ميكند حركت سينماگران از سريعتر جامعه ،
حقوق تضييع به نمايش صنفي شوراي اعتراض
كنندگان تهيه
فيلم 2000 راهنماي
شد منتشر سينما پيك
لاتين آمريكاي فيلمهاي بينالمللي جشنواره
هاوانا در
ميكند كارگري ايران موسيقي اول جوان
مناسب برنامهريزي و دقت اندكي
ميكند حركت سينماگران از سريعتر جامعه ،
ديپلم برنده و "بازي آخر" فيلم كارگردان اسعديان همايون
كارگردانيجشنواره بهترين افتخار
از قبل شرايط در است ، شده فضابازتر خرداد دوم از بعد
خود به خود كه داشتيم ارشاد در مميزيسختي خرداد ، دوم
سوقميداد ، خانوادگي بيخاصيت سوژههاي سمت به را ما
داشت ، را سوژهها كماثرترين و بود شده دستكاري فيلمها
.است شده فضاباز خرداد دوم از بعد اما
اين اعلام با"آخربازي" فيلم كارگردان اسعديان همايون
ما ذهن از محدوديت اين خرداد دوم از بعد:افزود مطلب
سينما در كه تازهاي نگاه و شده ايجاد تنوع و شد برداشته
.است داشته همراه به را مردم استقبال شده ، پديدار
:گفت فضا اين از سينماگران استفاده خصوص در ادامه در وي
به همه و گرفتهايم قرار باز فضاي يك در ناگهان ما
دمكراتيكتري فضاي كه جامعهاي هر مثل ;شديم هل گونهاي
آن ، از قبل شرايط دليل به آدم چون ميشودو ايجاد آن در
نيست ، به درست هم همه لزوما كه دارد گفتن براي حرف خيلي
را تاريخي مرحله يك ما.ميكند سرريز حرفها اين باره يك
.برسيم معقوليت و انسجام يك به تا ميخواهيم
افتاده ، سالها اين در كه اتفاقاتي از يكي:تصريحكرد وي
وسيله مطبوعات.است مطبوعات دنبال به سينما حركت
روزانه رسانه يك سينما اما هستند ، روزانه اطلاعرساني
تحت هم سينما كه است پرشتاب قدري به حوادث سير اما.نيست
تاريخ كه ميگذارد مشخصروز سوژههاي روي دست آن تاثير
از پس فضاي در انسجام عدم نشانگر امر اين دارند ، مصرف
تكتك كند ، پيدا تداوم فضا اين اگر اما است ، آزادي
معقولتر ميتوانند و مييابند را خود جايگاه سينماگران
.كنند حركت
ما كه اين نه:گفت ايران سينمايي امكانات خصوص در وي
مشكل داريم ، دوربين مشكل ما نداريم ، امكانات محدوديت
امكانات مشكل سينما ، مشكل اما..و داريم روز به صداي
به را خود نميتوانيم هم ، تكنولوژي نهايت در.نيست
آنچه برسانيم ، ژاپن حتي و اروپا آمريكا ، سينماي
بخواهيم اگر ;است انديشه بدهد ، قوت را ما ميتواندسينماي
كه كنيم فكر و كنيم نگاه معضل يك عنوان به امكانات به
درخشاندست سينمايي به داشتيم بيشتري امكانات اگر
.نيست درست مييافتيم ،
:گفت سينما در ودولتي اجتماعي محدوديتهاي خصوص در وي
دولتها سوي از عموما سينمايايران در محدوديتها اين
محدوديت...و مطبوعات يا مردم سوي از ما و بوده
مميزي.نكردهاند تحميل ما بر مردم را مميزي.نديدهايم
ما بر گرفتهاند قرار نظارت پست در كه افرادي سليقه را
خصوص اين در نيز مدوني قوانين چون و كردهاند تحميل
;است كرده تغيير نيز قوانين اين سليقهها تغيير با نبوده ،
راميدانند ، خود جامعه عرف ما سينماگران ميرسد نظر به
از عقبتر ما و ميكند حركت ما از سريعتر جامعه فكر حتي
ازآنها ميكنيم حركت گونه اين وقتي كه چرا هستيم ، آنها
.بود خواهيم عقبتر
به من:گفت سينما مورد در مطبوعاتي نقدهاي درباره وي
معمولا نبردم ، سودي ازمطبوعات سينما زمينه در شخصه
وجود آنها از استفاده امكان كه است مغرضانه قدري نقدها
در اما است ، مشخص وضعيتي سينماگران ، وضعيت همچنين ندارد ،
هستيم روبهرو منتقدين از خيلعظيمي مابا مطبوعات عرصه
سال چند اينها نميدانم اصلا من ;هستند اسم همه كه
تعدادي از غير به البته آگاهند ، سينما از چقدر و دارند
اجازه خودشان به راحتي به اسمها اين همه ;آنها از محدود
ارائه عنواننقد به نظرياتيرا و بنشينند كه ميدهند
سكوت آنها وغريب عجيب حكمهاي اين برابر در هم ما و كنند
براي ولي ميشود ، ارائه كلي نظريات نقدها در.ميكنيم
ارائهنميشود ، دليلي منتقدين سوي از صادره احكام اين
;دارند دخالت نيز مساله اين در گروهي و شخصي مسايل چند هر
اگر نكردهاند ، كمكي من به منتقدين حال به تا بنابراين
.بودهاست خودم سوي از بكنم ، حركتي توانستهام
را عامه استقبال نميتوان كه اين بر تصريح با همچنين وي
اين در كه است درست:گفت گرفت ، نظر در فيلم براي ملاكي
را سليقه بايد كه هستيم ما اين كه چرا مقصريم ، ما زمينه
بسپاريم ، مردم گفتههاي رابه خود بخواهيم اگر ولي بسازيم ،
خود معيار بهترين نظرم بهشد خواهيم سادهانديشي دچار
كرديم فكر و بوده راضي خودمان از اگر است ، آدم
اگر است ، داده رخ مطلوب برويم ، جلوتر قدمي توانستهايم
.داريم فاصله مطلوب با كه نه
سينماي روي بر خارجي جشنواره تاثير خصوص در اسعديان
به من و داريم زيادي جشنوارههاي جهان در ما:گفت ايران
اين در موفقي فيلمهاي كه مجيدي و كيارستمي از غير
اين به كه سينماگراني ديگر از داشتهاند ، جشنوارهها
با را خود فيلمهاي كه اين دليل به ساختهاند ، فيلم سياق
به.نيستم راضي زياد ساختهاند ، پسندي خارج فرمولهاي
كشيده خطرناكي جاهاي به دارد مساله اين كه ميرسد نظر
در تلخكاميها دادن نشان با ميخواهند ميشود ، برخيها
.كنند مطرح را خود ايران
ايران سينماي بر آن تاثير و فجر فيلم جشنواره خصوص در وي
اين كل در داشته ، مختلفي نيزمراحل جشنواره اين:گفت
ميخواهم البته است ، داده ايران سينماي به تكاني جشنواره
جشنواره وقتي اما دارم ، نگه نظر از دور را كاستيها
ايران سينماي در تابي و تب قبل ماه سه از ميشود برگزار
ديده شوق و شور باز جشنواره ، خود مقطع در ميشود ، مشاهده
باشد ، نداشته مثبت تاثير نميتواند هيجانات اين ميشود ،
آن از نبايد را بزرگ بينالمللي جشنواره يك توقع ما اما
نگاه آن به بايد خود سينماي حيطه حد در باشيم ، داشته
ما سينماي سطح آيا است ، ماچقدر سينماي سطح ببينيم ;كنيم
همه كه چرا نه؟ يا است فجر سطحجشنواره از بالاتر خيلي
مثلا داشت توقع نميتوان ميكند ، برابري هم با چيز
.داشت بيستي جشنواره ولي باشد ، پنج سطح در سينما
در داوري:گفت فجر فيلم جشنواره در داوري خصوص در وي
را سياسي معادلات خود بههمراه دنيا جشنوارههاي تمام
قطعي امر يك داوران قضاوت گفت نميتوان بنابراين دارد ،
كه است اين سياست چون است ، خوب سينما نوع اين و است
باآن متناسب فيلمي تشويقشود ، خاصي سينماي بايد امسال
ميكنند انتخاب داوران كه كارهايي قطعا ميكنند ، انتخاب
.نيست هم كارها ارزشترين با ولي نيست ، ارزش بي كارهاي
فيلم اين:گفت "بازي آخر"خود فيلم خصوص در پايان در وي
ما را مساله اين ظاهرا و است جوانان مسايل به مربوط
كه فشاري طريق از فيلمسازان اكثر ;نكردهايم انتخاب
و ميشوند انتخاب به مجبور ميكنند ، وارد اجتماعي معضلات
چون و ميكنند تحميل ما به را خود كه هستند معضلات اين
است ، جوانان امروز نسل به مربوط ما جامعه معضلات بيشتر
.رفت سو اين به خودبهخود هم من ذهن
حقوق تضييع به نمايش صنفي شوراي اعتراض
كنندگان تهيه
در ايران فيلم توزيع و تهيهكنندگان اتحاديه مركزي شوراي
و جشنوارهها با اعضا كه كرد تصويب خود نشست آخرين
هماهنگي قبلا كه كنند همكاري ميتوانند فيلمي هفتههاي
ايشان به رسما مراتب و داده انجام اتحاديه با را لازم
.باشد شده اعلام
متاسفانه:كرد اضافه خبر اين اعلام ضمن اتحاديه سخنگوي
و داخلي جشنوارههاي برخي هماهنگي بدون برگزاري است مدتي
تهيهكنندگان حقوق تضييع باعث آن امثال و فيلم هفتههاي
.است شده كشور نمايشي برنامهريزيهاي در مشكلاتي بروز و
كميته" پيشنهاد به اتحاديه مركزي شوراي همينجهت به
گرفت تصميم "سينمايايران معنوي و مادي حقوق از دفاع
قبلا كه شود همكاري فيلمي هفتههاي و جشنوارهها با فقط
هفته يا جشنواره برگزاري دلايل مورد در را لازم هماهنگي
وتوافق آورده عمل به برگزاري كيفيت و برگزاري شيوه فيلم ،
اين:افزود اتحاديه سخنگوي.باشند رسيده اتحاديه با لازم
جز به داخلي ، فيلم هفتههاي و جشنوارهها شامل تصميم
ملي جشنواره عنوان به فجر فيلم بينالمللي جشنوارههاي
.ميگردد
در ايران فيلم توزيع و تهيهكنندگان اتحاديه سخنگوي
فيلم هفتههاي و جشنوارهها برگزاركنندگان كليه از پايان
براي برنامهريزي ، گونه هر و برگزاري از قبل تا خواست
با مختلف مسائل و برگزاري ابعاد پيرامون لازم مذاكرات
.كنند حاصل تماس اتحاديه دبيرخانه
فيلم 2000 راهنماي
فيلم 99 راهنماي و فيلم 98 راهنماي قبلي جلد دو ادامه در
مختصر نقد براي راستا همان در است ديگري كوشش حاضر كتاب
.سال 2000 فيلمهاي مهمترين
بهعنوان مختصري يادداشت در كتاب نويسنده عبدي محمد
سال مطرح و مهم فيلمهاي يادداشت فقط":است نوشته مقدمه
خيل مورد در نوشتن از و ميبينيد مجموعه اين در را
خودداري معروف كمتر يا نشان و بينام بيارزش فيلمهاي
كه آمدهاند فيلمهايي كتاب اين در كه است اين.كردهام
شناختهشدهاي كارگردان حداقل يا ارزشاند داراي يا
".دارند
فيلم حدود 100 ارزشگذاري و نقد معرفي ، به كه كتاب اين
بهاي 800 با صفحه در 120 است پرداخته سال 2000 مطرح
.است شده منتشر آگهسازان انتشارات سوي از تومان
شد منتشر سينما پيك
.شد منتشر سينما پيك فرهنگيهنري ماهنامه شماره دومين
داد ، نقد سيفالله با گفتوگو ذرهبين ، زير جشنواره 19
نيكي كدورت تندر ، فيلم تصويري روايت پرده ، روي فيلمهاي
شكيبايي ، خسرو با گفتوگو ميلاني ، تهمينه و كريمي
فيلمهاي پرفروشترين مخملباف ، محسن بهقلم نوشتهاي
ابتذال ، تا ابتكار از شب ، نود پرونده آمريكا ، در ايراني
در ارجمند داريوش بزرگداشت كوثري ، باران با گفتوگو
سينما پيك شماره اين در كه است مطالبي از...و جشنواره
.است رسيده بهچاپ
لاتين آمريكاي فيلمهاي بينالمللي جشنواره
هاوانا در
-"هاوانا" در لاتين آمريكاي فيلم بينالمللي جشنواره
چهارشنبه روز منطقه اين كشور شركت10 با -كوبا پايتخت
.كرد كار به آغاز
گردو" آرژانتيني فيلم نمايش با را خود كار جشنواره اين
جشنواره اين در.كرد آغاز "لچي آلبرتو" ساخته"عشق براي
داده شركت لاتين آمريكاي مختلف كشور از 10 فيلم 200
فيلم يكصد كوتاه ، فيلم بلند ، 29 فيلم شامل 36 كه شدهاست
.است نقاشيمتحرك فيلم و 19 مستند
همچون مشهوري سينماگران از يادكردي با جشنواره
از "لومبرادي فرانسيسكو" و ايتاليايي"گاسمن ويكتوريو"
نويسنده "دورفمن آريل".كرد كار به آغاز پرو كشور
خواهد برعهده را جشنواره اين داوران هيات رياست شيليايي
هنرپيشه "لاپلاس ويكتور" كلمبيايي ، "كابررا سرخيو".داشت
اسپانيولي فيلمنامهنويس "استرمرا پرث مانوئل"آرژانتيني ،
هيات اعضاي كوبايي سينماگر"سوتو آرتورو" بالاخره و
.ميروند بهشمار جشنواره اين در داوران
بيشترين مكزيك و برزيل آرژانتين ، كشورهاي سينماگران
فيلمهاي.ميدهند اختصاص خود به جشنوارهرا اين فيلم
فيلم.ميدهد تشكيل را فيلمها از توجهي قابل بخش تخيلي ،
زندگي" فيلم ،"انيارتو گونزالس" ساخته "عشقسگها"
فيلم مكزيكي ، فيلمساز "ريپستين آرتور"ساخته "است اينطور
"سوخته پول" فيلم و "اليسهسوبيولا" ساخته "خدا ماجراهاي"
همچنين و فيلمسازانآرژانتيني "پينيهرو مارسلو" ساخته
ساخته "پنجره وراي از" جمله از برزيل توليدات
فيلمهايي جمله از گرا روي ساخته "مزاحم" و "تاتاآمارال"
اين در مقام كسب براي خوبي شانس كهاز ميروند بهشمار
.هستند برخوردار جشنواره
ميكند كارگري ايران موسيقي اول جوان
موسيقي جشنواره برتر نوازنده اسلامي عليرضا با گفتوگو
ايران نواحي
درد يك ميگريد ، آنكه":كه كردهاند نقل بزرگي از :درآمد
كار از عمومي تصور."درد يك و هزار ميخندد ، آنكه و دارد
كار در چون آنان كه است اين موسيقي اهل يا نوازنده يك
خرمند ، و خوش گاه همه دارند ، سروكار طرب و ساز با خويش
قريب اكثريت البته و موسيقي اهل كه ميداند كسي كمتر اما
افراد از عظيمتر بس رنجي و الم و درد آنها ، اتفاق به
يك خوي و خصلت اين البته و ميكشند دوش بر را عادي
لمس را دردها ظرافتخويي ، و طبعي نازك با كه است هنرمند
.بيافريند باز نيز را خويش هنر آنها ، درون و دل از و كند
را وي امر بادي در نشستم اسلامي عليرضا با كه هنگامي
از نيز خود چنانكه يافتم ، شاداب و سرزنده جواني
فجر موسيقي جشنواره دو در كه گفت ;گفت سخن موفقيتهايش
سوم ، به و دوم نفر نيز جشنواره دو در و است شده اول نفر
را شب نزده تار دو كه نيست روزي و ميورزد عشق نوازندگي
و كار درباره شيرواني ساله جوان 24 از وقتي.كند سحر
وقتي اما برتابيد ، پاسخ از ابتدا پرسيدم ، زندگي گذران
كارياش زندگي راز از پرده ديد ، مرا ابرام و اصرار
كه موسيقي جوان نوازنده نميكردم گمان هيچگاه ;برداشت
كشورش داخلي مسابقات كه آنجايي تا را موفقيت پلههاي
و روز نامزدش جهيزيه كردن جور براي كرد ، طي ميداد اجازه
كني پرت آجر و بنايي و ساختمان عملگي و كارگري به شب
است ، چنين اين نواحي موسيقي قصههنرمندان بپردازد ،
كه ميدانست كسي كمتر نيز گرفت قرار صحنه بر وقتي اسلامي
جاي به و شبان و روزان ملي ، جشنواره چند نخست نوازنده
و سيمان با و است سرگرم ساختمان عملگي به ساز ، نواختن
پنجه و دست بنا و استادكار توهين و شماتت و بيل و ماسه
.ميكند نرم
ميان در موجود عمومي فقر به بخشي شايد مشكل اين البته
به عمدهترش بخش بازگردد ، اما نواحي موسيقي نوازندگان
و كشور موسيقي جمله از و فرهنگي مديريت سامانه و مديريت
فرهنگي هويت طبل بر مدام كه سيما و صدا سازمان نيز
عليرضا خود چنانكه ما ، كشور در.بازميگردد ميكوبند ،
كسي نه كه دارند حضور وي چون صدها ميكند ، اعتراف اسلامي
.خويشيافتهاند كار عرضه براي مجالي نه و كرد كشفشان
امام و گرفت دست بر را ساز ديدارشرفتم ، به هتل در وقتي
و زخمههايش استواري پرداخت ، نواختن به گويان (ع)رضا
لحاظ به چه و نواختن لحاظ به چه وي كه اصيلي اسلوب
بر بنياد همان بر استو معتقد آن قلبيبه اعتقاديو
برميآيد ساز از كه سحرانگيزي و بكر نواي و ميزند ساز
ميكند ، شنوندهايمنجمد و بيننده هر رگهاي در را خون
گفت و گپ به قبل مدتي كه جمعيتي رفت ، صحنه بر كه هم وقتي
همگان گويي شدند ، ساكت چند ، لحظهاي از پس بودند ، مشغول
ميشنيدند را خراساني ساله جوان 24 سازاين باطني نداي
.مينوازد كه و چه براي و ميگويد چه از كه
نجوا -الف :گفتوگو
برسيد؟ ميخواهيد كجا به زدن ، دوتار با*
بزني ، و باشي وارد چقدر هر كه است جوري نوازندگي و هنر-
.است كم باز
شدهايد؟ خسته ساز از كه زمان آن حتي *
.نميرسيد آخر به حال هر در زمان ، آن حتي-
ميشود؟ توجه تار دو به شما ، چقدر منطقه در*
خيليها و ميزنند ارگ عروسيها در كه است چندسالي -
سو اين فعاليتها ، بعضي اگرچهكردهاند فراموش را دوتار
نظر به اما ميگيرد ، انجام دوتار شناساندن براي سو آن و
.است كوبيدن هاون در وآب بيهوده زحمت اينها من ،
مينوازند؟ تار دو عروسي ، مجالس در آيا*
هنگام ميخواندند ، بخشيها عروسي مراسم در.بله-
اگر الان اما بكشد ، نطق نميكرد جرات كسي هم خواندنشان
صف قبلاميكنند هوتان برويد ، عروسي به تار دو با
ببرند ، عروسيها به را دوتارنوازان كه ميايستادند
شده كساد بارشان و كار و نميگيرد تحويلشان كسي امروزه
.است
ميزديد؟ ساز عروسي در هم شما*
!نه الان اما ميرفتم ، عروسيها به پدرم با قبلا -
نه؟ چرا*
پايين را خودم هنر بزنم ، تار دو عروسي در اگر چون -
.آوردهام
نميآمد؟ پايين هنرش ميزد ، ساز عروسي در پدرت وقتي چرا*
وقتي الان اما ميدانستند ، را سازها اين قدر زمان آن-
حتي كه ميكنند وهوي هاي و صدا سرو آنقدر بزنيد دوتار
.نميشنويد را سازتان صداي هم خودتان
ميشود؟ حل قضيه بكشيد ، كنار شما اگر ميكنيد فكر *
آن به بخواهم اگر كه ميدانم فقط نيستم ، بقيه ضامن من -
.ميبيند ضربه هنرم و ساز بروم ، سمت
ميبيند؟ ضربه چرا*
هم من كه بنوازم ، را فلان آهنگ كه ميخواهند من از چون-
.نيستم اهلش
ندارد؟ علاقه شما ساز به كه چيست جوان تقصير *
اين اماكند گوش مرا ساز كه نكردهام مجبور را كسي من -
در ارگ تنها بايد چرا كه بپرسم ميتوانم را سوال
.شود نواخته عروسيها
چرا؟.دارم شما از من را سوال همين *
بيگانه فرهنگ باشندواز شاد ميخواهد دلشان آنها -
نيست تار دو حيف و ميبرد را آدم سر ارگ.كنند استفاده
شده جوري ما فرهنگ.كنند جايگزينآن بياورند ، را ارگ كه
به ها عروسي در الان.ميشوند كشيده غرب طرف به همه كه
باب غريب و عجيب رقصهاي برقصند كردي كهافراد آن جاي
.شدهاست
ميكنند؟ گونه اين چراآنها *
همين براي.نميكند سرمايهگذاري جوانها روي كسي چون -
مسخره را تار دو كه شدهاند كشيده سمت اين به آنها
.ميكنند
ميگذشت؟ دوتارنوازي از زندگيتان *
.بود اين پدرم درآمد راه-
ميكنيد؟ كسبدرآمد راهي چه از شما *
صبح.تهران در بنا يك زيردست.ميكنم كارگري -
توكل خدا به و ميايستم چهارراه سر ميروم عليالطلوع
.بگيرد كارگري به مرا و برسد راه از كسي كه ميكنم
كردهايد؟ شركت جشنوارهاي در تاكنون آيا*
حاصل سومي ، مقام يك و دومي مقام يك اولي ، مقام دو-
.است فجر مختلف جشنوارههاي مسابقه بخش در من حضور
است؟ چقدر تحصيلاتتان *
.خواندم نظري اول تاكلاس-
كردهايد؟ ازدواج *
.كردم نامزد امسال تيرماه 13-
به و ميزنيد ساز همه اين چرا كه نميگويد نامزدتان *
نيستيد؟ درآوردن نان فكر
رفتم ، خواستگارياش به وقتي است ، من وخويش قوم نامزدم -
.است كريم خدا گفت:بيكارم من:گفتم
آمديد؟ جشنواره به چرا *
از بخشي بتوانم و بيايد گيرم سكه دو يكي كه اين براي -
.كنم جور نامزدمرا جهيزيه
تهران همين در نميتوانيد اولي ، مقام دو باگرفتن آيا *
بدهيد؟ درس
هستند ، مسئول كه آنهايي اما ميخواهم ، خدا از من -
.بدهي درس بتواني تا باشي داشته ليسانس بايد:ميگويند
...كارگر شديم ما و نميشوند قائل تشكيلات جوانان براي
شود؟ فراهم نامزدت جهيزيه پول تا كني كار بايد چقدر *
.بنايي و كارگري سال سه دو ، -
؟...آخر حرف و *
بر مو آنها نواختن كه هستند نوازندههايي ما نواحي در -
و كردن جستوجو جاي به ساله هر اما ميكند ، سيخ آدمي تن
ميكنند ، اكتفا ارشاد اداره از جو و پرس به آنها ، از دعوت
...و كارمندند كه هم آنها
مناسب برنامهريزي و دقت اندكي
مهدي پور سام
برنامهريزي ، اصولا و موسيقي حوزه در رفتارها از برخي
جشنواره از دوره به 16 نزديك گذشت از پس هم آن هنري ،
زير ، در.ميآورد فراهم را آدمي تعجب اسباب موسيقي ،
سپس و ميآوريم را مراسم يك برگزاري نوع و رفتار ابتدا
دنبال به را برنامهريزان آسايش هم كه ساده راهبرد چند
.را هنرمندان خاطر راحتي و آرامش هم و دارد
در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت موسيقي مركز ساله هر:اول
تدارك را ويژهاي برنامههاي موسيقي جشنواره ايام
در كه اجراهايي از است منتخبي برنامهها اين ميبيند ،
جشنواره در حاضر متعدد گروههاي سوي از و موسيقي جشنواره
.است شده تدارك و تمهيد
از يكي انتخاب با گروهها تمامي موسيقي مركز اعلام برابر
جمع در دقيقه تا 30 دقيقه از 10 خود اجراي خوب قطعات
در.ميپردازند برنامه اجراي به تماشاگران و دعوتشدگان
اواسط در ويژه اجراي عنوان تحت اجراها اين گذشته سالهاي
ابتكار به و جاري سال در اما ميشد ، تدارك جشنواره
را جشنواره افتتاحيه كه شد گرفته تصميم دوره اين مسئولان
.كنند آغاز ويژه بخش همين با
اجراها هنرمندان ، به جشنواره مسئولان اعلام برابر:دوم
كلي چارت ودر ميشد آغاز بعدازظهر ساعت 19 از
به كه بودند شده گنجانده گروه تا 13 حدود 12 برنامهها ،
.ميپرداختند برنامه اجراي به ترتيب
ساعت نيم كه است اين گروهها و هنرمندان حضور معمول روال
و حاضر ، وحدت تالار صحنه پشت در برنامهها شروع از قبل
.ميشود آغاز برنامهها سپس
برنامه اجراي به ابتدا كه گروهي بنيادي چنين بر
و ميمانند باقي انتظار صف در ساعت نيم حدود ميپردازند ،
با) ميپردازند برنامه اجراي به انتها در كه هم گروهي
طول به ساعت حدود 5 افتتاحيه ويژه برنامه اينكه به توجه
نوبت تا ميمانند انتظار در ساعت حدود 5/5 (انجاميد
.شود آنها برنامه اجراي
كه است شكلي به ماجرا صورت منسجم برنامهريزي يك در:سوم
با تماس نحوه و تماس شماره كه) گروهها از اطلاع كسب با
زمان مدت و (است موجود مسئولان نزد و جشنواره در آنها
و گروهها تعويض وقتهاي گرفتن نظر در نيز و اجرايي قطعه
گروهها ، از يك هر به صحنه ، روي بر آنها جابجايي و تنظيم
ساعت نيم بخواهيم آنها از و داده اطلاع را خاصي زمان
در "الف" گروه اگر نمونه برايباشند حاضر محل در زودتر
دقيقه و 30 ساعت 20 حدود برود ، صحنه روي بر بايد ساعت 21
.باشند حاضر صحنه پشت در
سود به تماما ماجرا صورت گذشته سال چند در متاسفانه اما
اينكه توجه جالب.است بوده هنرمندان ضرر به و مسئولان
گونهاي به چرا شد پرسيده وي از وقتي مسئولان از يكي
تا حدود 4 صحنه پشت در هنرمندان كه نميشود برنامهريزي
نيز صحنه پشت صندليهاي تعداد چون) نايستند سرپا ساعت 5
آنها دارد امكان كه گفتند (نميرسد هم دودست انگشتان به
.كنند تاخير
كه نيست نيازي و كنيد؟ دعوت همزمان را گروه دو:پرسيدم
(ميپردازد برنامه اجراي به ساعت 24 كه گروهي ) آخري گروه
.نداد پاسخي كه باشد؟ حاضر ساعت 18 هم
درباره كه سخناني از برخي به ميخواهيم اگر حال هر در
در ميبايست باشيم پايبند ميگوييم هنرمند كرامت و ارزش
براي برنامهريزي آنكه ضمن.كنيم رعايت را آنها نيز عمل
آنها كردن هماهنگ و گروه چند از دعوت و برنامهاي چنين
اجرا به علاقهمند و شايق گروهها اكثر اينكه به توجه با)
انجامش به نتوان كه نيست شاقي كار (هستند وحدت تالار در
علاوه به دقت البته و ميخواهد همت اندكي تنها رساند ،
نگاه مهمتر همه از و مناسب سازماندهي و برنامهريزي
.هنرمندان و برنامه و موضوع به هنرمندانه و انساني
|