سوادآموزي براي راهي سيار مدرسه
حاشيهنشينان
نظر و خبر
امكان كردن فراهم فرهنگي نظام وظيفه
است فرهنگي
هويت در بازانديشي
توسعه در رساني اطلاع نقش گردهمايي
ميشود برگزار فرهنگي
بحث محور گفتگو منطق:مهاجراني دكتر
تمدنهاست گفتگوي
ميشوند آتيه بيمه استثنايي ، دانشآموزان
سوادآموزي براي راهي سيار مدرسه
حاشيهنشينان
پيشنهاد يك طرح
و فقر بر علاوه بزرگ ، شهرهاي در حاشيهنشيني;اشاره
.دارد پي در نيز را مهاجران فرزندان بيسوادي بدبختي ،
عدم و آموزشي شيوههاي از مهاجران لازم اطلاعات فقدان
سوادآموزي مناسب وضعيت از را ناخواسته ، آنان يكجانشيني
.ميدارد باز خود كوچك فرزندان
بيسوادي ناخواسته نان ، غم و بيكاري كنار در بنابراين
آنان ، مشكلات ساير فراروي معضلي عنوان به نيز فرزندان
ارزيابي با ;دولتها امروزه.ميسازد نمايان را خود
بودجههاي اختصاص و حاشيهنشين مهاجران مكاني موقعيت
فراهم آنان فرزندان بيسوادي رفع براي را زمينه مناسب
اروپايي كشورهاي در كارآمد روشهاي چنين تجربه.ميكنند
ميتواند وحاشيهنشينان كوليها فرزندان سوادآموزي حل در
اين در.گيرد قرار مطمحنظر كشور آموزشي مسئولان براي
:ميخوانيم را آن هم با كه شده تهيه مطلبي زمينه
حاشيه جهان ، ديگر كشورهاي از برخي مانند نيز ايران در
روستايي مناطق مهاجرين از غالبا وپرجمعيت بزرگ شهرهاي
بيشتر كهدر مهاجريني.است شده پوشيده كوچك شهرهاي يا
روبهرو اجتماعي و اقتصادي فراوان بامشكلات موارد
يا مناطق ، اين در ساكن ونوجوانان بزرگسالان.هستند
مدارس ناتواني علت به يا و مدرسهنرفتهاند به عمدتا
زودرس تحصيل ترك با دانشآموزان ، نگهداري و حفظ در منطقه
و فرهنگي تفاوتهاي علت به افرادكه اين.شدهاند مواجه
نيازهاي رفع براي را لازم ارتباطي مهارتهاي سواد ، كمبود
نياوردهاند ، دست فرزندانشانبه و خود اداري يا تحصيلي
روزمره مشكلات و مسايل مقابل در موارد از بسياري در
از و ميگيرند پيش در را گوشهگيري و تسليم سياست زندگي ،
موفقيت و پيشرفت براي جامعه هر در كه بالقوهاي امكانات
.ميكنند استفاده كمتر دارد ، وجود اجتماعي و فردي
و فرانسه جمله از كشورها از دربرخي كه تدابيري جمله از
دانشآموزان تحصيل ترك و افت با مقابله براي بلژيك ،
ساكنان اجتماعي مشاركت و كمك در و محروم مناطق ونوجوانان
.است "سيار مدرسه"طرح ميشود ، گرفته كار به مناطق اين
چيست؟ مدرسهسيار
دفتر يك صورت به كه است بوسي ميني يا اتوبوس سيار ، مدرسه
كتابهاي از قفسهاي صندلي ، چند كار ، ميز يك با كوچك
يافته شكل ساده ، دفتر يك نياز مورد لوازم ساير و مختلف
با معلم حامل سيار ، كوچك دفتر اين.است شده مجهز و
و مسائل زمينه در لازم شناخت قبلا كه است تجربهاي
چگونگي و نظر مورد منطقه اجتماعي فرهنگي ، مشكلات
دست به را منطقه ساكنان انتظارات و نيازها به پاسخگويي
.است آورده
در كرده ، حركت شهر حاشيه طرف به صبح روز هر سيار مدرسه
يا خريد مركز محله ، اصلي ميدان كنار در مثلا ثابتي محل
كه محققاني و معلم تا ميكند توقف ديگري رفتوآمد پر محل
اجتماعي و آموزشي نيازهاي به دارند ، حضور دفتر اين در
.گويند پاسخ منطقه نوجوانان يا دانشآموزان اولياي
تهران شهر در سيار مدرسه كاربرد
علت به كه است شهرهايي از كشور ، مركز عنوان به تهران شهر
نقاط ساير به نسبت فراوانتر امكانات و جاذبه بودن دارا
مختلف شهرهاي و روستاها از مهاجر ميليونها پذيراي ايران ،
.است
شهر ، اين حاشيهاي مختلف مناطق اجتماعي بافت بررسي
اين ساكنان گويش و زبان حتي و فرهنگي تفاوت نشاندهنده
مهاجران.است تهران مركزي محلههاي با مقايسه در مناطق
عدم علت به تهران به ورود ابتداي در مناطق ، اين در ساكن
مدرسه ، مقررات و آموزشي نظام از خود ، پيراموني محيط شناخت
تربيت و تحصيل مورد در و هستند بياطلاع غالبا
.ميشوند فراواني مشكلات دچار اغلب نيز خود فرزندان
و شغلي امكانات و تحصيلي رشتههاي از آنان از بسياري
مشكلات تحصيلي ، افت با رويارويي در و بيخبرند حرفهاي
اطلاعچنداني تربيتي مطلوب روشهاي و خود فرزندان رفتاري
به مناطق اين دانشآموزان اولياي ;مثال عنوان به.ندارند
منطقه به ساده نامه يك نوشتن از تنها نه سواد كمبود علت
بسياري در بلكه عاجزند ، خود فرزند معلم يا مدرسه آموزشي ،
مدرسه به مراجعه براي كافي جسارت و جرات فاقد مواقع از
.هستند نيز منطقه پرورش و آموزش اداره يا
پروژه يا دانشگاهي طرح يك عنوان به "سيار مدرسه" طرح
يك صورت به ميتواند دانشگاه ، و پرورش و آموزش بين مشترك
حاشيهاي منطقه چند يا يك در مخارج حداقل با تجربي طرح
.شود عملي تهران شهر
سيار مدرسه اساسي هدفهاي
ارائه اساس بر متنوعي اهداف داراي ميتواند سيار مدرسه
دچار فرزندشان با رابطه در كه اوليايي براي خدمات حداقل
مدرسه.باشد هستند ، تحصيل ترك يادرشرف و تحصيلي مشكلات
كه بپردازد نوجوانان راهنمايي به ميتواند همچنين سيار
موفقت براي خانواده و مدرسه لازم هدايت و نظارت از
نيازمند تحصيل ادامه براي و نيستند برخوردار تحصيلي
حرفهاي و تحصيلي امكانات زمينه در بيشتر آگاهيهاي
.باشند
دراز -مدت 3 ميان -مدت2 كوتاه -هدفهاي1 شامل طرح اين
است مدت
نيازهاي پاسخگوي ميتواند سيار مدرسه:مدت كوتاه اهداف
عنوان به.باشد شهر مناطق اين ساكنان پرورش و آموزش
آموزشي ، منطقه يا مدرسه به نامهاي نوشتن در كمك نمونه
در كمك آموزشي ، مقررات و آييننامهها تشريح و توضيح
براي خانه در مناسب شرايط ايجاد خانواده ، بودجه تنظيم
سلامت زمينه در لازم آگاهيهاي تامين درسي ، تكاليف انجام
در شده چاپ آموزشي مطالب از خانواده ، آگاهي بهداشت و
... و روزنامهها
گستردهاي اطلاعات ميتوان زمينه اين در:مدت دراز هدفهاي
كسب براي موجود آموزشي دورههاي مختلف ، مشاغل مورد در
ارائه مراجعان به استخدام ، امكانات و نظر مورد مهارتهاي
كمك منطقه ساكنين اجتماعي مشاركت به وسيله بدين و داد
.كرد
بررسي براي مناسبي وسيله ميتواند همچنين سيار مدرسه
شدن روشن به و باشد شهر حاشيهاي محلههاي ساكنان وضعيت
اين در و نمايد توجه تحقيق موضوع عنوان به مختلف مسائل
معمولا راكه منطقه ساكنان كلامي مهارتهاي ميتوان زمينه
همچنين.كرد بررسي هستند ، مختلفي گويشهاي و زبان داراي
مشاركت مانع كه را آنان گفتاري مشكلات و كمبودها ميتوان
انجام تحقيقات نتايج.ساخت برطرف ميشود ، اجتماعي فعال
تدوين و تهيه به ميتواند سيار ، مدرسه محققان توسط شده
بهتر يادگيري به كمك براي مفيد نوشتاري و خواندني مواد
.شود منتهي كشور رسمي زبان به آنان تسلط و منطقه ساكنان
معلمان ساكنان ، نيازهاي به توجه با مواد نوع اين تهيه
مواد و ابزار تهيه به تا واميدارد تفكر به را مناطق اين
به پاسخگويي براي متنوعتر روشهاي اتخاذ و مناسب آموزشي
عمل اين كه كنند اقدام منطقه دانشآموزان خاص نيازهاي
پديده اين از پيگيري و لازم تدابير و اقدامات شود باعث
.گيرد صورت
خانوادگي و اجتماعي فرهنگي ، مطالعات
و خصوصيات شناخت براي موثري وسيله ميتواند سيار مدرسه
ميتوان مثال طور به.باشد مناطق ساكنان فرهنگي ابعاد
از آنان تصور ساكنان ، اولويتهاي و ارزشها زندگي ، وضعيت
عادات و خصوصيات و ميكنند زندگي آن در كه جامعهاي
بدون مطالعات اين.داد قرار پژوهش مورد را ، ايشان زندگي
شهرها حاشيه محروم محلههاي عميقتر شناخت باعث شك
روشهاي اتخاذ در مربيان و مسئولان براي كمكي و ميشود
آموزش براي وبرنامهريزي مشكلات از پيشگيري براي موثر
و نيازها به توجه با نظر مورد مناطق معلمان و مديران خاص
.بود خواهد انتظارات
محمدي صابر
قم ناحيه 2 آموزگار
نظر و خبر
ابتدايي دانشآموزان براي زندگي مهارتهاي آموزش
سازمان اجتماعي آسيبهاي از پيشگيري مديركل گفته به
زير دانشآموز هزار جاري 16 تحصيلي سال در كشور بهزيستي
.دارند قرار زندگي مهارتهاي آموزش طرح پوشش
مدارس در پرورش و آموزش همكاري با آزمايشي طرح اين اجراي
.است شده آغاز كشور ابتدايي
كشور استان ابتدايي 10 پنجم و چهارم پايههاي در طرح اين
.است اجرا حال در
با كه است اجتماعي آسيبهاي از پايهاي آموزش ، طرح اين
.ميشود داده آموزش كودكان به مهارت تا 11 آن 10 اجراي
تا شود مطرح كشور عالي شوراي در طرح اين كه شده پيشبيني
ابتدايي اول مقطع در نمره بدون درسي واحد يك عنوان به
.شود گنجانده
به پرورش و آموزش كه ميپندارند كشور مسئولان همه:نظر*
طرحهاي زمينهها ، تمامي در ميبايست آموزشي متولي عنوان
نمايند ، اجرا ابتدايي سنين در گونهاي به را آنان اجرايي
مشكل اين ناخواسته مسئولان انتظارات و خواستهها تنوع
زمينههاي در آموزشها تنوع كه ميزند رقم آينده در را
ميتواند آموزشي و فرهنگي اقتصادي ، اجتماعي ، مختلف
در است كافي.بازدارد مقدماتي آموزشهاي از را كودكان
نظام به مختلف عرصههاي مسئولان مكاتبات به سال طول
فقط آموزشي نظام اگر بيگمان. بيفكنيم نگاهي آموزشي
و مدارس درسي ، كتابهاي در را آنان درخواستي نيازهاي
دروس يادگيري براي زماني نمايد ، اجرا تحصيلي برنامه
.ماند نخواهد باقي كلاسيك
!ميشود ضبط تهراني ، فرهنگيان پيامهاي
تهران شهر پرورش و آموزش سازمان مردمي ارتباطات واحد
فرهنگيان پيام دريافت آماده تلفني پيامگير سيستم بوسيله
.است
تهران ، شهر پرورش و آموزش سازمان عمومي روابط گفته به
تلفن 894709 شماره با سازمان اين مردمي ارتباطات واحد
و دانشآموزان فرهنگيان ، انتقادهاي و پيشنهادها نظريات ،
.ميكند دريافت شبانهروزي صورت به را اولياء
اعلام پرورش و آموزش عمومي روابط مسئولان بارها:نظر *
ضبط روشهايي طريق از فرهنگيان پيامهاي كه كردهاند
پيامهاي كه نكردهاند اعلام تاكنون آنها اما ميشود ،
اگر بيگمان!ميخورد درد چه به شده دريافت يا ضبط
معلمان گفتوشنودهاي اين هزارم يك پرورش و آموزش مسئولان
دل جان به سخنرانيها و همايشها سمينارها ، حاشيه در را
.نميآمد پيش آنان براي معيشتي مشكل همه اين ميشنيدند ،
بايگاني در شدن ضبط براي صرفا پيامها اين كه است اميد
از قبل آنها ، تحليل و تجزيه با بلكه نشود ، دريافت اداري ،
آموزشي مسئولان اختيار در پيامها اين مشكلي هر بروز
پيامها اين از بخشي اگر گيرد ، قرار گيرنده تصميم
نيز پرورش و آموزش وزير شود ، ارايه مسئولان به بيواسطه
جستجوي براي ويژه بازرس كه 2 داشت نخواهد اين به نياز
!كند منصوب مشكلات
!برسيد لرستان استثنايي دانشآموزان داد به
كمبود لرستان استثنايي پرورش و آموزش مديركل گفته به
اين پوشش زير دانشآموزان مشكل عمدهترين آموزشي فضاي
خواهد منفي تاثير آموزش نحوه در حتم بهطور كه است اداره
.شد
مركز در 22 استثنايي دانشآموز و 700 يكهزار اكنون هم
تراكم با كه ميكنند تحصيل كل اداره اين پوشش زير
را استثنايي كلاس هر تراكم وي.هستند روبهرو دانشآموزي
كه است حالي در اين:گفت و كرد ذكر حدود 30نفر
اشتغال تحصيل به كلاس هر در تعداد اين از بيش هماكنون
و بيتوجهي زمينه آموزشي تنگناهاي وي گفته به.دارند
خواهد فراهم را دانشآموزان اين استعدادهاي نشدن شكوفا
.كرد
رفع براي بودجه تومان ميليارد اختصاص 300 بيگمان:نظر *
آتي سال در را آموزشي طرحهاي معلمان ، معيشتي مشكلات
برنامهريزان كه ميرود انتظار.كرد خواهد مشكل دچار
به هم نيمنگاهي معلمان ، مشكلات به توجه كنار در آموزشي
با كه چرا باشند داشته آموزشي فضاهاي و عمراني مسائل
براي مناسب تحصيل امكان آموزشي ، فضاهاي كمبود وجود
دانشآموزان كه است بديهي نميشود فراهم دانشآموزان
ولي ميآيند كنار راحتي به پديدههايي چنين با عادي
مضاعف ستم دچار امكانات ، فقدان با استثنايي دانشآموزان
.شد خواهند
امكان كردن فراهم فرهنگي نظام وظيفه
است هويتفرهنگي در بازانديشي
مدرن ، جامعه در فرهنگي نظام وظيفه:علميفرهنگي گروه
فرهنگي و تاريخي هويت در بازانديشي امكان كردن فراهم
اجتماعي و فردي سطح در بازانديشي ، بدون چون است
اقتصادي و سياسي آينده مورد در تصميمگيري به قادر
.بود نخواهيم
ارشاد و فرهنگ وزير فرهنگي معاون رمضانپور علياصغر
غرب داستان و شعر جشنواره پاياني آيين در اسلامي
به نبايد فرهنگ حوزه به اينكه بر تاكيد با كشور ،
و اقتصاد:افزود نگريست ، تجملي پديده يك عنوان
فرهنگي اوقات گذران نحوه بازتاب كشوري هر سياست
پاسخگو نخستين دليل ، همين به:كرد اضافه وي.است
سياستمداران آنكه از پيش اقتصادي و سياسي زمينه در
.باشند كشور فرهنگآفرينان بايد باشند ، اقتصاددانان و
نشاندهنده فرهنگي فعاليتهاي نوع:افزود رمضانپور
سياسي ، ابعاد تمام در جامعه به ما نگاه نوع
در گو گفت بدون:گفت وي.است اجتماعي و اقتصادي
اقتصادي سياسي ، عرصههاي در گفتوگو به فرهنگ ، حوزه
حوزه به توجه بدون حقيقت در و نمييابيم دست نيز
منجر اقتصادي و سياسي عرصه در گويي و گفت هر فرهنگ ،
.شد خواهد تنش به
امكان كردن فراهم را كشور فرهنگي كوششهاي محور وي
و دانست فرهنگي مالكيتهاي شناخت براي بازانديشي
مبناي كه مالكيت اين اساس بر انسانها:گفت
مدرن جامعهاي و خوردهاند پيوند ندارد ، هم اقتصادي
وجود افراد همه براي بازانديشي امكان كه ميشود تلقي
.باشد داشته
توسعه در رساني اطلاع نقش گردهمايي
ميشود برگزار فرهنگي
توسعه در اطلاعرساني نقش گردهمايي:فرهنگي علمي گروه
براي امسال اطلاعات فنآوري و كتاب عنوان با فرهنگي
و اطلاعرساني بينالمللي نمايشگاه نهمين در بار دومين
.ميشود برگزار فرهنگ
پيرامون بحث به علاقمندان و صاحبنظران گردهمايي اين در
پايان در و ميپردازند الكترونيك نشر و نشر مسائل و كتاب
اهدا جوايزي برگزيده ، مقالات بهنويسندگان نيز گردهمايي
محور در 16 اطلاعات فناوري و كتاب گردهماييشود مي
فرآيند در دولت حمايتي سياستهاي نقش كه ميشود برگزار
كتاب ، توزيع و توليد در دولت كتاب ، جايگاه توليد
كتاب حضور و توسعه چگونگي نيز و كتاب توزيع و بازاريابي
اين جمله از (كتاب صادرات) بينالمللي عرصه در ايران
.است محورها
و توزيع توليد ، توسعه در كتاب نمايشگاههاي نقش بررسي
با جامعه در مطالعه نرخ افزايش چگونگي كتاب ، از استفاده
كتابخواني ، اقتصاد به جوانان و نوجوانان گرايش بر تاكيد
نشر ساختهاي زير خانوار ، مصرف سبد در كتاب نشر ، جايگاه
كتاب ، نشر كيفي و كمي توسعه در آموزش كتاب ، نقش
فرآيندهاي بر نوين فناوري تاثير و ايران در الكترونيك
.است گردهمايي اين محورهاي ديگر از كتاب توزيع و توليد
شد ، تاثير خواهد بررسي گردهمايي در كه مواردي ديگر از
در اطلاعاتي سواد توسعه بر الكترونيك نشر و فناوري
.است كشور در بهرهگير جامعه و آموزشي نظامهاي
بحث محور گفتگو منطق:مهاجراني دكتر
تمدنهاست گفتگوي
و فرهنگها و تمدنها گفتگوي بحث در:فرهنگي علمي گروه
.است گفتگو منطق دارد اهميت آنچه اديان ،
گفتگوي بينالمللي مركز رئيس مهاجراني عطاءالله دكتر
دوروزه همايش گشايش مراسم در پنجشنبه روز كه تمدنها
با ميكرد سخنراني بنگلادش در تمدنها گفتگوي منطقهاي
ديگري پذيرش و شناخت بر گفتگو منطق:گفت مطلب اين اعلام
كه ميپذيرد صورت هنگامي نيز ديگري پذيرش و ميشود مبتني
.نپنداريم خود نزد را حقانيت تمام
اين در اسلام تعاليم به اشاره با جمهوري رئيس عالي مشاور
ديگران با گفتگو در (ص)اسلام پيامبر:داشت اظهار زمينه
روش و منطق سبا ، سوره و ميكند اشاره مفهومي چنين به
.ميكند تبيين ما براي را (ص)اسلام پيامبر گفتگوي
به بنگلادش در تمدنها گفتگوي منطقهاي دوروزه همايش
فرهنگي رايزني همكاري با بنگلادش آسيايي انجمن ابتكار
.است شده برگزار داكا در ايران سفارت
ميشوند آتيه بيمه استثنايي ، دانشآموزان
سال از كشور استثنايي دانشآموزان:فرهنگي علمي گروه
بيمه پوشش تحت اسلامي شوراي مجلس مصوبه براساس آينده
.ميگيرند قرار آتيه
روز استثنايي پرورش و آموزش سازمان رئيس قدمي مجيد
استثنايي كودكان نفره مركز 120 افتتاح آيين در پنجشنبه
نيز آينده سال:گفت مطلب اين اعلام با گرگان در
حقوق همچون بيمهاي خدمات از استثنايي فارغالتحصيلان
.ميشوند برخوردار ماهانه
آتيه بيمه براي ريال ميليارد خصوص 25 اين در وي گفته به
.است شده گرفته نظر در دانشآموزان اين
|