...نشسته ساحل بر كه آدمها آي
به نياز كشور هنري مديريت:درويش احمدرضا
دارد بازنگري
جشنواره به آثار ارسال مهلت آخرين فردا
جوان سينماي
جهان در جديد رسانه يك ظهور از گزارشي
است راه در اينترنت جانشين
و مخاطبان ارتباطي پل راديو ، گوينده
برنامهسازان
...نشسته ساحل بر كه آدمها آي
"توپ" فيلم كارگردان سعادتنيا عليرضا با گفتوگو
در سالهاست كه است جواني فيلمساز سعادتنيا عليرضا
كارگردان دستيار و فيلمنامهنويس بازيگر ، بهعنوان سينما
او.دارد كارنامه در را كوتاه فيلم چند ساخت و است فعال
مسكوست فيلم انستيتو از كارگرداني رشته فارغالتحصيل كه
داده ارائه تحصيلي پاياننامه بهعنوان را "توپ" فيلم
ايران سينماي صدسالگي جشن در پيش سال فيلم اين.است
چندي و شد انتخاب داستاني كوتاه فيلم بهترين بهعنوان
"توپ" نمايش از پس.درآمد نمايش به سينما درخانه نيز پيش
.اوگفتوگوشد با كوتاه فرصتي در سينما خانه در
.بگوييد خودتان از كمي *
سراغ به تجربي بهطور فكري پرورش كانون در و كودكي در -
از ميليمتري فيلم 8 يك در دوران همان در سينمارفتم ،
كار.كردم بازي "عيسي گمشده بره" نام به "صغيري ايرج"
"شيشهگر" نام به مستندي فيلم با دركانون را فيلمسازي
"كور سگ" داستاني كوتاه فيلمهاي آن از بعد كردم ، شروع
"احمدمحمود" از نام همين به داستاني براساس "تبخال" و
سينمايي بلند فيلم در كارگرداني دستيار به سپسساختم را
اين تمام در البته پرداختم ، صغيري ايرج كار "غريب سفر"
ميكردم ، دنبال جدي طور به را فيلمنامهنويسي سالها
خويي عرب اسماعيل از داستاني براساس "زنبورك" فيلمنامه
درمسابقهاي را جنگ فيلمنامه بهترين جايزه كه نوشتم را
هم بعدگرفتم شد برگزار ارشاد وزارت طريق از كه
،"كوچولو شاهزاده" ،"پياده پهلوان و رستم" فيلمنامههاي
.نوشتم را "ساده ارتباط يك" و "كوچك آرزوي يك"
درسخواندن حين در و خواندم تربيت و تعليم رشته سوئد در
درمسكو بعد و ميدادم انجام كوتاه مستند ويديويي كار
به روسيه سينمايي مركز در كارگرداني رشته در تحصيل مشغول
قبل نيم و سال يك كه شدم - VGIK-مسكو فيلم انستيتوي نام
پاياننامهام درواقع توپ كوتاه فيلم شدم ، فارغالتحصيل
ايران جوان سينماي انجمن ياري و نيت حسن با كه بود
و بود مسكو در آن فيلمبرداري.شد صداگذاري و مونتاژ
بود ، سوئد سبز برگ فرهنگي انجمن كار اين سرمايهگذار
فيلم بهترين بهعنوان ايران سينماي صدسالگي جشن در "توپ"
.شد انتخاب سال داستاني كوتاه
به پرداختن شما اصلي دغدغه "توپ" در ميكنم گمان *
امروزي وتكنولوژيك پيچيده دنياي در معاصر انسان تنهايي
است؟
جوامع در انسانها بين ارتباط عدم مساله دقيقا ، -
اصلي دغدغه دنيا اين در انسان تنهايي و صنعتي و پيشرفته
.بود من
اين دنبال به چطور گرفت؟ شكل چگونه فيلم اوليه قصه *
رفتيد؟ موضوع
سالهام چندين زندگي تاثير از فيلم اين اوليه قصه -
در اگر كه ميكردم فكر اين به شد ، هميشه پديدار درسوئد
ممكن بميرد ، نيمكت يك روي انسان يك استكهلم در مترو يك
اين متوجه هيچكدام و شوند رد كنارش از نفر هزاران است
خيلي بود ، فيلم اين اوليه جرقه درواقع اين و نشوند نكته
ميشد ، چاپ روزنامهها در كه ميافتاد هم اتفاقها اين از
آنقدر جسدش و ميمرد خانهاش در كه مثلامادربزرگي
مرگاو متوجه همسايهها آن تعفن بوي از تا ميماند
به فكرها اين ميخواندم درس مسكو در كه بعدها ميشدند
فيلمنامه آن نتيجه كه گرفت شكل سينماييتر و سادهتر شكل
.شد توپ
ارتباطدهنده عامل عنوان به فيلم اين در"توپ" عنصر*
ميدهد سوق فضاهايي به را ميشود ، كودك تلقي انسانها بين
نظر اين با حد چه تا ميشود ، انساني ارتباطي به منجر كه
هستيد؟ موافق
اما است ، بازي وسيله يك كشورها همه فرهنگ در توپ -
سبكبال شيئي ميدهد ، نشان را حقيقت كه است عاملي دراينجا
اسب" يا "گروگان" ازجمله ديگر سينمايي آثار در كه است
پلان آخرين.است آمده هم "فردزينهمان"از "بنگر را كهر
قل كوچهها در كه ميشود تمام توپي با "زينهمان" فيلم
در كه بود كودك پارتيزان پدر هديه توپ اين و ميخورد
.ميكرد پرتاب كوچه به را آن كودك پايان
توپ و ميآورد ارمغان به نور و گرما آتش يونان اساطير در
را توپ خودش دنياي در كودك دارد ، را آتش عملكرد اينجا در
به را او توپ همين بعد و ميآورد بهدست بسيار سختي با
كه است عاملي توپ ميكند ، رهنمون نيمهجان انسان يك كشف
اتفاق دارد كه را آنچه ببينند ، هم ديگران ميشود باعث
نشسته ساحل بر كه آدمها آي" يوشيج نيما قول به ميافتد
در توپ."جان ميسپارد دارد آب در نفر يك خندانيد ، و شاد
خودبيگانه از انسان ذهن بر تلنگري كه است پديده يك اينجا
.ميزند امروزي جوامع در
دانشجوييتان دوران پاياننامه "توپ" يعني شما كار *
و حرفهاي عوامل چنين چطور كاري چنين در است ، بوده
تا گرفته بازيگران از گرفتهايد؟ كار به را باتجربهاي
غيره؟ و فيلمبردار
نظرم به بود ، ارزشمند بسيار من براي مسكو در كار تجربه -
و آگاهي نمونه و سمبل كه روسي همكاران با كردن كار
تمام است ، من افتخارات از يكي هستند تواضع و سختكوشي
دريافت بدون كردند همكاري فيلم ساخت مرحله در كه عواملي
خدمت در انساني و هنري اثر يك خلق به عشق با و دستمزد
.بودند فيلم اين
كردهايد ، كار كوتاه فيلم عرصه در كه فيلمسازي بهعنوان *
را سينما حوزه مديران و سينمايي و هنري جامعه برخوردهاي
آيا ميكنيد ، ارزيابي طور چه آن فيلمسازان و عرصه اين با
دارد؟ وجود زمينه اين در خاصي مشكلات
اثر يك بهعنوان كوتاه فيلم هنوز ما هنري جامعه در -
نميشود ، گرفته جدي و ميآيد حساب به آماتور و تجربي
ميكند ، اذيت شدت به ادارهها در بوروكراسي نظام متاسفانه
پلان دو عمرش طول در شايد و نشسته ميز پشت در كه كسي
ميدهد حق خودش به درواقع است ، نكرده تدوين و فيلمبرداري
محدود سليقه و ذوق با و بدهد نظر فيلمنامه يك مورد در كه
رد را فيلمنامه يك خويش هنري و تكنيكي اندك بضاعت و
از فيلمنامههايي كه بودهايم شاهد ما چنانكه ميكند ،
رد واهي دلايل به را كيمياوي و فرمانآرا و بيضايي
.كردهاند
.گيرد صورت تجديدنظري بايد كار ، شيوه اين در من نظر به
اخير سال چند در كه مثبتي بسيار حركتهاي منكر من البته
ارتقاء زمينه در فارابي سينمايي بنياد ارشادو وزارت در
در حركتها اين و نيستم است گرفته صورت ايران سينماي
سينماي انجمن از بهويژه ;است تحسين و ستايش قابل حقيقت
خلاق جوان فيلمسازان حركتهاي به نهادن ارج دليل به جوان
بايد آنها دموكراتيك كاملا برخوردهاي و نوگرا و
.كرد سپاسگزاري
در پا نداريد قصد آيا هستيد؟ كاري چه مشغول حاضر درحال *
بگذاريد؟ بلند فيلم عرصه
اپيزود سه در است قرار و دارم اپيزوديك كار يك چرا ، -
و روسيه و ايران در اپيزودها اين از هركدام.شود ساخته
ماه مرداد از ايران اپيزود.رفت خواهند دوربين جلوي سوئد
آن توليد پيش مراحل مشغول فعلا و ميشود زده كليد 80
.هستم
دادهايد؟ قرار دستمايه را موضوعي و تم چه كار اين در *
تفكرياست تداوم واقع در فيلم اين كلي درونمايه و تم -
جامعه در انساني ارتباط عدم يعني داشت ، وجود "توپ" در كه
در.هستند فيلم محوري شخصيت كودك سه كه بشري پيشرفته
كودكي يك ميشود كار مشهد ودر ايران در كه اول اپيزود
يك اپيزود سومين در و فلسطيني كودك يك دومي در و ايراني
.بود خواهند اصلي نقشهاي ايفاگر سوئد كردمقيم كودك
براي است زمينهاي و بستر آوردن فراهم كار اين درواقع
قوميتهاي در انسانها ارتباط و وگو گفت مقوله به پرداختن
.گوناگون جوامع و مختلف
شكريپور مختار:گفتوگو
به نياز كشور هنري مديريت:درويش احمدرضا
دارد بازنگري
در مردم مطالبات درباره سينما كارگردان درويش احمدرضا
محصولات مخاطبان نياز:كرد خاطرنشان هنر ، و فرهنگ بخش
كشور هنري و فرهنگي مديريت در نگرش هنري ، تغيير فرهنگي
.است مطالبات اين ازجمله
جمعي ارتباط وسايل با جوان نسل ارتباط كه اين بيان با وي
:است ، افزود مطالبات اول بخش در بصري و سمعي ابزارهاي و
:گفت كارگردان اين.دارد جدي بازنگري يك به نياز بخش اين
داخلي ومحصولات مخاطب بين فاصله بحران و تحليل براي بايد
گرايش و نزديكي مردم تا شود شناسايي بحران اين ;كوشيد
در درويش.كنند احساس داخلي توليدات و خود بين را بيشتري
ماه و روز طول در ما مملكت در:كرد خاطرنشان ادامه
كه اين اما ، .ميدهد روي هنر و فرهنگ در زيادي اتفاقات
محصولات و داخلي فرهنگي محصولات از استقبال بين نسبتي چه
وي.شود مقايسه و بررسي بايد دارد ، وجود خارجي فرهنگي
دليلش بايد است ، بيشتر خارجي محصولات اقبال اگر:افزود
هنر و فرهنگ حوزه ضعف از اين آيا كه پرسيد بايد و جست را
نيست؟
محصولات توزيع در غيرعادلانه رفتار كه اين بيان با درويش
احساس كلان ، شهرهاي تمركزگراييدر و هنري و فرهنگي
سياسي ، زمينههاي مانند مردم بين در را بيعدالتي
ميكنيم مشاهده مثلا:كرد تصريح ميكند ، ايجاد اقتصادي
.است شده متمركز بزرگ شهرهاي در تنها بصري و سمعي امكانات
علاقه درباره مديران از يكي گفتههاي به اشاره با درويش
اين:كرد خاطرنشان اكشن ، فيلمهاي به شهرستانها مردم
آنها تحليل كه شد خواهند متوجه شود ، علتيابي اگر موضوع
امكانات كمبود به ظاهر به علاقه اين نيست ، درست
است ، تصوير و صدا بر مبتني كه فيلمي وقتي ;برميگردد
را ذائقهها نيست ، مطلوب تصويرش يا نميشود شنيده صدايش
صرفا نيستو حادثه و ديالوگ بر مبتني كه اثري سوي به
.ميكشاند است ، خورد و زد بر مبتني
از ملي امر يك عنوان به كشور سينماي كه اين بيان با وي
در مفرط فقر در ديگر سوي از و چالش و بحران دچار سو يك
مديريت يك به كشور سينماي:گفت است ، مالي هاي حمايت وجه
و طراحي و تدبير با كه مديريتي دارد نياز فرهنگي
با دولت ، و مجلس با ارگانيك ارتباط و مشخص استراتژي
روي پيش موانع سرعت به بتواند مشكلات ، درك و تعامل
بشمارد ، غنيمت را وقت كه مديريتي.بردارد را ايران سينماي
از بخصوص كشور سينماي بدنه در موجود پتانسيل مجموعه از
:گفت وي.كند استفاده عمومي افكار و رسانهاي بخش
از حمايت:عبارتنداز جديد ، دوران در دولت وظايف مهمترين
معادلات مجموعه از حمايت سينما ، مادي و اقتصادي وجه
به سينما بدنه به بخشيدن استحكام اصناف ، درون در موجود
و بخشينگري با مقابله تجهيزاتي ، حمايت و توليد لحاظ
معاونت حوزه در بوركراتيك و اداري متورم حجم از كاستن
شدن كوچك كه كند بايدتوجه كشور سينمايي مديريت.سينمايي
كشور مديريت اهميت از نهتنها مزاحم ناكارآمد اداري نظام
امكانات ناكارآمد ، بخش اين حذف صورت در بلكه نميكاهد
كار به بيشتر شفافيت و موانع رفع و توسعه جهت در سينما
است نظارت دولت بعدي وظيفه:داد ادامه وي.خواهدشد گرفته
فيلمها بر محتوايي و فكري نظارت بخش فقط نظارت اين و
نيز را زيباييشناسانه و هنري وجه بر نظارت بلكه نيست
.ميشود شامل
فني كيفيت بر كه است موظف دولت:كرد تاكيد درويش احمدرضا
سينماي كه دهد اجازه نبايد كند ، نظارت فيلمها هنري و
به كه كيفي موقعيت و خارجي و داخلي توقعات مجموع كشوراز
.ببيند لطمه فرصتطلبان سوي از است ، آورده دست
جشنواره به آثار ارسال مهلت آخرين فردا
جوان سينماي
ارسال مهلت شهرستاني ، جوان فيلمسازان درخواست به بنا
هجدهمين دبيرخانه به "فيلمكوتاه" عرصه هنرمندان آثار
كوتاه فيلم بينالمللي جشنواره ششمين و ملي جشنواره
.شد تمديد تيرماه پايان تا جوان ، سينماي
:كرد اعلام ايران جوانان سينماي انجمن عمومي روابط
روز تا جشنواره ، اين در شركت به علاقهمند فيلمسازان
تقاضاي فرم تكميل ضمن تا داشت خواهند فرصت تير يكشنبه 31
آنVHS ياكپي خود فيلم از نسخه يك جشنواره ، در شركت
دبيرخانه به فيلم صحنه از xعكس 1318 2قطعه همراه به را
ارسال پلاك20 كوي19 ، گاندي ، خيابان در واقع جشنواره
.نمايند
جهان در جديد رسانه يك ظهور از گزارشي
است راه
در اينترنت جانشين
(جهانگستر وب ياWorld wide web) اينترنت كه حاضر حال در
رايانه علوم دانشمندان ميشود ، خود حيات اصلي دوران وارد
دادهها شبكه يعني آن جانشين روي كار مشغول سختي به
فايق هدف با جديد اينترنت يا رسانه اين.هستند Datagrid
ميشود طراحي موجود رايانهاي شبكه محدوديتهاي بر آمدن
.كند امكانپذير را علم از جديد كاملا نوعي بتواند تا
ميليون حدود 380 گستر جهان وب آلمان ، خبرگزاري گزارش به
چگونگي شالودههاي و آورده هم گرد جهان سراسر در را نفر
كاربردهاي حال ، اين با. است داده تكان را اطلاعات تبادل
از را شده تهيه تصاوير و متون وب:است نسبي هنوز آن
قابليت اين اما.ميدهد انتقال ديگر رايانه به رايانهاي
.نيست دانشمندان نيازهاي با متناسب
در فناوري انتقال مدير هوفمن هانس مانند پژوهشگراني
ژنو شهر در CERN به معروف اروپا ذرات فيزيكي آزمايشگاه
پشت را وب محدوديتهاي دادهها ، شبكه ميخواهند سوئيس در
لحاظ از آنان پروازانه بلند طرحهاي و توصيفها.بگذارد سر
اينترنت معتقدند پژوهشگران اين.نميآورد كم "ترينها"
از توانست نخواهند عادي افراد ابتدا در.است رايانه همان
اين هنوز واقع در.شوند بهرهمند دادهها شبكه مزاياي
برخي هنوز كه چرا است ، نيامده در محسوس شكل به شبكه
.است لاينحل آن فني جزئيات
كه جايي از را شده تكميل سند موجود وب":ميگويد هوفمن
.بخوانند را آن بتوانند بقيه تا ميكند منتقل قراردارد ،
دارد ، را خود مزاياي شكل اين به اطلاعات به دسترسي ".همين
.نيست كافي ذرات فيزيك آتي آزمايشهاي ارزيابي براي اما
تصاوير و متون انتقال كه چند هر است معتقد دانشمند اين
و علل نميتواند شبكه اين است ، سودمند وب طريق از
در دادهها شبكه اما.دهد پوشش را مربوط موضوعهاي
هوفمن.كند عرضه نيز را پاسخها كه دارد قرار موقعيتي
اتحاديه ".است وب از كليتر بسيار شبكه هدف":ميگويد
شبكه اين توسعه جهت يورويي ميليون بودجه 8/9 يك اروپا
.است داده اختصاص آينده سال سه ظرف
در انقلابي توانست CERN پژوهشگران از يكي پيش سال دوازده
دانشمندان اختيار در زمان آن تا كه آورد وجود به اينترنت
اين در را گستر جهان وب سال 1989 در برنرزلي تيم.بود
موفق بابت اين از وب.كرد اختراع ژنو در تحقيقاتي موسسه
معيار يك از دارد ، وجود آن در كه اسنادي تمام كه بود
دانش به نياز بدون ميتوان را صفحات.ميكند پيروي ساده
از نظر صرف و ماوس روي انگشت با ضربه زدن با صرفا فني
.ديد و گشت آن مكان يا رايانه نوع
مبادله جهت گستر جهان وب از CERN پژوهشگران ابتدا در
دانشمندان ساير با هستهاي تحقيقات تاسيسات از اطلاعات
فقط دادهها شبكه.ميكردند استفاده ديگر نقاط در
بلكه نميدهد انتقال ب به الف نقطه از را دادهها
حافظه حتي و دادهها اين از استفاده جهت لازم برنامههاي
پيش.ميدهد انتقال نيز را محاسبات انجام جهت نياز مورد
وب با و است زياد بسيار قابليتي چنين امكانپذيري شرطهاي
.نيست ميسر موجود جهانگستر
دادهها نوين كاملا ساختار را جديد رايانهاي شبكه قلب
اسامي ، تصاوير ، متون ، قالب ساختار اين در.ميدهد تشكيل
.است شده مشخص دقت به غيره و ارجاعات پژوهشها ، نتايج
-است نشده نوشته هنوز كه -خاص رايانهاي برنامههاي
است ، نياز مورد كه را دادهها از قسمت آن توانست خواهند
زمينه اين در كه تحقيقاتي سالها رغم به.كنند استخراج
خود به تحقق صورت دادهها شبكه هنوز است ، شده انجام
در الان ما":ميگويد هوفمن حال اين با.است نگرفته
آن اگرداشت سال 1991 در وب كه داريم قرار مرحلهاي
فكر مردم ميكردم ، روياپردازي امروزي وب مورد در زمان
".ميكنم شوخي ميكردند
است ، نشده نوشته هنوز اينكه با دادهها شبكه نرمافزار
برنامههاي. (Middleware) افزار ميان:دارد اسم
ساخت در كه كرد خواهند اجرا و نوشته كساني را ميانافزار
خواهد انجام هزينه كاربدون اين.دارند شركت دادهها شبكه
ديگر موارد در "آزاد منبع" رهيافت اصطلاح به اين.شد
.است داده نتيجه
عامل سيستم اين.است دست اين از نمونه يك لينوكس سيستم
ميآيد ، متخصصان و پژوهشگران دانشگاهيان ، كار به كه را
پشتيباني آن عيبيابي و نگارش با بسياري داوطلبان
برنامه رمز نرمافزار اين نگارندگان معمولا.كردهاند
شكل اين به.ببينند سايرين تا ميگذارند باز را خود
.دارد وجود همواره سيستم بهبود و تصحيح امكان
كه است قطعي امر اين دادهها ، شبكه خارجي ازشكل صرفنظر
به آينده سال پنج خلال در CERN -جديد ذرات شتابدهنده
آن عهده از جهانگستر وب كه كرد خواهد توليد داده قدري
موجي Hadronدهنده برخورد بزرگ دستگاه.آمد برنخواهد
بتوان شايد كه كرد خواهد توليد را دادهها از پيكر كوه
فرض:كرد تصور ذهن در را آن تشبيهات برخي از استفاده با
همزمان و باشد داشته تلفن خط زمين 20 كره روي كنيدهركس
.كند استفاده ازآنها
نهاد حدود 500 و شده ياد آزمايشگاه پژوهشگران هدف
از دادهها اين كه است آن جهان سراسر در وابسته تحقيقاتي
براساس كند ، پيدا جريان مختلف نقاط در موسسات رايانههاي
گوناگون گروههاي در سپس و دستهبندي مختلف معيارهاي
است ، شده پيشبيني طرحها در آنچه براساسميشود محاسبه
منتقل نياز مورد نرمافزار هرگونه با همراه دادهها اين
.ميشود
يعني ميرسد ، پتابايت يك حدود به احتمالا دادهها حجم
سخت 40 ديسك گنجايش 2300 معادل يا بايت تريليون هزار
فيلم هزار پانصد در موجود اطلاعات حجم.بايتي گيگا
.است قدر همين نيز ويدئويي
روي كار با آمريكايي دانشمندان از گروهي حال ، اين در
.ميكنند دنبال را مشابهي مقاصد(GRIPHYN) فيزيك شبكه
آشكار يعني است ، اروپاييشان همتايان مانند آنان ماموريت
اطلاعات تحليل و تجزيه در نشده حل هنوز چالشهاي ساختن
.داده بزرگ بسيار مجموعههاي از پيچيده علمي
اعتقاد براين هوفمن كه است عظيم ارقام اين به توجه با
وي.است مانده بيكار رايانهاي منابع از بسياري كه است
اينترنت به كه را زماني رايانهها كه ميانديشد روزي به
.بپردازند اطلاعات دستهبندي و جمعآوري به نيستند ، وصل
الكترونيك ، نامه از بيشتر بايد":ميكند خاطرنشان او
كاري بايد.كرد كار رايانه با ديگر سايتهاي ديدن و اخبار
".كنند كار برايمان روز و شب دستگاهها اين كه كنيم
اطلاعات با كار در بايد نيز ديگران هوفمن ، اعتقاد به
را ميز وقتي چشم كه است اين وي استدلال.كنند شركت
انتقال را مگابايت يك حدود معادل داده رشته يك ميبيند ،
غيره و كن مدادپاك تلفن ، قلم ، سفيد ، ميز كه كسيميدهد
صرفهجويي يافته انتقال دادههاي نظر از ميكند ، تصور را
شبكه موجد فكر اين":ميگويد هوفمن.ميكند زيادي
آن به كه دارد وجود بينهايتي دادههاي.است دادهها
.هستند پيچيده بسيار دادهها اين كه چرا نداريم ، نياز
ما و ميكند خفه را ما دارد اطلاعات از عظيمي حجم
".كنيم استخراج را نظر مورد اطلاعات چگونه ميدانيم
.ميبخشد وسعت را انسان ادراكي حواس دادهها شبكه
چگونگي به مربوط دادهها شبكه برنامه از خوب نمونهاي
درگاو جيكوب -فلد كروتز بيماري از جنونگاوي مرض ايجاد
ناشي تغيير اين آيا داشت؟ نقش ميان اين در هوا آيا.است
حادثهاي كارخانه ، يك در حادثهاي يا بود گاو علوفه از
اطلاعات دادهها شبكه غيره؟ يا هستهاي سلاحهاي به مربوط
علاوه به و داشت خواهد اختيار در زمينه اين در را زيادي
.كند برقرار ارتباط آنها بين توانست خواهد
نعيمي وحيدرضا:مترجم
و مخاطبان ارتباطي پل راديو ، گوينده
برنامهسازان
از فيلم كارگرداني فارغالتحصيل "همراز عليرضا";اشاره
اتفاقي طور به گويندگان ، ساير برخلاف صداوسيما دانشكده
علمي برنامههاي با سالها او.است كرده آغاز را گويندگي
از و داشته همكاري امروز عصر و پرستاران جمله از راديو
مشغول زندگي و علم برنامه گوينده عنوان به سال 1374
گويندگي بر علاوه حاضر حال در وي.است بوده فعاليت
نويسنده و سينمايي كارشناس عنوان به علمي ، برنامههاي
همچنين.دارد همكاري راديو با راديويي نمايشنامههاي
مستند فيلمهاي مجموعه در را او صداي كه است مدتي
و گويندگي حرفه زمينه در او با.ميشنويم تلويزيوني
پي در كه است شده انجام گفتوگويي حرفه اين ويژگيهاي
.ميآيد
باشد؟ ويژگيهايي چه داراي بايد موفق گوينده يك*
بايد است گوينده كسي اگر.بدنداريم و خوب گوينده -
محدود او تواناييهاي اگر و باشد داشته را تواناييهايي
اصلا اگر و است كرده كم را خود عمل حيطه واقع در هستند
گوينده عدهاي به چرا ندارد وجود تواناييها اين
ميگويند؟
:دارد وجود گويندگي حرفه در مهم ويژگي سه من نظر از
مناسب صداي -ارتباط 3 حفظ -ارتباط 2 برقراري توانايي -1
حاضرين از زيادي عده براي گفتن سخن موقعيت در را خودتان
متفاوتي معلومات و فكر سطح داراي كه كنيد تصور جلسه يك
لحن ، مناسب ، كلمات كارگيري به ترتيب موضوع ، انتخاب.هستند
روي كردن تاكيد جملهها ، و كلمهها بين فواصل و سكوتها
هستند عواملي جمله از صداقت و كلمات و موضوعات از بعضي
موج يا نكنند ترك را سالن حاضر ، افراد ميشوند باعث كه
برقراري از بعد و دوم مرحله در.ندهند تغيير را راديو
تجارب ، كه اينجاستكنيم حفظ را آن بايد ارتباط ،
فضا درك شخصي ، ديدگاه و انديشه نوع مطالعات ، دانستهها ،
يا گوينده اظهارنظرهاي و انتقال سرعت ذهن ، حضور زمان ، و
بخش.ميآيند كار به زنده برنامههاي در خصوص به مجري
به موارد از بسياري در متاسفانه كه مناسب صداي يعني سوم
ميشود گرفته نظر در عامل مهمترين و اولين عنوان
محسوب نيز دوم مرحله ويژگيهاي از يكي عنوان به ميتواند
.شود
و تكراري كلمات از مجموعهاي كه سالهاست افراد از بعضي
كه ميآورند زبان به متفاوت برنامههاي در را كليشهاي
به ذهنيتشان تمام شود ، داده آن در تغييري كوچكترين اگر
افتاده جا اينطور هم ما جامعه در متاسفانه.ميريزد هم
يا گويندگان ميكنند ، صحبت تامل بدون و سريع كه كساني
اين واقع در.هستند تلويزيون و راديو براي خوبي مجريان
دارند دوست را مطالبي مردم كه عقيدهاند اين پيرو افراد
آن نتوانند كه باشد منطقي غير و بغرنج و دشوار آنقدر كه
چند با آگاه شنونده كه است حالي در اين و بفهمند را
راديو موج يا ترديد بدون آنها بهحرفهاي كردن گوش دقيقه
.ميكند خاموش را تلويزيون يا ميدهد تغيير را
دارند؟ هم با رابطهاي چه زندگي و علم *
علم كه گرفت نظر در را زندگي از بخشي نميتوان واقعا -
كردن تعريف بهانه به ميتوانيم حتيباشد نپرداخته آن به
مهم.كنيم صحبت خنده روانشناسي به راجع ساعتها لطيفه ، يك
فقط اينكه نه.شود زندگي وارد علمي تفكر كه است اين
به راه از ما زندگي ابتدايي و جاري امور از يكسري
متاسفانه.شوند انجام علمي ، كاربردي توصيههاي كارگيري
در آنها با مردم آشنايي و آگاهي و دانش حاضر حال در
را اين ارقام و آمار.نميگيرند قرار توجه مورد ما جامعه
.ميكنند ثابت
گرفته؟ قرار خودش جاي در راديو در صدايي هر آيا *
بيتوجهي مورد و شده آغاز روند اين كه سالهاست.نه -
آينده ميدهند نشان ظواهر كه آنطور و گرفته قرار
.نيست پيشرو هم كنندهاي اميدوار
داشته را برنامهاي هر اجراي توان بايد گوينده آيا *
باشد؟
هر باشد ، داشته را متني هر اجراي توانايي بايد گوينده -
.كند صحبت برنامهها از خاص نوع دو يا يك در اگر كه چند
برنامههاي به فقط حاضر حال در اينكه رغم به شخصا
ميپردازم ، سينما و هنر حيطه در فني موضوعات بعضي و علمي
متفاوت برنامههاي از عرصه اين در بيشتر تجربه كسب براي
صحيح برنامهسازي اصول با مطابق و آكادميك ساختار با
فيلمهاي گويندگي كار تجربه هم آن مصداقميكنم استقبال
همه توجه مورد ميرسد نظر به كه بوده تلويزيون در مستند
.است گرفته قرار
و برنامهسازان بين ارتباط اصلي پل عنوان به گوينده
فيلم يك مثل كه باشد داشته را توانايي اين بايد مخاطبان
همان در را تلويزيوني يا راديويي مجموعه منطق سينمايي ،
كاستي كوچكترين.بباوراند مردم به برنامه اول دقيقه چند
فضل و بيارزش مطالب و بيجا نظر اظهار گفتار ، در ضعف و
تند و شاد موسيقي و زيبا و رسا صدايي با چند هر فروشي
.ماند نمي پنهان مخاطبان نظر از باشند همراه
نظري چه گويندگي حرفه علاقهمندان و متقاضيان مورد در *
داريد؟
دو بدهد انجام را كاري آدم كه اين براي ميكنم تصور-
.باشند داشته وجود بايد عامل
كافي درآمد -واقعيات2 براساس و منطقي علاقه و عشق -1
دومي معتقدند بعضيها فعلا البته كه زندگي گذران براي
.باشد آنها با حق هم شايد.دارد ارجحيت اولي بر
ندارد تلويزيون و راديو از پخش براي مناسبي صداي كه كسي
ويژگيها ، ساير داشتن عليرغم كه بپذيرد را واقعيت اين بايد
مطمئنم من و كند اكتفا روزمره درزندگي گفتن سخن خوب به
دست به اطرافش محدود زندگي در ويژگي اين از كه امتيازاتي
اگر اما.است تلويزيون و راديو از بيشتر بسيار ميآورد
از واقعا و دارند را لازم شرايط تمام علاقهمند دوستان
و هستند حرفه اين به ورود به مايل علاقه و عشق روي
معتقدم كنندمن اجرا را علاقهشان مورد مطالب ميخواهند
زياد تلويزيون و راديو به ورود از بعد صورت اين در كه
.بود نخواهند پركار
در گويندگي كار فقط نه معتقدم هم كافي درآمد مورد در
اين در مشابه امور تمام در كار بلكه تلويزيون و راديو
هيچ و شوند گرفته نظر در دوم شغل عنوان به بايد مملكت
.كرد بنا پايه ، براين را زندگي گذران مادي امور نبايد وقت
موارد ، اين در را لازم شناخت ميتوانند علاقهمند دوستان
دست به..و شخصي تجارب از استفاده مشورت ، مطالعه ، با
.كنند اقدام بعد و بياورند
نسب فاطمي السادات معصومه:از گفتوگو
|