سپرده موزهها به سنتي سازهاي ايتاليا در
شدند
نيست تئاتر و موسيقي از خبري
ساز در جان
تصحيح
سپرده موزهها به سنتي سازهاي ايتاليا در
شدند
آهنگساز و شاعر نوازنده ، پياسنتين ، پائولا با گفتوگو
ايتاليايي
ميلان شهر در سال 1349 در پياسنتين پائولا:گشايش
در را موسيقي آموزش مراحل نخستين و آمد دنيا به ايتاليا
سپس گرفت ، فرا پيانو نوازندگي در و وردي ژوزف مدرسه
"برند هيلت لويي" زيرنظر كنسرواتوار در را تحصيلاتش
نوازندگي و هارموني.گرفت را نوازندگي ديپلم و داد ادامه
در گذشته ماه وي.آموخت پروزيرسكي والتين نزد را
تكنوازي اجراي به شب دو مدت به و نياوران فرهنگسراي
شده انجام گفتوگويي وي با مناسبت همين به.پرداخت پيانو
.ميآيد پي در كه است
دوست احسان رضا:از گفتوگو
داريد؟ آشنايي هم ديگري ساز با پيانو جز به آيا *
اصولي آموختن به پيانو يادگيري با مقارن من ولي خير ، -
را اين فرصت حال به تا ولي.پرداختم نيز كلاسيك آواز
طور به اما.بروم ديگري ساز سراغ به كه نكردهام پيدا
تا و دارم اشتغال هم مجسمهسازي به موسيقي جز به من كلي
برپا مختلف شهرهاي در مجسمه بزرگ نمايشگاه چند حال به
.شدهام نيز جايزه چندين دريافت به موفق و كردهام
چيست؟ ايتاليا مردم اصيل ساز *
است نمانده باقي معنا آن به سنتي ساز ديگر ايتاليا در-
و شدهاند سپرده فراموشي دست به و مهجور سازها اكثر و
از منظورم البتهيافت موزهها در را آنها ميتوان فقط
شما ، كشور مثل و ايتالياست مردم سنتي سازهاي سازها ، بيشتر
مردم بين هنوز سنتي موسيقي و ساز كه نيست ايران
كلي طور به ايتاليا مردم سنتي وليساز.باشد پرطرفدار
.است سازدهني و آكاردئون بيشتر
فرهنگسراي در شب مدت 2 به كه پيانويي رسيتال مورد در *
از مردم استقبال.دهيد توضيح كمي كرديد ، اجرا نياوران
بود؟ چگونه شما كنسرت
پنجشنبه يعني شب مدت 2 به من گفتيد خودتان كه همانطور -
استقبال و نمودم پيانو رسيتال اجراي به اقدام جمعه و
به خاصي مشكل هم كنسرتم طول در و بود خوب كنسرتم از مردم
كنسرت برگزاري براي هم مسئولين طرف از و نيامد وجود
.شدم حمايت
اجرا را قطعاتي چه داشتيد كنسرت اين در كه اجرايي در *
نموديد؟
.دبوسي و شوپن موتسارت ، شومان ، هايدن ، از قطعاتي -
بفرماييد و دهيد توضيح كرديد اجرا كه قطعاتي مورد در *
فرم كه كرديد انتخاب را قطعات اين علت اين به آيا كه
است؟ داشته ديگري دليل يا دارند آزادي اجرايي
:مثل كردم اجرا من كه قطعات اين.است همينطور دقيقا بله
ولفگانگ اثر و دارد آزاد كاملا فرم يك كه فانتزي قطعه
در رمينور در و است (17911756)موتسارت آمادئوس
سنگين آرپژهاي داراي كه است اين آن مشخصه و شده خلق 1783
آن ، از پساست وآرامكننده احساس با و عميق ملودي و
فضاي پيش فضاي برعكس كه "آلگرتو" به فضا آن از قطعه
بوده اين قطعات اين انتخاب علت.ميشود وارد است بازتري
سبك و مكتب درگير را خودش نبايد نوازنده يك من نظر به كه
انتخاب علت و كند حركت فضا در آزاد طور به بايد و كند
.است بوده آزادشان فرم همان حقيقت در قطعات اين
كه است بتهون وان لودويك اثر مهتاب سونات من بعدي قطعه
نهاده قطعه براين آلماني منتقدين از يكي را مهتاب نام
كه است اثر اين آرام حركت همان يا موومان آن ، علت و است
بتهون قطعه اين دراست شده تشبيه آب برروي ماه تصوير به
كه اول موومان ملودي و است نهاده فراتر كلاسيك از را پا
ساخته آهنگساز عشق تاثير تحت شده ساخته تريوله همراهي به
.است شده
"آپاسيوناتا سونات" كردم اجرا بتهون از كه ديگري قطعه و
خود به را آهنگسازان و نويسندگان از بسياري توجه كه بود
قسمت در.است شده تصنيف سال 51804 در و است كرده جلب
و رهايي از حكايت مينور گام در ملوديك بخش سونات پاياني
قفس از روح "اترلين فون ارنست" گفته به و ميكند رستگاري
پولنز ، شوپن ، اثر والس قطعات همينطور و ميشود آزاد
.است آهنگساز همين از كه برسيوز و نكتورن
بيشتر كه (دبوسي 19181862 كلود) دبوسي اثر عربسك قطعه
غيرقابل نيز آن شناسي زيبا اثر ولي دارد ، آموزشي جنبه
.است انكار
است شده تصنيف متفاوت گام دو در كه شومان اثر عربسك قطعه
.هايدن ژوزف فرانتس اثر فامينور در وارياسيون و
در اجرا براي خودش گفته به شومان را عربسك قطعه البته
.است نموده تصنيف ويني بانوان حضور در سالن
مكتب و چيست؟ موسيقي در سبك و مكاتب مورد در نظرتان *
و هستيد مكتبي چه پيرو بگويم بهتر يا چيست؟ پيانو در شما
ميكنند محدود سبك و مكتب به را خود برخي كه اين مورد در
داريد؟ نظري چه
سبكي به را خود نبايد افراد كلا و نوازنده من نظر به -
.ميكند محدود بسيار را عمل عرصه زيرا كنند ، محدود خاص
پا مهتاب سونات قطعه در نيز بتهون دادم توضيح كه همانطور
مهم كل در من نظر به و است نهاده فراتر كلاسيك قوانين از
البته.شود زده خوب و صحيح طور به قطعه يك كه است اين
قطعات از برخي اجراي در كه است انكار قابل غير نكته اين
به ضروري نوازنده كار تسهيل براي مخصوص موقعيت و فرم آن
.ميرسد نظر
را قطعاتي بگويم بايد خودم سبك يا مكتب مورد در اما
اين بر دليلي اين و دارند آزاد فرمي كه كردهام انتخاب
.است من اعتقاد بگويم بهتر و ادعا
صحبت پاپ با خودتان آشنايي ميزان و پاپ موسيقي مورد در *
چگونه پاپ موسيقي به شما كشور در بفرماييد و كنيد
چيست؟ علتش ميدانند مطرود را آن برخي كه اين و مينگرند
به ولي كنم ، تحقيق نتوانستهام پاپ موسيقي مورد در من -
در و است سبك موسيقي پاپ موسيقي دنيا جاي همه در كلي طور
راك البته.دارند گرايش پاپ به بيشتر جوانها هم ايتاليا
جامع طور به ولي شده متحول كه است پاپ از نوعي هم متال و
و تفريح زنگ عنوان به بايد افراد تمامي براي پاپ موسيقي
كلاسيك موسيقي با بايد كار پيريزي و اساس و باشد تفنن
اينگونه در قوي ملودي و هارموني وجود نيز آن علت و باشد
.است آثار
و پاپ مثلا كه چيست؟ سبكها در تلفيق مورد در شما نظر *
باشد؟ آن مخلوق كلاسيك پاپ و دهند پيوند را كلاسيك
برخي.باشد شخصي چه آن خالق كه دارد اين به بستگي اين -
فرضا باشد ، قبول قابل ميتواند گاهي چيزها از
ناميده كلاسيك پاپ كه كردند پاپ را باخ آثار آمريكاييها
مردم كه است بهانههايي اينها همه من نظر به و است شده
آن در نوعي به كه كلاسيك با آن طريق از سپس و پاپ با
.كنند برقرار ارتباط ميشود نهفته
از كلي كوتاه تعريف يك خود تجربيات و شناخت به توجه با *
.كنيد بيان موسيقي
با انسان ارتباط وسيله عرفاني ، زبان يعني موسيقي -
ملوديك قالب در كه است انسان تصور و انسانهايديگر
.ميشود منتقل
دهيد؟ توضيح پيانو نواختن در تكنيك مورد در *
حالت مثلادارد را خود به مختص تكنيكهاي مكتبي هر -
تكنيك زمينه در من.دستها انگشتان تعداد يا دستان پنجه
تحصيل ژنو مدرسه در صوت انواع مورد در و پيانو نواختن
.كردهام
توضيحي چه كردهايد ابداع خودتان كه مكتبي مورد در *
داريد؟
كه جايي همان در درست يعني ژنو كنسرواتوار در قبلا من -
يكي با آن با همزمان و بودم مشغول تدريس به كردم تحصيل
.ميكرديم تحقيق آوازي و ساز مكاتب مورد در دوستانم از
ابداع Volcecrft.E.V.T.S نام به روشي سالها اين طي در من
ميگرفتند ايراد دانشگاه در مكتب اين به نسبت چون و كردم
روي خصوصي تدريس به و كردم رها را دانشگاه در تدريس
.كردم مدرن مدرسه يك تاسيس به اقدام و آوردم
دادهايد؟ انجام هم آهنگسازي كار حال به تا آيا *
دادهام ترتيب سل ويولن فلوت -پيانو تريوي يك من بله ، -
اجرا سالمندان خانه و مدرسهها بيمارستانها ، در كه
يكسري همينطور و است كمدي و موزيكال نمايش يك و ميشود
ژنو در آنها از برخي كه نوشتهام كودك موسيقي كارهاي
.داد اختصاص خود به را دوم جايزه و شد اجرا
بود؟ چگونه شما كنسرت از ايران مردم استقبال نحوه *
دستههاي با و كنند برقرار ارتباط خوب بسيار توانستند -
.كردند استقبال من از گل
مخاطب به نوازنده توسط ملودي انتقال در را احساسات نقش *
موفقيت عدم و پاپ موفقيت دليل آيا بگوييد و فرماييد بيان
موسيقي چون كه است نبوده اين مردم عامه ميان در كلاسيك
برخاسته و دارد خودش ميان در فيالنفسه را احساسات پاپ
در ولي.كلاسيك موسيقي تا بوده موفقتر است مردم دل از
ملودي و حس از تلفيقي كه است نوازنده وظيفه اين موسيقي
ناموفق بسا چه و كند منتقل شنونده به هارموني قالب در را
باشد؟ بوده
است موفقتر دليل همين به پاپ موسيقي.است همينطور بله -
بايد كلاسيك مورد در يعني شما سوال دوم قسمت در ولي
و است احساسي موسيقي پاپ اندازه به هم كلاسيك بگويم
از جداي و ميبينم احساسات معناي به را موسيقي اصولامن
.نيست آن
در بسيار گفتيد شما كه همانطور احساسات نقش مورد در ولي
ماشين يك مثل احساس بدون قطعه و است موثر قطعه انتقال
و زشتي و بدي و خوبي و نيست عواطف داراي كه است كوكي
.نميشناسد را زيبايي
خودنمايي ازملودي بيشتر هارموني گاهي قطعه يك در چرا *
اشتباه كار اين اصولا يا است قطعه اقتضاي اين و ميكند
است؟
را اين قصد خود آهنگسازي دركار آهنگساز يك است ممكن -
شنونده به ملودي از بيشتر را آرپژها كه باشد داشته
آرپژها بتهون مهتاب سونات قطعه در مثلا و بنماياند
اين و است آرام بسيار ملودي كه حالي در است سنگين بسيار
.دارد بستگي آهنگساز نظر به كاملا
نيست تئاتر و موسيقي از خبري
سال 1379 آماري سالنامه انتشار انگيزه به
نجوا -الف
اطلاعات بر مبتني تصميمگيريها امروز دردنياي:اول
روندي و توسعه و پيشرفت از نميتوان و است بهنگام و دقيق
و دقيق آمار كه آن بدون گفت ، سخن نهادي و سازمان در مثبت
و امكانات اطلاعات و آمار واقع در.داشت صحيحي
ميتواند آن بنياد بر كه است مدير يك موجود تواناييهاي
به رسيدن براي و تعيين را خود مدت ودراز كوتاه راهبردهاي
.كند برنامهريزي اهداف آن
مثبت اقدام يك در ايران آمار مركز گذشته ، ماه اواسط:دوم
فرهنگي و اقتصادي حوزههاي تمامي آماري اطلاعات موثر و
.داد نسبتاحجيمانتشار كتابي در را وهنري
مختلف ، ازمكانهاي ومفيدي مختلف اطلاعات كتاب اين در
در ما بضاعت كه ميدهد ونشان است آمده فرهنگي و اقتصادي
.است مقداري و اندازه چه در زمينهها اين
آورده ، فراهم را شگفتينگارنده موجب آنچه اما:سوم
واقع در.است تئاتر و موسيقي حوزه دو در آماري نبودهيچ
موسيقي درباره كلمهاي هيچ صفحهاي كتاب 800 اين در
زمينه اين در بخواهد كه خوانندهاي و است نيامده وتئاتر
.مييابد كمتر بجويد ، بيشتر چه هر آورد ، بهدست اطلاعاتي
سالنتئاتري يا موسيقي آموزشگاه و نهاد و مكان هيچگونه
.ندارد بروز و حضور كتاب اين در
وتئاتر موسيقي درباره آمارهايي نبود از كه اوليهاي پرسش
ايران آمار مركز مسئولان متوجه ميشود ، متبادر ذهن به
موسيقيوتئاتر متولي كه نهادهايي مسئولان البته و است
به براي آمار مركز مسئولان كه است بديهي.هستند كشور در
مركز چون نهادهايي به موسيقي امكنه آمار آوردن دست
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت نمايشي هنرهاي مركز و موسيقي
را همكاريهايلازمه نهاد دو اين اگر و كنند مراجعه
نتيجهجز در و نميشود آنها عايد چيزي ندهند ، انجام
موسيقي نام بدون صفحهاي كتابي 800 يا و سفيد صفحات
.بود نخواهد وتئاتر
معاونت در گذشته سال چند در كه تحركي به توجه با اما
كار بر نظارت مورد اسلاميدر ارشاد و فرهنگ وزارت هنري
اين متمركزدر مديريت و داشته وجود موسيقي آموزشگاههاي
دليل به موسيقيرا آموزشگاههاي بارها و بارها نهاد ،
طبيعي است ، ساخته مواجه تعطيلي و اخطار با مجوز نداشتن
مراكز از كاملي و دقيق اطلاعات نهادميبايست اين كه است
اين چرا اينكه اما.باشد داشته كشور در موسيقيموجود
شايد نميشود ، نهاده ايران آمار مركز اختيار در اطلاعات
و آمار به مجموعه اين مديران بياعتقادي به آن از بخشي
اطلاعات از تئاتري و موسيقايي جامعه آگاهي و اطلاعات
.بازگردد هنري فعاليتهاي از حوزه اين مراكز درباره دقيق
در و روزآمد اطلاعات اين سال 1380 آمار كتاب در كه اميد
.باشد دسترس
ساز در جان
نوازنده عالينژاد سيدخليل ناجوانمردانه قتل انگيزه به
تنبور نامآور ومحقق
فعاليت ايراني نواحي موسيقي تنبورو دركار كه آنهايي
محاسني با قامت ميانه جواني گذشته دهه دو در دارند ،
وتنبوري بسته سر بر را دستاري نافذكه چشماني و پرپشت
چند كه جوان اين.ميديدند صحنه بر را گرفته ، آغوش در
خليل جز نبود بود ، كسي بركشيده فرنگ ديار به رخت سالي
با را پنجهاش و ميگرفت دست بر تنبور وقتي كه عالينژاد
مينهاد ساز در را خويش جان گويي ميكرد ، آشنا آن سيمهاي
فغان به زيبايي و طراوت همه اين از را شنوندگان وگوش
.ميآورد
ازقتل هفته يك ميرسد ، چاپ به نوشته اين كه امروز
كار در عالينژاد.ميگذرد سوئد كشور در وي ناجوانمردانه
رساندن سامان به در عجيب پشتكاري و بود سختگير و جدي خود
اثر وي ، جديترين تاليف تنها كه نحوي به داشت مطالعاتش
منتشر سال 1376 در كه ميآيد شمار به تنبور ساز درباره
ساز مشتاقان از كوهي تا بود شده تلاششسبب و جديت.شد
در حضورش سال دو چنانكه آورند ، روي وي شاگردي به تنبور
سمت به را عرفاني ساز اين مشتاقان از خيلي نيز سوئد
.كرد هدايت خانهاش
بسيار كه بود كشور موسيقي خوب ذخاير جمله از عالينژاد
.بركشيد باقي ديار به رخت و آمده گرفتار تكدر تير به زود
تصحيح
بر علمي نگاه مقاله در و گذشته سهشنبه موسيقي صفحه در
ترنج قطعه سراينده نام (مهدوي رضا نوشته) موسيقايي پژوهش
.ميشود تصحيح وسيله بدين كه است حيدر آل بابك
|