اتحاديه ;ناشر و نويسنده اختلاف حل براي
!كرد خواهد حل را مشكل مولفان ،
مستند فيلم يك براي دلار ميليون يك
سينماها براي صوتي جديد سيستم
خوشنويسي آثار نمايشگاه برپايي مناسبت به
نستعليق شكسته گسترده عرصه ;سيدعليفخاري
اتحاديه ;ناشر و نويسنده اختلاف حل براي
!كرد خواهد حل را مشكل مولفان ،
سالهاست معضل ، يك عنوان به نويسنده ، و ناشر ميان رابطه
چارهاي تاكنون و بوده فرهنگي علمي جامعه گريبانگير كه
.است نشده انديشيده آن براي نيز موثر
يادداشتي در كشورمان برجسته مترجمان از دريابندري ، نجف
رابطه":است كرده اشاره اينگونه موضوع اين به كوتاه
اين واقعيت و است پيچيدهاي مشكل ناشر ، با مترجم و مولف
حقوق و نيست مطلوب رابطه اين حاضر حال در كه است
بسياري براي.ميشود ضايع ناشران برخي جانب از نويسندگان
و ناشر بين روابط و است مطرح بسيار شهرت و اسم ناشران از
".دارد نظارت و تنظيم به احتياج مترجم يا مولف
پيچيدهاي مراحل نيز اختلاف حل شرايطي ، چنين در متاسفانه
توسل از ناشر حتي و قلم اهل معمولا كه ميگذراند را
قوه به مراجعه زمينه اين در.ميكنند خودداري آن به جستن
در.ميشود گرفته درنظر راهحل آخرين عنوان به قضاييه
نظر مورد كه است مرضيالطرفين داور اين اختلاف حل روند
موافقت به دستيابي عدم صورت در و آن از پس ميگيرد ، قرار
اگر نهايت در و ميشود مطرح ثالث داور نويسنده ، و ناشر
قرار اختلاف حل مرجع قضاييه قوه نشد ، حاصل توافقي
بودهاند ، ناكارآمد معمولا اينها همه اما.ميگيرد
مشكلي به ناشر با اگر نويسنده" است معتقد دريابندري
بايد مادي لحاظ از ابتدا اختلافش ، اين حل براي برميخورد
با ناشر قرارداد مبلغ مگر.شود متحمل را بزرگي خرج
كلي حقش اين گرفتن براي كه است چقدر مترجم يا و نويسنده
اينجا به و بپردازد هم را غيره و وكيل و دادگستري مخارج
يا مولف براي دادگستري حكم گرفتن ميگوييم كه ميرسيم
".است ممكن غير مترجم
است باور اين بر هم مرضيالطرفين داور خصوص در دريابندري
دو وقتي.نميكند حل را مشكلي هم مرضيالطرفين داور" كه
داور ، برسر دارند اختلاف كتاب چاپ حقوق براي نفر
قبلا كه آن مگر ميكنند ، پيدا اختلاف هم مرضيالطرفين
روي نظر اشتراك به نرسيدن برايباشند كرده ذكر را اسمش
اما هست ، هم ثالث داور انتخاب شرايط مرضيالطرفين ، داور
قضيه نباشد ، عقيده اشتراك هم ثالث داور نظرات برروي اگر
".ميكشد دادگستري به
فعاليت سالها كه مترجمي عنوان به دريابندري كه نتيجهاي
اين از دارد ، ناشر با نيز مستمري ارتباط طبيعتا و داشته
نتيجه اين به پس":است توجه جالب ميگيرد ، خود نوشته
كه است نوعي از ناشر با مترجم و مولف رابطه كه ميرسيم
".ميشود قانون نظارت مانع
جريان كه ميدهيم تن واقعيت اين به كه اينجاست از
قانوني روال از خارج نويسنده و ناشر اختلاف به رسيدگي
.كدخدامنشي با يعني ميشود ، حل سنتي كاملا شكل به و بوده
به موارد از بسياري در روش ، اين به مشكلات حل است طبيعي
بسياري كه هستيم آن شاهد دليل همين به و نميرسد نتيجه
مانده خودشان دست در يا مترجمان ، يا مولفان كتابهاي از
متاسفانه و شده سپرده ناشر به يا و نشده سپرده ناشر به و
چيست؟ راهحل.است نشده بازار وارد و مانده راكد سالها
آن به خود يادداشت در دريابندري كه نكتهاي مهمترين
حل براي امروز تا":است پرسش همين به پاسخ كرده ، اشاره
بين رابطه به نظارتي اگر و كردهايم عمل منفردا مشكلات ،
كه "مولفان اتحاديه" مثل باشد باناشر مترجم يا مولف
تضييع [مشاهده] با ميتوانيم دارد وجود كشور از درخارج
".كنيم مراجعه آنجا به خود حق
قلم ، اهل حوزه در مولفان اتحاديه چون تشكلهايي شكلگيري
گام ميتواند نويسنده ، و ناشر رابطه مشكل حل بر علاوه
خود حقوق ديگر به مترجمان و نويسندگان دستيابي در موثري
قلم اهل از توجهبسياري كانون تاكنون متاسفانهباشد
.است بوده دولت ترجمه ، و نويسندگي حوزه مشكلات حل براي
عامل مهمترين.است گوناگوني عوامل از ناشي نيز امر اين
در سوي به ايران معاصر تاريخ مختلف مقاطع در دولت حركت
كه بوده نوشتار و ناشر و نشر بخش در امور غالب گرفتن دست
نيز مشكلات حل ابزارهاي و اهرمها از بسياري است طبيعي
كه است طبيعي جهت اين به.باشد نهاد اين اختيار در
و نشر فعالان همه رويكرد و يابد افزايش نيز آن از انتظار
به خود مسائل حل براي ناشر و نويسنده از اعم كشور نوشتار
ذهنيت مشكلات حل در دولت به توجه ديگر عامل.باشد دولت
و تفكرات از بسياري محور "سالاري دولت" كه ماست تاريخي
.است شده ما (دارد خود جاي كه سياست) فرهنگي انديشههاي
حل براي دولت به اتكا كه ميدهد نشان سال دهها تجربه
ديگر و ناشران نويسندگان ، انتظارات است نتوانسته مشكلات ،
موضوعاتي به توجه لذا سازد ، برآورده را حوزه اين فعالان
منافع تامين چارچوب در كه "مولفان اتحاديه" تشكيل چون
.باشد موثر مشكلات حل در ميتواند كرد خواهد عمل مالي
منافع از حفاظت و تامين قراردادن محور با تشكلهايي چنين
ذهن از را نگراني اين مترجمان ، و نويسندگان مالي
پديد سياسي قدرت براي رقيبي كه زدود خواهند دولتمردان
را مولفان تشكلها ، اين فعاليت ديگر سوي از.است آمده
.بخشيد خواهد بسياري قدرت خود منافع به دستيابي در نيز
"مولفان اتحاديه" تشكيل بر مبني دريابندري پيشنهاد
مترجم ايناست دقيق و كارشناسانه پيشنهادي طبيعتا
با بسياري مشكلات قطعا و بوده ارتباط در باناشران سالها
داور به خود مشكلات حل براي يقينا و داشته آنها
كرده مراجعه نيز قضاييه قوه و ثالث داور مرضيالطرفين ،
تشكيل بر داير وي پيشنهاد سال همه اين از پس اما است ،
از استفاده در موفقيت عدم از نشان "مولفان اتحاديه"
.است شده ياد شيوههاي
چنين موازات به كه دولتي نهادهاي نقش از نبايد البته
خواهند عمل نويسنده و ناشر مشكل حل راستاي در اتحاديهاي
آن بر نظارت و قانون تدوين است طبيعي.پوشيد چشم كرد ،
اين.است قضاييه و مقننه مجريه ، قواي برعهده كه است امري
كه موثرند نويسنده و ناشر رابطه درتنظيم قطعا قوا
بحث بايد ارشاد وزارت":دارد اشاره آن به نيز دريابندري
اگر بگيرد ، جدي را مترجم يا مولف و ناشر روابط بر نظارت
نيست ، ارشاد وزارت وظيفه جزء قانوني لحاظ از امر اين چه
و كند درمياني پا ميتواند كدخدامنشي مقام در ارشاد ولي
".بگيرد قانوني و نظم روابط اين
را اتكا نقطه بايد كه است آن دارد ، اهميت آنچه حال هر به
در فكري زمينههاي كه حال.قرارداد تشكلها شكلگيري بر
صنفي و مدني نهادهاي شكلگيري براي دولتمردان حتي ميان
مترجمان و نويسندگان به مربوط صنفي تشكل تشكيل و آماده
اميد است ، شده شنيده نيز قلم اهل زيادي تعداد زبان از
.شود فعال و تاسيس تشكل اين و زده بالا آستيني است
اكبرياني هاشم محمد *
مستند فيلم يك براي دلار ميليون يك
هر ارزش امروزه:گفت اهواز در تهران هنر دانشگاه استاد
صد جهاني سطح در توليدكنندگان براي فيلممستند دقيقه
.است شده دلارارزشگذاري
سينماي كاربرد پاسخ و پرسش جلسه در جهرمي ضابطي احمد
جوانان انجمن سينماي اعضاي و فيلمسازان جمع مستنددر
هدف كه است فرهنگي رسانه يك سينمايمستند:افزود خوزستان
.است مخاطب آگاهي و دانش ارتقاءسطح آن
عرصه در خود فرهنگ از ميخواهد اگر ما كشور:گفت وي
شروع مستند سينماي از بايد اول درمرحله كند دفاع جهاني
.كند
تصويركشيدن به براي پيش دوسال حدود:افزود جهرمي ضابطي
و فيلم توليدي شركت با فيلم سيما ايرانشركت وحش حيات
مبلغ به قرادادي سريالمستند يك ضبط جهت بيبيسي سريال
.كردند امضاء دلار ميليون يك
هفتاد فيلم ، يك پايان در بيبيسي شركت وي اظهار بنابه
.است داده فيلم سيما تحويل ناقص همبطور آن دقيقهاي
ميزان اين اگر كه دانشگاهبراينادعاست استاد اين
قرار ايران ساز مستند كارگردانانسينماي دراختيار
دربارهحيات مستند فيلم دهها بودند قادر ، آنان ميگرفت
.بسازند ايران وحش
تازه اگرجوانان:كرد خاطرنشان درخاتمه جهرمي
مستند فيلم بايد ابتدا فيلمهستند ساختن كارسينماخواهان
آورند رابدست سينمايي تجربههاي تا بسازند
سينماها براي صوتي جديد سيستم
شركت كه را سيستمي كردهاند موافقت فيلمسازي استوديوهاي
كرده تكميل "خراش گوش اصوات سنجنده" عنوان با "دالبي"
كار به ميشوند ساخته اينپس از كه فيلمهايي در است ،
.گيرند
دهه 1970 در دالبي شركت اينديپندنت نامه هفته نوشته به
با فيلمها اصلي صداي ميداد اجازه كه كرد راعرضه سيستمي
صداي اين اما.شود پخش سالنسينما در بيشتري شدت و قوت
پس و (افكتها)ويژه جلوههاي صداي كه ميشد آن موجب بلند
و گوشبرسد به اصلي گوي و گفت صداي از شديدتر زمينه ،
.شود تماشاگران ناراحتي موجب
و ويژه جنبههاي و پسزمينه صداهاي تحليل با دالبي ،
شش بررسي با كه كرده طراحي را جديد سنجنده يك افكتها
دو فركانسهاي اصواتبين كليه فيلمها ، صداي توليد كانال
را ناراحتي ميزان بيشترين كه را كيلوهرتز شش تا
.ميكند تضعيف ميآورد ، بوجود برايتماشاگران
ويژه جنبههاي صداي متوسط ، سنجنده اين آن بر علاوه
كنار در را آن و ميگيرد اندازه طولفيلم در را فيلمها
دسي حسب بر) گوشتماشاگران به آزاررسيدن نمايش مقياس يك
قيمتگذاري پوند جديد 550 سنجنده اين.ميدهد نمايش (بل
خريداري را آن هاليوود استوديوهاي كليه و است شده
.كردهاند
آثارخوشنويسي نمايشگاه برپايي مناسبت به
نستعليق شكسته گسترده عرصه ;سيدعليفخاري
عنوان با فخاري سيدعلي خوشنويسي آثار از نمايشگاهي
.است شده برگزار برگ نگارخانه در "پرطاووس"
نزد را خوشنويسي قزوين ، در متولد 1344 فخاري سيدعلي
فرا اميرخاني غلامحسين و محصص ابوالحسن چون استاداني
ايران خوشنويسان انجمن از ممتاز مدرك سال دو مدت و گرفت
داخلي ، نمايشگاههاي در شركت بر علاوه فخاريكرد دريافت
در معاصر خوشنويسان آثار از متعددي نمايشگاههاي در
.است داشته شركت نيز تركيه و دوبي چين ، پاكستان ، كشورهاي
.است نستعليق شكسته زمينه در فعالان از يكي خوشنويس ، اين
با نگاريها قطعه در بيشتر بايد را هنرمند اين تسلط
باره اين در وي.كرد جستجو بديع (كمپوزيسيون) تركيبهاي
شايد است ، داده دست راه اين در توفيقي اگر":ميگويد
به كه باشد تجسمي هنرهاي حيطه در نسبيام شناخت بهدليل
كه هرچند.داشتهام توجه سطح و خط كاربرد و تركيبها نقش
نستعليق شكسته خط بويژه نستعليق خط خوشنويسي هنر عرصه در
بسيار عرصهاي رشته اين هنرمندان فعاليت و كار براي
تناسبات و ديد نسبتهاي دريافت براي و است وسيع و گسترده
خلق و تابلو يك در حروف و كلمات تلفيق و تركيب در تازه
ويژگي.است مانده بسيار كار جاي ملاحظه قابل آثار
تنوع و تركيبات فرمها ، كلمات ، و حروف شكل انعطافپذيري
خواص پيوندها ، براي كه است زياد حدي به فارسي خط حالات
آن مناسبات راز و رمز و تركيبي عناصر همگوني و همسويي
به را رشته اين هنرمندان كنكاش و كوشش و فعاليت قرنها
رعايت البته.راهيم آغاز در هنوز ما و بازميخواند خود
وسيله به كه خوشنويسي هنر كلاسيك مباني و اصول و قواعد
ميباشد ، كمال حد در خوشنويسي پيشكسوت استادان و پيشينيان
".ميشود انگاشته رشته اين در ترديدناپذير و لاينفك جز
استاد چون بزرگ هنرمنداني خطوط":ميگويد ادامه در وي
طالقاني ، عبدالمجيد درويش قزويني ، ميرعمادالحسني
تارك بر اصفهاني غلامرضا ميرزا و گلستانه سيدعلياكبر
بدون نميتوان و ميدرخشد ايران خوشنويسي تاريخ بلند
به برد ، جايي به ره ريختهاند پي آنان كه اصولي و قواعد
رهتوشه اين بدون طريق اين طي و مسير اين سير كه طوري
تسليم هنرمند كه نيست معني بدان اين البتهاست ناميسر
و احساس و نو انديشههاي بايد بلكه بشود ، رايج الگوهاي
رعايت با خوشنويسي كار عرصه در را هنرمند دروني جوشش
".بود پشتيبان و داد قرار توجه مورد آن مباني و اصول
و پيشبرد براي اساسي شرطي را نستعليق خط به توجه فخاري ،
ممارست و تمرين كار به هنوز و ميداند شكسته خط پيشرفت
.است نشسته نستعليق عرصه در پيگير
|