در علم توليد مانع علمي اشرافيت ديدگاه
است ايران
حوزه و كرمانشاه استانداري همكاري با
برگزار مهرماه پاياني هفته در هنري
ميشوديازدهمينجشنوارهسراسريتئاترسوره
دلار ميليون ميلادي 850 سال 2000 در ايران
كرد كسب جهانگردي از درآمد
شد ملي اثر محمدطارس و احمد امامزاده
در علم توليد مانع علمي اشرافيت ديدگاه
است ايران
جهاني توليد در ايران جايگاه و علمي توسعه درباره ;اشاره
سالهاي در علمي توسعه در ايران علمي جايگاه نيز و علم
و شده ابراز متفاوتي نظريات و ديدگاهها تاكنون آتي ،
عقبماندگي درباره همچنيناست شده منتشر نيز كتابهايي
متفاوتي نظريات ايران ، در علم توليد عدم علت و علمي
آن.دارد را خود خاص مخالفان و موافقان كه است شده ابراز
علم توليد موانع آن مولف كه است ديدگاهي ميآيد پي در چه
همشهري.است كرده بررسي خاص زاويهاي از را ايران در
زمينه اين در ديگر ديدگاههاي انعكاس براي را خود آمادگي
.ميدارد اعلام
اين خصوص در ايران جامعه حاضر حال در ميرسد نظر به
افزايش و علمي توسعه بدون كشور پيشرفت و توسعه كه مساله
نوعي به نيست ، امكانپذير علم جهاني توليد از ايران سهم
اين همچنان وجود ، اين با.است نسبيدستيافته اجماع
در علم توسعه و توليد روند چرا كه است مطرح اساسي پرسش
علمي توسعه راه سر بر موجود موانع و است كند بسيار ايران
اين به پاسخگويي براي زيادي تلاشهاي تاكنون چيست؟ كشور
پرسش پاسخ غالبا پاسخها اين اما.است گرفته صورت پرسش
و كرده جستجو كشور علمي جامعه از خارج در را شده ياد
موانع عنوان به سياسي و فرهنگي اقتصادي ، عوامل بر بيشتر
.است كرده تاكيد ايران در علم توليد و توسعه
كندي در عوامل اين تاثيرگذاري و نقش از نميتوان چند هر
كه پذيرفت بايد اما كرد ، غفلت كشور علمي توسعه روند
عمدهاي سهم نيز ايران علمي جامعه ساختار در موجود عوامل
كشور علمي جامعه دروني عوامل از يكي.دارد مساله اين در
از كه است امري دارد ، توجهي قابل تاثير خصوص اين در كه
اشرافيت.كرد ياد "علمي اشرافيت" عنوان به ميتوان آن
مختلف عرصههاي بر خاص عدهاي نابجاي سيطره يعني علمي
آن در تازه استعدادهاي ظهور و بروز مانع كه كشور علمي
عنوان به علمي اشرافيت بين بايد البته.ميشود عرصهها
كه مثبت پديده يك عنوان به علمي مرجعيت با منفي پديده يك
توليد در بارزي نقش و است رشته هر پيشگامان شان بيانگر
.شد قائل تفاوت دارد ، عهده بر تازه عالمان پرورش و علم
ناكارآمدي كه قرنهاست بلكه و سالها سياست عرصه در
نظامها اين حيات دوران و شده برملا اشرافي نظامهاي
ايتاليايي انديشمند "پارتو" كه طوري به.است يافته پايان
سالاري اشراف نظامهاي گورستان تاريخ اكنون" است گفته
علمي رشتههاي سريع گسترش و رشد نيز علم عرصه در "است
در فوقالعاده پيشرفتهاي ايجاد نيز و سو يك از
و اشرافيت براي جايي ديگر سوي از علمي پژوهشهاي
وجود اين با.است نگذاشته باقي عرصه اين در اشرافيگري
كشور علمي جامعه عرصه در زيادي حد تا پديده اين هنوز
همچون مواردي در ميتوان را آن بروز و ظهور كه است شايع
علمي ، نشريات انحصار دائمي ، و ثابت كرسيهاي وجود بر تاكيد
خاص عدهاي دائمي و ثابت حضور حرفهاي ، بروهاي سمينار
.كرد مشاهده...و رسانهها در
دائمي و ثابت كرسيهاي
هر در دانش و علم توليد اصلي مركز كه نيست ترديدي هيچ
در كاركرد اين نيز دانشگاهها درون در.است دانشگاه جامعه
توسعه كه بپذيريم اگر.مييابد معنا علمي هياتهاي چارچوب
است ، جديد انديشههاي مستمر جريان يك نيازمند علم توليد و
علمي هياتهاي در سريعتر تحول و تغيير به بايد ناچار به
ما كشور در مساله اين واقعيت اما.دهيم تن نيز دانشگاهها
به و استخدام نحوه و ساختار بر حاكم نظام است؟ چگونه
ثابت كرسيهاي نظام ايران در دانشگاهها استادان كارگيري
اروپايي دانشگاههاي سنتي نظام از بيشتر كه است دائمي و
استاد يك دائمي ، و ثابت كرسيهاي نظام دراست شده اقتباس
دانشكدهيا يك علمي هيات عضويت به شدن پذيرفته از پس
دوري حتي و ميگيرد خود اختيار در را جايگاه آن دانشگاه ،
نيز غيره و اجرايي مشغلههاي دليل به علمي جايگاه از وي
.شود او از آن سلب موجب نميتوانند
دانشگاههاي در علم توليد و تحقيقات بيشترين حاضر حال در
عنوان به مساله اين مدتها براي.ميگيرد صورت امريكا
سابقه از آنها دانشگاههاي كه اروپاييها براي حتي پرسشي
.است بوده مطرح است برخوردار امريكا دانشگاههاي از بيشتري
گرفته صورت زيادي پژوهشي كارهاي پرسش اين به پاسخ در
تاكيد نكته اين بر عمدتا پژوهشها اين يافتههاي.است
استادان "انتقال و نقل رواني و تحرك" كه دارد
كه امري.است وضعيت اين اصلي عامل امريكا دردانشگاههاي
دانشگاههاي در شايع ثابت و دائمي كرسيهاي نظام با
.دارد اساسي مغايرت ايران دانشگاههاي در رايج و اروپا
دانشگاههاي علمي هيات اعضاي دائمي كرسيهاي نظام حاكميت
و علمي اشرافيت پديده ظهور بر نيز ديگر جهت از كشور
نظام ايناست موثر ايران در علم توسعه از ممانعت
جايگاه در قبل از كه كساني تا ميشود موجب خودبهخود
آن در طولاني مدت براي بايد و گرفتهاند قرار علمي هيات
دميدن براي كه جديد افراد ورود به بمانند ، باقي جايگاه
به بيشتر است ضروري علم توليد كانون به تازه انديشههاي
ناخودآگاه وضعيتي چنين در.بنگرند همكاري تا رقابت چشم
اين در بايد كه علمي معيارهاي جديد ، اعضاي پذيرش هنگام
قرار گروهي و شخصي معيارهاي تحتالشعاع شوند اعمال خصوص
علمي هياتهاي عرصه در فرايندي چنين نهايي نتيجه.ميگيرد
در موجود باندهاي به شبيه علمي باندهاي ظهور دانشگاهها
حفظ خاطر به باندها اين.است اقتصاد و سياست عرصههاي
بر شدن مسلط براي گستردهاي شبكه ناچار به خود منافع
موسسات و دانشگاهها ساير سطح در خود نظر مورد علمي شاخه
آن به مربوط سياستگذاريهاي گرفتن دست در و عالي آموزش
در ميتوان را وضعيت اين نمونه.ميكنند ايجاد رشته
بر خاص رشته يك علمي هيات اعضاي از اندكي تعداد سيطره
و دولتي دانشكدههاي از زيادي تعداد در رشته آن مقدرات
نيروهاي تزريق از مانع وضعيتي چنينكرد ملاحظه آزاد يا
در دانشگاهها علمي هياتهاي درون به نفس تازه و جوان
خود نوبه به نيز امر اين كه ميشود مختلف رشتههاي
مهمترين كه تحقيق و پژوهش بعد فراموشي و علمي بيتحركي
حساب اين با.دارد دنبال به را است توليدعلم براي گام
موارد ، از بسياري در كنيم مشاهده كه نيست تعجبآور
آموزشگاههايي به باشند علم توليد مركز بايد كه دانشگاهها
پيشين علمي توليدات برخي آموزش صرف آن هدف كه شده تبديل
از استفاده شرايطي چنين در علاوه ، بهاست دانشجويان به
از دسته آن آموزش براي حتي ساله چندين قدمت با جزواتي
درآمده روزانه صورت به آن تحول و تغيير كه علمي مسائل
به علمي اشراف زيرا شد ، نخواهد تلقي ناپسند امري ديگر
به رو كه آن از بيش خود ذاتي محافظهكاري روحيه دليل
.دارند سر در را گذشته حفظ دغدغه باشند ، داشته آينده
از آگاهي براي علمي اشراف اين نداشتن فرصت البته
براي كه مشغلهاي دليل به هم آن علمي ، جديد يافتههاي
چند سطح در مربوطه علمي رشته مقدرات بر خود سيطره حفظ
.دارد ديگري حديث خود دارند ، دانشگاه و دانشكده
انحصاري نشريات
منتشر فصلنامه صورت به عمدتا كه علمي نشريات نقش امروزه
جامعه در دانش نشر و علم ترويج و توسعه در ميشوند ،
جهان در نشريات اين از اصولا.است اهميت حائز بسيار
و نقد و علمي جديد يافتههاي و تازه نظريات بيان براي
اين كه جايگاهي دليل به.ميشود استفاده آنها بررسي
در مقاله انتشار معمولا دارند ، علمي درجامعه نشريات
در و ميشود تلقي مقالات اين صاحبان براي امتيازي آنها
.است موثر آنها علمي مرتبه و شان و جايگاه ترفيع
فصلنامههاي تعداد بر گذشته سالهاي طي چه اگر ما كشور در
علمي و پژوهشي مراكز ساير و دانشگاهها توسط منتشره
كاركرد با نشريات اين ميرسد نظر به اما است ، شده افزوده
در كه شد گفته.دارد زيادي فاصله هنوز نشرياتي چنين اصلي
نشريات اين در مقاله انتشار جهان علمي محافل سطح
اساس همين ميشود ، بر تلقي صاحبانمقالات براي امتيازي
اين از كه امتيازي نقشو ما كشور علمي جامعه در امروزه
بسيار شود ، علمي بويژهاشرف استادان نصيب ميتواند جهت
اين در مقاله جذابيتانتشار و گرفته قرار موردتوجه
كه است اين واقعيت اما.است يافته شديد افزايش نشريات
با علمي ، نشريات كاركرد اين به ما كشور جامعهعلمي نگرش
از پس جهان علمي محافل در.است متفاوت بسيار امر واقع
توانست فراوان تلاش و سعي با ودانشمند عالم يك كه آن
از بعدا برساند ، چاپ به نشريهعلمي يك در مقالهاي
مقالهعلمي او يعني.شود بهرهمند است ممكن آن امتياز
و نشريه آن در علم پيشرفت به كمك دليل صرفابه را خود
چاپ به جهت اين از ناشي امتيازاتاحتمالي دليل به نه
نگرش ما كشور در زيادي موارد در متاسفانه اما.ميرساند
براي علمي نشريه يك در مقاله انتشار چون كه است اين
بايد حال هر به ميشود ، پس محسوب امتياز ترفيعاتبعدي
.رساند چاپ به نشريات اين از يكي در مقالهاي
نيز و رشته هر در ما كشور علمي تعدادنشريات محدوديت
ميدهد ، آنهارخ انتشارمنظم عمومادر كه زماني تاخير
اين در مقاله انتشار براي تقاضايزياد و سو يك از
حاصلهدر امتيازات از بهرهمندي بويژهبراي نشريات
عده استتا شده باعث سويديگر ، از ترفيعاتبعدي
خود اختيار در صورتانحصاري به را نشريه هر معدودي
اطراف در خاصي شكلگيريگروههاي با خودبهخود و بگيرند
دليل هر به كه سايرافرادي ورودمقالات راه نشريه ، هر
.شود بسته گرفتهاند اشرافيقرار حلقه آن از خارج
سميناربروهايحرفهاي
براي موثر شيوههاي جمله علمياز همايشهاي و سمينارها
سطحجامعه در وگسترشآن علمي جديد هاي بيانيافته
مسائل حل در يافتهها اين كاربرد زمينه آوردن فراهم ونيز
.است جامعه مشكلات و
تحكيمروندهاي يا و پيشرفته ، شروع كشورهاي در اصولا
كردن متقاعد يا مختلفو شاخههاي در علمي جديد
حل در علمي جديد يافتههاي از استفاده براي سياستگذاران
شده موجب چنيننقشي.ميشود آغاز سمينار يك با مشكلات
تابع آن به مقاله ارائه يا سمينارو يك در حضور تا
ديگر آن ، نتيجه در كه باشد دقيقعلمي و معيارهايمشخص
آن در شركت به قادر تخصص در تفاوت از درجه هر با افراد
.نباشند
قدر آن بزرگ و كوچك سمينارهاي تعداد چه مااگر كشور در
سمينارها كشور را ايران برخي دليلآن به كه است زياد
مدنظر سمينارها اين كاركرداصلي چون اما خواندهاند ،
رشتههاي پيشرفت براي نيز ملموسي نميگيرد ، نتيجه قرار
مناسب زمينههاي كردن فراهم يا و دانش و علم مختلف
حاصل مشكلات حل براي علمي يافتههاي كاربرد اجتماعي
اخير سالهاي طي گشتهتا موجب امر همين هم شايد.نميشود
در و يابد افزايش سمينارهايبيحاصل از انتقاد ميزان
اما.شود خوانده"سمينهار"سمينار ، طنزيتلخ قالب
اشرافيت وضعيتو اين بين رابطهاي چه كه است اين پرسش
دارد؟ وجود علمي
بيحاصلي و اشرافيتعلمي بين رابطه تحليل در
خاص عدهاي وقتي گفت ميتوان كشور در سمينارهايعلمي
قائل كشور علمي عرصههاي سيطرهبر انحصاري حق خويش براي
كه اقدامي هر كنترل كرد خواهند سعي طبيعتا هستند ،
جمله از كند وارد خدشه بلامنازع سيطره اين بر ميتواند
چه اگر اساس اين بر.بگيرند خود اختيار در را سمينارها
منتشر عمومي فراخوانهاي ما كشور در سمينارهايعلمي براي
شود مي مشاهده موارد از بسياري در واقع در اما ميشود ،
نقش واقع در كه سمينارها اين علمي هياتهاي كه
اشراف همان مقالاتدارند قبول يا رد در تعيينكنندهاي
ماشاهد جامعه كه است آن هم امر اين دليل.هستند علمي
موضوعات با حتي سمينارها از بسياري در خاصي افراد حضور
سميناربروهاي"عنوان به آنهااكنون از كه است مختلف
كتابهاي به نگاهي علاوه به.ميشود ياد"حرفهاي
رسيده چاپ به تاكنون كه مختلفي سمينارهاي مقالات مجموعه
خوبي به سيطرهرا اين معدودي نامهاي تكرار مشاهده و
.ميدهد نشان
بسياري گشتهتا سمينارها ، موجب بر علمي اشراف سيطره
بهدنبال علمي مشخص نتيجه هيچ برگزارشده سمينارهاي از
حل را ما جامعه مشكلات از اندكي نتواند و نداشتهباشد
نوع اين از انتقاد در كه است اساس همين بر هم شايد.كند
:كه فردوسي شعر اين به عدهاي سمينارها
آراستند مصلحتمجلس زبهر"
"برخاستند و گفتند و نشستند
ظاهرسازيتلقي نوعي را وتنهاآنها ميكنند استناد
.ميكنند
رسانهها در دائمي حضور
و اجتماعي در عمدهاي نقش همگاني رسانههاي اصولا
در ديگررسانهها سوي از.دارند علم كردن همگاني
اقتصادي ، سياسي ، مسائل درباره خود ديدگاههاي مستندسازي
.ميشوند متوسل متخصصان و دانشمندان به... و اجتماعي
مختلفدر رشتههاي دانشمندان حضور اساس برهمين
صفحاتمختلف يا و تلويزيون و برنامههايراديو
به ضروري بلكه معمول ، امري تنها نه مجلات و روزنامهها
را خود مناسب آثار صورتي در امر اين البتهميرسد نظر
متخصصانآن از رشته هر در اولا كه گذاشت خواهد برجا
و معدود افراد نه زياديو تعداد از وثانيا رشته
.شود استفاده مشخصي
در بويژه ما كشور رسانههاي در امر اين خصوص در آنچه
روزنامهها مصاحبههاي يا تلويزيون و راديو برنامههاي
به موسوم محدود نوعيحاكميتعده به باز شود ، مي ملاحظه
از اندكي تعداد دائمي حضور.ميدهد نشان را علمي اشراف
براي خودبهخود دررسانهها رشته هر در متخصص افراد
ذخيره واقعا آيا كه است كرده مطرح را پرسش اين بسياري
يا است ، رشته هر در شمار انگشت تعداد همين علميكشور
استعدادهاي بروز و ظهور از موانع واقعابرخي كه اين
.ميكند ديگرجلوگيري
اندركاران دست قصور نميتوان خصوص اين چهدر اگر
دانشمندانو با گستردهتر ارتباط ايجاد براي رسانهها
گرفت ، اما ناديده را علمي رشته هر شماردر بي متخصصان
.ميدهد نشان را خود علمي اشراف مسالهسيطره اين درعمق
كرد؟ بايد چه
وافزايش علمي توسعه بدون كه خصوصاين در ايران جامعه
نيست ، به پيشرفت و توسعه به قادر علم بومي توليد ميزان
مشاركت نيازمند علم توليد و توسعه.است رسيده اجماع
امر اين تحقق.است هررشته در مختلف دانشمندان گسترده
عرصههاي بر خاص سيطرهعدهاي بر كه علمي اشرافيت با
علمي توسعه پس.است تضاد در تاكيددارد ، كشور علمي
امر اين به نيل براياست علمي اشرافيت از عبور نيازمند
واستمراراشرافيت ايجاد در كه عمومي رسانههاي نيز
هر بهكنند بارزيايفا نقش بودهاند ، ميتوانند موثر
خواهد قادر ما علمي آياجامعه است اين پرسش حال
اشراف ، زدن كنار با جامعه عرصهسياست ، در كه بودهمانطوري
سيطره شكستن هم در كرد ، با مردمباز عموم براي را ميدان
كند؟ باز دانشمندان همه روي بر را عرصه علمي ، اشرافيت
صباغيان علي دكتر
حوزه و كرمانشاه استانداري همكاري با
برگزار مهرماه پاياني
هفته در هنري
ميشوديازدهمينجشنوارهسراسريتئاترسوره
سوره تئاتر سراسري جشنواره يازدهمين:فرهنگي و علمي گروه
هفته در هنري حوزه و كرمانشاه استانداري همكاري با
.ميشود برگزار كرمانشاه در مهرماه پاياني
با گويي و گفت در يازدهم جشنواره دبير اميني رحمت
اين برگزاري براي:گفت مطلب اين بيان ضمن ما خبرنگار
كيفي اجراهاي سمت به را تئاتر جشنواره كردهايم سعي دوره
تجربه و صاحبذوق دانشجويان و كارشناسان از و دهيم سوق
.كردهايم دعوت همكاري براي تئاتري
در تئاتر دانشگاهي چهرههاي از برخي حضور به اشاره با وي
ميخواهيم:گفت نمايشها بازبيني و متن بازخواني مرحله
براي كارشناسي نظرات نمايشها ، كردن رد يا تاييد بر علاوه
براي كارها كاستيهاي تا شود ارائه شده تاييد نمايشهاي
.شود روشن كارگردانان و نويسندگان
سفر براي تئاتر نخبه دانشجويان از دعوت به همچنين اميني
گفت سخن شهرستاني گروههاي به مشورتدهي و شهرستانها به
به تقدير برتر كارشناس از اختتاميه مراسم در:افزود و
.ميآيد عمل
و نقد كارگاهي جلسات برپايي و دانشگاه اساتيد حضور به وي
بعد ميكنيم سعي جشنواره طول در:گفت و كرد اشاره نمايش
.دهيم افزايش را جشنواره علمي
از آنها تواناييهاي به توجه و بومي نيروهاي از استفاده
جشنواره دبير كه است امسال جشنواره اصلي سياستهاي جمله
.كرد اشاره آن به
دلار ميليون ميلادي 850 سال 2000 در ايران
كرد كسب جهانگردي
از درآمد
ورود از ايران اسلامي جمهوري درآمد:علميفرهنگي گروه
.بود دلار ميليون ميلادي 850 سال 2000 در جهانگردان
بينالمللي روابط و بازرگاني مديركل ماسوله طالع مرتضي
آيين در مطلب اين اعلام با جهانگردي و ايرانگردي سازمان
از درآمد اين:گفت طبيعت ، و معدني آبهاي جشنواره گشايش
اين در ايران به خارجي گردشگر هزار و 700 ميليون يك ورود
سازمان برآورد براساس:گفت وي.است آمده بهدست مدت
ايران به سفر در خارجي گردشگر هر جهانگردي بينالمللي
در رقم اين كه ميكند هزينه دلار متوسط 547 بهطور
حداقل ميلادي سال 2000 در جهانگردي از حاصل درآمد احتساب
پيشبيني:افزود وي.است شده گرفته نظر در دلار 500
ميلادي سالجاري در كه خارجي گردشگران تعداد ميشود
درآمد و نفر ميليون دو از ميشوند ايران وارد (2001)
درآمد ويرود فراتر دلار ميليارد يك از نيز آن از حاصله
ميليارد را 480 ميلادي سال 2000 در جهانگردي بخش از جهان
بر 650 افزون را مختلف كشورهاي در جهانگردان تردد و دلار
.كرد ذكر نفر ميليون
سوي از شده انجام برآوردهاي براساس:گفت ماسوله طالع
موجود امنيت از خارجي گردشگران از درصد حدود 93 محققان ،
ايران:افزود وي.دارند رضايت ايران اسلامي جمهوري در
كه است تاريخي يادمانهاي و طبيعي متنوع جاذبههاي داراي
گردشگري بخش از حاصل درآمد جايگزينكردن براي بايد
آيين.شود ويژهاي توجه بخش اين به نفت درآمد بهجاي
ماه پايان تا كه طبيعت و معدني آبهاي جشنواره گشايش
چهارشنبه شامگاه داشت ، خواهد ادامه اردبيل استان در جاري
اردبيل شهرستان شورابيل درياچه تفريحي مجتمع كوثر هتل در
.شد برگزار
شد ملي اثر محمدطارس و احمد امامزاده
و احمد امامزاده تاريخي-فرهنگي اثر:فرهنگي علمي گروه
شرقي شمال در واقع هشتم قرن به مربوط قدمت با محمدطارس
فهرست در شماره 2935 با فيروزكوه شهرستان طارس روستاي
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
طارس روستاي شرقي شمال متري فاصله 800 در سنگي بقعه اين
شده واقع روستا اطراف دشت ميان در منفرد تپهاي روي بر
.است
مربوط مختلف رنگهاي با تپه سطح از شده گردآوري سفالهاي
.است اسلامي و تاريخي دورههاي به
.ميباشد ساروج و لاشه سنگ از و مانند برج امامزاده بناي
مصالح با شكل مستطيل فضايي مقبره ورودي يا پيشخوان در
.ميرود شمار به بنا بعدي الحاقات از كه دارد وجود سنگي
سنگ يك هر روي كه دارد وجود سكوهايي قسمت اين طرف دو در
.است آنها داخل در قبر وجود نشانگر كه شده نصب قبرهايي
ايوان كف از پله ارتفاع 2 با امامزاده داخل به ورودي درب
بر طاقنماهايي و است چندضلعي گنبد زير فضاي.دارد قرار
.است شده تعبيه ضلع هر روي
هم كنار قبر دو چوبي صندوقي زير در و فضا اين ميانه در
.دارند شهرت محمد و احمد امامزادگان نام به كه شده واقع
رك صورت به بيرون از و فرمپيازي داخل از گنبد نوع
.است شكل (مخروطي)
كه است كوچكي فضاي آن جنوبي ضلع در و امامزاده كنار در
آنها تا بوده اموات امانتگذاري محل اهالي گفته به بنا
.كنند منتقل عاليات عتبات به بعدي فرصت در را
|