يكم و بيست قرن در آموزش بحران
اجتماعي علوم بينالمللي مجله :منبع *
وات پاتريك :نويسنده *
مصطفيزادگان رضا :ترجمه *
و مالي سياستهاي تحقيقات تيم عضو وات پاتريك :اشاره
پايه ، آموزش درخصوص وي.است اوكسفام دپارتمان اجتماعي
را مفصلي تحقيقات توسعه ، مالي منابع تامين و كودكان كار
نظرتان از محقق اين از كه مطلبي است ، رسانده انجام به
دهه در كه است "همه براي آموزش" برنامه به مربوط ميگذرد
تاكيد آن بر كشورها اغلب حضور با تايلند كنفرانس در 90
با ابتدايي آموزش گسترش بر كه را برنامه اين ويشد
مشكلات و ميدهد قرار بررسي مورد دارد تاكيد بالا كيفيت
نظر از بهويژه توسعه حال در كشورهاي در را آن اجرايي
در اگر دارد تاكيد او.ميدهد قرار بررسي مورد اقتصادي
قدرتمندي پاي جاي مايلند كشورها جهانيشدن ، كنوني روند
ابتدايي نظام به بايد باشند ، داشته جهاني نظام در
.بينديشند
انديشه گروه
قرن در را ابتدايي آموزش ابزار خلا ميتوان چگونه
كرد؟ پر بيستويكم
ابتدايي آموزش به همگان آزاد دسترسي آنكه از پس قرن نيم
اساسي حقوق از يكي بهعنوان توسعه ، حال در جهان در
است ، شده اعلام بشر حقوق جهاني اعلاميه در مندرج انسانها
محروم سوادآموزي اوليه امكانات از كودك ميليون دهها هنوز
تايلند در كشورها تمامي نمايندگان پيش ، سال ده.هستند
آخر دربينديشند چارهاي معضل اين براي تا آمدند گردهم
Jomtien اجلاس در شركتكنندگان كليه طولاني ، مباحث از پس
ميلادي ، سال 2000 آغاز از قبل تا كه شدند متعهد تايلند
از انسانها تمامي بهرهمندي براي را لازم شرايط
گردهمايي آنكه عليرغمكنند تامين ابتدايي آموزشهاي
هدف حال ، اين با داشت ، دنبال به نيز ضعيفي نتايج مذكور
دور همچنان بود ، همگاني آموزش شرايط تامين همان كه نهايي
شده روبهرو شكست با برنامه كل و مانده باقي دسترس از
ارتباط بدون آموزشي اهداف چنين تعيين ميرسد نظر به.است
حل در نميتواند موردنياز ، مالي منابع با موضوع دادن
ميليون باشد1250 تاثيرگذار معاصر جهان آموزشي مشكلات
هنوز هستندكه ابتدايي آموزش سن در كه امروز جهان در كودك
ديگر كودك ميليون به 150 نزديك و نشدهاند مدرسه وارد
آن نميتوانند حتي هستند ، ابتدايي آموزش دوره طي مشغول
در استفقر شده موجب امر ، اين.برسانند پايان به را
و اقتصادي چشماندازهاي و بگيرد شدت مربوطه جوامع
وارد كه ديگر كودك ميليونها.شود تنگ كشورها اجتماعي
كيفيت پايينبودن نظير ديگري بامشكلات شدهاند مدرسه
كه هستند مواجه آموزشي دوره طول بودن ناكافي و آموزشي
.است آنها نزد در فراگيري ميزان محدودشدن آن نتيجه
سوادآموزي برنامههاي اهداف به دستيابي در كشورها ناكامي
زمينهبه اين در را ديگري فراوان مشكلات دانش ، فراگيري و
كه اخير ، دهه يك طول در كه گونهاي به است آورده دنبال
افراد شمار داشت ، "همه براي آموزش" برنامه به اختصاص
روبهرو نسبي افزايش با كلمه ، مطلق معناي به بيسواد
.است بوده
رابطه گسست در اساسي نقش پايه ، آموزشهاي كه آنجايي از
و نابرابريها كاهش همچنين و مختلف نسلهاي بين فقر
درنظر چنين ميتوان دارد ، ثروت ايجاد و مردم درآمدهاي
بسيار فقير ، خيلي كشورهاي در آموزش فعلي وضعيت كه گرفت
كليه جانب از گروهي تدابير چنانچه ، حال.است مصيبتبار
دسترس در همچنين و لازم مالي منابع تامين براي كشورها
كشورهاي آموزشي وزارتخانههاي به فنآوريها قراردادن
اجلاس در شده پيشبيني روند ناكامي نشود ، اتخاذ فقير
برنامههاي درخصوص كشورها تعهدات به تايلند Jomtien
شده اعلام كپنهاگ اجلاس قالب در كه سال 2015 تا آموزشي
ده در آمده پيش وضعيت از اگر.كرد خواهد پيدا تسري بود ،
درس بود ، گرفته نام همه براي آموزش دهه به كه گذشته سال
و پايه آموزشهاي به دسترسي شرايط اگر و باشيم نگرفته
را بسياري مخارج اقتصادي رشد نبخشيم ، بهبود را آن كيفيت
همين از اگر بنابراين.كرد خواهد تحميل فقير كشورهاي بر
جهاني ابعاد پايه ، آموزشهاي به نتوانيم سال 2015 تا حالا
اجلاس در شده تعيين هدف تحقق بسيار ، احتمال به ببخشيم ،
تاثيرات كاهش مبنيبر توسعهاجتماعي براي كشورها سران
.بود خواهد دسترس از دور انسانها ، زندگي بر فقر
مالي منابع عرصه در مشهود تغييرات تنوع اينكه ، بهويژه
مشكل با را كپنهاگ اجلاس اهداف تحقق توسعه ،
در سرمايهها انتقال درخصوص مشكلات اين.روبهروميكند
اجراي براي مكفي مالي منابع به نياز كه مواردي
است ، ضروري آفريقا ، صحراي نواحي نظير آموزشي برنامههاي
روال همين به شرايط اگراست برخوردار بيشتري شدت از
جمعيت كل درصد هفتاد سال 2015 ، تا يابد ، ادامه كنوني
.بود خواهند بيسواد منطقه اين كودكان
ملي اقتصاد رشد عدم و پسرفت با آفريقايي كشورهاي غالب
تجاري مبادلات از ناشي مالياتي درآمدهاي كاهش ازجمله
رشد عدم و بودن نامنظم همچنين و سرمايهگذاريها و آزاد
مشكلاتي پيوسته اوليه ، توليدات صادرات از حاصل درآمدهاي
مالياتي برداشتهاي براي خود ظرفيتهاي رشد زمينه در را
.دارند
كاهش فقير كشورهاي به خارجي مالي كمكهاي آن ، موازات به
در كشورها اين توسعه هدف با بلاعوض مالي كمكهاي و يافته
درنتيجه است ، داشته نزولي روند "همه براي آموزش" دهه طول
كه را آموزشي هزينههاي پرداخت نسبي افزايش تاثير
بياثر بودند ، آنها انجام به متعهد وامدهنده كشورهاي
نبوده زياد چندان نيز نسبي افزايش اين البته.است ساخته
.است
توسعه براي جهان كشورهاي سران اجلاس در كه برنامه 20/20
اجرا به كامل شكل به گرفت ، قرار توافق مورد اجتماعي
اين كفايت به توجه با و برنامه اين براساس.است درنيامده
سطح در فقير كشورهاي از حمايت تامين براي بودجه از سهم
بودجه از تا 20درصد شدند متعهد دولتها كليه جهاني ،
كمك بودجه از وامدهنده 20درصد كشورهاي همچنين و ساليانه
امروزه ، اما.دهند اختصاص امر اين به را خود مالي
به را خود كمكهاي از درصد ده تنها وامدهنده ، كشورهاي
!!دادهاند اختصاص اساسي اجتماعي خدمات بخش
آن در كه ميدهد روي بستري در فوق تغييرات بهعلاوه ،
و آموزشي صلاحيت نبود و بيكيفيت آموزشهاي هزينه
همزمان.مييابد افزايش سرعت به آموزگاران علمي توانايي
فعال بخشهاي وجود آن اصلي ويژگي كه جهانيشدن پديده با
حرفهاي تحصيلات از بهرهمندي بودن الزامي و مهم اقتصادي
ساخت و پذيرش كسب ، در افراد ظرفيت و توانايي است ، عالي
الزامي را دانش از بالايي درجه داشتن كه فرآوردهها
كشورها در نابرابري و فقر اصلي ريشههاي از يكي ميسازد ،
.است
كنفرانس سوابق:Jomtien اجلاس ناكامي و آموزشي بحران
كليه از متحد ، ملل سازمان نهادهاي از برخي سال 1990 در
با "همه براي آموزش" جهاني كنفرانس در حضور براي كشورها
شهر در "كشورها اساسي آموزشي نيازهاي به پاسخگويي" هدف
حالي در كنفرانس اين.آورد عمل به دعوت تايلند Jomtien
بحران.داشت وجود جهاني سطح در آموزش بحران كه شد برگزار
آفريقا ، صحراي پائيني حاشيه كشورهاي در هشتاد دهه اقتصادي
داخلي درآمدهاي آوردن پايين و كاهش موجب لاتين آمريكاي
اقتصادي و مالي تنگناهاي با را كشورها اين درنتيجه ، و شد
يافته اختصاص بودجه ميزان فوق ، منطقه دو در.كرد روبهرو
.يافت كاهش يكباره به ابتدايي آموزش سرانه هزينه براي
خود از افزايش اندكي تنها بودجه اين آفريقا ، در پيشتر
كه كشورها اين كودكان جمعيت حاليكه در ميداد ، نشان
افزايش سرعت به بودند ، ابتدايي مدارس به ورود آماده
به را وخيمي عواقب پديده اين كه ميآمد نظر به.مييافت
خالص ميزان دهه ، يك طول در درنتيجهباشد داشته دنبال
به 68درصد از 78درصد درصدي ده كاهش با كودكان باسوادي
آمده بهدست امتيازات از بزرگي بخش ترتيب اين به و رسيد
هرچند لاتين ، آمريكاي در.برد ميان از را استقلال از پس
هزينه ميزان ليكن بود ، يافته افزايش اندكي باسوادي ، نرخ
اندازه به بود ، آن پرداخت به متعهد دولت كه سرانه آموزشي
دولت جانب از آموزش هزينه پرداخت كاهش.يافت كاهش 25درصد
خوب نتايج كسب در جدي موانع آموزشي ، نامطلوب كيفيت و
در كه آسيا جنوب درميروند بهشمار دانشآموزان توسط
نرخ بود ، برخوردار پررونقي اقتصاد از گذشته دهه طول
يكچهارم هنوز حال اين با.داشت افزايش باسوادي 13درصد
از هستند ، ابتدايي آموزش سن در كه منطقه اين كودكان
نرخ نابرابري همچنين منطقه اين در.ميبرند رنج بيسوادي
است جهان نقاط ساير از بيشتر پسران و دختران بين باسوادي
ميزان چهارم سه دختران باسوادي نرخ كه گونهاي به
برخي وجود عليرغم درواقع ، .پسراناست باسوادي
تنها آسيا ، شرق منطقه كشورهاي ملي ، ناهماهنگيهاي
نرخ آنها در كه هستند توسعه حال در كشورهاي از منطقهاي
.است دلگرمكننده سوادآموزي باسوادي ،
پرداختن حال عين در و كمي بررسي ،Jomtienكنفرانس تلاش
نامطلوب كيفيت.بود آموزش كيفيت يعني مهمتر مساله به
با و توسعه حال در كشورهاي و مناطق تمامي در آموزشي
.ميخورد بهچشم مختلف درجات
ريختن درهم آموزگاران ، ناكافي تحصيلات به موضوع اين
.ميشود مربوط فرهنگي شايستگيهاي و مناسبات زيرساختها ،
كاهش با مواجهه از پس توسعه حال در كشورهاي از بسياري
سازمانيافته بخش در تخصصي مدارك داراي جوانان تعداد
هدف كه كردند مطرح را سئوال اين بار نخستين براي اقتصاد ،
چيست؟ آموزش واقعي و نهايي
قاطعانه Jomtienاجلاس در شركتكننده كشورهاي كليه
برنامه اجرايي شرايط تامين و پيگيري براي را خود اراده
آموزشي امكانات آوردن فراهم نيز و "همه براي آموزش"
وعلاقهمندي كرده بيان خود ، شهروندان زندگي طول در مناسب
باسواد افراد تعداد بودن ناكافي علل بررسي براي را خود
.ميكردند اظهار مناسب ، آموزشي كيفيت نبود و خود كشورهاي
پافشاري ضمن كشورها اين نيز ، كنفرانس نهايي ، اعلاميه در
و كودكان استعدادهاي شكوفايي آموزشي ، كيفيت موضوع بر
جامعه ، در منزوي و فقير دانشآموزان آموزشي نيازهاي
پيشنهاد آموزشي مسائل در را گستردهاي نسبتا ديدگاه
.كردند
تا 1995 سالهاي 1990 فاصله در گرفته صورت تحولات
كشورهاي كه است اين ميشود مطرح اينك كه سئوالي
توانستهاند حدودي چه تا Jomtienاجلاس در شركتكننده
دست خود موردنظر اهداف به ،"همه براي آموزش" دهه طول در
براي آموزش" برنامه بررسي فرآيند عليالقاعده ، يابند؟
از قبل مقاله اين) مييابد پايان سال 2000 در كه "همه
روشن ايدهاي ميبايستي (است شده نوشته ميلادي سال 2000
ليكن دهد ، ارائه را كشورها آموزش فعلي وضعيت و موقعيت از
گرفته انجام مطالعات و طرحها سال 1995 ، تا برنامه بررسي
كه ميكند روشن را حقيقت اين خوبي به ملي ، مقياس در
اهداف به توانست نخواهد "همه براي آموزش" ساله ده برنامه
دست ابتدايي آموزشهاي ساختن جهاني مبنيبر شده پيشبيني
بهدست دهه اين طول در نيز خوبي نتايج حال ، اين با.يابد
افراد تعداد كاهش روبه روند اينكه ، بهويژه.است آمده
معكوسي روند نود ، دهه طول در هشتاد ، دهه در تحصيلكرده
.داشت
منطقه ، هر از آمده بدست آمار و اطلاعات بررسي با گواينكه
.نيست اندازه يك در حاصله پيشرفتهاي كه ميكنيم مشاهده
كشور در 16 موزامبيك ، جز به نود ، دهه اول نيمه طول در
نسبي كاهش با باسوادي نرخ آفريقا ، صحراي جنوب آفريقايي
دهه پايان در حتي كه ميآيد نظر به واست بوده روبرو
در آنها تعداد از كشورها اين تحصيلكردههاي تعداد نود ،
كاهش در پيشرفتها.بود خواهد پايينتر برنامه آغاز
بسيار پسران و دختران بين آموزشي بيعدالتي و نابرابري
دوره كه كودكاني سوم دو سال 1995 ، در.است بوده كند
بزرگسالان سوم دو و بودند نكرده طي را ابتدايي آموزشي
در.ميدادند تشكيل زنان و دختران را جهان در بيسواد
و دختران بين باسوادي نرخ شكاف نود ، دهه اول نيمه طول
.رسيد درصد به 12 درصد ، از 9/13 درصد كاهش 9/1 با پسران
بهبود يافته ، توسعه كمتر كشورهاي در همه ، اين با
پيدا معكوسي روند داشت ، وجود هشتاد دهه در كه چشمگيري
بين باسوادي نرخ شكاف نود ، دهه اول نيمه طول در.كرد
درصد از 15 يافته ، توسعه كمتر كشورهاي در پسران و دختران
اين عللرسيد سال 1995 در درصد به 17 سال 1990 در
ميتوان را پسران و دختران بين آموزشي بيعدالتي افزايش
صحراي جنوب كشورهاي از بسياري در:كرد بيان صورت اين به
با مردان تعداد به نسبت تحصيلكرده زنان تعداد آفريقا ،
كشورها ساير در حاليكه در است ، بوده روبرو شديدي كاهش
رشد اندازه همان به دختران در باسوادي رشد پاكستان ، نظير
.نبود پسران باسوادي
مساعد چندان حاصله پيشرفتهاي نيز ، سوادآموزي زمينه در
سالهاي 1990 فاصله در بيسواد بزرگسالان تعداد اگر.نيست
نفر ميليون رقم 872 به ميليوني افزايش 4 با تا 1995
بيسوادي اين تاثير كه ميكنيم مشاهده ليكن است ، رسيده
نتيجه در.است بوده روبرو چشمگيري كاهش با سال 1990 از
رقم 300 به دنيا بيسوادهاي تعداد سال 2000 پايان تا
اثرات ماندن ثابت فرض با كه رسيد خواهد نفر ميليون
ديگري وضعيت سوي ، اين به سال 1990 از بزرگسالان بيسوادي
.ميآمد پيش
به Jomtienاجلاس كه است يادآوري به لازم همه اين با
قبل نصف ، به بيسوادي اثرات كاهش بر مبني خود اصلي هدف
نيز حاصله پيشرفتهاي و است نيافته دست سال 2000 ، از
ميكنيم مشاهده يك شماره جدول بررسي بااست جزيي بسيار
تعداد آفريقا ، صحراي جنوب آفريقايي كشورهاي در كه
شاخص رشد و است بوده روبرو نسبي افزايش با بيسوادان
لاتين آمريكاي و آسيا شرق كشورهاي در تنها را باسوادي
.يافت ميتوان
كند پيشرفتهاي
ابتدايي آموزش سن در كه كودكي ميليون سال 1995 ، 125 در
تا 11 كودكان 6 براي رقم اين.ماندند بيسواد بودند ،
ميليون به 45 نزديك آفريقا ، صحراي جنوب كشورهاي در ساله
.است نفر ميليون به 56 نزديك آسيا جنوب كشورهاي در و نفر
به همچنان دهه 90 ، اول نيمه در آمده عمل به تغييرات اگر
روند ميبايستي آمده پيش وضعيت دهد ، ادامه خود روند
با 30 سال 2005 در آسيا جنوب كشورهاي و كند پيدا معكوسي
در.بود خواهند روبرو بيسواد ساله تا 11 كودك 6 ميليون
.داشت كندي روند آسيا جنوب كشورهاي در جمعيت رشد دهه 90 ،
نرخ آموزشي ، سرانه هزينه و درآمد سطح رفتن بالا با
تا 1995 سالهاي 1990 فاصله در منطقه اين كودكان بيسوادي
.است بوده روبرو نفري ميليون كاهش 22 با
مشاهده هند و بنگلادش در اساسا ميتوان را پديده اين
و پاكستان كشورهاي در آمده بدست پيشرفتهاي ليكن كرد ،
.است بوده صفر حد در موارد برخي در و بوده كند بسيار نپال
كودكان از درصد هفت و بيست سال 1995 ، در حاليكه در
تا رقم اين كه ميشود پيشبيني بودند ، بيسواد پاكستاني
كنوني روند به توجه با اساسا.برسد درصد به 40 سال 2005
براي آموزش" دهه اول نيمه طول در آمده بدست پيشرفتهاي
اجلاس در شده تعيين اهداف كه ميآيد نظر به ،"همه
تا حتي ابتدايي ، آموزشهاي ساختن جهاني بر مبني Jomtien
كشورها سران اجلاس در شده تعيين تاريخ يعني سال 2015
اگر حتي.است نيافتني دست ،(1995) اجتماعي توسعه براي
و سالهاي 19901995 بين را شده پيشبيني تحولات روند
هم هنوز آموزشي وضعيت بگيريم ، نظر در گونه همين 2015
در شده تعيين تاريخ تا كودك ميليون است750 نگرانكننده
دهه در آنكه مگر ماند ، خواهند باقي بيسواد كپنهاگ اجلاس
.شود تسريع مثبت ، تحولات روند آتي
آفريقا ، صحراي جنوب كشورهاي ابتدايي آموزش وضعيت بررسي
اين به متعلق ابتدايي آموزش جهاني افت كه ميدهد نشان
جمعيت چنانچه سال 2015 ، تا كه ميرسد نظر به.است مناطق
جمعيت درصد معادل 15 كشورها اين ساله تا 11 كودكان 6
بيسواد كودكان از درصد باشد ، 70 دنيا ساله كودكان 611
.كرد خواهند زندگي منطقه اين در
سطح در را گستردهاي و متمركز تلاش بايد بنابراين
و اقتصادي توسعه رشد كه موانعي تا دهيم صورت بينالمللي
از ميكند ، روبرو كندي با را منطقه اين كشورهاي انساني
گرفته صورت تلاشهاي ميزان نرخ بودن ناكافي.ببريم بين
ناكافي برنامهها ، موفقيت عدم مطلوب ، وضعيت حفظ براي
در پيشرفت سرعت آن ، مثبت تاثيرات و آموزشي كيفيت بودن
بخواهيم ، چنانچه لذا.است كرده كند را آموزشي برنامههاي
بايد ;يابد افزايش ابتدايي آموزشهاي براي تقاضا ميزان
وجود ، اين با.كنيم مقابله مشكلات اين با سريعتر هرچه
كشورهاي در خود نوبه به نيز آموزشي سيستم پوشش ميزان
جهاني در اساسي و مهم عامل متفاوت ، نسبتهاي با مختلف
آموزشي فضاي داشتن چند هر.است ابتدايي آموزشهاي ساختن
و لازم شرايط از يكي باسواد ، معلمان و مدارس در مناسب
براي آنها وجود ليكن است ، آموزشي توسعه امر در ضروري
ميزان اگراست ناكافي ابتدايي ، آموزشهاي ساختن جهاني
صحراي جنوب كشورهاي آموزشي سيستم در سرمايهگذاريها
كشورهاي اجتماعي و اقتصادي انزواي نيابد ، افزايش آفريقا
كل ، درداد خواهد ادامه خود روند همان به منطقه اين
كه هستند توسعه حال در كشورهاي تنها منطقه ، اين كشورهاي
سال 2015 تا آنها بيسواد كودكان تعداد ميشود پيشبيني
.باشد داشته افزايش نفر ميليون اندازه 9 به
ناكافي دلايل
مالي ملاحظات و خارجي عوامل -1
در شده پيشبيني اهداف به نتوانست Jomtienكنفرانس چرا
كشورها از بسياري شرايط اينكه نخست يابد؟ دست سال 1990
زمينه آنها در كه بود گونهاي به فقير كشورهاي خصوصا
مانع ، مهمترين.نداشت وجود اهداف اين تحقق براي مناسبي
اما.بود توسعه حال در كشورهاي غالب در فقر رشد روبه سطح
جمله آن از كه برد نام ميتوان نيز را ديگري موانع
عدم ايدز ، بيماري فراگير و وسيع دامنه:از عبارتند
از لازمالتعليم كودكان از بالايي درصد بهرهمندي
بازار ركود و كاهش منفي ، رشداقتصادي آموزش اوليه امكانات
بحرانهاي تعدد علمي ، مدارك جوان صاحبان براي كار تقاضاي
.خشونت گسترش و تعميم مدني ، و اجتماعي
روبرو آموزشي بحرانهاي با كه كشورهايي در اينكه دوم
ابتدايي آموزش هزينههاي تامين براي مالي منابع هستند ،
نتيجه در.است نيافته افزايش لازم و كافي مقدار به هرگز
سيستمهاي مثبت اثرات و كيفيت معضلات ، موازات به و
كنار در لذا.است رفته بين از كشورها اين در آموزشي
موفقيت ميزان و كودكان باسوادي نرخ حاصله ، نامطلوب نتايج
،Jomtienكنفرانس در چه اگر.است بوده كند برنامهها
آموزشهاي ساختن جهاني هزينههاي ميزان از مالي بررسي
مستحكمي ارتباط هيچ عمل ، در ليكن آمد ، عمل به ابتدايي
آغاز همان از.نداشت وجود مالي نيازهاي و اهداف بين
انتقال براي كشورها ناتواني "همه براي آموزش" برنامه
اهداف تحقق جهت كشورها ساير به لازم منابعمالي
امري چنين كه گرديد ، آشكار آموزشي زمينه در بينالمللي
.داشت حكايت برنامه تحقق براي لازم سياسي اراده فقدان از
آموزشي ، كيفي اصلاح هزينههاي احتساب با حتي هرحال ، به
نسبتا ابتدايي آموزش ساختن جهاني برنامه هزينه افزايش
عمل به تاكنون كه مختلفي عليرغمارزيابيهاي.بود اندك
جهاني هزينه كه است آن دهنده نشان يونيسف آمار است ، آمده
جهاني 8 مقياس در سال 2015 تا ابتدايي آموزشهاي ساختن
.است دلار ميليارد
آموزش مطلوب كيفيت نبود دليل به كه ميدهد نشان اكسفام ،
هزينه پيشبينيهاي ميزان آفريقا ، صحراي جنوب كشورهاي در
بيشتر دلار ميليارد ابتدايي ، 6/3 آموزشهاي ساختن جهاني
.بود خواهد
Jomtienكنفرانس از پس آموزشي هزينههاي تغيير -2
كل از آموزش عمومي هزينههاي به يافته اختصاص سهم اگر
است ، بوده روبرو نسبي افزايش با كشورها ملي خالص توليد
سرانه واقعي هزينه كه نيست آن نشاندهنده امر اين
!!است يافته افزايش دانشآموزان
مشاهده آفريقا صحراي جنوب كشورهاي در بيشتر مساله اين
لازم كودكان جمعيت افزايش كشورها ، اين در.ميشود
آنها در اقتصادي قوي ظرفيتهاي فقدان همچنين و التعليم
توليد از آموزشي هزينههاي سهم افزايش كه است شده موجب
هزينههاي رشد بعلاوه.شود بياثر كشورها اين ملي ناخالص
منابع اختصاص با نميتوان را منطقه سطح در آموزشي كلي
كسب كل ، دركرد توجيه ابتدايي آموزش به بيشتر مالي
آموزش به يافته اختصاص مالي منابع ميزان خصوص در اطلاعات
مشكل كشورها ملي ناخالص توليد كل از ملي سطح در ابتدايي
ميان 25 از كشور از 9 شده كسب اطلاعات همه اين با.است
آن دهنده نشان است ، پائين آنها در باسوادي نرخ كه كشور ،
ملي ناخالص توليد از درصد از 2 كمتر كشورها اين كه است
ساير در دادهاند ، اختصاص ابتدايي آموزش مقوله به را خود
يافته تعميم ابتدايي آموزش كه پائين درآمد سطح با كشورها
ناخالص توليد از درصد اختصاص 3 كه ميكنيم مشاهده است ،
.است ممكن مقدار حداقل ابتدايي ، آموزش گسترش به ملي
چنين ميتوان موجود شواهد و اسناد براساس اين بنابر
كلي بودجه از مهمي بخش دولتها برخي اگر كه گرفت نتيجه
دهه طول در ميدادند ، اختصاص ابتدايي آموزش به را خود
.برسانند انجام به را مهمتري كارهاي ميتوانستند گذشته
اصلاح و آموزشي كارآيي تحكيم با توام تدبيري چنين اگر
ميتوانستند نيز ضعيف كشورهاي حتي بود ، هزينهها ساختاري
نائل پيشرفتهايي به ابتدايي ، آموزش تعميم و گسترش امر در
اين در خوبي مثالهاي اوگاندا و مالاوي كشورهاي.شوند
نبود ميماند ، باقي كه آنچه حال.ميروند شمار به زمينه
گسترش برنامههاي و اهداف پيشبرد براي تكميلي ابزار
و تراكم امر ، اين خود كه است كشورها در ابتدايي آموزش
دهه طول در و توسعه حال در كشورهاي در را بودجه بر فشار
تعهدات اقتصاد ، شدن جهاني همچنين ، .ميكند منعكس گذشته
بخش بر عليالخصوص و اقتصاد عمومي بخشهاي بر را نويني
پيش از بيش مالي منابع انتقال لذا است ، كرده تحميل آموزش
فوق تحولات بار تاسف نتايج از يكيميآيد نظر به دشوار
تامين بر مبني خود تعهدات عليرغم دولتها ، كه است اين
آموزش به شهروندان رايگان و آسان دسترسي براي لازم شرايط
درخواست جامعه و مردم از كه بود خواهند مجبور ابتدايي
اين.كنند تقبل را آموزشي هزينههاي از بخشي تا كنند
در جامعه فقير افراد نامتناسب مشاركت موجب ناگوار ، وضعيت
گران آنها براي نيز عدالت نظر از كه ميشود آموزش مقوله
.ميشود تمام
دارد ادامه
|