در بينايي شگفتيهاي ;بخوانند مادران
كودكان
در زمينه پس صداي و سر كاهش فناوري
تلويزيونها
مديريت پيام
بيروت در ايران سينماي جشنواره
در بينايي شگفتيهاي ;بخوانند مادران
كودكان
كودكان در بينايي رشد شگفتانگيز روشهاي
سالگي يك تا تولد بدو از
:اشاره
به نسبت او بينايي ميآيد ، دنيا به شما نوزاد كه هنگامي
اين ديگر ، عبارت به.است داشته را رشد كمترين ديگرش حواس
از آگاهي.كرد خواهد رشد سرعت به ماه چند گذشت از پس حس
تنها او ، رشد طي در فرزندتان بينايي تغييرات رشد چگونگي
و ميدهد شما به دنيا به او ديد از ارزش با دركي
را شما كند ، ياري او نيازهاي برآوردن در را شما ميتواند
اعمالي و مناسب اسباببازيهاي داشتن از او كه سازد مطمئن
.كند امنيت و عشق احساس ميشود ، شادياش و هيجان موجب كه
او ادراك كودك ، رشد با همزمان چطور كه اين نوشته اين در
بررسي ميكند تغيير الگوها و رنگ حركت ، چهرهها ، از
مفيدي نكتههاي آموزشي ، روانشناس "اسميت جني".ميشود
مهيجي زندگي فرزندتان ، تولد سال اولين تا ميدهد ارائه
.باشد بينايي لحاظ به
شما چهره
چهره به كردن نگاه شايد است ، كوچك بسيار كودك كه هنگامي
.كند ايجاد او در ديگر چيزهاي ديدن از بيشتري نشاط مادرش ،
كاملا هنوز كودكتان ديد اگرچه":ميگويد "اسميت جني"
براي غريزي توانايي نوزادان حتي ظاهرا است ، نكرده رشد
با و دارند را چهرهها ديگر از مادرشان چهره تشخيص
".ميدهند نشان واكنش مادر چهره مقابل در شادماني
را جذاب و شاد چهرههاي كودكان كه است داده نشان تحقيقات
كودكتان براي شما چهره اول روزهاي در اما.ميدهند ترجيح
كه نباشيد نگران اين بنابر ميرسد ، نظر به مبهم و نامشخص
به ماهگي دو تا حدودانيست زيبايياش كمال در شما چهره
پازل يك قطعههاي مانند را شما چهره اجزاي تمامي تدريج
كه است ماهگي تا 3 بين 2 تنها حقيقت در.ميكند بازسازي
در 4 حدودا و شد خواهد شما كامل تصوير تشخيص به قادر او
!باشد شما عكس تشخيص به قادر حتي شايد ماهگي
مادران براي پيشنهادهايي
در كه وقتي مانند خودتان ، از فاصله همان در را كودكتان *
هستيد ، (سانتيمتر تا 25 20) او به شيردادن حال
داشته شما چهره روي بهتري تمركز بتواند تا نگهداريد
.كنيد صحبت او با خندان چهره با.باشد
را زبانتان كنيد سعي.درآوريد شكلك او توجه جلب براي *
شما از كند سعي اوليه ، سنين همان از بايد او.بياوريد در
.نمايد تقليد
او به "موس ميكي" مثل درشت چشمان با اسباببازيهايي *
انواع به را بازيها اسباب نوع اين كودكان.دهيد نشان
.ميدهند ترجيح پارچهاي خرسهاي
تند رنگهاي
و رنگارنگ دنيايي در زندگي از ما ، مانند دقيقا ، كودكان
آنها و ميكند جلب را توجهشان رنگها.ميشوند شاد درخشان
آنان اگرچه":ميگويد "اسميت جني".ميآورد وجد به را
ثابت تجربه اما دهند ، تشخيص هم از نميتوانند را رنگها
سرد رنگهاي انواع به را تند رنگهاي نوزادان كه است كرده
مجذوب بسيار را آنان رنگ ، شديد تضاد "ميدهند ترجيح
سفيد اسباببازيهاي امروزه كه است دليل همين به ميكند ،
دو از قبل تا حدودا.شدهاند مد اندازه اين تا سياه و
شما مانند درست را رنگها باشد قادر بايد كودكتان ماهگي ،
درك به قادر است ممكن ماهگي از 4 قبل تا.ببيند
در و باشد آبي رنگ دو يا سبز رنگ دو مثلا بين شباهتهايي
.كند طبقهبندي را آنها بتوان نتيجه
رنگ تشخيص براي پيشنهادهايي
مهيج و درخشان روشنهاي سايه صورت به را كودكتان اتاق *
.كنيد تزئين كمرنگ پاستيلي رنگهاي با نه و
را تند رنگهاي داراي اسباببازيهاي كودك توجه جلب براي *
.كنيد آويزان تختخوابش ميلههاي از
كه بهطوري بگذاريد ، بازي رنگارنگ تشك روي را كودكان *
.ببيند هم با تضاد در را رنگ قطعههاي
مهيج اشكال
به كه زماني اين بنابراست كسلكننده كودك براي سادگي
.كنيد انتخاب جالب طرحهاي با اشيايي دارد ، نياز كردن جدا
دو در بايد كودكتان كه اشكالي از يكي مثال ، عنوان به
اشكال ببرد ، لذت آنها به كردن نگاه از تولدش اول ماهه
.است شطرنجي تخته مانند سادهاي
اين در و ببرد لذت پيچيدهتري اشكال از بايد ماهگي سه از
عدم به را تقارن مستقيم ، خطوط به را منحني خطوط صورت
ترجيح نامنظم اشكال به را متحدالمركز اشكال و تقارن
تضاد ، بيشترين داراي اشكال":ميگويد "اسميت جني".ميدهد
".هستند اشكال جذابترين سفيد و سياه اشكال مانند
اشيايي يا اشكال به همچنين كودكتان اول ، ماه تا 3 در 2
.ميكند پيدا تمايل باشند ، مشخص كاملا حدومرز داراي كه
افراد مجذوب كه باشيد كرده توجه شايد مثال عنوان به
ميشود ، است تيره عينكشان قاب كه افرادي بخصوص عينكي ،
.ميشود چشمها شدن مشخصتر موجب عينك تيره قاب زيرا
اشكال شناخت براي پيشنهادهايي
خريداري متحركي اجسام و بشقابيها زير اسباببازيها ، *
چند در باشد ، داشته گوناگوني اشكال و رنگ تضاد كه كنيد
سه از و كرده انتخاب را برجسته و ساده اشكال اول ماه
.برگزينيد را پيچيدهتر انواع ماهگي
و پررنگ نقاشيهاي از حاشيهاي با را كودكتان اتاق *
كه ببخشيد چيزي او به تا كنيد تزئين پيچيدهتر جزئيات
.كند جلب را توجهش اول سال در حداقل
متحرك اشياء
نوزاد !مينگرد آن به كودكتان ميكند ، حركت جسمي وقتي
بازهم اما نباشد ، ديدن به قادر خوبي به است ممكن شما
ميكند سعي و ميگردد جالبي حركت هر دنبال به چشمانش
اگر كم ، سن اين در حتيكند دنبال چشمانش با را آنها
تدافعي حالت به را چشمانش بيايد ، او به نزديك بسيار چيزي
پايين و بالا حركت مانند حركتي هفته چند از پس ميبندد ،
الي 8 تا 6 شايد اما.ميكند سرگرم را او موجوار ، و
ياد نگاه با را متحرك اشياء كردن تعقيب كودك اگر ماهگي ،
توپي كه اين از هنگام اين در.كند كمك امر اين به بگيرد ،
يادگيري.برد خواهد لذت بخورد ، قل او سمت به آرامي به
آگاهي صحنه عمق از او تا ميكند كمك كودك به كردن تعقيب
در بود ، خواهد مفيد بسيار امر اين.كند پيدا بيشتري
صحنه عمق از آگاهي زيرا باشد ، حركت در خود او كه صورتي
سينهخيز پله مانند شيبدار بسيار سطح در تا ميشود مانع
را خود تا كرد خواهد كمك او به همچنين كار اين.كند حركت
مانند ميكند ، حركت او به نزديك بسيار كه چيزهايي خطر از
خود چهره در خراشي ديگر اين بنابر.كند محافظت دستهايش ،
!نميكند ايجاد
متحرك اشكال تشخيص براي پيشنهادهايي
بچهها.كنيد آويزان تختخوابش بالاي را متحركي جسم *
اينكه براي اين بنابر ميكنند ، درك شب در حتي را حركت
كمترين با حتي كه را شيئي كنيد ، جلب همچنان را توجهش
.برگزينيد ميكند حركت هوا جريان
تركيبي روش اين.كنيد آويزان بچه آينه يك تختخوابش در *
علاقه مورد تصويري انگيزههاي از مورد سه شامل است
چارچوب را آنها همگي كه حركت و رنگ چهره ، :يعني كودكتان
آن به يافته انعكاس درخشان نور و است كرده احاطه مشخصي
.ميبخشد جذابيت
والدين مجله :منبع
بصير محمدي مرجانه :ترجمه
در زمينه پس صداي و سر كاهش فناوري
تلويزيونها
ساختهاند دستگاهي بهتازگي انگليسي دانشمندان از گروهي
گيرنده در را خيابانها شلوغي مانند زمينه وصدايپس سر كه
.كاهشميدهد تلويزيوني هاي
بينندگان به واقع در گرفته ، نام ديكشن كه سيستم اين
دقيق بهطور برنامه اصلي گوينده صداي تابه ميدهد اجازه
.دهند فرا گوش تر
كه ميرود بهشمار تلويزيوني سيستم اولين ديكشن ،
تنظيم را تلويزيوني برنامه يك شنيداريدر سيستم ميتواند
داده قرار كهدردستگاه افزاري نرم زمينه اين در و كند
آن و تشخيصدهد را برنامه اصلي گوينده صداي قادراست شده ،
پشت در رابط يك بوسيله ديكشن دستگاه.كند تقويت را
با جديد فناوري اين.شود مي متصل آن به گيرندهتلويزيوني
پس سروصداي برنامه ، هر آغاز با صوتي تحليلعلايم و بررسي
بوسيله نيز صدا و سر كاهش مقدار ميدهدو كاهش را زمينه
.ميشود كنترل تلويزيون بيننده
مديريت پيام
(3) انساني منابع پرورش و جذب به تجربي نگاهي
ظريفترين دشوارترين ، از انسانها تربيت و تعليم و مديريت
و آموزش در مديريت به.است آدمي كارهاي پرثمرترين و
در مطلوب مديريت زيرا است ، شده داده خاصي اهميت پرورش ،
خلاق انسانهاي به خام انسانهاي تبديل يكسو از نهاد اين
انساني نيروهاي كننده تامين ديگر سوي از و يافته ، رشد و
.است جامعه نياز مورد
آموزشي موسسه اهداف كه موفقند وقتي آموزشي مديران لذا
از خارج را رفتاري و فعاليت هيچ و شناخته خوبي به را خود
.نشمارند مجاز تربيت و تعليم اساسي اهداف
و ميگيرد صورت معلمان بوسيله انسانها هدايت و راهنمايي
و اعمال بايد ميكند ، انتخاب را معلمي شريف شغل كس هر
است جهت بدين.بدهد قرار خويش سرمشق را خدا رسول گفتار
.گفتهاند انبياء شغل را معلمي كه
به جهل از را مردم كه چرا بداند ، را خودش قدر بايد معلم
آنان به را خوشبختي و سعادت راه و ميدهد سوق روشنايي
.ميدهد نشان
اين قطعا و است بسيار اجر و پاداش مستحق معلم بنابراين ،
را معلم بايد جامعه در اما.نميشود ادا دنيوي مسايل با
.كنند تامين زندگي امور اداره و مادي مسايل نظر از
عاملي ميتواند جامعه ، در معلم نيازهاي تامين بنابراين
.باشد درس كلاس و مدرسه در او نگهداري و جذب براي
.باشند موفق و شايسته خوب ، معلم نميتوانند بشر افراد همه
اما دارند ، فراواني معلومات كه هستند افرادي بسا چه
.دهند انتقال چگونه نميدانند
يادگيري -ياددهي راهبردهاي از چون معلومات ، با افراد اين
;هستند ناموفق ارتباط برقراري در همواره بيخبرند ،
ميتواند تدريس ، روشهاي با معلمان آشنايي بنابراين
درس كلاس و مدرسه در آنان نگهداري و جذب براي شيوهاي
تازه معلومات كه شود فراهم شرايطي بايد معلم براي.باشد
.دهد انتقال شايسته نحو به را مطالب بتواند تا بياموزد را
امتحانات روشهاي و قيود از بايد معلم براين ، علاوه
از تا كنند مهيا شرايطي بايد مديران و باشد آزاد تقليدي
به نه بشود ، استفاده وسيله و ابزار عنوان به امتحانات
.معلم سنجش معيار عنوان
از بهرهبرداري در كافي آزادي داراي معلم بايد همچنين
اين گرفتن كار به در.باشد تربيت و تعليم مناسب روشهاي
روانشناسي و تربيت اصول و دين موازين و مقياسها روشها ،
.بدهد قرار نظر واحد
را درس فضاي بايد موفق ، معلمان پرورش و جذب براي مديران
را دانشآموزان فكر كه كننده سرگرم و آزاردهنده عوامل از
مصون ميشود ، مطلوب وظيفه انجام از مانع و ميسازد مشغول
.دارند نگه
وجود صورت در و بشناسد را معلم روحيات بتواند بايد مدير
و جذب براي نهايت ، در و كند سعي آن كردن دربرطرف مشكل ،
بايد مديران پرورش ، و آموزش در مطلوب انساني منابع پرورش
تخصص و حرفهاي زمينه در معلمان كه كنند فراهم شرايطي
معلمان ، در تخصص اين ايجاد براي و شوند ورزيدهتر خود
برون كارگاههاي آموزشي ، كلاسهاي در آنان شركت زمينه بايد
...و معلم تربيت دورههاي خدمت ، ضمن ، كلاسهاي مدرسهاي
.شود فراهم
باقري فرحناز *
(مديريت سابقه سال با 12 دبستان مدير)
بيروت در ايران سينماي جشنواره
از ايران معاصر سينماي جشنواره در ايراني فيلم هفت
آمده در نمايش به بيروت شهر درتئاتر شهريور تا 26 ديروز
. است
مهرجويي ، داريوش ساخته هامون فيلمهاي جشنواره اين در
ساخته سيب مخملباف ، محسن ساخته هنرپيشه بايسيكلرانو
آبي روسري ميلاني ، تهمينه ساخته آه افسانه سميرامخلباف ،
بهرام ساخته ديگر وقتي بنياعتماد ، شايد رخشان ساخته
.ميرود اكران روي بيضايي
همكاري با ،"مستقيم خط سينمايي انجمن" را جشنواره اين
جشنواره در لبنان در ايران اسلامي فرهنگيجمهوري رايزني
.كردهاست پا بر ايران سينماي هفته
|