علوم وزارت اجتماعي فرهنگي معاون پاسخ
رسالت روزنامه به
بازتاب
2* 2
كتابخانههاي 500 دولت هفته با همزمان
شدند رايانهاي دبيرستان
ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم سوي از
از ارشاد وزارت فرهنگي فعاليتهاي اسلامي
شد اعلام كنون تا سال 76
دانشگاه در پارسال تحقيقاتي طرح 15
شد اجرا اصفهان صنعتي
بزرگداشت كنگره سومين در مهاجراني دكتر
بايد را حكومت هاي جذابيت رجايي شهيد
دهيم افزايش
فناوري و تحقيقات علوم ، وزير سوي از
سال سه در كشور عالي آموزش نظام وضعيت
شد تشريح گذشته
علوم وزارت اجتماعي فرهنگي معاون پاسخ
رسالت روزنامه به
اغتشاش آيا" عنوان با مطلبي چاپ درپي :فرهنگي علمي گروه
دوشنبه روز شماره در "شد زده كليد خرمآباد در مهرماه
خانيكي ، هادي سوي از رسالت ، روزنامه ماه شهريور هفتم
به فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت اجتماعي فرهنگي معاون
.شد داده پاسخ روزنامه اين
جمهوري خبرگزاري اختيار در آن ، رونوشت كه نامه اين در
داده قرار نيز كشور كثيرالانتشار روزنامههاي و اسلامي
:است آمده شده ،
آن اول تيتر ذيل خبري صورت به هم آن مطلب سه اينجانب از
كليد خرمآباد در مهرماه اغتشاش آيا" عنوان تحت روزنامه
:است آمده "شد زده
به خيلي سپاهي و بسيجي بچههاي":گفتهام "طنز" به:الف
كوي واقعه در عزيز دانشجويان از خيلي دارند ، حق ما گردن
با افراد اين و خوردهاند كتك افراد همين دست از دانشگاه
حال هر به ولي كردند خشونت دانشگاهها داخل در مبدل لباس
."ميآيد حساب به دانشگاه در سياسي تشكل يك دانشجويي بسيج
".كنيم خارج تدبيرازصحنه با را حزباللهيها بايد ما":ب
تدريجي ، صورت به حكومت گرفتن دست به براي بايد ما":ج
صحنه از را مقابل نيروهاي و ببريم پيش به را اصلاحات
".كنيم خارج
و شكل لحاظ به هم و مضموني لحاظ به هم مطلب سه هر -1
.است محض كذب اساسا بيان ، حالت لحاظ به هم و الفاظ
دروغ آساني اين به و داشت اعتقاد قيامت به ميتوان چگونه
و روزنامه رسمي موضع صورت به كه مطلبي در هم آن نوشت ،
اين از استفاده "قدرت" هدف اگر.است آمده آن اول تيتر
صد چند حضور نبايد حداقل آيا ميكند ، توجيه را وسيله
نقيضي عنوان به را تصويري و صوتي نوارهاي وجود و شنونده
گرفت؟ نظر در نوشتن دروغ قاطعانه چنين براي
دانشجويان اسلامي جامعه سالانه اردوي ششمين در حضور -2
شيراز در ماه شهريور چهارشنبه 2 روز در كشور دانشگاههاي
اسلامي انجمنهاي اتحاديه سالانه اردوي هفتمين و
شهريور جمعه 4 روز در كشور سراسر دانشگاههاي دانشجويان
وزارت در اينجانب رسمي مسئوليت از جزئي هم خرمآباد در
وظيفهاي انجام قطعا هم و است فناوري و تحقيقات علوم ،
آيا.انقلاب نسلهاي ميان گفتگوي و تعامل جهت در است
به اينجانب قول از كذب سخناني بلاواسطه و سريع احاله
مطبوعاتي مشاورت دليل به -جمهور محترم رياست مسئوليت
ساماندادن در مطلب نويسندگان شتابزدگي از حكايت -حقير
جمله از اينجانب چند هر ندارد؟ جديد افراطي حركت
با كسي هر ولي شوم ، دراز بايد كه شدهام حكيمباشيهايي
اردو دو در شده ايراد سخنان مضمون يا حقير روش و تفكر
دروغها اين چقدر كه ميداند باشد ، داشته آشنايي كمترين
.دارد فاصله واقعيت با
با غير به اضرار و افترا تهمت ، عمومي ، اذهان تشويش -3
مورد در روزنامه آن كه پرسشهايي و واژهها يكايك كاربرد
آن كه آن ويژه به است ، آشكار خوبي به كرده مطرح اينجانب
و "ايران مسلمان مردم" موضع از است كوشيده روزنامه
همان به استناد با و بگويد سخن نيز "عمومي افكار"
برادران ،(ره) امام حضرت انحصاري حامي را خود دروغها
عنوان به مرا و كند قلمداد سپاهي و بسيجي حزباللهي ،
.دهد قرار آنان برابر در محرك و خشونتطلب افراطي ، عنصري
من و است روشن جهت اين در اينجانب منش و روش انديشه ،
كدام در راستي به اما نميبينم ، خود از دفاع به ضرورتي
تهمت ميشود آساني اين به "اصولگرايي" و "ارزشي" منطق
آشكارا و بزرگ چنين توجيه مبناي من گرفت؟ هم نتيجه و زد
لايجر" آيا اما نميدانم ، شما شخص نظر از را گفتن دروغ
دشمنان مورد در حتي كه "تعدلوا لا ان علي قوم شنئان منكم
كم را وارونهگوييها چنين جرات و شتاب نميتواند است ،
كند؟
مطالب سنجش براي معياري ميتوانيد گذشت من بر را آنچه
انتقاد.دهيد قرار هستند ، گزارش اين مستند كه هم ديگراني
روشهاي بازنگري ميان از شايد ، اما شماست حق تحليل و
نقد بهتر "واقعيتها" استناد به بتوان ديگران با برخورد
خداوند هررو به -باشد نقد فقط غرض اگر -كرد
نيروهاي آگاهي و مردم منصف وجدان و است "احكمالحاكمين"
.كرد خواهند داوري حق به انقلابي و مومن
بازتاب
اشتغال قبال در عالي آموزش مراكز مسئوليت
؟ چگونه دانشآموختگان ،
يك حتي وابسته ، رشتههاي ساير و پزشكي رشتههاي در اگر *
هفت در وي كارگيري به امكان از بايد ميكنيم ، جذب دانشجو
باشيم داشته اطمينان كار بازار در بعد سال
;اشاره
با مطلبي همشهري روزنامه صفحه 15 در تير پنجشنبه 30
دانشآموختگان اشتغال مورد در علوم وزارت" عنوان
از مطلب اين در رسيد چاپ به "ندارد مسئوليت دانشگاهها
به ايران در:است آمده فناوري و تحقيقات علوم ، وزير قول
كاردان متخصص نيروي يك تنها كارشناس ، نفر پنج هر ازاي
بايد كشور توسعه روند در نسبت اين كه حالي در دارد ، وجود
علمي ، آموزشهاي توسعه بر تاكيد بيشترين و شود متحول
.باشد مدت كوتاه عالي آموزش دورههاي و حرفهاي كاربردي ،
برنامه در علوم وزارت بود ، داده ادامه چنين معين دكتر
قرارداده موردتوجه را كشور تخصصي هرم اصلاح توسعه ، سوم
مقاطع در عمدتا كمي گسترش هدف ، اين تحقق براي و است
دورههاي و بود خواهد تكميلي تحصيلات نيز و كارداني
گسترش تدريج به نيز كاربردي -علمي ناپيوسته كارشناسي
دانشآموختگان اشتغال مورد در همچنين وي.مييابد
اشتغال مورد در علوم ، وزارت:گفت دانشگاهها
اشتغال مساله و ندارد مستقيم مسئوليت دانشآموختگان
.است برنامهريزي و اقتصادي دستگاههاي به مربوط اساسا
پزشكان اسلامي جامعه آموزشي كميته مطلب اين درج پي در
گروه به چاپ براي و كرده تهيه كارشناسي تحليلي ايران
خلاصهاي كه است فرستاده همشهري روزنامه فرهنگي و علمي
استادان ديدگاههاي همشهري است بديهيميآيد درپي آن از
در آموزشي برنامهريزي متخصصان و پژوهشگران دانشگاهها ،
.داد خواهد انعكاس نيز را زمينه اين
بعضا و علوم و بهداشت وزارتخانههاي توسط بيگاه و گاه
بر مبني ميشود بيان نظريهاي دولتي غير دانشگاههاي ساير
در مسئوليتي شده ، ياد دانشگاههاي يا وزارتخانهها اينكه
به مسئوليت اين و ندارند خود دانشآموختگان اشتغال قبال
.است برنامهريزي و اقتصادي دستگاههاي ساير عهده
كشورهايي در و نبوده صحيح هيچوجه به نظريه اين اساسا
و چشمگير پيشرفتهاي موجب آنها در اصولي و صحيح مديريت كه
نيست ، پذيرفته نظريهاي چنين تنها نه است ، شده روزافزون
به امر اين دلايل.ميشود تلقي نيز تعجبآور امري بلكه
:ميشود داده شرح ذيل در خلاصه طور
شدن پذيرفته نظر از دانشگاهي آموزشي دورههاي
دسته دو به كار بازار در رشتهها اين دانشآموختگان
.ميشوند تقسيم كاربردي غير و كاربردي
دانشجويان كه است دورههايي از عبارت كاربردي دورههاي
رشته در عملي مهارتهاي از دورهها اين اتمام از پس
اجتماع در خود مهارتها اين و ميشوند برخوردار مربوطه
.ميگردند محسوب شغل عنوان به
اتمام از پس كه آن اميد به نيز دورهها اين دانشجويان
كنند استفاده آمده دست به عملي مهارتهاي از بتوانند دوره
تحصيل دوره طول باشنددر خود اجتماع در خدماتي منشا و
توانايي از تا ميگيرند كار به را خود توان و سعي تمام
مجبورند نتيجه در و شوند برخوردار مهارتها اين در بالايي
دهند اختصاص يادگيري به تحصيل ، زمان در خودرا اوقات تمام
حرفه مهارتهاي زواياي كوچكترين حتي كه باشند صدد در و
اين كه دانشگاههايي ديگر طرف از.بياموزند را خود
از عملي امكانات است لازم ميكنند ، ارائه را دورهها
در) آموزشي بيمارستانهاي و كارگاهها آزمايشگاهها ، قبيل
و تدارك گزاف هزينههاي با را (پزشكي رشتههاي مورد
مهارتهاي آنها در بتوانند دانشجويان تا كنند تجهيز
در دانشجو پذيرش...و بياموزند را لازم عملي و حرفهاي
مالي بار و هزينهها كاربردي دورههاي اين از يك هر
دانشگاه اگر كه ميكند تحميل جامعه دوش بر را سنگيني
طور به و دولت برعهده مستقيما مالي بار اين باشد ، دولتي
دولتي غير دانشگاه چنانچه و است مردم برعهده مستقيم غير
سبد به و بوده مردم برعهده مستقيما مالي بار اين باشد
.ميشود تحميل خانوادهها هزينه
نظري دورههاي عموما كه كاربردي غير دورههاي مقابل در
شغل پيامآور الزاما هستند ، انساني علوم به وابسته و
از معمولا دورهها اين دانشجويان و نبوده جامعه در خاصي
كار بازار در را شدهاي تعيين پيش از و مشخص شغل ابتدا
.نميكنند پيشبيني خود براي
بيشتر تقسيمبندي ، اين در كاربردي غير دورههاي اصولا
ارائه افراد آگاهي سطح افزايش و علم آموزش منظور به
دوره گذراندن طي در دورهها اين دانشآموختگان و ميشود
برخوردار باشد معيني شغل پيامآور كه عملي مهارت از
اتمام از پس باشند داشته انتظار آن براساس تا نميشوند
و انتخاب را خود شغل ارتباط همان در لزوما دوره ،
.نمايند پايهريزي
رشتههاي به ميتوان كاربردي دورههاي شاخص نمونههاي از
مامايي ، پرستاري ، داروسازي ، دندانپزشكي ، پزشكي ،
و فيزيوتراپي درماني ، گفتار سنجي ، بينايي شنواييسنجي ،
.كرد اشاره پزشكي با مرتبط رشتههاي ساير
پاي شده ياد دورههاي از يكي گذراندن براي كه دانشجويي
عملي مهارت قبال در كه دارد انتظار ميگذارد ، دانشگاه به
شغل آينده در بتواند ، ميكند پيدا موردنظر رشته در كه
در را شده كسب مهارت و كند پايهريزي آن براساس خودرا
كه بداند ابتدا از اگر و بندد كار به مردم به خدمت جهت
به ورود از بسا چه نيست ، وي خدمت براي جايي كار بازار در
است ، نيز طاقتفرسا و سنگين بسيار نوعا كه دورهها اين
اوقات و خانواده و خود اقتصادي امكانات و كند صرفنظر
هم اگر يا و دهد اختصاص ديگري امر به را خود عمر ارزشمند
پاي آن به مربوطه رشته عنوان كسب براي افراد از معدودي
و كار بازار در ايشان مهارت از كه بدانند اگر بگذارند ،
آموختن به صرفا شايد شد ، نخواهد استفاده مردم نفع به
آموختن در را خود اوقات و نموده اكتفا رشته آن نظري علوم
است ، وقتگير و مشكل بسيار نوعا كه مربوطه عملي مهارت
نظري دروس چون نميباشد منطقي امري البته كه ننمايند صرف
لازم ، فني مهارتهاي و عملي آموزشهاي بدون دورهها اين
.ميباشد ارزش فاقد
بالا رتبه با حتي دانشجويي چنانچه ميسازد خاطرنشان
مهارت و دانش چنانچه ببرد ، پايان به را كاربردي دورههاي
از تدريج به نگيرد كار به آن واقعي جايگاه در را خود
اساسا كه بود خواهد آن مانند و شده كاسته وي مهارت درجه
.باشد نياموخته را مهارت آن
خواهند دانشآموختگان اين كه كنند استدلال بعضي است ممكن
كه است آن پاسخ.بپردازند كار به ديگري شغل در توانست
ديگر شغلي جايگاههاي در و بوده تخصصي مهارتها اين اصولا
كه نميكند ايجاد فرد در را ويژگي آن و است بيارزش
كسب مهارت با متناسب ديگري شغل آن ، از استفاده با بتواند
دهد تغيير را خود شغل بخواهد اگر حقيقت در و بيابد شده
جديدي حرفه آموختن به شروع ديپلمه ، يك مانند است لازم
با مسلما كه بگذارد كنار را تخصصياش رشته و نمايد
مسيري در وي كه امر اين و تحصيل طول در فرد سن افزايش
كه داشت نخواهد را توان آن ديگر است ، شده هدايت خاص
ديگري شغل با را خود دانشگاه به ورود از قبل دوران مانند
كند مبادرت كار اين به اجبار بنابر هم اگر و دهد تطبيق
.زد خواهد آن به دست افسرده و كسل روحيهاي با
پرستاري رشته در را كارشناسي دوره كه فردي مثال عنوان به
كار به حرفه همين در نتواند اگر رسانيده ، اتمام به
به پرستاري دانش و اطلاعات با توانست نخواهد بپردازد ،
مگر نمايد ، خدمت ارائه كودك روانشناسي كارشناس عنوان
و باشد گذرانده نيز را رشته اين ساله چهار دوره اينكه
همين در خدمت ارائه به و بگذراند نيز را دوره اين چنانچه
دوره كه است آن مانند صورت اين در شود مشغول رابطه
.باشد كرده طي بيهوده را پرستاري
ارشد مديران كه ميشود حاصل نتيجه اين توضيحات اين با
رشتههاي در كه را روشي همان نبايد كشور آموزشي
نيز كاربردي رشتههاي مورد در گرفتهاند ، پيش غيركاربردي
عظيم خيل با كشور صورت دراين چون بندند ، بكار
خود فني مهارت بواسطه كه شد خواهد مواجه دانشآموختگاني
شوند مشغول خدمت و كار به رشته همين در كه دارند انتظار
مناسب شغلي جايگاههاي فقدان علت به مجبورشوند چنانچه و
در را عمري كه خودشان تنها ، نه بپردازند ديگري شغل به
در و ميشوند مغبون كردهاند ، صرف مهارت آن آموختن راه
كه نيز كشور بلكه.است رفته برباد عمرشان حقيقت
تجهيز و تامين جهت در را هنگفتي سرمايهگذاري
مورد در) آموزشي بيمارستانهاي و كارگاهها آزمايشگاهها ،
سرمايهگذاري اين از است ، داده انجام (پزشكي رشتههاي
.است داده هدر رابه آن و نبرده سودي
وزارت يا و علوم وزارت كه نگرش اين ديگر ، عبارت به
جامعه در علم سطح افزايش متولي فقط دانشگاهها و بهداشت
و بوده نادرست كاملا كاربردي رشتههاي مورد در هستند ،
اجتماع ، در علم سطح افزايش منظور به دانشجو پذيرش
در و ميكند صدق كاربردي غير رشتههاي مورد در منحصرا
بايد فقط و فقط دانشجو پذيرش تعداد كاربردي رشتههاي
.باشد كار بازار در افراد اين جذب توان متناسب
رشتههاي ساير و پزشكي رشتههاي در اگر مثال عنوان به
به امكان از بايد ميكنيم ، جذب دانشجو يك حتي وابسته ،
داشته اطمينان كار بازار در بعد سال هفت در وي كارگيري
.باشيم
كاربردي رشتههاي در بيكاري بحران از جلوگيري براي اكنون
صحيح برنامهريزي عدم علت به متاسفانه كه شده ، ياد
از بخشي تاكنون ، سالهاي 1365 در كشور آموزشي ارشد مديران
شده ظاهر پزشكي ، فارغالتحصيلان جذب امكان عدم شكل به آن
علوم ، وزارتخانههاي مسئولين كه اين جاي به است لازم است ،
در كه كنند اظهار عالي ، آموزش مراكز ساير و بهداشت
اين جذب و شده ايجاد بيكاري بحران با رابطه
ضمن زودتر چه هر ندارند مسئوليتي فارغالتحصيلان
امور و كار وزارتخانههاي با هماهنگي و برنامهريزي
و اداري امور سازمان و بودجه و برنامه سازمان و اجتماعي
از بايد عليالقاعده كه صنفي انجمنهاي و كشور استخدامي
در باشند ، مطلع كار بازار در فارغالتحصيلان جذب امكان
سال هر ورودي دانشجويان تعداد كاربردي ، رشتههاي زمينه
كار بازار در شغلي خالي رديفهاي با دقيقا را دانشگاهها
كردن پر براي فعلي دانشآموختگان اگر حتي و كنند تنظيم
باشد ، اشباع بازار و باشند كافي كار بازار خالي رديفهاي
دانشجو پذيرفتن از سال چند تا شجاعانه تصميمگيري يك با
سرمايههاي رفتن هدر از تا كنند جلوگيري رشتهها اين در
سرمايهها اين بتوانيم و جلوگيري كشور اقتصادي و انساني
صرف اجتماعي و اقتصادي پايدار و واقعي توسعه جهت در را
.كنيم
بينالمللي كنفرانس دومين دانشجويي مسابقه
كاربردي رياضيات
از 2000ICAM) كاربردي رياضيات بينالمللي كنفرانس دومين
برگزار ايران صنعت و علم دانشگاه در ماه 79 آبان تا 6 4
ويژه مسابقه يك برگزاري كنفرانس ، اين حاشيه درشد خواهد
علمي گروه.است شده گرفته نظر در نيز دانشجويان براي
وصنعت علم دانشگاه عمومي روابط همكاري با همشهري فرهنگي
را سوال يك پيش ، چهارماه از كنفرانس ، برگزاركنندگان و
در و ميلادي سال 2000 ابتداي از كه xستون 22 ازطريق
اطلاع به ميشود ، منتشر رياضيات جهاني سال از پيشباز
تاكنون.ميرساند مسابقه در شركت به علاقهمند دانشجويان
و روزهاي 15/2/79 ، 4/3/79 ، 1/4/79 در را سوال چهار
مسابقهراكه پنجماين امروزسوال.كردهايم منتشر 4/5/79
كنفرانس شروع تا و ميكنيم منتشر است شهريورماه به مربوط
منتشر مهرماه در نيز سوالي بود ، خواهد ماه آبان در كه
پاسخهاي دريافت از بعد صنعت ، و علم دانشگاه.شد خواهد
دادهاند ، صحيح پاسخ كه دانشجوياني بين مسابقهاي صحيح ،
از نفيسي جايزههاي سوم تا اول نفرات به و ميكند برگزار
به علاقهمند دانشجويان.ميشود اعطا يونسكو سازمان طرف
چهار و امروز سوال پاسخ ميتوانند مسابقه ، اين در شركت
تهران ، در واقع كنفرانس ، دبيرخانه بهآدرس را پيشين سوال
دكتر رياضي ، دانشكده ايران ، وصنعت علم دانشگاه نارمك ،
زير شرح به پنجم سوال متن.دارند ارسال نجفيخواه مهدي
:است
كتابخانههاي 500 دولت هفته با همزمان
شدند رايانهاي دبيرستان
آموزش وزير بدني تربيت و پرورشي معاون :فرهنگي علمي گروه
كتابخانههاي 500 دولت ، هفته با همزمان:گفت پرورش و
تا رايانهايشدند سيستم به مجهز كشور سراسر در دبيرستان
.دهند قرار دانشآموزان اختيار در را لازم خدمات
به كتابخانهها ، اين كردن رايانهاي از هدف:افزود وي
.است مراكز اين اطلاعات كردن روز
برآورد ريال ميليارد پنج را طرح اين اجراي ويهزينه
.كرد
كتابخواني و كتاب:كرد تصريح پرورش و آموزش وزير معاون
و است دانشآموزان تربيت و تعليم در موثر ازابزارهاي يكي
ارشاد و فرهنگ وزارت همكاري پرورشبا و آموزش وزارت
كتابخانههايمدارس مشكلات كه كرد خواهد تلاش اسلامي
.شود برطرف
در آموزشي واحد هزار يك كتابخانههاي:گفت همچنين عبادي
به ريال ميليارد بر 30 بالغ اعتباري دبيرستانبا دوره
تجهيز نياز مورد وكتب كتابخانهاي امكانات و وسائل
.ميشوند
كتابخانه ، 110(ع)علي امام سال مناسبت به:افزود وي
راهاندازي كشور محروم منطقه مدارسابتدايي 110 در كلاسي
.شدهاست
، سال 79 پايان تا كريم دارالقرآن مركز راهاندازي 200
و آموزش وزارت پرورشي بخش در كه است ديگركارهايي از
.ميشود انجام پرورش
همچنين سال اين در:شد يادآور پرورش و آموزش وزير معاون
با پرورش و آموزش مناطق سطح در غيردولتي مركزمشاوره 18
مراكز اين آمار كه ميشود جوانانآماده ملي مركز همكاري
.ميرسد باب به 50
كه است طرحهايي ديگر از دانشآموزان ، گردشگري توسعه طرح
.است شده آغاز دولت هفته مناسبت به اجراييآن كار
ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم سوي از
از ارشاد وزارت فرهنگي فعاليتهاي اسلامي
شد اعلام كنون تا سال 76
و ديني دغدغههاي به توجه ميزان :فرهنگي علمي گروه
از بيشتر بسيار توسعه سوم برنامه فرهنگي فعاليتهاي
.است دوم و اول برنامههاي
كه اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير قائممقام مسجدجامعي احمد
وزارت نمونه بازنشستگان و كارمندان از تجليل مراسم در
و كاركنان و مهاجراني دكتر حضور با اسلامي ارشاد و فرهنگ
سخن وحدت تالار در وزارتخانه اين سازمانهاي روساي
چالش مهمترين:افزود مطلب اين اعلام با ميگفت ،
كارآمد توازن به دستيافتن كشور در فرهنگي برنامهريزي
.است روز مقتضيات و ديني مقاصد
در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت كرد ، اضافه وي
خود فعاليتهاي مباني جزء را محور دو فرهنگي برنامهريزي
كردن لحاظ با ديني اهداف به توجه مبنا اولين.ميداند
است ، فرهنگ در فرصت برابري مبنا ، دومين.است روز مقتضيات
براي فرهنگي برخورداري و توليد فرصت كه گونهاي به
.شود فراهم اجتماعي مختلف گروههاي
ارشاد و فرهنگ وزارت دستاوردهاي به زمينه اين در وي
باب ساخت 433 تعداد برنامه طبق:گفت و كرد اشاره اسلامي
رشدي با رقم اين كه بود شده پيشبيني جديد كتابخانه
.رسيد باب به 905 برنامه پيشبيني به نسبت درصد معادل 5/4
كل:داشت اظهار اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم
صندلي و 600 هزار حدود 3 سال 1373 در كشور تئاتر ظرفيت
صندلي و 400 هزار شش پيشبيني وجود با رقم اين كه بود
رسيده صندلي و 800 هزار به 24 سال 1378 در دوم ، برنامه
.است
از 625 نيز نمايشي برنامههاي توليد:افزود مسجدجامعي
.است رسيده سال 78 در مورد هزار دو به سال 73 در مورد
برنامه پيشبيني نيز مطبوعات بخش در مسجدجامعي گفته به
شمارگان 600 در نشريه عنوان حدود 642 سال 78 پايان براي
به درصدي رشدي 29 با رقم اين كه است بوده نسخه ميليون
رسيده شمارگان ميليون در 975 نشريه عنوان و 150 يكهزار
.است
بخش در:كرد تصريح اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير قائممقام
سال 78 در سال 73 ، در كتاب عنوان هزار رقم 10 نيز كتاب
از 90 نيز كتابها تيراژ و است رسيده عنوان هزار به 20
ميليون به 105 برنامه پيشبيني براساس كتاب نسخه ميليون
.است يافته افزايش نسخه
قرآن تفسير و حفظ قرائت ، مسابقه سالانه 151 برگزاري وي
سه با قرآني علوم دانشكده ايجاد 11 مختلف ، سطوح در كريم
و كشور مساجد در كتابخانه راهاندازي 950 دانشجو ، هزار
از را آنها به كتاب ريال ميليارد از 10 بيش ارسال
و فرهنگ وزارت در اسلامي معارف و قرآني عمده فعاليتهاي
.برشمرد اسلامي ارشاد
و هنري فرهنگي ، نمايشگاههاي درصدي رشد 91 مسجدجامعي
فرهنگي دستاوردهاي ديگر از را كشور از خارج در تبليغي
.دانست اخير سالهاي در دولت
تا سال 76 از پژوهشي و فرهنگي و تحقيقي طرحهاي:گفت وي
رسيده طرح به 342 سال در درصدي ، رشد 33 ميانگين با 78
عنوان از 26 پژوهشي و فرهنگي تخصصي نشريات تعداد و است
.است رسيده سال 78 در عنوان به 70 سال 74 در
بخش اقتصادي شاخصهاي از بسياري خوشبختانه:افزود وي
مناسبي رشد سال 76 از پس ويژه به جهانگردي و ايرانگردي
ناخالص توليد به نسبت جهانگردي درآمد سهم و است داشته
سال 78 در درصد به 67/1 سال 76 در درصد از 2/10 داخلي
.است رسيده
كه وجودي با نيز فرهنگي ميراث بخش در مسجدجامعي گفته به
موزه بود 26 شده پيشبيني دوم برنامه در موزه احداث 8
و تاريخي بناهاي آمادهسازي و احيا زمينه در و شد ايجاد
بخش و است شده محقق برنامه پيشبيني درصد فرهنگي 130
به نسبت فرهنگي و تاريخي بناهاي اساسي و اضطراري مرمت
.است داشته رشد درصد برنامه 340
دانشگاه در پارسال تحقيقاتي طرح 15
شد اجرا اصفهان صنعتي
گذشته تحصيلي سال در تحقيقاتي طرح 150:فرهنگي علمي گروه
اين از كه درآمد اجرا به اصفهان صنعتي دانشگاه توسط
بخش مشاركت با طرح ملي ، 60 سطح در طرح حدود 50 تعداد
.است بوده دانشگاه اعتبارات محل از نيز طرح و 40 صنعت
به فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
كسب دانشگاه ، اين عمومي روابط مدير عامليان حسين گفته
توسط دكترا و ارشد كارشناسي مقاطع در ممتاز رتبههاي
فارسي زبانهاي به علمي مقاله ارائه 535 و فارغالتحصيلان
از بينالمللي و ملي همايشهاي و كنفرانسها در انگليسي و
تحصيلي 7978 سال در دانشگاه اين دستاوردهاي ديگر جمله
.است بوده
بين دورههاي ايجاد آموزشي ، جديد تكنولوژي از استفاده
تشويق و هدايت اطلاعرساني ، شبكه تكميل رشتهاي ،
همزمان كه است برنامههايي جمله از درخشان ، استعدادهاي
به اصفهان صنعتي دانشگاه در جديد تحصيلي سال آغاز با
.آمد درخواهند اجرا
بزرگداشت كنگره سومين در مهاجراني دكتر
بايد را حكومت هاي جذابيت رجايي شهيد
دهيم افزايش
اگر :گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير :فرهنگي علمي گروه
رابطه كه پذيرفتيم اگر و هستند حق صاحب مردم كه پذيرفتيم
.كرد خواهند اطاعت مردم كنيم تنظيم درست مردم با را خود
عطاءالله دكتر قزوين از همشهري خبرنگار گزارش به
:افزود رجايي شهيد بزرگداشت كنگره سومين در مهاجراني
حكومت جذابيتهاي بايد مردم اطاعت زمينه فراهمكردن براي
شود شكسته دروني نسبتهاي ندهيم اجازه و دهيم افزايش را
ايجاد دوباره را نسبتها اين نميتوان وجه هيچ به زيرا
.كرد
مردم ، دين ، دهد ، تغيير را روابط نميتواند قدرت:گفت وي
از ماخداست به رسيدن براي ابزارهايي همه و همه ارزشها
آن نظري مباني جزو كه داريم كليدي نكته يك امير حضرت
اصل حكومت كه است اين نكته آن.است نهجالبلاغه در حضرت
.باشد حق اختيار در بايد حكومت و است اصل حق بلكه نيست
شعاع تحت چيز همه بدهيم حكومت به را اصل اگر:افزود وي
و روش در ولي ميشود ، توجيه قابل كاري هر و ميگيرد قرار
حق و است حق اختيار در حكومت كه ميشود ديده (ع)علي سيره
.نيست حكومت اختيار در
ميدهد ، سامان خداوند با را خود نسبت شخصي وقتي:افزود وي
اصلاح امور ديگر و مردم با را او نسبت نيز خداوند
خدا با را رابطهاش كه انساني ميدهد ، سامان و ميكند
خود و نميداند مردم ارباب را خود ديگر باشد كرده تنظيم
.دانست نخواهد برتر ديگري از را
يك سرنوشت براي كه است اين حالت اين عاطفي جنبه:گفت وي
دكتر.باشيم نگران آن براي و كنيم بيتابي احساس انسان
اين اعتقادي و سياسي فلسفي ، وجه:شد يادآور مهاجراني
بين نسبت و بدانيم حق صاحب را مردم كه است اين نيز حالت
.كنيم مشخص حكومت در را تكليف و حق
مراسم در همچنين قزوين به خود سفر در مهاجراني دكتر
شهيد فرهنگسراي.كرد شركت رجايي شهيد فرهنگسراي افتتاح
هزار مساحت 13 به زميني در قزوين شهرداري همت به رجايي
.است شده احداث ريال ميليون با 900 مترمربع
فناوري و تحقيقات علوم ، وزير سوي از
سال سه در كشور عالي آموزش نظام وضعيت
شد تشريح گذشته
مهمترين فناوري و تحقيقات علوم ، وزير :فرهنگي علمي گروه
و مديريت محور سه در اينوزارتخانهرا شاخصهايعملكردي
اجتماعي فرهنگيو امور و پژوهش و ساختاري ، آموزش تحول
.كرد تشريح
:گفت ايرنا با گفتوگو در دوشنبه روز معين مصطفي دكتر
و علمي ساختار خصوص در پژوهشي و طرحمطالعاتي پنج انجام
سياستهاي و اهداف تدوين پيگيريو و كشور فناوري و پژوهشي
ساختاريوزارتخانه ، تحولات زمينه در دوم برنامه راهبردي
تحول و مديريت بخش در شده انجام اقدمات جمله از
در مشخص بطور كه پرسش اين به پاسخ در وي.ساختارياست
علوم وزارت در چهاقداماتي تحولساختاري و محورمديريت
امناي تقويتهياتهاي:داشت اظهار است ، پذيرفته انجام
و اعضا نظرتركيب از تحقيقاتي مراكز و دانشگاهها
و مالي منابع تامين ارزيابي ، و نظارت امور مشاركتدر
و پشتيباني امور تقويت واجرايي ، علمي تنظيمسياستهاي
از عالي ستاديآموزش سطح نظارتدر و ارزشيابي نظام
.است سالگذشته در وزارتخانه اين انجام اقدامات مهمترين
آموزش محور در علوم ، وزارت كه پرسش اين به پاسخ در معين
:گفت است؟ كرده اجرا را اقداماتي و برنامه پژوهشچه و
دانشگاههاي به برنامهريزيدرسي اختيار تفويض
، پژوهشي طرح هفت شرايط ، اجراي حائز
تحصيلي بورس اعطاي اختيار تدريس ، روش برگزاريكارگاههاي
افزايش علمي ، هيات اعضاي جهتتامين در دانشگاهها به
بازنگري كارشناسيارشد ، و تخصصي دكتراي دورههاي ظرفيت
تكميلي تحصيلات دورههاي مقررات و آييننامهها در
به داخل دكتراي دانشجويان اعزام كيفيت ، ارتقاي بر باتكيه
كشور ، از خارج در معتبر علمي مراكز به تا 9ماهه دوره 6
و داخل در دانشگاهها ميان دكترايمشترك آييننامه ابلاغ
وروددانشآموختگان امكان ساختن فراهم و كشور از خارج
براي انساني علوم دكتراي دورههاي به رشتهها كليه
كه است اقداماتي جمله از اجتماعي ، و انساني تقويتعلوم
اجرا به تحقيقات و علوم وزارت وپژوهش آموزش محور در
.است درآورده
رفع جهت در وزارتخانه اين اقدامات به علوم وزير
و كرد اشاره اجتماعي عدالت تحقق آموزشيو محروميتهاي
در نور پيام فعاليتدانشگاههاي تا شد تلاش:اظهارداشت
به افزايشيابد محروم مناطق در بويژه و استانها كليه
هزار مركز ، 150 از 160 بيش در اكنون هم كه گونهاي
تحصيل كارداني رشته يك و كارشناسي رشته در18 دانشجو
درجهت وزارتخانه اين اقدامات به علوم وزيرميكنند
توسعه عالي ، آموزش نظام ميان وهمبستگي ارتباط تقويت
گسترش راستا دراين:وافزود پرداخت كار بازار و فناوري
و قراردادهايآموزشي قالب در صنعت و دانشگاه همكاريهاي
كه پروژههايي در توسعه سوم برنامه قانون مطابق و پژوهشي
:گفت وي.ميشود اقدام شود ، داده سفارش بهدانشگاهها
دانشگاههاياجرايي سوي از اعتبار درصد قانون 40 اين طبق
باقيمانده هزينههاي درصد نيز 60 دولت و ميگردد تامين
سهم افزايش تصويب و پيگيري معين ، دكتر.ميكند راتامين
سال 76 در درصد صدم از 29 ناخالصداخلي توليد از تحقيقات
برنامه پايان تا و 5/1درصد سال 79 در درصد دهم حدود 4 به
دولتي بخشغير را فوق اعتبارات از درصد نيم تامين كه سوم
.كرد عنوان شده انجام اقدامات جمله از داشت ، خواهد برعهده
نيز و كشور استان در 24 فناوري و پژوهشي شوراهاي تشكيل
وزارت اقدامات ديگر از فناوري و پژوهشي شوراي فعالكردن
.شد عنوان علوم
و فرهنگي امور محور در علوم وزارت فعاليتهاي به سپس وي
و انقلابي فرهنگ ارتقاي و حفظ:گفت و اشارهكرد اجتماعي
شوراي تشكيل طريق دانشگاهياناز و دانشجويان اسلامي
اجتماعيوزارت - فرهنگي شوراي آموزشي ، مراكز كردن اسلامي
راهبردي سياستهاي و مباني و اصول پيشنهاد و تدوين و
عالي شوراي به عالي آموزش مراكز و شدندانشگاهها اسلامي
اقدامات جمله از ابلاغآنها و تصويب و فرهنگي انقلاب
.بود بخش دراين وزارت
دولتي ، 411 غير و دولتي دانشگاه در 55 كانون تشكيل 371
سطح 46 در صنفي شوراي دانشگاه ، 354 در 48 انجمنعلمي
دانشگاه ، در 50 دانشجويي نشريه عنوان انتشار700 و دانشگاه
اجتماعي و فرهنگي عرصه در وزارتعلوم فعاليتهاي از بخشي
.شد عنوان
|