مسجد و مدرسه پيوند بازسازي در تاملي
قرآني مشهور خطاط "چلبي حسن" استاد
هنر اعتلاي موجب پرسشگري و انتقاد:تركيه
ميشود قرآن خطاطي
مسجد و مدرسه پيوند بازسازي در تاملي
"كنيم برقرار را مدرسه و مسجد پيوند چگونه" جاي به بايد*
از و بود موجود كه پيوندي اين چگونه ميگفتيم بود بهتر
كنيم رابازسازي آن شد گسسته هم
آيا ببينيم بايد ميكنيم تعقيب را چيز دو پيوند وقتي
و بويي چنانچه و نه؟ يا دارد وجود چيز دو آن بين موانستي
ولي.است كوبيدن هاون در آب نباشد ميان در پيوند از رنگي
دانش براي ويژهاي احترام اسلام مقدس مكتب كه آنجا از
و ميداند واجب را آن فراگيري و است قائل اندوزي وعلم
به ميتوان بيشتر نيست قائل آن براي مدت و مكان و زمان
:"فريضه طلبالعلم":ميفرمايد جايي در.برد پي آن عظمت
را دانش:"اطلبوالعلمولوبالصين".است واجب دانش فراگيري
اطلبوالعلم":ميفرمايد و باشد چين در اگر حتي فراگيريد
.فراگيريد گور تا گهواره از را دانش "اللحد الي منالمهد
جايي دانش فراگيري در هستند مهم عنصر دو كه مكان و زمان
را مكاني و زماني هر دانش و علم فراگيري بلكه ندارد
بتواند تا گذاشته آن از فراتر را پا اسلام لذا ميطلبد ،
آن و داشت دانشي اسيري اگر.برهاند خود جامعه از را جهل
و ميفرمود عنايت حضرت ميداد ياد مسلمانان ديگر به را
دانشش شده آزاد را او ميتوان اصل در.ميكرد آزاد را او
وجود مدرسه و مكتبخانه كه اسلام ظهور هنگام در.دانست
تعلم و تعليم و تدريس محل مقدس مكانهاي اين مساجد نداشت ،
در (ع)باقر امام و (ع)صادق امام حضرت تدريس محل و بود
وارد (ص)رسولاكرم حضرت روزي حتي.بود (ص)مسجدالنبي
ديگر گروهي و مستحبي عبادت مشغول گروهي ديدند شدند مسجد
ودر داده ترجيح را دوم گروه حضرت هستند علم تحصيل مشغول
چه سفارش و تاكيد همه اين با اما.ميكنند پيدا حضور آن
روز هر تباعد اين و شد پيدا فاصله مدرسه و مسجد بين شدكه
چگونه شدو پيدا كجا از مشكل اين.مييابد هم گسترش
تفاهم به را تخاصم اين و برد بين از را آن ميتوان
مردم جهل در را نانشان كساني كه زماني از.كرد تبديل
حكومت مردم بر بخواهند اگر كردند خودفكر با و ديدند
آنها جهل در بايد نياورند ابرو به خم هم وآنها كنند
و دانستند ضاله و حرام را علوم از بعضي كمكم كوشيد ،
علوم ساير و گذاشتند فراتر خود گليم از را پا هم عدهاي
علوم هم مقابل گروه كه شد سبب همين و دانستند حرام را
دقت اگر كه بداند مردم ناداني و جهل مايه نيز را ديني
آنكه با.است طرفين كامگي خود و تعصب روي از دو هر شود
آنكه با ديني علوم و آمده مطلق طور به دانش فراگيري
گفت بتوان كه نيست قيد اين به مقيد ولي دارد ارجحيت
را علوم ديگر و داشته دانش فلان به خاصي عنايت فقط اسلام
.است كرده طرد
امام مدرسه ، معلم تا كردند ترويج را سياستي متاسفانه
در را فكر اين و بداند دگم و بيسواد را روحاني و جماعت
آموزگار و معلم هم روحاني و كند القاء خود دانشآموزان
اين متاسفانه.بدهد را ارتدادش حكم و بداند رابيدين
.ميكنند ايجاد بدبيني يكديگر به نسبت همچنان گروه دو
:كرد توجه زير امور به بايد مساله اين بازسازي براي
بلند افكار -1
خود دور به كه را تاري بايد مدرسه و مسجد پيوند براي
خود براي و بنگريم را فراتر و كنيم پاره تنيدهايم
اصل به بلكه نكشيم ، خط خود دور و نكنيم ايجاد محدوديت
بين اختلافات رفع و همدلي و وحدت براي كه كنيم فكر اسلام
تكرار هم تاريخ در و بود جهلشان از كه خزرج و اوس قبائل
اختلافات كه گرفت نتيجه ميتوان اينجا تا.آمد ميشود ،
كه است استعماري فكر يك دانشگاهي و مذهبي اماكن بين
بايد چه فكر اين با مبارزه براي.بود هم موفق متاسفانه
.كرد
كرد كار آنها روي و داد قرار نظر مد ميتوان را امر چند
چگونه" جاي به بايد.شود برچيده پوچ فكر اين مرور به تا
ميگفتيم بود بهتر "كنيم برقرار را مدرسه و مسجد پيوند
را آن شد گسسته هم از و بود موجود كه پيوندي اين چگونه
.كنيم بازسازي
شناخت -2
بالفعل و مابالقوه مساجد كه ببينيم بايد مرحله اين در
براي صحيح برنامهريزي اگر.هستند امكاناتي چه داراي
;ميگيرد صورت بازسازي اين خود به خود باشيم داشته مساجد
و عقايد داراي افرادي با و عمومي مكان يك مسجد چون
روح پرورش محل نيز و است مختلف مليتهاي و متفاوت افكاري
به كه دارد ومدبر مدير افرادي به احتياج لذا است ، جسم و
.باشد داشته كامل احاطه امور تمام
لايق مدير -3
و كنند اقامه نماز فقط اينكه جاي به مساجد جماعت امامان
نيز روانشناسي علوم از است بهتر شود ، تكليفي رفع
نمازگزار افراد تكتك با بتوانند تا باشند برخوردار
مورد اين در شيرازي ميرزاي مرحوم.كنند برقرار ارتباط
علم آن جزء يك كه است جزء صد به نيازمند رياست:ميفرمايد
.است مديريت آن جزء نودوهشت و عدالت ديگرش جزء و
ونداشتن كمتوجهي مساجد در استقبالي كم و اختلاف علل
براي جماعت امام وقتي.است مساجد در صحيح مديريت شرايط
و عقائد به و باشد قائل خاصي احترام نمازگزاران تكتك
.كند جذب را آنها ميتواند بگذارد ، احترام آنها مليت
فرهنگيان جذب -4
مدرسه در كرد ، جذب مسجدي در را فرهنگي عدهاي بتوان وقتي
تبليغات از و آمد خواهد عمل به ترويج مسجد و روحاني از
در فرهنگيان جذب متاسفانه ولي.ميشود جلوگيري نيز سوء
اعم فرهنگي قشر جذب راههاي از يكي.است كم بسيار مساجد
ملاقات و آموزشگاهها در حضور ودبيران ازدانشآموز
مذهبي امور در اشكال رفع كه هنگامي خصوصا باآنهاست ،
.گيرد انجام كننده قانع صورتي به آنها
فرهنگي كارهاي -5
امام كه است اين مسجد و مدرسه پيوند راههاي از ديگر يكي
كارهاي بتواند باشدتا داشته بودجهاي به دسترسي جماعت
.دهد انجام نيز مكتوبي فرهنگي
بسيار مدرسه واولياء مسجد روحاني بين تنگاتنگ ارتباطي
از تاسي با دانشآموزان است ، چون امر اين در موثر
نمازگزاران و جامعه افراد مييابند ، پرورش خود اساتيد
خاصي احترام و كردهاند باز جماعت امام روي خاصي حساب
حريم اين بايد نيز روحاني.قائلند او شخصيت و لباس براي
شدن وارد از و نشود داخل اختلافي امور در و بدارد پاس را
.بپرهيزد كارها از بعضي به
پيوند ميتوانيم شناختيم ، را گسيختگي هم از علل وقتي
به.نمائيم نااميد خود كار در را دشمن و كنيم رابازسازي
وتقواي علوم از ما روحانيون و فرهنگيان كه روزي اميد
.درآميزند صدر سعه با را آن و باشند داشته بهره بيشتري
همايون سعيد
(عج)الزمان صاحب حضرت مسجد جماعت امام
قرآني مشهور خطاط "چلبي حسن" استاد
هنر اعتلاي موجب پرسشگري
و انتقاد:تركيه
ميشود قرآن خطاطي
جهان و تركيه خطاطان مشهورترين از يكي "چلبي حسن" استاد
و اسلامي خطاطان وظيفه و خط" عنوان با ميزگردي در اسلام
مسلمان هنرمندان و استادان خوشبختانه:گفت "اسلام جهان
كنند كسب قرآني خطاطي هنر در مناسبي جايگاه توانستهاند
.بيفزايند اسلامي هنر غناي بر بابت اين از و
ميگفت ، سخن ايراني خطاطان و علاقهمندان جمع در كه وي
اظهار قرآني و اسلامي خطاطي تاريخ و سابقه به اشاره ضمن
به توجه بدون خط نوع از 2500 بيش امروز جهان در:داشت
شده باعث كه آنچه و است شده شناسايي افراد مليت و نژاد
صحيح الگوگيري و تقليد شود ، حفظ اسلام ، جهان در خطاطي تا
.است هنر اين استادان از
راهكارهاي جمله از را مستمر تلاش و صحيح تقليد "چلبي"
هنرمندي اگر:افزود و دانست قرآني خطاطي هنر احياي
بماند ، باقي جاودان اثرش و بنويسد قرآني خط به ميخواهد
جهان مشهور استادان دقيق آموزشهاي و تعليم تحت بايد
و تركيه در خطاطي هنر سرآمد كه "حامد" مرحوم استاد همچون
وقت ، سال يكصد حدودا كه استاداني گيرند ، قرار بوده جهان
.كردند تمرين و آموزش صرف
مقوله و خط:كرد تصريح همچنين قرآني خوشنويسي استاد اين
سازي ، استاندارد نيازمند كه است مباحثي جمله از خط حسن
امروز.است هنر اين استادان با فراوان تعامل و الگوگيري
زحمات و تلاشها همه عليرغم متاسفانه كه ميبينم خطهايي
خط حسن و خط نام آنها بر نميتوان آنها ، پديدآورندگان
.گذاشت
كه همانطور خطاطي دقيق آموزش براي:افزود چلبي استاد
خلق و انتقال براي و است لازم وقت سال يكصد شد اشاره
.داريم نياز زمان ديگر يكصدسال به نيز توجه قابل آثار
فعاليتهاي برشمردن و قرآني خط زيبايي به اشاره با وي
كشورهاي در هنر اين به علاقهمندان و شاگردان فراوان
يك چشمگير ، آثاري ارايه و قرآني خطاطي براي:گفت اسلامي ،
معروف و مشهور استادان با متمادي سالهاي بايد شاگرد
تكنيكهاي و منش و رفتار خوي ، و خلق با كند ، زندگي
گذراندن در موفقيت صورت در تا شود آشنا آنها حرفهاي
تكنيكها ، و فنون تمام كسب و حرفهاي و مقدماتي دورههاي
.درآيد قرآن خطاطي هنر خدمتگزاران جرگه در
خود ، سخنان از ديگري بخش در همچنين قرآن خطاطي استاد اين
هنر اين عاشقان و اصليعلاقهمندان شغل را قرآني خطاطي
سرگرمي هدف با و سرتفنن از كه افرادي:افزود و دانست
.نيستند خطاط ميكنند ، خطاطي
موفقيتهاي هنر اين در نميتوانند علاقهمندان اين
وقف بايد را زندگي تمام قرآني خطاط يككنند كسب چشمگيري
از 15 پس تا كند ، كار شبانهروز تمام دستكم و كرده هنرش
حسن و خط موفق شاگرد يك عنوان به شبانهروزي فعاليت سال
.شود معرفي خط
تمرين و الگوگيري آموزش ، بين كه كرد تاكيد نكته براين وي
چرا.شود ايجاد فاصلهاي هيچگاه نبايد خطاطي هنر شاگردان
.شد خواهد اثر كيفيت كاهش موجب زماني وقفه كه
استاد ايراني ، خطاط هنرمند معرفي به همچنين چلبي استاد
اين در شركتكنندگان به خطاب و پرداخت "عماد" مرحوم
استاد ايران ، قرآني خط هنرمندان ميان در:گفت ميزگرد
و است بوده استاد مبرزترين و پركارترين معروفترين ، عماد
كه چرا داشت ، نخواهد وجود ديگر او مثل استادي يقينا
محترم ، استاد آن اندوختههاي و تكنيكها و سبككاري
از يكي تا ميكشد طول سالها و است بوده او خود مخصوص
.بدرخشد او همچون اسلامي ، هنر اين شاگردان
:گفت خود سخنان از ديگري دربخش همچنين چلبي استاد
حمايت انتظار قرآني ، خطاطي هنر دستاندركاران و استادان
كارهايشان كه هستند اين نيازمند آنان.دارند جدي توجه و
ضعيف آثار و تشويق خوب آثار بايد.شوند نقادي و ارزيابي
مشكلات و ضعف نقاط تا گيرند قرار تحليل و بررسي مورد
.شوند برطرف و شناسايي آنها حرفهاي
وظيفه يك قرآني ، و اسلامي خطاط هنر در انتظار:افزود وي
سازنده باشد بغض و حب از بدور و اصولي نقد اين اگر و است
اين تكامل و پيشرفت اعتلاي و خطاطي هنر ارتقاء موجب و
.شد خواهد هنر
:جعفري يعقوب حجتالاسلام
نرنجند كه كنيد صحبت طوري خود مخالفان با
با ميكند سفارش مومنان و پيامبر به قرآن در خداوند
ناراحت و نرنجند آنان كه كنند صحبت طوري خود مخالفان
.نشوند
تفسير جلسه در كه جعفري يعقوب المسلمين و حجتالاسلام
ميگفت سخن كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه نهمين موضوعي
كساني با مقابله براي خداوند":افزود مطلب اين بيان با
بودند او مخالفان جزو و نداشتند همسويي پيغبمر با كه
جدال روش نيكو ، موعظه و حكيمانه سخنان روشهاي بر علاوه
طرف با يعني احسن به جدال.ميكند راپيشنهاد احسن به
و شود منقطع او كلام كه كنيد صحبت شكلي به خود مقابل
نيكوترين با بايد جدال اين.باشد نداشته گفتن براي حرفي
به نبايد مثال براي.شود انجام ممكن شكل زيباترين و
نظر از كار اين چون كنيد توهين خود مقابل طرف مقدسات
آنها ميشود باعث و ميگذارد اثر مقابل فرد روي بر رواني
".نپذيرند نيز را شما حق حرفهاي حتي
كه قرآني آيات به اشاره با جعفري والمسلمين حجتالاسلام
به خداوند":گفت است كافران با مومنان مقابله مورد در
آگاهتر خودش خداوند ;نكنيد قضاوت شما ميگويد مومنان
همان مطلب اين كه است مومن كسي چه و گمراه كسي چه كه است
".است اسلامي تسامح مسئله
كه همانطور":كرد تصريح جعفري والمسلمين حجتالاسلام
به نمرود ميشود ، ديده نمرود و (ع)ابراهيم حضرت درمجادله
موضع از (ع)ابراهيم حضرت با است حكومت راس در اينكه دليل
دارند حكومتي و سلطنت كه كساني ميكند برخورد قدرت
اين اما ميدانند باطل را ديگران و حق را خودشان همواره
".ميدهد تشخيص باطل از را حق كه است خداوند
|