اصلاحات مبناي ;خانواده
:اشاره
حقوق ، بايد وجامعه يكديگرند ملزوم و لازم جامعه و خانواده
كند باور و رعايت را فرد اجتماعي ارزشفرهنگي ، و شان
كرده اجتماعي طريقي به را خود اعضاي بايد نيز خانواده و
.باشند درجامعه تحولات منشا بتوانند كه دهد پرورش و
است گزارشهايي سلسله تلخيصياز ميآيد ، پي در كه مطلبي
نقش خصوص در (خبرگزاريدانشجويان) ايسنا توسط كه
.ميگذرد نظرتان از كه شده اصلاحاتتهيه در خانواده
خانواده نقش
در مخالف تحمل قدرت ميتواند خانواده بر حاكم آزاد فضاي
در بستهنگري و محدوديت كه آن حال دهد افزايش جامعهرا
.ميگيرد فرد از را قدرت اين خانواده
شوراي مجلس در مردمكرمانشاه نماينده اللهياري ، دكتر
ترويج:است معتقد خانواده بر حاكم فضاي خصوص در اسلامي
جامعه افراد نگاه خانواده ، كوچك نهاد آزادمنشيدر فضاي
ناشدنيبه تحمل مخالف يك از را ، گروهها و احزاب به
.ميدهد تغيير متفاوت انديشه و فكر ابعاد داراي گروهي
سابقه متاثراز ايراني ، خانوادههاي در حاكم فضاي
فرد يك قرارگرفتن.است ايران استبدادزدگيدر تاريخي
هميشه شدهكه باعث ما ، تاريخ طول هرمقدرتدر راس در
قرار راس در كه باشند داشته كسي دستور به چشم افراد ،
بيبهره منفي روند اين از خود سهم به نيز خانواده و دارد
شيوههاي در تغيير بايد مشكل اين حل براي.است نمانده
.دهيم قرار برنامهريزيها سرلوحه را تربيت و تعليم
و بهزيستي علوم رئيسدانشگاه جغتايي ، محمدتقي دكتر
درنهاد آن كمبود و اجتماعي سرمايه تشريح در توانبخشي
بدانيم مفهومي را اجتماعي سرمايه اگر:ميگويد خانواده
ميان افقي اعتمادآميز روابط ميزان نظير شاخصهايي با كه
و صنف محله ، خانواده ، يك اعضاي يا همرتبگان و همرديفان
به ميشود ، بيان هستند ، علائقمشترك داراي كه افرادي يا
ساختار در و درجامعه افقي روابط اين كه ميرسد نظر
همين و است داده عمودي روابط به را خود جاي ما ، اجتماعي
شده مسائلياد يا انحرافات گونه اين گرديده باعث امر
.آيد پيش
خانواده ، نهاد تزلزل و مالي جرايم مانند مشكلات از برخي
پايين موجب كه نيرويكار كم بهرهوري خانواده ، در خشونت
وتبعيضجنسي كودكان كار نهايتا و توليد ميزان بودن
سرمايه كمبود معلول ميشود ، كار محيطهاي در موجود
.است اجتماعي
خانواده نگرشهاي و آموزشها استاددانشگاه ، شيخاوندي ، دكتر
هر كه ميداند نهادهايي ابتداييترين از يكي عنوان به را
در بينشهاياو بر عميقي تاثير ميگذارد ، قدم بدان كس
.ميآيد بوجود اجتماعي مفاهيم ديگر و مدنيت مورد
خانواده در تربيتافراد ميزان مدني ، به جامعه رشد
مليمدنيت رشد كانون ميتوان را خانواده و دارد بستگي
.دانست انسانها
آرام آرام خانواده ، نهاد از بيرون دموكراسيدر چه اگر
به شهروندان همه حقوق مراعات اصل هنوز لكن ;ميگيرد جان
در مدني دانش نفوذ نكرده ، پيدا تعميق كافي اندازه
.است نيازمند زيادي زمان به خانوادهها
تهران دانشگاه اجتماعي علوم دانشكده مدرس حسيني ، دكتر
انطباقپذيري در فضايخانواده تاثير درخصوص
از متاثر جامعه ، با انطباقپذيريفرد:افرادميگويد
عمده بخش كه جا آن از.است خانوادهها بر حاكم فضاي
نهاد اين ميگيرد ، صورت خانواده در فرد رفتار شكلگيري
.دارد تعيينكننده نقش وي رفتار تفكرو پايهريزي در
با برخورد در جامعه به ورود هنگام اوليه ، انطباقهاي اين
وسعت به چه بعدهاهر ولي ميكند ، جلوه آسان همسالان ،
.مينماياند مشكلتر و پيچيدهتر ميشود ، افزوده جامعه
ميخورد ، چشم به نافرمانيهايي جوانان ، قشر ميان در اگر
خانوادهها بر حاكم سنتي عملكرد در بايد را آن ريشه
پذيرش اصل به را بزرگترها به احترام اصل كه كرد جستوجو
بروزواكنشمنفي موجب و كرده تبديل دستورها فرامين
.است شده جوانان
و تحقيقات علوم ، وزارت علمي هيات هزارجريبيعضو دكتر
:است معتقد خانواده در بروزاصلاحات خصوص فناوريدر
كندكه ايفا مثبتي نقش درخانواده ميتواند زماني اصلاحات
جذب براي مناسب آن ، زمينه به جوانان رويآوردن كنار در
.شود فراهم سمت اين به نيز آنها والدين
موجب اجتماعي ، تحولات موازات به خانواده در اصلاحات
.شد خواهد درجامعه اصلاحات موفقيت
به دستيابيخانوادهها موجب اصلاحات عملكردمثبت
جذب ضمن آنها و ميشود سياست اجتماعي و فرهنگي جنبههاي
.ميسازند همراه جامعه تحولات با را آن اصلاحات ،
تامين زمينه بايد درخانواده ، اصلاحات شدن نهادينه براي
تاثيرگذار نهاد اين در نظراصلاحات فكريمورد آزادي
.شود فراهم
دانشگاه پزشكي علوم دانشكده علمي هيات عشايريعضو دكتر
اظهار خانواده ساختار در تغيير تهران ، درخصوصايجاد
قرار راس در تنهايي به فرد كه خانوادههايي در:ميدارد
محدود خانواده افراد ديگر براي عقيده ابراز فرصت دارد ،
باز ازحركت استعدادها رشد و خلاقيت نتيجه در و ميشود
.ميماند
به عمودي ساختار از خانوادهها ساختار در تغيير ايجاد
چنين در زيرا ميرسد نظر به لازم امري افقي ساختار
به همهافراد سوي از استعدادها ، بروز امكان ساختاري
با را اصلاحات خلاقيترشد وجود داردو وجود يكسان صورت
.دارد همراه به خود
دانشگاه فرهنگي و دانشجويي معاون مهدوي ، محمدصادق دكتر
آن تعيينكننده نقش و خانواده اهميت بهشتي ، درباره شهيد
به لزومتوجه:ميگويد اجتماعي وتحولات تغيير در
امري اجتماعي ، تحولات و تغيير از مرحله هر خانواده ، در
گونهاي به نهاد اين نقش كه چرا ;ميرسد نظر به ضروري
.باشد اصلاحات مانع ميتواند حتي كه است
هماهنگ حركت به منوط اصلاحات موفقيت كه آن ضمن
است ، جامعه فرهنگي و اجتماعي سياسي ، اقتصادي ، جريانهاي
اقتصادي و سياسي توسعه بستر فرهنگي ، توسعه حاضر حال در
اصلاحات ، از رفعموانع و امر وتحققاين ميباشد نيز
.است ميسر خانوادهها به طريقتوجه
اصلي منابع از يكي خانواده ، جامعهشناس ، اين اعتقاد به
خاتمي ، دولت عملكرد.است افراد در وباورها ارزشها ايجاد
حال بوده ، سياسي امور به متمايل گذشته ، سال چهار طول در
توجه بايد هستيم ، اصلاحات پيشبرد و توسعه خواهان اگر كه
توازنميان و ايجادهمسويي و خانواده بيشتريبه
تاثير.باشيم داشته فرهنگي و اقتصادي جريانهايسياسي ،
يك كه ميشود نمايان زماني جامعه ، در خانواده مثبت
.گردد تشكيل خانواده امور به ساماندهي براي مشخص سازمان
دانشگاه اجتماعي علوم دانشكده علمي هيات عضو معيدفر دكتر
:ميدارد ابراز خانواده در گسترشمشاركت خصوص در تهران
در امر اين كه بود تحولاتي جامعهشاهد اخير سالهاي در
يافت نفوذ اجتماعي نهادهاي يكياز عنوان به نيز خانواده
منجر سنتي حالت رااز آن بر حاكم ديدگاههاي شدن خارج و
مشاركت بازتابياز خانواده گسترشمشاركتدر.گرديد
همه آن نتيجه در كه ميباشد دولت و آحادمردم
سهيم درخانواده امرتصميمگيري در افرادخانواده
افراد ميان دوسويه ايجادرابطهاي ضرورت.ميباشند
امري قرارميگيرند اصلاحات مسير در كه خانوادهاي
رشدروند خود نوبه به امر اين كه چرا است توجه قابل
اقتداركل در و دارد همراه به درجامعه اصلاحاترا
.ميباشد موثر جامعه
محور اصليترين عنوان به مشاركترا اصل پدر كه زماني
افراد همه مشاركت اصل ناگزير ميكند دنبال درجامعه
هم را فرزندان مشاركت افزايش و تصميمگيري در خانواده
.ميكند قبول
در جوانان حضور افزايش و كشور امور در زنان مشاركت
آن به تمايل بودكه اموري از اجتماعي فعاليتهاي
شرايط ، تغيير و جديد دولت وظهور داشته وجود درخانوادهها
.كرد فراهم آنها بيشتر دسترسي براي را زمينه
رئيس و تهران دانشگاه استاد بجنوردي ، موسوي آيتالله
:كه دارد تاكيد مسئله اين بر نيز (ره)خميني امام پژوهشكده
و پرسشگري امكان بايد خانوادهها بر حاكم فضاي
چراكه آورد ، فراهم را افراد همه براي آزاد تصميمگيري
باشد ، داشته محوري نقش خانواده ، اعضاي از نفر يك تنها اگر
.داشت نخواهد ملاحظهاي قابل پيشبرد اصلاحات ،
نظام برگرفتهاز و قانونمند است جامعهاي سالم ، جامعه
و آزادي نظر ، اظهار حق از افراد همه آن در كه اسلامي
تصميمگيري قيم ، عنوان به كس هيچ و برخوردارند مشاركت
.نميدهد اختصاص خود به را امور اين همه
نهاد در نخست ويژگيهايي ، چنين ايجاد وي ، گفته به
.است ضروري خانواده
اجتماعي علوم دانشكده علمي هيات عضو كاظميپور شهلا دكتر
خانوادهها آموزش ضرورت با رابطه در تهران ، دانشگاه
مداوم آموزش بايد نسلها ميان شكاف كاهش براي:ميگويد
در نخبگان از استفاده دولت ، اجتماعي نظارت خانوادهها ،
گسترش و خانوادهها در فرهنگي و فكري غناي افزايش جهت
.بست كار به را اجتماعي عدالت
بايد اصلاحات و خانواده ميان بيشتر همسويي ايجاد براي
تا پرداخت خانوادهها گذشته عملكرد در بيشتر بررسي به
تعميم و گسترشگردد مشخص اصلاحات جريان از بازماندن علل
نسبت خانوادهها كه ميشود باعث جامعه سطح در قانونمندي
قرار غفلت مورد احتمالا كه خود وظايف از دسته آن به
وظايف دولت الزام به باتوجه و يابند آگاهي است گرفته
.دهند قرار خود برنامههاي سرلوحه در را شده فراموش
و فرهنگ سازمان پژوهش و آموزش معاون خليجي ، محسن دكتر
خانواده ، دين ، اصلي نهاد پنج برشمردن با اسلامي ، ارتباطات
مهمترين عنوان به سياست و اقتصاد پرورش ، و آموزش
اجتماعي مبناي خانواده ، :كرد تصريح جامعه ، اصلي نهادهاي
ويژگي ، دو اين در اگر كه اوست هويت شكلدهي و فرد بودن
به قادر ديگري نهاد هيچ شود ، ايجاد خانواده طرف از خللي
.بود نخواهد آن جبران
"شدن مدرن" و "الگوسازي"را خانوادهها اصلي وظيفه دو وي
دهنده ارائه نهاد اصليترين خانواده:گفت و برشمرد
به نقش اين ايفاي براي و است زندگي مثبت الگوهاي
.دارد نياز دولت حمايتهاي
صرف جاي به امور ، تصميمگيران و جامعه هر سران
با ميتوانند ناهنجاريها جبران براي كلان هزينههاي
خانوادهها ، مشكلات رفع منظور به اندك سرمايهاي اختصاص
عرف رعايت خانوادهها اگر.كنند تامين را اهدافشان
داراي ما دهند ، آموزش فرزندانشان به را جامعه وقانون
مسئوليت اين و بود نخواهيم بيضابطه و بيقانون جامعه
.ميكند سبكتر را دستگاهها ساير و دولت
حضور عدم است معتقد جامعهشناس آشتياني خسرو دكتر
ناكارآمدي اجتماعي ، و فرهنگي سياسي ، بخشهاي در خانواده
به است آورده همراه به خود با را جامعه درون در نهاد اين
در نقشي هيچ ايراني خانوادههاي گفت ميتوان كه طوري
.ندارند اصلاحات
عملكرد كشور پرورش و آموزش نظام در خانواده نقش كاهش
و است آورده همراه به خود با را نهاد اين غيرموثر و سطحي
تاريخي عرصه در خود هويت و نقش به نسبت ما كه زماني تا
مشخصي وجايگاه نقش نميتوانيم باشيم ، نداشته لازم آگاهي
.كنيم تعيين اصلاحات روند در خانواده براي
را خانواده بانوان امور در جمهور رئيس شجاعي ، مشاور زهرا
و دانست افراد شخصيت وتكوين شكلدهي اساسي اركان از يكي
خانواده ، به مربوط مقررات و قوانين بررسي و جامع بازنگري
.كرد قيد ضروري را زنان بويژه
حين آموزش و زنان قضايي و حقوقي جامع نظام طرح شجاعي
و شمرد بر بازنگري اين عملي راهكارهاي از را ازدواج
در زنان مشاركت و حضور كه اين به توجه با:كرد تصريح
از بهرهمندي به توسعه براي و بوده اجتنابناپذير جامعه
همكاري از جديد تعاريف ارائه نيازمنديم ، آنان تواناييهاي
اصل اساس بر رفتارها اصلاح و خانواده درون در مشاركت و
.است وانكارناپذير بديهي ، همكاري و تفاهم
اين به كارشناسان و اساتيد نظرات از جمعبندي يك با
خانواده انسانها شدن اجتماعي روند در كه ميرسيم نتيجه
اصلاحات اهداف تحقق براي و است برخوردار مهمي جايگاه از
اين در است ، ضروري امري خانواده به توجه فرهنگي ابعاد در
آموزش غيررسمي نهادهاي پرورش ، و آموزش بر علاوه راه
باعنايت ديگر ، طرف از.دارند اساسي نقش سيما و صدا همچون
روابط مدني ، تنظيم تفكر ساختن نهادينه در خانواده نقش به
احكام كردن روزآمد و انساني اصول پايه بر خانواده افراد
موجب ميتواند مدني ، فرهنگ توسعه ضرورت بر تاكيد با ديني
.گردد انساني كرامت مباني تحكيم
غفاري مريم:تنظيم و تهيه
|