گرفت آرام طاهر امامزاده در شاملو احمد
اصلاحات نخستين ;قرن يك گذشت از پس
شد آغاز تايلند در آموزشي
...ايامي ياد
روزنه انتشارات از تازه كتاب دو
گرفت آرام طاهر امامزاده در شاملو احمد
تهران در تشييع از پس
ايران معاصر شاعر شاملو احمد پيكر :فرهنگي علمي گروه
خاك به كرج طاهر امامزاده در مراسمي طي پنجشنبه روز
.شد سپرده
شعر به علاقهمندان و نويسندگان هنرمندان ، از تن هزاران
امامزاده محوطه نزديكي در را مرحوماحمدشاملو پيكر هنر و
.كردند مشايعت محلخاكسپاري تا و گرفته دوش به طاهر
حضور با بودند ، نفر هزار حدود 10 در كه مشايعتكنندگان
.پرداختند فاتحه قرائت به شاعرسرشناس اين مزار بر
اين در ايران نويسندگان كانون عضو آبادي دولت محمود
و استواري زيستن ، سرافراز قناعت ، شاملوسمبل:گفت مراسم
.بود خويش مردم به نهادن حرمت
براي توانا نويسنده و شاعر يك عنوان به شاملو:افزود وي
.شد متحمل بسياري مشقتهاي رنجو ايران فرهنگ
جمعيت ازدحام دليل به اسلامي جمهوري خبرگزاري گزارش به
ساعت يك با معاصر شاعر اين خاكسپاري مراسم مشايعتكننده ،
.شد انجام تاخير
ايايران" سرود شاملو پيكر مشايعت هنگام به حاضر جمعيت
.ميكردند زمزمه يكصدا را"پرگهر مرز اي
مراسم اين خلال در نيز نويسندگان و شاعران از تعدادي
.كردند قرائت شاملو مرحوم از تجليل رادر مقالاتي و اشعار
و نويسندگان هنرمندان ، از تن هزاران تدفين مراسم از پيش
از را شاملو ، پيكر هنري ، آثار به وعلاقهمندان دوستان
شريعتي خيابانهاي تقاطع تا "ايرانمهر" بيمارستان مقابل
.كردند تشييع ميرداماد و
و شد برگزار آرامش با پيكرشاملو ، تشييع مراسم
شده تعيين مسير "ايران اي" سرود سردادن با شركتكنندگان
.كردند طي را
ازشعرا ، نويسندگان شاملو ، جمعي مرحوم برخانواده علاوه
.حضورداشتند مراسم سرشناسدراين وهنرمندان
و وزارتي دفتر مديركل تابش ، عليرضا گزارش اين براساس
نمايندگي نيزبه اسلامي ارشاد و فرهنگ عموميوزارت روابط
.داشت شركت مراسم وارشاداسلاميدراين وزيرفرهنگ طرف از
،"خاطره و خنجر درخت ، آيدا ، " ،"درآينه آيدا" ،"آينه باغ"
،"مه در شكفتن" ،"خاك مرثيههاي" ،"باران در ققنوس"
احمد آثار جمله از "ديس در دشنه" و"آتش در ابراهيم"
.هستند شاملو
آخرين زمره در "آستانه در" و "ماهان بيقراري حديث"
.ميروند بهشمار وي آثار
مدت در و شد متولد تهران در سال 1304 در شاملو احمد
مقالات نوشتن به شعر ، سرودن بر خودعلاوه ادبي فعاليت
را ادبي و نشرياتفرهنگي از برخي همچنين و زد دست ادبي
.كرد مديريت يا منتشر
شاملو هفت شب مراسم
ضمن و نمابري ارسال با شاملو احمد خانواده همچنين
شاملو پيكر تشييع مراسم در مردم پرشور حضور از قدرداني
را معاصر بنام شاعر اين درگذشت روز هفتمين برگزاري زمان
.كردند اعلام
روز مراسم در حضور به علاقهمندان اطلاعيه ، اين بر بنا
(مرداد نهم) يكشنبه روز تا 20 ساعت 18 در هفتميتوانند
شماره - شرقي نسترن - دهكده شهرك-فرديس -كرج:نشاني به
برگزاري زمان اطلاعيه اين بنابر.كنند مراجعه 555/21
اطلاع به نزديك آينده در شاملو احمد يادبود مراسم
.رسيد خواهد شهروندان
اصلاحات نخستين ;قرن يك گذشت از پس
شد آغاز تايلند در آموزشي
ارديبهشت اواخر از كه تايلند در جديد تحصيلي سال از
آموزشي نظام در پروازانهاي بلند اصلاحات طرح شد ، شروع
بيسابقه گذشته صدسال يك در كه درآمد اجرا به كشور اين
سالهاي 1868 بين كه (پنجم راماي) كورن چولالونگ شاهاست
در گستردهاي اصلاحات راند ، حكم تايلند بر تا 1910
انجام آموزشي نظام در تايلند ديوانسالاري بهبود چارچوب
تازهاي انقلاب هيچ وي ، روشنفكري حكومت زمان از اما داد ،
.است نداده رخ تايلند كلاسهاي در
تايلند آموزشي ، بازده نتيجه در آلمان ، خبرگزاري گزارش به
ميزان كه وجودي با.است افتاده عقب آن همسايگان از
راهنمايي مدارس در دانشآموزان ثبتنام بالاست ، باسوادي
.است كمتر فيليپين از كه است درصد دبيرستان 60 و
طي در.ميشود محسوب ضعيف تايلند همگاني آموزش معيارهاي
المپيادهاي در تايلندي تا 1999دانشآموزان سالهاي 1995
خود همتايان از علوم و رياضي رشتههاي در خصوص به و علمي
.ماندند عقب سنگاپور و ويتنام تايوان ، جنوبي ، كره چين ، در
بهبود به نياز مورد در اقتصاددانان مدتهاست كه باوجودي
عرصه در تايلند رقابتي توان افزايش منظور به آموزش
موثري اقدام كه است دهه چندين ميگويند ، سخن بينالمللي
دولت پارسال ، مرداد دراست نگرفته صورت زمينه اين در
سال كه 12 رساند تصويب به را ملي آموزش لايحه بالاخره
كرده مقرر تايلند شهروندان تمام براي رايگانرا تحصيل
ميشود تمركززدايي آموزشي ديوانسالاري از علاوه به.است
بر مبتني آموزش به حفظي يادگيري از چشمگير تغييري و
.است گرفته صورت دانشآموز
از اصلاحات فرايند كردن جدا لايحه ، اين پيامد مهمترين
كميسيون دبير رونگكاودانگ. است بوده كشور سياست عرصه
در":گفت است ، اصلاحات اجراي بر ناظر كه آموزش ملي
تصميماتي نتيجه در و ميكنند تغيير بسيار دولتها تايلند
اما ".ميكند ملغي بعدي دولت ميگيرد ، دولت يك كه را
آموزشي فرايند استمرار ملي ، آموزش لايحه تصويب با حالا
:داد ادامه كاودانگ.ميشود تضمين تايلند در حدي تا
بايد شود ، بعدي آموزش وزير كسي چه آنكه از صرفنظر"
".كرد اجرا است ، شده نوشته قانون در را آنچه
درآيد ، اجرا به سال 2002 تا بايد اصلاحات بخش بيشترين
انساني يا مالي منابع فاقد تايلند معتقدند بسياري اما
ديگر واقعبينانه مهلت.است ضربالاجل اين به رسيدن براي
.است سال 2010
رايگان ، تحصيل سال مخارج 12 تامين براي تايلند دولت
پرداخت براي كشور بودجه در را دلار ميليون ساليانه 52
.است داده اختصاص دبيرستان و راهنمايي مدارس به يارانه
كه بودجه اين ميگويند دولتي مدارس مديران از بسياري اما
دلار حدود 19 به سال ميان در دانشآموز هر ازاي به
از بسياري امسالنيست كافي هزينه تامين براي ميرسد ،
.گرفتند "چايي پول" ورودي هزينه براي قديمي رسم به مدارس
روش كند ، تضمين را رايگان آموزش نتواند دولت چنانچه
ورود جهت بازي پارتي و "كمك" پرداخت فاسد و قديمي
.داشت خواهد ادامه همچنان خوب مدارس به ثروتمندان بچههاي
اينها از زودتر بايد كه وجودي با تايلند آموزشي اصلاحات
به.است نشده آغاز مناسبي زمان در اكنون ميشد ، اجرا
بهبار هنگفتي خارجي بدهي اقتصادي 981997 ، بحران دنبال
داخلي ناخالص توليد درصد به 50 آن ميزان پارسال كه آورد
در مالي صرفهجويي ديگري زمان هر از بيش اينك و رسيد آن
بخش حاضر حال در.ميرسد نظر به ضروري آينده سالهاي
درصد ميكند800 دريافت را كشور بودجه كل درصد آموزش 23
و آموزگار نفر هزار ششصد دستمزد پرداخت صرف بودجه اين
ادغام با كه است معتقد كاودانگ.ميشود آموزشي كاركنان
آنها تبديل و فرهنگ و دانشگاه امور آموزش ، وزارتخانههاي
ميتوان 60 استخدام توقف نيز و آموزش گسترده وزارت يك به
.كاست بخش اين در كاري نيروي از درصد
كه ميشوند تشويق تايلند دولتي دانشگاه براين ، 120 افزون
وابستگي از ترتيب اين به و كنند پيدا بيشتري خودمختاري
حدود 95 دولت حاضر ، حال دربكاهند دولتي بودجه به خود
يارانه صورت به را دانشگاهي تحصيلات هزينه درصد
كم جمله از كشور اين دانشگاههاي نتيجه در و ميپردازد
.هستند جهان دانشگاههاي هزينهترين
و معتبرترين از يكي كه كورن چولالونگ دانشگاه
به را خودمختاري طرح است ، تايلند دانشگاههاي ثروتمندترين
جامعه.است كرده لغو دولت مشي خط از اطمينان عدم علت
نظام از آنان خروج از پس كه دارد بيم آن از عالي آموزش
كه است آن ديگر نگراني.شود قطع دولتي كمك دولتي ،
ارائه سمت به تايلند دانشگاههاي كه شود سبب خودمختاري
و رايانه علوم تجاري ، مديريت مانند سودآور رشتههاي
بيش آموزش كيفيت ترتيب اين به و شوند داده سوق بانكداري
.شود تضعيف پيش از
نياز مورد تعداد وجود مورد در دبيرستان ، سطح در
حفظي يادگيري از را آموزشي روشهاي بتوانند كه آموزگاراني
.دارد وجود ترديد دهند ، تغيير استفهامي يادگيري به
نعيمي رضا وحيد :مترجم
...ايامي ياد
وصنعت ، علم دانشگاه تاسيس سال هفتادمين مناسبت به
سابق آموختگان دانش همياري با دانشگاه اين دستاندركاران
نشريهاي حاضر ، علمي بضاعت و گذشته سالهاي يادمان براي و
"...يادايامي" عنوان تحت را
اهداف و راهكارها ارائه ضمن صفحهاي نشريه 40 اين در
تا دهه 30 سالهاي دانشآموختگان نشريه ، وضعيتفعلي آتي
اين.است گرفته قرار كنكاش مورد آنان قبلي باوضعيت 50
ايرانبراي صنعت و علم دانشگاه انتشارات را نشريه
.است كرده منشتر علمي تلاشهاي سال هفتاد پاسداشت
سالمندي سالهاي و جواني دوره تصاوير با علمي مفاخر حضور
مسئولان حضور همچنين است نشريه اين ويژگيهاي از يكي
متفاوت جناحي گرايشهاي با جامعه كنوني واجتماعي فرهنگي
دامن پيش از بيش را ملي وفاق زيباي وجهه هم كنار در
.ميزند
روزنه انتشارات از تازه كتاب دو
نيست قدغن خنديدن
/روزنه انتشارات /مانانيستاني كاريكاتورهاي از مجموعهاي
.متوسط خشتي صفحه ، تومان ، 287 995/بهار 1379 اول ، چاپ
و روزمرگي از دوري مانانيستاني ، كاريكاتورهاي مهم ويژگي
اتفاق به قريب اكثر كه حالي در است ، بودن مصرفدار تاريخ
و سياسي فضاي كاريكاتوريست ، در و طراح اين آثار
كار دو ، اين بين جمع و است درآمده تصوير به ژورناليستي
. است مشكلي
به وي ورود دليل به نيست روزمره "نيستاني" آثار اينكه
تصويرسازيهايي و مضامين انتخاب و آدميان انديشه درون
ابتداي از متفكر انسانهاي ذهن دغدغه همهگاه كه است
.است بوده امروز به تا تاريخ
اين آثار دستهبندي به كه فصل يازده ميان از
مباحث ، به كه فصولي يافته ، اختصاص كاريكاتوريست
تحديد عدالت ، هم كمي بيان ، آزادي خردستيزي ، خشونتطلبي ،
از فراتر ميتوانند اندازهاي تا است مربوط مطبوعات
چون ، موضوعاتي و حوزههايي در اما باشند مصرف تاريخ
...و تلويزيون سياستمدار ، زنجيرهاي ، قتلهاي انتخابات ،
.دارند مصرفي تاريخ جنبه
كه رسيده اندازهاي به نيز تكنيك و فرم در مانانيستاني
و برجستگي همقطارانش و همقرانان ميان در را وي كار
.است بخشيده خاص تمايزي
دو در "نيستاني شده چاپ آثار از گزيدهاي" حاضر ، مجموعه
از بخشي همراه به امروز صبح و امروز آفتاب روزنامه
.است اخير ساله دو در فردا ايران ماهنامه تصويرسازيهاي
افتاد اتفاق سال 78 در
/نبوي ابراهيم سيد :متن كوثر ، نيكآهنگ :كاريكاتور
تومان ، 411 1395/بهار 1379 اول ، چاپ /روزنه انتشارات
.متوسط خشتي صفحه ،
به نيكآهنگكوثر ، كاريكاتورهاي مجموعه از برخي انتشار
عنوان با و گذشته سال در نبوي ابراهيم سيد شروح همراه
برسر را روزنامهنگار دو و ناشر "افتاد اتفاق سال 77 در"
انتشار نيز سال 78 براي را كتابي چنين كه است آورده ذوق
اثر از شكيلتر بالنسبه و قطورتر البته حاضر كتاب.دهند
بايد را كوثر ، كاريكاتورهاي ويژگي.است شده تدوين قبلي
شرح نوعي خود كه كرد جستجو وي آثار متن نوشتههاي با
اين آثار مختص كه است شده سبب را خاصي كاريكاتور
.است سياسي كاريكاتوريست
صفحهاي مقدمهاي 82 قبلي ، اثر برخلاف اثر براين البته
مهمترين تقريبا كه است آمده كوثر و نبوي ابراهيم از
آنكه ضمناست شده آورده طنزنبوي با سال 78 رويدادهاي
را اثر اين آمدن فراهم چگونگي كاريكاتور با نيز كوثر
.است كرده تصوير
فرهنگي اخبار
|
ايران درسي برنامهريزي انجمن :كشور در بار نخستين براي
كرد كار به آغاز
صحيح تبيين هدف با ايران درسي برنامهريزي انجمن
زمينه ، اين در موجود بدفهميهاي اصلاح و درسي برنامهريزي
به نظامدهي و ايران در درسي برنامههاي به بخشي هويت
.شد تشكيل تاليفات و مطالعات
درسي برنامهريزي انجمن مديره هيات عضو ملكي حسن دكتر
وظايف ما خبرنگار با گفتوگو در مطلب ، اين اعلام با
اعتقاد و باور ايجاد:افزود و كرد تشريح را آن ورسالتهاي
برقراري مجريان ، و سياستگذاران نزد درسي برنامهريزي به
دانش سطحي درسي ، ارتقاي برنامههاي و مردم بين رابطه
اين در عمل و نظر فاصله از كاستن درسي ، برنامهريزان
تصميمات تعميق و درسي برنامههاي هويت ساختن آشكار عرصه ،
دانش توسعه براي رشته اين صاحبنظران بسيج و مورد اين در
شمار به انجمن مهم رسالتهاي جمله از درسي ، برنامه
.ميروند
برنامهدرسي زمينه در موجود بدفهميهاي به اشاره با وي ،
را درسي برنامهريزي هم هنوز متاسفانه:ماگفت كشور در
با را آن يا و ميكنند تلقي آموزشي برنامهريزي از جزيي
در موجود بدفهميهاي اينها كه ميدانند مساوي درسي كتاب
.ميآيند حساب به زمينه اين
درسي برنامه علم به بخشيدن هويت ضرورت بر ادامه در وي
است وارداتي مقوله يك علم اين:گفت و كرد تاكيد ايران در
ما جامعه در آن كردن ريشهدار و دادن هويت براي كه
عبارت آنها اهم كه شود انجام گستردهاي كارهاي ميبايست
بر مبتني اعتقادي نظام تاثيرات و ارتباط شدن روشن:از است
متقابل رابطه درسي ، برنامهريزي نظام بر اسلام
مساله تعيين اجتماعي ، فرآيندهاي و درسي برنامهريزي
نهادينه شيوههاي درسي ، برنامه در تصميمگيريها مشروعيت
براي معلمان آمادهسازي شيوههاي درسي ، برنامهريزي كردن
....و درسي برنامههاي اجراي
درسي برنامههاي گذشته دقيق شناخت پايان ، در ملكي دكتر
بسيج آن ، اساسي مسايل و ضرورتها شناخت ايران ، در
ارتباط جهان ، علمي مراكز با مطلوب ارتباط موجود ، نيروهاي
از را داخل درسي برنامهريزي مراكز با ارتباط و مردم با
.كرد اعلام انجمن موفقيت شرايط و لوازم جمله
شرح به درسي برنامهريزي انجمن مديره هيات اعضاي اسامي
گويا ، زهرا دكتر مهرمحمدي ، دكتر ملكي ، دكتر:است زير
.ميرلوحي دكتر و پروند دكتر پور ، موسي دكتر قورچيان ، دكتر
ايراني آثار پديدآورندگان اطلاعات بانك
ميشود تشكيل ديگر زبانهاي به
اطلاعات بانك فرهنگي ، فعاليتهاي و مجامع دفتر
ايجاد را ديگر زبانهاي به ايراني آثار پديدآورندگان
و ارشاد وزارت فرهنگي امور معاونت توسط طرح اين.ميكند
براي برنامهريزي و ارتباط برقراري در تسهيل منظور به
همه از منظور ، اين بهميشود اجرا حمايتي طرحهاي تدوين
با تا است شده دعوت ديگر زبانهاي ربه آثا پديدآورندگان
تاريخ 31 تا ارشاد وزارت فرهنگي مجامع دفتر با تماس
.كنند تكميل را خصوص اين در منتشره فرم شهريور ،
|
|