خودرو توليد در مصرفكننده رضايت سهم
؟ كجاست
و قطعات سازندگان انجمن اجرايي دبير
مجموعههايخودروخودروسازانضعفهايخود
مينويسند قطعهسازان پاي به را
خودرو توليد در مصرفكننده رضايت سهم
؟ كجاست
كننده مصرف نگاه از خودرو صنعت
بپذيريم بايد باقيبمانيم خودرو صنعت در ميخواهيم اگر
دارند انتخاب حق مردم
صنعت توسعه براي صنايع وزارت سوي از شده تهيه پيشنويس
.داد قرار بررسي مورد ميتوان زاويه سه از را خودرو
و چيست كشور توسعه جامع سياستهاي كه است اين زاويه يك
چيست؟ آن در خودرو و صنعت جايگاه
قدرت مدافع كه است نيرويي برعهده پرسش اين به پاسخگويي
موارد اين از دفاع مسوول.است اقتصادي رشد و مردم خريد
.هستند ملت و دولت
وزارت كه است استراتژيهايي و سياستها ديد زاويه دومين
و صنايع وزير سوي از وزارتخانه اين ديدگاه.دارد صنايع
.ميشود مطرح او معاونان
.است خودرو بنگاههايتوليدكننده ديدگاه سوم زاويه
متفاوت سياست سه خودرو صنعت سياستگذاري در نيرو سه اين
در هم با مرتب ديدگاههايشان كه كردهاند اتخاذ را هم از
.نيست روشن آن دليل كه سياست اولين ضعف لحاظ به.است چالش
و تدوين را صنعتي استراتژيهاي ديگر نيروي دو معمولا
صنعت در سياستگذاري جريان اين بنابر.ميكنند تعيين
سازندگان برخي توسط و مصرفكنندگان حضور بدون خودرو
معتقدند كارشناسان ديگر سوي از.است هدايت حال در خودرو
حملونقل و خودرو صنعت توسعه الگوي كه نشده مشخص هنوز
.ياعمومي باشد شخصي خودرو توليد بايد ايران
سواريسازي كه ميكند ديكته ايران اجتماعي اقتضائات همه
زيادي وتعداد است پايين خريد قدرت چون شود محدود كشور در
ونقل حمل است بهتر پس.ميكنند زندگي فقر خط زير مردم از
توسعه عمومي ونقل حمل شود قرار اگر يابد ، توسعه عمومي
حركتمي قطار و مترو اتوبوس ، توليد سمت به قاعدتا يابد
.كنيم
پاسخ پرسشها اين به بايد ابتدا خودرو صنعت سياستگذاران
ابتدا خودرو صنعت توسعه سياستهاي آن ، مبناي بر و دهند
كار اين تاكنون اما كند رفع را حملونقل مشكلات بايد
را توليد الگوي خودرو توليدكنندگان خود و نشده انجام
.كردهاند طراحي
ايراني مصرفكننده كي تا.است مردم خريد قدرت ديگر ، نكته
.بخرد بالا قيمت با پايينرا كيفيت با خودروهاي بايد
پايهگذاري را سياستهايي صنايع وزارت كه جاست اين مشكل
خودرو صنعت توسعه سمت به ميخواهد چارچوب آن در و كرده
.كند حركت
به كنيم نگاه خودرو صنعت به مصرفكننده زاويه از اگر حال
ايران كه گفته كسي چه اصلا كه ميرسيم پرسش اين
باشد؟ خودروساز كشور يك ميتواند
وزارت پيشنهادي پيشنويس متن مقدمه به پاسخگويي ، براي
اين در.ميكنيم اشاره خودرو صنعت توسعه براي صنايع
مولفههاي از يكي عنوان به صنعتي توسعه>:است آمده مقدمه
رقابتي دنياي در.ميشود محسوب كشورها توسعه و رشد اساسي
پيشرفت زيرا است استراتژيك جايگاهي صنايع جايگاه امروز
ميتواند واشتغالزايي توليد افزايش بر علاوه صنايع
ساير در بهرهوري افزايش و خدمات ارائه در تسهيل باعث
صنايع صنعت عنوان به خودرو صنعت ميان اين در.شود بخشها
خودروسازي و دارد كليدي و اساسي نقش صنايع لوكوموتيو يا
.<است كشورها شدن صنعتي نشانههاي از يكي
هستند تايوان و سوئيس مانند كشورها از بسياري كه حالي در
.ميشوند محسوب صنعتي حال عين در ولي نيستند خودروساز كه
نساجي ، صنعت نيست مشخص مختلف صنايع در ما مزيتهاي هنوز
در ما مزيت كه هستند مدعي كدام هر صنايع ساير و پتروشيمي
چرخه در ايران كه كنيم مشخص بايد ما اول.است صنايع اين
.دارد توسعه براي الگويي چه جهاني
شده برخورد ضعيف بسيار مساله اين با ما كشور در متاسفانه
ما خودروسازان از برخي كه است آن نقص اين نتيجه و است
خود كه هستند نامهاي آيين تدوين حال در خود بقاي براي
صنعت كليت آييننامه اين نيست معلوم ولي كنند حفظ را
نه؟ يا كند حفظ را كشور
جهاني جامعه در ميخواهيم كنيم روشن بايد نخست بنابراين
به توجه با ميخواهيم اگر نه؟ يا باشيم داشته سهم
را مزيتها بايد كنيم حركت شدن جهاني به مربوط معادلات
.كنيم پيدا
سرمايهگذاري همه اين تكليف كه است اين بعدي نكته اما
وقتي زود يا دير ميشود؟ چه خودرو صنعت در شده انجام
بپيونديمصنعت جهاني تجارت سازمان به ما باشد قرار
.ديد خواهد آسيب خودرو
بپذيريم بايد بمانيم باقي خودرو صنعت در بخواهيم ما اگر
و شود انجام هم خودرو واردات دارند ، انتخاب حق مردم
.دهند ادامه خود توليد به هم داخلي خودروسازهاي
تصميمگيري مصرفكننده ضد است سال متاسفانه20 اما
كه بدهند نشان قابليتهايي بايد ما صنايع.كردهايم
.شد قائل مزايايي آنها براي بتوان آن براساس
.كند فكر اقتصاديتر تا شود وارد فشار خودرو صنعت به بايد
صنعتخودرو توسعه آييننامه پيشنويس تدوينكنندگان هدف
خودروساز آينده در بتواند ايران آن براساس كه اينبوده
بازار فعلي شرايط در ايران خودرو صنعت آيا ولي شود ،
باشد؟ داشته آن از سهمي ميتواند جهاني
فعلي محصولات توليد در نتوانستهاند هنوز ما خودروسازهاي
اين ادعا البتهبخشند ارتقا داخل ساخت با را خود كيفيت
رشدكمي توليد اگرچه دادهايم رشد را توليد ما كه است
.است نبوده كار در كيفي رشد ولي است داشته
كيفيت با محصول توليد قدرت ما كه است آن وضع اين معناي
به بايد پس نداريم را قطعه براي اقتصادي قيمت با همراه
به نبايد توجه اين ولي برويم قطعهسازي از حمايت سمت
.شود تمام صنعتي تبعيض ايجاد قيمت
كشورند اين شهروند دو كارگرنساجي و خودروسازي يك كارگر
.است پنج به يك درآمدهايشان نسبت ولي
پرسش واردات آزادسازي لزوم مورد در بحث هنگام به هميشه
انجام سرمايهگذاري همه اين تكليف پس كه است اين نهايي
اگر كه داشت توجه بايد ولي !ميشود چه خودرو صنعت در شده
هم اين از وضع رود پيش دولت به متكي صنعت اين كماكان
.ميشود بدتر
و كنند رشد رقابتي بازار در شركتها اين داد اجازه بايد
منابع رقابتي بازار يك در بتوانند بايد نيز شركتها اين
لزوم بنابراين.بگيرند اختيار در را ارزانقيمت مالي
.ميشود احساس نيز اقتصادي بخشهاي ديگر در آزادسازي
و قطعات سازندگان انجمن اجرايي دبير
خود ضعفهاي خودروسازان
خودرو مجموعههاي
مينويسند قطعهسازان پاي به را
و كلي افزايش توان (CKD)خودرو منفصله قطعات توليدكنندگان
درصد از 47 حاضر حال در چون دارند را خود توليدات كيفي
.نميشود استفادهاي ظرفيتهايشان
و قطعات سازندگان انجمن اجرايي دبير -منش نجفي محمدرضا
ضمن ميكرد گفتوگو ما خبرنگار با كه -خودرو مجموعههاي
خودروسازان كه است شده مد امروز:افزود مطلب اين بيان
تمام توليداتشان ، در خود ضعفهاي از فرار براي
يا اينان.بنويسند قطعهسازان پاي به را نارساييها
يا و ببينند را خود ايرادهاي و مشكلات كه نميخواهند
توليد براي ميتواند امر اين كه ندارند را آن ديدن توان
.باشد مضر بسيار خودرو
قطعهسازان كه ميكنم اعلام جا همين از من:كرد اضافه وي
توان -كيفي و كمي لحاظ از -خود توليدات افزايش براي
سالانه توليدات راحتي به ميتوانند و دارند كافي
در كه خودرويي ميزان هر براي و دهند پوشش را (CBU)خودرو
حال در چون كنند ، توليد را لازم قطعات ميشود توليد سال
با زودي به و است خالي ظرفيتهايشان از درصد حاضر 47
امكان گرفت خواهد صورت صنعت متوليان با كه مذاكراتي
.شد خواهد فراهم بيكار ظرفيت اين بهكارگيري
خودروسازي دستاندركاران از برخي ادعاي صنعتي مدير اين
داخلي خودروهاي كارآيي فقدان درصد كه 80 اين بر مبني
ادامه و خواند بيهوده را است قطعهسازان عملكرد به مربوط
براي مناسب كيفيت فقدان به اگر علمي قانون يك طبق:داد
به مربوط آن درصد بدهيم ، 70 نمره 100 توليدي محصول يك
.تحويلدهندهاست به مربوط نيز آن درصد و 30 كالا گيرنده
عدم از اما ميگيرد تحويل كيفيت با قطعه خودروساز ،
!ميگويد سخن آن كيفيت
كالاي در مناسب كيفيت نبود علت:داشت اظهار منش نجفي
در خودرو قيمت ميان فاحش اختلاف خودروسازها ، توليدي
.است خودرو توليدي كارخانه داخل در شده تمام قيمت و بازار
خودروسازها به هرگز نيز خودرو خريداران ديگر سويي از
را خود اقتصاديتر ، و بهتر توليد براي كه ندادند اجازه
شتابي و خريدشان نحوه بلكه كنند مجهز علمي انديشه يك به
هميشه دادند نشان خود از كالاها اين دريافت براي كه
.خودرو توليد نامطلوب روند تكرار براي است بوده عاملي
جديد پيشنويس به اشاره با خودرو مسائل كارشناس اين
خودرو صنعت توسعه جهت در معادن و صنايع وزارت سياستهاي
براي ميتواند شود انجام درست سياستها اين اگر:گفت
دراين كه مشكلاتي حاضر حال در.باشد مفيد خودرو صنعت
شده شناخته خودرو دستاندركاران همه براي دارد وجود صنعت
تا دارد مستمر و جدي اقدام يك به نياز آن رفع و است
در سرعت به كارشناسانه و علمي نظرات بر تكيه با بتوانيم
.برداريم گام نارساييها اين رفع جهت
كه اين نخست دارد ، خاصيت چند طرح اين:داد ادامه وي
نظر در با عبارتي ، به.است كرده مشخص را واردات تكليف
و خودرو ورود نحوه كه است كرده سعي بالا تعرفههاي گرفتن
يك طبق كالاها اين واردات تا ;كند تعديل را منفصله قطعات
.گيرد انجام جديد گمركي روابط و اصول
شاخصهاي بهبود در گمركي مالياتهاي نقش درباره نجفيمنش
بالايي گمركي مالياتهاي طرح اين در كه حال:گفت اقتصادي
بايد است ، شده طراحي خودرو نياز مورد محصولات ورود براي
اين كه زماني تا شود انديشه نيز آن معقول مصرف براي
نقدينگي حجم بر فقط ميشود ، كشور وارد گمركي مالياتهاي
اقتصادي توسعه صرف بلكه نشود افزوده بيكار و سرگردان
.شود كشور
خودرو ، مجموعههاي و قطعات سازندگان انجمن اجرايي دبير
و ندانست خارجي سرمايهگذاران براي سدي را طرح اين اجراي
سرمايهگذاران طرح اين اجراي صورت در:گفت باره اين در
سعي بلكه كرد نخواهند كالا واردات به اقدام ديگر خارجي
منتقل ايران داخل به را خودرو توليد روند كرد خواهند
ايران وارد خارجي سرمايهگذار يك عبارتي ، به.كنند
استفاده نيز موجود ظرفيتهاي و استعدادها از و ميشود
منفصله قطعات توليد به اقدام جا همين در و كرد خواهد
.ميكند (CKD)
براي ايران در آن مونتاژ و قطعه توليد:كرد اضافه وي
مراتب به چون است صرفهتر به مقرون خارجي سرمايهگذاران
تا داشت خواهد خارجي سرمايهگذار براي كمتري هزينههاي
براي نياز مورد قطعات و خودرو گمرك ، طريق از كه اين
نفع به امر اين ديگر سوي ازكند وارد را خودرو توليد
به منجر و ميدهد افزايش را اشتغال چون است ايران اقتصاد
.ميشود اقتصادي توسعه
ايراني توليدكننده طرح اين:كرد خاطرنشان صنعتي مدير اين
مورد قطعات از درصد حداقل 10 كه ميكشاند سمتي به را
نتيجه در كه كند توليد داخل در مطلوب كيفيت با را نيازش
.مييابد كاهش قبولي قابل حد تا او توليدات شده تمام قيمت
به:گفت سياست اين اجراي مزيت مهمترين مورد در نجفيمنش
سال در دستگاه هزار مرز 500 به خودرو توليد كه اين محض
يعني.كند اشباع را بازار ميتواند طرح اين اجراي برسد
با ميتواند كه ميآيد وجود به خريدار براي انتخاب حق يك
شرايط اين در.كند خودرو خريد به اقدام آن بر تكيه
آن اساس بر و ميسنجند را خود مالي توان خودرو متقاضيان
.ميكنند خريداري را خود نظر مورد خودرو راحتي به
در فعال اقتصادي قشرهاي تمام براي طرح اين:كرد تصريح وي
ضوابط طبق كه ميشود پيشبيني و است مناسب خودرو صنعت
خارجي سرمايهگذاران كه خودروهايي تعداد اقتصادي و علمي
بازار چون ;باشد داشته چشمگيري روند كنند توليد ايران در
با توليدي از شدن برخوردار براي آنان كه ميكند حكم
.كشانند ايران داخل به را توليد سطح ارزان ، و كيفيت
درواقع خارجي سرمايهگذاران ورود:كرد خاطرنشان منش نجفي
توليدكنندگان براي ميتواند كه است نوين تكنولوژي ورود
خارجي توليدكننده ديگر سوي از.باشد مفيد بسيار ايراني
كرد خواهد استفاده ايران در شده توليد منفصله قطعات از
داخلي توليدات كيفيت افزايش به منجر تعاملي رابطه اين كه
.ميشود
در خودرو مجموعههاي و قطعات سازندگان انجمن اجرايي دبير
طرح آييننامه كنار در آييننامه اين:كرد تاكيد پايان
براي را مناسبي راهحلهاي شود عملي اگر صنايع نوسازي
و است كرده پيشنهاد خودرو صنعت معضلات از رفت برون
را توليدكنندگان نيازهاي و خواستهها از بسياري ميتواند
.سازد برطرف
|