ميكنيم؟ مقاومت تغييرات مقابل در چرا
سازمان در افراد كارايي بالابردن براي رهنمود 7
باشيد؟ خوبي شنونده ميتوانيد آيا
كودكان ادراري شب مشكل
با زنداني نگاران روزنامه خانوادههاي
ميكنند ملاقات مجلس نمايندگان
به نسبت مردم بياعتمادي :شمسالواعظين
است مخاطرهآميز ملي رسانههاي
ميكنيم؟ مقاومت تغييرات مقابل در چرا
آن برابر در مختلف واكنشهاي و تغيير فرهنگ بر مقدمهاي
نوگرايي براساس پذيرندگان گروهبندي :توضيح
كاركرد و ساختار در آن طي كه است فرايندي اجتماعي تغيير
شامل فرايند اين.ميآيد بوجود دگرگوني اجتماعي نظام يك
:ميباشد زير پي در پي مرحله سه
خلق نوين روشهاي و افكار آن طي كه است مرحلهاي:ابداع
.ميكنند پيدا توسعه يا و شده
اعضاي به جديد وايدههاي افكار آن طي كه فرايندي:نشر
.ميشوند داده انتقال اجتماعي نظام
قبول يا و رد نتيجه در كه هستند تغييراتي:پيامدها
.ميآيند بوجود اجتماعي نظام درون نوآوري
تغيير و فرهنگ
قوام و ناپذير تغيير جنبه يك است ، جنبه دو واجد فرهنگ
مردم شديد مقاومت با آن در تغييري كوچكترين كه يافته
و سنن باورها ، اعتقادات ، همان جنبه اين.ميشود روبهرو
لباس ، زبان ، مذهب ، مانند است مردم ديرينه نظام و آداب
اين از و ديرينه رسوم و عادات آموزشي ، و تربيتي بنيادهاي
تغيير فرضا كه ميشود مشاهده جنبه اين به توجه با.قبيل
باشد غيرممكن شايد كاري مردم اعتقادات و زبان و مذهب در
عدم.نيست تعميمپذير البته كه استثنايي شرايط در مگر
مقاومت و شمسي هجري تاريخ جاي به شاهنشاهي تاريخ پذيرش
فرهنگ همين از بخشي استقامت حكايتاز آن برابر در شگرف
.دارد ناپذير تغيير
عناصر از بعضي تغييرپذيري از است عبارت فرهنگ دوم جنبه
آن ، براساس و ثابت فرهنگ سايه در كه معني اين به.آن
و نيستند اساسي چندان كه دارند وجود گوناگوني اعتقادات
منسوخ و كهنه جالبتر يا و بهتر اي پديده بروز محض به
فرهنگ يا تقليدي فرهنگ را فرهنگ از بخش اين.ميشوند
كه است رهگذر همين از واقع در و مينامند روبنايي
مسيري در راستين اعتقادات با مترقي جامعهاي ميتوان
در حتي فرهنگي سلطه طريق از برعكس يا و آورد بوجود صحيح
.ساخت وارد خلل مردم استوار فرهنگ
فرهنگ تغيير برابر در مقاومت كه اندازه همان به
در سرعت دارد احترامي قابل و والا ارزش جامعه زيربنايي
اساس و ميشود مربوط روبنايي فرهنگ به كه تغييراتي پذيرش
اهميت و ارزش داراي ميشوند ، محسوب جوامع پيشرفت و توسعه
.است زيادي
نوآوريها با مختلف افراد برخورد نحوه
همزمان اجتماعي ، نظام اعضاي تمام ميدهد نشان بررسيها
زمان ، طول در و ترتيب به بلكه نميكنند قبول را نوآوري يك
برحسب را آنها ميتوان بنابراين.ميپذيرند را نوآوري
:نمود زيرطبقهبندي نمودار صورت نوآوريهابه پذيرش زمان
جسور:نوآوران
كه است نوآوراني ذاتي صفت بودن جسور ميدهد نشان مشاهدات
را آنها علاقه همين.ميباشند جديد ايدههاي آزمون مشتاق
خود ، محلي همقطاران دايره از خروج با تا ميسازد وادار
معمولا شوند ، وارد جهانشهريتري اجتماعي روابط درون به
ميباشد ، زياد نوآور افراد ديگر با آنها دوستي و ارتباط
.سازد دور هم از را آنها جغرافيايي فواصل كه چند هر
دسترسي امكان:اول.است پيششرطهايي نيازمند بودن نوآور
فني دانش كاربرد و درك توانايي:دوم كافي ، مالي منابع به
.پيچيده
با شخصي ، چنيناوست بودن جسور همان نوآور مشخص ارزش
نوآور.ميرود خطر استقبال به و بوده بيپروا و جرات
نتيجه كه را اتفاقي شكستهاي تحمل توانايي بايد همچنين
.باشد داشته است ناموفق پذيرشهاي
معتبر:پذيرندگان نخستين
با بيشتري يكپارچگي نوآوران ، از بيش پذيرندگان ، نخستين
اجتماعي ، نظامهاي بيشتر در.دارند محلي اجتماعي نظام
رهبري ديگري ، گروه هر از بيش پذيرندگان از گروه اين
براي مستعد ، پذيرندگان معمولا.دارند دست در را افكار
.ميكنند مراجعه گروه اين به مشورت ، و اطلاعات كسب
جديد ، ايده ازكاربرد پيش افراد ، از بسياري
مشورت قابل افرادي عنوان به را نخستينپذيرندگان
با چنداني فاصله نظرنوگرايي ، از گروه اين زيرا.ميدانند
نقش اجتماعي نظام اعضاي براي و ندارند نظام متوسط افراد
احترام داراي خود همقطاران نزد در آنهادارند الگو
.ميباشند
دورانديش: زودپذير اكثريت
اجتماعي ، نظام متوسط قشر اعضاي از پيش زودپذير ، اكثريت
ديگر با پيوسته گروه ، اين افرادميپذيرند را نوآوري
مقام داراي ندرت به اما ميباشند ، ارتباط در خود همفكران
رابط به را آنها زودپذير اكثريت پايگاه.هستند رهبري
.است كرده تبديل نشر ، فرايند در مهمي
ايدهاي كامل پذيرش از پيش زودپذير ، اكثريت گروه افراد
تصميمنوآوري زمان طول ميباشند ، دورانديش بسيار جديد ،
.است زودپذيران و نوآوران از طولانيتر نسبي بهطور آنان ،
.ميپذيرند را نوآوري دورانديشانه ، اشتياقي با آنها
شكاك:كندپذير اكثريت
نظام متوسط افراد از پس را نوآوري كندپذير ، اكثريت
نيازهاي دليل به است ممكن پذيرش ، اين ميپذيرند ، اجتماعي
.باشد اجتماعي نظام از ناشي فزاينده فشار با و اقتصادي
از پيش تا و نگريسته نوآوري به ترديد با گروه ، اين افراد
.نميپذيرند را آن اجتماعي نظام افراد اكثريت پذيرش
باشند نوآوري مويد حتما بايستي اجتماعي ، نظام هنجارهاي
را آنان.كنند قبول را نوآوري كندپذير ، اكثريت تا
اما كرد ، ترغيب جديد ايدههاي از استفاده به ميتوان
.است ضروري همقطاران فشار آنها پذيرش براي
سنتي:ديرپذيران
هيچ به آنان ميپذيرند ، را نوآوري كه هستند گروهي آخرين
تمام به نسبت و نداشته برعهده را افكار رهبري وجه
مرجع نقطه و بوده ديد محفليترين داراي پذيرا ، گروههاي
نسلهاي عملكرد براساس آنان تصميمات.است گذشته آنان
افرادي با معمولا اشخاصي چنين.ميشود اتخاذ پيشين
كه زماني.باشند سنتي ارزشهاي داراي كه دارند ارتباط
نوآوري ، آن است ممكن ميپذيرند ، را نوآوري ديرپذيران
از استفاده دنبال به آنان و باشد شده كهنه نوآوران ، براي
.باشند جديدتري ايده
يعقوبي جعفر
: منابع
نشر مركز:تهران ترويج ، مباني.ايرج محمدي ، ملك -1
دانشگاهي ، 1372
انتشارات:شيراز نوآوريها ، رسانش.عزتالله كرمي ، -2
شيراز ، 1369 دانشگاه
سازمان در افراد كارايي بالابردن براي رهنمود 7
سازمانهاي ديرينه مشكلات از يكي كارايي ، كاهش :اشاره
بودن طولاني به توجه با.است...و توليدي صنعتي ، خدماتي ،
بايد ميباشد ، ساعت تا 8 از 6 متوسط بهطور كه كار ساعت
كارايي چقدر كاركنان شده طي ساعات مقابل در شود مشخص
در موثر عوامل مهمترين از برخي زير مقاله.دارند
.است برشمرده را كاركنان كارايي بالابردن
***
تحصيلي مدرك به كارمندان اكثر حرفه نوع:شغل به علاقه -1
علاقه عدم باعث درنتيجه ندارد ، ارتباطي هيچ تخصصشان و
سازمان با را خود فردميشود سازمان و حرفه به كاركنان
به بيكاري از فرار بخاطر است ممكن يا و نميداند يكي
.است شده كار به مشغول سازمان اين در ناچار
ايجاد:سرپرستان و مديران طرف از وتحميل فشار عدم -2
ميباشد اصلي مشوقهاي از يكي سازمانها در انساني روابط
اين.است رسيده اثبات به مساله اين مختلف مطالعات در كه
از اجبار و تحميل شاهد سازمانها در ما كه است حالي در
زيردستان بر كه هستند مايل مديران.هستيم فرادستان طرف
نه مدير هر اصلي وظيفه كه صورتي در باشند داشته تسلط خود
ديگران بر بتواند تا است رهبري بلكه زيردستان بر نفوذ
.بگذارد تاثير
يك كاركنان:سازمان تصميمگيريهاي در كاركنان دخالت -3
آنها به سازمان و هستند مفيد كه كنند احساس بايد سازمان
و بگيرند درنظر واحد كل يك را سازمان و خود.دارد احتياج
مشاركت با صورت اين در بدانند خود آن از را سازمان اهداف
.كنند كمك عالي مديران به ميتوانند تصميمگيري در
كه است اين كارمندان بيشتر مشكل:شغلي زمينه در تخصص -4
فعاليت به مشغول دارند تخصص كه آنچه از غير سمتي در
را اول حرف تخصص كه فني رشتههاي در مخصوصا هستند ،
يك كار نميتواند رياضي ليسانس يك مثال بهعنوان.ميزند
.دهد انجام را كامپيوتر مهندس
رشتههاي در:كار براي اوليه شرايط و وسايل امكانات ، -5
براي اوليه امكانات يكسري به نياز فني و آزمايشگاهي
.دارد افراد كارايي در اساسي نقش كه ميباشد كاري توسعه
باعث كار ساعت بودن طولاني:كار نوع با متناسب ساعات -6
در ميشود ، افراد در پرخاشگري و كمكاري و خستگي ايجاد
هيچ افراد مفرط ، خستگي و كار ساعات بودن طولاني صورت
كار زير از و ندارند كار دادن انجام براي علاقهاي
.ميدهند هدر را خود وقت يا ميكنند شانهخالي
ما كشور عمده مشكل:باشد شغل يك داراي بايد فرد هر -7
از اعم افراد بودن شغله چند اخير سال چند در بخصوص
ما مردم دليل بههمين.است...و دانشجو معلم ، كارمند ،
كارهاي به و نميكنند مشخص كار يك صرف را خود انرژي تمام
زودتر و ميآيند كار سر دير درنتيجه مشغولند مختلفي
.ندارند خود حرفه به كافي دقت و توجه و ميروند
و هدايت رهبري ، در حياتي نقش مديران گفت ميتوان بطوركلي
محيط يك ايجاد با ميتوانند و دارند سازمان در كارآمدي
مادي نيازهاي به توجه و كاركنان در علاقه ايجاد دوستانه ،
اهداف تا نمايند جلب را آنها شغلي رضايت آنها ، معنوي و
كارايي حداكثر با پويا سازماني و شود تامين بهتر سازمان
.باشند داشته مطلوب
بنيسي -پريناز
آموزشي مديريت ارشد كارشناسي دانشجوي
باشيد؟ خوبي شنونده ميتوانيد آيا
فلوريدا ، در زمستاني اقامت دوره يك از پس شوهرم خانواده
تماس يك طي مادرشوهرم و بودند برگشته نيويورك به تازه
راجع ميخواهد گفت و داد اطلاع من به را ورودشان تلفني
اينطور اوكند صحبت من با داشتند كه پرمخاطرهاي سفر به
اولين.بود وحشتناك چقدر كه نميدوني:كه كرد شروع
.بوديم شمالي كاروليناي در شد خراب ماشين كه دفعهاي
.افتاديم راه و كرديم تعمير زحمت به را ماشين
همه از وحشتناكتر.شد خراب ماشين بعدي درايالت دوباره
ميكردم فكر كن باور شد خراب پل روي ماشين كه بود زماني
.رسيد نخواهم خانه به هرگز
از يكي تا شدم آماده و بود وحشتناك خيلي:دادم پاسخ من
زنگ كه كنم تعريف بود داده رخ برايم كه مشابهي اتفاقات
بود شده مجبور كه او و آمد در صدا به مادرشوهرم خانه در
گوش حرفهايم به اينكه خاطر به:گفت كند ، خداحافظي بامن
با نكردي سعي كه متشكرم همه از بيشتر و متشكرم دادي ،
ابراز من با افتاده ، اتفاق برايت كه وقايعي از يكي تعريف
.كني همدردي
به روز تمام.گذاشتم را گوشي.شد سرخ شرم از من گونههاي
.كردم فكر بود ، نهفته آن در كه حقيقتي و شوهرم مادر كلام
شرايط در من خود كه افتاده اتفاق بارها و بارها شايد
تعريف با ميخواستم كه زماني درست و گرفتم قرار مشابهي
طرف كنم ، دل درد كسي براي افتاده ، اتفاق كه حادثهاي
حادثه همين درست" گفتن با و كرده قطع مرا حرف فوري مقابل
از پس و نموده ماجرا تعريف به شروع "افتاد اتفاق من براي
حق فرزندان درباره داريم ما كه ميشدم متوجه دقيقه چند
.ميكنيم صحبت.. و بداخلاق رئيس ناشناس ،
چه كه ميدونم" گفتن با همدلي و همدردي ابراز معمولا
ابراز چگونه كه مساله اين در و ميشود آغاز "داري احساسي
ميشود ، اشتباه كاذب همدردي و همدلي با واقعي همدردي
سعي كه نيست اين از طبيعيتر كلامي هيچ است آسان بسيار
كه بدهيد اطمينان او به و داده دلداري را دوستتان كنيد
شبيه ظاهر در ميافتد اتفاق كه فجايعي و حوادث.نيست تنها
هر ميبينيم كنيم فكر آنها به دقت به اگر اما.هستند هم
.است فرد به منحصر انسان انگشت اثر مانند حادثهاي
مشابه جملات يا و "ميكنم احساس را تو درد من" جمله گفتن
بگوييد اما.باشد كردن نصيحت براي مقدمهاي ميتواند
ميسوزد ، تب در شما فرزند شب نيمه در كه زماني آيا ببينم
زبان از را مشابه حادثهاي ماجراي كه داريد علاقه
.بشنويد دوستتان
احساس وقتي كه است اين داريم ، را آرزويش ما همه كه آنچه
و هستيم آشفته و سراسيمه ميكنيم احساس يا ميكنيم ، ضعف
.كنيم صحبت دوستي با هستيم ، خوشحال خيلي حتي يا
به ميتوان كه است احساسي همدلي و همدردي خوشبختانه
صحبت شوهرم مادر با كه زماني از مثال بطور.آموخت آساني
كه كنم قطع را صحبتم هم حرف زماني كه گرفتم تصميم كردم ،
و كنم عمل صحبتم طرف خواست مطابق كه يادگرفتمبخواهد او
توجه چهرهاش حالت و او تنصداي اشارات ، اظهارات ، به
همدردي و همدلي احساس از كه آموختم همچنين.باشم كرده
.كنم استفاده دارد ، ضرورت كه زماني ديگران
زدم تلفن دوستم به.ميكردم دلتنگي و كسلي احساس بعد روز
تمركز كارم در نميتوانم و هستم عصبي بسيار:گفتم و
برايم خودت حال به راجع داري دوست:گفت او.باشم داشته
.كردم صحبت به شروع سپس و كردم مكث لحظهاي.كني صحبت
توجهش و صبر خاطر به او از شد تمام صحبتهايم كه وقتي
:داد پاسخ هستي؟ حال چه در تو:پرسيدم و كردم تشكر
او كه ميدانستم.كنيم صحبت فردا من به راجع ميتوانيم
و همدردي يك واقع در او پاسخ و دارد صحبت به نياز نيز
.بود همدلي
زنان نشريه :منبع
پيروزبخت معصومه :مترجم
كودكان ادراري شب مشكل
براي كه است عديدهاي مشكلات داراي كودكان تربيت و تعليم
تجارب از استفاده و كارشناسي بحث آنها از كدام هر رفع
الزامي فن اهل اساتيد و روانشناسان عقايد و موفق والدين
و نگران بشدت را والدين كه حاد مشكلات از يكي است
نشر پزشكان.است كودكان ادراري شب عارضه ميكند ناراحت
يا "ادراري شب" شب هنگام را ادرار بياختيار و ناخودآگاه
فرزند رنج موجب كه عارضه اين اصولا.ميگويند "انورزي"
نقيصه يك يا و جسماني عارضه يك است والدين نگراني و
يا و عاطفي رواني ، مشكلات بعضي از ناشي بلكه نيست موروثي
شب.ميبرند رنج آن از كودكان از بعضي كه است اخلاقي
عمدا سالم كودك هرگز زيرا نيست ارادي بههيچوجه ادراري
.دارد خود دركنترل سعي غالبا بلكه نميكند را كار اين
بوسيله كودك موارد از بسياري در روانشناسانميگويند
كند بيان نميتواند خود زبان با كه را آنچه كردن ادرار
ادراري شب كه است معتقد سميرونوف دكترميگويد
و عقل برابر در كار اين دليل و است ناخودآگاهانه
كه است جهت بدان اين و نيست آشكار روشني به كودك شعور
و است اخلاقي و عاطفي يا رواني مشكلات ادراري شب دلايل
ميدهد رنج را او كه را آنچه كردن ادرار بوسيله كودك
عوامل بررسي براي والدين براي است هشداري و ميكند بيان
.ديگر تصميم هر بجاي كودك ادراري شب
ادراري شب از مواردي
بود پاكيزهاي و تميز بسيار بچه بابك:ميگفت بزرگي مادر
سپرده من به نگهدارياش همسرش با پسرم متاركه از پس كه
بر علاوه.شد دردسرآفرين يكباره به تميز بچه همين ولي شد
بعضا كه طوري به شد ادرار شب ديگرناهنجاريهايرفتاريش
عوامل تمامي اينكه با.ميكرد خيس را رختخوابش دوبار شبي
و نكرد افاقه هيچ ولي بستم بكار را ادراري شب بازدارنده
شرمندگياش و او رختخواب زشت منظره با صبح روز هر
او با و داده دست از اختيار گاها و ميشدم روبهرو
.ميكردم شديدي برخورد
بدنيا كوچكاش خواهر كه وقتي تا فرزانه:گفت جواني زن
تولد از بعد ولي بود پاكيزهاي بسيار بچه بود نيامده
. نمود بسترش كردن تر به شروع فرزانه ناگهان دومم دختر
كه نبوده هم حسودي بچه فرزانه ميبينم ميكنم فكر هرچه
.باشد شده او در حسادتش حسي تحريك موجب خواهرش وجود
شب و روز هر.داريم اختلاف همسرم با:ميگفت جواني مرد
خورد و زد هم گاهي و گفتگو و بحث مختلف مسائل سر بر
ميگيرد انجام پسرمان حضور در اغلب مسائل اين و ميكنيم
تحمل چونميشود برابر چند او ادراري شب با ما مشكل و
با لباس و ملافه شستن و خانهمان كوچك فضاي در ادرار بوي
زندگي همسرم بودن شاغل و آپارتماننشيني محدود امكانات
اين فشار از است ، كرده تحمل غيرقابل برايم واقعا را
به را او اغلب و نميماند مصون ادرار فرزندشب مسائل
هر مشكلات و مسائل اين.ميگيريم كتك حتي و ناسزا باد
قد جايي به عقلمان.(بار دو شبي بعضا) ميشود حادتر روز
.كنيم چه ادرار شب بچه اين با نميدانيم و نميدهد
كودكان كه هستند مواردي بيشمار از شده برشمرده مورد سه
والدين هرگز و هستند مواجه آن با والدينشان و ادرار شب
.نميبرند پي كودكان ادراري شب اصلي علت به
حسد"،"خانواده كانون از شدن جدا" شده ارائه نمونههاي در
.است ادراري شب عامل "خانوادگي مناقشات" ،"ناخودآگاه
بزرگ مادر به و شده جدا خانواده گرم آغوش از كه كودكي
ميدارد دوست را بزرگ مادر كه حال عين در است شده سپرده
را والدينش ، نبود ميبرد لذت او كنار در بودن از و
خود مخيله در مواقع از بسياري در و بپذيرد نميتواند
احساس سبب بدين.ميداند خودش را والدينش جدايي عامل
ندارد بزرگ مادر به را احساسش بيان جرات ولي ميكند گناه
.شود محروم نيز بزرگ مادر محبت از كه دارد آن بيم چون
بروز موجب كودك ذهن در چندگانه احساسات اين تضاد
.ادراري شب بصورت ميكند ، آنهم ناخودآگاه عكسالعمل
كودك خود حتي را كوچك خواهر به نسبت ناخودآگاه حسد
والدين سوي از حسد اين تصور و باشد داشته قبول نميتواند
عامل يك (كوچك خواهر) تازه مهمان.نيست پذيرفتني نيز
است ، چون كودك به نسبت والدين محبت برابر در تهديدكننده
است محفوظ هم او براي مادري محبت اينكه به ديگر كودك
را او وجود كوچك خواهر به علاقه وجود با.ندارد اطمينان
ميكند احساس خود به نسبت والدين محبت راه سر بر مانعي
والديناش اميال با اينكه جهت به مواقع بعضي در ولي
.ميپردازد كوچك خواهر نوازش و ناز به باشد داشته تطبيق
ميكنند دور خود از را آن والدين ولي بجاست "حسد" تصور
مراقبتاش ميدارد ، دوست را خواهرش كودك ظاهر به چون
حتي و ميترسد او براي حادثهاي بروز تصور از و ميكند
ميشود نگران كودك "ما مال نيني" ميگويد فردي كه زماني
اين تمام وجود با نيست ، ولي كسي به او بخشيدن به حاضر و
اين قبول و است حسود تازهوارد به نسبت كودك احساسات
شده تقسيم را والدين محبت كه است مشكل او براي واقعيت
شده وارد تازه مهمان به كه را توجه تمامي يا و ببيند
رفتار كه اين وجود با.بپذيرد نميتواند است شده معطوف
چون ولي نميكند معنا را آنان محبت كامل نابودي والدين
متاسفانه كه مياندازد خطر به را كودك منافع سختي ضربه
نيز او خود چون كند بيان نميتواند هرگز كودك را حسد اين
او به نسبت را حسدش نوزاد به قلبي علاقه لحاظ به
براي كه تمايلي از بعضا و بپذيرد خود ذهن در نميتواند
دارد والدين كنار در و خانه در كوچك مهمان اين نبودن
وجود اعماق در تخيلات و افكار اين ميكند گناه احساس
كودك و ميماند باقي نشده اعتراف و انباشته كودك
و نگراني بيان براي و نمايد اظهار را آنها نميتواند
مستعار زبان جز وسيلهاي خود گناهكاري احساس و اضطراب
درك را آن والدينش تنها نه كه مستعار چنان و ندارد
.نميداند آنرا معني نيز خودش بلكه نميكنند ،
هرچه ميخواهد كودك كه ميشود توجيه چنين گاهي ادراري شب
، زيرا كند طولاني را خود نوزادي وضعيت وضع و حالت بيشتر
تبعيض ، چون دارد ترس خود از بزرگتر بچههاي با رقابت از
و بزرگتر خواهر يا برادر) خانواده كودكان ساير و خود بين
توجه جلب براي و كند تحمل نميتواند را (كوچكتر يا
مورد و آنها كردن خشمگين خطر احتمال با حتي والدين ،
آنها پيش ممتازي و خاص وضع ميخواهد گرفتن ، قرار تنبيه
مركز كه باشد داشته اطمينان و نمايد تامين خود براي
يا شدن بزرگ از خودداري اين.بود خواهد آنها دلبستگي
كه ميدهد اجازه او به كودكي دوران به بازگشت به احتياج
.برسد خود هدف به
يا و تشديد عواملي را كودكان ادراري شب است مسلم آنچه
:ميكنند تعديل
پيروزي يا شكست -
خانوادگي ناخوشيهاي و خوشيها -
حوادث اثر بر خانوادگي نظم خوردن برهم -
سال فصول -
مسافري آمدن يا و مسافرت -
ترس يا شوق -
خود كودكي دوران ترك عدم با كودك نيز مواقع از بسياري در
موارد برخي در و ميكند حفظ والدين به را خود وابستگي
و اطرافيان و والدين عليه اعتراض وسيله را ادراري شب نيز
مقابل در بخصوص ميدهد ، قرار ميگذراند كه زندگي كيفيت
بودن كثيف با كه طوري به "زيبا" و "كثيف" واژههاي
خود رضايت عدم وسيله ، بدين ميكند ناراحت را خود والدين
كه ميشود مشاهده مواقعي در و ميكند اظهار آشكارا را
با كودك.ميشود ادراري شب مرتكب خود مقاصد براي كودك
مهدكودكها از بسياري كه مييابد خوددر سرشار هوش
منظور بدين نميپذيرند ، را ادرار شب ، كودك پانسيونها و
امتناع پانسيون و مهدكودك به رفتن از ادراري شب با
ميتوان پس -والدين و خود تنبيه جهت در عملي -ميورزد
ميتواند و نيست يكي هميشه ادراري شب معني كه گرفت نتيجه
عوامل كلي وبطور باشد گوناگوني بسيار عوامل و علل مبين
عاطفي مشكلات برابر در خود خاص نحو به كودك ناخودآگاه
.ميكند تظاهر واقعي
فرط از بعضا ادرار كه است اين واقعيت چيست؟ ادراري شب
كاملا ادرار مفهوم ديگر تعريف به.ترس يا و است شوق
كشش تسكين از سالگي تا 3 معمولا كودك.است عاطفي
در ادرار جريان اثر در كه غلغلكي از مثانه ، شدن راحت و
كردن ادرار از واقعي حظ.ميبرد لذت ميشود حاصل مجرا
كشيدگي و فشار برابر در اطميناني دريچه و موثر وسيله
يا 3 از 2 بعد) خاص سني شرايط در و است كودكان نزد رواني
تحميل كودك به كه الزامي اولين والدين دخالت با (سالگي
و ميشود گرفته كودك از واقعي حظ اين كه است اين ميشود
و ضروري و اجتناب غيرقابل و كوچك برخورد اولين اين
.ميشود روبهرو آن با كودك كه است ناگوار
والدين اميال با را خود سرعت به مواقع بيشتر در كودكان
عايدشان منافعي معامله اين در زيرا ميدهند ، تطبيق
ادرار لذت دادن دست از مقابل در والدين توجه) ميشود
مفهومش كه شدن بزرگ از كودكان ميآيد پيش گاهي و (كردن
مثانه كار كردن كنترل مثل تازه مسئوليتهاي گرفتن بعهده
حفظ را خود كودكي ، حالت كودكانه لذتهاي ترك همچنين است
بزرگ اثر بر والدين ترك عدم جهت به نيز بعضا و ميكنند
.نميپذيرند را بزرگي ، شدن
ادراري شب يافتن شدت و پيدايش علل
پزشكان را ادراري عارضهشب يافتن شدت و علل
ميان در تبعيض وجود:ميدانند متعدد بسيار روانشناسان و
بزرگتر ، يا و كوچكتر بچههاي با عاطفي رقابت فرزندان ،
خانوادگي ، مناقشات و متاركه اثر در امنيت عدم احساس
.والدين پرخاشگري و عصبانيت محيط ، با تطبيق عدم مشكلات
دارند تاثير ادراري شب روي بر نيز ديگري عوامل
بعضي شنيدن و فيلم ديدن مثل باشد آن علت آنكه بدون
.ميشوند كودك تحرك و رخوت موجب كه داستانها
كرد؟ بايد چه
تحميل والدين به كودكان ادراري شب كه اجباري و الزام
به عادت اين كه وخامتي از نگراني لباس ، شستوشوي) ميكند
(...و نفس عزت و غرور شدن خدشهدار آورد ، خواهد بار
شب به دادن خاتمه و جلوگيري جهت هركاري براي را والدين
اقداماتاز همهگونه كه والديني.ميكند آماده ادراري
،(مثانه -معده -لوزه) متعدد آزمايشات تنبيه ، تهديد ، :جمله
التماس ، و گريه اسباببازي ، پاداش ، وعده كودك ، تحقير
كارها اين همه كه گرفتهاند ، بكار را دارو مصرف و پرخاش
است ، نموده حاصل بهبودي روز يا و هفته چند براي بعضا
نتيجه.است نشده حاصل ادراري شب علت از واقعي درك ولي
و دماغي بيماريهاي سرويسهاي مشاوران و پزشكان مطالعات
مدارس اولياء و والدين تجارب همچنين بهداشتي درمانگاههاي
توصيه را ذيل نكات كودكان نزد ادراري شب كاهش براي
:ميكنند
شاد محيط يك كنيد ، ايجاد اطمينان و اعتماد خود كودك در -
ديگر معالجات تمام از شايد بخش اطمينان و آزاد و
.باشد ثمربخشتر
را معالجه مزاياي برعكس نترسانيد ، و ندهيد خفت را كودك -
با و كنيد مطرح را او پيروزيهاي نماييد ، گوشزد او به
شدن بزرگ به را او كمتر الزام تحميل و بيشتر آزادي دادن
اعطا بيشتري حق او به.نماييد تشويق كودكي حالت ترك و
.كنيد
نسبت مهرمادري دهيد ، نشان محبت او به نسبت حال هر در -
زندگي در را او ندهيد ، كاهش ادرار مقداري با را كودك به
را ادراري شب تسهيلكننده موارد و دهيد دخالت بيشتر خود
.دهيد كاهش حداقل به
حضور در و نباشيد سختگير زياد ادرار شب كودك به نسبت -
ادراري شب از ناشي مشكلات راجعبه ديگران با او
.نكنيد گفتگو نجوا صورت به حتي او
روا ميداريد روا سختي خود به ازآنچه بيش كودك به نسبت -
شكست كمي حتي و شيطنت و آزادي كمي به كودكي هر نداريد ،
.كنيد خودداري او سرزنش از دارد ، احتياج تحصيل در
دايمي نگراني بدون و ملايم و آزاد خانوادگي محيط يك -
او عصبي كششهاي و ادراري شب از ناشي
.داد خواهد كاهش را
ورود و نشويد قائل تبعيض بههيچوجه خود فرزندان بين -
برادر يا و خواهر و ميطلبد توجه كه مهمان از اعم هركس
.كنيد تشريح كودك براي را كوچك
شب زيرا ندانيد ، يافته پايان را ادراري شب درمان -
اين نيست ، كودك عاطفي مشكلات نشانه جز چيزي ادراري
ميان از كودكان رواني آرامش حفظ با ميتوان را مشكلات
.برداشت
...شوهر مادر) همسرتان خانواده با را خود اختلافات -
در امر اين چون ندهيد ، انتقال فرزندان به (...زن مادر
به فرزند ذهن كه طوري به نيست پذيرفتني كودكان پاك ذهن
پيدا گرايش نيست شما تاييد مورد كه خانوادهاي طرف
شما ميل برخلاف كه ميكند گناه احساس خود در ميكند ،
رواني آرامش خوردن برهم موجب احساس اين و است كرده رفتار
.ميشود او
صبحي نازخند
:منابع
ترجمه سميرونوف ، دكتر نوشته تربيت و تعليم مشكلات -
حبيبي فتحالله
عظيمي سيروس دكتر كودك روانشناسي -
جلالي مهدي كودكدكتر روانشناسي -
بيرجندي پروين دكتر غيرعادي رفتار روانشناسي-
جواهركلام فريد ترجمه فرويد ، دكتر روانكاوي ساده مفهوم -
همداني مشفق ترجمه لستركرو اليس دكتر كودك روانشناسي -
سادات محمدعلي دوجلد مادران و پدران راهنماي -
با زنداني نگاران روزنامه خانوادههاي
ميكنند ملاقات مجلس نمايندگان
زنداني روزنامهنگاران خانوادههاي :اجتماعي گروه
به.ميكنند ديدار مجلس نمايندگان با آينده چهارشنبه
نگراني اعلام پي در ملاقات اين ايسنا گزارش
در آنان وضعيت از زنداني روزنامهنگاران خانوادههاي
.ميگيرد صورت زندان
كروبي مهدي حجتالاسلام با خانوادهها اين نيز پيشتر
باقي ، گنجي ، خانوادههايبودند كرده ديدار مجلس رئيس
پنجشنبه روز صفري و شمسالواعظين اشكوري ، زيدآبادي ،
و مجلس نمايندگان با ملاقات از خود هفتگي جلسات در
وضعيت شدن مشخص براي عظام مراجع و قضاييه قوه مسئولان
.بودند داده خبر همسرانشان
نتيجه به صورت در كه كردهاند اعلام همچنين آنان
.زد خواهند تحصن به دست قانوني راههاي نرسيدن
گو و گفت در باقي عمادالدين همسر كه است حالي در اين
وضعيت از شديد نگراني اظهار با ايسنا سياسي خبرنگار با
ملاقات از گنجي اكبر بهويژه روزنامهنگاران
مجلس نمايندگان با روزنامهنگار زندانيان خانوادههاي
.داد خبر قضاييه قوه رياست و
به قانوني راههاي از اگر:داشت اظهار كمالي فاطمه
البته و ميكنيم تحصن و مينشينيم بست نرسيم نتيجه
از و ميشويم وارد قانوني راههاي از تحصنها اين براي
.كرد خواهيم پرهيز غيرقانوني اقدام هرگونه
به نسبت مردم بياعتمادي :شمسالواعظين
است مخاطرهآميز ملي رسانههاي
از مردم كامل نااميدي شمسالواعظين :اجتماعي گروه
.خواند مخاطرهآميز را ملي رسانههاي
با زندان به مجدد بازگشت از پيش و مرخصي از پس كه وي
(ايسنا) ايران دانشجويان خبرگزاري سياسي خبرنگار
سيستم شدن بحراني از مطلب ، اين بيان با ميكرد گفتوگو
منابع سمت به عمومي افكار رويكرد و كشور اطلاعرساني
تعطيلي پيامدهاي مهمترين بهعنوان اطلاعات جايگزين
تعطيلي شدن همراه:گفت و كرد ياد مطبوعات گسترده
رسانههاي به نسبت مردم بياعتمادي افزايش با مطبوعات
منابع تامين براي مردم ، ميشود باعث موجود ملي
.آورند رو خارجي رسانههاي به جايگزين ، اطلاعاتي
به اشاره با ادامه در عصرآزادگان روزنامه سردبير
تعطيلي تصميمگيرندگان:گفت مطبوعات گسترده تعطيلي
عمومي افكار تا ميگذاشتند باقي راهي بايد مطبوعات
خارجي منابع به اطلاعات به دستيابي براي نشود مجبور
.شود متوسل
تجمعات سخنرانيها ، اينكه بيان با شمسالواعظين
جايگزين عنوان به ميتواند كانونها و دانشگاهها
اظهار بگيرد ، قرار اصلاحطلبان استفاده مورد مطبوعات
كه بود خطرناكي علامت خرمآباد حادثه متاسفانه:داشت
جايگزين ابزار اين با حتي اصلاحات مخالفان كه داد نشان
.ميكنند برخورد نيز اصلاحطلبان توسط شده
اينكه بيان با عصرآزادگان توقيفشده روزنامه سردبير
صورت ملي منافع طريق از مطبوعات تعطيلي هزينه پرداخت
:داشت اظهار نيست ، اصلاحطلبان متوجه تنها و ميگيرد
.كشيد نخواهد طول چندان مطبوعات تعطيلي اساس اين بر
:كرد تصريح خود سخنان از ديگري بخش در شمسالواعظين
صاحب و گذشته انتخابات چند در پيروز جريان كردن محروم
موازنه عدم ارتباطي ، مجاري از وسيع اجتماعي پايگاه
اين و ميآورد بهوجود جامعه در را مخاطرهآميز بسيار
آنان اجتماعي پايگاه و اصلاحطلبان متوجه تنها مخاطرات
تاثير نيز ملي امنيت حوزه بر حتي بلكه بود نخواهد
هم و محافظهكاران هم حوزه اين در و داشت خواهد
.هستند مسئول اصلاحطلبان
عمقگيري و طرح مجاري بستهشدن:كرد تاكيد پايان در وي
و فضا مجدد بستهشدن جز نتيجهاي اصلاحات ادبيات
.ندارد اجتماعي جريانات شدن راديكاليزه
|