معلمان تربيتي نقش و پرورش و آموزش
تهران در فلسطيني مجروحان از ارشاد وزير
كرد عيادت
و كودك قرآني جشنواره پنجمين برگزيدگان
شدند معرفي نوجوان
معلمان تربيتي نقش و پرورش و آموزش
ساختار در پرورشي و آموزشي معاونت ادغام به نگاهي
پرورش و آموزش وزارت تشكيلاتي
معاونت ادغام درباره همشهري روزنامه در تاكنون;اشاره
و آموزش وزارت تشكيلاتي ساختار پرورشيدر و آموزشي
طراحي و ادغام اين.گفتهايم سخن مختلف زواياي از پرورش ،
و موافقان سوي از كه مختلفي نظريات رغم به جديد ، ساختار
تلويزيوني گفتوگوي و بحث يك از پس ميشد ، ابراز مخالفان
ماه 80 ، آذر ششم تاريخ در سرانجام كارشناسي ، جلسه چند و
ستاريفررئيس و پرورش و آموزش وزير حاجي ، امضاي به
جاي به اكنون و رسيد كشور برنامهريزي و مديريت سازمان
در "متوسطه آموزش" و "عمومي آموزش" ،"پرورشي" معاونتهاي
آموزش" نامهاي به معاونت سه شاهد تشكيلاتي جديد ساختار
و تخصصي نيمه پرورشي و آموزشي" ، "تربيتي امور و عمومي
پي در آنچه.هستيم "تندرستي و بدني تربيت" و "مهارتي
مقوله اين به آموزشي پژوهشگر و كارشناس يك ديدگاه ميآيد
قرار بررسي مورد ديگر زاويهاي از را موضوع اين كه است
.است داده
تلويزيوني مصاحبه نظارهگر مشتاقانه متوالي شب سه
و آموزش وزارت تشكيلاتي تغييرات با ارتباط در مسئولان
و رهگشا مفيد ، بسيار برنامهها اينگونه.بودم پرورش
.است هيجانانگيز ضمنا
و تصميمگيريها جريان در مردم كه جهت آن از است مفيد
در را خود و ميگيرند قرار نظر مورد هدفهاي و تغييرات
كه جهت آن از رهگشاست.ميبينند حاشيه در نه و متن
قابل ديگر كه آن از پيشتر.ميكند آشكار را نهفته مشكلات
اين در پرورش و آموزش معلمان متاسفانه ولي !نباشد جبران
شد ، احساس آنچه.نداشتند نقشي هيچ مناظرهها و مصاحبهها
وزير معاونت اگر و جوسازي و چانهزدن و بود وافترا حمله
در رسمي معلمان حساس و تربيتي نقش به آمار و ارقام با
به نزديك كه انگار نميكردند اشاره پرورش و آموزش فرايند
جبر و املا و فقط ، رياضي مدارس در ما معلمان ميليون يك
آن در هم دانشآموزان و ميآموزند هندسه و علوم و
!است خاموش عاطفيشان و حسي گيرندههاي تدريس ، لحظههاي
دانشگاه ، محترم استاد اصل ، زاهدي آقاي جناب تشخيص به بنا
بحث جاي البته كه) است كليشهاي هم دانشآموزان معلومات
جوانان تربيت در تجربهاي و مهارت آنها وگرنه (دارد مفصل
اين از بيش آنان توان و ندارند كودكان كردن جامعهپذير و
انتظار آنان از را تربيت و اصلاح امور نميتوان نيستو
پرورشي مربيان فقط كه است اين نظرشان ايشان.داشت
صفات به متصف حسنه ، اخلاق به متخلق فرزنداني ميتوانند ،
دهند پرورش عرفي و شرعي تكاليف به متكلف و انساني عاليه
ما مدرسههاي (باشد متصور غيبتي اگر) آنها غياب در و
.بود خواهد تربيتي استاندارد فاكتورهاي فاقد
و عالي مراكز در اكثرا كه را معلماني است ، شايسته آيا
صلاحيت فاقد آموختهاند معلمي درس كشور دانشگاههاي ساير
مربيان و بدانيم خود جوانان و كودكان تربيت امر در
اكثرا هستندو شكوهمندمان انقلاب محصول كه را پرورشي
و خبره ميباشند ، آكادميك تخصصهاي فاقد ولي نيت ، حسن با
.كنيم تصور تربيتي امور در كارشناس
چه را مجلس گرامي نمايندگان و دانشگاه محترم استادان
شايد دادهاند؟ پرورش انقلابي و اسلامي تربيت با كساني
به را خود سال و سن و تحصيل سابقه گرانمايه ، سروران اين
را معلمان از كثيري تعداد نقش كه شايد.نميآورند حساب
فراموش محدوديتها همه آن با انقلاب ، از قبل دوران در
نه و بوده پرورشي معاون و مربي نه دوره آن در.كردهاند
معلمان يعني جامعه فرهيختگان اين تربيتي ، مخصوص معلم
متعهد و رشيد و شجاع فرزندان كه بودهاند سهگانه مقاطع
را امروز جامعه اول تراز مديران شما مانند مسلماني و
و سخنگو چنين اين مسئولاني امروز تا كردهاند تربيت
و آموزش وزارت جاي به ما اگر شايد.باشيم داشته دلسوز
وزارت ميپردازد ، پرورش از آموزش نقش تفكيك به كه پرورش ،
ديگريداشتيم ، شفاف عنوان يا و سازي فرهنگ و فرهنگ
صورت گوناگون تاويلهاي و تفسيرها و سوءتفاهمات اينگونه
مدارس در تربيتي مربيان نقش انقلاب اوايل درنميگرفت
و آگاه حضوري واقعا آنها و ميرسيد نظر به ضروري بسيار
انكار قابل غير آنان روز آن حضور ضرورت.داشتند برجسته
كارهاي و اجرايي امور جذب گروه آن تدريج به ولياست
مسئوليتپذير ، بودند افرادي هم اكثرا كه شدند آموزشي
برجسته نقش كه خاص انتظاري هيچگونه بدون متعهد ، بيتوقع ،
روشني به امروز آموزشي جامعه در را آنان مديريتي
و شدند جايگزين ديگري افراد تدريج به بعدها.ميبينيم
هيجان و شور آن ديگر ولي پذيرفتند ، را نقش اين ديگري نسل
مدارس ، در اجتماعي و اخلاقي تعهدات و بودن انقلابي
آور ، اضطراب تفريطهايي و افراط عوض در.نميشد مشاهده
.شد اسلامي عطوفت و رافت جايگزين
اخلاقي تربيت نقش نشدن كمرنگ براي پرورش و آموزش مسئولان
دوره معلمان به گرفتند تصميم كه بود مدارس در ديني و
و ديني اين تا دهند آموزش را قرآن تدريس روش ابتدايي ،
معلمان حرمت عمل اين با آنان.كنند تدريس خودشان را قرآن
خداوند كلام تدريس براي را آنان شايستگي و كردند حفظ را
اتفاق به قريب اكثر.كردند تاييد رفتاري حسنه شيوههاي و
خشنود مسئوليت اين مجدد پذيرش از ابتدايي دوره معلمان
را مسئوليت اين كه ميدانند موظف را خود و هستند و بوده
نيروي آموزش و خدمت ضمن مسئولان از.دهند انجام خوبي به
معلمان فراوان اشتياق و شركت آمار تا كنيد سوال انساني
ساير و احكام و قرآن آموزش كلاسهاي در شركت براي را رسمي
و معلمان ما آموزشي جامعه در.كنند ارائه را ديني مباحث
دولتها تنها نه هرگز كه هستند دلسوز ايثارگراني دبيران ،
در بلكه نبودهاند ، آنان نيازهايمادي پاسخگوي جامعه و
شبها اين در كه همانگونه نيز آنان تكريم و حرمت حفظ
.نميرود كار به كوششي شد مشاهده
از و گوناگون فرصتهاي در دانشگاه ، محترم استادان از بعضي
پرورش و آموزش معلمان "نواختن" به جمعي رسانههاي
مدارس و آموزشي جامعه از چنان آن آنها گاه.پرداختهاند
هستند ، امروز كه همانگونه خودشان گويا كه ميگيرند فاصله
.شدهاند زاده
معلمان ظاهر برنامهتلويزيوني يك در محترمي استاد خانم
پشتيباني براي ديگري محترم استاد و ميگيرد مسخره به را
عزيز همكاران كه پرورشي معاونتهاي و مربيان از گروهي از
نداشتن به را آموزشي معلمان هستند ، ما جامعه زحمتكش و
من و ميسازند متهم فرزندان ، تربيت امر در صلاحيت و فرصت
شايستهترين از گروه اين نگاه زاويه راستي كه ميانديشم
واقعبينانه اندازه چه تا معلمان به نسبت كشور اين افراد
در گروهي رسانه يك دارد؟ وجود فاصله همه اين چرا و ؟!است
يورش تحت مظلومانه كه معلمان حياتي و حساس نقش دادن نشان
احساس اندازه چه تا ميگيرند ، قرار منفي جهتگيريهاي و
مدافعي سهشب اين در متاسفانه معلمان ما.ميكند مسئوليت
شايد.نديديم پرورش و آموزش وزير پژوهشي معاون از غير به
ديگران براي گفتن سخن فرصت شده پيشبيني جو يك در هم
.است نبوده
هستند ، ملت مدافعان كه اسلامي شوراي مجلس محترم نمايندگان
و سياسي جهتگيريهاي از خود ، نقدهاي و تعاريف در بايستي
پرورش آنان همه.باشند دور به سليقهاي بحثهاي و جناحي
از ميخواهد شاگردي وقتي معمولا.هستند معلمان يافته
افتخار من !استاد):ميگويد چنين كند قدرداني خود استاد
آموزش من):نميگويد او (هستم شما پرورده دست كه ميكنم
روايت به معلمان تربيتي نقش بنابراين (هستم شما ديده
اولويت در و مطرح هميشه جديد ، روايت به پرورشي و ;قديم
.بود خواهد و است بوده
و آموزش عالي شوراي جلسه هفتمين و چهل و ششصد مصوب در
:است شده تعريف اينگونه ابتدايي دوره اهداف پرورش ،
به جهتدهي و پرورش و آموزش ماموريت و رسالت راستاي در"
دين دستورات و تعاليم پايه بر دانشآموزان جانبه همه رشد
تعيين زير شرح به ابتدايي دوره اهداف اسلام ، مبين
تعليم در كه افرادي همه و برنامهريزان مديران ، .ميشود
در مكلفند دارند ، برعهده نقشي دانشآموزان تربيت و
وظايف انجام و فعاليتها سازماندهي امور ، برنامهريزي
سال پايان تا كه نمايند اقدام و عمل گونهاي به مربوط ،
ممكن شده تعيين اهداف به دانشآموزان دستيابي تحصيلي
و علمي اخلاقي ، اعتقادي ، هدفهاي شامل اهداف ".باشد
اقتصادي و سياسي زيستي ، اجتماعي ، هنري ، فرهنگي آموزشي ،
.نميشود مشاهده تفكيكي هيچگونه اهداف به نيل براي.است
.است پرورش و آموزش و معلمان مسلم وظايف از اهداف به نيل
امروز جوانان از كثيري تعداد گمكردگي هويت و سرگشتگي
نيروهاي از تعدادي ندانمكاريهاي و افراطگريها بازتاب
فطري نيازهاي كه آنجا.است گذشته دهههاي در مدارس ،
برخوردهاي لاجرم و است مانده ناشناخته جوانان و نوجوانان
و ستيزي مذهب به ديني ، انگيزه ايجاد تصور به خشن ، و حاد
آيا.است انجاميده جوانان از معدودي گريزي اخلاق
بر آنچه به دقيقا اسلامي ، ميهن فرزندان تربيت دلسوختگان
گذشته عمرشان لحظات بهترين در ما كودكان و جوانان بعضي
.نميدانم جايز را آنها گفتن واقفند؟ است
و مدير و مربي و معلم.ميكنند خطا انسانها همه مسلما
قاعده اين از...غيره و غيره و ستادي و صفي مسئول ،
پيامد با معلم يك سوء رفتار پيامد ولي نيستند ، مستثني
رفتار پيامد و است متفاوت مدرسه مدير يك سوء رفتار
كه نيست ، يكسان معلم يك نابجاي رفتار با مربي يك نابجاي
كشتههاي همه و شود بنيانكن سيلي ميتواند يكي اين
را آن ناگوار و نامطلوب اثرات و بزدايد را تربيت سالها
شده تكرار بسيار حوادث اين كه بدانيد يقين و گذارد باقي
.است
سومين در را خود نظري تحقيق كه آذر فتحي اسكندر دكتر
كه است گرفته نتيجه چنين بود ، كرده ارائه تربيت سمپوزيوم
كلاسهاي در اجتماعي قواعد و اصول و هنجارها از بسياري"
كه نيست امري اجتماعي مسئوليت.ميشوند گرفته ياد درس
باشد ، تدريس قابل ديگر درسي موضوعات همانند مستقيما
در آمده وجود به رفتار و اعمال از بايد امري چنين بلكه
".شود گرفته ياد و شده استنباط كلاس
رفتارهاي در را رفتاري گانگيهاي چند نامطلوب آثار ما
به خود جوانان و نوجوانان از تعدادي نابهنجار و نابجا
كه است شفاف اندازه آن جريانها.ميكنيم مشاهده وضوح
و دلسوختگان همه شايد و نيست تحقيق و تفسير به نيازي
كرد؟ بايد چه ميپرسند خود از صاحبنظران
ريشهيابي با ميتوان هم و برد پناه مسكن به ميتوان
و اساسي تغييرات به ها ستيزي هنجار و نارساييها
خود ، از مسئوليت سلب با نميتوان ولي كرد اقدام زيربنايي
.داد قرار اتهام مظان در را ديگران
رشد براي دانشآموزان اولياي آيا كه ميآيد پيش سوالي
توان اندازه آن خود ، فرزندان اخلاقي و مذهبي جنبههاي
استفاده (خاص) مدارس آموزشي سرويسهاي از كه دارند مالي
و رشد و تربيت مسئوليت پرورش و آموزش وزارت آيا كنند؟
و ندارد؟ عهده به ابعاد همه در را دانشآموزان پيشرفت
را لازم امكانات خود استراتژيهاي در تحول با نبايد آيا
در تغيير امر اين تحقق براي آيا سازد؟ فراهم همگان براي
لازم جديد رويكردهاي پذيرش و آموزشي فضاهاي و نگرشها
نيست؟
است ، كرده رشد مدارس در پنهاني و تدريج به كه ديگري مشكل
.است بوده ديني ارزشهاي از ابزاري استفاده
بوده ضروري و لازم كارها اين همه انقلاب اوايل در شايد
راهكارها به بايد كه نيست پذيرفتني حاضر حال در ولي است
و نوجوانان و جوانان تا شد ، متوسل تازهاي رويكردهاي و
و بينديشند خداگونه خود فطرت به مراجعه با ما كودكان
شود ، آنان دروني و فطري دين ، پذيرش و كنند رفتار عليوار
را انقلاب گرانقدر ارزشهاي مخلصانه و آزادانه بتوانند تا
بايد كه هستيم مديران و مربيان ما حالت اين در.كنند حفظ
فكر به و بپذيريم را زمان شرايط و بپرهيزيم گي روزمره از
به تحكم و تحقير.باشيم تازهاي تربيتي استراتژيهاي
و هستند آيندهسازان آنان كه نيست سودبخش جوانان
.رفت خواهيم ما و ميمانند
و نبوده پرورشي نهاد كردن تخطئه وجه هيچ به نگارنده قصد
اخلاق رشد آموزشي نظام در ما بلندمدت هدفهاي از كه نيست
ولي است ، كمال درجات سير نهايتا و ديني شعائر تحقق و
نظر به و برميخيزند اعتراض به مصاحبه يك در كه افرادي
تربيتي بار است ، متصور كه نيتي حسن با البته ميرسد
يكباره به را دانشآموزان الگوپذيري و معلمان آموزش
و بينديشند واقعبينانهتر است بهتر مينمايند ، تخليه
آرمانهاي بيشتر چه هر تحقق و ديني شعائر تحكيم به نسبت
.باشند حساستر ايران انقلابي و قهرمان و مسلمان ملت
احترام ، مورد و فرهيختهاند انديشمنداني آنان مسلما گرچه
يك به نزديك روحيه تضعيف به منجر گفتارشان در تعصب ولي
كه ميشود ايثارگر و متعهد ، سختكوش معلم ميليون
ايجاد فاصله پرورش و آموزش بين عوام اذهان در احتمالا
.ميكند
و آموزش كه ميدانند بهتر ما فرزانه و انديشمند رجال
اهداف پرورش ، و مدت كوتاه آموزش ، .جداييناپذيرند پرورش
در را روز ساعات بيشترين دانشآموزان ولي دارد ، مدت بلند
.ميگذرانند مدرسه مسئولان و دبيران و معلمان با مدرسه
با غيرمستقيم يا مستقيم طور به حضور ساعات تمامي در آنان
عاطفهها خشم ، و كينه گاه و لبخند و نگاه كردار ، و افعال
ما.مشغولند خود شاگردان پرورش و آموزش به رفتارهايشان و
مهمي و طبيعي و ساده اتفاق اين نخواهيم چه و بخواهيم چه
و كلاسها همه در معلم تربيتي نقش با ارتباط در كه است
به كه است رسيده آن زمان اكنون.ميگيرد صورت مدرسهها
نكات تمامي تا كنيم نگاه جديد زاويهاي از فرآيند اين
.شود نمايان ما به جامعه امروز منفي و مثبت
.كرد پاك را مساله صورت نميتوان اجتماعي مسائل حل براي
.هستند آسيبزا اجتماع پيكره براي و دارند وجود مسائل
و نامطلوب جوسازيهاي و كور تعصبات از دور به اين بنابر
به فرهنگي تا است سياسي بيشتر كه دادنهايي قرار رودررو
تا كنيم ، نظارت خود فرزندان تربيتي و اجتماعي رشد روند
دزدي مخدر ، مواد با مبارزه سنگين هزينههاي نباشيم مجبور
تحميل جامعه متن به را ستيزي هنجار و فرهنگي تهاجم و
منافع از گذشتن توان و صدر سعه ما همه به خداوند.نماييم
.فرمايد عطا خدا خلق صحيح آموزش و تربيت راه در را شخصي
تقديسيان شكوه
آموزشي پژوهشگر و معلم
تهران در فلسطيني مجروحان از ارشاد وزير
كرد عيادت
روز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
از تهران بقيهالله بيمارستان در حضور با پنجشنبه
و عيادت بيمارستان اين در شده بستري فلسطيني مجروحان
.كرد دلجويي
خادمان نفيس هداياي همچنين ديدار اين در مسجدجامعي احمد
انتفاضه مجروحان و مبارزان به كه را كريم قرآن برگزيده
مجروحان به آنها از نمايندگي به بودند كرده اهدا فلسطين
فلسطيني مجروح بيمارستان 22 اين در.كرد تقديم فلسطيني
جوان خانم يك و كودك يك آنها ميان در كه اند شده بستري
رژيم شيميايي بمبارانهاي دليل به كه ميخورد چشم به
.شدهاند جدي آسيبهاي دچار چشم و پا ناحيه از صهيونيستي
و كودك قرآني جشنواره پنجمين برگزيدگان
معرفيشدند نوجوان
پنجمين برگزيده نوجوانان و كودكان:فرهنگي علمي گروه
نمايشگاه نهمين نوجوان و كودك بخش قرآني جشنواره
وزير حاجي مرتضي حضور با مراسمي طي قرآنكريم بينالمللي
ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد و پرورش و آموزش
.شدند معرفي اسلامي
سه در نوجوان و كودك قرآني جشنواره پنجمين برگزيدگان
معرفي سال تا 14 و 12 سال تا 11 سال ، 8 تا 7 سني گروه
و فرهنگ و پرورش و آموزش وزيران از را خود جوايز و شدند
به جوايز اهداي حاشيه دركردند دريافت اسلامي ارشاد
چون متنوعي و شاد برنامههاي نوجوان ، و كودك هنرمندان
داوران هيات.شد برگزار قرآني مسابقه و سرود اجراي
بررسي از پس نوجوانان و كودكان قرآني جشنواره پنجمين
نقاشي بخش در اثر خوشنويسي ، 12000 زمينه در اثر 6000
اثر و 6000 (كلاژ) چسباني تكه بخش در اثر روميزي ، 7000
عنوان به را نفر شش بخش هر در ديواري نقاشي بخش در
.كردند معرفي جشنواره اين برگزيدگان
|