تبديلدانشگاههاي :فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
است غيرقانوني خصوصي به دولتي
چگونه را كشورمشاركت عالي آموزش نظام
ميكند؟ تمرين
فرهنگيان درماني - بهداشتي مركز گشايش
تهران
سازمان و پرورش و آموزش وزارت سوي از
ملي طرح چارچوب در جلسه جوانان 3500 ملي
ميشود برگزار جوانان گفتوگوي
سران با ديدار در پرورش و آموزش وزير
با گفتوگو باب :فرهنگيان صنفي تشكلهاي
است باز فرهنگيان صنفي تشكلهاي
براي زيويه قلعه برجسته نقش از بازديد
شد آزاد عموم
حوزه در سوم پنجساله برنامه رئوس
شد تشريح مدارس پرورشي برنامههاي
تبديلدانشگاههاي :فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
است غيرقانوني خصوصي به دولتي
علوم ، وزير قول از خبري درج پي در :فرهنگي علمي گروه
ايران دانشجويان خبرگزاري از نقل به و فناوري و تحقيقات
است ، روابط قانوني غير خصوصي دانشگاههاي تاسيس عنوان با
سئوال به پاسخ در معين دكتر:كرد اعلام علوم وزارت عمومي
غير تاكيد با عالي آموزش خصوصيسازي مورد در خبرنگار
:گفت خصوصي دانشگاه به دولتي دانشگاه تبديل بودن قانوني
دولتي دانشگاههاي ايران اسلامي جمهوري اساسي قانون طبق
اختيار در را عالي آموزش خدمات كه هستند دانشگاههايي
خصوصي دانشگاههاي تاسيس ديگر سوي از.ميدهند قرار مردم
وزير.است بلامانع مقررات مطابق حقوقي و حقيقي اشخاص توسط
غير عالي آموزش موسسات فعاليت فناوري و تحقيقات علوم ،
زمينه در خصوصي بخش فعاليتهاي جمله از را موجود دولتي
و مجوز با نيز موسسات اين:گفت و كرد اعلام عالي آموزش
فعاليت و شده تاسيس فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت نظارت
.ميكنند
چگونه را كشورمشاركت عالي آموزش نظام
ميكند؟ تمرين
علوم ، وزارت آموزشي معاون توفيقي ، جعفر دكتر با گفتوگو
دوم بخش - فناوري و تحقيقات
;اشاره
علمي گروه خبرنگار صحرايي ، فريبا گفتوگوي نخست بخش
همين در ديروز را توفيقي جعفر دكتر با همشهري فرهنگي
شيوههاي گفتوگو ، اين دوم بخش در امروز.خوانديد صفحه
تبادلنظر به كشور عالي آموزش نظام در مشاركت توسعه
افت گفتوگو ، اين پاياني بخش در فردا.ميشود گذاشته
.گرفت خواهد قرار بحث مورد دانشگاهها در تحصيلي
زمان در معين آقاي تبليغاتي شعارهاي و اهداف از يكي *
آموزشي عدالت ايجاد ،(فعلي)علوم وزارت راس در انتصابشان
هم شما كه بود عالي آموزش به مردم تمام دسترسي تسهيل و
در عملي راهكارهاي چه زمينه اين در كرديد ، اشاره آن به
شده؟ ديده لايحه
ارزشي خيلي سوال يك اين و است مهمي بسيار بحث يك اين ، -
ما ارزشي هم و اعتقادي سبب به هم.است ما براي كليدي و
و داريم خاص عنايت سطوحش همه در سوادآموزي و سواد به
ميدانيم دائمي رسالت يك را مساله اين واقعا اين بنابر
خودشان علايق و شايستگيها براساس جامعه مختلف اقشار كه
هدف اين قطعا منتهي.باشند داشته دسترسي عالي آموزش به
منابع بر تكيه و ما رسمي دانشگاههاي واحد نظام با صرفا
در دولت حال هر در يعني.بود نخواهد تحقق قابل دولتي
گسترده حجم اين با سرمايهگذاري به قادر هم شرايط بهترين
.بود نخواهد
آموزشي دورههاي به تنوعبخشيدن با تا هستيم درصدد ما
امكان و بدهيم افزايش را دانشجو جذب ظرفيت دردانشگاهها ،
.ببريم بالا را عالي آموزش به دسترسي
از برخي كه بود خواهيد شاهد مثلا نزديك ، آينده در شما
بر علاوه...و تهران اصفهان ، شيراز ، مثل ما دانشگاههاي
.داشت خواهند حضوري نيمه دانشجوي خودشان ، معمول ظرفيتهاي
ما دانشگاههاي.است شبانه ظرفيتهاي توسعه بعدي ، اقدام
و باشند فعال غيرروزانه ساعات در كه دارند را ظرفيت اين
با و دارند هم را لازم كيفيت دورهها اين.بگيرند دانشجو
.ميشوند اداره مردم خود مشاركت
با ما است ، آزاد آموزشهاي توسعه واقع ، در ديگر ، اقدام
آن لازم آئيننامههاي تمام و شديم بحث اين وارد جديت
و گرفتند مجوز هم جديد موسسه پنج چهار الان و شده تنظيم
.بود خواهد توسعه به رو كار اين
تنها ديگر عالي آموزش به دسترسي براي مردم آينده در يعني
هستند موسساتي دانشگاهها كنار در بلكه ندارند ، انتخاب يك
.ميدهند ارائه را سرويسها اين كه
درد به هم كه آن كمي افزايش و كارداني دورههاي تقويت
به پاسخگويي حدي تا هم و ميخورد ما اقتصادي ساختار
در ما و هست ما نظر مورد جدي بطور است ، اجتماعي تقاضاي
تمام آموزشي ظرفيت از كه كرديم پيشبيني سوم برنامه
.كنيم استفاده دورهها اين توسعه براي اجرايي دستگاههاي
دورههاي توسعه مثل برنامههايي اجراي با اين بنابر
و اجرايي دستگاههاي در كارداني شبانه ، نيمهحضوري ،
افزايش سمت به تا داريم سعي آزاد عالي آموزش موسسات
.كنيم حركت عالي آموزش به مردم دسترسي
زمينه اين در بايد و است طولاني خيلي مسير اين البته ،
پاسخ اجتماعي تقاضاي اين به بتوانيم تا كنيم كار خيلي
.بدهيم خوبي
متفاوتي ديدگاههاي از امروزه عالي ، آموزش كيفي ارتقاي *
شايستهگرايي و جامعهگرايي فردگرايي ، ديدگاه.است مطرح
كاركرد كدام هر كه هستند زمينه اين در مطرح ديدگاه سه
كه اين به توجه با.انتظاردارند مقوله اين از را خاصي
اولويتهاي و مهم اهداف از يكي عنوان به كيفيت ارتقاي
بفرمائيد است ، مطرح آن جديد ساختار و علوم وزارت اساسي
چه و داريد پيشرو را مزبور الگوهاي از كداميك شما كه
داريد؟ "كيفيت ارتقاي" بحث از مشخصي تعريف
كيفيت بحث در ما.دارد مختلفي ابعاد البته ، كيفيت بحث -
را موجود شاخصهاي اصلاح محور يك در سوم ، برنامه در
.ديديم
كه دانشگاهها ، علمي هيات اعضاي تعداد مثل شاخصهايي
شاخص به به 27 يك شاخص از سوم برنامه در كرديم پيشبيني
پيشبيني امر اين تحقق براي و برسيم به 18 يك مثل مطلوبي
كنيم جذب برنامه سالهاي طي علمي هيات عضو كه 7500 كرديم
امسال همين از امر اين تحقق براي جدي اجرايي اقدامات و
هيات جذب و تربيت براي تومان ميليارد حدود 10 و شده شروع
.است كرده پيدا اختصاص كشور از خارج يا و داخل در علمي
جريان وارد بالايي خيلي ظرفيت با وزارتخانه بنابراين
شده كيفيت مهم محورهاي از يكي عنوان به شاخص اين اصلاح
.است
ادامه براي فرصت ايجاد و مربيان تحصيل ادامه ما بعدي بحث
و شده طراحي كار اين اجرايي آييننامههاي.آنهاست تحصيل
انتهاي تا ميكنيم پيشبيني و شده شروع مربوط اقدامات
دانشگاهها در بالا به استاديار درصد سال 79 ، حداقل 60
.باشيم داشته
است؟ چقدر حاضر حال در نسبت اين *
زمينه ما بنابراين.است حدود 5050 الان نسبت اين -
كه ميكنيم فراهم گونهاي به را مربيان تحصيل ادامه
.باشند مربي درصد و 40 استاديار درصد حداقل 60
مراكز و كارگاهها و آزمايشگاهها تجهيز ما بعدي بحث
سال 79 در خوبي بسيار ارزي اعتبارات كه است تحقيقاتي
اجرايي كارهاي انجام حال در و شده پيشبيني كار اين براي
تجهيز از وسيعي ماحجم سال 79 در لذا.هستيم آن
.داشت خواهيم را كارگاهها و آزمايشگاهها
است؟ چقدر اعتبار اين *
و تجهيزات خريد به دلار ميليون تا 400 كه شده پيشبيني -
كار اين مقدمات كه بدهيم ، اختصاص آزمايشگاهها تجهيز
.ميشود دنبال هم كارها مابقي و شده انجام
است كاري "بينالمللياطلاعرساني و ملي شبكه" نصب
مراكز و دانشگاهها الانتمام و است شده انجام كهاخيرا
اين.گرفتهاند قرار اينترنت و ملي شبكه روي ما تحقيقاتي
.رسيد اتمام به اواخر همين و شد شروع سال 77 از اقدام
پيشبيني كه است كالبدي فضاهاي توسعه ما ، بعدي محور
به برنامه سالهاي طي ما عمراني طرحهاي از بسياري ميشود
كمي گسترش ما كه اين به توجه با.برسد بهرهبرداري
سرانه ميكنيم ، پيشبيني نداريم ، دانشگاهها در چشمگيري
.كند پيدا بهبود كشور در آموزشي فضاهاي
شاخصهاي اصلاح براي ما كه است اقداماتي مجموعه اين
علاوه و دادهايم انجام عالي آموزش نظام در كيفي ارتقاي
بحث شاخصها ، از صرفنظر كيفيت ، در ديگر مهم بحث اين بر
طرح در كه است جامعه نيازهاي با درسي برنامه انطباق
اين داريم زيادي اميد درسي برنامهريزي اختيار تفويض
.بيفتد اتفاق
موضوع همان به برميگردد كيفيت محورهاي از يكي هرحال به
فارغالتحصيلان تواناييهاي كه اين و جامعهگرايي
برنامههاي و است منطبق جامعه نيازهاي با چقدر دانشگاهها
ايجاد جامعه در قابليتهايي چه فراگيران براي درسي
در بازنگري امر به را بودجهاي سال 79 در ما.ميكند
تا.دادهايم اختصاص دانشگاهها درسي برنامههاي
و علمي تحولات جامعه ، نيازهاي با متناسب درسي برنامههاي
.شود بازبيني فارغالتحصيلان تواناييهاي و قابليتها
اثربخشي ميزان جديد ، ساختار در مهم رويكرد يك بنابراين
.بود خواهد جامعه در دانشگاهها فارغالتحصيلان
علمي هيات اعضاي فكري مشاركت كيفي ، اهداف بحث همين در *
ديديد؟ چطور را تكميلي تحصيلات مقاطع دانشجويان و
آموزش عناصر مهمترين از كه دانشجويان و علمي هيات -
هيات اعضاي دانشگاهها ، در الان هستند ، دانشگاهها و عالي
آنجا از و ميشوند منسجم آموزشي گروههاي عنوان تحت علمي
هم آنجا از و ميآيند دانشگاه شوراي و دانشكده شوراي به
نوع بهترين ميكنم فكر من.ميشوند وصل وزارتخانه به
و كنيم فعال را اجرايي شبكه اين ما كه است اين مشاركت
.كنيم استفاده آن از پيش از بيش
ارائه درسي ، برنامهريزي بخصوص برنامهريزي ، در مشاركت
جمله از..و علمي هيات جذب در مشاركت لازم ، مشورتهاي
گروههاي برعهده مديريت آييننامه در كه است كارهايي
.است شده گذاشته دانشگاهها علمي هيات اعضاي و آموزشي
و شده استفاده جهت اين در مديريتي ابزار از كمتر منتهي ،
.شده داده بها اينها به
اساسنامه در بازنگري و بازبيني لايحه ، در زمينه اين در
كه كردهايم ، پيشبيني را مديريت آييننامه و دانشگاهها
.دانشگاههاست به بيشتر اختيارات جهتدادن در بازنگري اين
و اهداف تحقق براي و جهتگيري اين با ميكنم فكر لذا
و دانشگاهها علمي هيات اعضاي فكري مشاركت برنامههايمان
.است الزامي دانشجويان
و سو يك از موجود ، نهادهاي كردن فعالتر با بنابراين
تحقق هم ما نظر مورد مشاركت موجود ، آييننامه اصلاح
.پذيرفت خواهد
از چقدر وزارتخانه ساختار تغيير لايحه همين تدوين در *
كرديد؟ استفاده دانشگاهيان فكري مشاركت
تا رفته ما دانشگاهي و تحقيقاتي مراكز تمام به لايحه -
و بگيرد قرار علمي هيات اعضاي اختيار در و شود تكثير
.شود فرستاده ما براي لازم اصلاحات و پيشنهادات و نظرات
شده؟ گرفته نظر در اظهارنظرها اين براي خاصي فرم *
صاحبنظران از ولي نشده ، گرفته نظر در خاصي فرم -
ما براي را خود اظهارنظرات مكتوب بهطور تا خواستهايم
است جالب و بفرستند شده داده تماسهاي شماره و نشاني به
.شده دريافت مورد به مورد اظهارنظرها اين از بخشي كه
شده؟ وارد هم انتقاداتي *
.بله -
بخشهايي؟ چه در *
تا ميدهيم دبيرخانه به ولي نكردهايم ، جمعبندي البته -
مواد اين از بعضي حذف پيشنهاد مثلا اما.كنند جمعبندي
به علاقهمند خيلي هرحال به و هست اصلاحش پيشنهاد.هست
به طرفي از و ميدانند مهم را بحث چون هستند مشاركت
.است مربوط آنها خود سرنوشت
مشاركت دانشگاهيان از آيا هم لايحه پيشنويس تهيه در *
گرفتيد؟
نه ولي كرديم ، استفاده نظريات اين از پيشنويس تهيه در -
بخش اين در.نبود هم عملي واقعا چون گستردگي ، اين به
در.كرديم استفاده دانشگاهها روساي خود مشاركت از بيشتر
تطبيقي مطالعه و شده انجام تحقيقاتي كار چند حال عين
.است گرفته صورت
فضا است موجود سند يك عنوان به پيشنويس كه الان ولي
.ميشود اعمال گستردهتري سطح در مشاركت و شده بازتر
ميكنيد؟ لحاظ چطور را دريافتي اظهارنظرهاي *
از بعد و ميكنيم دستهبندي و جمعبندي را اينها ما -
فعال را داخلي مجدداجلسات شده ، تعيين مهلت پايان
قرار بررسي و بحث مورد را شده داده نظريات ميكنيمو
ميكنيم استفاده آنها از بتوانيم كه جايي تا و ميدهيم
.كنيم ارائه و تدوين را نقصي و بيعيب لايحه تا
مديريت زمينه در زيادي تحقيقات اينكه به توجه با *
را آن ضعف و قوت نقاط و مشكلات و شده انجام دانشگاهها
بوده؟ چه مشكلات اين مهمترين كه بفرماييد است ، كرده بررسي
طرحها آن خود به بايد پژوهشها ، اين مورد در البته -
اين در ميتوان كل در را مختلفي مسايل اماكرد مراجعه
نظام در ريشهاي مشكل يك من خود عقيده بهكرد مطرح خصوص
نظام اين در متمركز اداره هم آن و دارد وجود عالي آموزش
رشد جلوي متمركز مديريت نظام كه هستيم معتقد كلا.بوده
.ميگيرد را استعدادها و خلاقيتها
برخوردار بيشتري اختيارات از بايد دانشگاهي مديريتهاي
احساس و كنند بيشتري مسئوليت احساس مقابل ، در و باشند
.دارند عالي آموزش نظام در بيشتري نقش كه كنند
مديريتهاي دهد ، رخ ما عالي آموزش نظام در اتفاق اين اگر
.ميكنند رشد قويتر خيلي دانشگاهي
را كافي و لازم تجربه آن هنوز ما دانشگاهي مديريت نظام
غير نظام يك با ممارست اثر در تجربه اين چون.ندارد
.ميآمده بدست مديريت متمركز
شروع است سال دو يكي ، الان كه است تجربهاي اين البته ،
نظام اداره در كليدي نقص يك را اين من لذا ، .است شده
مديريت در كه شده اين آن حاصل كه ميبينم ، عالي آموزش
.نكرده بروز خيلي خلاقيتها و استعدادها كشور ، دانشگاهي
بخشنامههاي مجري را خود بيشتر دانشگاه رئيس يك مثلا
.ميكرده فكر مشاركت به كمتر و ميدانسته وزارتخانه
دانشگاه مديريت علمي روشهاي من نظر به اينكه ، ديگر نكته
فعلي روشهاي يعني نگرفته ، شكل ما دانشگاههاي در هنوز
متكي و فردي روشهاي بيشتر ايران دانشگاههاي در مديريتي
.است فردي بينشهاي و استعدادها بر
چطور؟ مديران اين گزينش *
.شود استفاده موجود بهترينهاي از كه شده سعي خب ، -
داشته؟ وجود درست گزينش براي معيارهايي يعني *
كنيد ، گزينش ميخواهيد وقتي شرايطي هر در شما.حتما -
.ميكنيد انتخاب را موجود بهترينهاي بالاخره
باشد نداشته مشخصي ملاك و ضابطه اگر بهترينها ، اين *
مديريت است ، بوده همينطور هم تاكنون متاسفانه كه
نظرهاي اعمال و سليقهاي انتخابهاي دستخوش را دانشگاهي
مشكل اين براي حلي راه جديد ساختار در آيا.ميكند شخصي
تحولات و تغيير و ثبات عدم اينكه ضمنشده انديشيده
مديريت سطوح كه است ديگري معضل هم بيدليل و بيمورد
.ميبرد رنج آن از سالهاست ما دانشگاههاي
مديريتها بودن بيثبات يعني.بوده مشكلات از يكي اين -
.بوده مهم مشكلات از يكي سياسي -اجتماعي نوسانات با
در دانشگاهها كه كرديم پيشبيني پيشنهادي ، لايحه در ما
مشاركت سمت به يكقدم يعني كنند ، مشاركت روسا تعيين
.كرديم حركت رئيس انتخاب در دانشگاهيان
بين از وزير و ميدهند پيشنهاد دانشگاهها ، يعني
منصوب را آنها روساي دانشگاهها ، رسيده پيشنهادهاي
نقيصه اين حدي تا شايد طرح اين اجراي با لذاميكنند
.شود رفع
دانشگاه مديريت در قدري تمركزگرا نگاه اساسا ، بنابراين
برنامهريزي علمي روشهاي به اتكا عدم و كرده ايجاد ضعف
مديريت تجربهنكردن سوم ، مساله و بوده ديگري عامل باز هم
.ميشود ديده ما دانشگاههاي در بوضوح كه است مشاركتي
فكري غني پشتوانه از كه است محيطي دانشگاه من نظر به
بود خواهد موفق سيستم اين در مديري لذا و است برخوردار
دانشگاه علمي ظرفيتهاي تمام خود ، مديريت در بتواند كه
.بطلبد مشاركت به را آنها و كند بسيج را
شكل ما دانشگاههاي در بايد كه آنطور هنوز موضوع اين
.نگرفته
ادامهدارد
فرهنگيان درماني - بهداشتي مركز گشايش
تهران
تهران فرهنگيان درماني بهداشتي مركز :علميفرهنگي گروه
به مناسب درماني و بهداشتي خدمات ارائه بهمنظور
آنان خانوادههاي نيز و بازنشسته و شاغل فرهنگيان
گشايش مراسمي طي امروز ،(مستمريبگير و وظيفهبگير)
غيرانتفاعي بهصورت مركز اين تاسيس پروانهمييابد
جراحي ، داخلي ، بخشهاي شامل و است شده صادر شبانهروزي
و حلق و گوش اطفال ، دندانپزشكي ، ارتوپدي ، چشمپزشكي ،
.است پوست و قلب ارولوژي ، مامايي ، و زنان بيني ،
سازمان و پرورش و آموزش وزارت سوي از
ملي طرح چارچوب در جلسه جوانان 3500 ملي
ميشود برگزار جوانان گفتوگوي
و آموزش وزارت بين كه توافقي براساس :علميفرهنگي گروه
و گفتوگو" طرح قالب در جوانان ملي سازمان و پرورش
كشور 3500 سراسر دانشآموزان گرفت صورت "جوانان مشاوره
.ميكنند برگزار را جوانان گفتوگوي ملي طرح جلسه
استان هر پرورش و آموزش كل ادارات توافقنامه اين براساس
شوراي دبيرخانه و جلسات اين اجراي برحسن نظارت به موظف
اين برپايه.دارند برعهده را آن اجراي وظيفه استان جوانان
جلسات اين در كه كارشناساني و مديران انتخاب در گزارش ،
شرايط بر علاوه ميدهند پاسخ دانشآموزان پرسشهاي به
با متناسب مدرك و رسمي استخدام شرط اختصاصي ، و عمومي
.است نظر مورد نيز جلسات موضوع
منتخب كارشناسان و مديران رابط توجيه بهمنظور همچنين
جوانان ملي سازمان توسط توجيهي همايش جلسات ، اداره براي
اداره و استان جوانان شوراي دبيرخانه و شد خواهد برگزار
در شده طرح سئوالات پاسخگوي مدارس بهداشت و مشاوره كل
.هستند طرح اجراي زمينه
سران با ديدار در پرورش و آموزش وزير
با گفتوگو باب :فرهنگيان صنفي تشكلهاي
است باز فرهنگيان صنفي تشكلهاي
تشكلهاي از تعدادي مديره هيات اعضاي :علميفرهنگي گروه
انجمن" ،"فرهنگيان اسلامي جامعه" شامل فرهنگيان صنفي
مظفر ، حسين با ،"معلمان صنفي كانون" و "معلمان اسلامي
ديدار ، اين در.كردند گفتوگو و ديدار پرورش و آموزش وزير
و پيشنهادها نظريات ، مشكلات ، بيان به تشكلها از يك هر
معيشتي وضعيت و آموزشي خاص مسائل درباره خود انتقادهاي
.پرداختند فرهنگيان
گفتوگو و تعامل از استقبال ضمن پرورش و آموزش وزير
سخنان تمامي شنيدن و پرورش و آموزش قلمرو در بهويژه
نگاه:گفت مطروحه مسائل پيرامون مبسوطي بيانات طي آنان
و برابر نگاهي تشكلها ، همه به پرورش و آموزش وزارت
.نيست قائل آنها بين برتري و ارجحيت هيچ و است يكسان
و رفاهي وضعيت بهبود براي تلاش ضرورت به اذعان با مظفر
و روشها ارتباط اين در:ساخت خاطرنشان فرهنگيان معيشتي
تامين و امكان صورت در كه شده طراحي جديد شيوههاي
.آمد درخواهد اجرا به اعتبار
عضو نمايندگان و تهران معلمان سازمان اعضاي قبلا
و آموزش وزير با نيز اسلامي شوراي مجلس فراكسيونهاي
باب بودن باز بيانگر امر اين كه داشتند ملاقات پرورش
با وزارتخانه اين در سازنده تبادلنظر و تعامل و گفتوگو
با ميتوانند تشكلها اين.است فرهنگيان صنفي تشكلهاي
نقد همراه به خود پيشنهادهاي و ديدگاهها طرحها ، ارائه
آموزشي نظام با همهجانبهاي و مطلوب همكاري برنامهها ،
.باشند داشته كشور
براي زيويه قلعه برجسته نقش از بازديد
شد آزاد عموم
از برگرفته برجسته نقش از بازديد :فرهنگي علمي گروه
آن ساخت تاريخ كه زيويه باستاني قلعه مكشوفه عاجهاي
مربوط مانايي اقوام احتمالا ، و زيويه تاريخ با همزمان
روابط گزارش به.شد آزاد عموم براي است ، قبل سال به 2700
با 120 برجسته نقش اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي
پارك ديواره در متر عرض 3 و طول 30 به بزرگنمايي برابر
برجسته نقش اين موضوع.است شده نصب سنندج آبيدر جنگلي
ادوار در اقوام از برخي اعتقاد به.است شير شكار صحنه
.است بوده مردگان روح نگهبان شير گذشته
ماهي ، مانند حيواناتي و انسان از مركب اسطورهاي موضوع
.ميدهد تشكيل را برجسته نقش از ديگر بخشي نيز عقاب و گاو
آن از زيويه نقشبرجسته كه مكشوفه عاجهاي اصلي ضخامت
طول و سانتيمتر آن 5/2 عرض ميليمتر ، تا 6 شده 4 اقتباس
.است سانتيمتر تا 10 آن 8
ايران" مضمون اين با نوشتهاي برجسته نقش اين پايين در
تاريخ ، طول در ايرانيان همه بزرگواريهاي مرهون و است بزرگ
ايرانيتر كرد شريف قوم از كه كند ادعا ميتواند كسي چه
.ميخورد چشم به ،"است
به سفر در جمهور رئيس سخنان از برگرفته نوشته اين
.است ماه 1376 فروردين در كردستان
حوزه در سوم پنجساله برنامه رئوس
شد تشريح مدارس پرورشي برنامههاي
پرورشي معاون با همشهري گفتوگوي در دولت هفته با همزمان
پرورش و آموزش وزارت
بخش در دولت سهساله فرهنگي خدمات :علميفرهنگي گروه
وزارتخانه اين پرورشي معاونت عملكرد و پرورش و آموزش
.شد تشريح
ديروز صبح پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون عبادي رحيم
تشريح ضمن همشهري ، خبرنگار با اختصاصي گفتوگويي در
توسعهاي ، برنامههاي حوزه در معاونت اين عملكرد
توسعهاي برنامههاي بخش در:گفت فوقبرنامه و آموزشگاهي
براي سالانه ، برنامههاي تدوين ضمن گذشته ، سهسال طي
پنجساله برنامه در پرورشي برنامه حدود 58 بار اولين
قانونمندي و روشن جايگاه از و شده تعريف توسعه سوم
.است شده برخوردار
موجود نگرشهاي تغيير پرورشي ، مديريت هويت احياي وي ،
مشاركت توسعه دانشآموزان ، تربيتي امور به نسبت
قانونمندسازي و پرورشي امور در معلمان و دانشآموزان
در رويكردها مهمترين را پرورشي برنامههاي و سياستها
سالها اين طي:گفت و كرد ذكر اخير سالهاي طي حوزه اين
گرفته صورت پرورشي و تربيتي مسائل حوزه در تحقيق حدود 59
انجام بهمنظور نيز اسلامي تربيت و تعليم پژوهشكده و
انجام كه ميشود ، راهاندازي بهزودي اسلامي تحقيقات
برعهده را اجتماعي و اخلاقي ديني ، تربيت حوزه در مطالعات
.داشت خواهد
از را پرورشي حوزه در انساني نيروي كيفي و كمي توسعه وي
مربيان تعداد:گفت و دانست بخش اين دستاوردهاي جمله
و هزار به 129 سال 76 در نفر و 600 هزار از 85 پرورشي
تحصيلات ميانگين حاضر حال در و رسيده سال 78 در نفر 400
و است بالاتر معلمان تحصيلات ميانگين از پرورشي مربيان
رشد تحصيلي مدارك بهلحاظ درصد گذشته 5/48 سال سه طي
.است داشته وجود
كشور در دانشآموز هر 460 ازاي به حاضر حال در:گفت وي
به 325 يك مصوب رقم كه دارد وجود ثابت پرورشي مربي يك
نيروي جذب طريق از ما را كسري اين و است دانشآموز
.ميكنيم جبران غيرثابت و غيررسمي
جمله از را مدارس در پرورشي واحدهاي ساعت ايجاد عبادي ،
:گفت و كرد ذكر آموزشگاهها سطح در شده انجام برنامههاي
جمله از درسي عنوان هشت با دانشآموزان طرح اين اجراي با
و محيط بهداشت قوانين ، با آشنايي زندگي ، مهارتهاي
آشنا عمل در...و اجتماعي و گروهي فعاليتهاي خانواده ،
و بينش مفاهيم اين به نسبت غيرمستقيم شيوه به و ميشوند
علاوه جديد تحصيلي سال در:افزود وي.ميكنند پيدا نگرش
مقطع سه براي جديد پرورشي عنوان شش شده ذكر عناوين بر
اجرا مدارس در پرورش و آموزش عالي شوراي مصوبه با تحصيلي
دوستيابي ، آيين بلوغ ، مسائل با آشنايي شامل كه ميشود
مهارتهاي با آشنايي كتابخواني ، و تحقيق و مطالعه آئين
فعاليتهاي با آشنايي و قرآن مسير در اجتماعي ، زندگي
.است گروهي
سال در را ابتدايي مدارس درصد در 10 كرامت طرح اجراي وي
سه طي:گفت و دانست آموزشگاهي برنامههاي ديگر از گذشته ،
كتاب بحث به فرهنگي ، توسعه برنامههاي حوزه در گذشته سال
جمعا و شده ويژهاي توجه پرورش و آموزش در كتابخواني و
و ميليارد بر 3 بالغ اعتباري با كتاب جلد ميليون حدود 30
بين در و خريداري مردمي و دولتي بودجه تومان ميليون 800
هر بهازاي حاضر حال در بهطوريكه ;است شده توزيع مدارس
تا رقم اين و دارد وجود مدارس در كتاب جلد دانشآموز 8/2
.يافت خواهد افزايش جلد به 7 سوم برنامه پايان
آموزشگاهي تعاونيهاي راهاندازي طرح به اشاره با وي
از طرح اين اجراي با:گفت مدارس ، در دانشآموزان توسط
در تعاوني قالب 1929 در سهميه ريال ميليون سال 76 ، 452
و ميليون دو و شدند فعال راهنمايي مدارس و دبيرستانها
.هستند تعاونيها اين عضو حاضر حال در دانشآموز هزار 307
متوسط بهطور تا 78 سالهاي 76 طي:افزود ادامه در عبادي
كه شده ايجاد كشور در هنري و فرهنگي كانون يك روز سه هر
.شدهاند راهاندازي مردمي كمكهاي با عمدتا
كشور كل در كانون را 1120 موجود كانونهاي تعداد وي
سوم برنامه پايان تا ميكنيم پيشبيني:گفت و كرد اعلام
.كنيم ايجاد كانون دو شهرستان هر در
در پرورش و آموزش ورزشي و پرورشي اعتبارات كل وي
و كرد اعلام تومان ميليون و 300 ميليارد را 6 سالجاري
هنري و فرهنگي كانون احداث طرح حدود 35 حاضر حال در:گفت
(سال 67 از شده آغاز) ورزشي پروژه و 265 ملي طرح قالب در
حال در اعتبارات كمبود علت به و شدهاند رها نيمهكاره
يازده تنها گذشته سال سه طي تعداد اين از و هستند تخريب
.است رسيده بهرهبرداري به و تكميل ملي طرح كانون
ميليون حدود 6 جذب و دانشآموزي تشكلهاي ايجاد وي
از را دانشآموزي تشكلهاي قالب در پسر و دختر دانشآموز
:گفت و دانست پرورش و آموزش فرهنگي فعاليتهاي ديگر جمله
تشكلها ، قالب سه در دانشآموزي مشاركتهاي توسعه طرح
به آموزشي و فرهنگي نهادهاي ساير با همكاري و شوراها
سازمان درخصوص عبادي.است تقويت حال در و شده گذاشته اجرا
:گفت گذشته سال سه دو طي آن راهاندازي و دانشآموزي
بيشتري تحقيقات و مطالعات نيازمند سازمان اين راهاندازي
سازمان اين اما انداخت تاخير به را آن تحقق قدري كه بود
پوشش تحت را دانشآموز ميليون بالقوه 5/2 حاضر حال در
اينكه ضمن.كرد خواهد عضوگيري امسال اول از و دارد
به دانشآموزي تشكلهاي تمامي كه شده اين بر نهايي تصميم
بهطور كه) دانشآموزان اسلامي انجمن و بسيج از غير
قرار سازمان اين پوشش تحت (كرد خواهند فعاليت مستقل
.كنند فعاليت و گيرند
كتابخواني ، و كتاب فرهنگ ترويج و توسعه پايان در عبادي
تربيتي ، و فرهنگي كانونهاي توسعه نمازخواني ، و نماز فرهنگ
جمله از را دانشآموزي سازمان تقويت و دارالقرآنها
برنامه در پرورشي و تربيتي حوزه اولويتهاي مهمترين
تعداد درصدي رشد 2/28:افزود و دانست توسعه سوم پنجساله
و ايجاد در رشد 10درصدي مدارس ، كتابخانههاي در كتاب
ديني تجهيزات صددرصد پوششدهي مدارس ، كتابخانههاي توسعه
رشد 20 كانونها ، رشد 20درصدي مدارس ، در نمازخانهاي و
درصدي رشد 5/16 و كشور در دارالقرآن مراكز درصدي
جمله از دانشآموزي سازمان پوشش تحت دانشآموزان
توسعه سوم پنجساله برنامه پايان تا كه است برنامههايي
.شد خواهد محقق كشور
|