توسعه در شده فراموش بعد همگاني آموزش
پايدار
ميشود برگزار امسال دانشجويي جشنواره 24
ميبينند قاليبافي آموزش روشندلان ،
و فرهنگ سراسري نمايشگاه نخستين برپايي
تهران بزرگ مصلاي در مقدس دفاع
دختر دانشآموزان نجوم همايش نخستين
شد آغاز گرگان در كشور سراسر
توسعه در شده فراموش بعد همگاني آموزش
پايدار
است؟ كدام ما جامعه اساسي مشكلات
آنها كه است روبهرو گوناگوني اساسي مشكلات با ما جامعه
:كرد دستهبندي زير گروههاي در ميتوان را
بازار ، ركود بيكاري ، تورم ، قبيل از ;اقتصادي مشكلات -1
.بودنبهرهوري پايين كاذب ، اشتغال
جوان جمعيت ، بيرويه افزايش قبيل از ;اجتماعي مشكلات -2
مخدر ، مواد قاچاق و اعتياد گسترش جامعه ، اعظم بخش بودن
در كارايي بودن پايين خم ، و پيچ پر ديوانسالاري سرقت ،
مشكل پرحجم ، و متنوع جرايم وجود دولتي ، ادارات
محيطزيست ، و صوت و هوا آلودگيهاي و ترافيك طاقتفرساي
.مرگ به منجر تصادفات ويژه به تصادفات بالاي ميزان
و كارايي بودن پايين قبيل از ;فرهنگي و آموزشي مشكلات -3
كمبود مناسب ، آموزشي فضاهاي كمبود آموزشي ، نظام بخشي اثر
فوقالعاده تعداد درسي ، كتابهاي زياد حجم ، آموزگاران
در آموزشي فرصتهاي و امكانات كمبود دانشآموزان ، زياد
ظواهر به گرايش مغزها ، فرار ،(دانشگاهي) عالي سطح
.غرب فريبنده
طبيعي بلاياي و خشكسالي آنها راس در كه ;طبيعي مشكلات -4
.دارد قرار زلزله مانند
در بزرگي غول صورت به اكنون متنوعي ، و عظيم مشكلات چنين
مشكلات ، اين همه پيامدهاي.است درآمده پايدار توسعه برابر
فكري توان كه ميآيد حساب به عظيم ملي زيان يك واقع در
كه عصري در هم آن پويايي ، و رشد براي را جامعه مادي و
.ميبرد بين از دارد ، وجود جوامع ميان در شديدي رقابت
عظيمي بودجه ساله همه دولت مشكلات ، اين با مقابله براي
براي تومان ميلياردها:ميكند مصرف كشور سطح در را
تومان ميلياردها اعتياد ، و مخدر مواد قاچاق با مبارزه
اداره براي تومان ميلياردها ترافيك ، مشكلات حل براي
حفظ براي تومان ميلياردها تاديبي ، مراكز و زندانها
ساير با مقابله براي تومان ميلياردها...و محيطزيست
.شد اشاره آنها به كه مشكلاتي
بودجه به مشكلات ، رفع كه ميرسد نظر به موارد ، بيشتر در
آن براي هزينه صرف اصولا يا و دارد نياز بيشتري
مادي جنبه تنها مشكلات اين بعلاوه.ندارد بر در نتيجهاي
براي.پرداخت آنها رفع به بودجه ، صرف با بتوان كه ندارد
و فرهنگي اجتماعي ، ويرانگر اثرات اعتياد ، مشكل مثال ،
بيشتر دراست جبرانناپذير كه دارد همراه به خانوادگي
پيشگيري ، براي همگاني آموزش و برنامهريزي جاي به موارد
كه هرچند هستيم ، درمان براي كلان هزينههاي صرف به ناچار
.نيستند اثربخش نيز درمانها از بسياري
توسعه و آموزش ارتباط
فرهنگي و سياسي اجتماعي ، توسعه پيشنياز فكري ، توسعه
.بود نخواهد پايدار توسعهاي نوع هيچ آن بدون و است
توسعه و آموزش تنگاتنگ و نزديك رابطه كه است ديرزماني
هزاران تاكنون و رسيده اثبات به پيشرفته جوامع در پايدار
در بينالمللي و ملي سازمانهاي سوي از گزارش صدها و كتاب
كه شده آشكار كاملا اكنون.است يافته انتشار زمينه اين
و همگاني آموزش ويژه به آموزش به جامعه سعادت و رشد
صرف با كه دريافتهايم اكنون.است وابسته غيركلاسي
خواهيم كمتري مشكلات همگاني ، آموزش براي اندك هزينهاي
آن برابر هزاران بعدا كه بود نخواهيم ناچار و داشت
براي.كنيم آمده وجود به مشكلات كردن برطرف صرف را هزينه
آموزش پيشرفته ، كشورهاي بزرگ شهرهاي از بسياري در مثال ،
رعايت اهميت به نسبت را رانندگان است توانسته ترافيك
به نيازي ديگر و كند آشنا رانندگي و راهنمايي مقررات
وسيع سطح در حفاظ و نرده نصب پليس ، بيشماري تعداد وجود
همچنين ، .نميشود احساس اتومبيلها و اتوبوسها مسير در
شده موفق محيطزيست حفظ و بهداشت زمينه در همگاني آموزش
جلوگيري و شهري زبالههاي آسان و سريع دفع بر علاوه است ،
زندگي محيط زيبايي بر بيماريها ، انتشار و آلودگيها از
صرف را اندكي بودجه پيشرفته كشورهاي در.بيفزايد
آموزش كه مردمي زيرا ميكنند ، آن دفع و زباله جمعآوري
در را زبالهها مردم.ميكنند كمك امر اين به ديدهاند ،
بار چند هفتهاي تنها نيز شهرداري و ريخته مخصوص ظرفهاي
به مجموع در شيوهها ، اين.ميپردازد زباله آوري جمع به
.ميكند كمك پايدار توسعه تحقق
رفتارها اصلاح و تغيير براي همگاني آموزش
زباله دفع و ترافيك اصلاح زمينه در قبلي مثال دو از
عمومي ، آموزش هدفهاي از يكي كه گرفت نتيجه چنين ميتوان
مشكلات از بسياريرفتارها اصلاح و تغيير از است عبارت
براي.است نامناسب اجتماعي رفتارهاي از ناشي ما جامعه
به آن ، چاره عدم صورت در كه بزرگ مشكلات از يكي مثال ،
سطح در آب نادرست مصرف شد ، خواهد تبديل كشور اساسي مشكل
درست ايران در آب مصرف الگوي ديگر ، عبارت به.است شهرها
مسواك صورت ، و دست شستشوي هنگام استحمام ، هنگام.نيست
آنها مانند و لباس غذا ، ظروف شستشوي منزل ، نظافت زدن ،
نوع !آشاميدني آب هم آن ميكنيم ، مصرف آب اندازه از بيش
زياد آب به كه است گونهاي به ما پز و پخت الگوي و غذاها
پختني ، غذاهاي از گسترده استفاده برآن ، علاوه.دارد نياز
شستشوي براي زيادي آب كه ميشود موجب شام ، براي هم آن
.كنيم مصرف ظروف
مدتي را آب شير گرم ، آب رسيدن براي نيز ، استحمام هنگام
است ، نشده مصرف واقع در كه آب ، اين مسلماميگذاريم باز
زمينه در را مشكلات همين مشابه !ميرود فاضلاب داخل به
نان ، و غذايي مواد از مقداري دادن هدر و تغذيه و آشپزي
كاغذ ، ويژه به لوازمالتحريرو زمينه در پوشاك ، زمينه در
.ميكنيم تجربه روز هر نيز ديگر زمينه صدها و
همگاني آموزش به نيز اجتماعي رفتارهاي اصلاح و تغيير
به نسبت جامعه افراد حقوقي و اجتماعي روابط.دارد نياز
سطح در ميتوان را تنشها و مشكلات از پيشگيري و يكديگر
با ميتوان را اعتياد ويرانگر پديده.داد آموزش همگاني
اصول برمبناي و جدي فراگير ، صورت به كه عمومي آموزش
درازمدت در و داده كاهش باشد ، روانشناختي و تربيتي
و نوجوانان در بهويژه دخانيات استعمال.كرد برطرف
است ، مخدر مواد استعمال به تمايل براي مقدمهاي كه جوانان
طريق از بايد كه است اجتماعي نامناسب رفتار يك واقع در
.شود برطرف همگاني آموزش
دارند؟ همگاني آموزش به نياز قشرهايي و گروهها چه
اجتماعي روابط.است قشرها و گروهها همه از متشكل جامعه
سطح هر با جنسيتي ، هر با سني ، هر از قشرها ، همه ميان نيز
.است برقرار درآمد ميزان هر با و تحصيلي مدرك يا سواد
.برميگيرد در را قشرها همه و است متنوع نيز جامعه مشكلات
گريبانگير آن پيامدهاي باشد ، مشكل دچار خاصي قشر چنانچه
گروههاي از يك هيچ اين ، بنابر.است نيز قشرها ساير
ساير مشكلات از دور به كه كند ادعا نميتواند اجتماعي
جامعه كمدرآمد قشرهاي كه هنگامي مثال ، براي.است قشرها
دودزا و فرسوده موتورسيكلتهاي و اتومبيلها از ناچارند
همان متوجه تنها آن از ناشي آلودگيهاي كنند ، استفاده
بر در را شهر ضعيفنشين مناطق تنها و شد نخواهد قشرها
آسيب آن از شهر نقاط همه و قشرها همه بلكه گرفت ، نخواهد
جرايم افزايش و بيكاري وجود نحو ، همين به.ديد خواهند
افراد برخي قتل به اقداماست همه متوجه آن از ناشي
از بيكار و بيسواد افراد سوي از تحصيلكرده و ثروتمند
.بودهايم آن شاهد بارها كه است مواردي
تنها را مشابه مسايل يا ترافيك چون مشكلاتي ديگر سوي از
وجود به فرسوده اتومبيلهاي رانندگان مانند خاصي قشر
و تحصيلكرده قشرهاي حتي قشرها ساير بلكه نميآورند ،
.سهيماند آن آوردن وجود به در هم پردرآمد
با و اجتماعي طبقه هر از قشري ، هر از همه ، كه آن نتيجه
جامعه.دارند نياز همگاني آموزش به جنسيتي و سني هر
را مختلفي مشكلات و مسايل و است تحول حال در همواره
برطرف و مشكلات با مقابله براي اين ، بنابر.ميكند تجربه
مشاركت و دولت برنامههاي درك منظور به نيز و آنها كردن
كارگر يك از شوند ، آموزش مشمول بايد همه آنها ، در فعال
استاد يك تا گرفته بيسواد يك از متخصص ، يك تا گرفته
.دانشگاه
است؟ مناسبتتر همگاني آموزش براي ابزار و روشها كدام
.نيست دشواري كار همگاني آموزش ابزار و روشها شناسايي
و است اختيار در ديگر كشورهاي زياد تجربههاي خوشبختانه
استفاده آنها از خود ، جامعه با آنها تطابق با ميتوان
آموزش كه است نكته اين درك دارد ، اهميت آنچه.كنيم
از برگرفته كه شدهاي شناخته اصول براساس بايد همگاني
تربيت ، و تعليم مثل است ، انساني و اجتماعي علوم
...و سياست تبليغات ، جامعهشناسي ، اجتماعي ، روانشناسي
هر كردن پياده براي برنامهريزي رو ، اين از.باشد استوار
اين جنبههاي همه مطالعه با بايد همگاني ، آموزش نوع
.باشد همراه موضوع
بوده كارساز و علمي جنبههاي داراي بايد عمومي آموزشهاي
پيامهايي.شود ارائه موثر حال عين در و ساده زباني به و
به و خلاصه بايد ميشود ، منتقل عمومي آموزش طريق از كه
بهترين تعيين براي كه ، آن كلام خلاصهباشد سپردني خاطر
و تعليم صاحبنظران و متخصصان از بايد ابزار و روشها
.گرفت كمك سياست و مذهب جامعهشناسي ، روانشناسي ، تربيت ،
راهها نيز و مشكلات از ريشهاي و علمي شناخت گروهها اين
برنامهها گوناگون اثرات قادرند و دارند آموزشي روشهاي و
.كنند پيشبيني را
:از عبارتند همگاني آموزش مهم ابزارهاي معمول بهطور
برعهده همگاني آموزش در را نقش مهمترين گروهي رسانههاي
را جامعه از وسيعي قشرهاي آنها مخاطبان زيرا دارند ،
پيام وانتقال آنها پخش همچنين ، سرعتميدهند تشكيل
ميان ، اين در.است بيشتر رسانهها انواع بهساير نسبت
تلويزيون.دارند اساسي نقش تلويزيون وبويژه راديو
روز هراست ملي آن پوشش سطح و دارد بيننده ميليونها
آن برنامههاي تماشاي براي را خود وقت از ساعت مردمچند
را مناسب بستر بايد تلويزيون رو ، اين از.ميكنند صرف
هم تلويزيونو خود همكند فراهم همگاني آموزش براي
همگاني آموزش در ميتوانند نوعي به كه نهادهايي ساير
مناسب آموزشي برنامههاي تهيه به نسبت باشند ، بايد سهيم
.كنند اقدام هدفدار و
ارائه براي خوبي ابزار تلويزيون مانند نيز راديو
از ديگر يكي سينما.است همگاني آموزش برنامههاي
آن از و زياديدارد مخاطبان كه است گروهي رسانههاي
آموزشي پيامدهاي و كوتاه فيلمهاي پخش براي ميتوان
.كرد استفاده
نقش وفرهنگي اجتماعي اصلاحات در نيزهمواره مطبوعات
دليل به مجلهها و روزنامهها.داشتهاند زيادي
زمان نظر انعطافپذيرياز و آنها سهلالوصولبودن
محتواي ارائه.دارند همگاني آموزش در زيادي اهميت ومكان
درمطبوعات جامعه اساسي مشكلات زمينه در آموزشي مناسب
اجتماعي ، مطالب و پيامها درانتقال موثري بسيار شيوه
.است وسياسي اقتصادي فرهنگي ،
مخاطبان ونيز آنها توالي دليل جمعهبه نماز تريبونهاي
پيامهاي انتقال براي مناسبي امكان ميتواند خود ، زياد
مشكلات مسائلو ميتوانند ائمهجمعه.باشد آموزشي
از استفاده به را آنها و كرده بازگو مردم براي را جامعه
.كنند تشويق اهميتآن ودرك همگاني آموزش برنامههاي
قابل درصد وكارمندي ، كارگري واتحاديههاي صنفي شوراهاي
نياز شهروندي و همگاني آموزش به كه را قشرهايي از توجهي
آموزشياز برنامههاي ارائه.دارند پوشش تحت دارند ،
قابل حد تا ميتواند واتحاديهها شوراها طريقاين
.بخشباشد ملاحظهاثر
قشر با كه آن دليل به مدارس ومربيان اولياء انجمنهاي
براي كانال بهترين هستند نزديك ارتباط در ونوجوان جوان
.ميروند بهشمار شهروندي و تربيتي آموزشهاي كردن پياده
اجتماعي ، اعتيادومفاسد ازشيوع مثال ، پيشگيري براي
.شود داده آموزش انجمنها اين توسط ميتواند
انتقال براي مساعدي محيط ورزشگاهها ورزشيو ميدانهاي
اين به اقشاريكه و است آموزشي و پيامهايتربيتي
،(دوستان ورزش و ورزشكاران از اعم)ميكنند مراجعه مكانها
.دهند پاسخ تربيتي پيامهاي به مناسب صورت به ميتوانند
وآمد پررفت ونقاط درمعابر كه وتابلوهايعمومي پوسترها
انتقال با ميشوند ، قادرند نصب اتوبوسها روي ونيز شهرها
-اجتماعي اصلاحات به كننده تشويق يا و هشداردهنده پيامهاي
.كنند تربيتيكمك
براي ابزار و امكانات گونه اين مجموعه از كه هنگامي
جمعيتي ، پوشش شود ، مطمئنا استفاده همگاني آموزش
نتايج ميشودوميتوانبه بيشتريحاصل زماني و مكاني
كشور سطح در كه هزينهاي مسلما.بود اميدوارتر آننيز
رقم شود ، آموزشها اين همه برنامهريزيواجراي صرف
مبارزهبا براي شده مصرف هزينههاي برابر در را ناچيزي
. و تقلب ، فحشا ، كمكاري قاچاق ، اعتياد ، ) اجتماعي مفاسد
.ميدهد تشكيل (..
همگاني آموزش خاص زمينههاي
:باشد زير موضوعات شامل بايد همگاني آموزش برنامههاي
تصميمگيري درست و كردن فكر درست كردن ، فكر آموزش*
.كردن
.فكر بودجه ، نيرو ، زمان ، از بهروري آموزش*
.مصرف وصحيح الگوهايجديد آموزش*
.سياسي و فرهنگي اجتماعي ، رفتارهاي آموزش*
.زيست محيط وحفظ همگاني بهداشت آموزش*
.فرهنگي ميراث احياي و حفظ آموزش*
.مشاركتعمومي آموزش*
.خود ملت و كشور داشتن دوست آموزش*
.دوستي مردم و مردمداري آموزش*
.حقوقي مسائل آموزش*
.اقتصادي مسائل آموزش*
.سياسي مسائل آموزش*
.عمومي ومشاركت تعاون آموزشمسائل*
.اتومبيل از واستفاده رانندگي فرهنگصحيح آموزشمسائل *
پاياني كلام
سطح بودن پايين از ناشي مسائلجامعه و مشكلات بيشتر
مسائل صحيح شناخت در افراد توانايي عدم و همگاني آموزش
ناشي ما مشكلات واقع ، بيشتر در.است مناسب تصميمگيري و
آموزش در آموزشي نظام متاسفانه ، .است فكري مشكلات از
نبوده آنچنانموفق"كردن فكر كردنوخوب فكر درست" شيوه
به قادر مختلف موقعيتهاي با برخورد در افراد بيشتر.است
به;نيستند صحيح استدلال و مسائل درست وتحليل تجزيه
شوند ، فائق مشكلات بر نميتوانند تنها نه دليل ، همين
بوجود نيز را مشكلاتي فكري دليلناتواني به بلكه
.ميآورند
گرفته نظر در عمومي آموزش بيشتربراي بودجه چه هر
يك هر زيرا.داشت خواهد كمتري مشكلات شود ، جامعه ومصرف
مشكلات كرده ، درك خوبي به را خود نقش جامعه افراد از
مشكلات دچار خود يا ميآوردو بوجود برايديگران كمتري
.شد خواهد كمتري
و مناسب همگاني آموزش گرو كشور ، در سعادت و پيشرفت
اصلاحات و تحول به ما كلام ، جامعه يك در.است كارآ
.است ملي مستلزمعزم امر ، داردواين نياز آموزشي
فتاحي رحمتالله دكتر
مشهد فردوسي روانشناسيدانشگاه و تربيتي علوم دانشكده
ميشود برگزار امسال دانشجويي جشنواره 24
علوم ، وزارت فرهنگي مديركل معاون:فرهنگي علمي گروه
فرهنگي جشنواره امسال 24 طي:گفت فناوري و تحقيقات
.ميشود برگزار كشور دانشگاههاي در هنري
خبرگزاري به بيرجند در يكشنبه روز اسماعيلي حبيبالله
فيلم جشنواره چهار ميان اين از:گفت اسلامي جمهوري
صورتكشوري به تئاتر و ادب و شعر موسيقي ، عكس ، و
.شد خواهند برگزار
نيز دانشجويي هنري و فرهنگي جشنواره افزود20 وي
جشنواره":گفت وي.ميشوند برپا منطقهاي صورت به
در استاني صورت به امسال نيز "دانشجويي نشريات
.ميشود كشوربرگزار
در فرهنگي فضاهاي و تجمعامكانات به اشاره با وي
استفاده امر اين:كرد نشان كشورخاطر مركز
دانشجويان عموم براي را امكانات و فضاها اين از
جشنوارههاي برگزاري:افزود وي.است ساخته غيرممكن
را فرهنگي فضاهاي كمبود خلا از بخشي ميتواند منطقهاي
را جشنوارهها اين برگزاري همچنين وي.مرتفعنمايد
فرهنگي ارتقايسطح در مهم و موثر عوامل از يكي
در "فرهنگ خانههاي" ايجاد او.كرد ذكر دانشجويان
در علوم وزارت برنامههاي ديگر از نيز را دانشگاهها
.دانست دانشجويان برنامه كارهايفوق راستاي
دانشگاه هشت در فرهنگ خانه ايجاد به اشاره با وي
پنج در امسال:افزود گذشته نيم و سال يك طي
.شد خواهد ايجاد فرهنگ خانه نيز ديگر دانشگاه
در قانون به توجه و فرهنگي توسعه به ميل:گفت وي
سياسي رشد كنار در و است بيشتر مركز از دور شهرهاي
سالهاي در نيز دانشگاهها هنري و فرهنگي فعاليتهاي
.است داشته چشمگيري پيشرفت اخير
ميبينند قاليبافي آموزش روشندلان ،
در قاليبافي آموزش كارگاههاي ايجاد با:فرهنگي علمي گروه
هنر ، اين فراگيري به علاقهمند روشندلان ايران ، فرش موزه
.ميكنند تجربه را قالي بافت مراحل نزديك از
قاليبافي آموزش پيشتر فرش ، موزه مدير دادگر ليلا گفته به
صورت گويا ، خوان نقشه و رايانه طريق از نابينايان به
جديد ، شيوهاي ارائه با كلاسها اين در اما ميگرفته
.ميگيرد صورت بريل خط طريق به نقشهها خواندن
نشانهها ، و علائم خواندن با روشندل هنرجويان اساس اين بر
اجرا را نقشه پيادهكردن و مواد شناخت بافت ، مراحل
.ميكنند
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
مذكور طرحهاي روي بر راحتي به و شده كدگذاري نيز رنگها
.بود خواهد ارائه قابل
فرش موزه در هفته هر سهشنبه و شنبه روزهاي كلاسها اين
دوره ، اتمام از پس ميرود انتظار و است داير ايران
نقش ايفاي قاليبافي آموزش مربيان عنوان به فعلي هنرجويان
.كنند
كلاسها اين درباره بيشتر اطلاعات كسب جهت علاقهمندان
ايران فرش موزه و 8963699 شماره 8967707 با ميتوانند
.بگيرند تماس
و فرهنگ سراسري نمايشگاه نخستين برپايي
تهران بزرگ مصلاي
در مقدس دفاع
دفاع و فرهنگ سراسري نمايشگاه نخستين:فرهنگي علمي گروه
مسلح ، نيروهاي مشاركت با حماسهها ياد عنوان تحت مقدس
مهرماه دهم تا شهريورماه از 20 مردمي تشكلهاي و سازمانها
.شود برپامي تهران بزرگ مصلاي در امسال
با يكشنبه روز مقدس دفاع ارزشهاي و آثار حفظ بنياد رئيس
اين برپايي از هدف خبرنگاران ، جمع در مطلب اين اعلام
نسل خصوص مردمبه آشنايي را نمايشگاه
فرهنگ و ارزشها انتقال مقدس ، دفاع تاريخي سير با جوان
نقش و مردمي نهادهاي و سازمانها عملكرد انعكاس و ايثار
با افشار عليرضا.كرد ذكر جنگ زمان در مردم مختلف اقشار
ابعاد شناساندن در يادشده نمايشگاه جامعيت به اشاره
دليل به متاسفانه:گفت مخاطبان ، به مقدس دفاع مختلف
تماميت به را جنگ وقت هيچ نتوانستيم تاكنون مالي مشكلات
پشتيباني و جنگ مديريت نقش و دهيم قرار نمايش معرض به
.است مانده پنهان مقدس دفاع دوران در مردمي نيروهاي حياتي
دختر دانشآموزان نجوم همايش نخستين
شد آغاز گرگان
در كشور سراسر
دانشآموزان نجوم همايش نخستين:علميفرهنگي گروه
آغاز گرگان طه كانون در يكشنبه روز كشور سراسر دختر
.كرد كار به
:گفت كشور دانشآموزي سازمان رئيس مراسم اين در
و نوجوانان ميان در بايد كه مهمي ويژگيهاي از يكي
در پژوهش و تحقيق روحيه شود ، تقويت جوانان
:شد يادآور مددي رضا.است اجتماعي و طبيعي پديدههاي
كنيم تقويت را محققانه نگرش اين بتوانيم اگر
اظهار ويرسيد خواهيم هم مهمي كشفيات به بيشك
پژوهشهاي مركز راهاندازي با:كرد اميدواري
حدود مبلغي آن براي كه سالجاري در كشور دانشآموزي
بتوانيم است ، شده تصويب اعتبار ريال ميليون 240
تحقيقي و پژوهشي فعاليتهاي از قانونمند شكل به
با مقالاتي همايش ادامه در.كنيم حمايت دانشآموزان
ستاره كسوف ، دانستنيهاي قرآني ، شناسي كيهان عنوان
توسط بيكران آسمان به كوتاه سفري دنبالهدار ،
كه همايش اين درشد قرائت شركتكننده دانشآموزان
نجوم انجمنهاي ميشود ، برگزار روز سه مدت به
خراسان ، خوزستان ، تهران ، شرقي ، آذربايجان استانهاي
همدان و مازندران لرستان گلستان ، كردستان ، زنجان ،
.دارند حضور
ادارهكل و دانشآموزي سازمان همت به همايش اين
.ميشود برگزار كشور دانشآموزي فعاليتهاي
|