مقصرند؟ يك اجتماعكدام يا فرد
دادگستري وكلاي كانونهاي سراسري همايش
ميشود برگزار فردا
به گرايش مطبوعاتعلت گسترده توقيف
است بيگانه رسانههاي
بهزيستي80درصد سازمان توانبخشي معاون
مدارس در تحصيل قابليت ذهني كمتوان افراد
دارند را
مقصرند؟ يك اجتماعكدام يا فرد
جامعه سطح در عمومي بهداشت اصلي مشكلات از يكي اعتياد *
بخشهاي طريق از بايد درماني هزينههاي عمده بخش لذا است
شود تامين كشوري و منطقهاي
با بايد مخدر مواد مصرف از پيشگيري براي برنامهريزي *
باشد هماهنگ و سازگار منطقه در مشكل آن خاص ماهيت
كه اقداماتي از بيشتر خانواده بر مبتني پيشگيري اقدامات
والدين روي فقط
دارد ميكند ، تاثير تاكيد كودكان يا
اينترنتي مقاله يك از برگرداني متن اين اعظم بخش:اشاره
كجاست از چيست ، مشكل ميدانند دنيا جوامع تمام گويي.است
اين همگامي عدم فرقشدر كرد ، اما پيشگيري بايد چطور و
اولويتاولمشكل ظاهرايكديگراست با جوامع
بسيججهاني يك باطن در اما است ، اعتياد امروزي اجتماعي
بسوزاند ، را اينمعضل ريشه نگرشبلكه تنها نه بتواند كه
.ندارد وجود
مشكل "و "آسيباجتماعي" ،"انحراف" ،"جرم" مفاهيميهمچون
و بينظمي بروز از متفاوتي سطوح يك هر "اجتماعي
ويليام ، و جيمز) ميدهند توضيح را اجتماعي نابساماني
.(1992
مشكل (كرسي ، 1993 و كولن) مرتون رابرت اعتقاد به
و آرمانهايجامعه ميان فاحش تفاوت از است عبارت اجتماعي
وضعيتي اجتماعي مشكل:ديگري تعريف مطابق.آن موجود وضع
آنها زندگي كيفيت جامعه ، افراد اكثريت اعتقاد به كه است
را آنها توافق مورد مهمترينارزشهاي و ميكند مختل را
.كرد كاري بايد آن رفع براي لذا و مياندازد خطر به
.(حسن ، 1379 رفيعي ، )
از فردي تفكيكمشكلات مورد در اختلافنظرهايي گاه
درمورد ديگر عبارت به.ميشود ملاحظه اجتماعي مشكلات
(اپيدمي)همهگير صورت به كه اختلالاتفردي برخي انتساب
.اجتماعي مشكلات عنوان به ميكند پيدا شيوع جوامع در
پيتي اسكار)ميلز سيرايت.است شده ملاحظه اختلافنظر
است آن فردي مشكل:ميگويد زمينه اين در (وآندرسن ، 1992
پيدا ديگران با او روابطبلافصل در و فرد درون در كه
نمونه.است درگير آن با مستقيما شخصاو فرد و ميشود
و روابطصميمانه در افراد كه است مسائلي فردي ، مشكلات
ضمن اجتماعي ، كهمشكل حالي در.ميكنند پيدا خود نزديك
در لذا ميگذارد جاي به منفي اثر زيادي افراد بر اينكه
اجتماعي نهادهاي حال عين در و دارد ريشه اجتماعي نهادهاي
عبارت به.ميكند مختل نيز را جامعه ثبات طريق ، اين از و
وي محيط و ازفرد فراتر عواقبي و علل اجتماعي مشكل ديگر
.دارد
بررسي در مهم ويژگي چند شده انجام مطالعات براساس
:گيرند قرار موردنظر بايد اجتماعي آسيبهاي و مشكلات
غيرمنتظره غيرمستقيمو نتيجه اجتماعي آسيب يا مشكل -1
.بودهاند قبول قابل زماني كه است رفتاري الگوهاي
را افراد اكثر ميتواند فرهنگي و اجتماعي ساختار هر -2
همه لذا دارد ، وا سرپيچي به را برخي تبعيتو به
.شوند اجتماعي مشكلات موجب ميتوانند اجتماعي ساختارهاي
آن اعضاي كه شده تشكيل اقشارمختلفي از جامعه هر -3
و درك.دارند مشابهي نسبتا شغل و درآمد ، تحصيلات
تفاوت ديگر لايه با مشكلات از اجتماعي لايه هر تفسير
.دارد
از متفاوت مشكلاتنيز براي اجتماعي لايه هر حل راه -4
منافعآن و متناسبباارزشها و ديگر لايههاي حل راه
اجتماعي مشكلات حل توافقيبراي به رسيدن لذا;است لايه
.است دشوار اغلب
و خوشهاي صورت به كه منفرد صورت به نه اجتماعي مشكل-5
ميشود ، منجر مشكل يك به كه موقعيتيدارد وجود شبكهاي
ديگر آفرين موقعيتهايمشكل و ديگر مشكلات به ميتواند
.شود منجر هم
روابطمشكلات به توجه با اجتماعي مشكل هر موثر حل -6
از مشكل وساختاري فردي هاي جنبه روابط و سو يك از مختلف
.است امكانپذير ديگر سوي
به اجتماعي ، حال دربارهمشكلات توضيح مختصر اين با
پيشگيري اصول و حفاظتي عوامل خطرساز ، عوامل برخي ارائه
جامعه اجتماعي مشكلات اول اولويت اينك كه اعتياد از
.ميپردازيم ماست كنوني
كدامند؟ اعتياد حفاظتي عوامل و خطرساز عوامل
مصرف مخدر مواد كه كساني دادهاند ، نشان مختلف فاكتورهاي
.متفاوتند نميكنند ، مصرف را آن كه كساني از ميكنند
:از عبارتند خطرساز عوامل اين برخياز
و كلاس در پرخاشگرانه رفتارهاي و بيمورد كمروييهاي *
رفتارهاي به كه همسالاني طرف تاييداز دريافت نيز
.دارند تمايل بزهكارانه
. اجتماعي مهارتهاي در ضعف نيز و تحصيلي امور در شكست *
حفاظتي عوامل عنوان تحت ديگري عوامل فوق مقابلعوامل در
.نيستند خطرساز عوامل با تضاد در هميشه شدهاندكه مشخص
:از عبارتند حفاظتي عوامل مهمترين
در متقابل ومشاركت خانواده با واستوار محكم پيوند *
. فرزندان اجتماعي و فردي خواستهاي و نيازها
الگوهاي مواد ، بودن دسترس در ;نظير عواملي همچنين
در معمول طور به مواد مصرف اينكه به باور و مراودهاي
مصرف شروع زمان ميتواند نيز ميشود شمرده مجاز جامعه
.دهد قرار تحتتاثير جوانانرا بين در مواد
خطرساز عوامل از ميتوانند چگونه ريزانپيشگيري برنامه
خود برنامههاي وگسترش توسعه حفاظتيبراي عوامل و
كنند؟ استفاده
اينگونه در پيشگيري مداخلات انجام براي اصلي هدفهاي
:از عبارتند برنامهها
خانوادگي ارتباطات *
گروهي ارتباطات *
مدرسه محيط *
اجتماعي محيط *
از جلوگيري براي زمينهاي ميتواند ابعاد اين از يك هر
از امر اين و كند فراهم را جوانان بين در مواد مصرف شروع
گزينش خودكفايتي ، افزايش اجتماعي ، مهارتهاي طريقافزايش
و تاييداجتماع وكردارهايمورد انتخابرفتارها و
-بهداشتي لحاظ به مواد اين كه مضر عواقب از آگاهي
.مييابد تحقق دارد روانشناختي و اجتماعي
از كودكان كه وقتي دادهاند ، نشان شده انجام تحقيقات
و رواني جسمي ، نظيراثرات) موادمخدر مضر و منفي اثرات
مواد مصرف رفتارهاي كه كنند مشاهده و شوند آگاه (اجتماعي
از نيست ، ودوستانشان خانواده تاييداجتماع ، مورد آنان
.اجتنابميكنند مواد مصرف به اقدام
شهروندان ، با جامعه سطح در پيشگيري برنامههاي ونيز
سازمانهاي و قانون اعمالكننده نهادهاي مذهبي ، نهادهاي
مورد رفتارهاي و مواد ضدمصرف هنجارهاي ميتواند دولتي ،
خطمشيها ، در كه طريقتغييراتي از را اجتماعي تاييد
انجام جامعه سطحوسيع در رساني اطلاع برنامه و رسانهها
است پرورش و آموزش نهاد ، مهمترين و كند ميدهد ، تقويت
منفي اثرات خصوص در آگاهسازيدانشآموزان سطح در كه
.برميگيرد در پيشگيريرا مهم جزء موادمخدر
پيدا ادامه چگونه و ميشود شروع موقع چه مواد مصرف
ميكند؟
يا 13 سنين 12 در اكثرا كودكان كه ميدهد نشان تحقيقات
ازمحققان بسياري.ميكنند آغاز را مواد مصرف سالگي
غرب در مجاز مواد غيرقانوني مصرف از كه دريافتهاند
كه)مجاز غير مواد مصرف سمت به(سيگار و الكل نظير)
.درحركتاند (آنهاست حشيشاولين معمولا
جوانا ماري مصرف الكلبه و مصرفسيگار از توالي اين
مخدر مواد ساير بهمصرف منجر بعدها كودك ، شدن بزرگتر با
انجام بلندمدت مطالعات تمام تقريبادر توالي اين.ميشود
بهطور.است رسيده تاييد به مخدر ، مواد مصرف درباره شده
ميزان و مواد به نسبت وهنجارهايجامعه نگرشها كلي
.است سازگار فوق توالي جهت با مواد اين به دسترسيافراد
و دخانيات استعمال كه ، نيست گفته براين دليلي اين ولي
منجر بعدها كه هستند دلايلي جواني سنين در الكلي مشروبات
براين دال توالي اين.ميشوند مخدر مواد ساير مصرف به
اين و است اجتنابناپذير مراتبي سلسله چنين وجود كه نيست
هر براي:ميگويد توالي اين نه ، دارد وجود هميشه روند
خطر كرده ، استعمال الكلي مشروبات يا دخانيات كه فردي
است كسي از بيشتر بار ماريجوانا 65 مصرف سمت به گرايش
گرايش خطر همچنين.است نزده الكل يا سيگار به لب هرگز كه
كرده ، مصرف ماريجوانا كه كسي براي كوكائين مصرف سمت به
هم يكبار حتي عمرش در كه است كسي از بيشتر بار 104
.است نكرده مصرف ماريجوانا
فرض شده مشاهده توالي براي زيادي دلايل دانشمندان
.آنهاست از يكي (زيستشناختي) بيولوژيك دليل كه كردهاند
و ارتباط نظير اجتماعي و رفتاري دلايل تحقيق اين همچنين
از را معتاد و ضداجتماعي افراد با موعد از پيش درگيري
اين تمام واقع در.ميكند بيان توالي اين دلايل جمله
نقش ايفاي فرآيند اين از بخشي در ميتوانند احتمالات
.كنند
بزرگسالان و كودكان براي مخدر مواد مصرف از پيشگيري اصول
و حفاظتي عوامل تقويت جهت در بايد پيشگيري برنامههاي -
.شوند طراحي خطرساز عوامل كردن كم
جهت لازم مهارتهاي شامل بايد پيشگيري برنامههاي -
عليه شخص تعهدات تقويت شده ، تعارف مواد برابر در مقاومت
با ارتباط نظير) اجتماعي تواناييهاي افزايش و مواد مصرف
با همگام ( وجود ابراز مهارتهاي و خودكفايي همسالان ،
.باشند مواد مصرف مقابل در مناسب و مثبت نگرشهاي تقويت
حاوي بيشتر بايد جوانان براي پيشگيري برنامههاي -
تا باشد مناظره و بحث گروههاي تشكيل نظير تعاملي روشهاي
.شود استفاده آموزشي تكنيكهاي از فقط اينكه
يا والدين مخصوص بخشهاي شامل بايد پيشگيري برنامههاي -
كه را مطالبي بتوانند افراد اين تا باشد كودك مراقبين
كنند نهادينه و تقويت هستند ، آن فراگيري حال در كودكان
و مخدر مواد با مرتبط واقعيتهاي صحبتدرباره مثل)
انجام براي لازم فرصت و ،(سلامتي بر آن مضر اثرات
را غيرمجاز و مجاز مواد مصرف مورد در خانوادگي بحثهاي
دنبال را خانوادگي مشيهاي خط اين بتوانند و كنند فراهم
.كنند
تكرار با و باشند بلندمدت بايد پيشگيري برنامههاي -
برنامه اصلي هدفهاي تحصيل ، دوران در خود مداخلات
اقدامات مثال براي.كنند تقويت دائما بايد را پيشگيري
و ابتدايي دانشآموزان به معطوف كه مدرسه بر مبتني
به بتواند تا باشد تقويتي جلسات شامل بايد است راهنمايي
به راهنمايي از گذار بحراني مرحله در كه دانشآموزاني
.كند كمك دبيرستاناند ،
اقداماتي از بيشتر خانواده ، بر مبتني پيشگيري اقدامات -
.دارد تاثير ميكند ، تاكيد كودكان يا والدين روي فقط كه
طريق از مخدر مواد با مبارزه شامل اجتماعي برنامههاي -
مورد اين مثل است ، موجود مشيهاي خط در تغيير و رسانهها
يا و دخانيات الكل ، به دستيابي كه جديد قوانين اگر كه
بر مبتني مداخلات با اگر ميكند ، محدود را مواد ساير
.داشت خواهند بيشتري تاثير شوند ، همراه خانواده و مدرسه
ضدمصرف هنجارهاي تقويت نيازمند اجتماعي برنامههاي -
(مدرسه خانواده ، ) مواد از پيشگيري بخشهاي تمام در مواد
.هستند
ميكنند فراهم را جمعيتها تمام به دسترسي فرصت مدارس -
خرده براي كه هستند مجموعهاي مهمترين عنوان به نيز و
با كودكان نظير مخدر مواد خطر معرض در خاص گروههاي
وظيفه انجام يادگيري ناتواناييهاي و رفتاري مشكلات
.ميكنند
با بايد مخدر مواد مصرف از پيشگيري براي برنامهريزي -
.باشد هماهنگ و سازگار منطقه در مشكل آن خاص ماهيت
مورد گروههاي) هدف جمعيت براي خطر ضريب رفتن بالا با -
و شود فشردهتر و عميقتر بايد پيشگيرانه اقدامات ،(نظر
.شوند آغاز خطر ضريب رفتن بالا از قبل بايد اقدامات اين
فرهنگي وضعيت رشدي ، مراحل با بايد پيشگيري برنامههاي -
.باشد متناسب افراد سني و
هزينههاي از ميتوانند بخش اثر پيشگيرانه برنامههاي -
.كنند صرفهجويي درمان و مشاوره به مربوط
گوناگون رويكردهاي از مختلف درمراكز اعتياد درمان براي
امكانات مراكز اين.ميشود استفاده دارويي و رفتاري
درماني ، مشاورهاي ، رفتار توانبخشي ، خدمات نظير تخصصي
اعتياد درمان براي را خدمات ساير و فردي مديريت پزشكي ،
.ميكنند فراهم
سطح در عمومي بهداشت اصلي مشكلات از يكي اعتياد چون
طريق از بايد درماني هزينههاي عمده بخش لذا است جامعه
.شود تامين كشوري و منطقهاي بخشهاي
كمك با و درماني خاص امكانات ارائه با اعتياد درمان
روانشناسان ، پزشكان ، اعتياد ، مشاوران نظير حرفهاي افراد
و رواني بهداشت كلينيك در اجتماعي مددكاران و پرستاران
.ميگيرد صورت شبانهروزي و بستري سرپايي بهصورت
نيازي يعقوب:مترجم /اينترنت:منبع
دادگستري وكلاي كانونهاي سراسري همايش
ميشود
برگزار فردا
دادگستري وكلاي كانونهاي سراسري همايش:اجتماعي گروه
شهيد دانشگاه ابوريحان تالار در الي 20 ساعت 16 از فردا
.ميشود برگزار بهشتي
اعلام با وكلا كانون رئيس جندقي ما ، خبرنگار گزارش به
در بحث مورد عناوين:افزود خبرنگاران جمع در مطلب اين
فعلي نظام در قاضي شان و استقلال موضوع شامل 6 همايش اين
تعميم در مستقل وكلاي نقش و وكلا كانون قضايي ، استقلال
مردم ، انتظارات و دادگستري وكلاي قضايي ، عدالت
قانون اجراي ضرورت كشور ، قضايي نظام نارساييهاي
تاثير و دعاوي در دادگستري وكلاي مداخله الزاميشدن
و وكالت جامعه بر حقوق غيراستاندارد و نامطلوب آموزشي
.ميباشد قضاييه قوه
رسيده همايش دبيرخانه به مقاله مورد 20 اين در:افزود وي
مقالات بقيه و ميشود ارائه سخنراني بصورت هشتمقاله كه
.شد خواهد منتشر
هيات اعضاي حضور با كه مطبوعاتي مصاحبه اين ادامه در
به پاسخ در جندقي بود ، شده برگزار وكلا كانون مديره
واحد يك بايد وكلا:گفت ماده 178 اصلاحيه مورد در سئوالي
استقلال اصل آن در سهگانه قوا دخالت و باشند مستقل صنفي
.ميبرد بين از را نهاد اين
ماده 178 اصلاحيه در كه همانطور باشد قرار اگر:افزود وي
امر در هم قوا ديگر قضاييه قوه جاي به بينيشده پيش
.است بدتر هم قوه يك دخالت از امر اين كنند دخالت وكالت
وكلا كانون مديره هيات اعضاي از مستوفي دكتر ادامه در
به و نيست وكيل ازدياد براي صرفا ماده اين تصويب:گفت
حقوق به رسيدگي در وكلا كانون دست كوتاهكردن من نظر
.است ماده اين اصلي هدف مردم
نيز وكلا كانون سراسري همايش دبير و دعاوي وكيل كشاورز
اعلام وكلا خدمات گراني را طرح اين هدف كه كساني:گفت
مراجعه كانون قضايي معاضدت اداره به است كافي ميكنند
افراد تمامي به رايگان طور به كانون اين ببينند تا كنند
در معاضدت واحدهاي تا است قرار:افزود ويميدهد مشاوره
تسخيري وكيل همچنين كنند ، پيدا توسعه نيز شهرداري نواحي
بيبضاعت افراد به كانون رايگان خدمات ارائه موارد از
.است
با نيز وكلا كانون مديره هيات عضو ديگر كاشاني دكتر
:گفت امروز جهان در مردمسالار نهادهاي تقويت به اشاره
با كه است سالار نهادمردم قدرتمندترين وكلا كانون
.ميشود متلاشي نهاد اين ماده 187 اجراي
برخي و سيما و صدا در وكلا خبري سانسور از انتقاد با وي
اساس جنجال و هو با ميخواهند عدهاي:گفت مطبوعات از
.ببرند بين از را دفاع حق و آزادي
قانون برخلاف قضائيه قوه به وكلا انتخاب اختيار واگذاري
اساسي
وكلاي كانون مديره هيات عضو كاشاني سيدمحمود دكتر
شوراي مجلس نمايندگان از دانشگاه استاد و دادگستري
برنامه قانون ماده 187 اصلاح با كرد درخواست اسلامي
وكلاي كانون استقلال و اساسي قانون از سوم ، توسعه
.كنند دفاع دادگستري
و داخلي اعتبار داراي دادگستري وكلاي كانون:گفت وي
همانند ايران دادگستري وكلاي جهت اين از و بوده جهاني
سالار قدرتمندمردم نهاد يك به جهان كشورهاي همه
دخالتهاي است نگراني مايه آنچه اما.گرديدهاند تبديل
قوانين طبق بر كه است اموري در دستگاهها برخي غيرقانوني
وكلاي كانونهاي انحصاري صلاحيت در كشور لازمالاجراي
ناروا به سوم توسعه برنامه قانون ماده 187است دادگستري
استقلال بردن بين از جز نتيجهاي و شده برنامه اين وارد
.ندارد وكلا كانونهاي
و وكلا انتخاب اختيار واگذاري:افزود كاشاني دكتر
و است اساسي قانون برخلاف قضائيه قوه به حقوقي مشاوران
وكلاي شده شناخته رسميت به و صنفي حقوق به تجاوز
از يكي مبحث اين به پرداختن كه ميشود محسوب دادگستري
را دادگستري وكلاي كانون سراسري همايش برگزاري مهم اهداف
مشكلات با قضائيه قوه هماكنون:گفت وي.ميدهد تشكيل
طول در نسنجيده قوانين وضع و است گريبان به دست زيادي
.است رسانيده آسيب قوه اين پيكره بر همواره گذشته ساليان
در را خود امكانات بخواهد قضائيه قوه اگر شرايط اين در
كار به آنان حرفهاي كنترل و دادگستري وكلاي انتخاب راه
خواهد وارد آن اصلي وظايف به بيشتري آسيب مسلما اندازد
.شد
به گرايش مطبوعاتعلت گسترده توقيف
است
بيگانه رسانههاي
روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس نايب:اجتماعي گروه
آوردن روي دلايل از يكي مطبوعات گسترده توقيف:گفت ايران
مخاطرات مسالهاي چنين و است بيگانه رسانههاي به مردم
.داشت خواهد همراه به ما ملت و كشور براي زيادي
روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس نايب ارغندهپور ، كريم
رسانههاي:افزود ايسنا سياسي خبرنگار با گو و گفت در
منافع دنبال به چيز هر از قبل بيگانه دولتهاي به وابسته
از خبر كسب براي ملت آوردن روي و هستند خودشان ملي
كه است بزرگترينمخاطراتي از يكي بيگانه رسانههاي
:گفت وي.مياندازد خطر به حساس مواقع در را كشور امنيت
بهصورت مطبوعات كه زماني در ميدهند نشان نظرسنجيها
خارجي رسانههاي به مردم گرايش ميشدند ، منتشر گسترده
قانون طبق زمان آن در نشريات كه چرا بود شده كمتر
:گفت وي.بود گرفته شكل سالمي فضاي و ميكردند كار مطبوعات
باشد شده باعث ميشود ، اعمال كه محدوديتهايي برخي شايد
كشور ، داخلي رسانههاي مجموعه در جامعه از قشرهايي تا
زمينههاي به مسائل اين و نكنند پيدا را خود مطلوب
صرفا و برميگردد نيز علمي و هنري اجتماعي ، فرهنگي ،
ضعف ارغندهپور.نميشود شامل را سياسي زمينههاي
رسانههاي به مخاطبان توجه ديگر دلايل از را رسانهها
رسانههايي همچنين و ما ملي رسانه:افزود و دانست خارجي
ارتزاق بيتالمال از ولي ميشوند ، عرضه مكتوب صورت به كه
است نتوانسته سيما و صدا.هستند ضعفهايي داراي ميكنند ،
سوي به مخاطبان اين بر بنا كند ، راضي را خود مخاطبان
.ميآورند روي ديگر رسانههاي
ما كشور در روزنامهخوانها تعداد اگر:داشت اظهار وي
روزنامهها به امر اين دلايل از بخشي است ، يافته كاهش
توضيح وي.است خارج مطبوعات دست از ديگر بخشي و برميگردد
افراد برخي دارد ، وجود كه محدوديتهايي دليل به:داد
از و نميكنند پيدا انتشار امكان ولي دارند ، نشريه مجوز
و بودهاند انتشار حال در كه نشرياتي از برخي طرفي
توقيف دادگاه برگزاري بدون داشتهاند ، نيز خوانندههايي
.شدهاند
بهزيستي80درصد سازمان توانبخشي معاون
مدارس در تحصيل قابليت ذهني
كمتوان افراد
دارند را
ذهني كمتوان نفر ميليون يك تا هزار اجتماعي700 گروه
افراد اين تا 80درصد حدود 75 كه است شده مشاهده كشور در
.هستند مدارس در تحصيل و آموزشپذيري قابل
در كشور بهزيستي سازمان توانبخشي كمالي ، معاون دكتر
تخمينهاي:كرد تصريح ايسنا ، اجتماعي خبرنگار با گفتگو
جمعيت درصد تا 2 يك ابتلاي جهاني ، بيانگر بهداشت سازمان
در است ، ولي مختلف درجات در ذهني تواني كم به كشور هر
درصد تا 5/1 حدود 4/1 به متوسط طور به رقم اين ما كشور
.رسد مي
به شديد ، ذهني كمتواني مذكور ، دچار جمعيت گفت5درصد وي
و متوسط توان كم درصد ايزولهشده ، 20 و پناهگاهي شكل
ذهني كمتوان مابقي همچنين 75درصد و تربيتپذير
آموزشپذيري توان عمده ، بخش اين كه ميباشند آموزشپذير
جامعه افراد ديگر كنار در را اجتماعي زندگي در حضور و
.دارند
به مبتلايان:داد ادامه بهزيستي سازمان توانبخشي معاون
ذهني كمتوان افراد از بخشي كه سندرمدان ژنتيكي بيماري
در اگر و دارند جاي آموزشپذير گروه در عمدتا هستند ،
انجام و آموزش با شود داده تشخيص بيماري اين اوليه مراحل
داشت ، خواهد دنبال به مثبتي بسيار نتايج توانبخشي ، امور
مدارس در كودكان اين از تعدادي اخير سالهاي در چنانكه
.شدهاند تحصيل به مشغول عادي
هوشي ناتوان كودكان همايش
همايش عنوان تحت هوشي ناتواني با كودكان همايش سومين
ديروز صبح (دان سندرم) مغزي ضايعات با كروموزمي اختلالات
مسئولين و كارشناسان متخصصين ، از جمعي حضور با يكشنبه
.شد آغاز
با رابطه در مطالبي برپاست روز مدت 3 به كه همايش اين در
مراقبتهاي اصول هوشي ، تكامل دان ، سندرم در زندگي كيفيت
با مبتلا كودكان تعادل وضعيت مقايسه و كودكان در بهداشتي
همايش اين در.شد خواهد ارائه سالم كودكان
اين اجتماعي مسائل ژنتيك ، عناوين تحت تخصصي 4ميزگرد
برگزار دان سندرم بيماران توانبخشي و طبي مسائل بيماران ،
.ميگردد
|