ديگر برخي.باشند مشكل دچار دنيا با خود مستقيم و اوليه
با را خود ويژه من غير اصطلاح تا نباشند قادر است ممكن
تعويض (واقعيت) شده تجويز فرهنگي -اجتماعي هنجارهاي
رقابت قابل و متناوب مجموعه دو با ميكنند سعي و نمايند
كودكان از بعضي.كنند زندگي مفاهيم و ايدهها از
در جز به را انتقال مراحل اين موثر ، بهطور ميتوانند
.نمايند طي جهان با روابطشان از خاص جنبه يا و موارد بعضي
همان كودك عصبي اختلال كه بگوييم ميتوانيم واقع در
كه است اجتماعي الگوي و فرهنگ از او ويژه و شخصي تفسير
الگو اجتماعي نظر از كه را روابطي كافي اندازه به
جهت مداوم و زياد كوشش نيازمند و نميداند مجاز شدهاند ،
هسته "كوبي لورنس" نظر به.ميباشد آن از دفاع و حفظ
براساس است ممكن عصبي اختلالات يا نوروزها تكرار اصلي
برخاسته كه) بوده دنيا با ويژه و شده تثبيت بشدت رابطه
كودك كه (ميباشد شده الگو ادراك و فعاليت احساس ، از
رابطه يك با آن نمودن جايگزين و آنها ترك به قادر
تبديل يك درگير "خود" اين كه است نبوده كاملتر و پختهتر
.ميباشد خودش و دنيا از پيوسته و تقابلي
صورت به) "خود" پيوند پايانناپذير و مستمر فرايند اين
جريانهاي فيزيولوژيكي ، اوليه اعمال شامل جهان با (تبادلي
واكنشهاي حركتي ، فعاليت شناخت ، ادراك ، آگاهي ، حسي ،
و گروهي روابط و اجتماعي رفتار عاطفي ، پاسخهاي و هيجاني
.ميباشد شخصي درون
متقابل و دوراني پويا ، رابطه يك در بازي ، هنگام كودك
دنياي يك در ميگيرد ياد او كه جايي ميشود ، مشغول
و الگوها) واقعيتها با كرده ، زندگي فرهنگي و اجتماعي
(همگان توافق مورد دنياي فرهنگي -اجتماعي سنتهاي
به كار اين اما ;دهد رشد را عيني روابط شود ، روبهرو
هنجارهاي با بيش و كم كه است ويژهاي خلاقيتهاي صورت
.ميباشد سازگار ما اجتماع شده تجويز
ميكند كشف بگيرد ، ياد چگونه كه ميآموزد بازي در كودك
وظايف عهده از و آمده كنار دنيا با ميتواند چگونه كه
و گوناگون تكنيكهاي و مهارتها بر و برآيد زندگي
سپس.نمايد غلبه خودش به مخصوص روش با سمبليك فرايندهاي
ميكند پيدا اعتماد دنيا با پيوند براي ظرفيتش و خود به
ميشود آماده ميكند ، احساس و مشاهده را آن همچنانكه و
كمتري تجانس كه را الگوهايي و گرفته ياد را ديگر امور تا
.نمايد قبول دارند
آشكار جهت وسيلهاي عنوان به بازي به ميتوانيم ضمنا ما
ياد كودك آن موجب به كه كنيم نگاه شخصيت رشد فرايند كردن
طريق از را گوناگون دگرگونيهاي و تغييرات اين و ميگيرد
و مردم حيوانات ، اشياء ، از استفاده و كردن دستكاري كشف ،
طور به خود شخصي زندگي خلق جهت فرصتهايي عنوان به وقايع
فزايندهاي ظرفيت كار اين ضمن در و ;ميكند تمرين مكرر
.مينمايد پيدا همگان توافق مورد دنياي در زندگي براي را
و پيچيده متحول ، غير اگر حتي هستند ، خلاق بازيها همه
.باشند شده تحريف
نيز گاهي اما بيميلي ، با اغلب و آهستگي به كودك
تضادها و پريشانيها برسردرگميها ، ميكند تلاش بااشتياق
را پيشرفته جهان در كردن زندگي مهارتهاي و يافته غلبه
.نمايد كسب
مخصوصا -متغير هميشه نقشهاي از سري يك خود بازي در او
دنياي به نزديكي و دسترسي عنوان به را -مذكر يا مونث نقش
گاهي و ميكند تمرين را آن و ميگيرد عهده به بزرگسالان
كه زيرا ميكند ، رد يا ترك مستقل و آزادانه را آنها نيز
وسيله به كودك.ندارد تعهدي هيچكس به كودك يك عنوان به
و مجدد سازي آشنا طريق از -گذشتهاش مجموعه با بازي ،
او مثال عنوان به ;مييابد پيوند -حال با خود مستمر
و الگوها با را آنها ميكند ، تمرين را خود گذشته تجارب
طريق از و ميكند ، تلفيق خود ارتباط از جديدي ادراكات
.ميرود پيش آينده طرف به فرايند اين
با را اعتمادي قابل و ثبات با نسبتا رابطه يك كودك اگر
ميتواند آزادانه باشد ، داشته والدين بخصوص بزرگسالان
را نقشي كند ، آمد و رفت واقعي دنياي و خيالبافي بين
راننده مانند) كند ، بازي را آن از بخشي و بگيرد برعهده
آنكه بدون (ياغي سرباز ، آتشنشاني ، مامور پليس ، كاميون ،
كودك.بدهد دست از پدر يا مادر پسر عنوان به را خود نقش
دوران كامل پتانسيلهاي از ميتواند كه جايي تا بايد
و ببرد لذت انسان عنوان به خود طفوليت طولاني
از مرحله هر و كند حفظ را خود قالبپذيري و انعطافپذيري
را نقشها ميتواند او.راند بگذ كامل طور به را بلوغش
و بدهد رشد را خود گوناگون تواناييهاي و گرفته عهده به
جديدي نقشهاي همچنانكه و كند زندگي انگيخته خود طور به
و ميگيرد فرا را جديدي الگوهاي و روابط و ميپذيرد را
با يا و مشكلي هيچ بدون ميسازد ، خود از جديدي تصوير
كودكانه لذتهاي و خوشيها اوج كه را آنچه مشكلات كمترين
.شود بالغ بتدريج و نموده انكار ميشود ، محسوب او
متناوب مرحله دو متوجه كودكان ، بازي مشاهده هنگام
شخصيت يك داراي كه بازي فعاليتهاي از دسته آن.ميشويم
مانند دسترسي قابل اشياي از آن در كه است خيالي نمايشي
استفاده بازي قالب در بازيها اسباب يا صندليها آجرها ،
درخواست را بزرگسال مشاركت كودكان آن در و ميشود
شده بازي وارد كه ميخواهند بزرگسال از آنها.مينمايند
اين از بيشتري رضايت كه گويي.كند شركت آنها نمايش در و
به اضافي مفهوم و معنا بزرگسال كه زيرا ميآيد ، بدست كار
تا ميكنند كوشش تناوب به سپس.ميدهد آنها بازي اجراي
در و كرده تمرين ميدهند انجام بزرگسالان كه را آنچه
پمپ اتومبيلها ، به تبديل را دسترس قابل وسايل خود خيال
شبيه كه ميكنند غيره و مختلف ظروف و ابزارها بنزينها ،
تمرين يا وانمودسازي در كودك اما.برسد بنظر واقعيت به
بنظر بزرگسالان فعاليت به شبيه ميخواهد كه فعاليتهايي
كه است آن پي در وسايل ، و ابزار بردن كار به در و برسد
ازآن زماني و كند زندگي بزرگسال دنياي در مدتي براي
مشكلات ، با شدن روبهرو خاطر به كه ميكند كنارهگيري
.ميشود درمانده يا و خسته بيزار ، اشياء ، مقاومت و سرسختي
اطمينان كودك به سازي وانمود در او سهم و بزرگسال مشاركت
او به است ، معنيدار و معتبر او بازي كه ميدهد مجدد
براي كه ميدهد نشان او به ميدهد ، را آن با مقابله قدرت
همراه را بزرگسال تاييد بازي ، برآن تسلط جهت در تلاش
بسيار كودك ، بازي در مشاركت طريق از بزرگسالان.دارد
با بزرگسال.ميكنند برقرار ارتباط گفتار از موثرتر
دستكاريهاي در بازي فعاليت به قياسي و سمبليك دادن اهميت
را او يا و شده شريك او علاقه مورد و ناشيانه و كودكانه
بزرگسال كه هنگامي مشاركت اين همچنين.ميكند تشويق
خيالپردازي در يا و ميكند تعريف يا ميخواند را داستاني
و مشكلات با مقابله هنگام در يا و ميشود سهيم كودك با
نيز ميكند ، حمايت او از و ميدهد اطمينان كودك به خطرات
تقويت بزرگسال مشاركت خاطر به نيز كودك و دارد وجود
.ميگردد
رئيسوند اسماعيل
روانشناسي فوقليسانس
درماني بازي كتاب از تلخيص
خاص افراد براي ويژه هداياي
براي آيا كنيد؟ چه نميدانيد و بخريد هديهاي ميخواهيد
بجاي لطفا ميگرديد؟ مناسب هديه دنبال به خاص موقعيت يك
قوه از مادرتان يا پدر براي روسري يا جوراب تكراري خريد
نتايج به است ممكن ترتيب اين بهبگيريد كمك خود تخيل
.برسيد مطلوبي
مختلف افراد براي بتوانيد تا ميكند كمك شما به زير نكات
.كنيد انتخاب مناسب هداياي
هديهاي ورزشدوستي يا ورزشكار فرد براي ميخواهيد اگر *
مورد كتاب خريد ورزشي ، مجله يك اشتراك كنيد ، انتخاب
محبوب تيم كلاه يا شرت تي ، ورزشي مسابقه يك بليت علاقه ،
.باشد جالبي هديه ميتواند فرد
لاي نشان باشد ، حرفهاي كتابخوان يك نظر مورد فرد اگر *
بتواند نظر مورد فرد كه يادداشت دفتر اسم ، پلاك كتاب ،
هديه كند ، يادداشت را علاقهاش مورد ادبي قطعات و اشعار
.بود خواهد مناسبي
با بدهيد هديهاي موسيقي طرفدار يك به ميخواهيد اگر *
اثر تازهترين ميتوانيد فرد سليقه و ذوق به توجه
پاپ يا سنتي موسيقي نوار جديدترين يا او محبوب خواننده
.بدهيد هديه او به را
هستيد ، سليقه و ذوق صاحب كارهايدستي در يا و نقاش اگر *
قشنگ تبريك كارت يك زيبا ، نقاشي يك اهداي با ميتوانيد
را علاقهخود نهايت ساده دستي كار يك يا و خودتان كار از
.دهيد نشان گيرنده هديه فرد به
علاقهمند خاصي حرفه يا كار به شما نظر مورد فرد اگر *
بسيار را او بخصوص ، حرفه آن مورد در كتابي اهداي با است ،
.كرد خواهيد خوشحال
هر در و مقامي و موقعيت هر در انسان باشيد داشته خاطر به
هديه يك لازمه.ميشود خوشحال هديه گرفتن از باشد كه سني
با آن نزديكي و تطابق بلكه نيست ، آن بودن گرانبها خوب ،
كه فردي باشيد مطمئن.است گيرنده هديه فرد سليقه و ذوق
توجه و علاقه و محبت هميشه ميكند ، دريافت را شما هديه
.داشت خواهد بهخاطر را شما
پيروزبخت معصومه:از
كنيم؟ كار چه غريبه جمع يك در
ستدكروك بارباراها :نويسنده *
الهامروشنپور :مترجم
كه هستند علاقهمند كساني به زنان
.باشند بين خوش *
.همدرديكنند باآنها *
.دارند علاقه آنها به *
كه دارند علاقه كساني به مردان
.دارند دوست را آنها *
.ميپردازند نظر تبادل و صحبت به آنها با *
!ميخندند آنها طنزهاي به *
:اشاره
مردم علاقه مينمايد ، رخ پيش از بيش تابستان همچنانكه
.ميگردد بيشتر شب ميهمانيهاي به رفتن و شبنشيني به نيز
روبهرو ناشناس و جديد افرادي با شما اگر اين بنابر
نگراني دل هيچگونه بدون چگونه كه ميگوييم شما به شديد ،
بالاخره و بپردازيد صحبت به خود اطرافيان با استرس و
قرار همگان توجه مركز در را خود جادويي جاذبه قدرت چگونه
!دهيد
به اينكه وجود با بگيريد نظر در را "كونارد جيني" خانم
سراپايش نگراني و استرس اما است شده دعوت بزرگي ميهماني
.است فراگرفته را
دندان و دهان كار بهداشت كه نيز ساله 31"ديتون" خانم
به كه كساني اكثر":ميگويد چنين ميهماني يك از بعد است ،
را همديگر كه بود سال چندين بودند ، شده دعوت جشن
مكاني به شوهرم و من مهماني اين در اما.ميشناختند
هيچ من حال اين در.نميشناختيم را نفر يك حتي كه رفتيم
كاملا و نداشتم غريبه اينهمه با كردن صحبت براي حرفي
".بودم عصبي و آشفته
نوين رموز" كتاب نويسنده و روانشناس ،"دولنگ" دكتر خانم
نيويورك در مشاوره موسسه معاون و "جادويي جاذبه قدرت
گردهمايي يك در اوقات گاهي افراد همه تقريبا":ميگويد
تحقيقات":ميدارد ابراز همچنين او ".دارند احساسي چنين
و خونگرم فرد كه اين گرفتن نظر در بدون كه ميدهند نشان
حالت دچار افراد جمع در گهگاهي خجالتي ، يا است اجتماعي
."ميگردد عصبي
و كرد غلبه عصبي حالتهاي براين ميتوان چگونه حال و
برجاي خود از را عميقي تاثيرات ميتوان كه نمود تضمين
گذاشت؟
:كافيست فقط
تحقيقات.گيريد بكار را زبان نوك آساي معجزه ضربههاي *
باشيد ، داشته بيشتري آرامش شما هرقدر كه ميدهند نشان
روش به محققان اكنون و ميگردند مجذوبتان بيشتري افراد
به شخص براي را آرامش فورا كه يافتهاند دست سادهاي
پشت برآمدگي به زبان نوك با چندبار:ميآورد همراه
.بزنيد ضربه خود جلويي بالايي دندانهاي
غده به دهان از نقطه اين":ميدارد ابراز "لنگ" دكتر
و است مرتبط ميكند ، ترشح را تيموسين ماده كه تيموس
بدن شدن ريلكس و آرام به كه است شيميايي مادهاي تيموسين
".ميكند كمك
ترجيح مردم اكثر.برويد ميهماني به مقرر ساعت سر درست *
آنها.بروند ميهماني به شده تعيين وقت از ديرتر ميدهند
وارد ديگران توجه جلب بدون ميتوانند كه ميكنند فكر
محل به زود كنيد سعي اگر":ميگويد "لنگ" دكتر.شوند
اينكه از قبل و بود خواهيد آرامتر حتما برويد ، موردنظر
شما گردد ، شما ناآرامي سبب و گذارد تاثير شما بر محيط
كه هرقدر و "نمودهايد سازگار اطرافتان محيط با را خود
بيشتر باشيد ، داشته بيشتري آرامش و راحتي احساس شما
.كنيد جلب خود سوي به را ديگران ميتوانيد
اين.كنيد مرتب را خود موهاي ميهماني به رفتن از قبل *
اما.بيايد نظر به واضح و ساده خيلي است ممكن نكته
دانشگاه اخير مطالعات است ، نهان نكته اين در علمي حقيقتي
آراستهتر ظاهري فرد كه زماني" كه است داده نشان "يل"
بيشتري حرارت و شور احساس است ، مرتبتر موهايش و دارد
".مينمايد
.نشويد مرتكب ميدهند انجام مردم درصد كه 67 را كاري *
.بردارد شما سوي به را قدم اولين ديگري شخص نگذاريد يعني
او كه زمانياست افراد اين از نمونهاي "سندرز تري"
منزل حياط به بازي براي را پسرش بار اولين براي
بود گوشهگير زني كه "بالتيمور" مادر برد ، همسايهشان
تري خانم اما.برنداشت قدمي هيچ او با كردن صحبت براي
پوشيده پسرت كه را پيراهني گفتم او به":ميگويد چنين
آنرا كه گفت و زد لبخند من به او.دارم دوست واقعا است ،
".بود جديد دوستي يك شروع اين و است خريده كجا از
بردارد ، را قدم اولين ديگري شخص اينكه براي انتظار
"لنگ" دكتر.ميشوند مرتكب آنرا زنان اغلب كه است اشتباهي
اولين برداشتن كه عقيدهايم براين زنان ما":ميگويد
باشد ، كردن سلام قدم اين اگر حتي ديگر شخصي سوي به قدم
دوستي كه ميدهند نشان تحقيقات اما.است جسورانه بس كار
استقبال آن از مردم بطوريكه.است مسري و واگيردار حسي
شما بويژه و ميدهند مثبت پاسخ آن به معمولا و ميكنند
".داشت خواهند دوست را
"آيزمن لياتريس" دكتر.بپوشيد رنگ نارنجي لباسهاي *
:ميدارد ابراز "شما حالات و رنگها" كتاب نويسنده
را ديگران طبيعي بطور رنگ اين كه ميدهند نشان مطالعات"
".ميكند جذب شما سوي به
انجام رنگها با ارتباط زمينه در تحقيقاتي است؟ چنين چرا
براي نارنجي رنگ كه دادهاند پاسخ چنين مردم و است شده
خوشحال شما:است مطلب اين حاوي كه ميفرستد پيامي آنها
پوشيدن با مردم":دارد عقيده "آيزمن" دكتر همچنين هستيد
و نشاطتر با قطعا جذاب ، و شاد رنگهاي با لباسهايي
كه ميدهند نشان تحقيقات و "ميرسند نظر به خوشحالتر
و شاد افراد همراه به را خود وقت ميدهند ترجيح مردم
.نمايند سپري خوشحال
اشخاصي ما ميدهند نشان مطالعات.كنيد عمل آينه مانند *
درست آنها اعمال و كلمات كه ميدهيم ترجيح ديگران بر را
ميبينيد اگر اين بنابر.باشد خودمان رفتار و حرفها شبيه
روي را پاهايش شدهايد ، آشنا او با تازگي به كه را شخصي
و بنشينيد او مانند نيز شما است ، نشسته و انداخته هم
:ميگويد "لنگ" دكتر.بيندازيد هم روي را پاهايتان
داشته يكسان احساسي شما دوي هر تا ميگردد موجب اينكار"
".باشيد
هيچگاه نداريد ، گفتن براي جالبي حرف شايد اينكه از *
.نكنيد نگراني احساس
كه ميدهند نشان تحقيقات:ميدارد ابراز "لنگ" دكتر
هستند كساني افراد دوستداشتنيترين و هوشترين با همواره
بدان اين و مينامند "مثبتگويان" را آنها محققان كه
فرا گوش خود مقابل طرف صحبتهاي به آنها كه معناست
مثبت ، كلمات بردن كار به و دست و سر حركات با و ميدهند
شما كه كاري تنها اين بنابر.ميكنند تاييد را او سخنان
با را مقابلتان طرف صحبتهاي كه است اين دهيد انجام بايد
منظورت" يا و "بله آها ، ":بگوييد او به و كنيد تصديق سر
خواهد تصديق كسي هر اينكار با و "ميكنم درك كاملا را
!هستيد فوقالعاده واقعا شما كه كرد
:ميگويد سيتي نيويورك در روانشناسي "لدرمن سل" دكتر
اما.داريم هم به شبيه خصوصياتي انسانها ما همه اگرچه"
.دارد بستگي ما جنسيت به كه است وجودمان در نيز تفاوتهايي
سال از 40 بيش به توجه با را فوق طبقهبندي او همچنين "
ابراز موضوع هر اهميت درجه براساس زمينه اين در تحقيق
.است داشته
ششم مجلس مطبوعات قانون اصلاح طرح جزئيات
شد اعلام
قانون اصلاح طرح بررسي زمان مورد در مجلس هياترئيسه *
ميگيرد تصميم مطبوعات
طرحي خود كاري روزهاي آخرين در پنجم مجلس :اجتماعي گروه
كه رساند تصويب به مطبوعات قانون اصلاح طرح نام با را
دستاندركاران و روزنامهنگاران قاطبه مخالفت مورد
.گرفت قرار مطبوعات
متعددي محدوديتهاي اساسي قانون اصل 24 برخلاف طرح اين در
نهادهاي اعتراض حتي كه بود شده گرفته درنظر مطبوعات براي
اجرا براي و تصويب طرح اين اما برانگيخت را سياسي و مدني
خود دستوركارهاي از يكي تاسيس بدو در ششم مجلس.شد ابلاغ
مطبوعات آزادي حفظ براي مطبوعات قانون مجدد اصلاح را
فرهنگي كميسيون و شد تصويب طرح اين فوريت كه داد قرار
بررسي براي را طرح اين متعدد جلسات برگزاري با نيز مجلس
.كرد آماده مجلس علني صحن در
:جديد اصلاحيه طرح در شده پيشبيني موارد عمدهترين از
دادگستري ، عمومي محاكم در مطبوعاتي جرايم انحصاري بررسي
مطبوعات ، بر هياتنظارت در روزنامهنگاران نماينده حضور
تشكيل قانون ، برخلاف نشريات امتياز لغو از جلوگيري
مسئوليت شهر ، شوراي امكانات با هياتمنصفه دبيرخانه
الزام و نشريه محتواي و مطالب به نسبت مديرمسئول انحصاري
كه طرح اين جزئيات.است هياتمنصفه راي از تبعيت به قاضي
بهقرار دارد قرار اسلامي شوراي مجلس امروز كار دستور در
:است زير
مصوبات شده قيد كه را مطبوعات قانون ماده 5 (2)تبصره
و است لازمالاتباع مطبوعات براي ملي امنيت عالي شوراي
تا موقتا را متخلف نشريه ميتواند دادگاه تخلف صورت در
حذف كند ، رسيدگي نوبت از خارج را پرونده و توقيف ماه دو
.است كرده
انتشار كه مطبوعات قانون (6)ماده (2)بند فرهنگي كميسيون
از يكي عنوان به را نشريات توسط اساسي قانون عليه مطلب
اسلام احكام و مباني به اخلال و تخلف دوازدهگانه موارد
.است نموده حذف كرده ، مشخص خصوصي و عمومي حقوق و
(9)ماده (ب) قسمت از دوم بند فرهنگي كميسيون گزارش در
با مرتبط نشريه فعاليت زمينه ميگويد كه مطبوعات قانون
انتشار جغرافيايي محدوده و بوده حقوقي شخص فعاليت زمينه
نيز باشد ، حقوقي شخصيت جغرافيايي محدوده همان بايد آن
.است گرديده حذف
در كه نيز (9) ماده (7)تبصره شده ياد كميسيون مصوبه در
نشريه در كه مطالبي و مقالات مسئوليت" شده تاكيد آن
مسئوليت اين ولي است مديرمسئول بهعهده ميشود ، منتشر
جرم ارتكاب در كه اشخاصي ساير و نويسنده مسئوليت نافي
.است گرديده حذف ،"بود نخواهد باشند ، داشته دخالت
درخصوص كميسيون اين سوي از آمده بهعمل اصلاح موجب به
گروههاي هواداران و اعضا فوقالذكر ، ماده (8)تبصره
و فعاليت ايران اسلامي جمهوري عليه كه كساني و ضدانقلاب
تا شدهاند ، محكوم صالحه محاكمه در و كردهاند تبليغ يا
اشتغال هيچگونه حق اجتماعي ، حقوق از محروميت دوره پايان
.ندارند كشور نشريات در را روزنامهنگاري حرفه به
كميسيون مصوبه ديگر مطبوعات قانون (10) ماده اصلاح
.است مجلس فرهنگي
به كشور عالي ديوان قضات از نفر يك اصلاحيه ، اين براساس
يا اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير قضائيه ، قوه رئيس انتخاب
مجلس نمايندگان از نفر دو وي ، تامالاختيار نماينده
عضو آنها از يكي حداقل كه مجلس انتخاب به اسلامي شوراي
به دانشگاه استادان از نفر يك باشد ، فرهنگي كميسيون
مديران از نفر يك فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزير انتخاب
حوزه استادان از نفر يك آنان ، انتخاب به مطبوعات مسئول
از يكنفر قم ، علميه حوزه عالي شوراي انتخاب به علميه
يك و شورا آن انتخاب به فرهنگي انقلاب عالي شوراي اعضاي
صنفي انجمن هياتمديره انتخاب به روزنامهنگاران از نفر
تشكيل را مطبوعات بر هياتنظارت اعضاي روزنامهنگاران
.داد خواهند
به مجلس فرهنگي كميسيون سوي از هم مطبوعات قانون ماده 27
يا و رهبري به نشريهاي در هرگاه:است شده اصلاح زير شرح
طرف از نشريه شود ، اهانت تقليد مسلم مراجع از يكي
براي فورا پرونده و تعطيل موقت بهطور هياتنظارت
است مكلف دادگاه و ميشود ارسال دادگستري به رسيدگي
.كند رسيدگي پرونده به ماه يك ظرف حداكثر
زمينه اين در خود مصوبه در پنجم مجلس نمايندگان
.بودند دانسته مجازات مستحق را مطلب نويسنده و مديرمسئول
(33) ماده الف بند همچنين خود مصوبه در فرهنگي كميسيون
.است كرده اصلاح را مطبوعات قانون
(33)ماده (ب)بند حذف به همچنين شده ياد كميسيون اعضاي
.دادهاند موافق راي مطبوعات قانون
هر انتشار يكنشريه ، توقيف از پس:است آمده بند اين در
با كه نحوي به شده توقيف نشريه جاي به ديگر نشريه نوع
ممنوع شود ، مشتبه شكل و علامت نام ، نظر از مذكور نشريه
به مرتكب و ميگردد توقيف بلافاصله جديد نشريه و است
از 2 نقدي جزاي و ماه شش تا ماه سه از تعزيري حبس مجازات
.ميشود محكوم ريال ميليون تا 20 ريال ميليون
فرهنگي كميسيون مصوبه ديگر آن تبصره و ماده 34 اصلاح
.است "مطبوعات قانون از موادي اصلاح" طرح درخصوص مجلس
آورده ماده اين پيرامون خود اصلاحيه در مذكور كميسيون
اين هياتمنصفه حضور با بايد مطبوعاتي جرايم كليه:است
جرايم به رسيدگيشود رسيدگي علني بهطور و قانون
مراكز دادگستري عمومي محاكم صلاحيت در صرفا مطبوعاتي
واقع استان آن محدوده در نشريه اداره محل كه است استاني
.باشد شده
پروانه لغو يا و توقيف ماده ، اين پيشنهادي تبصره طبق
خواهد انجام قانون اين مقررات براساس منحصرا نشريات
.گرفت
انتخاب به مربوط كه آن تبصرههاي و ماده 36 ديگر سوي از
اصلاح مورد كميسيون اين در نيز است ، مطبوعات هياتمنصفه
.است گرفته قرار
سال دو هر آن ، نهايي تصويب صورت در و اصلاحيه اين براساس
مختلف اقشار ميان از هياتمنصفه عضو مهرماه 14 در يكبار
ارشاد و فرهنگ وزير آراء اكثريت با تهران در اجتماعي
شهر شوراي رئيس و تهران استان دادگستري كل رئيس اسلامي ،
كلفرهنگ مدير آراء اكثريت با استانها مراكز در و تهران
رئيس و استان دادگستري كل رئيس و اسلامياستان ارشاد و
.ميشوند انتخاب استان مركز شهر شوراي
تبصرههاي و مطبوعات قانون ماده 38 اجتماعي كميسيون
دو همراه به را جايگزين ماده و كرده حذف را آن سهگانه
.است رسانده تصويب به جديد تبصره
با هياتمنصفه تصميمات ماده ، اين تبصرههاي موجب به
دبيرخانه و بود خواهد معتبر حاضر عده مطلق اكثريت
و تشكيل شهرها شوراي امكانات و بودجه با هياتمنصفه
.ميكند وظيفه انجام هياتمنصفه زيرنظر
اصلاحيه آخرين آن چهارگانه تبصرههاي و (43) ماده اصلاح
قانون از موادي اصلاح" طرح درباره مجلس فرهنگي كميسيون
.است "مطبوعات
بعد:است آورده خود پيشنهادي مصوب ماده در مذكور كميسيون
شور وارد هياتمنصفه بلافاصله دادرسي ، ختم اعلام از
و "خير؟ يا است بزهكار متهم" پرسش دو درباره و ميشود
بهطور و "خير؟ يا است تخفيف مستحق آيا بزهكاري صورت در"
تصميم حاضران آراي اكثريت با مخفي رايگيري با و جداگانه
.ميگيرد
اهواز به را هواپيماها پرواز غبار و گرد
كرد آبادانلغو و
شهر آسمان در غبار و گرد افزايش علت به :اجتماعي گروه
شركتهاي از برخي ديروز صبح پروازهاي آبادان اهوازو
.شد لغو ايندوشهر فرودگاه به هواپيمايي
گرد حاكمشدن با آبادان و اهواز فرودگاه مسئولان گفته به
هزار از كمتر به ديد كاهش و شهر آسماناين بر غبار و
.ميشود لغو ها فرودگاه صبح پروازهاي معمولا متر
از اخير هفته سه در هواپيمايي شركت پروازهاي مكرر لغو
بليتهاي كليه پيشفروش موازات به اهوازوآبادان فرودگاه
رانندگان اندك تمايل نيز و مردادماه پايان تا راهآهن
مشكلات مضاعفشدن موجب گرمسير مناطق به سفر براي اتوبوس
با ديروز صبح است گفتني.است شده مسافران سردرگمي و مردم
گرد پديده همچنان اهواز شهر سطح در باران اندك بارش وجود
.بود حاكم ديد ميزان كاهش و شديد غبار و
روزنامه مسئول مدير منصفه هيات راي با
شد شناخته مجرم آريا
زهدي محمدرضا مطبوعات منصفه هيات اعضاي :اجتماعي گروه
افترا اهانت ، اتهامات خصوص در آريارا مسئولروزنامه مدير
قانون از عموميوتخلف اذهان تشويش قصد به نشراكاذيب و
مطبوعاتي ، محكوميت سابقه وبهدليل مجرمشناخت انتخابات ،
.ندانست تخفيف مستحق را وي
اين تهران ، استان كل دادگستري عمومي روابط گزارش به
اطلاعات حفاظت سازمان شكايت خصوص رادر متهم هيات
.ندانست مجرم انتظامي نيروي
جلسه دو در حضور پي در هيات اعضاي گزارش ، اين اساس بر
شعبه 1408 در روزنامه اين مسئول علنيمدير محاكمه
ختم از پس شكاياتوارده ، استماع و تهران عمومي دادگاه
.كردند اعلام را خود نظر شور ، جلسه برگزاري با دادرسي
مدعيالعموم ، شكايت مورد در منصفه نظرهيات اعلام براساس
و مدعيالعموم نماينده شكواييه جلسهاستماع دو از پس
را متهم سرانجام وكيلوي ، و متهم مبسوط و مكرر دفاعيات
تشويش بهمنظور اكاذيب نشر اتهام مورد چند در
افترا ، مورد چند نيز و اهانت مورد چند و اذهانعمومي
.شناخت مجرم
العموم ، شكاياتمدعي از بعضي در ضمنا
.شناختهنشد مجرم متهم
اطلاعات حفاظت سازمان شكايت مورد در مطبوعات منصفه هيات
از پس آريا ، روزنامه مسئول مدير انتظاميعليه نيروي
و وي وكيل و متهم ودفاعيات شاكي وكيل شكواييه استماع
وارد را شكايتحفاناجا مربوطه ، مدارك و اسناد بررسي
در اما نشناخت مجرم را متهم آراء ، اتفاق به و ندانست
وي ، عليه اكاذيب نشر نيز و نقدي سردار اهانتبه مورد
اعلام مورد اين در خصوصي نداشتنشاكي دليل به هيات اعضاي
.نكردند نظر
اطلاعات وزارت شكايت مورد در همچنين مطبوعات منصفه هيات
وزارت شكواييه استماع از پس آريا روزنامه مديرمسئول عليه
وي ، وكيل و آريا روزنامه مديرمسئول دفاعيات در اطلاعات
تشويش قصد نشراكاذيببه مورد در را متهم بهاتفاقآراء ،
همچنين منصفه هيات اعضاي.داد تشخيص مجرم عمومي ، اذهان
وي مطبوعاتيمتهم ، محكوميت دومين و جهات جميع به توجه با
.ندادند تشخيص تخفيف مستحق را
با ملاقات از صفري لطيف و شمسالواعظين
شدند ممنوع خود وكلاي
از شمسالواعظين ماشاءالله و صفري لطيف :اجتماعي گروه
.شدند ممنوع خود وكلاي با ملاقات
قانون ماده 193 به استناد با اوين زندان به ناظر قاضي
و صفري لطيف دكتر ملاقات ادامه است معتقد تاميني اقدامات
.است منتفي شان وكلاي شمسالواعظينبا
كه است اين زندان ناظر استدلال دو ، اين وكلاي گزارش به
و شمس آقايان پرونده تجديدنظر و بدوي رسيدگي مراحل چون
نيست دادگاه در وكالت براي موجبي و است شده تمام صفري
.ندارد قانوني محل زندان در فوق محكومين وكلاي حضور لذا
ملاقات كتبا زندان ناظر قاضي خيرآبادي قبلا است گفتني
با آن متعاقب و بود كرده ممنوع را صفري و شمس با وكلا
.شد صادر ملاقات اجازه وي با وكلا مذاكره
مراجعه اوين زندان به تاريخ 28/4/79 در شمس وكلاي اما
از اوين زندان ناظر قاضي مقام ، امامسعودي كردند
با ملاقات ممنوعيت اين ظاهرا آورد بهعمل ممانعت ملاقات
گرفته صورت تهران استان كل دادگستري مقامات با هماهنگي
.است
زندان از تلفني تماس پي در شمسالواعظين ديگر سوي از
هرگاه دارند حق زندانيان ماده 193 برابر كرد اعلام اوين
ديدار زندان در خود وكلاي با اداري ساعات در بخواهند كه
هماكنون صفري آقاي و اينجانب آنكه بهويژه كنند
شعبه رئيس عليه خود شكايت با ارتباط در را پروندههايي
رايزنيهاي و مشاورهها نيازمند كه ميكنيم پيگيري 1410
بر آينده شنبه صفري دكتر و ميباشد خود وكلاي با حقوقي
شعبه در منظور همين به كرده دريافت كه احضاريهاي مبناي
.شد خواهد حاضر 1407
|