زندانيان آمار:زندانها سازمان رئيس
است يافته افزيش درصد كشور25
ميشنود؟ را نابينايان صداي كسي چه
شدهاند گم شهر هياهوي در
دل حرف كلمه چند
نظام:اجتماعي تامين سازمان عامل مدير
جديد موقعيت اجتماعي ، تامين جامع
كرد خواهد ترسيم را حوزه دستگاههاياين
بينالمللي باند اعضاي محاكمه جلسه سومين
شد برگزار مخدر مواد
كرد كار به آغاز قدس خبرگزاري
ايران به ايتاليا از اصيل قالي بازگشت
وزارت مجلس امور جديد كل مدير انتصاب
پرورش و آموزش
افغاني هزار اسكان 800 آماده احمر هلال
است افغانستان مرز داخل در
بازتاب
زندانيان آمار:زندانها سازمان رئيس
است افزيشيافته درصد كشور25
و تامين اقدامات و زندانها سازمان رئيس:اجتماعي گروه
ماه شش در كشور زندانيان آمار:گفت كشور تربيتي
افزايش درصد گذشته 25 سال مشابه مدت به نسبت امسال نخست
.است يافته
نفر هزار را 170 كشور زندانيان تعداد بختياري مرتضي
زنداني هزار جوابگوي 70 زندانها موجود فضاي:گفت و اعلام
.است
گونه به دانست اجتماعي هاي آسيب رامهمترين موادمخدر وي
با ارتباط در آنان نفر كشور 102هزار اززندانيان كه اي
.هستند زنداني واعتياد مخدر مواد
نگهداري براي لازم سازوكار نبود به توجه با:افزود وي
مجازات از جرايم از برخي براي نبايد محكومان ، و متهمان
.شود استفاده حبس
با قضايي قوانين در جرم عنوان از 300 بيش وي گفته به
.دارد وجود حبس گرايش
قضات:گفت محاكم بر حاكم جزايي قوانين به اشاره با وي
.كنند عمل قوانين براساس كه دارند تكليف نيز
را اجتماعي ناهنجاريهاي بايد:شد يادآور بختياري
كنيم ، درمان و شناسايي را اجتماعي آسيبهاي و كالبدشكافي
.شود عمل وارد قضائيه قوه آنگاه
تا:گفت و كرد تاكيد زندانيان آموزي حرفه اهميت بر وي
حرفههاي كشور زندانيان درصد توسعه ، 60 سوم برنامه پايان
.ميگيرند فرا را مختلف
را اشتغال مهارت گواهي كه زندانياني:كرد خاطرنشان وي
ميليون آزادي ، 15 از پس كنند ، دريافت زندانها سازمان از
.ميكنند دريافت اشتغال وام ريال
مركز يك كشور استان هر در حاضر حال در:افزود وي
از پس اكنون هم و ميكند فعاليت خروج از پس مراقبتهاي
و 490 هزار دو ميگذرد ، مراكزي چنين ايجاد از كه سال دو
گرفتهاند قرار پوشش تحت نفر
ميشنود؟ را نابينايان صداي كسي چه
نابينايان جهاني روز مهرماه بهانه 23 به
با كه است آن نيازمند كودكان ساير همچون نابينا كودك
خدمات از استفاده
نوشتن و خواندن در مهارت كسب ضمن پرورش ، و آموزش
كند كسب را زندگي نياز مورد مهارتهاي فكري قواي پرورش و
از روز سومين و بيست ايام ، بارديگر وگذر سال و ماه گردش
.است ساخته نمايان رويدادها تقويم برگه بر را مهر ماه
رغم به ميدانندكه افرادي به رامتعلق روز اين جهانيان
بينديشند ، ميتوانند درستي به بينايي ، حس از محروميت
باور و ميدانند همه را اين آيا اما.كنند خلق و بنگارند
دارند؟
و قوانين ساير و سفيد عصاي قانون تصويب زمان از
مجامع در معلولين حقوق به مربوط آئيننامههاي
با پيشرفته كشورهاي در بويژه نابينايان ، بينالمللي ،
صنعت يافتههاي از استفاده و حقوقي پشتوانه به اتكاء
و وهنر علم مختلف عرصههاي در را خود توانستهاند مدرن
اما بشناسانند ، جامعه به هستند كه آنچنان صنعت ،
را نابينايان صداي كسي كمتر هنوز ما كشور در متاسفانه
افراد جايگاه كه كساني تعداد اندكند هم هنوز.ميشنود
.بشناسند و ببينند آنان انساني شان با متناسب را نابينا
را آنان يا كنيم ، صحبت نابينايان از خواستهايم وقت هر
ديگران با كاملامتفاوت و آسماني خصال ، فرشته موجوداتي
فاقد انسانهاي صورت به را آنها آنكه يا و كردهايم معرفي
تصوير به سايرين چراي و بيچون حمايتهاي محتاج و توانايي
نابينا افراد به نسبت جامعه نگرش تغيير.كشيدهايم
به":كه دست اين از بياناتي با تنها كه است فرآيندي
محقق "بگذاريد احترام آنان به و نكنيد ترحم نابينايان
و توانبخشي پرورش ، و آموزش خانواده ، نظام بلكه نميگردد ،
باره اين در يك هر جامعه فرهنگي و حقوقي تشكيلات نيز
عمل آن با متناسب و بشناسند را آن بايد كه دارند سهمي
.كنند
در بايد امر بدو در را نابينايان به نسبت مثبت نگرش بذر
وقتي.بكاريم آنان خانواده اعضاي ساير و والدين قلب
مادر و پدر ميشود ، متولد درخانوادهاي فرزندنابينايي
نونهال وجود در اين از پيش كه را روياهايي و آرزوها تمام
.ميكنند فرض رفته باد بر ميكردند ، خودجستوجو زندگي
را قلبشان و روح آينده ، از ترس و بيپناهي گناه ، احساس
شناخت كسب با بتوانند كه ميشود آن از مانع و ميفرسايد
با موثر برخورد شيوه و نابينايي مسئله علل به نسبت دقيق
زندگي در نياز مورد مهارتهاي كسب براي را فرزندخود آن ،
از بسياري چرا كه مييابيم در وصف اين با.دهند ياري آتي
حمايتهاي يا بيمهري و موردطرد نوجوانان و كودكان اين
داراي مادران و پدران.ميگيرند قرار خانوادهها افراطي
ناايمني و ترس احساس بر غلبه براي بينايي معلول فرزندان
نيازمند معلوليت ، از نوع اين به نسبت كافي شناخت كسب و
مقوله به توجه لذا ميباشند ، مشاورهاي خدمات از استفاده
قالب در چه مختلف ، اشكال در خانوادهها از دست اين آموزش
و گروهي يا و فردي مشاوره صورت به چه و آموزشي كلاسهاي
توانبخشي و آموزش مراكز با آنان تعامل زمينه افزايش نيز
نقش خصوص اين در كه ميرسد نظر به ضروري نابينايان
حائز استثنايي پرورش و آموزش سازمان و بهزيستي سازمان
.است شاياني اهميت
با كه است آن نيازمند كودكان ساير همچون نابينا كودك
در مهارت كسب ضمن پرورش ، و آموزش خدمات از استفاده
نياز مورد مهارتهاي فكري ، قواي پرورش و نوشتن و خواندن
آموزشي جامع برنامههاي طراحي.نمايد كسب را زندگي در
صورت گونهاي به بايد بينايي معلول دانشآموزان براي
يا و كمبود از ناشي محدوديتهاي بر بتوانند آنان كه گيرد
جامعه در سالم حضوري امكان به و يافته غلبه بينايي فقدان
پيروي با استثنايي آموزش نظام متاسفانه اما.يابند دست
نوشتن و خواندن تعليم به عمدتا عادي آموزش سيستم از صرف
اكتفا نابينا نوجوانان و كودكان به درسي كتب محتواي و
برنامههاي از بخشي كه است حالي در اين و مينمايد
نحوه و خودياري مهارتهاي آموزش قبيل از اجتماعي توانبخشي
فعاليتهاي موازات به بايد اجتماعي ارتباطهاي برقراري
.شود دنبال نابينايان ويژه مدارس در درس كلاس
در نابينا دانشآموزان حركتي بازپروري فرآيند به توجه
و پرنشاط حضور به ميتواند ورزشي فعاليتهاي انجام قالب
افسردگي به ابتلاء از آنها مصونيت و جامعه در آنان فعال
متاسفانه اما بنمايد ، شاياني كمك فكري و روحي انزواي و
برنامه نابينايان مدارس در موجود ورزشي امكانات رغم به
حركتي بازپروري و بدني تربيت فعاليتهاي زمينه در منسجمي
عمدتا برنامهها گونه اين و ندارد وجود نابينايان
.ميگيرند قرار درس كلاس فعاليتهاي تحتالشعاع
درسي ، كتب از استفاده ضمن ميتوانند بينا دانشآموزان
قرار مطالعه مورد رانيز كتابها اين مكمل نشريات و مجلات
دسترسي منابع اينگونه به نابينا دانشآموزان امادهند
مزبور دانشآموزان كه است حالي در اين ندارند ، چنداني
پاياپاي رقابت و فرهنگي و علمي فعاليتهاي در شركت براي
از گستردهتر مراتب به اطلاعاتي به دانشآموزان ، ساير با
كاري است قرار اگر بنابراين.نيازمندند درسي كتب محتواي
را خود نابيناي همسالان وبوم ، مرز اين نونهالان تا كنيم
نيازهاي كشور ، آينده مديران جايگاه ودر بشناسند بهتر
در بايد دهند قرار نظر مد خود برنامههاي در نيز را آنان
به بينايي معلولين براي پرورش و آموزش برنامههاي طراحي
انجام براي مشخص برنامهريزي كه كنيم عمل گونهاي
توجهبه و اجتماعي مهارتهاي آموزش ورزشي ، فعاليتهاي
كار محور دانشآموزان از دسته اين رواني بهداشت مسئله
نياز مورد امكانات ايجاد اين بر افزون.گيرد قرار مربيان
و نوار يا بريل صورت به غيردرسي نشريات و مجلات تهيه جهت
كانونهاي با نابينايي مراكز و مجتمعها ارتباط افزايش
فكري پرورش كانون كودك ، كتاب شوراي قبيل از فرهنگي
گامهاي دانشآموزي ، فرهنگي شوراهاي و نوجوانان و كودكان
گسترش زمينهساز ميتوانند كه ميروند شمار به ارزشمندي
تحقق.باشند نابينا و بينا افراد ميان اجتماعي تعاملات
آموزش سازمان بهزيستي ، سازمان همياري با جز نيز مهم اين
.گشت نخواهد ميسر پرورش و آموزش وزارت و استثنايي پرورش و
اشتغال است ، معلولين براي فرصتها برابري از سخن كه آنجا
پيشرفته كشورهاي در چنانكه ميكند ، پيدا اهميتي حائز نقش
جامع برنامههاي تدوين و حقوقي راهكارهاي ايجاد با دنيا
ما كشور در اينكه است ، شده پرداخته آن به حرفهآموزي
به مشاغل وصاحبان ندارد وجود معلولين از حمايتي قانون
در را افراد اين منفي ، باورهاي از برخورداري دليل
است مكرراتي تكرار همگي خودنميپذيرند ، شغلي واحدهاي
حال.ندارد وجود آن به پرداختن مجال ديگر اينجا در كه
حاضر درحال آيا كه بپرسيم خود از را سوال بيائيداين
تا بود خواهند قادر توانبخشي مراكز پوشش تحت نابينايان
جامعه به خويش حرفهاي قابليتهاي به اتكاء با را خود
كنند؟ معرفي
توانبخشي مركز داراي كشور استانهاي اكثر حاضر حال در
اين فعاليتهاي از بخش عمدهترين.ميباشند نابينايان
قبيل از اجتماعي و آموزشي توانبخشي برنامههاي مراكزبه
و روزمره مهارتهاي جهتيابي ، و تحرك آموزش بريلآموزي ،
خود جاي در البته كه مييابد اختصاص ولمسي حسي مهارتهاي
بازپروري جايگاه كه ميرسد نظر به اما است ، ستايش قابل
.است تنزل حال در روزبهروز بينايي معلولين حرفهاي
و قالي بافت قبيل از دستي هنرهاي و تلفن اپراتوري آموزش
برنامههاي مهمترين تزئيناتي ، وسايل انواع و حصير
.ميروند شمار به مراكز اين حرفهآموزي
حال در كشورهاي زمره در كه ما كشور در حتي هماكنون
امكانات از استفاده با مشاغل صاحبان دارد ، قرار توسعه
صنعت يافتههاي جديدترين از گيري بهره و مخابراتي
سطح ارتقاء جهت را لازم تسهيلات تا ميكوشند الكترونيك
آن موقع به ارائه و خويش نظر مورد خدمات و كالاها كيفي
ميتوان شرايطي چنين تحت آيا.نمايند فراهم مخاطبان به
و نابينا توانخواهان حرفهاي مهارتهاي كه داشت انتظار
كيفيت از نيز عمدتا كه آنان آموختههاي از حاصل محصولات
كارفرمايان به را آنان بتواند نيستند برخوردار لازم
نمايد؟ معرفي
ميتوان زماني اقتصادي ، رقابتهاي تاب و تب پر عرصه در
محصول كه بود نابينايان حرفهاي قابليتهاي پذيرش متوقع
كافي جاذبه از توليد كيفيت لحاظ از آنان انديشه و كار
جايگاه اقتصادي ، مبادلات چرخه در بتواند و باشد برخوردار
بين از هدف ، اين به رسيدن لازمهبيابد را خويش مناسب
و حرفهاي توانبخشي فعاليتهاي ميان موجود خلا بردن
از متشكل تخصصي تيمهاي تشكيل.است جامعه واقعي نيازهاي
دستاندركاران و نابينايان توانبخشي و آموزش كارشناسان
تماما كه مشاغلي از دسته آن دقيق شناسايي و مختلف حرف
گردد ، احراز نابينا افراد توسط ميتواند آنها از بخشي يا
به و حرفهها اين آموزش جهت مدون و منسجم برنامهريزي
و حرفهآموزي مربيان كادر در اساسي تغييرات ايجاد تبعآن
ساختن ملزم وبالاخره خصوص اين در افرادمجرب انتخاب
با مستمر ارتباط به كاريابي واحدهاي كارشناسان
آن واسطه به كه است اقداماتي از بخشي كارفرمايان ،
معرفي جامعه به را نابينايان حرفهاي قابليتهاي ميتوان
رابطه اين در را توانبخشي مراكز آنچه است گفتني.نمود
زمينه در شده اعتباراتپيشبيني افزايش ميدهد ياري
مشاركتهاي حوزه تقويت نيز و نابينايان حرفهاي بازپروري
و مراكز اين با فني و مادي همكاريهاي منظور به مردمي
شرايط به توجه با حرفهآموزي برنامههاي و طرحها ارائه
.ميباشد كشور مختلف استانهاي منطقهاي امكانات و اقليمي
توصيه آنان به ميگيرند قرار مخاطب نابينايان هرگاه
اذهان در خود از مثبتي تصوير ميخواهند اگر كه ميشود
اجتماعي مختلف عرصههاي در بايد گذارند جاي به عمومي
به را ما مسئله ، اين به منصفانهتر نگاهي اما يابند حضور
تماس و نابينايان اجتماعي تحرك كه ميرساند نتيجه اين
بسياري موانع تفريحي ، مراكز و فرهنگي كانونهاي با آنان
و شلوغ معابر و خيابانها در.ميدهد قرار آنها فراروي را
شهروندان حقوق به احترام انساندوستي ، حس كه پرترددي
ديده آنها در چندان افراد براي ايمني تامين وامكانات
نگراني و استرس با همواره نابينا فرد حركت نميشود ،
.است همراه
بيقاعده بيحفاظ ، سدمعبرهاي آبراههاي و چاهها
و اتومبيلها حد از بيش سرعت مشاغل ، صاحبان و فروشندگان
افراد شرايط به نسبت نقليه وسائط رانندگان شناخت عدم
با مسافران حملونقل سيستم بودن نامتناسب و نابينا
وامكانات فضاها اختصاص عدم همچنين اشخاص ، اين نيازهاي
تجهيز عدم و عمومي تفريحگاههاي در نابينايان ويژه تفريحي
مطالعاتي امكانات و مواد به فرهنگسراها و كتابخانهها
و صوت ضبط بريل ، و كتبگويا قبيل از بينايي معلولين خاص
انگيزه كه هستند كاستيهايي همه و همه گويا كامپيوتر
نابينايان از بسياري در را فرهنگي و اجتماعي مشاركتهاي
شهرداريها بايدمسئولين كه اينجاست.مينمايند تضعيف
كه بپرسيم آنان از و داده قرار مخاطب را شهرها وشوراي
كمبودها اين به خود مصوبات از يك هيچ در آيا
انديشيدهاند؟
محور و قوانين وضع سرلوحه مدنيت ، كه جامعهاي در
آن در هنر و فرهنگ به گرايش است ، آن اجرايي سياستهاي
كلام سايه در تا ميكوشند فرهنگسازان و است افزايش روبه
موجود واقعيتهاي سال ساليان از پس خود ، گوياي قلم و نافذ
هم هنوز كه است تاسف بسي جاي بكشند ، تصوير به بيپروا را
كه زيباست چه پس.نميآيد ميان به نابينايان از سخني
براي را انديشهمان و وروح قلممان نگاهمان ، زبانمان ،
دهيم ياري را آنان و گيريم كار به افراد اين ديدن بهتر
دست جامعه در خويش انساني شان با متناسب جايگاهي به تا
.يابند
روانشناسي ارشد كارشناس -(نابينا)عليخواجهحسيني
شدهاند گم شهر هياهوي در
را جهان جمعيت درصد جهاني 10 بهداشت سازمان اعلام طبق
.هستند درگير معلوليت با نوعي به كه ميدهند تشكيل افرادي
جامعه افراد از بالايي نسبتا درصد معلولين نيز ايران در
تصميم همشهري روزنامه رو همين از.ميدهند تشكيل را
اختصاص عزيزان اين به را خود صفحات از بخشي است گرفته
جامعهمان از بخش اين مشكلات بيان صرفا ما هدفدهد
حل راه ارائه در همياري و مشكلات اين بررسي حتي.نيست
بخش وجود اعلام ما هدف.دربرنميگيرد را ما هدف تمام نيز
.شدهاند سپرده فراموشي به كه است جامعه از عظيمي
.شد خواهد منتشر بار يك روز هر 15 فعلا معلولين صفحه
بين ارتباط براي باشد تريبوني صفحه اين اميدواريم
.مسئول دستگاههاي و جامعه با معلولين
جهاني روز با همزمان صفحهرا اين شماره نخستين
گام اين كه اين اميد با ميكنيم حضورتان تقديم نابينايان
.كند حل را عزيزان اين مشكلات از قسمتي بتواند كوچك
.هستيم شما انتقادات و پيشنهادها منتظر
دل حرف كلمه چند
و نابينا كشورمان افراد از نفر هزار حدود 400 آمار مطابق
از كمتر يعني) هستند نيمهبينا تعداد اين برابر تا 3 2
جمعيت تا 3/1درصد تعداد 1درصد اين.(دارند 50درصدديد
داشت انتظار ميتوان برميگيرندبنابراين در را ايران
كنارشان از روزانه كه نفري صد هر از نفر حداقل 1
همه اين راستي به.باشند نيمهبينا يا نابينا ميگذريم
به را خانههايشان درهاي چرا و شدهاند پنهان كجا نابينا
بينا اين از پيش افراد اين از بسياري بستهاند؟ خود روي
طي را فعالي و پرشور زندگي ما همه مثل و بودهاند
كمفروغ را آنها حضور روشنايي تاريكي ، كدام.ميكردند
است؟ كرده
نظام:اجتماعي تامين سازمان عامل مدير
جديد موقعيت تاميناجتماعي ، جامع
كرد ترسيمخواهد را حوزه دستگاههاياين
هيات رئيس شريفزادگان محمدحسين دكتر:اجتماعي گروه
با ديدار در اجتماعي تامين سازمان مديرعامل و مديره
تاكيد اسلامي شوراي مجلس درمان و بهداشت كميسيون اعضاي
در فعال دستگاههاي موقعيت اجتماعي تامين جامع نظام كرد
.كرد خواهد مشخص را حوزه اين
درمان و بهداشت كميسيون رئيس نوري دكتر ديدار اين در
به اشاره با تهران ، مردم نماينده و اسلامي شوراي مجلس
فعاليتهاي بهبود در اجتماعي تامين و رفاه جامع نظام نقش
اميدواريم:گفت نظام اين فوري تحقق ضرورت و حوزه اين
زمينه اين در خود لايحه ارائه به نسبت سريعتر چه هر دولت
لايحهاي چنانچه نظام اين استقرار براي زيرا كند اقدام
در نيز آن مالي بار قطع طور به شود ، پيشنهاد دولت سوي از
نگهبان شوراي ايراد با ترتيب اين به ميشود ، گرفته نظر
.شد نخواهد مواجه
عامل مدير و مديره هيات رئيس شريفزادگان دكتر ادامه در
تامين جامع نظام كه اين بيان با اجتماعي تامين سازمان
فعال مختلف دستگاههاي و سازمانها جديد موقعيت اجتماعي ،
ما:داشت اظهار كرد ، خواهد ترسيم كشور در را حوزه اين در
اين در گونهاي به مجلس نمايندگان كه داريم اطمينان
مفهوم در اجتماعي تامين كه كرد خواهند تصميمگيري زمينه
تا يابد ارتقاء است ، توسعه ابزار هم و هدف هم كه آن عام
نظام يك فراگير حد و كافي جامع ، پوشش تحت كشور آحاد كليه
.گيرند قرار اجتماعي تامين و رفاه كارآمد
را اجتماعي تامين جايگاه كه ديدگاههايي از انتقاد با وي
قديمي ديدگاهي را آن ميدهند ، تقليل درماندگان به كمك تا
تامين كه ديدگاه اين متاسفانه:افزود و خواند كهنه و
در هم هنوز ميپندارد ، نوانخانه حد در را اجتماعي
در دارد وجود كشور مسئولان برخي حتي و جامعه از بخشهايي
انساني منزلت نظرگرفتن در با اجتماعي تامين كه حالي
ساليان طي كه بيمههايي حق محل از خود ، پوشش تحت افراد
آنان به را خدماتي است ، كرده دريافت آنان از متمادي
.ميدهد ارائه
صرفه براساس اجتماعي تامين سازمان استراتژي:افزود وي
شامل سياست اين البته.شد خواهد تنظيم اقتصادي
اجتماعي تامين سازمان زيرا.شد نخواهد سازمان سازوكارهاي
به را خود تعهدات مقررات و قوانين چارچوب در كه است موظف
.دهد ارائه بيمهشده نفر ميليون 26
بينالمللي باند اعضاي محاكمه جلسه سومين
شد برگزار
مخدر مواد
باند اعضاي محاكمه جلسه سومين:اجتماعي گروه
صبح "نيكوزيا" به موسوم مخدر توزيعمواد بينالمللي
شعبه 24 در يادگارفر قاضي رياست به يكشنبه روز
.برگزارشد اسلامي انقلاب دادگاه
به خطاب جلسه اين ابتداي در دادگاه قاضي
:گفت پرونده اين متهمان از يكي اميرجنتيتبار ،
كيلوگرم حدود 15 فروش و درحمل مشاركت شما اتهام
كوكائين و هروئين كيلو نيم و يك نگهداري هروئين ،
.كنيد دفاع خود از است ،
اظهار و دارم قبول را خود اتهام من:گفت جنتيتبار
.ميكنم ندامت
به رزاقي كيوان به خطاب جلسه درادامه دادگاه قاضي
محتويات به باتوجه:گفت باند اصلي متهم عنوان
و تهيه باند تشكيل شما اتهام مكشوفه ، واسناد پرونده
بيش نگهداري و وآمريكا ايران در مخدر توزيعمواد
كشيدن انحراف به كوكائين ، و هروئين كيلوگرم ازپنج
.كنيد دفاع خود از هستيد ، الارض في مفسد و جوانان
باندي ما:گفت مخدر مواد باند عنوان رد با رزاقي
جمعشده دورهم نفر چند بلكه بوديم نداده تشكيل
قاضي.ميشد گرفته مشترك طور به تصميمات و بوديم
نيكوزيا به موسوم باند اتهامات به رسيدگي ادامه دادگاه
.كرد موكول مهرماه سهشنبه 24 به را
به را هروئين محمولههاي مخدر مواد بينالمللي باند
تركيه ، ايران ، به افغانستان طريق از ماهرانهاي طرز
.ميكرد منتقل آمريكا سپس و قبرس
كرد كار به آغاز قدس خبرگزاري
:گفت فلسطين ملت از دفاع جمعيت رئيس:اجتماعي گروه
رساني اطلاع قدس ، خبرگزاري راهاندازي از اصلي هدف
"مصطفوي زهرا".است انتفاضه و فلسطين درباره صحيح
قدس خبرگزاري بهكار آغاز مراسم در يكشنبه عصر كه
"مسلمانان مشترك آرمان محور" را فلسطين ميگفت ، سخن
از يكي فلسطين مردم از حمايت":گفت و دانست
به ما براي (ره)خميني امام حضرت كه است ارزشهايي
".است گذاشته ميراث
با خود ، سخنان از ديگر بخشي در (ره)خميني امام فرزند
ملت":گفت افغانستان ، به حملهآمريكا به اشاره
حقوق ابتداييترين به دستيابي براي فلسطين مظلوم
آواره ماندن زنده براي افغانستان ملت و خود
تروريستي گروه 35 كه اين به اشاره با وي".شدهاند
كرد تاكيد ،"هستند بهفعاليت مشغول جهان در صهيونيستي
".كنند مي محكوم را تروريسم آزاديخواهان ، و عقلا همه"
تروريسم مساله افغانستان مساله" كرد تصريح مصطفوي
و يهود مسئله نيز فلسطين مسئله كه همانگونه.نيست
خبرگزاري".است مسلمانكشي اصلي قصد بلكه نيست ، مسلمان
.است فلسطين ملت از دفاع جمعيت به متعلق قدس
ايران به ايتاليا از اصيل قالي بازگشت
ابريشم تمام ترنج لچك نقش با ابريشم قالي:اجتماعي گروه
از يكي عنوان به كارشناسان سوي از كه شاهعباسي
يك توسط است ، شده شناسايي ايراني قاليهاي اصيلترين
گزارش به.شد بازگردانده كشور به علاقهمند ايراني
فرد توسط پيش سال حدود 250 كه قالي اين ما خبرنگار
كه اروپايي ديپلماتهاي نخستين از يكي احتمالا) نامعلومي
سال حدود 200 از و شده خارج كشور از (است شده ايران وارد
كاشان در است ، داشته تعلق ايتاليا سلطنتي خانواده به پيش
جمله از رنگ و بافت نقشه ، طرح ، نظر از و شده بافته
ايران در فرشبافي هنر نمونههاي زيباترين و ظريفترين
.ميآيد شمار به
وزارت مجلس امور جديد كل مدير انتصاب
پرورش و آموزش
.شد پرورش و آموزش وزارت مجلس امور كل مدير مشايخي محمود
اين به را مشايخي حكمي طي پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي
.كرد منصوب سمت
افغاني هزار اسكان 800 آماده احمر هلال
است مرزافغانستان داخل در
جمعيت نجات امداد سازمان رئيس:اسلامي جمهوري خبرگزاري
نفر هزار اسكان 800 آماده جمعيت اين:گفت كشور هلالاحمر
و كشور دو مرزهاي جوار در بيخانمانافغانستان مردم
.است افغانستان مرز داخل
:گفت اسلامي جمهوري خبرگزاري به يكشنبه روز قديمي حسين
براي نياز صورت در دارد نظر در كشور هلالاحمر جمعيت
دو احداث به اقدام ايران با همجوار مرز در افاغنه اسكان
.نمايد ديگر اردوگاه
مردم به كمك جهت بيشتر آمادگي منظور به وي گفته بنابه
عنوان به كرمان استان بويژه ديگر استان چند به افغانستان
.است شده داده آمادهباش معين استان
بازتاب
فوتبال اينك و
تيم دو بازي روز - سال 79 ماه دي يازده از قبل روز چند
در متعدد دلايل به كه كرديم اعلام -پرسپوليس و استقلال
.بود خواهد خشونت شاهد ورزشگاه جرقهاي ، بروز صورت
ميمانست شانس به بيشتر كه كوچك اتفاق چند خوشبختانه
اتفاق فوتبال زمين در فقط و محدود خشونت اين گرديد باعث
.افتد
در خشونت بروز دلايل مفصل گزارشي قالب در آن از پس
اعلام كارشناسان ديدگاه به تاسي با و برشمرديم را فوتبال
اجتماعي پديدهاي بلكه نيست ورزش يك فوتبال كه كرديم
تودههاي شده دروني قواعد و تلقيها رفتارها ، وبرشياز
به منظر اين از بايد كه داديم هشدار بارها و است اجتماعي
.كرد توجه آن
بازي پايان از بعد بار نخستين براي انقلاب پيروزي از پس
يك به فوتبال تبديل عملي تحقق شاهد استراليا و ايران
آن از پس مردم رفتار شيوه به توجه.بوديم اجتماعي حركت
كالبدي چند هر حركت آن كه ميدهد نشان شعارها نوع و بازي
.بود نشده خارج ورزش حوزه از هنوز اما داشت اجتماعي
حركتهاي به جدي توجه عدم مدت اين طي در متاسفانه
ديگر حوزههاي كردن وارد نيز و فوتبال از منبعث اجتماعي
داده فزوني را حركت اين پيچيدگي فوتبال ، ورزش حوزه به
جهاني جام در آمريكا و ايران بازي از پس آنها اولين.است
رسمي صورت به متاسفانه فوتبال بازي آن از پس.بود گذشته
فوتبال پارادايم ترتيب اين به و خورد گره سياست حوزه با
به بود اجتماع - ورزش حوزه دو از آميزهاي كه را
.كرد سنجاق سياست پارادايم
ايران بازي از قبل اطلاعيه به مربوط نسنجيده حركت دومين
نيز انتظامي - امنيتي حوزه در اطلاعيهاي.بود عراق و
در فوتبال ديروز تا اگر ترتيب اين به.شد فوتبال وارد
و بده آن با و داشته قرار اجتماعي تعاملات دايره داخل
دايره دو با همزمان صورت به و حاضر حال در داشت بستان
.دارد تلاقي و تداخل نيز نظم و امنيت و سياست
ميشوند جمع استاديوم در كه آنها از اعم فوتبال كنشگران
يك توليد ميآيند ، خيابانها به بازي از پس كه ديگران و
فقدان ;است اصلي ويژگي دو داراي انبوهه.ميكنند انبوهه
در.(واحد رهبري) هدايت فقدان و (غريضي رفتار) عقلانيت
آرزوها ، رفتارها ، خود ، هيجانات به تاسي با انسانها انبوهه
از عبور بدون را خود شادمانيهاي و خشمها و تلقيها
.ميريزند بيرون مصلحت فيلتر
فوتبال حوزه وارد نيز نظم و سياست عناصر پيش از وقتي
از مصلحتگرايانه كاربرد براي ضمانتي هيچ انبوهه ميشود ،
مفاهيم ، و واژگان جابجايي با گاه بلكه ندارد فرامين اين
در متضاد گاه حتي و گوناگون واژگان و مفاهيم خالق خود
بهره آنها از خود خروش و جوش در و گشته حوزهها اين
پراكنده صورت به عراق مقابل بازي از پس كه چيزي.ميگيرد
.پيوست وقوع به
توجه عدم صورت در گذشتهو وقايع مرور از پس امروز
شيوه تغيير انتظار در بايد متاسفانه موضوع ، به عالمانه
:از عبارتند كه بود مردم ورزشي رفتار
نوع يك تكرار اما است رهبري و عقلانيت فاقد انبوهه -1
عبارتي به و شده قاعده به تبديل مرور به وي نزد در رفتار
يا پنهاني رهبريت يك و (عقلانيت جاي به) هميشگي عادت يك
با مقابله كه ميآيد بوجود آن در (تكرار دليل به) ذهني
.بود خواهد هزينه پر و دشوار بسيار آن
تحقق زمان در فوتبال ، به علاقمندان كنشهاي امروز تا -2
كه تخريبهايي عليرغم جهت همين به گرفته شكل پيروزيها
چون آورده وجود به خود حركت مسير طول در انبوهه اين
مهرباني و شادماني جلوههاي بوده مثبت آن در نهفته انرژي
شاهد تدريج به زياد احتمال به اما بوده غالبش وجه آن
.بود خواهيم نيز ازشكست پس انبوهه اين حركت
گم و جمع درون در مخرب انگيزههاي با افراد برخي حضور -3
خواستههاي رفتار و بيان سرانجام و تودهها ميان در شدن
نوع اين روي اين از.است وسوسهانگيز بس موضوعي دروني ،
بازيهاي خلال در فراوانتر اما كوچكتر مقياس در حركتها
و استقلال تيم دو بازيهاي بهانه به ويژه به ليگ
بوقوع شهرستاني تيمهاي از تعدادي و تهران در پرسپوليس
.بپيوندد
عهده از تنها كنشها اين سالم هدايت و تصحيح نهايت در
.ميآيد بر واقعبين و دقيق علمي ، عقلهاي
كدخدازاده علي
|