جامع دانشگاه آزمون در نام ثبت مهلت
شد تمديد كاربردي علمي
در پزشكان نامناسب توزيع مشكل بر نقدي
وجود يكجا مازاد و كمبود اينجا ، ;جامعه
دارند
طبيعت قلب در دژي رودخان قلعه
و اطلاعرساني بينالمللي نمايشگاه هشتمين
ميشود برگزار فرهنگ
زبان يادگيري آيا :بخوانند خانوادهها
دارد؟ معيني زمان خارجي
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
دانشگاه مسئولان و مردم بيوقفه تلاش با
"نيمه چاه" علف و آب بي و خشك منطقه زابل
شد احيا زابل
سازمان به عمادالكتاب خوشنويسي آثار
شد اهدا ملي اسناد
عالي آموزش گسترش شوراي مصوبات
جامع دانشگاه آزمون در نام ثبت مهلت
شد تمديد كاربردي علمي
به :كرد اعلام كشور آموزش سنجش سازمان :فرهنگي علمي گروه
نام ثبت برايداوطلبان لازم آوردنتسهيلات فراهم منظور
نام ثبت زمان كاربردي ، -علمي دانشگاه ورودي آزمون در
.شد تمديد آذرماه سيزدهم تا اينآزمون ،
- علمي جامع دانشگاه سراسري آزمون پنجمين دفترچههاي
پست باجههاي طريق از آذرماه آبانتا 10 از 28 كاربردي
كهروز كشور آموزش سنجش سازمان اطلاعيه براساس.شد توزيع
-علمي جامع دانشگاه به داوطلبانورود منتشرشد ، پنجشنبه
آذر روزيكشنبه 13 ساعت 16 تا حداكثر ميتوانند كاربردي
شده تكميل مدارك و اقدام نام ثبت مدارك دريافت به نسبت
به سفارشي پست طريق از روز همين ساعت 20 تا حداكثر خودرا
.ارسالكنند سنجش سازمان
خدمات هنر ، كشاورزي ، صنعت ، گروه پنج در آزمون اين
رشته كارداني ، 3 رشته در 101 صنايعغذايي و اجتماعي
در 124 كارشناسيناپيوسته رشته و 16 پيوسته كارشناسي
آزمون.شد خواهد برگزار ماه دي سوم و بيست آموزشي ، مركز
آزمون شامل آزاد داوطلبان براي كاربردي - علمي سراسري
نيز تخصصي آزمون شامل شاغل داوطلبان براي و وپايه عمومي
.ميباشد
جديد ، نظام ساله سه ديپلم يا قديم نظام ديپلم داشتن
كاردانش جديد نظام ديپلم و حرفهاي و جديدفني نظام ديپلم
انتخاب قصد كه داوطلباني براي و كارداني دوره براي
دارند ، را پيوسته كارشناسي مقطع رشتههاي
.است الزامي گواهينامهپيشدانشگاهي
در پزشكان نامناسب توزيع مشكل بر نقدي
وجود يكجا مازاد و كمبود اينجا ، ;جامعه
دارند
:اشاره
وجود ضرورت و پزشكان تعداد مورد در مقاله دو پيش ، چندي
.شد منتشر همشهري روزنامه در پزشكان وآمار اطلاعات بانك
لزوم بر پيشين ، مقاله دو ادامه در حاضر ، نوشته
درمورد.دارد تاكيد پزشك انساني نيروي دقيق برنامهريزي
در اساسي اركان از يكي عنوان به پزشكان ، توزيع اهميت
روند به توجه بدون كه است شده داده نشان برنامهريزي ،
صورت در حتي پزشك ، انساني نيروي مناسب كارگيري وبه توزيع
خواهد بروز پزشك مازاد يا كمبود پزشكان ، كافي تعداد وجود
پزشك توزيع از اوليه هدف به توجه عدم نيز مواردي در.كرد
وارتقاء خدمات به مردم مناسب دسترسي همان كه كشور ، در
گرفتن نظر در بدون تا ميشود موجب است ، جامعه سلامت سطح
وي حضور فقط پزشك ، كارآيي و خدمات كيفيت و شغلي رضايت
.باشد مطرح هدف ، بهعنوان افتاده ، دور درنقاط
كمبود مشكلات پزشكان ، كل تعداد افزايش آيا راستي به
تنها آيا ميكند؟ حل افتاده دور نواحي بعضي در را پزشك
چه ميشود؟ جامعه سلامت بهبود موجب كه است پزشك حضور
وچگونه است؟ موثر پزشكان كار محل برانتخاب عواملي
يافت؟ دست دركشور پزشك مطلوب توزيع به ميتوان
فاطمي رزيتا دكتر
مورد در متفاوتي وموضعگيريهاي نظريات اخير ، سال چند در
كه آنجا از و پيداشده مختلف درگروههاي پزشكان وضعيت
به و دقيق اطلاعات فقدان علت به جانبه ، همه بررسي امكان
يك هيچ به هم مناسبي پاسخ متاسفانه نداشته ، وجود نيز روز
دغدغه مهمترين سو ، يك از.است نشده داده نظريات اين از
بادرآمد شغل ، كردن پيدا مساله جوان ، پزشكان خاطر
عمده حرفهاي ، يا دوستانه ودرمحافل است رضايتبخش نسبتا
دور پزشكان اجتماعي و شغلي مالي ، مشكلات حول بحثها
بنيانگذاران از بسياري كه حالي در ديگر ، سوي از.ميزند
كه معترفند واقعيت اين به پزشك ، افزايش خروشان حركت
روند اين وادامه گرفته صورت نياز حد از بيش پزشك ، تربيت
كشور وكنار گوشه از هم هنوز شد ، خواهد آفرين مشكل
كمبود يا روستا يك در پزشك نبود مورد در اعتراضاتي
شنيده شهرستان ، يك از خاصي منطقه در درماني ، امكانات
كمبودهايي چنين بروز سبب آنچه ميرسد ، نظر بهميشود
در جمعيت نفر ازاي 1000 به پزشك يك وجود رغم به ميشود
بزرگ شهرهاي در بيكار پزشك نامشخص تعدادي وجود و كشور
در پزشك توزيع سيستم بيماري جز دليلي استانها ، ومراكز
.نباشد كشور
وكمبود نبوده ايران مختص پزشكان ، نامناسب توزيع مساله
كل در افتاده دور و روستايي درمناطق پزشك نيروهاي
آمريكا ژاپن ، مثل پيشرفته و صنعتي كشورهاي شدتا دنياموجب
ميلادي ، دهه 80 در را پزشك افزايش سياست نيز وكانادا
كارايي سياست اين اما ، گيرند پيش در نقصان اين رفع براي
شد متخصصاني تعداد افزايش به منجر و نداشته قبولي قابل
راحل روستائيان مشكلات عمده آنان خدمات سو يك از كه
شهرهاي در پزشكان تراكم افزايش به ديگر ، سوي واز نميكند
كه است داده نشان تجربه حال ، هر به.ميزند دامن بزرگ
به آنها مهاجرت آهنگ پزشكان ، تعداد افزايش با چه اگر
سريعتر جديد ، شغلي فرصتهاي يافتن براي كوچكتر ، شهرهاي
اما ميشود ، مختلف مناطق ميان توزيع در تعادل موجب و شده
كار بازار كه مييابد ادامه جايي تا تعادلي روند اين
آن ، از پس كه ، چرا.باشد نشده اشباع كوچك درشهرهاي پزشكان
آسانتر و بيشتر دسترسي بر تاثيري تنها نه تعداد افزايش
پزشكان بازگشت با بلكه داشت ، نخواهد پزشكي خدمات به مردم
بزرگ شهرهاي در آنها ماندن باقي ويا درآمد كم مناطق از
به بنابراين ، .ميشود زده دامن نامناسب ، توزيع مشكل به
مازاد مرز و آستانه در پزشكان تعداد وقتي فقط ميرسد نظر
اگر و ميكنند مهاجرت روستاها و كوچكتر شهرهاي به باشند ،
كار خودو كاري زمان كاهش با روند ، فراتر حد اين از
حرفه از كنارهگيري حتي و رايج تخصص از خارج درمحدوده
كسب براي و ميمانند باقي بزرگ شهرهاي در هم باز پزشكي ،
ودرماني تشخيصي اقدامات افزايش با را تقاضا گاهي درآمد ،
موثر عوامل بررسيميبرند بالا كاذب طور به غيرضروري ،
اقتصادي خواستههاي به توجه و پزشكان كار محل انتخاب بر
يك در پزشك حضور ضرورت كنار در آنها ، مشروع اجتماعي و
جامعه ، براي وي سودمند و كارآمد فعاليت امكان و منطقه
مناسب توزيع به رسيدن راه در اوليه گامهاي عنوان به بايد
رفع نيز و كشور پزشكان از جمعي بيكاري رفع و پزشك
از قسمتي كه بوم ، و مرز اين محروم مردم واقعي نيازهاي
اقدامات و شده تلقي پرداختهاند ، را پزشكان تحصيل هزينه
توجه ميان اين درگيرد صورت زمينه اين در عاجل و گسترده
:ميرسد نظر به ضروري نكته چند به
نيست ، جامعه سلامت ارتقاي راه تنها منطقه ، در پزشك حضور *
و بهداشت وضعيت جمله از مختلفي ، عوامل زمينه اين در
پوشش مردم ، سرانه درآمد منطقه ، در بيماريها شيوع
امكانات كلي بطور و پزشك به مراجعه فرهنگ بيمهاي ،
به.دارند توجهي قابل اهميت خدمات ، به بيماران دسترسي
لازمه كه تجهيزاتي و امكانات بدون پزشك ، حضور علاوه ،
نميكند تضمين را مردم سلامت است ، بيماران درمان و تشخيص
تهيه آزمايش ، انجام براي بيماران از تعدادي هم ، هنوز و
.كنند مراجعه بزرگ شهرهاي به بايد درماني اقدامات و دارو
اتلاف جز هيچثمري وضعيتي چنين در پزشك حضور اين ، بنابر
.ندارد وي ، تحصيل طولاني مدت و پزشك تربيت گزاف هزينه
و پزشكياران از استفاده تا ميشود باعث مساله ، همين
در بخصوص درماني ، -بهداشتي پرسنل ساير و پرستاران
و نهد افزايش به رو انگليس و آمريكا مثل پيشرفته كشورهاي
همه از و يافته كاهش پزشك به جمعيت نياز ترتيب اين به
درمان و تشخيص كنترل غيرقابل و صعودي هزينههاي مهمتر ،
.شود محدود است ، پزشكان طرف از كاذب تقاضاي حاصل اغلب كه
و بيماران انتقال امكانات از استفاده راستا ، همين در *
را نيازمند بيماران كه تروما ، و قلب اورژانس سرويسهاي
انتقال بالاتر سطحي در خدمات ، دهنده ارائه مراكز به
.است شده جمعيت كم مناطق در پزشكان حضور جايگزين ميدهند ،
توسعه و توسعه حال در كشورهاي در كه آنجا از البته ،
مثل تجهيزاتي از ارزانتر و بيشتر انساني نيروي نيافته ،
از ايران در هم هنوز است ، دسترس در چرخبال و آمبولانس
.ميشود استفاده منطقه در پزشك حضور سنتي روش همان
امكان مساله شود ، توجه آن به بايد كه ديگري موضوع *
معيار يك براساس بايد كه است مختلف مناطق به پزشك تخصيص
يك با نواحي و روستاها كليه تا باشد ، كشور كل در مشخص
چند يا يك از است ممكن معيار ، اين.شوند سنجيده الگو
و كانادا آمريكا ، مثل كشورهايي درشود تشكيل متغير
از استفاده با و شده دستهبندي مختلف مناطق استراليا
تخصيص در اولويت و نياز مورد پزشك تعداد مشخصي معيار
كه ميدهد نشان مطالعات.ميشود محاسبه ناحيه آن به پزشك
كشور ، در جمعيت به پزشك نسبت يك حتي يا و مطلق عدد يك
توضيح را مختلف مناطق درماني -بهداشتي وضعيت نميتواند
شاخصهايي يا معيارها كار ، اين براي وسيله بهترين.دهد
و روستاها و شهرها در كار تفاوتهاي به توجه با كه هستند
و دورافتادگي جمعيت ، ) متغيرها اصلي گروه به 6 توجه با
بهداشتي ، مراقبتهاي تسهيلات و تجهيزات انتقال ، امكانات
و منطقه در متخصص و عمومي پزشكان تعداد پيراپزشكان ، حضور
.ميشوند محاسبه (فرهنگي و اجتماعي عوامل
حضور امكان و لزوم مورد در شد ، بيان تاكنون كه مطالبي
الگوي يك ايجاد و برنامهريزي و مختلف مناطق در پزشك
چگونگي مورد در و بود پزشكان توزيع در مناسب بالقوه
ممكن نيز مهم اين.نشد داده توضيحي آن اداره و برقراري
مهاجرت در بازدارنده عوامل كامل بررسي با مگر نميشود ،
يك هر ضعف و قوت نقاط شناخت و افتاده دور نقاط به پزشكان
پزشكان است اين واقعيت.شده گرفته بكار استراتژيهاي از
زندگي جايي در دارند تمايل جامعه افراد ساير مانند نيز
بنابر.باشند داشته آرامش و رفاه درآمد ، شغل ، كه كنند
زندگي محل انتخاب بر موثر عوامل از عمدهاي قسمت اين ،
دارد عموميت مردم و مشاغل كليه ميان در واقع در پزشكان ،
و شغلي امكانات به مربوط عوامل اين از بخشي فقط و
گسترده مطالعات نتايج.است پزشكان خاص كه ميشود حرفهاي
چهار به كلي بهطور عوامل اين كه داده نشان استراليا در
تقسيم قابل اجتماعي و اقتصادي تحصيلي ، شغلي ، عوامل گروه
درآمد با همراه روستاها ، در پزشكان بيشتر باركاري.است
شهرهاي در درماني هزينههاي استرداد عدم و پزشكان كمتر
از شدن دور و تحصيل ادامه عدم از ترس روستاها ، و كوچك
را لازم آموزش كه مهارتهايي به نياز پزشكي ، نوين دانش
خانواده ، و ازخانه دوري جغرافيايي ، جداافتادگي نديدهاند ،
تحصيل امكان نبود و همسران براي شغلي فرصتهاي فقدان
تفريحي ، و رفاهي امكانات فقدان كنار در فرزندان ، مناسب
و كوچك شهرهاي در زندگي و كار به پزشكان تمايل عدم موجب
.ميشود دورافتاده
مختلفي استراتژيهاي دولتها عوامل ، اين با مقابله براي
است داشته كاربرد هم ايران در بعضا كه گرفتهاند ، بكار
و قانوني مقررات از استفاده:از عبارتند آنها مهمترين كه
از استفاده محروم ، مناطق پوشش براي تنبيهي اقدامات
پزشكان به بيشتر پرداختهاي صورت به مالي انگيزههاي
كه دانشجوياني به بلندمدت تحصيلي وام اعطاي و روستاها
كرد ، خواهند انتخاب را دورافتاده نقاط در كار درآينده
فرزندان ، تحصيل حق و همسر بيكاري حق مسكن ، حق پرداخت
پوشش اوليه ، لوازم و مسكن مثل زندگي امكانات آوردن فراهم
پزشكان جايگزين برنامههاي از استفاده با محروم مناطق
و كوتاهمدت دورههاي در گروهي يا انفرادي صورت به شهري ،
منظور به پزشكان براي درسي برنامههاي افزودن درازمدت ،
مورد دورافتاده مناطق در كار هنگام كه مهارتهايي كسب
چند تخصصي دورههاي نهادن بنا حتي و ميشود واقع نياز
كه پزشكاني تربيت براي "روستا طب" و "خانواده طب" ساله
ميكنند انتخاب را روستايي و دورافتاده مناطق در كار
.جملهاند اين روستااز پزشكان از بيشتر حمايت آخر ودست
مختلف مقاطع در نسبي موفقيتهاي روشها ، اين كليه گرچه
كلي قانون يك عنوان به هيچيك از اما داشتهاند ، زماني
كه ميرسد نظر به حال ، اين باكرد استفاده نميتوان
به توجه كشور ، در پزشكان مطلوب توزيع به دستيابي براي
صورت پزشكان فارغالتحصيلي از بعد كه نفوذهايي اعمال
برنامهريزيهاي بايد و نيست كافي تنهايي به ميگيرد ،
هم پزشكي دانشجويان آموزش و انتخاب فرآيند در اوليه
از پزشكي دانشجويان انتخاب مثال ، بعنوان.يابد تعميم
و كوچك شهرهاي در فعاليت و زندگي سابقه كه افرادي ميان
درآينده ، پزشكان اين كه ميشود باعث دارند ، را روستاها
بعلاوه ، .كنند انتخاب كار براي را كوچك شهرهاي بيشتر
كار برپايه كه پزشكان تحصيل دوران در برنامههايي افزودن
مورد مهارتهاي كسب و باشد دورافتاده و كوچك نقاط در
شهرهاي و روستا در كارآموزي دورههاي جمله از آنها نياز
اين در كار و فضا با آينده پزشكان كردن آشنا ضمن كوچك ،
بوضوح محروم ، مناطق در كار به را پزشكان تمايل نقاط ،
آموزشي ، برنامههاي چنين ارائه كه است مشخص.ميكند بيشتر
در كه حالي در.است ممكن كوچك دانشگاههاي در عمدتا
تخصصي مهارتهاي و علوم بر بيشتر تكيه بزرگ دانشگاههاي
بيشتر هم آنها فارغالتحصيلان بالطبع و است تخصصي فوق و
امكانات با بزرگ شهرهاي در كار و تخصصي دورههاي جذب
تنها نه روند اين و ميشوند بيشتر پاراكلينيكي و كلينيكي
بلكه ميشود ، كشور در پزشكان توزيع در تناسب عدم به منجر
نيز درماني و تشخيصي هزينههاي روزافزون افزايش باعث
.ميگردد
توجه مورد بايد حاضر حال در آنچه كلي ، جمعبندي يك در
و تعداد درزمينههاي علمي برنامهريزي گيرد ، قرار بيشتري
مطالعات كه آنجا از و است پزشك انساني نيروي توزيع
كشور در شده مطرح موضوعات با رابطه در اصولي و زيربنايي
به توجه نشده ، انجام اصلا يا و بوده محدود بسيار ما
در عملي و نظري مطالعات انجام و كشورها ساير تجربه
موثر عوامل كليه بررسي و شناخت هدف با مربوطه زمينههاي
.ميرسد بنظر ضروري كشور در پزشكان پراكندگي بر
طبيعت قلب در دژي رودخان قلعه
رزازي تقي محمد دكتر *
قسمت در كوهي بالاي بر است ، دژي رودخان عظيم قلعه *
نام همين به رودخانهاي علياي
دوره به است واقع گيلان استان در كه قلعه اين قدمت *
برميگردد سلجوقي
جنوبغرب كيلومتري فاصله 25 در رودخان قلعه عظيم قلعه
اين.است واقع كوه برقله و شهرستان اين درحوزه و فومن
و داغ ماسوله كوههاي ادامه كه كمارتفاع كوههاي رشته
.ميرود شمار به زنجان و گيلان استان حدفاصل است ، پشتكوه
از كه رودخان قلعه رودخانه قلعه ، اين راست سمت در
است ، جريان در شمال به جنوب از و گرفته سرچشمه ارتفاعات
فومن شهر از عبور از بعد قلعه به رسيدن براي.دارد قرار
گشت ، روستاهاي از گذشتن از پس و رفته جنوب سمت به
مولس پس ، گوراب تلان ، شمس سياهكش ، رودخان ، گشت كردمحله ،
.ميرسيم حيدرآلات روستاي به رودخان وقلعه سيدآباد كام ،
.است كيلومتر حدود 5 قلعه از روستا اين فاصله
.ميكشد طول ساعت يك حدود ماشين با محل اين تا رشت از
زيباي بسيار طبيعي مناظر ماندن بكر و اكوسيستم حفظ براي
راه از بخشي تا گرفت تصميم فرهنگي ميراث رودخانه ، و جنگل
چوبي ، پلهاي ساخت و سنگ و چوب مانند طبيعي مصالح با را
لازم زماننمايد اصلاح ملايم شيبهاي ايجاد و پلهبندي
پياده بصورت كه حركت دوم درمرحله و قلعه به رسيدن براي
.ميباشد ونيم ساعت يك حدود است
تاريخي پيشينه
قلعه از نامي هجري ، دهم قرن از قبل تا تاريخي ، متون در
روسي محقق "خچكو" بار اولين.نميشود ديده رودخان
مشغول درگيلان ميلادي سال 1830 در كه لهستانيالاصل
:مينويسد و شده قلعه اين متوجه بود ، بررسي
كه است آثاري گيلان قسمتهاي باقي از بيش فومن دشت در"
:است سپسنوشته و "است كهن دهكدههاي محلهاي نمودار
علياي قسمت در كوهي بالاي بر است دژي رودخان ، قلعه"
است ، آجر و سنگ از آن روي بام.نام همين به رودخانهاي
در ، بالاي بر.است مستحكم دفاعي برج دو ورودي در طرفين در
:است شده حك سنگي بر زير مطالب كه است كتيبهاي
سال در بار نخستين است ، حسامي قلعه نام به كه قلعه اين
دباج اميره بن حسامالدين سلطان امر به ق._ه تا 921 918
".شد بنا تجديد اسحقي علاءالدين اميره بن
و حفاظت پژوهشكده توسط شده انجام ساليابيهاي به توجه با
با كشور فرهنگي ميراث سازمان فرهنگي و تاريخي آثار مرمت
سلجوقي دوره به قلعه اين قدمت ترمولومينانس ، روش
زمانساخته يك در بزرگ قلعه اين تمامي البته برميگردد ،
يافته انجام درآن مرمتهايي نيز بعدي دورههاي در و نشده
.است
قلعه معماري
كوه ، قله دو سراسر هكتار ، تقريبي 5 مساحت به قلعه اين
بهوسيله و است كرده احاطه را متر و 670 ارتفاع 715 به
و پستي از كه متر بهطول 1550 مستحكم باروهايي و برج
شده محصور ميكند ، تبعيت طبيعي عوارض و كوه بلنديهاي
طبعا و بوده مطرح نظامي -حكومتي قلعه يك بهعنوان و است
چشمه بهصورت كافي ، آب وجود به توجه با زيستي امكانات از
امروزه چه اگر.بوده برخوردار قلعه داخل در انبار آب و
از كه را خود بصري زيبايي اما نميشود ، استفاده آن از
شده ، تشكيل دفاعي هيبت و مناسب روشهاي ساير و حجمي تنوع
نزديك.ميكند ايجاد بيننده براي خاصي جذبه و نموده حفظ
ساكنان دفاعي قدرت كه آن بر علاوه يكديگر ، به برجها بودن
.است افزوده نيز ، بنا طرح زيبايي بر ميداده افزايش را
و شرقي بخش دو از و است نامنظم شكل به قلعه ، كلي فرم
.است شده تشكيل غربي
شدهاند420 محصور بارو و برج توسط بخش دو اين تمامي
هندسي مختلف فرمهاي و شكلها در قلعه اين در موجود برج
.است شده ساخته
ورودي دروازه
جنگلهاي از عبور و كوهستاني خم و پرپيچ مسير طي از پس
به را بينندهاي نظرهر كه چيزي اولين زيبا ، بسيار انبوه
و هيبت از كه است قلعه ورودي دروازه ميكند ، جلب خود
داشته قرار قلعه شمالي ضلع در و است برخوردار خاصي صلابت
شده تشكيل آن طرفين در برج دو و ورودي دروازه يك از و
.است
به لاشه سنگ جنس از سكو دو ورودي ، دروازه طرف دو در
بوده محافظين استقرار محل كه دارد وجود متر ارتفاع 5/1
متر بهعرض 6/2 سنگ جنس از و جناغي قوس با ورودي در.است
پس.است متر قوس 5/3 نوك تا آن وارتفاع است شده ساخته
چند چپ قسمت در ميشويم ، قلعه صحن وارد راهرو از خروج از
در كه ميكند ، هدايت سردر بام پشت به را بيننده سنگي پله
.دارد وجود ديدهباني برج دو آن طرفين
انبار آب
ارتفاع 655 در و قلعه سطح پايينترين در و غربي بخش در
كه ميرسيم مكاني به ورودي در از متر فاصله 140 به متري
آب اين طرح.است بوده قلعه سردخانه و انبار آب روزي
به 2 آن ضلع هر اندازه و هشتضلعي صورت به داخل از انبار
كف از آن ارتفاع و است مفروش سنگ ، از آن كف و ميرسد متر
با يكي سنگي پله راه دو بوسيله.است متر گنبد 5/4 نوك تا
كف به ميتوان غرب سمت از پله و 11 شرق سمت از پله 18
به ضلعي هشت حوض انبار ، آب وسط در.رسيد آبانبار
جنس و c90mآن ضلع هر اندازه كه دارد وجود متر سه عمق
فيروزهاي لعابدار آجرهاي با آن كف و آجر از آن ديواره
مفروش سانتيمتر ضخامت 5 و سانتيمتر ابعاد 14 به شكل مثلث
حوض به سفالين تنبوشههاي توسط اطراف چشمههاي آب.است
مورد و جمعآوري آنجا در و ميشده هدايت آبانبار
كف از متري ارتفاع 5/2 در.ميگرفته قرار ساكنين استفاده
xابعاد 1010 به ضلعي هشت ضلع دو در سوراخ چهار انبار ، آب
يك از ضربدري صورت به چوب دو گذشته در كه ميشود ديده
سرد جهت را غذايي مواد كه ميگرديده نصب ديگر طرف به طرف
.ميآويختند آن به داشتن نگه
شاهنشين
از متري حدود 200 فاصله در قلعه ، غربي بخش منتهياليه در
بر نقطه ، بلندترين در و متري ارتفاع 715 در اصلي دروازه
ميشود ديده (شاهنشين) حكمران مقر طبيعي ، تپهاي فراز
و اندازه ابعاد ، مصالح ، نوع نظر از قسمت اين بناهاي كه
عموما و داشته تفاوتهايي ساختمانها ساير با زيبايي
با و طبقه دو در بنا اين.است بوده مجللتر و مستحكمتر
ايوان يك به را بيننده سنگي پله چند.است شده ساخته آجر
4/3x ابعاد 6/3 به شكل مستطيل اطاق دو و همكف طبقه در
.ميرساند شدهاند ، واقع اول طبقه راهپله طرفين كه
شرقي بخش بناهاي
ارتفاع در اصلي ، دروازه از متر حدود 90 مسافت طي از پس
و برج كه جايي قلعه ، نقطه باريكترين در متري 689
به شرقي دروازه ميرسند ، هم به جنوبي و شمالي باروهاي
.دارد وجود اصلي ورودي صلابت همان
شمال در كه ميرسيم تاقي چهار به درگاه ، از عبور از پس
روزنهاي فقط شمالي اتاق.دارد وجود اتاق دو آن جنوب و
كه دارد احتمال و است تاريك بسيار و دارد بالا در كوچك
از عبور از پس.ميشده استفاده زندان عنوان به آن از
چپ سمت در.ميشويم قلعه شرقي بخش وارد تاقي ، چهار
راه دروازه بالاي تراس به كه دارد وجود سنگي پله تعدادي
.دارد وجود اتاق دو آن جنوب و شمال سمت در و دارد
در سنگي پله از رفتن پايين و خانه قراول از 7 عبور از پس
دو بناي ارتفاع 670متري ، در شرقي ، شمال منتهياليه
راهروهاي و اتاقها داراي كه ميشود مشاهده طبقهاي
افسران اسكان محل بنا اين كه دارد احتمالاست متعددي
باروها و برجها ادامه در.باشد ديگري شاهنشين يا و ارشد
اضطراري خروجي در يك به خانه قراول سه از عبور از پس
قسمت اين در دره و دارد راه قلعه بيرون به كه ميرسيم
حمله مواقع در ميشود گفته.است ملايمتري شيب داراي
.كنند فرار خارج به ميتوانستند راه اين از سربازان دشمن
متعدد ، خانههاي قراول وجود ، ومستحكم عظيم دروازه ايجاد
به بخش اين كه ميدهد نشان اضطراري درب و معماري تاسيسات
و غذايي مواد انبارها ، تسليحات ، نگهداري محل زياد احتمال
.بوده ساختماني مصالح
قلعه در شده استفاده مصالح
دنياي با قلعه مشكل بسيار دسترسي و راه سختي به توجه با
استفاده آن ساخت در بنا پيرامون يا موجود مصالح از خارج ،
از كه مختلف اندازههاي در سنگ قطعه ميليونها.است شده
و پيسازي در آمده ، بدست قلعه خارج و داخل صخرههاي
و برجها ارتفاع از نيمي تقريبا و خارجي ديوارههاي
در ، جز به.است شده استفاده ساختماني تاسيسات و باروها
هستند ، خورده تراش سنگها كه حساس جاهاي و ورودي دروازه
ديگر يكي.است شده استفاده لاشه سنگ از مناطق بقيه در
در عمدتا كه ميباشد چوب قلعه ، در رفته بكار مصالح از
و مسكوني واحدهاي و برجها اول طبقات سقف داخلي پوشش
.است رفته بكار پنجرهها و درها
قلعه يافتههاي
مرمت به شروع گيلان فرهنگي ميراث كل اداره كه سال 77 از
آهن از توپي گلوله قلعه پاكسازي جريان در است ، كرده قلعه
كه است شده پيدا سانتيمتر قطر 075/3 و گرم وزن 125 به
صفويه دوره توپهاي در گلولهها نوع اين از ميرسد نظر به
انبار اين بر علاوه.ميشده استفاده زنبورك به معروف
لعابدار وآجرهاي قلعه شرقي بخش در قرمز آجر از بزرگي
و قلعه احياء جهت در فرهنگي ميراث است گرديده كشف
تجهيز قبيل از اقدامهايي توريستي فرهنگي ، مركز يك ايجاد
قلعه مسير در راهنما علايم نصب ، پاكسازيبنا ، كارگاه
.است داده انجام.. و
مواد و گياهي پوششهاي از بنا پاكسازي كارگاه ، تجهيز
باروها ، و برجها روي بر روئيده درخت اصله قطع 132 زائد ،
بهمنظور لوله تهيه طرفين ، برجهاي و اصلي در سر بازسازي
در راهنما علائم نصب قلعه ، اطراف چشمههاي از آب هدايت
پلهبندي و قلعه به دسترسي جاده بازسازي قلعه ، راه مسير
.قلعه به دسترسي راه زهكشي و
و اطلاعرساني بينالمللي نمايشگاه هشتمين
ميشود برگزار فرهنگ
بينالمللي نمايشگاه هشتمين :فرهنگي علمي گروه
كتاب خانه سوي از امسال ماه دي فرهنگ 20 و اطلاعرساني
فكري پرورش كانون هنري فرهنگي ، آفرينشهاي مركز در تهران
.ميشود برگزار نوجوانان و كودكان
فناوري و فرهنگ ميان تعامل هدف با كه نمايشگاه اين در
دستاوردهاي آخرين ميشود برگزار سال 2001 در اطلاعات
.شد خواهد عرضه اطلاعات فناوري و اطلاعرساني
از كه خارجي و داخلي اطلاعرساني شركت حدود 250 تاكنون
مكاتبه آنان با نمايشگاه اين برگزاري ستاد دبيرخانه سوي
.كردهاند نام ثبت نمايشگاه اين در شركت براي است شده
شامل فرهنگ و اطلاعرساني بينالمللي نمايشگاه هشتمين
بازارچه محصولات ، عرضه و نمايش بخش چون مختلفي بخشهاي
محصول معرفي و آموزشي كارگاههاي همايش ، و سمينارها فروش ،
.است
خدمات سختافزارها ، چون محصولاتي نمايشگاه اين در
به الكترونيكي خدمات اطلاعاتي ، بانكهاي شبكه و اينترنت
.ميشود گذاشته نمايش
.برپاست روز مدت 5 به و ماه دي تا 24 نمايشگاه اين
روز دو در فروش ، بازارچه استثناي به نمايشگاه از بازديد
در نمايشگاه ولي است اطلاعرساني امر متخصصان ويژه اول
بازديد براي بعدازظهر تا 5 صبح ساعت 9 از ديگر روزهاي
.است داير عموم
زبان يادگيري آيا :بخوانند خانوادهها
دارد؟ معيني زمان خارجي
نعيمي رضا وحيد :ترجمه و تلخيص
مانند آن بر تسلط و دوم زبان يادگيري معتقدند عدهاي
بگذرد ، اگر كه است امكانپذير معيني مدت ظرف مادري زبان
كه است آن واقعيت اما.شد نخواهد محقق ديگر امري چنين
.است اين از پيچيدهتر مساله
دوم زبان يادگيري بحث در همواره كه سوءتفاهمهايي از يكي
معيني مدت تا دوم زبان يادگيري كه است آن است ، مطرح
پايان بلوغ دوران آغاز با معمولا كه امكانپذيراست
به نسبت را بزرگسال افراد ميتواند تصوري چنين.ميگيرد
چه.كند ترديد دچار خارجي زبان يادگيري براي خود توانايي
امكان كنند احساس و شوند بدبين هم آنان آموزگاران بسا
مغز معتقدند بسياري.ندارد وجود برايشان چنداني توفيق
حالت شناختي عصب نظر از كه بچه مغز نسبت به بزرگسال
.است بسته يادگيري روي به دارد ، آمادهاي
دستوري كودكي در دوم زبان يادگيري آغاز دانست بايد اما
ميتوان كلي طور به حال اين با.نيست موفقيت براي جادويي
شود ، آغاز پايينتري سن از دوم زبان آموزش قدر هر گفت
كه است قاعدهاي اين.است بيشتر درازمدت در موفقيت امكان
دوزبانه بزرگسالان درصد حدود 5.دارد زيادي استثناهاي
كه هرچند بگيرند ، ياد خوبي به را خارجي زبان ميتوانند
كه زماني يعني كنند ، آغاز بزرگسالي دوران در را يادگيري
.است گذشته موفق يادگيري دوره ظاهرا
با روزمره طور به كه كساني رسمي غير مشاهدات و پژوهش
دوم زبان آموزش ميدهد نشان دارند ، سروكار آموزان زبان
ضروري دوم زبان بر كامل تسلط براي ضرورتا پايين سنين در
مردم.نيست نيز آن براي لازم شرط علاوه به و نيست
صحت كه دارند زبانآموزي مورد در متنوعي تجارب معمولا
.ميدهد نشان را مدعا اين
حد از بيش توجه پيامدهاي از يكي معتقدند كارشناسان برخي
شكل بهترين به يادگيري چگونگي از غفلت يادگيري ، زمان به
در دوم زبان آموزش آغاز ميكنند يادآوري آنان.است
ضرورتا -است زمان بهترين پژوهشگران نظر به كه -دبستان
ديگر ، عبارت به.نميانجامد دوم زبان گويندگان پرورش به
.نيست چيز همه زمان
در صرفا معين زمان مساله كه اعتقادند براين ديگر برخي
رشتههاي ديگر شامل بلكه نيست ، صادق دوم زبان آموزش مورد
خاطرنشان منتقدان اما.ميشود نيز رياضيات مانند درسي
بيمورد نگرانيهايي ايجاد به باورهايي چنين ميكنند
موضوع سادهانگارانه تعميم از عموما كه است انجاميده
اين نتيجه در.ميگيرد سرچشمه يادگيري به معين زمان
كودكي از را دوم زبان آموزش انسان است بهتر كه عقيده
.نيست درستي نگرش مبناي بر نكند ، اصلا اينكه يا كند شروع
دارد؟ وجود خارجي زبان يادگيري براي خاصي زمان آيا
زمان تا خارجي زبان يادگيري آيا كه سوال اين به پاسخ
ميتوان اما.نيست امكانپذير سادگي به است ، ميسر معيني
يادگيري امكان پس ، آن از كه ندارد وجود سني مسلما گفت
مشخصه چند شامل آموزي زبان نظام.رود بين از خارجي زبان
نظريه با بيشتري ارتباط شايد مشخصهها اين از برخي.است
بهينه سن مساله ديگر عبارت به.باشد داشته يادگيري زمان
كاركردهاي و ويژگيها از شماري اكتساب به دوم زبان آموزش
.دارد بستگي زبان
!نيست دير هيچوقت زبان دستور يادگيري براي
زبان" زبان دستور يادگيري ميرسد نظر به كه وجودي با
ارتباط است ، بلوغ حدود كه يادگيري زمان موضوع با "مادري
دستور يادگيري براي معيني زمان چنين وجود موضوع دارد ،
آموزش كارشناسان برخي.دارد بيشتري زباندومپيچيدگي
زمان نظريه از صحبت جاي به ميدهند ترجيح خارجي زبان
زبان ، دستور يادگيري بر رشدي محدوديتهاي نوعي از معين ،
معتقدند كارشناسان از ديگر شماري.آورند ميان به سخن
آنان مثلااست سن از متاثر زبان اجزاي برخي يادگيري
گذر كه است موضعهايي از "افعال زمان" مقوله ميگويند
از ديگر برخي اما ميگذارد ، تاثير آن يادگيري بر زمان
زمان گذر برابر در تواليواژهها همچون زباني مقولات
قابل زندگي سراسر در زبان نحو ديگر عبارت به.است مقاوم
.است يادگيري
است سن از متاثر خارجي زبان اصوات يادگيري
كاملا دوم زبان صوتي نظام يادگيري زبان ، دستور برخلاف
يادگيرنده كه طوري به دوم زبان يادگيري.است سن از متاثر
و دشوارتر سن رفتن بالا با تدريج به باشد ، نداشته لهجه
نميتوان را مشخصي مرز كه هرچند ميشود ، ممكن غير عملا
.كرد تعيين خارجي زبان لهجه با و بيلهجه يادگيري براي
يادگيري كه است آن از حاكي شده انجام تحقيقات يافتههاي
عبارت به.ميشود دشوارتر سن گذر با معمولا مشابه اصوات
مادري زبان گويندگان مانند به تازه اصوات اداي ديگر ،
.است يكسان غير اما مشابه اصوات يادگيري از سادهتر آنها
اصوات يادگيري مراحل درباره چنداني حقايق حاضر حال در
آنچه اماندارد وجود معين زمان با آن ارتباط و زبان
به زندگي دوم دهه اوايل تا كه كساني كه است آن است ، مسلم
باشند اميدوار ميتوانند بپردازند ، خارجي زبان يادگيري
بالايي دقت با را نظر مورد خارجي زبان خواهندتوانست كه
.كنند تلفظ آن مادري زبان گويندگان مانند
دارد معيني زمان واژگان آموزش
واژگان يادگيري ميگويند قاطعانه زبان آموزش كارشناسان
.شد نخواهد متوقف انسان زندگي از مقطعي هيچ در خارجي زبان
نشان است ، شده انجام انگليسي زبان در كه مطالعاتي
انگليسي مادري زبان گويندگان توسط معنايي اطلاعات ميدهد
آنان.ميشود پردازش شيوه يك به انگليسي يادگيرندگان و
نحوه.ميدانند مغز رشد از ناشي را واژگان منسجم يادگيري
توان ظاهرا.نميكند تغيير مغز رشد با واژگان پردازش
رشد اوايل در واژگان يادگيري و معنايي اطلاعات پردازش
.نميشود تغيير دستخوش ديگر و ميآيد پديد مغز
بهتر جوانتر ، هرچه:نتيجه
با سن با زبانآموزي رابطه مقايسه باشد بهتر شايد
ديگري مقايسه با ميشود ، بسته خاصي مقطع در كه پنجرهاي
زمان گذر با و تدريجا كه آبي مخزن با يعني كنيم ، عوض
توان در تدريجي روندي دهنده نشان مقايسه اين تبخيرميشود
.يكباره انقطاعي نه است ، انسان خارجي زبان يادگيري
و جوان آموزان زبان بين فرق ميكنند خاطرنشان كارشناسان
دارد (تسلط ميزان) كمي جنبه بيشتر بزرگسال آموزان زبان
نشان آمده عمل به تحقيقات نتايج كه چند هركيفي تا
بزرگسالان و كودكان در خارجي زبان يادگيري فرايند ميدهد
.مييابد كاهش سن رفتن بالا با يادگيري توان است ، يكسان
به نسبت نسبي برتري ابتدا در بزرگتر آموزان زبان
زمان ، گذشت با اما.ميدهند نشان كوچكتر زبانآموزان
.ميجويند پيشي خود بزرگتر همتايان بر كوچكتر زبانآموزان
زبان يادگيري آغاز اهميت نبايد وجه هيچ به بنابراين
.گرفت دستكم پايين سنين از را خارجي
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
شماره /(تهران بينالمللي ارتباطات مركز نشريه) يادمان *
/سازه يادمان شركت:امتياز صاحب /آبان 1379 و مهر 12 ،
.و 2220163 تلفن2222085 /عباسزركوب:مسئول مدير
شماره جديد ، دوره /(پژوهشي علمي ماهنامه )درمان و دارو *
:مسئول مدير /داروپخش شركت:امتياز صاحب /آبان 1379 يك ،
.و 8720494 تلفن 8711465 /آذرنوش مرتضي دكتر
شماره 4 ، دوم ، سال /(شيمي انجمن علمي نشريه) كيمياگر *
:مسئول مدير /شيمي علمي انجمن:امتياز صاحب /مهر 1379
.تهراني عليرضا
/(تهران تربيت و اصلاح كانون مددجويان نشريه) ما خانه *
/سليميان بهمن:سردبير /رحمان ابن محمدرضا:مسئول مدير
.(داخلي 23) تلفن4314665 /147497-پستي 1139 صندوق
/(ع)رضا امام اسلامي معارف موسسه قرآني فصلنامه -بينات *
موسسه:امتياز صاحب /تابستان 79 شماره 2 ، هفتم ، سال
/عبداللهيان محمد:مسئول مدير /(ع)رضا امام اسلامي معارف
تلفن /37185-پستي 167 صندوق:قم /پويا حسن:سردبير
.(قم) 742010
موسسه:امتياز صاحب /(جوانان ويژه قرآني نشريه) بشارت *
/عبداللهيان محمد:مسئول مدير /(ع)رضا امام اسلامي معارف
-قم 3319:پستي صندوق /احمديزاده مير مصطفي:سردبير
.(قم) تلفن 7409559 /37185
دانشگاه مسئولان و مردم بيوقفه تلاش با
"نيمه چاه" علف و آب بي و خشك منطقه زابل
شد احيا زابل
دكتر همت به زابل شهر نزديكي در "نيمه چاه" منطقه
اين كاركنان و زابل دانشگاه رئيس دهمرده حبيبالله
به و شد احيا مردمي مشاركتهاي با نيز و دانشگاه
.رسيد بهرهبرداري
در دارد وسعت هكتار هزار بر 5 بالغ كه "نيمه چاه" اراضي
در ولي بود علف و آب بي و خشك منطقهاي گذشته ، سالهاي
-فرهنگي مجتمع يك به شده ، ياد دانشگاه همت با حاضر حال
.است شده تبديل بزرگ تفريحي
فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
علوم كشاورزي ، جمله از مختلف بخشهاي در زابل دانشگاه
كانالهاي احداث اردوگاه ، در رفاهي امكانات شيلات ، دامي ،
نيمه ، چاه براي حمايتي كمربند اشتغالزايي ، طرح بتني ،
فعاليت وحش حيات موزه و وحش باغ تفريحي ، مكان تاسيسات ،
.است داشته
:به ميتوان منطقه اقدامات ديگر از گزارش ، همين برپايه
پرواربندي پلاستيك ، زير در صيفيجات و جاليزي گياهان كشت
دانشجويي ، خوابگاه احداث ماهي ، پرورش استخر احداث 4 شتر ،
زينتي ، گياهان انواع كشت براي هكتار وسعت 10 به مكاني
.كرد اشاره...و دارويي گياهان باغ صيفي ، و سبزي
هواي و آب خشكي و منطقه محروميت به باتوجه ميشود اضافه
تامين جهت در مردم اميد افزايش موجب اقداماتي چنين آن ،
.است آينده معيشت
منطقه ، مردم براي مناسبي اشتغالزايي طرحها ، اين اجراي
بر محل ، اين از بازديد و ميرود بهشمار جوانان بهويژه
خواهد بلوچستان و سيستان استان مسافران سفر جذابيتهاي
.افزود
سازمان به عمادالكتاب خوشنويسي آثار
شد اهدا ملي اسناد
به معروف قزويني سيفي محمدحسين مرحوم خانواده
غبار و درشت خطوط خوشنويسي آثار از عمادالكتاب 128قطعه
.كرد اهدا مليايران اسناد سازمان به را وي
توانايي دست هفتگانه خطوط خوشنويسي در كه عمادالكتاب
.كرد سپري نوباوگان خط تعليم به را خود عمر بيشتر داشت ،
در و آمد دنيا به قزوين در شمسي سال 1247 در عمادالكتاب
.گفت حيات بدرود تهران در سال 1315
عالي آموزش گسترش شوراي مصوبات
دكتري دانشجوي پذيرش يكبار عالي آموزش گسترش شوراي
بين مشترك بهصورت را مولكولي سلولي - زيستشناسي
و زيستي تكنولوژي و ژنتيك تحقيقات مركز و رازي دانشگاه
گرايش با ژئوفيزيك دكتري دانشجوي پذيرش بار يك همچنين
و زلزلهشناسي بينالمللي پژوهشگاه در را زلزلهشناسي
بروگش و فرانسه گروفيل دانشگاه همكاري با زلزله مهندسي
.داد قرار تصويب مورد نروژ
فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
كارشناسي دورههاي ايجاد همچنين عالي آموزش گسترش شوراي
فلسفه و تاريخ رازي ، دانشگاه فارسي ادبيات و زبان ارشد
اصفهان ، دانشگاه تربيت و تعليم گرايش پرورش ، و آموزش
رفاه برنامهريزي بهشتي ، شهيد دانشگاه تربيتي روانشناسي
قطعي طور به را تهران دانشگاه كشاورزي مديريت و اجتماعي
دوره براي دانشجو پذيرش يكبار با و قرارداد تصويب مورد
.كرد موافقت لرستان دانشگاه در زراعت ارشد كارشناسي
گياهي علوم گرايش - زيستشناسي كارشناسي دوره ايجاد
.گرفت قرار شورا قطعي تصويب مورد نيز نور پيام دانشگاه
حرفهاي و فني آموزشكده و 12 معلم تربيت مركز ايجاد 7
موسسه ايجاد همچنين و پرورش و آموزش وزارت به وابسته
به وابسته آموزشي نوآوريهاي و درسي برنامهريزي و پژوهش
مركز و پرورش و آموزش وزارت برنامهريزي و پژوهش سازمان
وابسته پژوهشي گروه دو با بياباني و خشك مناطق تحقيقات
.گرفت قرار شورا موافقت مورد نيز يزد دانشگاه به
|