بجنوردي كاظم سيدمحمد با گفتوگو
دولت سال نابسامانيهاي 4
و دستاوردها
خاتمي
ژاپن در ايرانشناسي به روزافزون علاقه
ايران در فقر
بجنوردي كاظم سيدمحمد با گفتوگو
دولت سال ونابسامانيهاي 4 دستاوردها
خاتمي
چارچوب بايددر كه جديدياست پديده مردم اجتماعي مطالبات *
شود فصل و حل عقلا و نخبگان توسط نظامو
نيست قبول قابل جناح ، يك حذف جهت قوا به ابزاري توسل *
و شد ايجاد اسلامي جمهوري بطن در خرداد دوم پديده *
شد هدايت اسلامي انقلاب قديمي كادرهاي توسط
استكه نادري بسيار سياسي چهرههاي خاتمياز آقاي *
از زيبايي وصورت كرد پيريزي اخلاق مبناي بر را سياست
داد ارائه جهان به ايران اسلامي جمهوري
شركت انتخابات در كه است خاتمي آقاي ملي و ديني وظيفه *
كند
سيدمحمدكاظم ;است نزديك جمهوري رياست مهم انتخابات:اشاره
غيردولتي فرهنگي نهاد بزرگترين بنيانگذار موسويبجنوردي
موسس و - اسلامي بزرگ دائرالمعارف مركز - كشور
از بيش كه كسي و منطقه و ايران علمي كتابخانه بزرگترين
در است گذرانده سياسي زندان در را خود عمر از سال 13
انتخابات اين درباره ملت كنار در كه است فرهيختگاني شمار
ايشان مقام به باتوجه.دارند گفتن براي حرفي حساس
فرهنگي محصول بهترين علمي سرپرست و ويراستار سر بهعنوان
كه اسلامي بزرگ دائرالمعارف اسلامي ، انقلاب عصر مكتوب
همكاري از و ميشود منتشر عربي و فارسي زبان دو به
باتوجه مخصوصا و است برخوردار كشور علمي هيات نخبهترين
اين ايشان ، انقلاب از بعد و قبل سياسي درخشان سوابق به
ميشود يادآوري.است شده انجام ايشان با گفتوگو
اتهام به گذشته رژيم زمان موسويبجنورديدر سيدمحمدكاظم
اعدام به نظامي دادگاه در بار اسلامي 2 ملل حزب رهبري
در زندان سال به 14 نزديك گذراندن از پس اما شد محكوم
انقلاب ، از پسشد آزاد زندان از اسلامي انقلاب آستانه
استانداري اسلامي ، جمهوري حزب مركزي شوراي عضويت سمت در
انقلاب به تهران ، از مجلس اول دوره نمايندگي و اصفهان
بزرگ دائرالمعارف مركز كه سال 1362 از و كرد خدمت
و علمي فعاليت به را خود وقت تمام نهاد ، بنياد را اسلامي
مشاور و ملي كتابخانه رئيس اكنون هم وي.گذراند فرهنگي
.است رساني اطلاع امور در جمهوري رئيس
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه را خرداد دوم پديده
ملت حركت و جنبش ادامه ميتوان عبارتي به را خرداد دوم
است سال صد يك از متجاوز.دانست اخير سال يكصد در ايران
اعتلاي و اجتماعي وضعيت اصلاح درصدد ايران مسلمان ملت كه
تنباكو ، جنبش نظير تحركهايي با جنبش اين و بوده ملي
حكومت براي قيام نفت ، شدن ملي نهضت مشروطيت ، انقلاب
تحميليو جنگ در پايداري و 1357 ، سال 1342 در اسلامي
.است شده داده نشان سازندگي براي تلاش
را اجتماعي خواستهاي ايران ملت اسلامي ، نهضت ادامه در
به خاتمي انتخابآقاي با خرداد دوم نام به پديدهاي در
جنگ سخت سالهاي دنبال به كه كرد احساس ملت.نمايشگذارد
در اسلامي انقلاب كه است آنرسيده زمان اكنون تحميلي ،
تضارب براي بازتري فضاي كشور داخل در اجتماعي تعامل حوزه
طبعا و كند ايجاد حكومت در مردم بيشتر مشاركت و آراء
.است بيشتري مدني نهادهاي و موسسات پيدايي آن لازمه
آن مبين آن ، بعدي دستاوردهاي دليل به خاتمي آقاي انتخاب
در جديدي دوره و است گرفته صورت درستي انتخاب كه بود
و است شده ايجاد ايران ملت اخير ساله يكصد جنبش چارچوب
و اعلام را ، ايران ملي اصليجنبش مشخصههاي از يكي اگر
در خصلت اين شد داده نشان بدانيم ، مستقل موجوديت اظهار
.گذاشت مثبت اثر نيز كشور از خارج عقلاني چارچوب يك
اسلامي جمهوري بطن در پديده اين كه است آن مهم نكته
هدايت انقلاباسلامي قديمي كادرهاي توسط و شده ايجاد
به و باشد خارجي عوامل زاييده نميتواند وطبعا گرديده
در سالها كه قديمي مبارزين اغلب كه است دليل همين
و خرداد دوم جبهه در اكنون بودهاند ، ستمشاهي زندانهاي
از يكي و ميباشند خاتمي آقاي همكاران و مويدان از
زايندگيو هنوز استكه اين اسلامي انقلاب افتخارات
مساله اين همچنيناست نداده دست از را خود خلاقيت قدرت
متفكر يك عنوان به امروزه خاتمي ، آقاي كه است مسلم
خدمت كه گفت ميتوان قاطعيت با و شده شناخته اسلامي
و نظرات زيرا.است نموده شيعه و اسلام به بزرگي بسيار
و صهيونيستجهاني كه گرفت صورت شرايطي در او اقدامات
دادن جلوه بد درصدد اسلامي انقلاب و ايران دشمنان عموم
در نيز آنها تبليغاتي روند و بودند تشيع و اسلام ه چهر
بود ، تشيع و اسلام از خشونتبار چهرهاي جلوهنمائي جهت
از انساني و اخلاقي و زيبا چهرهاي ارائه با خاتمي آقاي
اسلام كه شد وموجب نمود سلاح خلع را آنان تشيع ، و اسلام
و عقلاني و شده مطرح گفتمانهاي از يكي عنوان به شيعه و
.گيرد قرار پذيرش مورد جدي ، توجه درخور
را خاتمي آقاي جمهوري رياست ساله چهار دوره دستاوردهاي
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه
و هنجارشكني مقداري با همراه پديدهها ايجاد اصولا
و ميگردد نابسامانيهايي موجب كه ميباشد شالودهشكني
داشته نابسامانيهايي خود بطن در رخدادي چنين است طبيعي
مردم ملي وجدان و بطن از آن اصلي رويكرد و جهت ولي است
ملي ، امكانات چارچوب در گفت ميتوان لذا و گرفته نشات
كرده كسب را درخشاني موفقيتهاي و بوده راهحل بهترين
بهطور نميتوان را دوره اين موفقيتهاي بههرحال.است
را آن رئوس ميتوان ولي كرد بيان مصاحبه اين در مشروح
:برشمرد چنين
و ميزان هماكنون كه بهنحوي خارجي ديپلماسي در اصلاح -1
جمهوري نقش و جهان كشورهاي با ايران سياسي روابط كيفيت
مقايسه قابل اسلام جهان و منطقهاي امور در ايران اسلامي
.است نبوده معاصر تاريخ در دوراني هيچ با
روابط گسترش اسلامي ، كشورهاي كنفرانس موفقيتآميز رياست
فعال نقش سعودي ، عربستان بخصوص همسايه كشورهاي با سياسي
ديپلماسي و اروپايي كشورهاي با گسترده روابط لبنان ، در
چين ، اروپا ، ملل ، سازمان به ايشان خارجي سفرهاي فعال
شك بدون كه مينمايد عرضه را درخشاني كارنامه..و روسيه
نقش اقتصادي روابط وضعيت بهبود و امنيت و ثبات ايجاد در
.است داشته موثري
ايران اسلامي جمهوري موضع تمدنها ، گفتوگوي ديپلماسي طرح
گفتمان ديپلماسي و انديشهها عرضه ميدان در را
.است داده قرار بالاتري و بهتر وضعيت در ايدئولوژيها
اسلامي جمهوري خارجي بدهيهاي وضعيت به ساماندهي -2
بدهيهاي اعظم بخش بازپرداخت متضمن كه نحوي به ايران ،
ارزي ذخيره وضعيت اكنون هم آن ، بر علاوه و بوده گذشته
بيشتري استحكام نيز ملي پول و است مطلوب بسيار كشور
سيستم مورداعتماد كشور مجددابانكهاي يافتهو
كشورهاي سوي از لازم اعتبارات و گرفته قرار جهان بانكي
كه بگويم بايد صراحت با اينرو ازميگردد ارائه ديگر
از هزينه پرداخت بدون رفته دست از آبروي بازگرداندن
.ميباشد خاتمي آقاي دولت موثر اقدامات
و اوپك چارچوب در نفتي موفق و فعال ديپلماسي -3
سعودي عربستان و ايران اسلامي جمهوري نزديك همكاريهاي
.نفت قيمت بردن بالا براي
ادغام طريق از دولت تشكيلات سيستم در سازماني تغييرات -4
موجب درازمدت در كه يكديگر در سازمانها و وزارتخانهها
.ميباشد بوروكراسي كاهش با همراه كارآمد دولت يك ايجاد
دولت ايجاد براساس مردم و حكومت رابطه نگرش در تغيير -5
در نخستينبار براي اين و ملت به پاسخگو دولت و قانونگرا
احزاب و مطبوعات آزادي به اصرار دولت كه است ايران تاريخ
همچنين.هستيم خاتمي آقاي مرهون را موهبت اين ما و دارد
گرديد موجب اخير ساله چهار دوره در قانونگرايي شعار
تلاش حداقل يا و گردد تصميمگيريها ميزان و معيار قوانين
غير تصميمگيريهاي و اقدامات برخي توجيه در كه شود
صورت با گفتار در و شود زده قانوني لعاب و رنگ قانوني
درازمدت در است بديهي.باشد نداشته مغايرت قوانين كلي
گرديدن طبيعيتر و كشور شدن مدنيتر موجب پديده اين
البته.ميگردد دولت و مردم مدني ، نهادهاي متقابل روابط
داشته وجود نابسامانيهايي و مشكلات است ممكن آغاز در
ولي باشد قانون اصل در يا اجرا حوزه در ميتواند كه باشد
خواهد نابسامانيها اصلاح موجب قانونگرايي روند قطعا
.گرديد
در مردم ضعيف اقشار اقتصادي مشكلات گرفتن نظر در-6
عليرغم خاتمي ، آقاي دولت كه نحوي به دولتي تصميمگيريهاي
نرخ توانست ارزي ، درآمد و نفت قيمت كاهش از ناشي مشكلات
بدهد قرار قبل دورههاي به نسبت بهتري وضعيت در را تورم
چه هر منافع جهت در نمود اتخاذ كه تصميمگيريهايي و
مسكن وام اعطاي نظير است ، بوده مردم وسيع تودههاي بيشتر
سازمانهاي اقتصادي فعاليتهاي حذف بالا ، سقفهاي با
اقتصادي ، فعاليتهاي در مردم مشاركت منظور به دولتي
...و بازنشستگان حقوق وضعيت بهبود
رسمي غير تشكلهاي توسعه و ايجاد زمينه بردن بين از -7
گروههاي به تعبير آنها از كه سياسي و اطلاعاتي اقتصادي ،
مافيايي گروه بحث آنها بارزترين شايد كه ميشود مافيايي
حكومتي و دولتي اقتصادي رانتهاي يا زنجيرهاي قتلهاي
.ميباشد
كشيدن چالش به زمينه در لازم سياسي فضاي ايجاد -8
خواهد مفيدي درازمدت ثمرات كه مختلفاجتماعي ديدگاههاي
حال در بشري جامعه كه كنم اشاره است لازم اينجا در.داشت
از ولي ميباشد و بوده مختلف تئوريهاي و ايدهها زايندگي
محدود ديگر تئوريها اين كه است اين جديد دوران خصوصيات
آن عرضه با تئوريها ايجاد حقيقت در و نميباشند مرزها به
فقط و مييابد تحقق همزمان صورت به متمدن جوامع همه به
و متفكران تلاش و مختلف ديدگاههاي كشيدن چالش به راه از
نظرات رد و اصلاح يا كسب درصدد ميتوان كه است دانشمندان
بررسي در زيادي تلاش علما اخير سال يكصد در.گرديد مختلف
ماركسيزم ، تئوري نظير غربي مختلف ديدگاههاي نقد و
.آوردند عمل به سكولاريزم كاپيتاليسم ،
شبكههاي توسعه و شدن جهاني پديده به توجه با امروزه
و سالم فضاي يك در كه دارد و داشته ضرورت اطلاعرساني
گسترده چالش يك در اسلامي جامعه متفكران كليه آزاد
و ملي هويت و كنند هدايت را مردم فكري سفينه بتوانند
.نمايند حفظ پويا روندي در مكان و زمان چارچوب در را ديني
از تمدني و اسلامي و ملي هويت حفظ مدت دراز در قطعا
به ميبايست و نيست امكانپذير نگري قشري و هوچيگري راه
.داد مناسب پاسخ ميشوند مطرح روز هر كه سوالهايي انبوه
كه را تمدنهايي و ملتها شدن ، جهاني هدايت متوليان
.بلعيد خواهند باشند ، نداشته اجتماعي و فرهنگي استحكام
با مقابله و دولتي دستگاههاي در ملي انضباط ايجاد -9
.رانتخواران مافيايي باندهاي
چهارساله دوره در كه داشتيد اشارهاي قبل سوال پاسخ در
اين به است ممكن.است داشته وجود نابسامانيهايي
كنيد؟ اشاره نابسامانيها
مواجه نابسامانيهايي با پديدهاي هر شد ، عرض كه همانطور
كشور اجرايي قوه حوزه در فقط خرداد دوم پديده البته است
وجود كشور در ديگري قواي كه است طبيعي و بود شده واقع
زمان به و نبودند پديده اين زاييده مزبور قواي كه دارند
و پذيرد صورت قوا بين بيشتري هماهنگي تا بود نياز بيشتري
.شود شناخته رسميت به پديده اين وقوع
قانون و مدني آزاديهاي عرصه در نابسامانيها اين عمده
قضاييه قوه و دولت بين امنيتي مشترك حوزههاي و مطبوعات
مرحله در ميبايستي حكومت يك حفظ براي البته.ميباشد
وعدم باشد خود اعلاي حد در قوايآن بين هماهنگي اول
.ميگردد حكومت شدن متلاشي حتي و تضعيف موجب هماهنگي
احقاق براي مردم مراجعه موضع بهعنوان قضائيه قوه بخصوص
حال هر به ولي باشد اقتدار موضع در ميبايستي خود ، حقوق
ايجاد و كشور مجريه قوه و قضاييه قوه حوزههاي تداخل
است پديدهاي مردم ، اجتماعي مطالبات نام به جديدي پديده
فصل و حل عقلا و نخبگان نظامتوسط درچارچوب بايستي كه
.گردد
كشور سياسي جناحهاي بايستي كه است اين تذكر قابل نكته
از كدام هر زيرامطلقگرايي.نكنند عمل يكديگر حذف در
و اسلام انقلاب ، روح با مقابل ، جناح كامل حذف در جناحين
حذف جهت قوا به ابزاري توسل لذا.ندارد موافقت ايران ملت
روند ميبايستي.باشد قبول قابل نميتواند جناح يك
هر قوا اختيارات قانوني مرزهاي كه باشد بهنحوي اصلاحات
سير ملي منافع چارچوب در حال هر به و گردد شفاف بيشتر چه
.نمايد
ژاپن در ايرانشناسي به روزافزون علاقه
ژاپني ايرانشناس ;تتسوئوناواتا پروفسور با گفتوگو در
ميلادي دسامبر 1963 سوم در تتسوئوناواتا پروفسور:درآمد
اتمام از بعد.آمد دنيا به ياماگوچي استان شيمونوسكي در
پذيرفته توكيو دانشگاه زبانشناسي رشته در دبيرستان دوره
كارشناسي مقطع در سال 1960 در.پرداخت تحصيل به و شد
دولت بورسيه و بادعوت سال همان درشد فارغالتحصيل ارشد
سال دو مدت براي پشتو و دري زبان مطالعه براي افغانستان
سال 1965 از ژاپن به بازگشت از بعد.شد كشور اين عازم
اوت ماه از.پرداخت زبانشناسي تدريس به شيمانه دردانشگاه
مطالعه براي ژاپن دولت طرف از مارس 1967 الي سال 1966
سال 1969الي آوريل از و افغانستان به ايراني زبانهاي
دانشگاه به سال 1975 درشد اعزام ايران به مارس 1970
در.داد ادامه را تدريسزبانشناسي و شد منتقل كوماموتو
زبانها درزمينه مطالعه و تحقيق براي و 1977 سالهاي 1971
.داشت افغانستان و ايران به سفرهايي ايراني لهجههاي و
گرديد منتقل توكيو خارجي مطالعات دانشگاه به سال1994 در
سال در.بود نيز فارسي زبان رئيسگروه تدريس ، بر علاوه و
و شد دانشگاهبازنشسته اين از ممتاز استاد عنوان به 1999
ناواتا استاد.است دانشگاه اين افتخاري استاد نيز اكنون
زبانشناسي زمينه در ارزشمندي تحقيقات تدريس ، بر علاوه
پيشرو پژوهشگران از و است كرده ايراني زبانهاي ويژه به
بر علاوه وي.ميآيد حساب به دري فارسي زبان درباره
زبانشناسي زمينه در متعدد مقالاتي و كتب تدوين و تاليف
كه نيز ژاپني به فارسي فرهنگ چهارجلد ايراني ، لهجههاي و
تحرير رشته به است بزرگ جلدي يك و جلدي سه صورت به
.است درآورده
در وتحقيق مطالعه به تا شد سبب انگيزهاي چه استاد &
بپردازيد؟ فارسي زبان زمينه
كه تتوري استاد وتوصيه تشويق به را زبانشناسي رشته من -
تركي و مغولي زبانهاي زمينه در و بود زبانشناس نيز خود
سال در يعني پيش سال چهل حدود.برگزيدم داشت مهارت خيلي
به افغانستان كشور فرهنگ وزارت بورسيه و دعوت با 1960
پشتو ، دري ، فارسي زبانهاي زمينه ودر كردم عزيمت كشور اين
كابل پوهنتون دانشگاه در مطالعه به غيره و اردو پاميري ،
مدرك اخذ جهت افغانستان در من تحقيق و مطالعه.پرداختم
زمينه در وتحقيق يادگيري هدف بلكه نبود بالاتر تحصيلي
در چون.بود كشور آن در رايج زبانهاي بويژه زبانشناسي
به ميكردند تكلم دري فارسي زبان به مردم كابل منطقه
شروع و كردم پيدا فارسي زبان يادگيري به علاقه سبب همين
و مطالعه دوسال از بعد.نمودم فارسي زبان مطالعه به
تدريس به شروع و برگشتم ژاپن به افغانستان كشور در تحقيق
طرف از نيز سال 1966 در.كردم شيمانه دولتي دانشگاه در
به افغانستان در ايراني زبانهاي مطالعه جهت ژاپن دولت
.شدم اعزام كشور اين
بودهايد؟ مشغول تحقيق و مطالعه به ايران در مدت چه &
زبانهاي مطالعه براي سال 1969 در يعني پيش سال حدود 30 -
و شدم اعزام ايران به مطالعاتي موسسه يك طرف از ايراني
و فارسي زبان بررسي و مطالعه به كشور اين در يكسال حدود
مردم از مدت اين در.پرداختم ايران در رايج زبانهاي ديگر
.يادگرفتم را فارسي زبان مكالمه خيابان و بازار و كوچه
زبان مانند ايراني زبانهاي ساير زمينه در مطالعه براي
سفر ايران مختلف استانهاي به غيره و آذري گيلكي ، كردي ،
سال در.داشتم وبرخاست نشست جامعه معمولي مردم با و كردم
زمينه در مطالعه وبه كردم سفر ايران به دوبار نيز 1971
به بار چندين نيز آن از بعد.پرداختم ايراني زبانهاي
نظر در را ايران در اقامتم كل اگر كه كردهام سفر ايران
خاطره برايم چيز همه ايران در.ميشود سال حدود 2 بگيرم
از بدي خاطره اصلا.دارم دوست خيلي را كشور اين چون بود
داشتم دوست نبود مالي مشكل اگر موقع آن درندارم ايران
محدود ژاپن از ارز كردن خارجبمانم درايران بيشتر خيلي
مالي مشكل چون بمانم بيشتري مدت نميتوانستم لذا بود
بود آزاد ارز كردن خارج حالا مثل كاش اي.كردم مي پيدا
افغانستان مردم.بمانم ايران در ميتوانستم بيشتر ومن
فرهنگي نظر از كشور اين مردم.كردند محبت من به خيلي نيز
همزبان و كيش هم چون دارند باايرانيها زيادي تشابه وجه
پاكستان ، چون كشورهايي به افغانستان و ايران جز به.هستند
تا كردهام مسافرت نيز آمريكا و تركيه ، انگلستان
.دهم انجام را مطالعاتي
زمينه در زبانشناسي رشته در كسي هم شما از قبل آيا &
بود؟ كرده تحقيق ژاپن در غيره و وپامير پشتو دري ، زبانهاي
در كه بودم كسي اولين من.بود نگرفته صورت تحقيقي خير -
پشتو ، دري ، فارسي زبانهاي زمينه در زبانشناسي رشته
موقع آن در.كردم آغاز را وتحقيق مطالعه غيره و پامير
من مطالعاتي درحوزه استفاده جهت فارسي زبان به منابعي
مطالعات طرف اين به سال حدود 30 از.نداشت وجود
گرفت صورت افغاني و ايراني زبانهاي درباره وتحقيقاتي
.يافت انتشار نيز آن ونتايج
روسي ، آلماني ، مثل زبانهايي شدم مجبور مطالعه براي من
منابعي از تابتوانم بگيرم ياد خوب را فرانسه و انگليسي
در تنها نه.كنم استفاده است موجود زبانها اين به كه
حوزه در بلكه امروزي فارسي و پشتو دري ، فارسي زبان زمينه
نيز ايران و افغانستان كشور دو در موجود زبانهاي ساير
ميكنم پيشبيني من.پرداختم آنها تطبيق وبه كردم مطالعه
بين از زمان مرور به پاميري زبان مثل زبانها از بعضي كه
زبان گونه اين زبانشناسهاروي اميدوارم و رفت خواهند
زبانشناسها ساير اميدوارم همچنين.كنند تحقيق و مطالعه
و ايراني زبانهاي زمينه در و دهند ادامه مرا راه
.دهند انجام بيشتري مطالعات ايران محلي لهجههاي
در را ژاپن در فارسي ادب و زبان و فرهنگ درباره مطالعه &
ميكنيد؟ مقايسه چگونه وحال اسلامي انقلاب از قبل
تا كه شد خواهيم متوجه برگرديم پيش سال حدود 30 به اگر
ژاپن در فارسي ادب و زبان در مطالعاتي تقريبا موقع آن
از پساست اندك بسيار باشد هم اگر و است نگرفته صورت
سير ژاپن در ايرانشناسي كه است طرف اين به سال حدود 30
.است خودگرفته به صعودي
كشور ژاپنيها از بعضي نظر در هم هنوز ايران كشور اگرچه
ميشود ، تلقي غيره و فرش و نفت گربه ، شتر ، گاري ، بيابان ،
تصورات طور اين ديگر ژاپني وتحصيلكرده مطلع افراد ولي
.شناختهاند را ايران امروزي جامعه حقيقت چون راندارند
در وتدريس تحقيق دستاندركار كه ديگر بسياري و من نظر به
نظر از ايران هستند ژاپن ودانشگاههاي عالي آموزش مراكز
قاره در تنها نه غيره و اقتصادي ، اجتماعي فرهنگي ، سياسي ،
اهميت با و بوده توجه مورد دنيا تمامي در بلكه آسيا كهن
درباره متعددي كتب اسلامي انقلاب از بعدميشود تلقي
نكته اين مويد خود كه است رسيده چاپ به ژاپن در ايران
و زبان و فرهنگ و تاريخ درباره مطالعه امروزه پس.است
از قبل از بيشتر مراتب به ايران پهناور كشور فارسي ادب
درباره مطالعه به علاقهمند زيادي عده و است انقلاب
.هستند ايران
زبان و ايرانشناسي رشتههاي علاقهمندان به روز به روز
نشانگر اين و ميشود افزوده ژاپن دانشگاههاي در فارسي
در را خود اصلي جايگاه تا ميرود ايران كه است نكته اين
.كند پيدا ژاپن عالي آموزش مراكز و دانشگاهها
داشتيد؟ تدريس ژاپن در دانشگاههايي چه در &
دولتي دانشگاه در تدريس به افغانستان از بازگشت از بعد -
دانشگاه اين در.پرداختم شيمانه استان در واقع شيمانه
موقع درآن.ميدادم درس (آواشناسي ويژه به) زبانشناسي
از 10 بعد.نداشت فارسي يا و پشتو زبان كلاس دانشگاه اين
دولتي دانشگاه به سال 1975 در دانشگاه اين در تدريس سال
اين در.شدم منتقل كوماموتو استان در واقع كوماموتو
(آواها وتطبيق پشتو زبان بيشتر)زبانشناسي نيز دانشگاه
بعد و رسيدم استادي درجه به سال 1979 در.ميكردم تدريس
مطالعات دانشگاه به سال 1994 در تدريس سال حدود 19 از
زبان دانشگاه اين در نيز سال و 5 شدم منتقل توكيو خارجي
سال و دادم درس غيره و تطبيقي زبانشناسي پشتو ، فارسي ،
استاد عنوان به تدريس سال از 34 بعد يعني 1999 گذشته
اگرچه شدن بازنشسته از بعد.شدم بازنشسته ممتاز
ولي باشم داشته تدريس دانشگاهها از بعضي در ميتوانستم
زمينه در تاليف و تحقيق و مطالعه به چون نداشتم ميل خودم
با البته.هستم مشغول ايراني زبانهاي ويژه به زبانشناسي
در و دارم همكاري دانشگاهها و عالي آموزش مراكز از بعضي
در را خود تجربيات و ميكنم شركت جلساتشان بعضي
زادگاهم به آينده سال دارم قصد.ميدهم قرار اختيارشان
.كنم سپري آنجا در را عمرم بقيه و برگردم
.بفرمائي داريد ايرانيها با سخني اگر مصاحبه پايان در &
7ژاپن كشور در ايران درباره مطالعه روز به روز اميدوارم
آنهاخواهش از ايرانيها براي موفقيت اميد ضمن.يابد گسترش
.بشناسند را ژاپن و كنند مطالعه ژاپن درباره كه ميكنم
بلكه نيست صنعتي و الكترونيكي پيشرفته كشور فقط ژاپن
محقق ايرانيهاي اميدوارم.است طولاني تمدن و تاريخ داراي
به طالع آفتاب كشور تاريخي قدمت درباره علاقهمند و
سرزمين و افسانهاي كشور اين و بپردازند وتحقيق مطالعه
روزي اميد.نمايند معرفي ايرانيها ديگر به را سامورائيها
به راجع ايراني دانشمندان و محققان اطلاعات كه رادارم
منتشر زمينه اين در نيز كتبي و بشود بيشتر خيلي ژاپن
فرهنگي ارتباط پل تقويت در سعي كه هم شما براي.گردد
.دارم موفقيت اميد داريد ژاپن و ايران
محمدپاسبان:از گفتوگو
ايران در فقر
دانشگاه:ناشر (مقالات مجموعه) ايران در فقر:كتاب نام
/1379- اول:چاپ سال و نوبت /توانبخشي و بهزيستي علوم
تومان بها2000 /نسخه شمارگان3300
باره در است مقالاتي مجموعه "ايران در فقر" كتاب *
روانشناختي و فرهنگي اجتماعي ، ريشههاي و پديدارشناسي
اجتماعي ، علوم دانشوران و انديشمندان از درايران ، فقر
علوم دانشگاه سوي از كتاب اين. اقتصادي و روانشناسي
و كشور بهزيستي سازمان همياري با و توانبخشي و بهزيستي
مربوط مسائل حوزه در نظرسنجيهايي و پرسشها طرح طريق از
كتاب اين.است آمده در نگارش به امر متخصصان با فقر به
و شاديطلب ژاله دكتر دانا ، رئيس فريبرز دكتر نظر زير
با مجموعه اين مطالب.است رسيده چاپ به پيران پرويز دكتر
در اساسي راههاي كشف و نظامدار بررسي و ريشهيابي هدف
روش:قرارند اين از ترتيب به كه شدهاند تنظيم بخش چهار
.جمعبندي و راهكارها پيامدها ، شناخت ،
دو طي درايران فقر روند:از است عبارت آن مقالات از برخي
اجتماعي - اقتصادي كلان برنامهريزي تاثير گذشته ، دهه
و فقر ايران ، در فقر خط زير غيررسمي ، اسكان:برفقر
... و دولت فقرزدايي برنامه بر نقدي ايران ، در ناتواني
|