دانشگاه و درصنعت تخصص آسيبشناسي
صحيح اطلاعات :مجلس نماينده بورقاني احمد
ميكند اعتمادسازي
افتادند دام به آمل راه دزدان
دانشگاه و درصنعت تخصص آسيبشناسي
و ميداند آنكه ولي است آگاه نا نميداند كه كس آن
.است خائن نميكند ، شايسته اقدامي
(مضمون به نقل) برشت برتولت گاليله ،
توجيحات و عناوين به تخصصي كارهاي دوران ، اين تمام در"
فرهنگ در البتهاست شده گرفته آن متخصص دست از مختلف
فن همه" همه نيست ، نياز مورد تخصصي ايلاتي و روستايي
به و است محدود كارها هستند ، "حريف سر همه يا و حريف
تقليد كه است گذشتگان رفتار ميشود ، يادگرفته تجربه
بيكم نقل جز نيست چيزي نيز علمي زمينه در حتي و ميشود
و عقلاني و پيچيده مناصب با شيوه اين.قدما گفته كاست و
اين.نيست سازگار "عقلاني بوروكراسي" يك متحول و علمي
به تمام قوت با را خود ايران در وايلاتي قبيلگي رويه
از زيادي بسيار مشكلات و كرد تحميل وابسته اقتصاد ساخت
فرهنگ محكم ستونهاي از يكي و آفريد ايران براي خود نوع
(ص 178177 رضاقلي ، ) "شد جامعه اين
فراواني متفكران و انديشمندان امور ، شدن تخصصي زمينه در
كه فلاسفهاي نخستين از يكي.پرداختهاند نظر اظهار به
كرده ، ارايه را توجهي جالب مباحث موضوع اين درباره
در وياست (م ق 42847/348) افلاطون يوناني بزرگ فيلسوف
كه داشته اذعان خود ، نوشته عظيمترين يعني جمهور كتاب
اين براساس آن از پس و "نيست يكسان هم با افراد طبايع"
در تفاوت جهت به افراد كه ميشود معتقد بنيادي نكته
در نيز متفاوتي توانهاي و استعدادها داراي آفرينش ،
مهم نكته اين افلاطون عقيده به.بود خواهند امور انجام
وي.گيرد قرار ملاحظه مورد بايد وظايف تفويض هنگام در
نكرده خلق مشابه استعدادهاي ما همه در طبيعت":مينويسد
شايستهاند ، كار يك براي برخي.است متفاوت استعدادها بلكه
.(ص 116 افلاطون ، ) ".ديگر كار براي برخي
به شود تخصص صاحب حرفه يك در فردي اگر افلاطون نظر در
خواهد شايستگي و توانايي اوج به شغل همان در قوي احتمال
:دارد اشاره بدان افلاطون كه است صادق هم آن عكس.رسيد
از يك هيچ در باشد داشته پيشه يك از بيش بخواهد كسي اگر"
ص افلاطون ، ) ".نمود نخواهد حاصل را شاياني موفقيت آنها
.(163
نتيجهگيري به پيشين گفتههاي به توجه با افلاطون سپس
عدالت تعريف درصدد كار تقسيم به توجه با و ميپردازد
كه است آن از عبارت عدالت" كه ميشود معتقد و برميآيد
:مينويسد آنگاه و "دهد انجام را خود مخصوص كار هركس
است اين يعني است چيزي چنين يك عدالت ظاهرا دوست اي پس"
(ص 236 افلاطون ، ) ".بپردازد خود بهكار بايد فقط انسان كه
در فرانسوي بزرگ جامعهشناس (19171858) دوركهايم اميل
مهمترين از يكي كه -خود اجتماعي كار تقسيم داهيانه كتاب
اخير قرون نوشتههاي گذارترين اثر از نيز و او كتابهاي
و مينهد سوي يك به را خوني و نژادي وابستگيهاي -است
براساس بايد صنعتي جوامع در وظايف تقسيم كه ميشود معتقد
خود صورت اين در.گردد تفويض افراد به فردي تواناييهاي
و سياسي اقتصادي ، تكامل و تحول سمت به جامعه خود به
پرستي جهالت و سستي كاهلي ، از و نمود خواهد روي اجتماعي
خواهد حركت خردمندي و انديشهورزي و تكاپو تلاش ، سوي به
در پيشرفته جامعهاي داشتن براي او عقيده به لذاكرد
توجه فردي تجربه و تخصص به بايد تنها افراد كار تقسيم
.كرد مستقر خاص شغلي جايگاه در اساس براين را افراد و كرد
.شد خواهد هدايت شغلي سلامت سوي به جامعه صورت اين در
و آلماني بزرگ جامعهشناس وبر ماكس نظريات رابطه همين در
تخصص ، براي آن در كه است بحث قابل وي بوروكراسي مبحث
.ميشود قائل فراواني اهميت سازماني جايگاه و قدرت تمركز
تقريبا كه زمانهاي يعني بيستويكم قرن ابتداي در اما
مفهوم كه) كار تقسيم و شدن تخصصي طرح هنگامه از قرن يك
ميگذرد اروپا در (باشد كاردان به كار سپردن آن ، ساده
دقيق اجراي باب در ما ، چون پيرامونياي جوامع در هنوز
از دربسياري هنوز.دارد وجود ترديدهايي طرح ، اين
در سرپرستان و مديران و نيستند حاكم لايقان ما سازمانهاي
باشند كرده هنر خيلي اگر و ندارند تخصصي مديريت ، زمينه
كارشناسي دانشگاهي درجه احتمالا فني حوزههاي از يكي در
تحولات با را خود بتوانند كه دارم شك آنهم كه)راحائزند
.(روند پيش به علوم پيشرفت با همگام و سازند هماهنگ زمانه
با كه -مديريت چون علمپيچيدهاي از بايد كه اينان يعني
مقتضيات و آدمي رفتار علمي شناخت و مديريتي سبكهاي
علوم مزاياي و مواهب از باشند ، آگاه -است مرتبط سازماني
تحليل و تجزيه روانشناسي ، جامعهشناسي ، چون سودمندي
مواقع اغلب متاسفانه و بيبهرهاند..و سازماني رفتار
خلاقيت ، و ميبرند پيش به را امور روشهايغيراصولي با
ميكنند تباه و ويران را سازماني و فردي شكوفايي و رشد
افراد ، واقعي لياقت و تخصص به توجه جاي به نهايت در كه
تعيين براي ديگر نامعقول معيارهاي و خوني رابطه متاسفانه
.ميگيرد قرار توجه مورد گروه حقوق
اين با ادارات و سازمانها در روز هر يكايكمان آري
شرايط ، اين مجموعه.ميشويم روبهرو منصفانه غير شيوههاي
اين و انسانهاست هستي و عمر كننده ويران و برنده تحليل
سرايت ايراني جامعه صنعت و كار محيط حيات و طراوت به آتش
باز تكاپو و تلاش از را ما پيش از بيش لحظه هر كرده ،
ميزان ميشود گفته گاه كه است دلايل همين به و ميدارد
درروز دقيقه پانزده تنها ايراني فرد هر مفيد كار زمان
قابل راستا اين در مغزها فرار نام به پديدهاي و است
كه هستند كساني بهرحال كه چرا.است تامل و تحليل
جناب گفته به -ولي پيشرفتند و خلاقيت كارو به علاقهمند
اقتصاد را ايران اقتصاد كه محترم ، جمهور رئيس خاتمي آقاي
و بسنده تلاش و فعاليت بستر و امكان -ناميدهاند بيمار
اين از وضع نيز ما دانشگاههاي در.نمييابند راضيكننده
يك در امريكا و اروپا در كه هنگامي اين و ;نيست بهتر
در بلكه درس ، دو يا يك در تنها نه خاص ، رشته و حوزه
و پيچيده بسيار آموزشهاي با متعدد متخصصان دروس تمامي
برايمان آن اخبار شنيدن گاه كه بطوري ;دارند حضور بالا
دانشگاههاي در شنيدهام.است كننده نااميد و شگفتآور
ده از بيش اجتماعي روانشناسي مثلا درس ، يك در آنها
همين در مثلا.دارد وجود بسيار فرعي گرايشهاي با استاد
..و پرخاشگري نگرش ، اجتماعي ، گروههاي چون مباحثي براي درس
.است شده تدريس سرگرم جداگانهاي استاد كدام هر.
استاد چندين با شما علاقهتان مورد درس در بفرماييد فرض
از بخشي كدام هر كه باشيد مواجه كارآزموده و ورزيده
چقدر صورت اين در باشند ، گرفته برعهده را درس اين تدريس
.خواهدشد افزوده شما فكري غناي و علمي بربار
و آزاد دانشگاههاي برخي در كه است حالي در همه اين و
آزمايشگاه ، كلاس ، استاد ، رشتهها برخي در حتي ما دولتي
اندازه به ديگر لازم آموزشي وسايل و كتابخانه در كتاب
كه دانشجويي از راستي به و نيست موجود كننده راضي و كافي
بيرون دانشگاهها اين از بيشتر يا و سال چهار ازمدت پس
داشت؟ ميتوان انتظاري چه ميشود مدركدار مثلا و ميآيد
كنيم؟ اطمينان افراد اينگونه تخصصي كار به ميتوانيم آيا
چيست؟ جوابمان واقعا
;دارم وافر تاكيدي موسسات اين استادان برخي عملكرد بر من
بر و ميشناسيم نزديك از را برخيشان كه همانها
.واقفيم كمسواديشان
سوادي كم يعني) فراگير بلاي اين درمان براي راستي به
انديشيدهايم؟ چارهاي چه (دانشجويان و استادان
و ارتباطات گيرودار اين در آنكه از پيش نيست بهتر آيا
همگاني رسانههاي و مطبوعات در نيز را ما اطلاعرساني ،
برآييم؟ چارهجويي درصدد كنند ، محاكمه بيرحمانه
جوانان و دانشجويان آينده به هرچيز از بيش كه اميد بدان
تاريخ صورت اين غير در.كنيم انديشه عزيزمان ميهن
.كرد نخواهد ياد نيكي به ما از كه است بيرحمي قضاوتگر
:پيشنهادها
يابيم؟ رهايي اينگونه از مشكلاتي دام از تا كنيم چه پس
واقعي متخصصان دست به را كارها صنعت ، زمينه در -1
تجربي نظر از هم و علمي نظر از هم كه متخصصانيبسپاريم
يك كنيم فكر كه است نادرستي انديشه اين.باشند فرهيخته
به هم را مديريت و سرپرستي كار ميتواند فني متخصص فرد
هيچ زمينه دو اين كه است اين واقعيتدهد انجام خوبي
مهندس مثال عنوان به كه كسي و ندارند يكديگر به ربطي
خوبي سرپرست الزاما است ، كارآمدي پزشك يا و است خوبي
يك در سرپرستي يا و مديريت پست در او حضور تداوم.نيست
هدايت و رهبري در او توانايي و آشنايي عدم علت به -قسمت
مواجه بحران با را سازمان -ديگران معقول و منطقي توجيه و
.ساخت خواهد
تنها و نميداند چيزي مديريت علم از حال بههر او كه چرا
با احيانا و غيرعلمي روشهاي با را خود حرف ميكند سعي
افراد.بقبولاند ديگران به تقلب و رياكاري گاه و تهديد
و ميشوند دلسرد او نابخردانه روش اين از چندي از پس نيز
شيوههاي به نارضايتي ابراز و كمكاري سمت به ترتيب بدين
تا مييابد ادامه وضعيت اين.كرد خواهند اقدام مختلف
كه بهطوري.ميكند دستگي دو دچار را سازمان كه آنجا
جمع به گروهي و ميگيرند قرار سرپرست و مدير صف در گروهي
به امتيازاتي غلط به كه هم هنگامي و ميپيوندند كاركنان
افزوده نارضايتيها برميزان ميشود داده سرپرست يك
را سازماني نارضايتي ميزان نامعقول روشهاي همين.ميشود
اين كاركنان به امتيازي هيچ دادن با ديگر و ميكند متورم
.شد نخواهد ترميم و محو شكافها گونه
عظيم گسل و عميق شكاف براين مديران برخي كه است اين جالب
بنابر و ميشوند آگاه كاركنان و مديريت بين هولآور و
مادي امكانات و كارانه پاداش ، دادن با ميكنند سعي اين
را كاركنان چركين و عميق كينه و بكاهند آن ميزان از ديگر
به مينشانند كاركنان لبان بر كه لبخندي با شده اگر حتي
بيماري اين گسترش و رشد روند از چون اما.دهند كاهش شكلي
در كاركنان به هرازگاهي ندارند ، اطلاعي (شغلي نارضايتي)
را رفاهي و تفريحي امكانات يعني.ميدهند رشوه واقع
شركت فرهنگي مسابقات در را كاركنان ميكنند ، بيشتر
قلب مستقيما و است كاري پرسنل جان زخم اما...و ميدهند
و نكردني باور تبعيضهاي.است رفته نشانه را آنان
هر و كرده آلوده بشدت را كار محيط فضاي قبول غيرقابل
لذا.ميشود بيشتر تيرگي موجب نارضايتي كاهش براي اقدامي
را سرپرستان دهد ، ادامه را تبعيض افزايش مديريت اگر
آگاهان و متخصص و واقعي لايق ، مديران از و ندهد تغيير
و جانانه نبردي وقوع احتمال نگيرد ، ياري سازماني رفتار
.داشت خواهد وجود ويرانگر
زمينه در استادان برخي متاسفانه نيز ، دانشگاهها در -2
را خود رشته در تدريس هم اگر و نميكنند تدريس خود تخصصي
.هستند درآن لازم صلاحيت فاقد باشند ، داشته برعهده هم
حتي و دانشجويان و آينده علم ، فرهنگ ، به خدمت براي لذا
دانشگاه و عالي آموزش مسئولان است بهتر استادان ، اين خود
هم گرد را كارآزموده و نظر صاحب استادان از هياتي آزاد
كه بخواهند آنان از و دهند تشكيل علمي كميتهاي و آورند
ميزان و تدريس سوابق تحصيلي ، مدرك علمي ، توان و صلاحيت
مورد دانشجويان به آموزش در را علمي هياتهاي توانايي
به بتوان وسيله تابدين.دهند قرار دقيق تامل و بررسي
اين و يافت اطمينان آينده فارغالتحصيلان تخصصي صلاحيت
.نيازمنديم بدان سخت اكنون كه است چيزي آن
(دانشگاهآزاد و عالي آموزش) موسسه دو اين كه روشهايي -3
التحصيلان فارغ شدن انبوه موجب تنها گرفتهاند پيش در
اين كه است بديهي و است شده كار بازار در صلاحيت كم
بايد لذا.داد نخواهند در تن پست مشاغل انجام به افراد
-بيكار افراد ميزان از ابتدا ديگر سازمانهاي همكاري با
و عالي آموزش مراكز به جواناني تا كاست -امكان درحد
علمآموزي به واقعا كه يابند راه آزاده دانشگاههاي
مواجه جواناني با دانشگاهها در اينكه نه علاقهمندباشند ،
تحصيل به بيكاري و سربازي از گريز بهخاطر تنها كه باشيم
.آوردهاند پناه
باشد ، ما آموزگار بهترين ميتواند كه است واقعيت هميشه -4
دشمن پرداخت ، ما از انتقاد به كه هركسي كه مپنداريم
سالها گروهي كه نظريهاي -كرد حذف را او بايد و ماست
آن بودن باطل به بسياري امروزه ولي ميفشردند پاي برآن
كه -زودگذر مادي منافع از بهدور پس -پيبردهاند
سرمايههاي زيان به تنها و ندارد كسي براي نفعي درحقيقت
واقعيات به -ميشود منجر (مادي و انساني از اعم) ملي
دلسوزانه و موشكافانه را آنها و كنيم توجه جامعه عيني
دانشگاهها زمينه در البته واقعيت و دهيم قرار بررسي مورد
به و استادان علمي بار كه است اين عالي آموزش موسسات و
و پايين سطح در فارغالتحصيلان و دانشجويان آن تبع
اين از اندكي تعداد وقتي كه است جالب و است دردآوري
رشته در چون ميكنند پيدا دست هم شغلي به فارغالتحصيلان
فشار اثر در نيستند ، بهرهمند كافي آگاهي از خود علمي
و ميشوند آنان به امتياز دادن به مجبور خويشاوندان ،
اين و ميگمارند ادارات حساس و كليدي پستهاي در را آنها
فارغالتحصيلان اين كه ميدهد رخ دليل بدين تنها فاجعه
خويشاوندي احساس كسي با علمي نظر از خود تخصصي زمينه در
ميشوند جذب كساني سمت به ناچار وبه نميكنند نزديكي و
ملاكي ملاك ، اين و هستند نزديك ژنتيك نظر از او با كه
جامعهاي نه و است عقبمانده و فئودالي جوامع به متعلق
.دارد وجود دانشگاه چون نويني علمي مراكز آن در كه
ميخوانيم هم با را برشت برتولت سخن ديگر بار يك باري ،
خود مشهور نمايشنامههاي از يكي در گاليله زبان از كه
و ميداند آنكه ولي است ناآگاه نميداند كه كس آن":گفت
".است خائن نميكند ، شايسته اقدامي
سيدحسيني ميرجواد
سازماني و صنعتي روانشناس
:منابع
چاپ.تهران1368.روحاني فواد ترجمهجمهور افلاطون ، -1
.فرهنگي و علمي انتشارات:پنجم
.خودكامگي دام در انديشه و آيين.سيدمحمد خاتمي ، -2
.نو طرح:دوم چاپ تهران1378
چاپ.تهران1378.كشي نخبه جامعهشناسي.علي رضاقلي ، -3
.ني نشرچهاردهم
.جامعهشناسي در بنيادي انديشههايپيتر كيويستو ، -4
.ني نشر:اول چاپ.تهران1378.صبوري منوچهر ترجمه
صحيح اطلاعات :مجلس نماينده بورقاني احمد
ميكند
اعتمادسازي
بحثانگيزترين اخير سال چند در مطبوعات:اجتماعي گروه
كمي اطلاعات اما.است داده اختصاص خود به را فرهنگي حوزه
جامع آمارگيري طرح.است محدود بسيار حوزه اين از كيفي و
شمار به آن مطالعه مورد مقولات از نيز مطبوعات كه فرهنگي
.كند برطرف مرور به را نقيصه اين ميتواند ميآيد
وزارت مطبوعاتي سابق معاون و مجلس نماينده بورقاني احمد
جمعآوري ضرورت مورد در مطلب اين اعلام ضمن ارشاد
در:گفت فرهنگ حوزه در صحيح شيوه به آماري اطلاعات
جمعآوري براي مطبوعاتي معاونت در فعاليتهايي گذشته
نسبتا اطلاعات جمله از است گرفته صورت آمار و اطلاعات
فعاليتهاي بخش در آنها اعضاء و صنفي نهادهاي از دقيقي
و فروش قيمت شده ، تمام قيمت نشريات ، تعداد از مطبوعاتي
.بود موجود انتشارشان دوره
شده انجام آمارگيري يك هفتاد دهه اوايل و شصت دهه اواخر
رشد شاهد خرداد 76 دوم از بعد اينكه به توجه با اما بود
تصميمگيريهاي براي گذشته آمار بوديم مطبوعات گسترده
.نميكرد كفايت جديد
و روزنامهنگاران كل از دقيقي آمار اگر:ميافزايد وي
و امكانات به توجه با ميتوانستيم داشتيم تحصيلاتشان
كارآمد انساني نيروي و مجوزها صدور بين موجود تجهيزات
اين فعالان آموزش مسئله ميتوانستيم كنيم برقرار تناسب
.بدهيم سامان را عرصه
انساني نيروي بخش در را كشور آماري نياز مهمترين وي
از درصد چند نميدانيم هنوز ما:ميگويد و ميداند
مطبوعات به وابسته روزنامهنگاران را مطبوعاتمان نيازهاي
جمله از ديگر خبري منابع را آن از درصد چند و
.ميكنند تامين خبرگزاريها
كشورهاي در آمار ثبت و ضبط روش به اشاره با بورقاني
مدني نهاهاي توسعهيافته كشورهاي در:ميگويد پيشرفته
زمينه در را اطلاعات و آمار ثبت و ضبط وظيفه معمولا
به روزنامهنگار كانادا در.دارند عهده به خودشان فعاليت
روزنامهنگاران صنفي انجمن عضو حتما كه ميشود گفته كسي
بنابراين نميكند پيدا فعاليت امكان وگرنه باشد كانادا
به نيازي روزنامهنگاران تعداد از اطلاع براي شما
شده گردآوري قبلا اطلاعات اين چراكه نداريد آمارگيري
.است
مبناي بر چون ميكنند عمل دقت با نهادها اين هم معمولا
بايد ميگيرند شكل زيان و سود و اقتصادي مناسبات
تيراژ از مثلا بايد آگهيدهندهباشد كامل اطلاعاتشان
بداند تا باشد آگاه تايمز نيويورك مثل روزنامهاي دقيق
.ديد خواهند خواننده تعداد چه را او آگهي
است مهم روزنامه هر تحصيلات و طبقه و مخاطبان طور همين
در چون.شود مشخص روزنامه مطالب سطح و آگهي نوع تا
اقتصادي بهره اطلاعات و آمار از يافته توسعه كشورهاي
عمل صحت و دقت با آنها گردآوري در ميشود كوشش ميبرند
اندازه به اگر كه است صنفي نهادهاي عهده بر كار اين شودو
.ميدهند دست از را اعتبارشان نكنند دقت كار اين در كافي
افتادند دام به آمل راه دزدان
كه آمل حرفهاي سارقان از تن دو:همشهري خبرنگار - ساري
دستبرد آمل جادههاي در تريلر كاميونهاو محمولههاي به
و شناسايي بابل انتظامي منطقه كارآگاهان توسط ميزدند
.شدند دستگير
از بيش دارند نام ر-رضا و الف - قربانعلي كه سارقان از
دو اين.است شده ضبط و كشف مسروقه اموال ريال ميليون سيصد
نقليه وسايط چادر پارهكردن با كه كردهاند اعتراف سارق
استراحت جادهها حاشيه در آنها رانندگان كه هنگامي سنگين
سرقت به اقدام وانت يكدستگاه از استفاده با ميكردند
.ميكردند آن درون اشياء
نباتي ، روغن شامل سارق دو اين از بدستآمده مسروقه اموال
كه بوده خودرو يدكي لوازم و خرما شوينده ، مواد شيرخشك ،
بازداشت آنها از دزدي اموال خريد اتهام به نيز مالخر 25
.شدند
|