نظام در فناوري آموزش جايگاه بر نقدي
بهار گل ، يك با
;ايران عمومي آموزش
ميشود؟
شد احداث درسامسال كلاس هزار 10
به كارگران فرزندان راهيابي از تجليل
دانشگاهها
ميشود برگزار كمكدرسي كتابهاي نمايشگاه
و فرهنگي مجامعكانونهاي نشست دومين
دانشجويان
هنري
نظام در فناوري آموزش جايگاه بر نقدي
بهار گل ، يك با
;ايران عمومي آموزش
ميشود؟
;اشاره
آموزش ، رايانه ، ، فناوري از موجود تعاريف به توجه با
رايانه ، نقش و اهميت رسمي ، پرورش و آموزش و عمومي آموزش
دانش و خرد عصر كه سوم هزاره انسان زندگي مختلف ابعاد در
در فناوري از بهرهگيري.مييابد تجلي است ، شده ناميده
تلويزيون ، چنانچه است ، بوده مطرح هميشه آموزشي برنامههاي
.شدهاند وارد درس كلاسهاي به تناوب به..و راديو فيلم ،
و همراهي اين شكل رايانه ، قالب در پيشرفته فناوري اما
يك عنوان به امروزه ، كه طوري به ساخته ، متحول را همكاري
رشد با هماهنگي براي اينرو از.است شده شناخته ضرورت
مورد در را يادگيري -ياددهي اصل بايد جهاني ، جامعه علمي
و ارتباطي پژوهشي ، مهم ابزار يك عنوان به رايانه ،
مدارس از نيز را حركت اين و قرارداد مدنظر اطلاعرساني
.نمود آغاز
آموزش برنامه فراگير بركاربري است تاكيدي حاضر مقاله
و درسطوح حاضر ، عصر در پيشرفته فناوري عنوان به رايانه
فنون ، و علوم انواع گستره به توجه با آموزشي ، مختلف مقاطع
تامين راستا ، اين در است بديهي.درسي مختلف عناوين يعني
و ابزار و آگاه مدرسان و مربيان آموزشي ، مناسب فضاي
اين تحقق جهت اصلي راهكارهاي از كافي و لازم تجهيزات
مقاله اين شده خلاصه ، متن هم با.ميروند شمار به منظور
.خوانيم رامي
با فناوري يا تكنولوژي واژه ذيل "امروز فارسي فرهنگ" در
:ميشويم آشنا مفهوم سه
است متمدن جامعه يك در موجود معلومات مجموعه فناوري -1
كار به آن پرداخت و ساخت و مواد آوردن بهدست براي كه
.ميرود
.اقتصادي و صنعتي كارهاي در است علوم كاربرد -2
به آن ارائه در است ، كه روشها و كاربردها اين مجموعه -3
و كاربرد يعني آموزشي ، (تكنولوژي) فناوري مفهوم تبيين
فني و صنعتي وسيلههاي و اسبابها رسانهها ، از بهرهگيري
آموزش براي [...و آزمايشگاه ويدئو ، تلويزيون ، مانند]
.ميپردازد
مفهوم كدام با فناوري ;ميشود مطرح پرسشي اينجا در
عمومي آموزش و گيرد جاي عمومي آموزش عرصه در ميتواند
در كه علمي ديدگاه از فناوري آيا ميگردد؟ توصيف چگونه
.است نظر منظور شده ، صنعتي پيشرفتهاي مبناي امروز ، دنياي
يا و است مدنظر فناوري فرآوردههاي و فني توليدات آيا
به موجود ، مشكلات حل چگونگي در وسايل اين جايگاه و اهميت
است؟ توجه مورد آنها از صحيح كاربري شناخت معناي
كه شده گسترده بدانجا امروزتا جهان در فناوري سيطره
به شنيداري و ديداري مواد عنوان با كه وسايلي و ابزار
صحيح بهرهبرداري مورد و يافته راه درس كلاسهاي درون
شاگرد و معلم سنتي روابط در مثبتي تاثير است ، گرفته قرار
.است آورده بيرون يكسويه و يكنواخت شكل از را آن و داشته
فني ، و علمي تحولات از پذيري تاثير با راستا اين در
و ديداري مواد در ساختاري و شكلي نظر از تغييراتي
در و آشنايي سپس شناخت ، ضرورت ابتدا كه داده روي شنيداري
آموزشي امور جريان حسن براي آنها از هريك كاربرد آن پي
يكي نيز رايانه كه است درآمده اجرا به غالبا و شده مطرح
لازم ، نرمافزار بدون كه سختافزارياست ابزار آن از
كه هرچند داشت ، نخواهد را انسان با ارتباط ايجاد قابليت
.است او دست ساخته و انسان خلاقيت محصول
،"آموزشي تكنولوژي و ارتباط" كتاب در رشيدپور ابراهيم
انسانها ، مواد ، درباره فكر طرز نوعي را (تكنولوژي) فناوري
ماشين مقابل در را انسان كه نظامهايي و تشكيلات الگوهاي
كه است روشي فناوري:است معتقد و ميداند ميدهد ، قرار
.داد سازمان موجود عوامل به ميتوان آن از بهرهگيري با
ارزشهاي و هنر با نيز آموزش در كه ميشود يادآور وي
.دارد سروكار انساني
فرايند آموزش در فناوري تاثير يا و آموزش فناوري واقع در
دقت به و آگاهانه اگر و ميبخشد عمق را يادگيري -ياددهي
موثر بسيار نقش درآيد ، اجرا مرحله به و شده برنامهريزي
از بسياري ميتواند زيرا داشت ، خواهد آموزش در سودمندي و
يا و جديدتر نوع امروزه.بردارد ميان از را آن مشكلات
اگر.است مطرح "رايانه" نام با امر اين پيشرفتهتر
و تفريحي خبري ، مستند ، آموزشي ، فيلمهاي انواع روزگاري
نام به ويديويي نوارهاي و تلويزيون طريق از سفارشي
و ميشدند گرفته كمك به تربيت و تعليم حوزه در فناوري
به رايانه امروزه ميدادند ، افزايش را كار بهرهوري
در رايانه.ميزند را رقمي چنين پيشرفته فناوري عنوان
در الگوسازيها ، در آموزشي ، برنامهريزيهاي در درس ، كلاس
مشكلات رفع و مسايل حل در تدريس ، راهكارهاي در كتابخانه ،
فناوري كه همانطور ولي.دارد بسيار تاثير شاگرد و معلم
از نوعي عنوان به هم رايانه بردارد ، در را وسيعي سيطره
.ميسازد متبادر ذهن به را مختلفي مفاهيم فناوري اين
رايانه كمك به آموزش و رايانه مبتنيبر يادگيري امروزه
جهان پيشرفته پرورش و آموزش نظامهاي در را خاصي جايگاه
قابليتهاي لحظه به لحظه و سريع رشد با زيرا دارد ،
زندگي ابعاد تمام در آن كاربردي تاثير و رايانهاي
مختلف حوزههاي در اجتماعي ، و فردي از اعم انسانها ،
.و آموزشي فرهنگي ، ديني ، اجتماعي ، نظامي ، تجاري ، اقتصادي ،
خاص شرايط در رايانه يادگيري -ياددهي فرايند اهميت..
احساس بيشتر جهاني ، جامعه با انطباق ضرورت در ملي جامعه
.ميشود
زيرا نمود ، توجه نيز "آموزش" مفهوم به بايد جا اين در
ميدانند ديگران به مهارتهايي و معلومات انتقال را آموزش
.بشود نيز رفتارها در دگرگوني و تحول موجب كارايي ، ضمن كه
(پرورش و آموزش اصول و مباني" ظهير ، تقيپور علي)
و تعليم اطلاعات و تعاريف واژهها ، فرهنگ توصيف براساس
كليه كه ميشود اطلاق آموزشي به نيز عمومي آموزش تربيت ،
مدرك كسب و دوره آن گذراندن به موظف كشور يك شهروندان
بهصورت كه آموزشي طرفي از و اجباريست همه براي و هستند
پرورش و آموزش نظام در هدفدار و منظم شده ، برنامهريزي
.ميشود ناميده"رسمي آموزش" ميگيرد ، صورت
بلكه نيست ، هدف خود رايانه قالب در فناوري آموزش مسلما
خلاقيت و نوآوري زيرا هدف ، به رسيدن براي است وسيلهاي
و خدمات كمي حتي و بهبودكيفي در و برميانگيزد را
غايي هدف كه جاست اين در و دارد تاثير مختلف فعاليتهاي
.ميكند تجلي شكل همين به نيز رسمي پرورش و آموزش
و موثر نقش دانش ، اشاعه و گسترش در فناوري است ، بديهي
بار به را خدمات ارائه از نويني شكل و دارد بسزايي
در كه است شده موجب اطلاعات فناوري چنانچه ميآورد ،
تحولي ديگر ، شكل به شكلي از اطلاعات تبدل و تبديل مراحل
مصرف اختيار در بهسهولت يافته تبلور اطلاعات و دهد رخ
و ارتباط بدون فناوري امروزه ، .گيرد قرار آن كنندگان
در را لازم مفهوم شنيداري ، و ديداري رسانههاي با پيوند
كوشش مهارتو جايگزين هم ميتواند فناوري.برندارد
.دهد افزايش و كند تكميل را آنها مهارت هم و شود افراد
شفافتر كاربر انسان و كارگزار انسان نقش ويژگي اين با
قرار پديده اين هجوم معرض در او كه است آن مهم و ميشود
خود و طلبي بيماريانزوا به بهسازي جاي به و نگيرد
مورد در بهنحوي عصر ، اين در بايد.نشود مبتلا انفعالي
انساني حرمت حريم كه كرد برنامهريزي فناوري كاربرد
همراه مفيد ابزار اين از اصولي استفاده با و باشد محفوظ
و دانش جامعه ، و فرد ميان ارتباطات جريان صحيح ، آموزش با
.شود ثمربخشتر و آهنگتر خوش فرد ، با فرد و فرد
و متاثرساخته شدت به نيز را بشر دانش حوزه كه "سرعت" اصل
نموده نوين پديدههاي از سرشار را فن و علم جهان لحظات
به قديمي لوازم و سنتي روشهاي تبديل در طبيعتا است ،
و رايانه نظير)است بوده موثر جديد ابزار و نوين شيوههاي
جان نيمه كالبد در تازهاي روح كه رايانهاي برنامههاي
(.است دميده تحقيق
دانشآموزي ابزار رايانه
درآمد كسب يا
و آموزش فعلي وضعيت به نگاهي مقال اين در است مغتنم
و درسي برنامههاي و كتابها قالب در كشورمان رسمي پرورش
كه مدرسههايي بسيارندبيندازيم كنوني مدرسههاي همچنين
دانشآموزان از رايانه ، آموزشي برنامه ارائه داعيه با
بر ويژگي اين بابت طبيعتا و ميكنند ثبتنام مشتاق
با مترادف درآمد افزايش اما.ميافزايند نيز درآمدشان
ارائه از هدف زيرا نيست ، دانشآموزان آموزشي افزوده ارزش
به رايانه كاركرد نه است ، بوده رايانه معرفي فقط آن
ارتباطات ابزار و پژوهشي ابزار دانشاندوزي ، ابزار عنوان
دو يا يك دادن جاي فقط گفتارشان مصداق و اطلاعرساني و
دسترس از دور تقريبا مكاني ، و جايي در سختافزار
يك فقط دانشآموزي هر شايد كه طوري به است ، دانشآموزان
يافته را الكترونيكي جعبه اين به زدن دست فرصت دوبار الي
آن به نگاهي دور از خود ، همكلاسيهاي كنار در همواره و
بلكه نيست ، انتقاد قصد به مطلب اين ذكر.است انداخته
به شدن نزديك انگارههاي با است ، موجود وضعيت بررسي
در ميدهد نشان كه آموزشي برنامههاي چارچوب در رايانه
گذر اين در ميتوانيم تواني چه با و هستيم راه كجاي
از و كند هدايت پيش به را ما كه برداريم گام فرهنگي
بيشتر درآمد براي تبليغاتي جازدنهاي در و نمايشي كارهاي
دور پرورش و آموزش حوزه در اقتصادي بازيگران از خاصي قشر
.دارد نگه
با همسانسازي لحاظ به فناوري آموزش كه گفتهميشود
اولويت يك موارد پارهاي در و است ضرورت يك جهاني جامعه
حوزه در علمي پژوهشهاي كه آنجا البته.ميرود بهشمار
دنياي كه آنجا ميشود ، مطرح انسانها جان نجات و پزشكي
كه ميگردد متحول آنقدر رايانه از بهرهگيري با هنر
اجتماعي بيماريهاي از بسياري براي را"درماني هنر" مقوله
شود استفاده رايانهاي فناوري از كه بايد ميدارند ، عرضه
ريشه كه است آموزشهايي گرو در بهرهبرداري اين مسلما و
علم از دانشآموز كه آنجا.باشد داشته مرتبط آموزشهاي در
زيست پديدههاي با خود درسي كتابهاي قالب در شناسي زيست
كه آنجا ميكند ، برقرار ارتباط جانوري زيست يا و گياهي
مختلف آلات و ابزار با حرفهوفن درس وسيله به دانشآموز
قرار شناسايي مورد را گوناگون مشاغل يا و ميشود آشنا
طور به را او كه ميكند ايجاب زمانه ضرورت ميدهد ،
و بيشتر مذكور مطالب با روز ، فناوريهاي طريق از همزمان ،
بر مبتني علمي شناخت براي را زمينه و كرد آشنا دقيقتر
بر قرار اگر اما.ساخت ممكن و مهيا وي در علمي تفكر
و باشد آن مجرد و انتزاعي قالب در رايانه آموزش ارائه
برنامهريزيهاي در صرف علمي رشته يك گونه به صرفا
فيزيكدان ، شيميدان ، كه كساني همانند و گيرد جاي آموزشي
علمي مشاغل فرهنگ به ديگري ميشوند ، واژه...و رياضيدان
متخصص" يا و "دان رايانه" از و گردد افزوده تخصصي
نياز تامين و امر كفايت مسلما نشود ، برده نام "رايانه
پيشرفته جهان فني -علمي تحولات با منطبق رشد روبه جامعه
يادگيري -ياددهي يعني) ضرورت اين كه آنچه.كرد نخواهد را
توان و صحيح كاربري ميدهد ، جلوه مهم را (رايانه
و اطلاعات عصر شگفتانگيز پديده اين از بهرهگيري
همه دست به فنون و علوم حوزههاي همه در ارتباطات
بطئي نه اما كرد ، حركت بايد اينرو از.است آن كارگزاران
و وضرورتها اولويت به زيرانگاه.داشت جهش بايد بلكه
يافته شگرفي تغييرات پيرامون ، محيط و جهان به نگاه اصولا
را كشور يك پيشرفت اطلاعرساني ، عصر در چنانچه.است
به وابسته دوم جهاني جنگ از پس سالهاي همانند
نميدانند ، زمين و پول ماشينآلات ، قبيل از سرمايههايي
مختلف حوزههاي در تحصيلكرده و ماهر انساني نيروي بلكه
مينمايند معرفي رشد و توسعه اصلي سرمايه را فني و علمي
سرمايهگذاري واقعا نيز افرادي چنين پرورش براي و
.ميكنند
بسيار فناوري اصولي آموزش":است معتقد شكرخواه يونس دكتر
زماني زيرا كرد ، شروع مدرسهها از بايد و است مهم
بهينه را آن حتي و آورد دست به را لازم بهرهوري ميتوان
كردن شنا يعني باشد ، گرفته انجام بسيار تمرينات كه كرد
".شد اقيانوس وارد سپس و آموخت بايد را رودخانه در
(مهر 1379 18-همشهري روزنامه)
پايگاههاي امروزه نمايشي جنبههاي استاد منظور مسلما
به هم معمولا كه غيرانتفاعي مدرسههاي در رايانهاي
بهينه از منظور كلي طور به و نميباشد هستند متصل جايي
راه از سرگرمي دامنه توسعه فناوري ، بهرهوريهاي شدن
اين ادبيات رشد به بايد بلكه نميباشد ، اينترنت و رايانه
از يكي.نمود جدي فعاليتي مسير اين در و كرد فكر كاربري
آموزش يعني مورد ، اين تاكيد و تاييد جهت در مهم عوامل
جهاني پايه ، يك و اصل يك عنوان به مدرسهها در فناوري
ناگزير را كشورها تمامي كه است جهاني اقتصاد حركت و شدن
تحولات زيراميكند نوين فناوريهاي از برخورداري به
رشد حال در و پيشرفته كشورهاي تمام فناوري ، و علوم نوين
و اجتماعي -اقتصادي نظامهاي و ميآورد خود دنبال به را
امروزه ، .ميبرد فرو خود در را مزبور كشورهاي فناوري
اهداف به رسيدن وسيله مهمترين مثابه به فناوري و علوم
آموزش ، ميان اساسي پيوستگي اينرو از.ميشود تلقي توسعه
.ميشود احساس گذشته دوران از بيشتر هم فناوري و تحقيقات
كه است شده شنيده و ديده كرارا امروزه ، آموزشي فضاي در
لوازم استهلاك علت به و كتاب شدن گم احتمال علت به
مدارس در آزمايشگاه و كتابخانه از استفاده آزمايشگاهي ،
اين نتيجه و است همراه بسيار نارساييهاي و تنگناها با
تحصيلات صحنه به وارد تازه دانشجوي وجود در تضييقات
كتابخانهاي تحقيق روش با كه مييابد ، تبلور دانشگاهي
به را آزمايشگاهها در حضور از ناشي تجربه است ، بيگانه
زيرا.نميشناسد را علمي تفكر كلي طور به و ندارد همراه
و بسته قفسههاي دارد ، خاطر به كتابخانه از كه آنچه
به مراجعه رخصت گاه به گاه كه است موظف كتابداري
نبرده ، بهرهاي نيز آزمايشگاه از و ميداده را كتابخانه
.است داشته وجود آزمايشگاهي لوازم استهلاك خطر كه زيرا
لوازم و كتابخانه كتابهاي همچون نيز رايانه چنانچه حال
ميتوان چگونه ديد بايد شود ، تلقي آسيبپذير آزمايشگاه ،
داد قرار اصولي يادگيري -ياددهي فرايند در را دانشآموز
انساني توان ابطال ميتواند چگونه او وصف اين با و
كند؟ جبران جهاني رقابتهاي عرصه در را خويشتن
انساني نيروي مهم عامل كنار در نكات و عوامل اين همه
به چنانچه مدارس ، در فناوري آموزش براي مطلع و مجرب
كه ميانجامند برنامهاي تدوين به درآيند ، صحيح تعريف
دست فقط صادقانهاش روياي كه منفعل موجودي ديگر آن محصول
.بود نخواهد باشد ، رايانه به زدن
سوم هزاره انسان روزمره زندگي در رايانه وجود است بديهي
با آشنايي" نام به درسي تك عنوان از وسيعتر ابعادي
ميكند ، مطرح را "رايانهاي برنامهنويسي" يا و "رايانه
با كه شود برنامهريزي نحوي به آن آموزش بايد لذا
در دانشآموزان رفتاري فردي خصوصيات جامعه ، نيازهاي
آموزش هدفهاي همچنين و زندگي محيط و اشتغال با انطباق
كاربردي مهارتهاي و معلومات كسب كلان معيار در عمومي
بايد دانش و خرد شكوفايي دوران در.باشد همآرا و هماهنگ
مبنا را اطلاعات بر مبتني پژوهشهاي شناخت ، را لحظهها
در "صحت" و "دقت" مهم اصل دو به توجه ضمن و دانست
اما.انديشيد بايد نيز "سرعت" واژه مفهوم به "يافتهها"
آيندهساز نسل از صحبت كه زيرا !نمايشي و شتابزده نه
.است ايرانزمين
خراساني عماد دخت نسرين
شد احداث درسامسال كلاس هزار 10
ده قالب در مدرسه و 100 هزار دو:فرهنگي علمي گروه
كشور در جاري سال اول نيمه در درس كلاس هزار
.شد احداث
تجهيز و نوسازي سازمان مالي اداري معاون مسلمي باقر
قالب در مدرسه ، 900 تعداد اين از:كشورگفت مدارس
احداث نيكوكاران را درس كلاس و 900 هزار سه
سه در ساز مدرسه خيرين:كرد خاطرنشان وي.كردهاند
ساخت براي ريال ميليارد و 200 هزار يك گذشته ، سال
.كردهاند هزينه مدارس
براي توسعه سوم برنامه در شده بيني پيش اعتبار وي
اعلام ريال ميليارد هزار را 10 آموزشي فضاهاي ساخت
فضاهاي كمبود نميشود دولتي اعتبارات با:گفت و كرد
.كرد جبران را آموزشي
آموزشي ، فضاهاي كمبود رفعمشكل براي:كرد تاكيد وي
بايد آموزشي فضاهاي ساز و ساخت براي مالي منابعجديد
آموزشي فضاهاي ايجاد براي:اظهارداشت وي.يافت
به كشور در نوبته دو مدارس حذف و ايدهآل
.است نياز اعتبار ريال ميليارد هزار 85
به كارگران فرزندان راهيابي از تجليل
دانشگاهها
امور و كار وزارت مسئولين حضور با:فرهنگي علمي گروه
اسلامي ، طي شوراي مجلس نمايندگان از چند تني و اجتماعي
به كارگران فرزندان راهيابي و آزمون در موفقيت از مراسمي
خبرنگار گزارش به.آمد عمل به قدرداني و تقدير دانشگاهها
وابسته كارگر ، شهداي آموزشگاه دانشپژوهان نفر ما ، 1150
و دانشگاهها در نفر كار ، 1040 وزارت عمل خيريه موسسه به
.شدهاند پذيرفته جاري سال در عالي آموزش موسسات
ميشود برگزار كمكدرسي كتابهاي نمايشگاه
و كمكدرسي كتابهاي نمايشگاه:فرهنگي علمي گروه
و دانشگاهها به ورود آزمون به مربوط جزوات و كمكآموزشي
شهر فرهنگي موسسه توسط روز مدت 15 به عالي آموزش مراكز
درسي كمك كتابهاي ناشران فرهنگي انجمن همكاري با كتاب
.ميشود برگزار
ميشود ، برگزار تهران مختلف مناطق در كه نمايشگاه اين در
قرار علاقمندان ديد معرض در كتاب عنوان هزار يك حدود
روز از كمكآموزشي و درسي كتابهاي نمايشگاه.ميگيرد
تا 5 و است شده آغاز ناشر مشاركت 25 با هفته اين شنبه
در آموزشي كتابهاي نمايشگاهداشت خواهد ادامه آبان 1380
شمالي ، حافظ خيابان در واقع كتاب شهر مركزي ساختمان
مختلف مناطق در موسسه اين شعبه و 18 شرقي زرتشت تقاطع
.ميشود برگزار تهران ،
و فرهنگي مجامعكانونهاي نشست دومين
دانشجويان
هنري
فرهنگي مجامعكانونهاي نشست دومين:فرهنگي علمي گروه
كيفي ارتقاي منظور به كشور ، سراسر دانشجويان هنري و
مهرماه تا 27 از 23 دانشجويي مجامعكانونهاي فعاليت
.ميشود برگزار تهران باهنر شهيد اردوگاه در
از نفر حضور 300 با كه نشست اين برگزاري از هدف
عالي آموزش موسسات و دانشگاهها كانونهاي نمايندگان
جهت برنامهريزي و سياستگذاري" شد ، خواهد برپا
تعيين و فرهنگي كانونهاي مجامعو آينده سال فعاليت
.است "مركزيآنها شوراي اعضاي
|