فرهنگي نمايندگيهاي جمع در مهاجراني
هاي پشتوانه ازمهمترين ادبيات :اسلامي جمهوري
ماست فرهنگ و انقلاب از دفاع
رياستجمهوري دوران مثبت دستاوردهاي
برسانيد مردم آگاهي به را خاتمي
و تعليم گستره در اداري تصميم يك بررسي
بخش مهمترين آموزشي تكنولوژي ;كشور تربيت
!ايران پرورش و آموزش در
در كتاب انتشار :وزيرارشاد مقام قائم
است شده برابر دو خاتمي آقاي دوران
فرهنگي نمايندگيهاي جمع در مهاجراني
هاي پشتوانه ازمهمترين ادبيات :اسلامي جمهوري
ماست فرهنگ و انقلاب از دفاع
زبان زبانش ، كه است ديني آرماني دين :فرهنگي علمي گروه
.است تمكين زبان بلكه نيست تحميل
گشايش مراسم در سخناني طي ديروز مهاجراني عطاءالله سيد
"ايران اسلامي جمهوري فرهنگي نمايندگيهاي همايش سومين"
است دين تحميل از غير دين تمكين:افزود مطلب اين بيان با
را خود جاي خوف موقع آن كرد ، پيدا تمكين دين كه وقتي و
.داد خواهد امنيت به
:گفت نور ، مباركه سوره آيه 55 به اشاره با مهاجراني
همان كه داده ، مومنان به را آرماني آينده يك وعده خداوند
.است ديني جهاني حكومت حاكميت
نمايندگيهاي به خطاب همچنين اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
محل كشورهاي در شما:گفت كشور از خارج در ايران فرهنگي
كشورها اين هنرمندان و نويسندگان نخبگان ، با خود ماموريت
ديني حكومت از تصويري ترسيم در است لازم كه هستيد مواجه
حكومت كارآمدي از تصويري ارائه همچنين و نظري لحاظ به
موفق بهحضور مهاجراني.كنيد تلاش مختلف عرصههاي در ديني
:افزود و كرد اشاره كشور از خارج در هنري گروههاي برخي
ميكنند ، استفاده آن از گروهها اين كه ابزارهايي
براي آنها از ميتوان كه هستند تاثيرگذاري ابزارهاي
.كرد استفاده انقلاب و نظام از دفاع
ابزارهاي اينكه تصريح با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
نيست ، تاثيرگذار غيرمستقيم ابزارهاي اندازه به مستقيم ،
كه هستند ابزارهايي شعر و رمان تئاتر ، فيلم ، :گفت
تاثيرگذار ابزارهاي عنوان به را آنها نميتوان
.گرفت ناديده غيرمستقيم
مهمترين از يكي ما ادبيات:كرد خاطرنشان مهاجراني
است ، ما فرهنگ و انقلاب آيين ، از دفاع پشتوانههاي
در كتاب عنوان هزار حدود 22 سال 78 در كه بهگونهاي
عنوان حدود 66 ايران در روز هر يعني است ، شده چاپ كشور
.است يافته انتشار و چاپ كتاب
رياستجمهوري دوران مثبت دستاوردهاي
برسانيد مردم آگاهي به را خاتمي
در پرورش و آموزش وزير مظفر حسين :فرهنگي علمي گروه
با پرورش و آموزش روساي اجلاس نوزدهمين پاياني مراسم
توسعه و محروميتزدايي انساني ، نيروي ساماندهي بر تاكيد
تا خواست پرورش و آموزش روساي از حرفهاي ، و فني آموزش
دوره اين مثبت دستاورد و نتايج خاتمي ، دولت آخر سال در
در تا خواست روسا از همچنين وي.برسانند مردم اطلاع به را
برنامه اين مطالعه با دولت ، پنجساله سوم برنامه اول سال
.دهند جهت آن با همسو را خود تلاشهاي
پرورش و آموزش وزراي جهاني تعهد تبيين به همچنين مظفر ،
پيشدبستاني ، توسعه:گفت و پرداخت داكار اجلاس در
پرورش و آموزش به لازمالتعليم كودكان همه دستيابي
آموزش توسعه كيفيت ، با اجباري ، رايگان ، ابتدايي
بزرگسالان باسوادي نرخ به درصد كه 50 نحوي به بزرگسالان
بهبود و ابتدايي آموزش در جنسيتي تبعيض رفع شود ، افزوده
كردن حساب و نوشتن و خواندن مهارت ارتقاي و آموزش كيفيت
دست آن به سال ظرف 15 بايد كه است اهدافي زندگي مهارت و
.يافت
كودكان پوشش افزايش از همچنين پرورش و آموزش وزير
دادن قرار و درصد به 100 درصد از 97 لازمالتعليم
نهضت دراختيار پرورش و آموزش كلاسهاي و امكانات
.داد خبر سوادآموزي
و تعليم گستره در اداري تصميم يك بررسي
بخش مهمترين آموزشي تكنولوژي ;كشور تربيت
!ايران پرورش و آموزش در
نشده يافت "آموزشي تكنولوژي" از بياهميتتري چيز آيا *
سازماني ساختار از آن حذف به نسبت پرورش و آموزش كه
است؟ گرفته تصميم شهرستانها و مناطق
پرورش و آموزش ادارات در آموزشي تكنولوژي واحد حذف ;اشاره
مراكز متصديان حذف نيز و كشور شهرستانهاي و مناطق
دانشگاهيبا -علمي محافل درميان دبستانها ، از يادگيري
را متفاوتي نظرهاي اظهار و است شده روبهرو شگفتي و تعجب
ميآيد درپي آنچه.بودهايم شاهد مختلف افراد سوي از
تصميم اين سوء اثرات است كوشيده آن ، مولف كه است ديدگاهي
گوناگون ابعاد از و مختلف پرسش چهار طرح با را اداري
فرهنگي ، علمي گروه است بديهي.دهد قرار بررسي مورد
استادان ديدگاههاي نيز و پرورش و آموزش وزارت پاسخهاي
زمينه اين در آموزشي تكنولوژي رشته در دانشگاهها محترم
.كرد خواهد منتشر نيز را
مجدفر مرتضي *
تحول و اصلاح" زمينه در طرحي پرورش و آموزش توسط اخيرا
واحدهاي" آن موجب به كه آمده در اجرا به "!اداري ساختار
نيز و "بصري و سمعي تجهيزات ستادهاي و آموزشي تكنولوژي
مناطق سازماني ازساختار دبستانها ، يادگيري مراكز متصديان
مسئولان" وظايف كه شده اين بر قرار و حذف شهرستانها و
كارشناسان توسط گوناگون ، درحوزههاي "آموزشي تكنولوژي
حاضر ، درحال كه كارشناساني ;شود انجام آموزشي دواير
سازماندهي:جمله از كمي ، فعاليتهاي در آنها عمده كارهاي
آماري گزارشهاي تهيه مدارس ، به سركشي انساني ، نيروهاي
خلاصه مراجعان از انبوهي به پاسخگويي و ثبتنام مختلف ،
كارشناسان ، اين "كار" ميزان و حجم حاضر ، درحالميشود
تعريف "كارشكافي" مبتنيبر و علمي اصل هيچ براساس چون
گاه حتي كه بالاست آنچنان نشده ، واگذار آنها به شدهاي
نيست معلوم و برنميآيند آنها انجام عهده از كامل طور به
بارسنگين توانست خواهند چگونه جديد مسئوليت واگذاري با
.بكشند دوش بر نيز را آموزشي تكنولوژي فعاليتهاي
ميان در را تعجب و ناباوري از موجي خبر ، اين انتشار
مديريت كارشناسان.است كرده ايجاد دانشگاهي و علمي محافل
پرورش و آموزش سنتي سازمان ساختار با كه كساني و آموزشي
و مناطق پرورش و آموزش ادارات در معتقدند هستند ، آشنا
از كه دارند وجود متعددي واحدهاي و دواير شهرستانها ،
تربيت و تعليم مدرن سامانههاي در آنها حضور و ضرورت
مختلفي و موازي دواير كه اين.نمييابيم نشاني هيچ جهان ،
انبوهي با شكايت به رسيدگي و بازرسي حراست ، گزينش ، همچون
كه بخشي تنها و باشند برقرار همچنان خود ، كاركنان از
پيكره در را نوين پرورش و آموزش از اندكي نشانههاي
واقعا شود ، حذف ميكرد ، تزريق كشورمان تربيت و تعليم
فعلي متوليان همه واقعا كه اين در البته.دارد سوال جاي
وكارآمد دانشگاهي رشته اين آموخته دانش آموزشي ، تكنولوژي
سر بر سخن ولي داريم ، حديث و حرف هم ما باشند ، وتوانمند
"آموزشي تكنولوژي" از بياهميتتري چيز آيا است ، اين
ساختار از آن حذف به نسبت پرورش و آموزش كه نشده يافت
است؟ گرفته تصميم شهرستانها و مناطق سازماني
پرسشهاي موضوع ، اين از اطلاع با كه است اين واقعيت
كه گرفتهاند ، قرار سطور اين راقم فراروي چهارگانهاي
پرسشهايي.است نيافته آنها براي قانعكنندهاي پاسخهاي
توجه ديگر بار ميتواند آنها طرح ميرسد نظر به كه
آموزشي تكنولوژي مهم مقوله به را پرورش و آموزش مسئولان
در جديد راهكارهاي يافتن براي انگيزهاي و ساخته معطوف
:آورد پديد آنها
و فكري تغذيه وظيفه آموزشي ، تكنولوژي كارشناسي حذف با -1
كارشناسي ، بود؟ خواهد كساني چه عهده بر مدارس تجهيزاتي
دورههاي برگزاري آموزشي ، تجهيزات و وسايل توزيع و خريد
راهبردهاي معرفي آموزشي ، تكنولوژي با ارتباط در آموزشي
فيلمهاي تكثير و وتوزيع تهيه يادگيري ، -ياددهي مختلف
نمايشگاههايي برپايي فيلم ، جشنوارههاي برگزاري آموزشي ،
مراكز بر نظارت معلمان ، و دانشآموزان دستساختههاي از
فعاليت مدارس ، كارگاههاي و آزمايشگاهها يادگيري ،
كه ديگري كار دهها و آموزشي طراحي امر در مشاورهاي
كاملا امري و ميدادند انجام كارشناسان اين حاضر درحال
شد؟ خواهد انجام چگونه است ، تخصصي
ميان به محوري مدرسه سياست از سخن پاسخ ، در است ممكن
خصوص در مدارس كه است براين بنا چون شود گفته و آورده
باشند ، اجراكننده و تصميمگيرنده خود مواردمتعدد ،
مدارس تجهيزاتي و فكري تغذيه وظيفه است طبيعي بنابراين
كه حالي در گفت بايد ولي.شود گذاشته خودشان برعهده هم
محدودي تعداد از كشورمان ، شهرستانهاي و مناطق در ما
هستيم برخوردار آموزشي تكنولوژي ارشد كارشناس و كارشناس
نيازهاي نميتوانند هم افراد اين موجود ، وضعيت در وتازه
پرورش و آموزش گسترده و تغيير حال در عملي و علمي
در افرادي به ميتوانيم چگونه باشند ، پاسخگو را كشورمان
نيروهاي غلط سازماندهي سبب به كه كنيم دلخوش مدارس
افتادگان كار از مريض ، كاركنان ميان از عمدتا مدرسهاي ،
هيچ آنها رشته كه معلماني از اميدواركننده ، حالت در و
شدهاند؟ انتخاب ندارد ، آموزشي تكنولوژي امر به ارتباطي
تكنولوژي واحدهاي حذف بااست اساسيتر قدري دوم پرسش -2
و پژوهشها از باانبوهي پرورش ، و آموزش مسئولان آموزشي ،
در كه شد خواهند مواجه مانده زمين بر دانشگاهي توصيههاي
جايگاه و آموزشي تكنولوژي به توجه ضرورت از آنها ، همه
سخن جهاني تربيت و تعليم در دانش اين مختلف شاخههاي مهم
مهم آموزشي تكنولوژي بالاخره:است اين سوال.است رفته
مهم؟ غير يا است
انجام وظيفه كه- وتربيت تعليم پژوهشكده اخير ، سالهاي در
بر مبتني طريق ارائه نيز و كاربردي و بنيادي پژوهشهاي
در -دارد عهده به را پرورش و آموزش مسئولان به پژوهش
و هزار-هزار اندك شمارگان با كه خود تكنگاشتهاي مجموعه
تعليم سامانه ارشد كارگزاران براي تنها كه نسخهاي پانصد
تكنولوژي به هم را مجموعهاي ;ميشود منتشر تربيت و
تحت را خود شماره 19 نگاشت تك و داده اختصاص آموزشي
نشر بازار به "آموزشي درتكنولوژي نوين گرايشهاي" عنوان
اين توصيههاي با اكنون ، .است كرده ارائه تربيتي آثار
پژوهشكده كه توصيههايي با نيز و كنيم بايد چه كتاب ،
اختيار در وزين و آكادميك نهادي عنوان به تربيت ، و تعليم
است؟ داده قرار كشورمان تربيت و تعليم جامعه
شوراهاي و تربيت و تعليم پژوهشكده همين اين ، بر علاوه
زير نوعي به كه استانها پرورش و آموزش كل ادارات تحقيقات
پژوهشهاي اخير سالهاي در هستند ، پژوهشكده مجموعه
در متمركز ، تحقيقاتي بودجههاي از استفاده با را ويژهاي
دادهاند انجام آموزشي تكنولوژي كاركردهاي و اهميت مورد
براي را ارزشمندي پيشنهادهاي و توصيهها همگي كه
اين.ميدهند ارائه پرورش و آموزش ارشد دستاندركاران
طلاكوب ، حروف با و شده صحافي صورت به اكنون مجموعهها ،
برخي ميرسد نظر به و است محترم مسئولان اتاق زينتبخش
طور به هم بار يك حتي تجليد ، و تايپ از بعد آنها ، از
.نشدهاند خوانده كامل
شده ، بستهبندي شيك ، توصيههاي با بگذريم ، كه اينها از
مجلهاي بكنيم؟ چه آموزشي تكنولوژي رشد مجله ومدرن كارا
كوشش پاس به را آن محققان و نويسندگان تلاش بايد بحق ، كه
از آموزشي تكنولوژي دانش درتوسعه كه مستمري و دههاي دو
اين در شده منتشر توصيههاي.ستود دادهاند ، نشان خود
آمد؟ خواهد در اجرا به عقبهاي چه توسط معتبر ، مجله
شده انجام دانشگاهي تحقيقات ماندن بيثمر از دوم پرسش در
كه جايگاهي و حجم ارزش ، بهرغم آموزشي ، درموردتكنولوژي
كه پژوهشهايي.نميآوريم ميان به سخن اصلا هستند ، دارا
ديگر برخي و ارشد كارشناسي و دكترا سطوح در آنها از برخي
انجام "پرورش و آموزش دانشگاه ، " مشترك پروژههاي صورت به
و آنها از بسياري علمي ارزش از دقيق طور به بنده و شده
باشد ، داشته دربر ما آموزشي نظام براي ميتواند كه نتايجي
.دارم خبر
هفتاد مثنوي كوتاه ، نوشته اين در آنها ذكر كه تحقيقاتي
بايد ديگري زمان به را آنها توصيف و ميشود كاغذ من
.كرد واگذار
حذف با.ميدهيم اختصاص تبعي مساله يك به را سوم پرسش -3
پرورش ، و آموزش سازماني ساختار از آموزشي تكنولوژي واحد
كارشناسي ، دورههاي دانشآموختگان و فعلي دانشجويان
احساسي چه آموزشي ، تكنولوژي دكتراي و ارشد كارشناسي
خواهند خودچگونه شغلي آينده درمورد و داشت خواهند
تكنولوژي استادان ديدگاههاي بين موجود تضاد انديشيد؟
آموزههاي گسترده كاربرد و جايگاه اهميت ، از كه آموزشي
مسئولان عملكرد و ميگويند سخن مدارس سطح در علم اين
دانشجويان و دانشآموختگان براي چگونه پرورش ، و آموزش
با كه افراد اين و ميشود تبيين آموزشي تكنولوژي رشته
انتخاب تحصيل براي را رشته اين آرزو و اميد هزاران
توضيحي چه خود ، آينده شغلي جايگاه حذف درمورد كردهاند ،
دارند؟ خانوادههايشان براي
يك با را پرسش اين پاسخ بخواهند بعضيها است ممكن البته
كه تصميمي هر":بگويند و دهند جواب ديگر انفعالي نكته
تكنولوژيستهاي براي شد ، اخذ بيكار پزشك هزار هشت براي
"...و ميشود اخذ هم بيكار آموزشي
آموزشي برنامهريزي نظام براي تاسف اظهار با صورت اين در
كاسته ناراحتيهايمان و تالمات از قدري دانشجو ، وگزينش
همان يعني آموزشي تكنولوژي اصول از يكي به تاسي وبا شده
بالاخره ميگوييم و ميدهيم آرامش خود به سيستمي ، نگرش
از جداي و منفرد نميتوان كه را دانشجو اشتغال و گزينش
...و ديد هم
كه است كساني مجموعه علمي تلاشهاي به مربوط چهارم پرسش-4
آنها و كرده توليد متعددي آثار آموزشي تكنولوژي زمينه در
اين سرنوشت كه است اين سئوال.اند سپرده چاپ به را
دهها كنار در كه احديان محمد دكتر ميشود؟ چه فعاليتها
از او "آموزشي تكنولوژي مقدمات" كتاب ديگرش ، ارزشمند اثر
آن به جديدي نكتههاي چاپ هر در و كرده گذر بيستم چاپ
پير نوروزي ، داريوش دكتر بگويد؟ بايد چه ميشود ، افزوده
تشكيل دهنده پيشنهاد نخستين و آموزشي تكنولوژيستهاي
ماندگار اثر چندين مترجم و مولف و كشور در يادگيري مراكز
اين در متعددي تاليفات كه اينجانب يا بكند؟ بايد چه ديگر
فردانش ، دكتر مهجور ، بگويم؟دكتر بايد چه داشتهام زمينه
تكنولوژي استاد دهها و نژاد حسين فاضليان ، دكتر دكتر خانم
سپري دانش اين ترويج راه در را خود عمر كه كشور آموزشي
خود دانشجويان سوالات به پرسشي چه اكنون كردهاند ،
...و داد؟ توانند
***
مسئولان حذف نيز و آموزشي تكنولوژي واحدهاي حذف چند هر
مشكلنظام ترين اساسي دبستانها ، از يادگيري مراكز
نامناسب وضعيت همچون ديگري مشكلات و نيست ما آموزشي
تصميمگيريهاي در نامناسب و متمركز معلمان ، ساختار معيشت
تصميمگيري ، فرآيند در معلمان مشاركت عدم و آموزشي
مدارس پرورشي ، مسايل زمينه در رايج غيرعلمي ديدگاههاي
از هم فرزندان صحيح تربيت بر ياديگري رجحان و نوبته دو
است شايسته ولي است ، پرورش و آموزش در موجود مشكلات ديگر
تربيت و تعليم نهاد مسئولان بيشتر ، نظر امعان و بررسي با
همچون بتوان كه كنند عمل گونه آن زمينه اين در كشورمان
تبليغ در و گذاشت صحه آن درستي بر ديگر زمينههاي برخي
.باد چنين كه آن اميد به.كوشيد آن وگسترش
در كتاب انتشار :وزيرارشاد مقام قائم
است شده برابر دو خاتمي آقاي دوران
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم :فرهنگي علمي گروه
از18 بيش گذشته ، سال سه در كتاب انتشار آمار متوسط:گفت
سال متوسط 10 به نسبت رقم كهاين است بوده عنوان هزار
.ميدهد نشان افزايش صددرصد اخير ،
در كتاب بزرگ نمايشگاه گشايش مراسم در مسجدجامعي احمد
در كتاب چشمگير رشد بيانگر آمار اين هرچند:افزود همدان
زيادي فاصله شود ، انجام كهبايد آنچه تا لكن است ، كشور
شدن تخصصي موجب كتاب كيفي و كمي رشد:گفت وي.دارد وجود
هرچه سامان و كتابخواني جديد بكارگيريروشهاي ها ، كتاب
جامعي مسجد.شدهاست فرهنگي مراكز و كتابخانهها بيشتر
اكنون ولي داشتيم ناشر فقط گذشته در ما:كرد خاطرنشان
حوزه و داريم كودكان و آموزشي كتابهاي در ناشرتخصصي
.ميرود پيش شدن تخصصي سمت به بزرگسالنيز و عمومي ناشران
اكنون كتابخواني ، و كتاب رونق اساس بر:گفت وي
به را كتاب نشر فعاليتهاي از نشربخشي حوزه پژوهشگران
وي.آوردهاند ارزشمنديبوجود آثار و داده اختصاص خود
و است گسترش به رو مطبوعات در كتاب نقد:افزود
اختصاص كتابخواني و كتاب به صفحهويژهاي روزنامهها
.است گرفته شكل درمطبوعات كتاب تخصصي خبرنگار و دادهاند
|