كاريكاتورها پنجم پايتخت تهران
ذرهبين زير هاليوود
صنفي نظامنامه نيازمند ايران سينماي
است
كوتاه برشهاي
گردون
جمعه نگاه
قاب در سينما
كاريكاتورها پنجم پايتخت تهران
كاريكاتور بينالمللي دوسالانه درپنجمين
تهران
شاهرخينژاد محمدرضا
دوسالانه پنجمين بالاخره فراوان گفتوگوهاي و بحث از پس
آغاز معاصر هنرهاي موزه در تهران كاريكاتور بينالمللي
.كرد كار به
مهمترين كه تهران كاريكاتور بينالمللي دوسالانه پنجمين
بهشمار خارجي و ايراني كاريكاتوريستهاي بين در اتفاق
تهران معاصر هنرهاي موزه در بار يك سال دو هر ميرود ،
خارجي ، و ايراني داوران از متشكل هياتي و ميگردد برپا
.ميپردازند خود نگاه از جشنواره در اثر بهترين انتخاب به
درمبخش ، سعيد بهرامي ، حميد بنياسدي ، محمدعلي نيز امسال
عليدوستي ، فائز عظيمي ، بهرام شهيدي ، داود زندي ، كيارش
اوليه مرحله در را آثار انجمروز سپيده و كوثر نيكآهنگ
مطرح كاريكاتورهاي از تعدادي و كردند داوري مرحله طي 3 و
آثار ديگر و كردند انتخاب نهايي بخشي در داوري براي را
باعث مسئله اين كه دانستند نهايي بخش در ارزش فاقد را
.شد كاريكاتوريستها از بسياري اعتراض
رحمتي جمال مسئله اين به معترض افراد از يكي
خود اعتراض علت درباره او.بود ايراني مطرح كاريكاتوريست
:ميگويد داوران هيات از استعفايش و
شايد شدند حذف انتخاب اول دوره در كه كارهايي
نوعي اين و كنند امتياز كسب نهايي دوره در ميتوانستند
هم سياسي جامعه در را آن ما كه داورياي.است داوري پيش
براي بيشتري وقت بايد نهايي داوران هيات.نداريم قبول
و مخالفم داوري نوع اين با من.دهند اختصاص كارها انتخاب
.كردم اعلام داوران هيات از را انصرافم دليل همين به
دبيرخانه به كه آثاري بين در توجه قابل نكته اما
مقابل 1238 در داخلي اثر كه 2558 است اين رسيده ، جشنواره
روبهرشدي روند رقم اين گرچه.است گرفته قرار خارجي اثر
وجود با كه ميآيد پيش سوال اين اما ميدهد نشان را
گزينش آيا خارجي و داخلي كارهاي بين اثر اختلاف 1200
است؟ بوده صحيح آثار
اما ميدانند ميزبان كشور حق را مسئله اين بسياري گرچه
نهايي اثر انتخاب مرحله در تبعيض را قضيه اين ديگر گروهي
.ميكنند عنوان ايراني كاريكاتوريستهاي بيشتر شانس و
كاريكاتوريستهاي از بسياري نگاه از بخش شاخصترين
بخش در درآمده نمايش به آثار جشنواره ، در شركتكننده
.است چهره
:ميگويد اينباره در نهايي داوران از يكي جهانشاهي علي
براي امسال و بود نشده پيشبيني قبل دوره در 4 بخش اين"
لحاظ از قدري به كارها.گرفت صورت كار اين بار اولين
اينكه جالب و كردهاند مشكل را داوري كه هستند قوي كيفيت
شركت دليل شايد.است ايراني شركتكنندگان از آثار بيشتر
با چهره كاريكاتور نزديكي بخش اين در خارجيها نكردن
عنوان تحت ايران از خارج در.باشد تصويرسازي
حدودي تا بخش اين.ميپردازند موضوع اين به ايليستراسيون
".است داده قرار تحتالشعاع را ديگر كارهاي
به آثار داوري براي بود قرار كه خارجي كاريكاتوريستهاي
اين از آمريكا سپتامبر حادثه 11 دليل به بيايند ايران
پنجمين دبير طباطبايي شجاعي مسعود.شدند منصرف سفر
مولاتيه ژان":ميگويد باره اين در دوسالانه
چهرهاش كارهاي خاطر به كه فرانسوي معروف كاريكاتوريست
تمايل فكسي ارسال با ابتدا در است ، شده شناخته جهان در
به متاسفانه كه كرد ابراز ايران به آمدن براي را خودش
وجود اين با.شد منصرف لحظات آخرين در حادثه اين دليل
تركيه از "دانيال نزيه" و روسيه از "زلاتكوفسكي" آقايان
رشد روبه روند به اشاره با وي ".ميآيند ايران به
اول دوره را ، دوره موفقترين گذشته ، سال طي 8 نمايشگاه
.خواند دموكراتيك بسيار را امسال داوري و دانست
روز 24 تا تهران كاريكاتور بينالمللي دوسالانه پنجمين
انتخاب با ماه يك از پس جشنواره اين و دارد ادامه آبان
.ميدهد پايان خود كار به آثار بهترين
ذرهبين زير هاليوود
كاپولا سبك به استفاده سوء
جديدش فيلم فيلمبرداري شروع كاپولا فورد فرانسيس
مدتي براي شود شروع پاييز در بود قرار كه "مگاپوليس"
.انداخت تعويق به طولاني
بعد بلندپروازانه و عظيم اثر اين فيلمبرداري است قرار
نيويورك شهر در كه جهاني تجارت ساختمانهاي بازسازي از
گرفته درنظر بودجهشود انجام بودند ، شده ويران كلي به
تخمين دلار ميليون تا 60 اثر 50 اين شدن ساخته براي شده
فيلمبرداري دوم واحد كاپولا ديگر طرفي از.است شده زده
به حمله واقعه از پيش كه است كرده مجبور را گروهش
جورج كه ديجيتالي دوربين همان با آن از بعد و نيويورك
استفاده آن از "شبح تهديد" فيلم فيلمبرداري براي لوكاس
.كنند فيلمبرداري شهر اين از ساعت سي مدت به بود كرده
حمله بفهمد ميخواهد كاپولا كه است اين مسلم فرض
نحو به را شهر اين چهره چگونه نيويورك به تروريستها
.است داده تغيير فوقالعادهاي
ميكند همكاري "بزرگ يورشي" در دپ جاني
پرده بر را "Joy Ride" فيلم اكنون هم كه دال جان
در همچنان او "قماربازان" فيلم و دارد آمريكا سينماهاي
ميراماكس شركت با قراردادي است مانده دوستان سينما ياد
جاني بازي با "بزرگ يورش" نام به فيلمي كارگرداني براي
.است كرده امضا دپ
درباره و ميگذرد دوم جهاني جنگ دوران در فيلم قصه
كلنلي فرماندهي به كه است آمريكايي سربازان از گروهي
اسيران تا ميشوند اعزام فيليپين به جاهطلب و جوان
.دهند نجات را گرفتارند ژاپني سربازان دست در كه آمريكايي
دارد زيادي خشونتآميز صحنههاي كه دال جان فيلم آخرين
آمريكايي تماشاگران استقبال با است ، دلهرهآور بسيار و
.است شده روبهرو
ميكند تحليل دوباره دنيرو رابرت
كارگرداني به "ترسان مردان" فيلم در بازي قرار دنيرو
را اين" فيلم دوم قسمت در تا زد هم به را پاريسات دين
.كند بازي "كن تحليل
ايفا را مضطرب گانگستر همان نقش دنيرو فيلم اين در
بازي با روانپزشك يك درمان تحت نخست فيلم در كه ميكند
ماه در فيلم توليد است قرار.ميگيرد قرار كريستال بيلي
موفق بسيار كمدي دو قبل سال ودنيرو شود آغاز فوريه
پرده روي را "والدين با ملاقات" و "كن تحليل را اين"
شخصيت برخلاف ترسان مردان فيلم در دنيرو قرار طبق.داشت
از كه ميكند ايفا را مردي منش خود سينمايي خشن هميشه
"ترسان مردان" توليد خوردن هم به دليل.ميترسد چيز همه
خود مقابل بازيگران بازي با دنيرو كه است اين خاطر به
تعدادي دنبال به كلمبيا كمپاني حالا و است كرده مخالفت
ايفا را او مقابل نقشهاي تا ميگردد يك درجه بازيگر
.كنند
ذهنها بازي و باريمور درو
ذهن يك اعترافات" فيلم زن اول نقش در باريمور درو
كلوني جورج را او مقابل نقش.كرد خواهد بازي "خطرناك
توليد ميراماكس كمپاني را كمدي فيلم اين.دارد برعهده
علاوه.است نوشته كافمن چارلي را آن فيلمنامه و ميكند
.ميكند بازي فيلم در هم ول راك سام باريمور ، و كلوني بر
"پسرها با خودرو در سواري" فيلم جمعه روز از كه باريمور
قبلا داشت خواهد پرده روي را مارشال پني كارگرداني به
.است بوده همبازي "ول راك" با "چارلي فرشتگان" فيلم در
كارگرداني CIA مامور يك نقش در بازي بر علاوه كلوني جورج
.داشت خواهد عهده بر هم را فيلم
صنفي نظامنامه نيازمند ايران سينماي
است
كارگردانان رئيسكانون رئيسيان عليرضا گفتوگوبا
تاجيك محمد
از كارگرداني رشته التحصيل فارغ رئيسيان عليرضا
فيلمهاي تاكنون وي.است سال 68 در سيما و صدا دانشكده
البته است ، ساخته را "متروك ايستگاه" و "سفر" ،"ريحانه"
فني مراحل در و نشده نمايش آماده هنوز متروك ايستگاه
نقش ايفاي به "حاتمي ليلا" متروك ايستگاه در.دارد قرار
سينماي كارگردانان كانون رئيس همچنين رئيسيان.ميپردازد
صداگذاري سيستم متروك ، ايستگاه مورد در او با.است ايران
سينماي در كارگردان و كننده تهيه اختلاف و سراند دالبي
:ميخوانيد كه دادهايم انجام گفتوگويي ايران
دارد؟ قرار مرحلهاي درچه "متروك ايستگاه" &
.است شده تمام فرانسه در متروك ، ايستگاه ميكس و صداگذاري
ايران در را باشد زبان دو به بايد كه فيلم اين تيتراژ
فرانسه به را آن فيلم ، كپي چاپ براي بعد و ميدهيم انجام
.ميفرستيم
فيلم اين "سراند دالبي" صداگذاري سيستم مورد در &
ميدهيد؟ توضيحاتي
(جنوب بنياد) "سود فون" نام به حمايتي بنيادي فرانسه در
طرح از 300 بيش بين از ساله هر بنياد اين كه دارد وجود
از پس خدمات و ميكنند انتخاب را پروژه پيشنهادي ، 3
ميكس ، صدا ، مختلف سازيهاي باند صداگذاري ، از اعم مونتاژ
فرانسه در صرفا كه ميدهد انجام را كپي چاپ و اتالوناژ
كه است ايراني فيلم اولين متروك ايستگاه.ميگيرد صورت
آن روي آر.اس دالبي شيوه به موارد اين كامل صورت به
.است شده كار
.بود شده پنجم فصل و گبه فيلمهاي شامل حمايت اين قبلا
انجام فرانسه در را مراحل اين فيلم دو اين متاسفانه
اين و گذاشت بهجا غيرمثبتي نسبتا سابقه كه ندادند
احتياط با خيلي "متروك ايستگاه" مورد در شد باعث موضوع
.كنند عمل
چيست؟ فيلمها گونه اين از حمايت براي بنياد اين ملاك &
سوابق بررسي و شده ترجمه فيلمنامه خواندن آنها ملاك
و جهاني پيامي بايد حتما كه فيلم پيام و كارگردان
.است باشد ، فراگير
به كه استفيلمهايي اين كنم عرض بايد كه ديگري نكته
از زيادي حجم داراي بايد ميشوند پخش سراند ديجيتال صورت
حجيم و اكشن فيلمهاي معمولا و باشند موسيقي و افكتها
گونه اين تعداد معمولا و هستند گونه اين صدا نظر از
بيشترفيلمهاي براي آر.اس دالبي سيستم و است كم فيلمها
كه ايراني فيلمهاي براي خصوص به ميكند كفايت معمولي
.است "مونو" صورت به اصليشان افكتهاي و سرصحنه صداي
صداگذاري آر ، اس دالبي صورت به فيلمي هيچ ايران ، در &
است؟ نشده
نشده كار شيوه اين به حال به تا فيلمي هيچ ايران ، در
دالبي صورت به خارج در قبلا كه فيلمي چند.است
افكتهاي و باندسازي كارهاي تمامي اينجا در درآمدهاند ،
گرفته صورت آن روي "استريو ميكس" فقط و است شده انجام آن
صورت به "متروك ايستگاه" موسيقي ضبط و باندسازي.است
صورت به هم آن نهايي ميكس و شد انجام آنجا در استريو
.گرفت انجام آر.اس دالبي
با ميگذرد "سفر" فيلم ساخت از كه سال چندين از پس &
دنبال كلي طور به داشتيد؟ هدفي چه "متروك ايستگاه" ساخت
هستيد؟ فيلم اين در چيزي چه
از شكلي داراي كه زندگي از مفهومي هستم ، زندگي دنبال من
تا و است ايراني هنرمند يك مطلوب كه باشد انساني رفتار
دست نيايد ، بوجود سناريو يك به نسبت من خود در دغدغه اين
"متروك ايستگاه" من نظر به.نميزنم فيلم ساختن به
و است "ريحانه" و "سفر" من قبلي فيلم دو از كاملتر
خوبي موقعيت دارد ، كه جديدي صداگذاري وضعيت با اميدوارم
.كند كسب خارج و داخل در
سينماي در كارگردان و كننده تهيه بين اختلاف الان &
حتي و كيمياوي مثلبيضايي ، .است شده رايج ايران
با.داشت مشكل كنندگان تهيه اتحاديه با كه فرمانآرا
سينماي صاحبنام اشخاص از افراد ، اين اينكه به توجه
اين از كارگردانان كانون رئيس عنوان به شما هستند ايران
داريد؟ ارزيابياي چه اختلافات
بيشتر مملكت ، اين قديمي و نام صاحب كارگردانان
آنها هنرمندانه روح و ميدهد آزارشان عاطفي ، واكنشهاي
تهيهكنندگي ، و مادي مسائل تا ميكند شكنندگي دچار را
اين با كه تهيهكنندگاني و شود حفظ بايد افراد اين شان
درك را شانيت و مقام و ظرايف اين بايد ميكنند كار افراد
.بزنند كنندگي تهيه كار به دست بعد و كنند
در صنفي نظامنامهاي به ايران سينماي معتقدم اصولا من
قانون" روي كه را انرژياي و است نيازمند خودش درون
متمركز صنفي نظامنامه يك روي ميتوانست داد ، هدر "سينما
عوامل ديگر و كارگردان و تهيهكننده بين روابط و كند
ايران سينماي كارگردانهاي از خيلي چون كند روشن را فيلم
ميتواند موضوع اين بنابراين.دارند تهيهكنندگي تجربه
.باشد صنفي نظامنامه تدوين براي مقدمهاي
كوتاه برشهاي
بزنه بارون اگه
آزرم محسن
اول دوره بازيگر ،"مجيدي مجيد" ميكرد باور كسي چه
فيلمسازي عرصه وارد روزي ،"مخملباف محسن" فيلمهاي
ديگري از پس يكي را موفقيت و ترقي پلههاي و شود حرفهاي
خودش اندازه به سالها آن در بازيگر "مجيدي" رود؟ بالا
كه ايران در فقط نه سالها ، اين "مجيدي" اما بود ، مشهور
كه شهرتي.است شده بدل آشنا نامي به جهان سراسر در
را آن نميتوانست هم بازيگري حرفه در فعاليت سالها
.آورد ارمغان به برايش
عاطفه و احساس پايه بر آغاز همان از مجيدي مجيد سينماي
تيزي و تند نگاه كه حال عين در "بدوك".شد گذاشته پايه
تا ميكوشيد داشت ، بلوچستان و سيستان در وهابيت رواج به
و عاطفه نوعي مخدر ، مواد و آدمها قاچاق وراي در
اوج به مسئله اين "پدر" در.كند جستوجو را تعلقخاطر
و اوليه تفاهم عدم و ناپدرياش به نسبت پسر احساس و رسيد
اين "آسمان بچههاي".هستند ادعا اين شاهد بعدي ، رفاقت
خواهري و برادرداد نشان ديگري گونه به را عاطفي نگاه
بزرگترها مانند و نفهمد كسي را رازشان ميخواهند كه
معنويت از رنگي نگاه اين "خدا رنگ" در.ميكنند ايستادگي
مهرآميز چندان پسر و پدر رابطه آنجا.گرفت خود به را
به را دو آن داشت ، غيرزميني ريشهاي كه معنويتي اما نبود
.كرد نزديك هم
ديگري حكايت باشد ، داشته ضعفهايي اگر حتي باران اما
او سينماي در زميني عشق شروع ميتواند كه حكايت اين.است
و ميشود آغاز زميني از كه عشقياست جذاب شدت به باشد ،
"عشق" بلند ساختمان آن ساخت با زمان هم.ميرود آسمان تا
كم كم اما زميني عشق.ميشود آغاز هم "باران" به "لطيف"
شناسنامهاش لطيف كه جايي نهايتا و ميدهد ماهيت تغيير
معناي تندخو پسرك.ميشود دگرگون هويتاش ميفروشد ، را
.ميبيند ديگري جور را زندگي و ميآموزد را دل تپيدن
كه سينمايي.باشد مجيدي تازه سينماي شروع ميتواند باران
.ميكنند رو و برنميتابند را آن سابقاش دوستان بعضي
پر افغان دخترك پاي جاي و ميبارد باران وقتي باك چه اما
نه و است جرم نه داشتن دوست.ميشود باران قطرههاي از
آن.دهد نشان را داشتن دوست كه ميخواهد مجيدي و گناه
دارد؟ ديگري معناي چه لطيف باراني نگاه و باران قطرههاي
"...بزنه بارون اگه"
گردون
!هست فقير كافي اندازه به تئاتر
حسيني روزبه
شهر انتهاي به غرب از اگر:كرج _ تهران آزادراه _ 1
ماليات اخذ مسئول كه ميبينيد را باجههايي برويد ، تهران
ميگويند اصطلاحا ماليات اين به ;هستند شما از عبور
"شما" خرج احتمالا و ميشود گرفته "شما" از."عوارض"
.است نمونه يك اين كه داريد توجه البته.ميشود
كه ميشود گفته مكاني به:اسلامي شوراي مجلس _ 2
تصميمگيري آنها نمايندگي به مردم منتخب نماينده عدهاي
به و مينويسند را مطالبي محترم نمايندگان اين.ميكنند
و ميشوند لازمالاجرا شرايطي در كه ميدهند راي آن
.دارند نام "مصوبه" ،"قانون"
...و آييننامهها تصويب كار و انتخاب:شهر شوراي _ 3
.دارند برعهده را
.صحنهاي به گروهي ، به هنري ، به ساختماني ، به:تئاتر _ 4
...
در هنرمند يك مگر.بگذاريد خود حال به را تئاتر آقا
هزار و "...شورا" و "مجلس" ،"آزادراه عوارض" كه جامعهاي
.بدهد هم ماليات خود هنر ارائه براي بايد دارد ، ديگر چيز
بايد چرا اما باشد ، مديون خود مردم به هنرمند است ممكن
رابطهاي چه ;كند دين اداي و بپردازد ماليات هم دولت به
حاكميتها يا "فرهنگ" گفتيم سالها كه جاها آن تمامي در
انواع هنرمند ، مصونيت آيا دارد؟ وجود جماعت هنرمند و
است؟ افسانه ميشود هموار او بر كه شرايطي و بيمه
صفحه روي "تعصب" با "غيرت" با بيشتر امروز تئاتر هنر
از گيشه سر آخر و امكانات و بودجه تكليف الا و ميرود
جامعهاي در مردم كه را بهايي اگر وااسفا است ، مشخص قبل
ميرود جيب در فرهنگ براي كمتر دستها تاسف ، كمال با كه
براي" و چهوچه براي ميكنند ، تئاتر تماشاي خرج امروز
شيره با كه هنرمندي فقر و تواضع از ،"ميكنيم خرج شما
!اسفا وا !بستانيم ميرود ، صحنه روي جانش
جمعه نگاه
بيساحل شهر از امان
درستكار رضا
جشنواره برخي ، برخوردهاي خاطر به وقتي پيش سال چند - 1
با شهري كه گذاشت جا به افسوسي و دريغي شد ، تعطيل اصفهان
آن ، از پسميانداخت چشم از را تاريخي قدمت و سابقه آن
هم سال دو يكي و تعطيل سال دو يكي اصفهان كودكان جشنواره
به سال 78 در دوباره تا شد برگزار !تهران و كرمان در
و بودند نيفتاده تا و تك از آنها اما...و رفت اصفهان
آواز همچنان سوم ، هزاره آغاز در و سال 1380 همين در حتي
را خود ديگر بار لابد تا ميدهند و داده سر را قديميشان
انگار.نيست سابق اصفهان آن اما اصفهان !كنند اثبات
متوقف...و اجتماعي رفاهي ، عمراني ، فرهنگي ، فعاليتهاي
اين و ميگذارد جا بر را پيرارسال و پارسال دريغ كه شده
در كارتوني شخصيت چند و عروسك و تنديس بله ، .ماجراست همه
نظر و خودنمايي شهرداري ساختمان بالكن بر جشنواره روزهاي
نه و است اصفهان اصفهان ، نه اما ميكند ، جلب را عابران
.جشنواره جشنواره ،
.بستهاند را سيوسهپل.است خشكيده زايندهرود _ 2
تردد روي به بيمبالاتي با نقشجهان ميدان از بخشي
!است كرده فرق كاملا وضع و شده گشوده ماشينها
در سرفراز و خندان شهر آن كجاست حال؟ و شور آن كجاست پس
و جغرافيايي زيباي جلوههاي آن با زمين ايران تاريخ پهنه
هنر فرهنگ ، هميشگي جلوههاي و نمود آن كجاست تاريخياش؟
و !ميكند شيرين را شهر اين مسافران كام كه معنويت و
مانده پايدار كه هنري و گذشتگان ميراث از پاسداري نطفه
ميكاشت؟ دلها در را
اصفهان نه ، است تند خلقها گرفته ، را شهر شلوغي و دود
.جشنواره آن جشنواره ، نه.نيست اصفهان آن
و شد تعطيل اصفهان در سالي جشنواره 3 ، 4 سالها آن - 3
و كودك عنوان با سينمايي پيكره بر جبرانناپذيري لطمه
حداقل به كودك فيلم توليد دو اشتياق.خورد ايران نوجوان
اين فرداساز جمعيت از عظيمي بخش روان و ذهن تغذيه و رسيد
كه است سالي حالا 2 ، 3.شد رها خود حال به بوم و مرز
حال در "نوعي به" و بازگشته اصفهان به جشنواره دوباره
سينماي توليد دندههاي چرخ انگار اما.است شدن برگزار
يك هم اين.است بربسته رخ آن از كيفيت و زده زنگ كودك
هم كودكان مثلا فيلم چند امسال البته ماجراست آن بخش
اشتباه كجا از را مسير است؟ شده چه بگويم؟ چه كه داشتيم ،
و كهنه آموزه آن از سلبي؟ برخوردهاي آن از رفتهايم؟
خواهد طول به زمان چه تا نشستن پس حس اين گوشخراش؟ آواز
جشنواره يك دوره شانزدهمين نميتواند اين نه ، انجاميد؟
قريب نيازهاي پاسخگوي و باشد افتخار پر شهر يك در موفق
نه.ماست حس اين.نوجوان و كودك مخاطب ميليون به 20
جشنواره آن جشنوارهمان نه سينماست ، آن كودكمان ، سينماي
.اصفهان آن اصفهانمان نه و
قاب در سينما
بركت با جمعه
فرودگاهي مهدي
ران ساخته بركت سينمايي فيلم سينما 4 برنامه در امشب
براي فيلمساز متحرك دوربين.آمد خواهد در نمايش به فريك
تصاوير و ميزند سر جهان جاي همه به اثر اين ساختن
ثبت را او پيرامون ومحيط انسان زندگي از چشمنوازي
آشناست بسيار ايراني تماشاگر براي كه تصاويري.ميكند
با كه داخلي تلويزيوني برنامههاي تمامي تقريبا كه چرا
زندگي نامساعد تبعات و غربي جوامع انحطاط بر تاكيد هدف
بصري منابع از عمدهاي بخش شدهاند ، پخش و توليد صنعتي
زندگي فيلم و بركت فيلم از فصولي نمايش طريق از را خود
.كردهاند تامين رجيو گادفري ساخته نامتوازن
پرستش آداب حيطه در ويژه به گوناگون اقوام آييني مراسم
جلوهاي را اثر مذهبي مايههاي بن فيلم ، نام همچنين و
عبادتگاههاي در حضور بر علاوه فريك ران.ميبخشند مضاعف
جوامع برخي ناشناخته سنن و مناسك آسماني ، اديان پيروان
تا ميكوشد او طريق اين به.ميكشد تصوير به نيز را بدوي
مشترك ريشههاي روشها ، در ظاهري اختلافات از صرفنظر
همين به.بگذارد نمايش به را انساني تمايلات و رفتارها
ترويج زمينه در درخشان فيلمي را بركت بتوان شايد دليل
دهها از بيش كه فيلميدانست تمدنها گفتوگوي نظريه
وجوه بر ديدنياش و تغزلي تصوير بركت به نشست ، و مقاله
همه زندگي در تضاد و تقابل عناصر از بيش تشابه
.ميورزد تاكيد جوامع همه انسانهاي
كه هشداري.است شبيه هشدار نوعي به چيز هر از بيش بركت
زمينه در مكرر اخطارهاي از بيش مرزهاي به را خود جوانب
فلسفي نگاه شاعرانه بالحني و ميدهد بسط زندگي شدن صنعتي
با او روابط و جهان در آدمي اوضاع به نسبت را فيلمساز
بيآنكه فريك ران.ميكند طرح پديدهها ساير و طبيعت
اثري ورزد ، اصرار خود ديدگاه عنوان به معيني بردلالت
از پرهيز.ميدهد ارايه مخاطب به را تاويلپذير
شخصيتها ، حضور مستلزم آنكه رايج مفهوم به داستانپردازي
فيلم شالوده پيريزي و آدمهاست بين گفتوگوهاي و حوادث
مقابل در را تماشاگر تصويرها ، توالي و ساختار مبناي بر
همه ، اين با.ميگذارد آزاد مختلف تعابير و برداشتها
و سپرد فراموشي به يكسر را ممكن تاويلهاي تمامي ميتوان
بديعي جلوه و زيباست راستي به كه نشست فيلمي تماشاي به
.ميكشد تصوير به را حيات از
|