كودكان "گفتن نه" با والدين برخورد
مواد مصرف خطر معرض در دانشآموزان تشخيص
"رويش" دانشآموزي تئاتر جشنواره پنجمين
ميشود
برگزار تهران در
اهواز فرودگاه در هواپيما پلكان سقوط
آفريد حادثه
گلستان استان در شديد كولاك و توفان
در جاري ميلادي سال در روزنامهنگار 9
شدهاند كشته كلمبيا
كودكان "گفتن نه" با والدين برخورد
نااميد ميباشد ، "نه" علاقهكودكتان مورد كلمه اگر
ميجويد را شما مشاركت گفتن ، نه با دارد فقط او.نشويد
يك شروع را نه كلمه كه دارد بستگي والدين به اين و
...آن پايان نه بياورند ، حساب به محاوره
در كه ميشود استفاده زباني جنوب قطب منطقهاينزديك در
بچهها.دارد وجود برف كلمه معناي به از 80كلمه بيش آن
معني هم نه ، كلمه ، براي اندازه ، همين به تقريبا هم
گاهي و است نه همان واقعا كلمه اين اوقات گاهي.دارند
.نيست معني اين به اوقات
و فيزيكي رشد با همزمان تقريبا ساله ، كودك 2 يك
زمان آن در او.ميگذارد نه ، سرزمين به قدم ادراكياش ،
دارد اواعتماد به جويي مباحثه از پرسش.دارد پرسشهايي
بالا و بدود ميتواند كه كسي.ميشود كامل و ميكند رشد
و علت يافتن توانايي به دارد كردن صحبت سطحي از او.برود
.ميرسد معلول
:ميگويد "ليبرمن آليسيا" كودك رشد متخصص و روانشناس
در آنها احساسات ميخواهند ، كه جايي به رفتن توانايي"
را توانايي اين آنها به و ميدهد تغيير را خودشان مورد
".كنند مشاهده جديد ، گونهاي به را خودشان كه ميدهد
نيست قادر پدر ميدوم ، سريع خيلي من":ميگويد كودك يك
مرا نميتواند مادر كه ميروم بالا آنقدر من !بگيرد مرا
خودم كنم ، تجربه را چيزها خودم ميتوانم من !ببيند
"!دهم شكل را اتفاقها
قدرت احساس اين طبيعي فرآيند ها"نه" تعداد شدن زياد
.است جديد
رمز كلمه ، اين":ميگويد "پروت كيل" ييل دانشگاه مددكار
".است شخصي كنترل عبور
كلمه ، اينكه جاي به والدين ميگويند مذكور روانشناس دو
كنند ، برداشت جويي مجادله و نافرماني عنوان به را نه ،
نه ، :كنند تعبير مشاركت براي كودك تقاضاي را آن بايد
شما مقابل طرف حاضر حال در من باشيد داشته خاطر به" يعني
كنترل ميافتد ، اتفاق برايم كه را آنچه ميتوانم.هستم
".باشم داشته دخالت آن در و كنم
. آن پايان نه است ، محاوره يك شروع نه ، ديگر ، عبارت به
بيمارستان در كودكان پرورشي مشاور "اوبرين ماورين"
شما كه ميگويم والدين به من":ميگويد چنين بوستون ،
يك كلمهنه ، از بعد فرزندتان كه بگيريد نظر در چنين
چيزي يك نه ، ":مثال عنوان به ".است كرده ادا كامل عبارت
نياز بيشتري زمان به من نه ، " ".بگويم شما به بايد كه هست
ميخواهم منهم نه ، " ".ميترسم من بگو ، بيشتر نه ، " ".دارم
"باشد؟ پايم جلوي انتخاب چند است چطور.بيايم حساب به
دسترس در زيادي كلمات هنوز كودكان كه است اين مشكل البته
درماني بخش رئيس "پورت رپا لئونارد" گفته اين.ندارند
نيز و باشند داشته كنترل ميخواهند آنها":است كودكان
كه است راهي كوچكترين نه ، .ميطلبند هم را ما مشاركت
طلبي مشاركت اگر حتي.دارند ما مشاركت تقاضاي براي آنها
آنها براي هنوز اين.ندارد اشكالي باشد ، منفي صورت به
در كودك و والدين بين محاوره اينكه دليل به ".است جالب
.ميشود مجزا ، ارزشگذاري موارد در دارد ، نقش هم اجتماع
حد از بيش را كودك يك:ميرويم پيش آكروبات يك مثل ما
مثل او نهايت در و ميكنيم كنترلش و ميآوريم بار حساس
مورد در ميدهد ، دست از را رقابت حس.ميشود بيمار يك
.ميشود نگر منفي حتي و ميكند پيدا بدي احساسات خودش
يا تعادل نقطه كه ميگويند وپروت ليبرمن كجاست؟ وسط حد
اشارات باشند قادر كه است والدين توانايي در وسط ، حد
ارائه راهنمايي وقتي چه كه بدانند.بخوانند را كودكان
كه ، است مهم وقتي چه و كنند دور نه ، از ، را كودك كه دهند
.بيايد حساب به نه ، همان ، نه ،
تا ميكند كمك آنها به چيزي چنين":ميگويد ليبرمن
معقولي حد به را عواطفشان و بشناسند را خود احساسات
وضعيتي در آنها نكنيم ، را كار اين ما اگر برسانند ،
به پس ".نيستند كنترلش به قادر كه ميشوند رها احساساتي
اينها شود توجه آنها به بايد كه اشاراتي هستيد؟ چه دنبال
:هستند
سخنها حاشيه
كاري چه مشغول ميآورد ، زبان به را نه كلمه وقتي كودك يك
رفتن وقت حالا بگوئيد ، شما اگر ميگذرد؟ چه اطرافش است؟
اين به احتمالا نه ، بگويد شما كودك و است بازي زمين به
ميدهد ، انجام دارد موقع آن در كه كاري به او كه است دليل
كه بپذيرد تا دارد نياز بيشتري زمان به و است راغبتر
.شود رفتن آماده و بكشد دست كار آن از بايد
حالا و ترسانده را او چيزي بازي زمين در قبل دفعه شايد
.شود تكرار دوباره مساله آن شايد كه است نگران
خلقي حالت
در هميشه ميشود ، منفيگرا يا عصباني شما كودك وقتي آيا
دوبار قبل شب آيا.است گرسنه شايد است؟ روز از خاصي زمان
مشغلهاي پر روز آيا.است خسته شايد است؟ پريده خواب از
كنترل از خارج احساس و شده تحريك حد از بيش شايد بوده؟
.ميكند بودن
نه ، وقتي ، ":ميگويد نوزادان ملي مركز رئيس "پروت"
در ماندن نيست ، مشخص چيز يك پاسخ در فقط و دارد عموميت
نياز كودك يك كه است چيزي معمولا موجود ، موقعيت همان
".دارد
كلام لحن
يا ميكند ادا زياد هيجان با را نه ، شما ، كودك آيا
جدي مادر":مثل باشد ، سوال يك شايد معمولي؟ همينطور
معمولا كه باشد ، هيجان با همراه اگر "نه؟ يا ميگويي
.باشد ترس از ناشي است ممكن هستند ، چنين ساله كودكان 2
"ليبرمن" ".ميترسم چون بدهم غذا سگ اين به نميخواهم من"
حساب به بايد حتما كه است اي نه همان ، اين":ميگويد
".بيايد
تن زبان
ميبينيد خشم چشمانش در آيا ميگويد؟ چه كودكتان چشمان
بايد شما كند ، قاطي را خودش ميخواهد او اگر شيطنت؟ يا
مجادله ارزش آيا و است مهم چقدر مساله اين كه ببينيد
بازي هم شما است ، بازيگوشي يا شيطنت اگر.نه يا دارد
..."رفته؟ كجا افتاده؟ اتفاقي چه بله ، آقاي براي".كنيد
احتمالي نمايشنامه
:است صورت اين به باهم ، موارد اين همه گرفتن شكل چگونگي
شما ساله كودك 2.است پوشيدن لباس و شدن حاضر وقت
كه كنيد تصور اگر.ميكند پرت را كفشهايش و !نه:ميگويد
"كني مجبور مرا نميتواني هيچوجه به نه ، ":ميگويد او
نشان را خود شجاعت دارد او اما.ميآيد پيش مشاجره يك
او بلكه نيست تهاجمي عمل يك كفشها كردن پرت شايد.ميدهد
را پايم كفشها اين":ميگويد شما به روش اين به دارد
را كارهايم خودم ميخواهم":ميگويد شايد ".ميكنند اذيت
پيشنهادات و بگيريد نظر در را احتمالات ".دهم انجام
.دهيد ارائه مختلف
پايش جلوي را كفشهايش از ديگر جفت يك مثال ، عنوان به
را صندلهايش يا "!ببينم بپوش خودت":بگوئيد و بگذاريد
"بپوشي؟ را اينها امروز دوستداري آيا":بگوييد و بدهيد
دوباره اگرشد خواهد خوشحال او باشد ، درست تعبيرتان اگر
.كنيد توجه بيشتر او تن زبان و لحن به بايد بگويد ، نه
كه ميكند امتحان دارد شايد است؟ ملايمتر نه ، اين ، آيا
را كار اين حالا همين واقعا آيا":هستيد جدي چقدر شما
اين وقت حالا درسته ، ":بگوئيد صورت آن در "دهم؟ انجام
كه ميفهماند او به شما لحن ".داره عجله مامان.است كار
.هستيد جدي
مختلف پيشنهادهاي ارائه
ليبرمن.است نه ، كردن ، زمينه ، رد اين در ديگر استراتژي
.بگذريد آن از نه ، برابر در كردن مقاومت بدون":ميگويد
كودكتان اينكه از.است نيافتاده اتفاقي اصلا انگار
را كار اين حد از بيش.كرد خواهيد تعجب ميشود همراهتان
".باشد كننده ناكام است ممكن حال هر به ندهيد ، انجام
كنيد منحرف را كودك ذهن
يك با.كنيد فعال را او تخيلات و تصورات كه است اين نقشه
به قدرت با بايد "چيست؟ از ، نه ، منظورت":بگوئيد موثر لحن
قصه "ليبرمن".شود دور منفي عبارات از تا كنيد كمك كودك
.دارد دوست را داستانبافي و گفتن
بگذاريد او جلوي انتخاب چند
پدر خودش كه "پروت".است سحرآميز واقعا كار اين تاثير
:كه ميدهد اخطار اما.دارد را اعتقاد اين است كودك يك
".دهيد ارائه عملي پيشنهادهاي فقط"
بدهيد بيشتري اطلاعات
كنيد عوض را او پوشك تا ميكنيد قطع را بچهاي بازي وقتي
كار اين از پس كه دهد تشخيص نتواند است ممكن او
.بگوئيد او به پس دهد ، ادامه بازياش به ميتواند
كنيد سازي عبارت دوباره
بازي زمين به تا بپوش لباس بيا "الكس" ميگوئيد وقتي
اگر شايد و بشنود را اول بخش فقط است ممكن او برويم ،
سازي عبارت دوباره پس كند ، موافقت بشنود را كامل جمله
بايد اول اما.برويم بازي زمين به ميتوانيم":كنيد
.رفت خواهد پيش بهتر امور همه اينگونه "بپوشي را كفشهايت
فرايدي مجله:منبع
صادقي عاطفه:ترجمه
مواد مصرف خطر معرض در دانشآموزان تشخيص
و هدفمندتر تلاشهاي به مواد مصرف خطر درمعرض جوانان
از استفاده بر علاوه دارند ، نياز پيشگيرانهوسيعتري
مدارسو شده ، مطرح مدل اين در كه فعاليتهايي و باورها
يافتهتري تمركز تلاشهاي متحمل بايد اجتماعي سرويسهاي
شوند دانشآموزان اين براي
مشكلدار دانشآموزان شامل حال هر به مدرسهاي ، جمعيت هر
مواد مصرف خطر معرض در نسبتا كه آنهايي يعني هست ، نيز
اخراجي ، دانشآموزان شامل.هستند آن به مربوط مشكلات و
مشكلاترفتاري ،(تحصيلي افت) پايين تحصيلي پيشرفت داراي
.بزهكاري و
مصرف براي را خطر معرض در جوانان كه عواملي از برخي
مدارس معلمان و مديران كنترل از خارج ميكند ، آماده مواد
عملكرد يا رفتار به توجه با معلمان اغلب البته و است
.ميشوند آگاه خطر عوامل از دانشآموزانشان تحصيلي
دروس از كه آنهايي يعني - خطر معرض در دانشآموزان
نمرات مشهود وبهطور) تحصيليدارند افت يا افتادهاند
ميرسد نظر به يا و شده اخراج مدرسه از ،(ميگيرند پايين
از بتوانند است ممكن -اجتماعياند ضد يا منزوي و تنها
مصرف از پيشگيري آموزش برنامههاي در موجود مثبت پيامهاي
فعاليتهايي و دروس از دانشآموزانشوند بهرهمند مواد
شخصي ارزشمندي احساس تا كند كمك آنها به كه ميبرند سود
و خود قبال در مسئوليتپذيريرا بسازد ، حس آنها در را
.كند مهيا آينده براي را اهدافي و دهد توسعه ديگران
مواد مصرف معرضخطر در را كودكان عوامليكه ميان از
:كرد اشاره زير موارد به ميتوان ميدهند قرار
;الكليسم خانوادگي سابقه -1
;اجتماعي ضد جنايييا رفتار و خانوادگي سابقه -2
;مديريتي خانوادهمشكلات ساختار -3
سالهاياوليه از كه بيشفعالي و ضداجتماعي رفتارهاي -4
;باشد شده آغاز زندگي
;والدين در آن به نسبت نگرشمثبت يا مواد مصرف -5
;شدن اخراج مانند تحصيلي شكست -6
;ضعيف تحصيلي پيشرفت -7
;نظارت عدم طولاني دورههاي -8
;تكاليفمدرسه و كار انجام انگيزهبراي نبود -9
;تجاوز و تخلف شامل اجتماعي ، ضد يا انزواجويانه رفتار -10
;رواني يا جنسي جسمي ، استفاده سوء -11
;رواني بهداشت مشكلات شامل بهداشتي ، يا سلامتي مشكلات -12
;نوجواني در بارداري -13
;خودكشي براي تلاش -14
;بيخانماني مانند مربوطه مشكلات و فقر -15
مصرف و جنايت و جرم از بالايي ميزان آن در كه محيطي -16
.دارد وجود مواد
و هدفمندتر تلاشهاي به مواد مصرف خطر درمعرض جوانان
از استفاده بر علاوه دارند ، نياز پيشگيرانهوسيعتري
مدارسو شده ، مطرح مدل اين در كه فعاليتهايي و باورها
يافتهتري تمركز تلاشهاي متحمل بايد اجتماعي سرويسهاي
:زير ويژه خدمات شامل شوند ، دانشآموزان اين براي
;مشاورهاي خدمات;مدرسه از پس و قبل كودك از مراقبت -
به توجه با كه برنامههايي ;جايگزين يادگيري برنامههاي
فراهم والدين براي را اطلاعاتي و حمايت آنها بومي زبان
خيريه مراكز يا اجتماعي سرويس با ارتباط داشتن;ميكند
;خانوادهها در پوشاك و غذا بر نظارت براي ونوعدوستانه
اقليت جوامع در بويژه جواني ، در اشتغال برنامههاي
.شهري
ارشدي كشاورزي فرناز دكتر
دانشگاهآزاداسلاميتهران گروهروانشناسي علمي عضوهيات
اينترنت:منبع
"رويش" دانشآموزي تئاتر جشنواره پنجمين
برگزارميشود تهران در
تئاتر جشنواره پنجمين: اسلامي جمهوري خبرگزاري -تهران
فرهنگي آرمانهاي اعتلاي هدف با "رويش" دانشآموزي
طبيعت درفرهنگسراي ماه دي هشتم تئاتر ، هنر درحوزه
.شود برگزارمي (اشراق)
شهرداري هنري فرهنگي سازمان جشنواره اين باني
.است تهران
درگفتگو دوشنبه روز طبيعت فرهنگسراي مدير
دانشآموزان ميان در نمايش هنر گسترش باخبرنگاران ،
وآموزشي فرهنگي سازمانهاي تعامل براي بستري ايجاد و
.كرد عنوان جشنواره اين اهداف ديگر از را
تئاتر جشنواره:كرد نشان خاطر "كمالينسب كاظم"
شد آغاز محدود منطقه چند در سال 76 از آموزي دانش
برخي و تهران سطح در فرهنگي رويداد اين امروز اما
برگزار دانشآموزان تمامي براي و همجوار شهرهاي
.ميشود
با سال 76 رويش دانشآموزي تئاتر جشنواره نخستين
:افزود ويشد برگزار منطقه 4 در نمايش گروه 19
آذرماه پنجم تا خودرا متون ميتوانند نمايشي گروههاي
.كنند ارسال جشنواره دبيرخانه به
گروههاي اسامي بازبيني هيات:كرد تاكيد كمالينسب
:افزود ويميكند اعلام ديماه تا 4 را برگزيده
ميشود برگزار جنبي و مسابقه دردوبخش امسال جشنواره
خواهند نمايشي ، حضور گروه تا 20 مسابقه 16 بخش در كه
.داشت
شامل جشنواره جنبي بخش:گفت طبيعت فرهنگسراي مدير
نمايشي گروه نخست 8 دربخش كه است مرحله دو
اجرا نمايشها تكرار ديگر بخش در و بخشي هويت باموضوع
اين:گفت نيز تئاتررويش جشنواره دبيرشود مي
فرهنگسراهاي در طبيعت برفرهنگسراي علاوه جشنواره
نيز "شفق و سرو بهمن ، خاوران ، انديشه ، ارسباران ، "
.ميشود برگزار
اهواز فرودگاه در هواپيما پلكان سقوط
آفريد حادثه
در هواپيما پلكان اهرمهاي بريدهشدن براثر:اجتماعي گروه
اهواز -تهران پرواز 419 مسافران از نفر اهواز 6 فرودگاه
.شدند مجروح
از پس:هما هواپيمايي اطلاعرساني مسئول گفته به
روز ساعت 40/17 در مسافران از نفر حدود 60 پيادهشدن
پله دو اتصال محل اهرمهاي از يكي آبان چهارشنبه 30
كه شد مسافران از نفر مصدومشدن 6 موجب و شكسته هواپيما
بقيه و مداوا سرپايي صورت به مصدومان از يكي بلافاصله
.شدند منتقل بيمارستان به درمان براي
به مصدومين:اسلامي جمهوري خبرگزاري گزارش به
اعزام اهواز نفت و (ره)خميني امام گلستان ، بيمارستانهاي
ناحيه از كه مصدومان از تن سه ساعتي گذشت از پس و شدند
.شدند اعزام تهران به معالجه جهت بودند ديده صدمه سر
وقوع محض به:"هما" هواپيمايي اطلاعرساني مسئول گفته به
معاونت زيرنظر كشوري هواپيمايي سازمان بررسي تيم حادثه ،
جزئيات تا اعزام محل به سازمان اين پرواز استاندارد
.دهند قرار بررسي مورد را حادثه
اين در را مسافران از تن دو پاي قطع همچنين مسئول اين
.كرد تكذيب بود شده نقل خبرگزاري توسط كه حادثه
گلستان استان در شديد كولاك و توفان
شديد كولاك و توفان وقوع اثر بر:همشهري خبرنگار - گرگان
محدوده در گلستان استان شيلات تاسيسات و امكانات به
مرز و قلعه ميان خاوياري ماهيان صيدگاه آشوراده ، سواحل
.است شده وارد سنگين و جدي خسارتهاي قلي مختوم آبي
عقيلينژاد مصطفي گرگان ، سيد در ما خبرنگار گزارش به
زمينه اين در گلستان شيلات بهرهبرداري و توليد معاون
دريايي شناورهاي پهلوگيري پل توفان اين وقوع اثر در:گفت
صيدگاه صيد ادوات و آلات تركمن ، انبار بندر اسكله در
تاسيسات نفس ، خواجه صيدگاه دو شماره صيادي چالاشت ، كومه
دامهاي گرگان ، خليج در نارس خاوياري ماهيان پرورش
صيادي تعاوني شركتهاي پره دستگاه هفت صيدگاهها ، خاوياري
در تورريز قايق فروند هفت همراه به استخواني ماهيان
و آشوراده در شيلات تاسيسات جنوبي بخش حفاظتي ديواره
بروز اثر در همچنيناست شده منهدم و تخريب تركمن صيدگاه
به.است شده ناپديد نيز صيادي قايق دستگاه يك توفان اين
تاسيسات به ريال ميليون اخير 670 توفان كارشناس اين گفته
.است كرده وارد خسارت گلستان استان در شيلات امكانات و
در جاري ميلادي سال در روزنامهنگار 9
شدهاند
كشته كلمبيا
تاكنون 9 جاري ميلادي سال آغاز از:اجتماعي گروه
به تهديد ديگر تن و 55 كشته كلمبيا در روزنامهنگار
.شدهاند مرگ
نيروهاي بوگوتا ، از فرانسه خبرگزاري گزارش به
تعداد شدن كشته علت گزارشي انتشار با كلمبيا مسلح
پراكندگي را روزنامهنگاران و خبرنگاران از زيادي
خاطرنشان و دانسته كلمبيا در نظامي درگيريهاي
تهيه براي كه نگاراني روزنامه اغلب كه كردهاند
وشبه دولتي نيروهاي ميان كه درگيريهايي گزارش
به ضددولتي گوناگون سازمانهاي به وابسته نظاميان
مخالف نيروهاي دام به ميروند ، درگيري محل مناطق
.ميافتند دولت
كه است آمده كلمبيا مسلح نيروهاي گزارش در
چپگرا ، سازمانهاي از كلمبيا انقلابي ارتش نيروهاي
به وابسته نظاميان شبه و كلمبيا ملي آزاديبخش ارتش
از راستي ، دست سازمانهاي مدافعاز نيروهاي اتحاد
ميآيند شمار به دولتي ضد گروههاي و سازمانها جمله
مطبوعات آزادي با سرسختانهاي دشمني و عناد كه
و روزنامهنگاران كشتار به سبب همين به و داشته
.ورزند مي مبادرت خبرنگاران
روزنامه از زيادي تعداد است آمده گزارش اين در
به را آنان دولتي ضد سازمانهاي كه كلمبيايي نگاران
.شدهاند كشورشان ترك به ناگزير كرده تهديد مرگ
|