نيست " خالي جاي يك " فقط مشكل ،
پاركينگ مديريت در نو يافتههاي
ميآيد ، ميان به شهري ترافيك مشكلات از صحبت كه هنگامي
و معابر شبكه در نقليه وسايل كند حركات خيابانها ، شلوغي
ذهن به كه است نكاتي اولين شهري معابر شبكه پايين ظرفيت
يكي شهر در نقليه وسايل پارك كه صورتي در.ميكند خطور
با روزه همه ترافيك مهندسين كه است عديدهاي مشكلات از
.هستند روبهرو آن
اداري/تجاري مراكز بخصوص بزرگ شهرهاي در بيشتر مشكل اين
قبيل از عمده كاربريهاي قرارگيري زيرا.است مشهود شهرها
شهر ، مركز در خريد عمده مراكز و تجاري و اداري كاربريهاي
و است گرديده شهري درون روزانه سفرهاي جذب بيشترين موجب
افزايش نسبت همان به نيز زمين قيمت تقاضا ، افزايش با
وسايل پارك براي شهري فضاي دادن اختصاص لذا مييابد ،
.ميرسد طراحان ذهن به كه است فكري آخرين نقليه
تسهيلات ايجاد در سرمايهگذاري كه است دليل همين به
نيست شهري فضاهاي باتوسعه همگام نقليه وسايل پارك براي
بياندازه تراكم سبب سرمايهگذاري در تعادل عدم واين
.ميشود شهرها مراكز در نقليه وسايل
ميشود شهر مركز وارد خود نقليه وسيله با فرد كه هنگامي
روبهروميگردد ، فضا وجود عدم با نقليه وسيله پارك براي
صورت به مقصد به ممكن محل نزديكترين در را خود وسيله لذا
كيست؟ مقصر ميان اين در براستي.مينمايد پارك غيرقانوني
ظرفيت عمل اين با و كرده تخلف ناچار به كه رانندهاي
يا و داده قرار تاثير تحت بشدت را معابر شبكه
كافي دقت كاربريها مكانيابي در كه برنامهريزان
براي تسهيلات ايجاد در كه ترافيك مهندسان يا و نداشتند
كه ميرسد نظر بهورزيدهاند قصور نقليه وسايل پارك
شهرمان در ناهنجاري اين آوردن بوجود موجب هم با همگي
.شدهايم
وسايل پارك نياز مورد فضاي تعيين براي برنامهريزي *
نقليه
شهري 40 معابر در نقليه وسايل حركت سرعت متوسط اگر
متوسط طور به اتومبيل هر و شود فرض ساعت در كيلومتر
به گفت ميتوان بپيمايد ، را راه كيلومتر سالانه 000/20
معابر شبكه از كيلومتر درروز 55 اتومبيل هر طورمتوسط
هر روز هر در حركت ، سرعت به توجه با ميپيمايد ، را شهري
حركت در را عمرش از دقيقه پانزده و ساعت يك تنها اتومبيل
به نياز باقيمانده دقيقه و 45 ساعت براي 22 و ميباشد
.باشد ساكن صورت به آن در كه دارد فضايي
متوسط طور به اتومبيل هر براي برنامهريزيها در طرفي از
وسايل تعداد اگر.ميشود گرفته نظر در فضا مربع متر 14
مورد فضاي باشد ، وسيله ميليون يك تهران در شخصي نقليه
با 14 معادل رقمي به نقليه وسايل براي تهران در نياز
اين در كه داشت توجه بايد.ميرسد مترمربع ميليون
ولي است نشده گرفته نظر در عمومي نقليه وسايل محاسبات
.باشد مشكلات عمق بيانگر ميتواند تنهايي به خود رقم اين
مشكل و موتوري نقليه وسايل شتابگونه رشد به توجه با
متعدد كشورهاي شهري ، ارزنده فضاهاي در آنها پارك
راهحلها.داشتهاند مشكل اين با را گوناگوني برخوردهاي
كشور مانند شهروندان ، به نقليه وسيله فروش در محدوديت از
نقليه وسيله صاحب ميتوانند كساني تنها آن در كه ژاپن
خارج نقليه وسيله پارك براي فضا حداقل 2 بتوانند باشندكه
را منزل در ديگري و كار محل در يكي رو سواره سطح از
وسايل پارك و تردد تامحدوديتهاي گرفته باشند ، داشته
ايران ، ميان اين در.است موجود شهري ، فضاهاي در نقليه
و است مطرح جهان در شهر كلان يك عنوان به كه تهران بخصوص
در روزه همه موتوري نقليه وسيله ميليون از 5/1 بيش شايد
چه نقليه وسايل پارك مشكلات ميكنند ، تردد و فعاليت آن
كنترل ديدگاه از چه و برنامهريزي و طراحي نقطهنظر از
كلان تنها تهران شهر شايد.است نشده ديده جدي صورت به
با رابطه در واحد سياستگذاري يك آن در كه باشد دنيا شهر
.است نشده تجربه نقليه وسايل
جامع برنامهاي داشتن تهران ، شهر ترافيك مشكلات حل براي
وسيله پارك مناسب فضاي طراحي و برنامهريزي خصوص در
است امري حاشيهاي پارك مديريت همچنين و نقليه
به ميتوان كه است عامل دو اين تنهاتوسط و اجتنابناپذير
ترافيك موجود ناهنجار وضعيت ساماندهي و دادن نظم سمت
وسيله هر شد ، گفته كه همانگونه.برداشت موثر شهرگامي
از شبانهروز در دقيقه و 45 ساعت متوسط 22 طور به نقليه
فضاي شهري طراحيهاي در بايد پساست حركت بدون را عمرش
شايد.داشت نظر در نقليه وسايل پارك براي را مناسبي
بالاتري اهميت درجه از نقليه وسيله پارك فضابراي طراحي
وسيه حركت تامين منظور به معابر شبكه طراحي به نسبت
.باشد برخوردار نقليه
براي نياز مورد فضاي تعداد كه ، است اين توجه قابل نكته
اساس بر شده ، ارائه كاربريهاي در نقليه وسايل پارك
در شخصي نقليه وسايل مالكيت ضريب كه است كشوري معيارهاي
توجه با طرفي از ولي ميباشد ، ايران از بيشتر عمدتا آن
جوابگوي نميتواند ايران در عمومي نقل و حمل اينكه به
در زائد شهري درون سفرهاي اينكه و باشد شهري درون سفرهاي
است ، يافته توسعه كشورهاي از بيشتر مراتب به ما كشور
عنوان به شخصي نقليه وسيله هنوز ايران در ميگردد مشاهده
و است مطرح شهري درون سفرهاي جابجايي براي موفق وسيله يك
نقليه وسايل خريد براي تقاضا بودن بالا ديگر سويي از
سوي به نيز ما كشور كه است مساله اين دهنده شخصي ، نشان
شهري درون سفرهاي انجام براي شخصي نقليه وسيله به اتكا
انبوه توليدات ميزان به توجه ديگر طرف از.ميرود پيش
خارجي خودروهاي ورود و اخير سال چند در داخلي خودروهاي
ما كه است مطلب اين بيانگر همگي دور نهچندان آينده در
نقليه وسايل مالكيت ضريب با شد خواهيم كشوري بزودي نيز
.يافته توسعه كشورهاي حد در شخصي
خارج در نقليه وسايل پارك براي نياز مورد فضاي تامين *
كاربريها از
مطرح كاربريها از خارج نقليه وسايل بحث كه هنگامي
را فضاهايي اينكه اول.ميآيد وجود به حالت دو ميگردد ،
حجم كه شهر مختلف نقاط در نقليه وسايل پارك منظور به
/تجاري مراكز مانند است زياد نقاط آن در روزانه سفرهاي
را روش اين.داد اختصاص سوارهرو سطح از خارج در اداري
كه مينامند "حاشيهاي غير پاركينگهاي" دراصطلاح
فضاهايي دوم و است عمومي پاركينگهاي بصورت معمولا
با را آنها ميتوان كه شهري معابر شبكه درحاشيه هستند
در كه داد اختصاص نقليه وسايل پارك به قبلي ، بررسي
انجام با.ميشود گفته حاشيهاي پارك آن به اصطلاح
بخصوص شهرها در را ترافيك مشكلات ميتوان روش ايندو
كه گردد توجه بايد ولينمود حل زيادي حد تا كوچك شهرهاي
و دقيق مطالعاتي براساس بايد حالت دو هر در فضاها اين
به است ممكن زيرا گيرد ، انجام شهري فضاي جانبه همه بررسي
فضاي نمودن كنترل يا و معابر حاشيه در فضا وفور علت
يابالعكس و ناموفق غيرحاشيهاي پاركينگهاي معابر ، حاشيه
.باشد
خيابانها حاشيه در شده پارك نقليه وسايل كنترل روشهاي *
حالت ، دو در معابر شبكه درحاشيه نقليه وسايل پارك كنترل
در است ، مطرح نقليه وسيله درپارك "محدوديت" و "ممنوعيت"
به مجاز عنوان هيچ تحت نقليه وسايل رانندگان اول حالت
عمدتا كه معابر حاشيه در نقليه وسايل پارك يا و توقف
مانند ميگردند شامل را شهر اصلي و شرياني راههاي
... و عمومي نقل و حمل ويژه شهري ، خطوط درون بزرگراههاي
نقليه ، وسايل پارك در محدوديت حالت در.نميباشند
:كرد اعمال عمده روش سه از ميتوان را محدوديت
:نقليه وسايل پارك زمان مدت در محدوديت -1
است مجاز نقليه وسايل پارك آن در كه شده تعيين زمان
نحوه پذيرد ، انجام پاركينگ گسترده مطالعات براساس بايد
.نميگنجد مقاله اين درحوصله مطالعه اين انجام
نيم از معمولا نقليه وسايل پارك زمان مدت در محدوديت
متغير (خيابان وعملكرد بهنقش توجه با) ساعت تا 2 ساعت
ونصب معابر حاشيه در كشي خط طريق از محدوديت و است
وسايل و ميگردد مشخص انتظامي اطلاعرساني تابلوهاي
توسط شده اعلام زمان مدت در وسيله پارك به مجاز نقليه
و مزايا.ميباشند شده اعلام ساعات در و تابلوها اين
خلاصه زير شرح به ميتوان را روش اين از استفاده معايب
.نمود
مزايا *
معابر حاشيه از ميتواند نقليه وسايل از بيشتري تعداد *
پارك محل زيرا نمايد استفاده نقليه وسايل پارك منظور به
.نيست مشخص پاركينگ بلوكهاي بصورت كشي خط با
.است نسبتاپايين آن نگهداري و حفظ و روش اعمال هزينه *
.نيست روش اجراي براي خاصي تاسيسات به نياز *
.نمينمايد ايجاد بصري آلودگيهاي *
معايب *
اين در زيرا.مامورين توسط قانون اجراي خصوص در مشكلات *
آنها توقف زمان و نقليه وسايل شماره بايد مامورين روش
.دهند انجام محل در را محاسبات و ثبت مرتبا را
.نميشود دريافت رانندگان از كنترل و اجرايي هزينههاي *
:پاركومتر توسط توقف زمان در محدوديت -2
زمان مدت كردن محدود و معابر حاشيه در پاركومتر نصب با
شده پارك نقليه وسايل براي زماني محدوديت ميتوان توقف ،
.نمود اعمال
در محلي خيابانهاي براي زماني محدوديتهاي كلي طور به
مراكز اطراف محلي خيابانهاي و ترافيك محدوده طرح حاشيه
مكان معمولا معابر اين زيرا ميگيرد ، انجام شهرها
اشغال سرعت به و ميباشند نقليه وسايل پارك براي مناسبي
اعمال معابر اين در زماني محدوديت چنانچه.ميگردند
رانندگان كه نقليهاي وسايل به معابر اين حاشيه نگردد ،
ميكند ، پيدا اختصاص دارند توقف قصد روز تمام در آنها
.مغازهداران و شركتها يا و ادارات كارمندان مثلا
موجود فضاهاي از همگاني استفاده و عدالت حفظ منظور به
.ساخت محدود توقف زمان نظر از ميتوان را معابر اين شهري ،
براي رايگان پارك صورت به تابلو روش از محدوديت اين حال
توقف زمان مدت قبال در اينكه يا و باشد كوتاه زمان مدت
.گردد دريافت وجهي رانندگان از
توقف قصد كه نقليهاي وسايل كليه كه ميگردد سبب روش اين
به و دور محل از دارند را (ساعت يك از بيش)طولاني
از حتي يا و رفته سوارهرو سطح از خارج پاركينگهاي
خود سفرهاي انجام منظور به عمومي نقل و حمل سيستمهاي
به پاركومتر از استفاده معايب و مزايا.نمايند استفاده
زير شرح به ميتوان را توقف زمان در محدوديت اعمال منظور
:نمود خلاصه
مزايا *
فضاهاي و شده مشخص كشي خط توسط نقليه وسيله پارك محل *
.است شناسايي قابل رانندگان براي راحتي به خالي
و بوده رويت قابل پاركومتر طريق از زماني دوره پايان *
كمتري انساني نيروي به لذا است ، كنترل قابل راحتي به
.ميباشد نياز
كنترلكننده ، پرسنل حقوق و دستگاهها نگهداري و حفظ هزينه *
.ميشود دريافت نقليه وسايل صاحبان از
كاسته شخصي نقليه وسايل توسط شهري درون سفرهاي حجم از *
پارك قبال در وجه پرداخت به ملزم رانندگان زيرا ميشود ،
.ميگردند خود نقليه وسايل
مدت و توقف هزينه پارك ، نرخ تعيين در انعطافپذيري *
معابر شبكه نقش و تقاضا اساس بر ميتواند توقف زمان
تعيين خاص محلهاي براي را بالاتري هزينه و گردد تنظيم
.نمود
را راحتيمحلتوقف به ميتوان پاركومتر پوشاندن با *
رانندگان براي راحتي به ممنوعيت اين و كرد اعلام ممنوع
.است تشخيص قابل
حتيدربيشتراوقات و سريعا ميسازد ملزم را رانندگان *
محل از را خود نقليه وسايل شده تعيين زمان پايان از قبل
.سازند دور
معايب *
.است بالا لوازم نصب و خريداري براي ابتدايي هزينه *
.است بالا نسبتا نگهداري و حفظ هزينه *
رساندن آسيب از جلوگيري منظور به كنترل و نظارت هزينه *
.است زياد دستگاهها به
به مامورين توسط پرداختي وجوه جمعآوري به مداوم نياز *
به نياز (سكهاي پاركومترهاي در)است منظم و مرتب طور
.دارد تاسيسات
.ميكند ايجاد بصري آلودگي *
حاشيهاي پارك مجوز ارائه -3
خود ، مسكوني منازل كنار در نقليه وسيله پارك امكان عدم
ساكنان يا و تجاري محدوده ساكنان عمده مشكلات از يكي
بايد نهتنها افراد اين.ميباشد ترافيك طرح حاشيه محلات
محل خيابان در شده پارك نقليه وسايل ناهنجار وضعيت با
عدم آنها عمده مشكلات از يكي بلكه شوند ، سازگار سكونتشان
نميتوان و ميباشد نقليهشان وسيله پارك براي فضا وجود
در را خود شخصي نقليه وسايل روزه همه كه داشت انتظار
در وجه دريافت طرفي از.نمايند پارك عمومي پاركينگهاي
نميتواند فرد منزل درب مقابل در نقليه وسيله پارك قبال
.باشد عادلانه سيستم يك
شهروندان ، از دسته اين پاركينگ مشكلات حل منظور به
پارك مجوز و نمود شناسايي را معابر اينگونه ميتوان
.نمود ارائه خيابان ساكنين به نقليه وسيله
به الصاقي كارت يا و برچسب صورت به ميتواند مجوزها اين
.باشد ساكنين اتومبيلهاي جلوي شيشه
:نمود خلاصه زير شرح به ميتوان را روش اين معايب و مزايا
مزايا *
.است پايين نسبتا مجوز ارائه هزينه *
.نمينمايد بصري آلودگي ايجاد *
زيرا است ، مسئولين كنترل تحت نقليه وسيله پارك زمان *
.باشند اوج غير ساعات براي ميتوانند مجوزها
.است مشخص و كنترل قابل شده پارك نقليه وسايل تعداد *
.هستند شناسايي قابل راحتي به متخلف رانندگان *
معايب *
.نشناسند را سيستم كه است ممكن محله به ناآشنا رانندگان *
نقليه وسايل صاحبان توسط مامورين كنترل و نظارت هزينه *
.نميگردد پرداخت ساكنين يا و
روي تبليغات طريق از آنكه مگر نيست ، درآمدزا سيستم *
.باشد برچسب
وسايل پارك كنترل از نمونه چند تنها شده ياد روشهاي
اين از يك هر اعمال كه است ، شهري معابر شبكه در نقليه
.پذيرد انجام جامع طرح يك اساس بر و مطالعه با بايد روشها
زمانهاي اساس بر ميتواند حاشيهاي پارك محدوديتهاي
در شبكه ظرفيت حداكثر از و گردد اعمال نقليه وسايل تردد
و محدوديت نمودن اعمال با لذا شود ، بهرهگيري اوج ساعات
كاهش در ذيل اصلي هدف دو به نقليه وسايل پارك در ممنوعيت
:رسيد خواهيم شهرها ترافيك معضلات
تشويق و شهر مراكز در شخصي نقليه وسايل با سفرها كاهش *
عمومي نقل و حمل سيستمهاي از استفاده در
.اوج ساعات در شهري معابر شبكه ظرفيت افزايش *
حل راه تنها شهرها ، ترافيك و نقل و حمل مشكلات حل براي
تردد حال در نقليه وسايل حركت سرعت افزايش و معابر تعريض
نمودن برطرف اوقات بيشتر در بلكه نيست ، معابر شبكه در
(معابر در شده پارك نقليه وسايل)ساكن ترافيك مشكلات
.است چاره راه كوچك شهرهاي در خصوص به
صديقي اسفنديار
|