اقتصادي آسيبهاي و دين
پاياني بخش - ملي اقتدار و امنيت دين ،
چهارشنبه روز در آن نخست بخش كه حاضر مقاله موضوع:اشاره
امنيت و اقتدار نمودن شفاف گذشت ، نظرتان از (بهمن 17)
ارزشهاي امنيت چگونه اينكه و است ديني منظر از ملي
محور پنج موضوعدر.شود تامين بايد اجتماعي و انساني
بررسي نظامي و سياسي اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، و عقيدتي
.ميگذرد نظرتان از آن ادامه كه شده
را اجتماعي آزاديهاي ديگر ، قدرت هر يا و سياسي نهاد اگر
و برنتابيد خودشان امور در را مردم مشاركت و ساخت محدود
محدود ويا متوقف را احزاب و گروهي و اجتماعي تلاشهاي
كنترل با را اطلاعرساني و گفتار آزادي نيز و ساخت
ساخت ، محدود ومطبوعات تلويزيون مانند گروهي رسانههاي
.است ساخته پديدار را چالشگري و ناامني انواع زمينه
مردم مشاركت زمينه جامعه در سياسي نهاد استقرار با دين
بر متكي چون ديني نظام.ميآورد فراهم اجتماعي امور در را
نخواهد هراس در اجتماعي آزاديهاي از گاه هيچ ;است مردم
اهداف تحقق راستاي در را آزاديها نوع اين بلكه ;بود
سياسي نهاد دين ، .مينمايد استقبال آن از و ميبيند خويش
عرصههاي در و مردم عمومي مشاركت اساس بر را حكومتداري و
(ص)رسول رفتار.ميداند سياسي و اقتصادي اجتماعي ، فرهنگي ،
به كه است مطلب اين بر گواه بهترين (ع)اميرمومنان و
مشاركت گوناگون ابعاد در را مردم ديني رهبران عنوان
.نميكردند تحميل مردم بر را سياسي نظام حتي و ميدادند
بيعت خويش ، رسالت اهداف براي مردم از (ص)رسولاكرم بارها
مردم ، اختيار با را خويش حكومت (ع)عليبنابيطالب و گرفت
دردوران و ساخت مستقر گسترده بسيار سطح در هم آن
در را مردم (ع)علي هم و (ص)رسولاكرم هم خويش حكومتداري
با بايد اجتماعي مديريت زيرا ;نمودند سهيم مديريت امور
و خواسته بيان در را مردم آنان.گيرد شكل مردم مشاركت
آزادي و بودند گذاشته آزاد فرهنگخويش و عقيده ابراز
به گروهها و افراد كه بود شده مستقر مرحله آن تا اجتماعي
در و ميكردند سوال (ص)اكرم رسول رفتار از شفاف طور
.مينمودند انتقاد (ع)امام رفتار از فراوان موارد
و سوالها اين از تنها نه (ع)علي حضرت و (ص)پيامبر
آنها به گشاده روي با بلكه نميشدند ، آشفته انتقادات
سطح در اجتماعي آزادي استقرار همان اين.ميدادند پاسخ
جامعه در اطلاعرساني و رسانهها آزادي همان و آن بالاي
.ميآورد فراهم را جامعه بالندگي و رشد زمينه كه است
زمينه اجتماعي ، آزادي و اجتماعي عدالت استقرار با دين
كه ديني سياسي نهاد زيرا ;ميبرد بين از را چالشگريها
نوع اين استقرار از هستند ، مردم آن پشتوانه و پايگاه
مردمي غير نظامهاي اين بود ، نخواهد هراس در آزاديها
.بود خواهد خطرآفرين آنها براي آزاديها كه هستند
جامعه ، در ملي اقتدار و امنيت پشتوانه اساس ، براين
امنيت ، پشتوانه حقيقت ، در و است وآزادي عدالت استقرار
را خويش امنيت خود ، حضور با كه هستند جامعه و مردم خود
.ميدهند سامان
بالندگي و رشد زمينه شده ، ياد محورهاي آوردن فراهم با
كه چرا ;ميگردد مسدود چالشگري روزنههاي و ميشود فراهم
انگيزهاي هيچگونه مردم شود تامين مردم عمومي حقوق وقتي
و عدالت استقرار بلكه ;داشت نخواهد ناامني ايجاد براي
را جامعه اقشار وحدت و همگرايي ابزار اجتماعي آزادي
را اجتماعي نيروهاي ارزشها اين استقرار.ميسازد فراهم
و توانمند قدرتي اسلامي ، امت از و ساخته همسو و متشكل
چنين در.ميسازد بيگانه قدرتهاي برابر در متحد
;ميشود زدوده داخلي چالشگري زمينههاي تنها نه جامعهاي
ميايستد خارجي برابرخطرهاي در متشكل ، و همسو ملتي بلكه
و ميسازند مستقر مردم خود را ملي امنيت اساس ، براين و
دفع نيز را بيگانه تهديدهاي داخلي جبهه خطر بر علاوه
اين با ملي اقتدار و امنيت ديني ، منظر از.مينمايند
.ميگردد مستقر مردمي پشتوانه
اقتصادي:ج
مادي زندگي.ميدهد شكل اقتصاد را دنيايي زندگي بنيان
مادي مواهب از گوناگون بهرهوريهاي از ناگزير انسان ،
موجب آيد ، پديد كاستي مانور اين در اگر.ميباشد الهي
بيماري.شد خواهد اجتماعي خيزشهاي باعث بسا چه و ناامني
تهديد را انساني جامعه همواره كه است خطري اقتصادي ،
-از1 عبارتند اقتصادي بيماري شاخصههاي برخي.ميكند
-طبيعي ، 2 منابع توليد و بهرهوري به بياعتنايي
به وابستگي افزايش -بيكاري ، 5 -افسردگي ، 4 -تنپروري ، 3
اتكا -اقتصادي ، 7 نامناسب الگوهاي از تقليد -واردات ، 6
توليد ميزان اگر ويژه به نفت:مانند محصولي تك درآمد به
عدم -باشد ، 8 بيگانگان اختيار در هم آن قيمت سقف و
اقتصاد ، شدن دولتي -كليدي ، 9 مهم صنايع در سرمايهگذاري
در وابستگي -بهرهوري 11 امكانات توزيع در تبعيض - 10
و مصرف صحيح موازين رعايت عدم و فناوري و تكنولوژي
جامعه مسائل ، اينگونه.الهي نعمتهاي از بهينه بهرهوري
.ميدهد سوق فقير و غني قطب دو به اقتصادي ، لحاظ از را
و اسراف و بيرويه مصرف و تنپروري و تجمل به سرمايهدار
و فقر در جامعه از انبوهي جمعيت و ميآورد روي تبذير
را جامعه خلاصه و ميشوند رها افسردگي و وبيماري تهيدستي
.ميدهد سوق هم مقابل قطب دو به
خطر به و ناهنجاري و ناامني انواع باعث بيمار ، اقتصاد
نابساماني ، و خطرميگردد جامعه كرامت و عزت افتادن
شورش و چالشگري سبب ناهنجاري ، انواع آوردن پديد بر افزون
.ميشود يافت تاريخ در آن نمونههاي كه ميشود اجتماعي
و فرهنگ به را اصلي ضربه اقتصادي ، نابساماني و فقر حتي
ضعيف افراد ايمان و آورده وارد مردم عموم ديني باورهاي
حقيقت اين به نيز ديني آثار در و ميسازد متزلزل را
بسا چه و (9) ;كفرا يكون ان كادالفقر" است ، شده اشاره
"!دهد بازگشت كفر به را مومن انسان فقر ،
اقتصادي آسيبهاي و دين
آشكار و شفاف بسيار اقتصادي جبهه آسيبهاي با دين برخورد
معاش و زندگي از غافل كه آخرتنگر مرام يك دين.است
ديني باورهاي استقرار براي بلكه ;نيست باشد دنيايي
واقعگراي نگرش در دين.ميسازد شكوفا را جامعه اقتصاد
و دانش نيز و سرمايه توزيع به هم و توليد به هم خويش
.دارد شايان توجه كلان سرمايههاي مهار نيز و فناوري
هم زمينه ، اين در.است اقتصادي رشد اصلي محور توليد ،
قرآن.است آشكار ديني رهبران رفتار هم و ديني آموزههاي
تلاشي روزي ، آوردن دست به براي كه ميدهد صريح دستور
ذلولا الارض لكم جعل هوالذي":گرفت درپيش بايد سرسخت
كه است خدايي او ، (10):رزقه من كلوا و مناكبها في فامشو
بر روزي آوردن دست به براي قرارداد شما رام را زمين
".شويد روان آن دوشهاي
زحمت با و است صعبالعبور و دشوار بودن ، رام عين در زمين
.شد بهرهمند آن توليدي منابع از ميتوان تلاش و
آخرت به توجه كه دارد روشن آموزه آنقدر اينباره در دين
قامت ان" ;بازدارد معاش براي تلاش از را انسان نبايد
تقدم لا ان استطاع فان الفسيله احدكم يد في و الساعه
برپا دارد قيامت اگر (11)فليغرسها يغرسها حتي الساعه
از قبل اگر دارد ، قرار نهالي شماها از يكي دست در ميشود
را آن است لازم هستيد ، آن غرس بر قادر قيامت شدن برپا
".نماييد غرس
جبهه جنگجوي همانند سازنده و پرتلاش انسان ديني ، منظر از
(12) "فيسبيلالله عياله علي الكاد":است شده معرفي جهاد
(ع)بيمار ، علي اقتصاد و وابستگي از رهايي براي و
;الله فابعده افتقر ثم ترابا و ماء وجد من":ميفرمايد
حال عين در باشد ، داشته اختيار در خاك و آب كه كسي (13)
كه كسي "است دور به خدا رحمت از باشد ، نيازمند بيگانه به
.باشد بيگانه نيازمند نبايد دارد ، اختيار در الهي منابع
و سرمايه تعديل جهت در مالياتي مقررات وضع با دين نيز و
.است برداشته بزرگ قدمهاي سرمايه شدن انباشته از ممانعت ،
پرهيز تجملگرايي و تبذير و اسراف از مصرف ، در همچنين
سرمايهها رفتن هدر باعث كه را مصرفي هرگونه و است داده
فزوني براي تلاش به را مردم دين ، .است نموده منع شود ،
.است خوانده فرا صرفهجويي و قناعت مصرف ، به در و توليد
باغداري و كشاورزي سازندگي و تلاش الهي ، رسولان رفتار در
.نيست آنها طرح به نيازي كه است آشكار خوبي به
رساتر دين فرياد تكنولوژي ، و فناوري آوردن فراهم خصوص در
و شده مستقر آن در دين كه جامعهاي.است ديگر صداي هر از
بيگانه به وابسته تكنولوژي ، در شود ، رعايت جامعه شئون
اقتصادي ، شكوفايي و رشد در دين ترفندشد نخواهد
آن اقتصادي بعد و جامعه در دين اگر كه است اينگونه
نخواهد تهديد را جامعه اقتصاد آسيبي ، هيچ يابد ، استقرار
خواهد مستقر كامل طور به ملي امنيت جبهه ، اين از و نمود
فرآيند در ديني انتظار حداقل اقتصادي خودكفايي زيرا ;شد
.ميباشد اقتصادي امنيت
سياسي:د
;نمود تقسيم ميتوان عمده طيف دو به را سياسي نهادهاي
اليگارشي:مانند مردمي غير سياسي نهادهاي اول ، طيف
(اشراف حكومت) آريستوكراسي (پادشاهي و فئودالها حكومت)
نظامي كودتاي براساس را سياست ميدان كه سياسي مديريت و
...و باشد نموده فتح
درگير سخت ملي ، امنيت ايجاد در سياسي نهادهاي از طيف اين
را آن اجتماعي و سياسي مشكلات بزرگترين از يكي و بوده
سياسي ، نهادهاي نوع اين.ميدهد تشكيل ملي امنيت استقرار
و نيستند بهرهمند مردمي پايگاه از كه اين لحاظ به
ميشوند ، تهديد جدي صورت به اجتماعي چالشهاي از همواره
نمودن محدود خشونت ، به ملي ، امنيت استقرار براي
اطلاعرساني و جمعي رسانههاي كنترل اجتماعي ، آزاديهاي
.ميآوردند روي..و مطبوعات و تلويزيون راديو مانند
فقدان آنها ، ديگر شاخصههاي كه سياسي نهادهاي نوع اين
نيز و اجرايي قانوني نهادهاي استقرار عدم و ملي هويت
و قضايي نظام و قانونگذاري در ناهنجاري و تفاوتها ايجاد
همانگونه ميباشد ، ...و مديريتي نظام در ناهنجاري نيز
استقرار در ميباشند ، ناكام سياسي نظام استقرار در كه
.بود خواهند ناكارآمد نيز ملي امنيت
هيچگونه سياسي ، نظامهاي از طيف اين امنيتي اقدامهاي
مستقر را ملي امنيت تنها نه اقدامات اين.ندارد كارآمدي
تشديد موجب و زده دامن چالشگرايي آتش به بلكه ;نميسازد
. ميشود اجتماعي خيزشهاي و مخالفتها
نهادها نوع اين.ميباشند مردمي سياسي نهادهاي:دوم طيف
اصل اين در ليكن ;دارند يكديگر با اساسي تفاوتهاي گرچه
نهاد نوع اين.بهرهورند مردمي پايگاه از كه مشتركند
شئون در را مردم ميشوند ، ناميده دموكراسي كه سياسي
كلان تصميمهاي و اجراء قانونگذاري ، ) سياست مختلف
برخاسته چون و ميدهند مشاركت (...و اقتصادي و اجتماعي
هيچگونه مردم اجتماعي حقوق در ميباشند ، مردم متن از
تبعيض و ايجادقضاوت از بلكه نميآورند ، پديد كاستي
خواهند حساس نيز اجتماعي آزاديهاي به نسبت نموده ، پرهيز
را رسانهاي نميبيند ، نيازي سياسي نهاد نوع اين.بود
آنان ، رقابتهاي و احزاب تلاش از زيرا ;كند كنترل
.ندارد هراسي هيچگونه
چالشگري زمينه و داشت نخواهند مشكل سياسي نهاد با مردم
تامين در سياسي نهادهاي اينگونه.بود خواهد ضعيف بسيار
و مشاركت زيرا ;ميپيمايند را راه هموارترين ملي ، امنيت
بين از را ناامني زمينه گوناگون ابعاد در مردم حضور
چالشگري زمينه است ، مردمي نظام ، چون سو يك از.ميبرد
را نظام سو و سمت اين از خطري و است ضعيف بسيار داخلي
از و هستند خويش امنيت حافظ مردم خود و نميكند تهديد
بيگانگان برابر در مردم سياسي نظام چنين در ديگر ، سوي
با را بيگانه تهديدهاي و بود خواهند همسو و متشكل
.مينمايند كنترل شيوه راحتترين به خود ، اتحاد و همگرايي
كاملا نظام يك ميسازد ، مستقر دين كه سياسياي نهاد
دموكراسيهاي مانند ديني سياسي نظام گرچه.است مردمي
ليكن ;نميداند مردم از را خويش مشروعيت امروز جهان
مردم اگردارد مردم پذيرش به بستگي كاملا نظام استقرار
تحميل مردم بر را سياسي نظام دين نباشند ، آن خواهان
و (ص)اكرم رسول حضرت رفتار در كه همانگونه ;نميكند
و است شده ترسيم شفاف طور به مهم اين بزرگ ، انبياي ساير
با.ميدرخشد روز نيم آفتاب مانند (ع)اميرمومنان روش در
هيچگاه بود ، سبحان خداي جانب از وي حق اينكهرهبري ،
.سازد مستقر شمشير با و كند تحميل زور به را آن نشد حاضر
بارها حضرت وي ، به مردم رويكرد و سوم خليفه دوران از بعد
هم و گردد شفاف احزاب مواضع هم تا نمود امتناع بيعت از
.نگيرد شكل مردم مشاركت و بيعت امر در تحميلي هيچگونه
رضايت و خاطر طيب با كاملا را خود بيعت (ع)علي امام
.داد شكل مردم
را راه كوتاهترين مردم ، سياسي نهاد نوع اين اينكه نتيجه
را آن هزينه كمترين با و پيموده ملي امنيت به رسيدن در
.ميسازد مستقر
نظامي: _ه
هيچ.است آن نظامي بخش ملي ، امنيت موضوع مهم محورهاي از
قوه از بينياز ملي اقتدار و امنيت تامين در سياسي نهاد
سياسي ، نهادهاي بيشتر گرچه;نميباشد مسلح نيروي و قهريه
اما ميپندارند خشونت ابراز را عمومي امنيت راه تنها
نظامهاي بيشتر حداقل ، يا عموم بين در فرهنگ اين امروز
قدرت بايد امنيت ، تامين براي كه است شده پذيرفته حكومتي
و داخلي چالشهاي برابر در و نموده برتر را نظامي
.برخاست ستيز به خارجي ، تهديدهاي
قدرتهاي يعني دوم و اول جهان فرهنگ ، اين خاستگاه
و سلطهگري مانع تامين براي آنان.ميباشند جهان توانمند
تا دارند نياز فرهنگي چنين طرح به شديدا خويش اقتصادي
سلاحهاي توليد و ابتكار خويش ، توان از بهرهوري سوء با
سلاحها وجود گاه آن دهند ، قرار خويش انحصار در را مهم
براي را سوم جهان و نموده قلمداد امنيت براي خطري را
خويش ساخت سلاحهاي خريد به وادار ملي ، امنيت تامين
منابع از يكي سلاح ، فروش و توليد اساس ، همين برنمايد
خرابي و فقر زمينه و بوده مداران قدرت براي اقتصادي
هنگفتي بودجههاي است ، آورده فراهم را سوم جهان كشورهاي
سلاح خريد صرف شود ، فقرزدايي و عمران صرف بايد كه
.ميگردد
مرحله از كه توليد و ابتكار در هم تسليحاتي ، مسابقات
هم و نهاده فراتر را پا جمعي كشتار و ميكروبي سلاحهاي
رسانههاي تبليغات اثر در آن كردن انباشته و تهيه در
آمار ، اساس بر.ميباشد امروز جهان مهم معضل يك استعماري
در دلار ميليارد چهار از سوم ، جهان كشورهاي سلاح واردات
و رفته فراتر سال 1981 در دلار ميليارد به 35 سال 1960
سوم 223 جهان كشورهاي سال 1983 ، پايان تا دهه دو طي در
حالي در اين و (14).نمودهاند خريداري سلاح دلار ميليارد
فقر و اقتصادي نابساماني بيشترين كشورها ، اين در كه است
.دارد وجود گرسنگي و
شيركوند شهرام
:پينوشتها
مستدرك -ملك ، 1511 -ص 29310 ج11 ، شيعه ، وسائل -9
-ص 4313 ج 12 ، الشيعه ، وسايل -12;ص 460 ج 13 ، الوسائل ،
.ص 15 سوم ، جهان در ملي امنيت -14;ص 24 همان ،
|