در سفالگري و سفال به اجمالي نگاهي
كشورمان فرهنگي ميراث;باستان ايران
دارد فراوان ناگفتههاي
بالا را فروش اينترنت ، در كتاب تبليغ
ميبرد
ميشود تبريزتاسيس در "سفال خانه"
در سفالگري و سفال به اجمالي نگاهي
كشورمان ميراثفرهنگي;باستان ايران
دارد فراوان ناگفتههاي
است توانسته خود تاريخي قدمت با ايران چون كشوري;اشاره
را موضوع اين.باشد مختلف عرصههاي در هنر تجليگاه
كشورمان گوناگون نقاط در شده كشف سفالهاي در ميتوان
طراحي و هنر تاريخي سير به حاضر مقاله.كرد مشاهده
نشان را آن تغييرات چگونگي و پرداخته ايران در سفالگري
.ميدهد
غذا پز ، و پخت براي را ظرفها انسان دور ، زمانهاي از
.است پخته آتش در و ساخته رس خاك با كردن ، ذخيره و خوردن
تنها را سفال ديگر انسان كه شد پديدار زماني سفالگري هنر
از گرفت تصميم و نبرد بكار روزمره زندگي در استفاده براي
ايران در.كند استفاده خود هنري افكار بيان براي آن
ميلاد از پيش سال به 6000 تقريبا سفالگري سابقه
.است نشده روشن آن جزئيات از بسياري تاكنون كه برميگردد
هنر اين از نمودهايي تاريخ از دوره هر در حال اين با
ايران در كه سفالي نخستين.ميشود مشاهده اصيل و مردمي
مربوط كه بوده كرمانشاه نزديك سراب تپه در است ، شده يافت
سفالگر اثر ، اين دراست ميلاد از پيش سال هزار به 6
اين ميكند ، ثابت رس خاك طراحي در را خود مهارت ايراني
در.ميدهد نشان خرس يك دركنار را نشسته زني سفال ،
شده يافت سفالهايي وفور به نيز كاشان سيلك تپه حفاريهاي
اين در.ميكند مجسم را طبيعت و جانوران چون نقشهايي كه
و ميشود مشاهده طراحيها در تكنيكي مهم دگرگونيهاي دوره
شده اصلاح سفال كردن خشك شيوه كه ميدهد نشان كار نحوه
.است
خود به را مجموعه بيشترين سفال سيلك ، قبرستانهاي در
زنان ، زينتي اشياء ميان در كه بهطوري است ، داده اختصاص
سفالينههاي.ميخورد چشم به نيز سفالين گوشوارههاي
كه را سمبليك موضوعاتي تركيب و نقوش سيلك ، در آمده بدست
نمايش به است درارتباط مردگان تدفين تشريفات با احتمالا
پيدا زيبايي ظروف نيز شوش چون ديگري مناطق در.ميگذارد
فرانسه لوور موزه در اكنون كه مشهوري جام ;است شده
اشكال از تصويري كه آنهاست جمله از ميشود نگهداري
تازي سگهاي حاشيه يك و پيچدار و دراز شاخهاي با بزكوهي
خطوط كه است خطي طراحي شاهكار يك جام اين.دارد "سلوكي"
سفال ايلام در.دارد ظرف شكل با حيرتانگيزي تناسب آن
مشهوري لعابدار كاشيهاي چغازنبيل در و كاشي و لعابدار
را سفال طراحي و ساخت تكنيكهاي تكامل.است شده يافت نيز
كاشيهاي رنگارنگ رويه در بعد دورههاي در ميتوان
حفريات در.ديد شوش در هخامنشي كاخهاي لعابدار
هم به را آنها اگر كه است شده يافت كاشيهايي ديولافورا
لباس به ملبس ايراني نظامي نفر سه تصوير نمايند متصل
.ميشود ديده نيزه و تركش و كمان به مسلح و نظامي
را شوش قصر آپاداناي تالار ديوار شده ، ياد كاشيهاي
موزه در اكنون تصاوير اين.بودهاند آن زينت و پوشانيده
تيراندازان به كه شدهاند گذاشته نمايش به پاريس لوور
دستووا تاريخي شهر در.هستند معروف جاويدانها يا ايراني
كه است شده يافت بسياري سفالين تابوتهاي نيز شوشتر در
ساساني -پارتي هخامنشي ، مختلف دورههاي به مربوط البته
لعابدار سفالي پيهسوز يك نيز سفالي تابوتي كنار در.است
كه شده پيدا بوده فيروزهاي سبز ابتدا كه زرد به مايل
تابوتها از خارج در هديه منظور به كه نيز سفالي ظرف چند
زندگي به دوره آن مردم اعتقاد نشانه ظاهرا داشت ، قرار
براي مصريان همچون قوم اين است ذكر شايان.است مرگ از پس
تابوت كنار در را وسايلي و ظروف مرگ از پس حيات ادامه
.ميساختند مدفون جسد با و داده قرار
پادشاهان تالارهاي و كاخها در نيز ساساني دوره در
تالار در.ميشود مشاهده سفال هنر از زيبايي نمونههاي
كه دارد وجود موزائيك به مزين ايوان دو بيشابور پذيرايي
داراي ايوانها اين.گرفتهاند قرار يكديگر عكس جهت در
بهره خاصي رنگآميزي و گچبري از كه هستند هلالي طاقهاي
طرح با موزائيكي قالي نوع يك با نيز آنها كف و بردهاند
غربي ايوان است ، شده تزئين انساني و گياهي نقوش و
عصر تزئيني طرحهاي و معماري هنر شاهكارهاي از نمونهاي
با نيز حياط خود.است حياط به مشرف كه است ساساني
در ظريف تصاوير و گياه و گل شكل به منقوش موزائيكهاي
نشانه نگارها و نقش اين همه.است شده آراسته طاقچهها
.است ايراني معماري و هنر در آن اشكال و سفال اهميت
را بسيار نشيب و فراز خود تحول پر مسير در ايراني هنر
و قلمرو بسط به توجه با هخامنشي دوره در.است بوده شاهد
هنر.آمد بهوجود مختلط ، هنري جهان از وسيعي مناطق تصرف
ديگر ملل هنر از كوركورانه تقليد نميتوانيم را هخامنشي
از جذاب ساختاري با زيبا تلفيقي دوره اين هنر ولي بدانيم
آن بخش هر در كه است گوناگون طرحهاي و نقوش و شكل
مثال عنوان به.ميخورد چشم به ديگر قومي هنر از اقتباسي
دوطرفه پلههاي با مرتفع مكانهاي ساخت جمشيد تخت در
كه زيادي ستونهاي و است شده گرفته آشوريان از ساختمانها
در.است گرديده اقتباس مصري هنر از شده استفاده كاخها در
احياء ايراني ملي هنر تا است شده بيشتري تلاش اشكاني هنر
هنر تاثيرات از نتوانست نيز اشكاني هنر حال اين با گردد
را مهم اين و بماند امان در يوناني خصوصا ديگر ملل
ظرفها ، سلاحها ، .آورد دست به سناء شهر كاوشهاي از ميتوان
وسايلي همچنين و سفالين كوزههاي و خمرهها كوزهها ،
يوناني شيوه به نقشهايي با گاه و شده ساخته عاج با كه
بيشتري تامل جاي است گشته مزين يونان اساطير به مربوط
.دارد
گرچه حجاري و معماري و شد حيات تجديد ساساني دوره در هنر
هنرمند توسط اما گرديد اقتباس رومي و يوناني هنر از
گرچه.درهمآميخت ايراني هنر ذوق با و شد تكميل ايراني
گذارد نزول به رو و افتاد رونق از ساساني عهد در سفالگري
چشمگيري رونق بناها ساخت در صنعت اين ديگر اشكال اما
ميتوان را دوران اين سفالگري صنعت افت علت البته.يافت
وسايل از استفاده و اجتماعي طبقات بيشتر شدن ثروتمند به
(طلا نقره ، برنج ، مس ، اجتماعي ، طبقات تناسب به) فلزي
منكر موارد از بعضي در نميتوان حال اين با.داد نسبت
.شد دوراناشكاني به نسبت ساساني زمان سفال بودن بهتر
در است پارتي و اشكاني سفال ويژگيهاي از كه دادن لعاب
.ميشود ديده نيز ساساني دوره
ديده متنوعتري اشكال نشده داده لعاب سفالهاي در گرچه
سفال دايرهوتراشيدن در نقطه نقش به ميتوان كه ميشود
دوره اين سفالگري حال اين با كرد ، اشاره حيوانات شكل به
.است پذيرفته زرگري و فلزكاري صنعت از را تاثيرشگرفي
سراميك سفالگري اشكال از ديگر يكي شد گفته كه همانگونه
نيشابور شهر در اول شاپور كاخهاي در كه است موزائيك و
نقش هنرمندان ميشود گفته كه آن وجود با.ميشود مشاهده
هنرمند نقش اما بودهاند ، سوريه اهل موزائيكها ساز
.است ويژهاي اهميت حائز جريان اين در نيز ايراني
از تجسمي ميبينيم ايوانها و تالارها كف در كه نقشهايي
نشستن حتي و آرايش طرز لباسها ، همچنين و است نوروز عيد
نژادي نوع از است بافتن حال در كه زني يا و نواز چنگ زن
از نقشها اين اگر كه حالي در دارد حكايت (ايراني) خاص
به خود خاص شيوه به طبيعتا بود يوناني و رومي هنرمند
سفالگري هنر صورت هر در.ميپرداختند آنها پيكرسازي
زماني مدت كه است تحولي بيانگر ساساني عصر در مخصوصا
ما را هنر اين نقش بيترديد و است افتاده اتفاق طولاني
.ميكنيم مشاهده نيز اسلامي دوره خصوصا بعدي دورههاي در
داشتهاند رواج اسلامي دوره در كه سفالهايي از بسياري
تاثيربسياري لعاب و رنگ و نقش حتي و ساخت نوع نظر از
هنر مشخصه رهفراي بقول و گرفتهاند ساساني دوره از
.دانست ترقي و توسعه سال هزار اوج ميتوان نيز را ساساني
نژاد علي فرحناز
:منابع
فريار عبدالله ترجمه وينس ، كريستن ، ايران صنايع تاريخ *
گيرشمن ، رومان ايراني هنر *
بهمن -سرفراز اكبر علي ; ساساني اشكاني ، هخامنشي ، ماد ، *
فيروزمندي
بالا را فروش اينترنت ، در كتاب تبليغ
ميبرد
از يكي مينويسند ، جديد كتابي نويسندگان وقتي روزها اين
.است اينترنت شد ، خواهد ديده كتاب اين كه جاهايي اولين
فصل ميتوان جهاني ، شبكه اين در فزايندهاي طور به اكنون
اگر.خواند را آتي پرفروش كتابهاي از بسياري اول
كلنسي تام پرفروش نويسنده كتابهاي از گوشهاي ميخواهيد
به ميتواند اينترنت بخوانيد ، را گمنامي ادبي نويسنده يا
.بخريد را كتابي چه كند كمك شما
از اينترنت در كتاب گزيدههاي انتشار رويتر ، گزارش به
مانند اينترنتي كتابفروشيهاي كه شد آغاز پيش سال حدود 5
در كتاب فروش افزايش براي خواستند ناشران از آمازون
.بگذارند اختيارشان در را كتابها ، گزيده جديد رسانه
.است عادي كاري اينترنت در كتاب از بخشي انتشار حالا اما
آمريكايي مشاوره شركت يك در اينترنت تحليلگر كوركورن جان
براي خوبي سازوكار اينترنت ، ظهور از پيش تا":گفت
آشنايي يا نويسنده با مصاحبهها كتاب ، از انتشاربخشهايي
".نبود مندرجات فهرست با
رقباي ساير و آمازون كتاب ، نمونه فصلهاي عرضه بر علاوه
اجراي با كه ميدهند علاقهمندان به را امكان اين آن
موتوركاوشي در آن نويسنده يا كتاب اسم مورد در كاوش
مصاحبه يا نويسنده زندگينامه كتاب ، خلاصه به گوگل مانند
نسبت بزرگي دگرگوني آغاز حركت اين.دستيابند نويسنده با
كتابفروشيها طريق از صرفا كتاب كه است زمان آن به
روز هر اينترنت طريق از كتاب فروش.ميشد فروخته
.ميشود گستردهتر
نيز كتاب نويسندگان و ناشران اينترنت ، كاربرد گسترش با
و كتاب گزيدههاي و ميزنند كار اين به دست راسا خود
ناشران ، .ميگذارند خود سايت روي را تبليغي مطالب ساير
الكترونيك خبرنامههاي صورت به را گزيدهها قبيل اين
رايگان به علاقهمند مشتركين براي و درميآورند
رايگان عرضه از نويسندگان از برخي ابتدا درميفرستند
حالا اماداشتند اكراه اينترنت در خود كتب از بخشهايي
در سرعت به كتابشان گزيده علاقهمندند آنان از بسياري
كتاب كارشناسان.شود منتشر آمازون همچون سايتهايي
گذاشتن ميكنند احساس نويسندگان و ناشران اكنون ميگويند
بزرگي تبليغ مردم ، خواندن براي اينترنت در كتاب از بخشي
.ميكند كمك فروش افزايش به و است كتاب براي
در مقالات و كتب نوشتن با كه نويسندهاي پولان مايكل
معتقد است ، شده رسمي و اسم صاحب گياهان و گلكاري مورد
خوبي اقدام اينترنت در كتابهايش از فصلهايي انتشار:است
دشوار ادعا اين اثبات شايد:ميگويد پولان.است بوده
جديدترين فروش كه است شده متقاعد حال هر به اما باشد ،
ديدگاه از جهان:علاقه مورد شناسي گياه" نام به وي كتاب
.يافت افزايش اينترنت در تبليغات نتيجه در "ديدگاه يك
بسيار آمازون در كتابش تبليغ كه است معتقد نويسنده اين
اينترنت در كتاب از فصلهايي انتشار:گفت وي بود ، موفق
.ميكند فراهم اينترنت كه است تبليغي امكانات از يكي فقط
بحث معرض در نويسنده سفارش به را كتابها بازاريابان برخي
نقد برآن ناشناس طور به يا ميدهند قرار چت اتاقهاي در
.ميگردند مخاطب دنبال به شبكه اين در آنان.مينويسند
نويسندهنشريه گلدول مالكوم نام به ديگر نويسندهاي
كوچك چيزهاي چگونه:تعادل نقطه" كتاب نگارنده و نيويورك
اين در.كرد برپا خود نام به سايتي ".دارند بزرگ تاثير
برقآساي وقوع چگونگي بررسي آن موضوع كه كتاب اين سايت
شامل سايت اين.است شده تبليغ است ، اجتماعي تحولات برخي
و نيويورك در وي مقالات مجموعه كتاب ، از گزيدههايي
.است وي با مصاحبه
هستند موافق امر اين با نويسندگان و ناشران كه وجودي با
از اينترنت در كتاب محتويات كردن ملا بر حد از بيش كه
چيزي چنين نميكند فكر كسي است ، بياحتياطي تجاري نظر
اين در تصميمگيري:ميگويد پولان.افتاد خواهد اتفاق
ميكند ، خاطرنشان و ميگذارد ناشرش عهده به را مورد
فكر":اوگفت.نيست نگران خيلي مورد اين در اصولا
زيانبار اينترنت در كتاب از زيادي بخشهاي گذاشتن نميكنم
الكترونيك كتاب با كتاب.ميخواهند كتاب هنوز همهباشد
يا بخواند ، الكترونيك كتاب نميخواهد كسي.دارد فرق
فعلي ابزارهاي اين با كه اين يا نميخواهد حالا حداقل
".نميخواهد
الكترونيك كتاب آينده
كتابهاي فروش مانند اينترنت در ادبي قطعات عرضه
كامپيوتري ديسك روي الكترونيك كتابهاي.نيست الكترونيك
عدهاي اما.ميشوند بارگذاري اينترنت از يا هستند
نشانههاي از اينترنت در كتاب گزيدههاي ظهور معتقدند
كوركورن.است اينترنت توسط كتاب جهان تغيير چگونگي اوليه
از ما درك كتاب ، مصرف چگونگي اينترنت":گفت زمينه اين در
".كرد خواهد دگرگون را آن توزيع و ايجاد چگونگي آن ،
ديگر مدتي تا كه هستند اعتقاد براين ديگر گروهي
خوانندگان راحتي جهت را نگارش شكل بايد نويسندگان
نويسندگان ترفند يادآور امر ايندهند تغيير اينترنتي
كارگيري به با كه است ديكنز چارلز مانند نوزدهم قرن
نگه مجذوب را روزنامهها خوانندگان جذاب حقههاي
داستانهاي اول نسخه ميكردند وادار را آنان و ميداشتند
.بخوانند فصل به فصل پاورقي صورت به را خود
قانع را خوانندگان حمل ، مناسب ابزاري ساخت با بتوان شايد
كامپيوترهاي فعلابكشند دست سنتي كتاب از كه كرد
معيار اين با كوچك پيشرفته ابزارهاي ساير و كيفي روميزي ،
.نميآيد در جور
دلايل مرجع و آموزشي كتب بازار دستاندركاران البته
دانشجويان.بگيرند كار به را جديد فناوري كه دارند زيادي
اين از استفاده با هستند ، آشنا كامپيوتر با اكثرا كه
.شوند رها سنگين كتابهاي حمل شر از ميتوانند فناوري
شاهد خود عمر در ندارد اميد ميكند يادآوري پولان ، مايكل
به.باشد اينترنت توسط مينويسد ، كه كتابهايي شكل تغيير
كه است اين اينترنت در نويسندگان حضور جذاب وجه حال هر
به كوتاهي مدت در را آنان ميتوند جهاني شبكه اين
.كند تبديل فروش پر نويسندهاي
نعيمي وحيدرضا:مترجم
ميشود تبريزتاسيس در "سفال خانه"
فعاليتهاي كردن متمركز منظور به:فرهنگي علمي گروه
در هنر اين اشاعه هدف با و واحد مكان يك در سفالگري
بار نخستين براي توليد ، و پژوهش آموزش ، مختلف زمينههاي
گزارش به.ميشود تاسيس تبريز شهر در "سفال خانه" كشور در
"سفال خانه" كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد
وسعت به فضايي در و قاجار دوره به متعلق قديمي بنايي در
عمليات اتمام از پس محل اين.ميشود ايجاد مربع متر 700
به سفالگري هنر اشاعه و آموزش اصلي مركز عنوان به مرمتي
نمايشگاه جمله از مختلف بخشهاي و ميرسد بهرهبرداري
سفال پژوهشي مركز كتابخانه ، آموزشي ، كلاسهاي سفال ، دائمي
.ميدهد جاي خود در را...و
|