ايران در ديني كتب و عقيدتي فضاي
اسلامي فرهنگ نشر دفتر مدير ملكي باعباس گفتوگويي
نيازمند ايران در ديني كتب انتشار وضعيت :جستارگشايي
اين به آگاهان و كارشناسان سوي از ويژهاي و جدي بررسي
مسائل و ايران در ديني فكر حساسيت به توجه با.است موضوع
لازم عمومي ، اعتقادات و ديني انديشه حوزه در مطروحه جدي
موضوع اين متخصصان و دستاندركاران از برخي با دانستيم
و راهبردي مسائل در را ايشان ديدگاههاي و بنشينيم بحث به
كارشان نتايج استحصال با همراه جامعه به مبتلا موضوعات
مهم بحث بر مدخلي ميتواند بحثها اين مجموع.سازيم منتشر
در.شود قلمداد "معاصر ايران در ديني فرهنگ توليدات"
فرهنگ نشر دفتر مدير ملكي عباس بامهندس حاضر ، گفتوگوي
مي كه كردهايم مطرح را پرسشهايي خصوص اين در اسلامي
.خوانيد
معارف گروه
رضوي مسعود :از گفتوگو
با و ديني فرهنگ توليد مراكز از يكي مدير عنوان به شما *
ميان در آثار اين بازتاب پي در كه مستنداتي به توجه
از تحليلي چه داريد ما جامعه در فرهنگ اهل و مختلف اقشار
داريد؟ ايران در ديني تفكر و فرهنگ كنوني فضاي
در هستيم آن شاهد ما كه آنچه حداقل ما ، كنوني جامعه -
به بتوان شايد.ميبرد سر به فكري نظر از ويژهاي وضعيت
به فرهنگي خاص فضاي اين مورد در را آشفتگي واژه معنا يك
پست" ،"مدرنيسم" ،"سنت" همچون مباحثي طرح.كاربرد
و "سكولاريسم" ،"لائيسيته" ،"بيان آزادي" ،"مدرنيسم
كرده پيدا بسياري مخالفان و هواداران اينها نظير مباحثي
تضادهاي به مسائل ، قبيل اين طرح متاسفانه ، است ،
.است شده تبديل فرهنگ و فكر عرصه در ريشهداري
عوامل آيا چيست؟ كرديد ترسيم شما كه وضعيتي اين دلايل *
است؟ بوده موثر آن در سياسي
علائق منظر از تا شده سبب سياسي شرايط معنا يك به بله ، -
نظر باشود نگريسته مسائل اين به سياسي جناحبنديهاي و
از بخشي جناحها ، و احزاب از كدام هر سياسي ، شرايط به
به خدمت در را ، موضوعات اين درباره شده مطرح تفكرات
.ميكنند تحليل و تلقي خويش جناح منافع
پيشبرد به مايل ترتيب هر به كه سياسيون براي اين *
در نيز ديگري مسائل آيا اما.است طبيعي هستند اهدافشان
نيست؟ مطرح زمينه اين
كه هستند موضوعاتي قضايا ، قبيل اين اصولا ببينيد ، -
يك به موافقان ، و مخالفان ذهني شرايط آنها ، طرح در بايد
آن ، اوليه بديهي و اصلي مفاهيم در حداقل نسبي ، اشتراك
از فارغ كه كرد توجه نكته اين به بايد سپس ، شود نائل
ذهني مباحث اين كه آن براي نظرات ، آن نادرستي يا درستي
.شد طي بايد مقدماتي يابد ، تحقق عمل عرصه در عينيت به
مقدماتي؟ نوع چه *
به.داريم نياز معقول "زمان مدت" يك به ما كه اين اول -
وسيله ، است ، متفكر يك ذهنيت تحقق هدف ، اگر ديگر ، عبارت
كه نيست توضيح به نياز است ، راهكار مناسبترين يافتن
متفكر ، يك ذهنيت تحقق از حاصل نتايج حصول يعني هدف ، هرچه
متعالي و والا آن با متناسب نيز وسيله باشد ، متعاليتر
به موضوعات ، از بسياري طرح امروزه كه اين.بود خواهد
نشان ميشود ، منتهي ستيز آرامش و بياساس جاروجنجالهاي
و هدف سنخيت عدم لااقل يا وسيله ، يا هدف ، بودن سخيف از
.دارد وسيله
و سطوح اختلاف فرهنگي ، و فكري تقابلهاي و تعاملها در *
مساله ، اين به توجه با.است طبيعي امر يك ديدگاهها
و جامعه در آنهم فرهنگ ، و انديشه كنوني فضاي كلي بهطور
چه مذكور نظرات ما ، كشور در موجود ديني وداعيههاي حكومت
ميكند؟ پيدا وجهي
و مخالفان ما ، جامعه در كه ميرسد نظر به متاسفانه ، -
موضوعات زيرا نيستند ، حقيقت جستوجوي در اغلب ، موافقان ،
وجه هيچ به را ، مخالف عقيده صاحبان ذهني شرايط شده ، مطرح
خويش ، ذهنيت به نظر با هركس نتيجه در.نميگيرد نظر در
در.ميكند بيان است واقعيت ميكند گمان كه را هرچه
از ناشي بيشتر تاسف."جنگشان و صلحشان برخيالي":نتيجه
در گوناگون ، انديشههاي دارندگان از بسياري كه است آن
پهنه در نظر مورد انديشه كردن وارد و كردن عملي صدد
.هستند تحققي چنين مقدمات شدن فراهم بدون اجتماع ،
مثلا و ميشود وارد جامعه به طريق اين از آسيبهايي چه *
فرهنگي شده شناخته مراكز از يكي مدير عنوان به شما خود
كرد؟ خواهيد يا كرده چه زمينه اين در
حقيقت در كه نوجوانان و جوانان بهويژه شرايط ، اين در -
.ميبينند بيشتري صدمه هستند ، آينده و امروز زندگي بوستان
و عميق و مستقل انديشه پايههاي كه گروه اين زيرا
نشده ، استوار آنها در هنوز ديني اصيل اعتقادات ريشههاي
در كه حالي در آنها ، ميبينند را صدمه و آسيب بيشترين
حق درك از گرفتهاند ، قرار گوناگون تمايلات و صداها معرض
عقيدتي بحرانهاي و فكري اغتشاشات به مبتلا و عاجز باطل و
شدن رويگردان آن ، عوارض ناگوارترين من نظر به.ميشوند
شالودههاي تقويت به بياعتنايي حداقل يا ديني ، تفكر از
فرهنگ نشر دفتر" يعني خودمان مركز در ما.است ديني
مركز اين.داريم ديني اصيل معارف ترويج در سعي "اسلامي
در و بوده ما كشور در ديني آثار انتشار پيشتازان از يكي
عمق به توجه با و مسائل به تازهاي نگاه با كنوني شرايط
.ميكند دنبال را تازهاي برنامههاي بحرانها اين
چيست؟ شما نظر از تازه نگاه اين مبناي *
با را گفتماني جديد ، طرحي طي داريم نظر در ما -
روشن منظور به خارجي ، و داخلي صاحبنظران و انديشمندان
برقرار مناقشه مورد موضوعات و مفاهيم از پارهاي شدن
.كنيم
روشنتر.داشتيد اشاره خارجي صاحبنظران با گفتوگو به *
ميدهيد؟ توضيح
آن از خارجي ، انديشمندان با گفتوگو يعني مساله ، اين -
مطرح موضوعات از پارهاي كه است گرفته قرار توجه مورد رو
زمين مغرب متفكران سوي از بار ، نخستين براي ما ، جامعه در
اين طرح اصولا كه هستيم آن پي در ما.است شده مطرح
خواهد كمك ما به برتر جامعه يك بناي در حد چه تا مباحث ،
لازم معاصر فرهنگي شرايط بهبود براي نكته اين درك.كرد
.است
طرح براي غيرديني مبناي معمولا خارجي انديشمندان *
و اصول برمبناي همواره شما آنكه حال دارند ، مسائل
خواهيد حل چگونه را تعارض اين ميكنيد عمل ديني معتقدات
كرد؟
را خود توجيه اين با نميتوانيم ما ولي است درست اين -
وارد بيگانه انديشههاي و متفكران با و كنيم محدود
تعارض ، اين حل براي اما.نشويم فرهنگي تعامل و گفتوگو
و علما از مباحث ، همين طرح با كه داريم بنا ديگر سوي از
و اصول محك با را موضوعات اين طرح ضرورت كشورمان ، فضلاي
در خواننده تا دهيم ، قرار بررسي مورد ديني ، ارزشهاي
.باشد آزاد خويش قضاوت
اسلامي ، فرهنگ نشر دفتر توسط شده منتشر آثار از برخي در *
غيرمسلمان ، و غربي متفكران متون ترجمههاي بهويژه
كه شده ضميمه خاصي پينوشتهاي و مقدمهها كه ميبينيم
را خاصي فرضهاي پيش و است جهتدار بسيار آنها از برخي
الزامي راستي به كار اين آيا.ميكند ايجاد خواننده براي
است؟ سازگار علمي روح با و است
با ما مواقع برخي در ولي است درست جهت يك از شما حرف-
ضعف دليل به كه ميشويم روبهرو نوشتههايي و مسائل
تحريف و قلب را ديني مسائل واقع ، خلاف برداشت يا منابع
دانشوران قلم به شده سعي كه -آثار اين توضيحات.ميكنند
سوء رفع براي -بشود تحرير موضوعات به مسلط علماي و
به خوانندگان ، اعتقادات به خدشهاي اينكه و تفاهمهاست
.نشود وارد نوجوان و جوان خوانندگان خصوص
بپذيريم ، را شما نظر و باشد ضروري موارد برخي در شايد *
شتابزده و پيشيني قضاوت نوعي مترجم ، آثار برخي مقدمه اما
در.برميگيرد در هم را كتاب موضوع كل از متفاوت يا
داوري از آنكه ضمن ميشود وارد لطمه كتاب ارزش به اينجا
خواننده اعتماد امر بدو در شايد و است بيبهره هم علمي
.كند متزلزل هم را
ولي باشد صادق كتابها از اندكي در مطلب اين است ممكن -
يك از شايد استثناها اين و گفتم كه است همان ما برنامه
و مولفان براي دفتر كه باشد احترامي به مربوط جهت
ما.نميكند دخالت آنها كار در زياد و است قائل مترجمان
علمي نقدهاي و افزودهها و روشنگر توضيحات كه اميدواريم
اين و شتابزده داوريهاي با هيچكس مسلما و باشيم داشته
.نيست موافق گفتيد شما كه روشها نوع
سوءتفاهمها ، و شبههها نوع اين رفع براي شما كلي روش *
برخوردارند ، ويژهاي حساسيت از كه ديني كتابهاي در بخصوص
چيست؟
كشورمان ، دانشمندان و علما طريق از مباحث اين كه گفتم -
ميشود داده قرار بررسي مورد ديني ارزشهاي و اصول محك با
دو بين خواننده.باشد آزاد خويش قضاوت در خواننده تا
ميتواند آن ، پاسخ و نقد يكي و مطلب اصل يكي مطلب ،
.كند داوري و بينديشد
اين در كه بدهم هم را توضيح اين است لازم ديگر طرف از
براي اينترنت شبكه از ايران ، در بار نخستين براي طرح ،
.ميشود استفاده زمين مغرب صاحبنظران با ارتباط برقراري
براي را موجود شبهات آنها ، نظرات از شدن آگاه براي ما
چاپ سوالات ، با همراه را آنها پاسخ و ميكنيم مطرح آنها
.كرد خواهيم منتشر و
است؟ آمده در هم عمل مرحله به طرح اين تاكنون آيا *
پروفسور همچون بزرگاني طرح ، اين اول مرحله در بله ، -
حكيمي محمدرضا استاد و نصر سيدحسين پروفسور سعيد ، ادوارد
ايشان ديدگاههاي و نظرات از و طلبيدهايم ياري به را
كه است اميدوار اسلامي فرهنگ نشر دفتر.گرفتهايم بهره
شبهات مجموعه از نويني افقهاي طرح ، اين شدن عملي با
علميه ، حوزههاي علماي دانشگاهها ، اساتيد براي موجود ،
گشوده انساني جامعه مسائل علاقهمندان ساير و دانشجويان
.شود
خود كار در هريك كه داشتهايم بزرگي دانشمندان ما
در.نهادهاند برجاي ارزشمندي آثار و داشته موفقيتهايي
و آثار به توجه ضمن ما و هستند ما سرمايههاي اينها واقع
ارزشمند آثار با را خود ارتباط هيچگاه جديد برنامههاي
دليل آن چاپ تجديد يا اثر يك قدمت.نميكنيم قطع گذشته
بسياري ولي آثار ، همه مورد در نه البته.نيست كهنگي بر
هم هنوز شده منتشر انقلاب پيروزي از قبل كه آثاري از
نيازي بيانگر خوانندگان همين و دارد بسيار خوانندگان
يك در اگر.شود گرفته ناديده نبايد هرحال به كه هستند
عرض را اسلامي فرهنگ نشر دفتر مشي خط بخواهم كلي بيان
متناسب و جديد تاليفات و آثار و نو طرحهاي به توجه كنم ،
و ارزشمند آثار چاپ تجديد با همراه امروز ، نيازهاي با
.است گذشته مفيد
و است عديدهاي مباحث و مسائل درگير امروزه ديني فكر *
و مناقشه موجب جديد آثار و نگرشها از برخي طبعا
نشان عكسالعمل نيز علما گاهي حتي ميشوند تعارضاتي
ميكنيد؟ استقبال مناقشاتي چنين از حد چه تا شما.ميدهند
لطمه خوانندگان ديني و عقيدتي مباني به كه آنجا تا *
در دفتر ، وظيفه اما است مفيد بسيار نوگرايي.نياورد وارد
.ميشود خلاصه اسلامي فرهنگ نشر و گسترش به مساعي تشريك
دانشگاهي ممتاز دانشمندان و علما با مداوم مشاوره با ما
و مشكلات دچار را خوانندگانمان تا ميكوشيم حوزوي و
و تازه پرسشهاي از مقابل در.نكنيم عقيدتي و فكري صدمات
.ميكنيم استقبال معتبر منابع و استدلال بر مبتني جدالهاي
|