جهاني ضرورت يك زنان ، آموزش
و حرفهاي مشاغل در جنسيتي محدوديتهاي دنيا ، سراسر در *
توانستهاند كه زناني دستهاز آن حتي.است شايع فني
سنتي شغلهاي به كنند ، داوطلبانه تحصيل فني دررشتههاي
در كه زناني تعداد همزمان و ميآورند روي زنان مناسب
است محدود ميكنند ، شركت فني آموزش برنامههاي
سازمان كميسيونهاي سال 1997 ، نشست يكمين و چهل طول در *
و سريعتر دستيابي براي كه نمودند توصيه زنان مورد در ملل
اساسي اقدامات پرورش ، و آموزش به زنان بهتر
پذيرد صورت آموزشي برنامهريزيهاي تمام در
رشد ضروري عناصر از يكي و اساسي حق يك پرورش و آموزش
مساوي و كامل دسترسي از اطمينان.است اقتصادي و اجتماعي
اساسي و اصلي ساختار بعنوان بايد پرورش و آموزش به زنان
به رسيدن براي آنها اصلي وسيله و قدرت به زنان دستيابي
.شود شناخته صلح و پيشرفت جنسيتي ، برابري هدف
مردان با مقايسه در هنوز فراوان پيشرفتهاي وجود با
و آموزش به زنان دستيابي ميزان و نحوه ميان زيادي فاصله
زنان ميان در بيسوادي بالاي درصد كاهش.دارد وجود پرورش
از منتشره آمار براساس.است جهاني فوري نياز يك دختران و
كه ميشود زده تخمين اكنون يونسكو ، آماري موسسه سوي
تشكيل زنان را بيسواد بزرگسال نفر ميليون از 875 دوسوم
بيسواد زن تقريبا 3 زن هر 5 جنوبياز درآسياي.ميدهند
و آفريقا قاره زنان از نيمي كه ميشود برآورد و است
.بيسوادند هنوز عربي كشورهاي
.است كمتر جوان بزرگسال تعدادبيسوادان در جنسيتي اختلاف
دختران ميان بيسوادان تعداد تفاوت كه گفت ميتوان اكنون
بخشهاي از بسياري در سال تا 24 بين15 سني گروه پسران و
لاتين ، آمريكاي شمالي ، آمريكاي اروپا ، جمله از جهان ،
كم بسيار اقيانوسيه و شرقي آسياي و كارائيب درياي نواحي
.ندارد وجود تفاوتي اصلا يا و است
پكن شهر در سال 1995 در كه زنان كنفرانس چهارمين در
مساوي و كامل دستيابي به نياز كه شد مشخص گرديد ، برگزار
لازم كه است محدودهاي از 12 يكي پرورش و آموزش به زنان
آن رفع براي فورا جهاني سازمانهاي و دولتها است
.دهند انجام اقداماتي
سازمان كميسيونهاي سال 1997 ، نشست يكمين و چهل طول در
و سريعتر دستيابي براي كه نمودند توصيه زنان مورد در ملل
تمام در اساسي اقدامات پرورش ، و آموزش به زنان بهتر
نهايي ، نتيجهگيري در.پذيرد صورت آموزشي برنامهريزيهاي
كار بازار و پرورش و آموزش قطعي ارتباط به كميسيون
درآمد كاري ، گردشهاي روي كه نمود درخواست و كرده تاكيد
.پذيرد انجام بيشتري تحقيقات شغلي ، آتي فرصتهاي و ماهانه
بيسوادي كاهش *
زنان ميان در بيسوادي ميزان جهان ، ازمناطق بسياري در
كودكي دوران در آموزش به دسترسي عدم دليل به بزرگسال
زنان بيسوادي با مبارزه برنامهريزيهاي.است بالا بسيار
و اساسي آموزش به دختران دسترسي معطوف را خود توجه بايد
زنان دستيابي براين ، علاوه.نمايد آموزشي دوره اين خاتمه
وسايل و ابزار بكارگيري طريق از آموزشي بزرگ مراكز به
زمان از.ميباشد مبرم نياز يك دسترسي ، قابل مدرن
براي زيادي كوششهاي كشورها ، از دربسياري پكن كنفرانس
.است گرفته انجام زنان بيسوادي با مبارزه
بنگلادش ، كشورهاي شامل كه G-E ابتكاري برنامه طريق از *
و نيجريه مكزيك ، اندونزي ، هندوستان ، مصر ، چين ، برزيل ،
از %و 70 دنيا جمعيت از نيمي زندگي محل يعني پاكستان ،
دستيابي براي ويژهاي تلاشهاي ميشود ، دنيا بيسوادان
گرفتن نظر در با و پرورش و آموزش به افراد تمام
.است گرفته انجام زنان ، و دختران آموزش براي اولويتهايي
خانوار دختران براي كه است كشورهايي جمله از نيز نپال *
گرفته نظر در تحصيلي هزينه كمك روستايي دختران و فقير
اين امرآموزش در موفق روستايي دختران و زنان به.است
آموزگار عنوان به خود دهكده در كه ميشود داده امتياز
.شوند بكار مشغول
در كننده شركت زنان تعداد بوتسوانا ، در *
دور ، راه از وآموزش آموزشي پروژههاي سوادآموزي ، كلاسهاي
.است ازمردان بيشتر ملي ، كوششهاي بهدليل
غيررسمي مراكز ماهوارهاي ، مدارس بوركينافاسو ، در *
از %كه 50 شده سهميهبندي نحوي به پرورشي مراكز و آموزشي
.بدهند تشكيل دختران را دانشآموزان
نويسي نام درصد افزايش سبب ميدهدبه گزارش سنگال *
رسيده درصد به 9/52 درصد از 35 باسواد زنان دختران ، نسبت
.است
%كه 70 ميدهد گزارش بوتان ملي ، برنامههاي نتيجه در *
زنان آموزشي ، رسمي غير برنامههاي از كنندگان استفاده
.ميباشند
اساسي آموزش به جهاني دستيابي *
دنيا مناطق تمام در راهنمايي و ابتدايي كلاسهاي در شركت
اگر.است يافته افزايش پسران براي چه و دختران براي چه
و دختر دانشآموزان تعداد بين كشورها از بعضي در هنوز چه
.دارد وجود تفاوتهايي پسر
ميشود ديده فرهنگها از بسياري در هنوز سنتي نگرشهاي
فرستادن براي والدين كافي انگيزه فقدان آن نتيجه كه
.است مدرسه به خود دختران
تعداد.ميشود بيشتر جنسيتي تفاوت اين راهنمايي درمرحله
از بيشتر ميكنند ترك را مدرسه مقطع اين در كه دختراني
فقير مناطق يا روستايي مناطق در وضعيت اين كه است پسران
نياز زودهنگام ، بارداري و ازدواج.ميشود ديده بيشتر
آموختن و خانواده امرمعيشت در دختران كمك به خانواده
تحصيل ترك سبب كه است دلايلي جمله از شغلي مهارتهاي
.ميشود دختران
آموزش به دختران دستيابي براي مختلف كشورهاي تلاش بدنبال
از است ، يافته انجام متعددي اقدامات راهنمايي ، و ابتدايي
:جمله
كه آفريقايي دختران آموزش ابتكاري برنامه كامرون ، در *
بين در كه است توانسته رسيده ، نيز يونيسف تاييد به
موسسات در كه را دختراني تعداد و 1998 سالهاي 1997
اين طول در.دهد افزايش %نمودهاند 8 ثبتنام آموزشي
به %از 9 ميكنند تحصيل ترك كه دختراني درصد زماني دوره
.است يافته كاهش %6
آورده بوجود را فراگيري ابتدايي آموزش مشي خط اوگاندا *
و خانواده هر فرزند تحصيل 4 هزينه كه روش اين به است
مشروط ميكند تقبل را سرپرست از محروم خانواده فرزندان
خانواده دختر فرزندان دانشآموزان ، از نفر اينكه 2 بر
.باشند
دختران براي رايگان شبانهروزي مدارس ايران و الجزاير *
كه نمودهاند تلاش و كرده تاسيس چادرنشين و روستايي
.كنند جذب مدارس اين به را دختران
كلاسي برنامه و آموزشي برنامه در تغييراتي يمن و چين *
دانشآموزان نيازهاي بتوانند تا آوردهاند بوجود خود
.كنند برآورده را دختر دانشآموزان بخصوص
سال به 8 سال از 5 را اجباري تحصيلات دوره طول تركيه *
.است داده افزايش
براي آموزشي سفرهاي كه است كشورهايي جمله از نيز بنين *
.كردهاند آغاز را راهنمايي دوره آموزش اهميت تفهيم
براي قانوني اقدامات سيشل ، و اندونزي غنا ، آرژانتين ، *
سن 10 تا اجباري و رايگان آموزش به دختران مساوي دسترسي
.دادهاند انجام سال
مرحله در بيشتر كه دختران تركتحصيل درصد كاهش براي *
برنامه در مكزيك كشور ميافتد ، اتفاق راهنمايي آموزش
آموزش خود ، جديد برنامه در و داده تغييراتي خود آموزشي
بارداري مضرات و مفهوم از آگاهي و خانواده برنامهريزي
.است گنجانده نيز را زودرس
انجمن تنها ، مادران آموزش براي كنيا ، مناطق از بعضي در
.است آمده بوجود سيار مدارس
بالاتر تحصيلات به دسترسي *
دستيابي امر در عمدهاي پيشرفتهاي گذشته ، سال طول 20 در
جالب نكته.است پذيرفته انجام بالاتر سطوح در آموزش به
آموزش كه كشورهايي از دسته آن در كه است اين توجه
يافته ، افزايش آنها در تحصيلي دوره سومين يا دبيرستاني
دبيرستان مقطع در تحصيل براي كه دختراني و زنان تعداد
.است متقاضي مردان از بيشتر كردهاند ، ثبتنام
دورههاي در مردان از بيشتر %زنان 50 ناميبيا ، در *
.ميكنند شركت بالاتر آموزشي
كشورهاي از بسياري و آمريكا و زلاندنو كانادا ، در *
ميزان كارائيب ، درياي كشورهاي و لاتين آمريكاي اروپايي ،
%از 50 بيش دبيرستان ، آموزشي كلاسهاي در زنان شركت
.است يافته افزايش
ادامه براي كه دختراني تعداد اكنون كه داد گزارش ليبي *
.است بيشتر مردان از ميكنند سفر كشور از خارج به تحصيل
را دكترا دوره دانشپژوهان از %زنان 34 اكنون نروژ در *
.ميدهند تشكيل
از %كه 6/86 ميدهد گزارش الجزاير *
بالاتر سطوح در آموزش به دستيابي درصدد زن دانشآموزان
.هستند
فناوري و علم شغلي ، آموزشهاي *
و حرفهاي مشاغل در جنسيتي محدوديتهاي دنيا ، سراسر در
توانستهاند كه زناني از دسته آن حتياست شايع فني
سنتي شغلهاي به داوطلبانه كنند ، تحصيل فني دررشتههاي
در كه زناني تعداد همزمان و ميآورند روي زنان مناسب
.است محدود ميكنند ، شركت فني آموزش برنامههاي
براي خاصي ابتكاري برنامههاي كشورها از بسياري در
سنتي غير مشاغل در تحصيل به دختران تشويق و راهنمايي
:است آمده بوجود
به كامپيوتر و اينترنت آموزشي دورههاي استراليا ، در *
.است شده پيشنهاد كننده شركت دختران تعداد افزايش جهت
تا كرده آغاز فني رشتههاي در مثبتي فعاليتهاي زامبيا *
دختر دانشپژوهان فعاليتهاي برنامهها اين طريق از
.يابد افزايش
دختران تعداد كه ميدهند گزارش گرانادين و وينسنت سنت *
راهنمايي از پس سنتي ، غير درسي موضوعات در كننده شركت
.است يافته افزايش مدارس مشاوران
عملياتي برنامه و زنان) عنوان تحت برنامهاي هلند ، در *
بيشتري تعداد تا شده طراحي (فناوري19981995
.كنند انتخاب را فني و مهندسي رشتههاي دختران و زنان از
دانشگاهها در را وسيعي آموزشي برنامههاي كوبا *
مهارتهاي آموختن به آموزش ، ضمن زنان تا نموده طرحريزي
.بپردازند نيز شغلي
نژادي تبعيض رفع *
جنسي تبعيضات از دولتها شناخت و آگاهي ميزان اكنون
و برنامهها در هم كه آموزشي (سيستم) سامانه در موجود
افزايش شده ، ديده مدرسان نگرش نحوه در هم و آموزشي كتب
انجام تبعيضات اين رفع براي كه تلاشهايي در.است يافته
طرحريزي را متفاوتي برنامههاي مختلف كشورهاي گرفته ،
:كردهاند
جنسيتي حساسيتهاي كاهش براي كه كارگاههايي كنيا در *
جنسيتي آگاهيهاي در پيشرفتهايي بروز سبب شد ، تشكيل
.گرديد مدارس و آموزگاران
تا شد تشكيل تحقيقاتي كميسيونهاي لوكزامبورگ در *
با كشور آموزشي (سيستم) سامانه كل در را جنسيتي تعصبات
آزمايش به آمادگي دوره كودكان بازيهاي گرفتن نظر در
.بگذارند
جهت به خاصي آموزشي نشستهاي و كميسيونها دركلمبيا *
جنسي مسائل موضوعاتفاقد شناسايي
ويراستارانو مدرسين ، مثل هدف گروههاي وجنسيتيبراي
.است آمده بوجود ارتباطي مشاغل
ملل سازمان:منبع
پيروزبخت معصومه:ترجمه
|