نخستين شود مي برگزار امسال مهرماه
نهجالبلاغه دانشگاهي جشنواره
جهاني يادگيري و شناخت پدر كمنيوس
كتاب معرفي
شب آسمان
x22
شد اندازي راه كيش در اينترنت صوتي شبكه
دانشآموزي فعاليتهاي كل اداره معاون
سود ميزان :پرورش و آموزش وزارت
است نامعلوم آموزشگاهي تعاونيهاي
شكايت هزار به 20 پرورش و آموزش وزارت
كرد رسيدگي
انجمن سوي از مدارس بازگشايي آستانه در
به ايمني توصيههاي شد اعلام ايران ديابت
قند بيماري به مبتلا دانشآموزان
نخستين شود مي برگزار امسال مهرماه
نهجالبلاغه دانشگاهي جشنواره
جشنواره نخستين ،(ع)علي اميرالمومنين سال مناسبت به
.ميشود برگزار كشور سراسر نهجالبلاغهدانشگاهيان
جمع در يكشنبه روز جشنواره اين دبير "وكيلي محمدعلي"
دانشپژوهان ويژه نهجالبلاغه ، جشنواره:گفت خبرنگاران
درحال كشور ازدانشگاههاي يكي در كه است دانشجوياني و
معرفي براي جشنواره اين مسابقات:افزود وي.هستند تحصيل
مرحلهاي يك و مرحلهاي مختلفسه سطوح در برگزيدگان ،
آزمونرقابتي شامل مرحلهاي سه مسابقات و ميشود برگزار
.است نهايي و نهايي نيمه مقدماتي ، مرحله
كشور سراسر دانشگاهيان نهجالبلاغه جشنواره دبير
هر دانشجويان ميان رقابت مرحلهمقدماتي ، در:اظهارداشت
صورت به دولتي وغير دولتي عالي آموزش مراكز و دانشگاه
.ميشود برگزار ماه آبان سوم و بيست از مستقل ،
مرحله برگزيده افراد شامل نهايي نيمه مرحله رقابت
مستقل ، صورت به استانها از هريك آموزشعالي مراكز مقدماتي
.ميشود آغاز ماه دي دوازدهم
دانشگاههاي برگزيدگان نهايي ، مرحله در:كرد تصريح وكيلي
.كرد خواهند رقابت استاندرتهران ، هر
جهاني يادگيري و شناخت پدر كمنيوس
جهان در تربيت و تعليم پيشگامان با آشنايي
متفكر كمنيوس ، بشري ، انديشه تاريخ در شگفت پديدههاي از
سال در و شد متولد سال 1592 در كه است چك انساندوست ،
در او ولادت سال چهارصدمين برگزاري از پس.درگذشت 1670
در كه جهان پرورش و آموزش وزراي كنفرانس آخرين در كشورش ،
كه موسساتي و افراد به و او نام به مدالي شد ، تشكيل ژنو
زمينه در خاصي نوآوري و پژوهش يادگيري ، و شناخت در
.ميشود اعطا دادهاند انجام ،"تربيت و آموزش"
مفصل مقاله در سوئيسي ، بنام روانشناس پياژه ، ژان
..":مينويسد چنين (يونسكو نشر) "تربيت و تعليم متفكران"
اين شدهاند ، قائل كمنيوس ، براي كه امتيازاتي ازجمله
تربيت و تعليم علم ديگران ، از پيش هفدهم ، قرن در كه است
و داد قرار نظر منظور آن وسعت همه در را پداگوژي يعني
گذاشت ، بنياد كودكان رواني احوال شناخت پايه بر را آموزش
تربيت و تعليم از كه بود كساني همه پيشرو وي فيالحقيقه ،
"...گفتهاند سخن گراي جهان يا بينالمللي
گراي جهان تربيت و تعليم فرايند روي كمنيوس ، عملكرد اساس
مداوم پرورش و آموزش به وي كه اهميتي و است نگري جهان و
و دختران تربيت و تعليم زندگي ، طول در يعني مستمر ، و
آموزش عرصه در بايد كه است آن بر كمنيوس.است داده زنان
را او نتيجه در و شود برقرار بينالمللي همكاري پرورش ، و
و دوستي صلح به كه دانست كساني پيشكسوتان از ميتوان
.است شده معروف غرب پرورش و تاريخآموزش در صلحپروري
از شديد انتقاد به كه است حدي به كمنيوس دوستي انسان
بيان و ميپردازد نوآموزان و كودكان بدني مجازاتهاي
موسيقياش ابزار اگر موسيقيدان ، كه همچنان كه ميدارد
اگر هم مربي نميكوبد ، لگد و مشت به را آن باشد ، ناموزون
را او نبايد كند ، مشاهده تحصيلي عقبماندگي طفل ، در
تحصيل به آمادگي و عشق كه بكوشد بايد بلكه نمايد ، تنبيه
-است تشويق طرفدار كمنيوس ، .نمايد وبيدار زنده طفل در را
ترتيب ، همين به -ميافتد موثرتر تنبيه ، از بيگمان كه
اكراه ، و جبر با نبايد او اعتقاد به هم اخلاقي تربيت
انسان كه است اخلاقي فضايل به كردن عمل به باشد ، توام
طفل زدن ، حرف با كه همانطور ميآموزد ، را اخلاقي فضايل
از بهتر دادن ، خوب سرمشق البته و ميگيرد ياد را زبان
.است كردن تحميل
منظمي ، برنامه نه و داشت سازماني نه مدارس كه زماني در
مدارس اداره براي عقلايي ، نظام يك هم كه كوشيد كمنيوس
هم به ولي تدريجي ، صورت به را برنامهها هم و آورد بوجود
او انديشههاي بدايع از.كند ارائه هدف به معطوف و بسته
بايد دارند ، پيوستگي هم به بشري علوم چون كه است آن يكي
هم.شوند عرضه پيوسته صورت به هم مدارس برنامههاي در
و دبيرستان دبستان ، كودكستان ، ميان تفكيك كه اوست
مساوي آموزش ضرورت به آن ضمن و كرد پيشنهاد را دانشگاه
موجهي دليل هيچ...":گفت و كرد تاكيد پسر و دختر براي
زبان و ملي زبان و علوم آموزش از دختران كه ندارد وجود
پسران ، هوشياري همان دختران ، كه چرا مانند ، محروم لاتين
".دارند علوم درك براي را آن از بيش بلكه
جمله از مانده ، عقب كودكان پرورش و آموزش مدافع كمنيوس ،
باشد ، ضعيفتر قدر هر طفل:ميگفت و بود ذهن كند افراد
در كه است ، نوآوري كمنيوس.است ياوري و ياري مستحق بيشتر
همه آموزش يعني عمومي و جهاني تعليمات اصل به پيش قرن سه
پستي به نظر طفلي هيچبود معتقد متساوي طور به اطفال
و تعليم از نبايد خانوادهاش ، اقتصادي و اجتماعي وضع
نظام بايد ، نيز فقير و غني براي و ماند بيبهره تربيت
همواره زندگيش ، كه بزرگ مرد اين.آيد بوجود واحدي آموزشي
ديگر ، سرزميني به سرزميني از و بود حوادث طوفان دستخوش
همكاري براي طرحهايي تنظيم كار در پيوسته ميبرد ، پناه
همكاري طرح بينالمللي ، صلح طرح بود ، بينالمللي
سازمان ايجاد طرح و پژوهشگران همه ميان تحقيقاتي
و تعليم جهاني مديريت نوع يك و عمومي آموزش بينالمللي
.تربيت
هنوز.شد متولد موراوي ايالت در بهار 1592 در كمنيوس
درس از و داد دست از را خود مادر و پدر كه بود كودك
مدرسه ناچار و ماند محروم ابتدايي مدرسه در خواندن
به بعدها او.كرد آغاز سالگي شانزده از را متوسطه
از وقتي پرداخت ، تئولوژي مطالعه به و يافت راه دانشگاه
معلم يك عنوان به كوشا طور به شد آموخته دانش دانشگاه ،
ناچار ساله ، سي جنگهاي شروع با ولي پرداخت ، خدمت به
را ، آن محبت و فرزندان و زن كرد ، رها را كاشانه و خانه
ناچارا و داد دست از بالاجبار و سريعا جنگ خاطر به
به تا بود سرگردان مختلف نواحي در مدتها تنها ، تنهاي
روش در كتابي و شد مشغول معلمي به مجددا و رسيد لهستان
جهاني و فراوان شهرت كتاب اين كه كرد تاليف زبان ، تعليم
ميخواست ، او چه بود ، اين از والاتر او ، همت اما.يافت
دهد هماهنگي و همبستگي را ، زمان بشري ومعارف دانشها همه
فلاسفهاي با.كند ارائه جامع تركيبي يعني سنتز صورت به و
تاسيس جمله از خود افكار و داشت ملاقات دكارت همچون
در آنان با را فلسفي -علمي تحقيقات بينالمللي دايره
جاها ، آن در و برد سر به آلمان و سوئد در چندي.نهاد ميان
در اما كرد ، مطرح نظر ، اهل با را خود انديشههاي هم
خويش مخاطبان شديد مخالفت يا ترديد و شك با موارد بسياري
.شد مواجه
انتقال و علوم ميان بخشيدن هماهنگي بر علاوه كه است شگفت
عقيده وي بينالمللي ، آكادمي يك طريق از جوانان به آن
يك نظر تحت هم سياست عرصه در هماهنگي بايد كه داشت
رساله.آيد بوجود آشتي و صلح ضامن و بينالمللي سازمان
"انساني امور اصلاح درباره جهاني مشورت" درباره او جالب
عكس با همراه درسي كتاب اولين.دارد دلالت مطالب همين بر
در 1656 سوئديها وقتي.كرد تاليف كمنيوس ، را تصوير و
دست از زيادي بخش بردند ، حمله لهستان به ميلادي
اين و رفت آمستردام به آنجا از.شد نابود او نوشتههاي
خويش آثار بيشتر نشر و تاليف به تدريس ، جاي به بار ،
ناگاه به كه بود ناتمام او "جهاني مشورت" كتاب.پرداخت
و ماندن ، جامعيت ناقص وجود با كه كتابي.رسيد در مرگش
و تربيتي فلسفي ، زمينههاي در را او انديشه عميق وحدت
.ميكند آشكار اجتماعي
كساني همه پيشرو ميتوان را كمنيوس:ميگويد پياژه ژان
يادگيري و شناخت با حاضر قرن در خواستهاند كه دانست
همكاري تامين به تربيت و تعليم طريق از جهاني مفاهيم
.بپردازند بينالمللي
گستره در تربيت و تعليم نيز و يونسكو روحاني پدر كمنيوس ،
.است جهاني
محمدي احسانالله دكتر
كتاب معرفي
آزكابان زنداني و پاتر هري
انتشارات /اسلاميه ويدا :ترجمه /جيكيرولينگ :نوشته
2000/وزيري صفحه ، 496/اول ، 79 چاپ /تنديس كتابسراي
.تومان 2500/نسخه
را عمرش از سال يازده كه است يتيمي پسربچه پاتر هري
جغدي با ناگهان.است گذرانده خبيثش شوهرعمه و باعمه
جادوگرها مدرسه به تحصيل براي را او جغد و ميكند برخورد
ماجراهاي وبا ميرود مدرسه آن به پاتر هري.ميكند دعوت
.ميشود روبهرو باورنكردني و عجيب
و مهمترين به بدل پاتر هري روزها اين حال هر به
.است شده هنر دنياي حتي و كتاب دنياي كاراكتر جنجاليترين
در كوتاه بسيار مدت يك در تنها پاتر هري كتابهاي
نسخه ميليونها و گالينگور جلد ميليون از 5 بيش امريكا
با امريكا در كتابفروشي يك حتي.است داشته فروش شميز جلد
ركورد روز يك طول در كتاب ازاين نسخه هزار فروش 502
فروش البته گذاشت جاي بر كتاب فروش تاريخ در را جديدي
.گرفت صورت اينترنتي سفارش طريق از آن نسخه هزار صد حدود
نامهاي با رولينگ كتابهاي از كتاب عنوان چهار تاكنون
هري" ،"جادو سنگ و پاتر هري" ،"مخفي اتاق و پاتر هري"
"آتش از فنجاني و پاتر هري" و "آزكابان زنداني و پاتر
.است شده غربي كشورهاي نشر بازار روانه
انقلابها خورشيد
ميبيار و مترسان عقل زمنع را ما
نيست كاره هيچ ما ولايت در شحنه كان
ميكشد "كه" را ما كه بپرس خود چشم از
نيست ستاره جرم و طالع گناه جانا
در بلكه شبانگاهي ، ظلمات در نه هفته اين شب آسمان موضوع
را موضوع اين من.داد خواهد روي روشن روز و ظهر صلاه
نظر به و كردهام تدريس نجومي مختلف دورههاي در بارها
.است شده پراكنده جامعه سطح در آن به مربوط مفاهيم ميرسد
بود قرار و بود شده نگاشته هم جامع مقالهاي آن برمبناي
نيز مقالهو بودن حجيم دليل به كه شود "چاپ شب آسمان"در
.نشد چاپ ديگر دلايل پارهاي
مفصل مقاله آن متن و ميگذرد هنگام آن از چندماهي اكنون
يكي هفته اين "شب آسمان" در اما.ميخورد خاك گوشهاي در
توضيح بااين ميكنيم ، نقل را مقاله آن اصلي نمودارهاي از
در 400 خورشيدي لكههاي شمار اوج نشانگر نمودار اين كه
.است اخير سال
كهميدان خورشيد سطح بر هستند مناطقي خورشيدي ، لكههاي
كره اين ملتهب گازهاي سرعت از دارندكه شديدي مغناطيسي
اطراف محيط به نسبت آنها دماي كاهش سبب و ميكاهند سوزان
خودميرسد اوج به سال هر 11 لكهها اين شمارخودميشوند
دوره در كه لكهها مغناطيسي قطبهاي جهت نيز سال هر 22 و
.بازميگردد اوليه وضع به بود شده "وارونه" ساله 11
چيزي اين از بيش و است مقصود گوياي خوبي به نمودار
در لكهها شمار بعدي اوج كه اين جز نميگوييم ، آن درباره
روي (تابستان 2001 و بهار)شمسي هجري سال 1380 اوايل
ظهور با ماه 1374 آبان در لكهها فعلي چرخه.ميدهد
با مرداد 1378 دوشنبه 11 ظهر در و شد آغاز كوچك لكهاي
حسن محمد" آقاي توسط لكه سه از غولپيكر زنجيرهاي كشف
مرداد همشهري ، 12)ايراني آماتور اخترشناس ،"سليمانيها
مرداد 1378 كسوف 20 هنگام به بعد روز چند را همگان (1378
!مباد غم را دلتان.ساخت شگفتزده
غريب عليزاده حسين *
فيزيك براي رياضيات
رياضيات" آن در كه رسيده دستمان به مجموعهاي اخيرا
.است شده تشريح خوبي به "دبيرستان دوره فيزيك موردنياز
شهيد دبيرستان دبير حيدريفرد ، اسماعيل توسط مجموعه اين
جهاني سال مناسبت به و شده تدوين تهران هفت منطقه رجايي
قرار دبيرستانها دراختيار رايگان بهصورت و رياضيات
.است گرفته
صورتي در آن تكثير كه شده اعلام مجموعه اين جلد روي بر
به مجموعه ، .شود توزيع رايگان شكل به كه است بلامانع
.است شده تقديم ابراهيمي سيدحاتم مرحوم فرزانه معلم
همشهري ، انتشار سالهاي نخستين در كه ابراهيمي ، مرحوم
و يادگيري -ياددهي راهبردهاي درباره او از مقالاتي
رسيده چاپ به فرهنگي علمي صفحه در نوين آموزش شيوههاي
بهجاي و علمي تلاش سالها از پس كه بود معلمي بود ،
ايزدي رحمت به توجه ، قابل شده چاپ اثر چندين گذاردن
دبيرستان و حيدريفرد آقاي اقدام اين از سپاس ضمن.پيوست
در خوب ، اقدام اين از دانستيم خود وظيفه رجايي ، شهيد
.كنيم يادي xستون 22
اينترنت در رياضي كنفرانس يكمين و سي
تا 9 6)ايران رياضي كنفرانس يكمين و سي به مربوط اطلاعات
برگزاري زمان و مقالات چكيده جمله از (شهريور 79
آدرس به اينترنت جهاني شبكه روي سخنرانيها
http://www.fos.ut.ac.ir
. است دسترسي قابل /~IMC31
شد اندازي راه كيش در اينترنت صوتي شبكه
گفتوگوي و سال 2001 آستانه در :علميفرهنگي گروه
ارتباط ايجاد براي اينترنت ، صوتي شبكه نخستين تمدنها ،
كيش آزاد منطقه در جهان ، مختلف كشورهاي مقيم ايرانيان با
.شد ايجاد
پيامرساني سرويس از بهرهگيري با گزارش ، اين براساس
ايرانيان با ارتباط برقراري بهمنظور و اينترنت صوتي
روي بر صوتي اطلاعرساني شبكه كشور ، از خارج مقيم
.شد راهاندازي كيش آزاد منطقه در اينترنت
اين:گفت كيش آزاد منطقه سازمان سخنگوي اللهمرادي دكتر
در سازمان مخاطبين با را چندطرفه گفتوگوي امكان سامانه ،
ميتواند كيش جزيره و ميكند برقرار كشور از خارج
جذب و كيش به سفر براي را خود تسهيلات و امكانات
.دهد ارائه مستقيم گفتوگوي بهصورت سرمايهها
دانشآموزي فعاليتهاي كل اداره معاون
سود ميزان :پرورش و آموزش وزارت
است نامعلوم آموزشگاهي تعاونيهاي
دانشآموزي تعاونيهاي سرمايه ميزان :فرهنگي علمي گروه
دو به عضو ، هزار ميليونوهفتصد يك حدود با كشور مدارس
اما.ميشود بالغ ريال هزار ميليونو56 ميلياردو962
دست در آن از رقمي و نشده محاسبه هرگز آنها سود ميزان
.نيست
دانشآموزي فعاليتهاي كل اداره معاون گودرزي ، عليرضا
با گفتوگو در پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاونت
سود ميزان درخصوص بهسئوالي پاسخ در همشهري خبرنگار
توزيع و هزينه ، نحوه آموزشگاهي تعاونيهاي كار از حاصله
اين اينكه رغم به:گفت عضو ، دانشآموزان ميان آن
كشور دبيرستانهاي و مدارس در كه است سالي چند تعاونيها
و ميكنند عضوگيري جديد اساسنامه قالب در و هستند فعال
سود ميزان از آماري هيچ هنوز اما دارند ، نيز سرمايه گردش
.نيست دست در آنها
از دودرصد سال 73 ، مصوب اساسنامه طبق البته:افزود وي
پرورشي فعاليتهاي هزينه بابت آموزشگاهي تعاونيهاي سود
عضو دانشآموزان بين كلا مابقي و ميشود اخذ مدارس
شود ، عمل اساسنامه خلاف اگر و ميشود تقسيم و توزيع
.شد خواهد برخورد متخلفين با حتما
را آموزشگاهي تعاونيهاي راهاندازي از هدف مهمترين وي
با آنها آشنايي و دانشآموزان اجتماعي تربيت به كمك
پرورش و آموزش وزارتخانههاي:گفت و دانست اقتصادي مسايل
آموزشگاهي تعاونيهاي تقويت و حمايت منظور به تعاون و
آن ، براساس كه كردهاند امضا توافقنامهاي اخيرا
تامين براي را مساعدتهايي تا شدهاند متعهد وزارتين
.كنند اعمال مزبور تعاونيهاي به وام اعطاي نيز و كالا
ميليون يكونيم تا يك وام اختصاص راستا ، همين در:گفت وي
ضمن آموزش دورههاي برگزاري مزبور ، تعاونيهاي به ريالي
ساعت اختصاص 120 و تعاونيها عامل مديران ويژه خدمت
است اقداماتي جمله از تعاونيها ناظرين براي اضافهكاري
.شد خواهد انجام كه
شكايت هزار به 20 پرورش و آموزش وزارت
كرد رسيدگي
هزار به 20 گذشته تحصيلي سال طول در :فرهنگي علمي گروه
لازم پاسخ و رسيدگي پرورش و آموزش وزارت به واصله شكايت
.شد داده آنها به
شكايات به پاسخگويي و بازرسي دفتر كل مدير عسگري محمد
به شنبه روز مطلب اين اعلام با پرورش و آموزش وزارت
در شكايات اين:افزود درشهركرد اسلامي جمهوري خبرگزاري
از دفاع و وانتقالات نقل مالي ، حقوقي ، آموزشي ، زمينههاي
.بود كاركنان شده ضايع حقوق و حق
مورد كشور سطح در آموزشي واحد هزار ساله 117 هر:گفت وي
قرار دفتر اين كارشناسان غيرمستقيم و مستقيم بازرسي
.ميگيرند
اعزام با مهرماه پايان تا ارديبهشت اول از:كرد اضافه وي
ثبت روي بر كلي نظارت كشور ، استانهاي به بازرسي تيمهاي
.ميشود انجام آموزشگاهها در نام
و آموزش وزارت شكايات به پاسخگويي و بازرسي دفتر كل مدير
آموزان دانش نام ثبت هنگام كه درتخلفاتي:گفت پرورش
اول وهله در كه خاطيهستند مديران نوعا ميشود مشاهده
برخورد آنان با سپس و ارشادي و اصلاحي برخورد
از نفر هشت تخلف به راستا همين در وي.قانونيميشود
و اصلاحي تذكرات باوجود كه كرد اشاره مدارسي مديران
لحاظ اين به و كرده اصرار خود تخلف بر ارشادي
همچنين مديريت اين:گفت وي.شد باطل آنان ابلاغمديريت
بگونهاي داردكه عهده به را افرادي شكايات به پاسخگويي
عسگري.است رفته ازبين حقوقشان و حق و شده ظلم آنان به
آموزش وزارت بازرسي دفاتر كليه رابطه اين در:كرد تصريح
شكايات به كتبي پاسخگويي به ملزم كشور سراسر پرورشدر و
.ميباشند نوع هر از مردم
انجمن سوي از مدارس بازگشايي آستانه در
به ايمني توصيههاي شد اعلام ايران ديابت
قند بيماري به مبتلا دانشآموزان
دانشآموزان ، ويژه وضعيتهاي شناخت :فرهنگي علمي گروه
در كه است ديابت عارضه وضعيتها ، اين از يكي.دارد اهميت
خو و خلق تغيير يا و حالي بد چون علائمي تشخيص ، عدم صورت
.دانست ابتلا بارز نشانههاي از ميتوان را
در ميكند اقتضا مدارس اولياي و والدين وظيفه جا اين در
ديابت به دانشآموز شوند مطمئن زير علائم مشاهده صورت
:كند مراجعه پزشك به بايد و است شده مبتلا
انجام به نسبت بيرغبتي ادرار ، تكرر ، فراوان عطش
مطالب بخصوص مطالب ، خواندن در ناتواني ، تكاليف
، كارها در بيدقتي و بيقراري ، تخته روي نوشتهشده
، كلاس در خوابيدن مواقع ، پارهاي در و خوابآلودگي
احساس و ورزش به بيعلاقگي ، تهوع حالت و كماشتهايي
. خستگي
سال شروع با كه بدانند بايد ديابتي دانشآموزان والدين
تغيير تابستاني تعطيلات روزمره زندگي شيوه تحصيلي ،
كنترلهاي بايد تحصيلي سال آغاز روزهاي طي.مييابد
تغييرات والدين بموقع ، تا باشد مستمرتر و دقيقتر روزانه
نياز صورت در و دريابند را خويش فرزند خون قند احتمالي
.آيد عمل به لازم اقدامات
بخصوص و مدرسه اولياء بايد حتما ديابتي دانشآموزان -1
.دهند قرار بيماريشان جريان در را خود ورزش مربي
برنامه اجراي و انسولين منظم تزريق با (قند)ديابت -2
درمان روز طول در غذايي وعده تا 7 بر 6 مبتني غذايي
.ميشود
و خون قند كاهش سبب (ورزش)جسمي فعاليت و انسولين -3
.ميشود خون قند افزايش باعث غذايي مواد خوردن
فوتبال دو ، شنا ، ) معمول حد از بيش (ورزش)جسمي فعاليت -4
بموقع عدمصرف و غذايي مواد مقدار به توجه عدم و (..و
آن به كه ميگردد خون قند پايينآمدن سبب غذا
.ميگويند هپيوگليسمي
در را خود غذايي برنامه بايد ديابتي دانشآموزان -5
غذاييشان ، برنامه مطابق بايد آنها.كنند رعايت نيز مدرسه
پس و كنند ميل را خود غذايي وعدههاي تفريح زنگهاي طي
.شوند فرستاده منزل به موقع به درس پايان از
|