انگيز شور حضور
بانگ سر
انگيز شور حضور
نمايشگاه برگزاري با همزمان نصرالله امير با گفتوگو
هنرمندان خانه در سازان تار سه
ميكردند هماندازي پشت حتي و نبودند دوست كه خيليها *
و شدند تبديل يكديگر دوستان به نمايشگاه اين برگزاري با
باشند داشته سالمي رقابت ميتوانند كه آموختند
هاشمي ياد زنده
مهر قنبري ابراهيم استاد
سنتي موسيقي سازهاي از نمايشگاه نخستين برگزاري :درآمد
چند از افتاد ، اتفاق گذشته سال طول 20 در كه ايراني ،
فراهم آرام و امن فضايي آنكه نخست.است بررسي قابل زاويه
از گروهي سياسي ، جوسازيهاي از دور به تا است شده
معرض در را خود نداشته و داشته موسيقي قشر زحمتكشترين
.بنهند سهتار ساز به علاقهمندان و عمومي افكار قضاوت
است موسيقي اهل جمعي حركات معدود از نمايشگاه اين:دوم
گذشته سال چند در موسيقي جامعه ;است داشته خوش ثمري كه
و اختلافات است ، شده تبديل هنري گروه پرتنشترين به
هنريديگري كردار و بركار ازاستادان يك هر كه ايراداتي
سلوكي و سخن كمتر و ندارد پاياني تقريبا ميكند ، وارد
گفته وادي اين در رقيب كردن در به ميدان از ازباب كه است
از تن پنجاه به نزديك نمايشگاه اين در:سوم.نشود
پشت و ايرادات و اختلافات تمامي ساز ، سازندگان
آمدهاند گرد جا يك در و نهاده كناري به را هماندازيها
به را موسيقي اهل از كوچك گروهي از متكاملتر تصويري تا
كاسبكاران از برخي دست نمايشگاه اين همچنين.بنهند تماشا
رودررويي و مستقيم بازار و ميكند رو را ساز دلالان و
(متقاضيان) نوازندگان با (كنندگان عرضه) سازندگان تا است
.برسند يكديگر از دقيقتري شناخت به و شوند روبهرو
مديران و مسئولان البته و موسيقي خانه اينكه آخر نكته
اينگونه تداوم و نمايشگاه اين برپايي با هنرمندان ، خانه
بين همدلي ايجاد سببساز ميتوانند برنامهها ، و مراسم
در كه نصرالله امير با اميد اين با.گردند هنرمندان
چندين زحمتي "سهتار" ساز سازندگان و هنرمندان گردآوردن
نمايشگاه اين برگزاري مسئوليت و است شده متقبل را ساله
انجام گفتوگويي است ، داشته عهده به (آبان تا 26 19) را
.ميگذرد گراميان شما نظر از كه دادهايم
بگوييد؟ خود هنري سابقه از ابتدا *
.سهتار و تار ;ميزنم ساز جدي طور به سال 1372 از -
شاخص شاگردان از كه واداني بهنام نزد آموزش با را سهتار
داريوش آقايان نزد سپس و كردم شروع هستند ، عبادي استاد
شعاري مسعود آقاي ،(سهتار و تار) لطفي محمدرضا طلايي ،
(تار) عليزاده حسين و طهماسبي ارشد آقايان و (سهتار)
چندين و دانشگاه چند در نيز تاكنون.گرفتم آموزش
.پرداختهام گروه با برنامه اجراي به فرهنگسرا
سازان سهتار نمايشگاه برپايي فكر به زماني چه از *
افتاديد؟
در طهماسبي ارشد آقاي با ابتدا.قبل سال دو حدود از -
كار اين به را بنده نيز ايشان كه كردم مشورت اينباره
.كردند تشويق
موزهاي -نمايشگاه قبل سال چند نيز طهماسبي آقاي البته *
ايده آن آيا بود ، كرده برپا "تار جايگاه" عنوان با
داشت؟ نمايشگاه اين اجراي بر تاثيري
هماكنون كه كاري با ماهيتي لحاظ به "تار جايگاه" -
دليل به نمايشگاه آن چه اگردارد تفاوت داديم انجام
دربرپايي طهماسبي آقاي اما.نيافت تداومي بودجه فقدان
سال دو و كردند همكاري و همراهي بسيار نيز نمايشگاه اين
براي آنها با و ديدم را سازان ساز تا انجاميد طول به
آقايان سراغ به مرحله ، اين از پسكردم صحبت كاري چنين
موسيقي خانه كه دادم پيشنهاد و رفتم عليزاده و گنجهاي
فروتني با هم آنها كه.كند كمك نمايشگاه اين برپايي براي
.كردند معرفي هنرمندان خانه به را ما و كردند استقبال
در تا كرديم صحبت نمايشگاه مكان و جا درباره روزي چند
و وسيع بسيار كه را فضا اين كه كردند موافقت نهايت
.بگذارند ما اختيار در نمايشگاه براي است متناسب
كردند؟ تقبل كساني چه را برگزاري هزينههاي *
.پرداختند سازان تار سه خود را بودجه و مالي مسائل -
آورديد؟ دست به چگونه را سهتارسازان درباره اطلاعات *
قبل از و بودند معروف بسيار آنها از بعضي -
نوازندگان طريق از نيز را آنها از بعضي و ميشناختمشان
معروف سازان سهتار خوب شاگردان جزو كه هم ، را برخي و
.كرديم پيدا سهتارساز استادان طريق از بودند ،
دارند؟ حضور نمايشگاه اين در هم شهرستانيها از *
در اما بود ، مشكل بسيار شهرستاني سازندگان با تماس -
رامسر ، سنندج ، سازندگان از سهتارهايي شديم موفق نهايت
.بياوريم نمايشگاه در را كرمانشاه مشهد ،
رفتيد؟ كار اين دنبال به چرا *
وقت و داشتم فراواني آمد و رفت سازها ، سازندگان با من -
سبب حضور و آمد و رفت اين.ميگذراندم آنها با را بسياري
گروههاي زمره در كه افراد اين معرفي صرافت به كه شد
اندك اندك و بيفتم هستند ، موسيقي صحنه پشت و ناشناخته
كارهاي از نمايشگاهي كه زد جرقه من در ذهنيت اين
.دهم ترتيب را سهتارسازان
گرفتيد؟ نمايشگاه اين از نتايجي چه *
ميكردند ، هماندازي پشت حتي و نبودند دوست كه خيليها -
و شدند تبديل يكديگر دوستان به نمايشگاه اين برگزاري با
همچنين.باشند داشته سالمي رقابت ميتوانند كه آموختند
يكديگر نزديك از ساز خريداران و سازندگان ميخواستيم ما
صورت فروشسازي چه اگر نمايشگاه در همين براي.ببينند را
امتحان را سازها ميتوانستند نوازندگان اما نميگرفت ،
سازندگان با تمايل ، صورت در و بزنند آن بر زخمه و كرده
.بگيرند ارتباط
بود؟ چگونه نمايشگاه از استقبال *
و علاقهمندان از نفر تا 1300 افتتاحيه 1200 روز -
از ما خود و بودند آمده ساز اين بنام نوازندگان و اساتيد
نمايشگاه طول در البته.شديم شگفتي دچار استقبال همه اين
آذرسينا ، پيرنياكان ، طهماسبي ، جنگوگ ، وهداني ، آقايان ، نيز
.كردند ديدن نمايشگاه از...و بابايي بهداد
است؟ چگونه سازها قيمت *
ساز گرانترين اما.نداريم قيمتگذاري اجازه ما البته -
ارزش تومان هزار آن 40 ارزانترين و تومان هزار اينجا 500
.دارد
آن سازندگان كه سهتار سازهاي برخي به نمايشگاه در *
كرديد؟ تهيه چگونه را آنها برخوردم نيز درگذشتهاند
چون سازسازي استادان سازهاي به نمايشگاه از بخشي -
عشقي زنگنه ، طاهر ، حاج كماليان ، صفايي ، نريمان ، مرحومان
همت به سازها اين.داشت اختصاص هاشمي ياد زنده و شاهرخ و
بهداد آقايان جمله از كشورمان ، خوب نوازندگان از برخي
اختيار در اماني صورت به شعاري و جزايري كلهر ، بابايي ،
.شد گذاشته ما
نمايشگاه در را مهر قنبري ابراهيم استاد از هم سازي *
داشت؟ اساسي تفاوتهاي ديگر سازهاي با كه ديدم
به مهر قنبري استاد كه است "شورانگيز" ساز اين نام -
اين البته و ساخت را آن تجويدي استاد پيشنهاد و توصيه
.شد داده نمايش ساز ساز اساتيد سازهاي كنار در هم ساز
.گفتوگو اين در حضورتان از سپاس با *
بانگ سر
دارد ادامه داستان اين
نجوا - الف
كه آنچنان موسيقي هنرمندان درگذشت و بيماري با همچنان
كه گذشته هفته دو.نميگيرد صورت شايسته برخوردي بايد ،
رنج و درد روز چندين تحمل از پس شوريده ، عليرضا استاد
از يكي سپرد ، جان ايران بيمارستان در مغزي سكته از ناشي
از دارد ، مطبوعات كار در دستي قضا از كه مرحوم آن بستگان
گلهمندي ابراز نبود ، مرحوم آن فكر به جايي و كسي اينكه
سالها كه هنرمنداني انتظار حداقل":گفت همچنين وي.كرد
عرق و كشيدند زحمت بوم و مرز اين فرهنگ و هنر براي
خيزي خطر هنگامههاي در جايي و كسي كه است اين ريختند ،
مالي ناتواني و معيشت درد اگر شايد كند ، حمايت آنها از
مداوا مورد مجهزتر بيمارستاني در شوريده مرحوم و نبود
اتفاق امروز كه آنچه خلاف چيزي كار نتيجه ميگرفت ، قرار
نه و موسيقي خانه نه كه درد و دريغ اما.ميشد افتاد ،
نكرد دراز همتي دست ديگري ، متولي هيچ نه و موسيقي مركز
".بنمايد مساعدتي و كمك كه
است ، گذاشته سر پشت را سالي كه موسيقي خانه حال ، هر در
خلاصه مرگ از پس مراسم برگزاري به تنها را وظايفش نبايد
پسنديدهتر بسي آنها بود در هنرمندان پاسداشت سنت كند ،
نواي كه شوريدهاست نبودشان در آنها بزرگداشت سنت از
را بسياري جان گوش هنوز وي ي"ميرزا -ميرزا" تصنيف خوش
فراواني استعدادهاي و تواناييها چه اگر ميبخشد ، جلا
اما ميشود ، حس آنها نمود نيز آثارش از برخي در كه داشت
كم و پركار و بود فروتننبود مصاحبه و جنجال و جار اهل
.حرف
!پاپ يا مقامي موسيقي
.بود موسيقي گروه سه ميزبان وحدت تالار گذشته ، هفته
مقامي موسيقي به همگي برنامهها اين قبلي ، اعلام برابر
اين در (تماشاگران) حاضران تمامي البته.داشت اختصاص
نيز قبلي اعلام برابر.بودند دعوتشدگان از برنامهها ،
تماشا به مكان اين در مقامي موسيقي از اجراهايي بود قرار
يا "قوپوز" ساز با مهديپور چنگيز كه ابتدا.شود نهاده
كه شديم خوشحال آمد ، صحنه روي بر "ساز" آذريها ، تعبير به
آنكه از پس و دوازدهم امام تولد شب در ميتوانيم واقعا
و ذهن پاپ موسيقي جهت هر به باري و تكراري اجراهاي
موسيقي از اعتنا درخور آثاري داده ، آزار بسي را زبانمان
از كه "مهديپور" نوازندگيبشنويم جان گوش به را مقامي
طليعهاي است ، مقامي موسيقي شاخص و جوان چهرههاي جمله
چندان دوامي خوشخيالي اين اما.بود باور اين براي نيكو
ميشد ، نزديكتر انتها به برنامهها هرچه كه چرا نداشت ،
ميكرد ، پيدا سوق غيرمقامي و شهري موسيقي سمت به كارها
گيتار سازهاي آذربايجاني ، گروه از اجرايي در كه نحوي به
شود اثبات ما سخن تا شدند ميدان وارد هم سينتيسايزر و
.كرد اجرا !مقامي موسيقي هم سينتيسايزر با ميتوان كه
وحدت تالار از غير تالاري در اگر برنامه اين حال هر در
نظر به اما نبود ، اعتراضي و سخن درميآمد ، اجرا به
شاخصترين و بهترين عنوان به وحدت تالار جايگاه ميرسد ،
كه دارد وجههاي آنچنان كشور ، نمايش و موسيقي سالن
سازيم ، وارد آسيب آن بر برنامهها گونه اين با نياييم
تصويب بنابه آن ، شدن بنياد زمزمه روزها اين كه بهخصوص
و حساسيتها ميبايست واردان تازه و ميرسد گوش به مجلس ،
.دهند خرج به اين از بيش ظرافتهايي
هزار صد از به جنگي مرد يكي
قابليتي و پختگي چنان از موسيقي اجراهاي از برخي
براي دليل يك و هزار آوردن به نيازي كه است برخوردار
يگانه ، محمد اجراي.نيست مردم و تماشاگران به آن باوراندن
نوازنده اخوان محمد استاد و خراساني بنام نواز تار دو
فرهنگسراي در گذشته هفته كه تبريز از (تمبك) ضرب شاخص
اين از شد ، اجرا آبان و 22 روزهاي 20 ، 21 در و اشراق
.بود اجراها گونه
دست و بكر ملوديهاي از بيكران منبع نوازندگي ، در تنوع
رسيده فرزند به (يگانه استاد) پدر مرحوم از كه نخوردهاي
همراه به تار دو نوازندگي در يگانه تواناييهاي نيز و است
توانمندانه همراهي البته و حزنانگيز و دلنشين و بم صداي
نوازندگي شاخص چهرههاي جمله از كه اخوان استاد دستان
صحنه بر را تماشاگران روز سه براي است ، كشور در تمبك
فرهنگسراي در تار دو و تمبك نوازي دو اجرايكرد ميخكوب
از ديگر برخي و چهرهها گونه اين از كه داد نشان اشراق
زير عنوان به آنها از پژوهشگري كه) مقامي شاخص نوازندگان
تنها فراوانند ، (است كرده ياد مقامي موسيقي خاكيهاي
چهرههاي اين حرمت نگهداشت البته و جستجو و همت اندكي
هم و برند ساز به دستي آنان هم تا است لازم بيادعا
.آيند شگفت و شوق به سازشان خوش نواي از خلقالله
مييابد؟ پايان پاپخوانها بلبشوي آيا
يك با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت موسيقي مركز درنهايت
براي عملي راهكاري توانست اصولي و منطقي تصميمگيري
خوانندگان از برخي مانند خسوخاشاك رويش از جلوگيري
.كند پيدا پاپ بهاصطلاح
و گذشته سال چند در كه شد سبب علمي و دقيق نظارتي فقدان
به كه خوانندگاني از سيلي پاپخواني ، بيرويه شيوع با
جز و عز و التماس با حتي و لسآنجلسي خوانندگان از تقليد
و تكثير هزينههاي تقبل و رشوه دادن و تهيهكنندگان به
صدساله ره يكشبه و آورند روي خواندن به نوار ، توليد
عليين طاووس را خود بيرقيبي از البته و بپيمايند
اما.شود حكمفرما كشور پاپ موسيقي ، فضاي بر بپندارند ،
آزمون برقراري با موسيقي مركز كه ميشود شنيده بهتازگي
نوار انتشار خواستار كه ، ازافرادي موسيقي سلفژ و تئوري
از جلوگيري درصدد هستند ، پاپ موسيقي كنسرت برگزاري يا
برخي جلوي آنكه ضمن كار اين.است پاپخوان بيدانشان سيل
در ميتواند ميگيرد ، را پاپ موسيقي در بيرويگيها
و باشد تاثيرگذار نيز آنها موسيقي دانش ارتقاء و تصحيح
مركز از گلايه يك اما.بخشد سامان را كنوني بلبشوي
اين به اتفاقي و خبر چرا اينكه آن و باقيميماند موسيقي
.است نكرده ارسال گروهي رسانههاي براي را اهميت از درجه
برگزاري يا است مهمتر خبر اين كه كنند قضاوت خوانندگان
!!رودكي كوچك تالار در گمنام گروه يك كنسرت فلان
|