|
|
كلان نجات راه ريلي سريع نقل و حمل
شهرهاست زيست ، محيط بهبود براي راهي سريعالسير عمومي حملونقل براي نياز كاهش و اتومبيلها آلودگي كاهش نظر از بهخصوص ميباشد بزرگراهها ساخت جابجايي جمعيت ، افزايش و شهرنشيني گسترش امروزه:اشاره روبهرو مشكل با دنيا شهرهاي از بسياري در را شهروندان حمل تقاضاي با مقايسه در متعارف معابر شبكه وكمبود ساخته اجتنابپذير را عمومي نقل و حمل سوي به گرايش نقل ، و و حمل اساسي راهبردهاي از يكي واقع در گرايش اين.ميسازد يك مشخصههاي اگر و ميرود شمار به آتي دهههاي در نقل ،"راحتي" ،"ايمني" ،"سرعت"را مناسب شهري نقل و حمل سيستم از بدانيم ، "زيست محيط با سازگاري" و ،"مناسب هزينههاي" بيشترين ريلي نقل و حمل سيستم كلان ، ريزي برنامه ديدگاه .دارد مذكور مشخصههاي مجموعه با را انطباق وجود نيازمند ريلي سريعالسير نقل و حمل سيستم يك ايجاد مشخصههاي جابجايي ، تقاضاي ميزان نظر از لازم مشخصههاي .ميباشد ديگر عوامل بسياري و كافي منابع وجود فيزيكي ، و حمل سيستم بر ريلي ، سريع نقل و حمل ديگر طرف از اما علاوه به.ميگذارد تاثير شهري توسعه همچنين و عمومي نقل نقل و حمل محيطي زيست و فرهنگي اقتصادي ، اجتماعي ، اثرات .ميباشد انكار غيرقابل نيز شهرها در ريلي و ريلي سريع نقل و حمل مختلف اهداف بررسي به حاضر مقاله با مورد هر در و پرداخته جهان مختلف درشهرهاي آن اثرات گوناگون جنبههاي شده ، انجام موردي مطالعات به پرداختن از تجاربي نيز پايان در.ميدهد قرار توجه مورد را موضوع .ميشود ارائه بريتانيا در ريلي سريع نقل و حمل زيست محيط و توسعه در همگاني سريع نقل و حمل نقش (نخست بخش)شهري عمومي سرويس يك عنوان به عمومي نقل و حمل فرانسه كشور در نقل و سيستمهايحمل توسعه از اصلي هدف و شده شناخته و سرعت با مردم عمومي جابهجايي روشهاي بهبود سريع ، .ميباشد اتوبوس از بالا ظرفيت و بيشتر اطمينان قابليت اين ريلي ، نقل و ازحمل استفاده ميزان بردن بالا براي مترو ايستگاههاي كننده تغذيه اتوبوسراني سيستم با سيستم اهداف اگرچه.ميكند عمل يكپارچه صورت به تراموا يا منظر و ديد بهبود اقتصادي ، فعاليتهاي بهبود همچون ديگري توسعه براي نيز شهري ، توسعه براي محدوده يك تامين و شهري موارد اين دارد ، اما وجود فرانسه در سريع نقل و حمل كلي ، طور به.ميروند شمار به ثانويه اهداف معمولا مترو از متاثر جنبهها بعضي از فرانسه شهرهاي ساختار فرانسه شهرهاي در جمعيت تراكم ميباشد ، عمومي نقل و وحمل .است انگلستان در مشابه ابعاد با شهرهاي برابر دو تقريبا ترجيح در فرانسويان عادت و سنت علت به بيشتر ويژگي اين ويلايي خانههاي در زندگي به آپارتماني زندگي دادن محدوده در كه را افرادي تعداد موضوع اين.ميباشد شدت به ميكنند زندگي مترو ايستگاههاي تا پيادهروي سنت.ميشود تراكم پر شهرهاي ايجاد باعث و داده افزايش حال در تدريج به فرانسه مناطق بعضي در آپارتماننشيني در حومهاي مناطق بيشتر كه شهرنانت مانند.است شدن منسوخ .ميباشد ويلايي خانههاي داراي شهر ، حاشيه شهري توسعه و جابجايي براي مترو ، داراي شهرهاي از بسياري و هستند روبهرو كوه و رودخانه همچون جغرافيايي موانع با توسعه سطحي ، توسعه بهجاي شهر تا ميشود باعث موانع اين .كند پيدا عمودي توسعه حال در كشورهاي در مترو گسترش اثرات در انبوه عمومي نقل و حمل درباره كه مطالعاتي برمبناي سال در پژوهشگران از گروهي توسط توسعه حال در كشورهاي متروي داراي شهر مطالعه 9 مورد شهر از 21 شد ، انجام 1989 پوسان ، ، پروتوآلگره ، مكزيكوسيتي مانيل ، هنگكنگ ، )فعال چهارشهر و (سئول و سائوپائولو سانتياگو ، ريودوژانيرو ، كلكته ، قاهره ، ) نوبنياد يا و نشده تكميل متروهاي داراي بيشتر در كه داد نشان مطالعه اين.بودند (تونس و سنگاپور خدمات كيفيت و عمومي نقل و حمل ظرفيت افزايش هدف شهرها ، از زيادي تعداد نتيجه در.است شده حاصل چشمگيري طرز به را زيادي سفر زمان درآمدمتوسط ، داراي و درآمد كم طبقات .يافتهاند دست بيشتري راحتي سطح به و نموده صرفهجويي قابل مطالعه ، كاهش مورد شهرهاي از هيچيك در همچنين اثرات نتيجه در و نداده روي كيفيت تراكم در ملاحظهاي .بود آمده دست به ناچيزي زيستمحيطي مثبت اتفاق سريع نقل و حمل سيستم توسعه شهرها ، از تعدادي در نقاط در (شيلي)سانتياگو در است ، افتاده (جنوبي كره)سئول ودر شده ايجاد توسعه (ترمينالها)انتهايي شكل مترو با تلفيق در پياده عابرين مخصوص خريد مراكز وضعيت بهبود براي دولت ،(برزيل)سائوپائولو در.گرفتهاند هزار براي 200 خانههايي مترو ، اطراف درمناطق مسافر جذب در.است ساخته شرقي ، خط نزديكي درآمددر كم افراد از نفر متر هزار آپارتمان ، 435 هزار هنگكنگ 31 در سال 1986 خدمات فضاي مترمربع هزار و 140 صنعتي و تجاري فضاي مربع اول درجه در توسعه اين.شد ايجاد مترو اطراف در عمومي و (تونس) شهر دو هر در.بود دولت عمده مداخله حاصل افزايش ايستگاهها اطراف در زمين قيمت ،(برزيل)پورتوآلگره مطالعه.است يافته بهبود مناطق اين در كار و كسب و يافته درسائوپائولو ، :ميدهد نشان شهرها اين در توسعه روند و كامل طور به مترو توسعههاي سنگاپور و هنگكنگ بخش طرف از شده هدايت عمده توسعههاي موفقيتآميزبا در مهم عامل يك متروها.ميباشد يكپارچه و هماهنگ عمومي اثرات ديگر شهرهاي تمام در.بودهاند شهرها ساختار تغيير وجود مشخصي اثرات كه جاهايي در بودهو ناچيز توسعه مركز رشد.است بوده مشكل قبل از آن روند پيشبيني داشته ، اتفاق مترو بدون نميتوانسته اشتغال براي خصوصا شهر ، حال در كشورهاي در مترو توسعه عمده تاثير اين.بيفتد امكان"توسعه ، ارتقاي جاي به امامترو.ميباشد توسعه از يك هيچ موارد بسياري در ميكند ، فراهم را "توسعه نيازمند كارا و سريع توسعه.نيستند آشكار تاثيرات ، جهشي صورت به نميتواند كار اين و است قبلي برنامهريزي و مناسبات كليه بر سريع نقل و حمل.بيفتد اتفاق به موارد برخي.دارد مفيد تاثير نيز اجتماعي فعاليتهاي .است شده بررسي خلاصه صورت اشتغال و خريد حمل با شده انجام سفرهاي از درصد حدود 10 تنها فرانسه در ازنيمي بيش و انجامميشود خريد براي سريع ، عمومي نقل و صورت ظهر از بعد شش تا دو ساعات بين خريد ، سفرهاي از افزايش بر مبني شواهدي شهرها از تعدادي در.ميگيرد .دارد وجود شهر مركزي مناطق بويژهدر خريدها ايجاد با شهر مركز در خريد مراكز نيز واشنگتن شهر در دربعضي جديد خريد مراكز وتعدادي شدهاند احياء مترو فعاليتهاي نيوكاسل ، شهر دراست شده ايجاد آلمان شهرها افزايش Tyne and wear متروي توسط شهر مركز در اقتصادي ساير و نيوكاسل فروشگاههاي مديران از بسياري.است يافته فعاليتهاي بهافزايش مترو كه دارند اعتقاد مراكز ، به تمايل افزايش شهر اين در.است كمككرده آنها تجاري وجود دهنده نشان خاص ، محلهاي در خردهفروشي وسطوح توسعه .است مترو نقل و حمل سيستم توسعه از ناشي شغلي فرصتهاي كلي طور به اول:نمود طبقهبندي گروه دو در ميتوان را سريع عمومي شوند مي مربوط سيستم از بهرهبرداري و ساخت به كه مواردي امكانات و دسترسي افزايش به مربوط كه مواردي دوم و و حمل سيستم مستقيم تاثير ميزانميباشند توسعه بالقوه قابل دشواري به اشتغال سطح بر سريعالسير عمومي نقل اين اگر كه است اين سوال اينجا در.است گيري اندازه و بود چه شغلي فرصتهاي اين وضعيت نميشد ، احداث سيستم شغلي فرصتهاي سريعالسير عمومي نقل و حمل سيستم آيا جذب اطراف مناطق از شاغلان يا و ميكند ايجاد جديدي .نمييابد افزايش كلي اشتغال سطح دوم ، درحالت كه ميشوند ، اشتغال ، بر سريعالسير عمومي نقل و حمل اثرات تعيين براي در دنيا در مطالعات اين ميباشد نياز تفصيلي مطالعات به .است گرفته انجام محدودي سطح نتايج و هدفها گوناگوني هدفهاي سبك ، ريلي سيستمهاي و مترو توسعه براي نتيجه سيستمها بيشتر اينكه به توجه با.دارد وجود بهطور آنها نسبي اهميت ميباشند ، هدف چندين از تركيبي .مييابد تغيير ملاحظهاي قابل عمومي جابجايي بهبود سيستمها اين هدف مهمترين و اولين قابل سريعتر ، حملونقل سيستم يك تامين ديگر عبارت به يا به اتوبوسراني كه آنچه از بيشتر ظرفيت با و اطمينانتر حداكثر به براي.ميباشد دهد ، ارائه ميتواند تنهايي خدمات ريلي ، سيستم يك در سرمايهگذاري منافع رساندن خطوط و بوده يكپارچه صورت به بايد شهر ، يك در جابجايي تراموا و مترو ايستگاههاي به تغذيهكننده ، اتوبوسراني يك ايجاد به گرايش با اغلب اهداف ، اين.دهند ارائه سرويس توام ازدحام ، كاهش حتي يا و پرازدحام معابر براي جايگزين فعاليتهاي افزايش باعث همچنين ريلي سيستمهاياست بوده مركز به مشتريان از بيشتري تعداد آوردن طريق از تجاري ، كارشان ، محلهاي به راحتتر رسيدن در شاغلين به كمك و شهر به سريعالسير عمومي حملونقل اخير سالهاي در.ميباشد از استفاده به گرايش روند كاهش براي ابزاري عنوان نقليه وسايل با جابجايي به مسافرين ترغيب و اتومبيل .ميآيد شمار به عمومي ، مشكلات ايجاد باعث كه شهرها حومه سريع گسترش تجربه از پس تا ميكنند تلاش برنامهريزان شد ، نقل و حمل براي جدي .نمايند متمركز مشخص منطقه چند در را شهرها گسترش اغلب مترو يا سبك قطار سيستم شكل به حملونقلي ارتباطات .ميآيد شمار به نقل و حمل خدمات مطلوب شكل عنوان به ميتوان ليل و ليون شهرهاي در را مورد اين از مثالهايي و شهر مركز بين ارتباط برقراري براي مترو كه ، كرد مشاهده .است شده طراحي پيراموني ، توسعههاي شهري منظر و محيطزيست زيست ، محيط بهبود براي راهي سريعالسير عمومي حملونقل براي نياز كاهش و اتومبيلها آلودگي كاهش نظر از بهخصوص در محيطزيست طرفداران فشار.ميباشد بزرگراهها ساخت اجازه ايالتها به كه شد قوانيني تصويب منجربه آمريكا به را بزرگراهي طرحهاي براي يافته تخصيص اعتبارات ميدهد و حمل.دهند تخصيص سريعالسير عمومي حملونقل طرحهاي بهبود براي راهي عنوان به همچنين سريعالسير عمومي نقل طرف يك از امر اين.ميآيد شمار به شهري منظر و ديد و سريع دسترسيهاي با شهر محيط جذابسازي از است تابعي و كمتر ترافيك پياده ، عابر مخصوص خيابانهاي راحت ، در روانشناختي تاثير با ديگر ، طرف از و مدرن حملونقل جامعه كلي نفس به اعتماد ايجاد جنبههاي از نظر مورد شهر ميآيد وجود به اميدواري اين ترتيب اين به.ميشود مربوط اين.شوند جذب مناطق اين به كار و كسب و سرمايهگذاري كه عمده اهداف جزو گرنوبل و كالياري در مشخص طور به اهداف توجيه از كوچكي بخش تنها ليل و ليون در اما ميباشند ، .ميدهند تشكيل را طرح با سريعالسير عمومي حملونقل سيستمهاي شهرها ، بعضي در توسعه ، امكانات تامين طريق از شهري ، ساختار بهبود هدف و تورنتو) كانادا قديميتر سيستمهاي در.ميشوند ايجاد مشخص را شهر توسعه هدف ، شكل اين مارسي ، در و (مونترال مناطق دارند سعي شهري ، طراحان تورنتو ، در.است نموده متمركز خاصي ايستگاههاي اطراف در را جديد يافته توسعه كه شرايطي بروز از مترو ، اطراف در شهري رشد تمركزسازند بسياري شهر اين در.ميكند جلوگيري آمد پيش مونترال در مالياتهاي و عوارض بودن بالا علت به عمدتا مردم از .برگزيدهاند سكونت براي را شهر مركز از دور مناطق شهري ، امر اين نيستند ، مترو داراي هنوز مناطق اين كه آنجا از برگشتي و رفت ترافيك از انبوهي حجم افزايش باعث اصلي جزيره به منتهي پلهاي روي از عبوري اتومبيلهاي در مترو احداث اوليه انگيزههاي از يكي.شد شهر اين توسعه در تمركز امكان كردن فراهم توسعه ، حال در كشورهاي اهداف اين كه ميباشد برنامهريزان براي شهري خط ايجاد توجيه.يافتهاند روزافزوني اهميت برنامهريزي بهبود مبناي بر حدودي تا ليل در VAL سيستم و ليون جديد .دارد قرار شهري ساختار ريلي ، سيستم ايجاد اهداف از يكي ادمونتون و تورنتو در تجاري مركزي ناحيه تقويت با شهر سطحي توسعه از جلوگيري سيستم يك توسعهاي اهداف از برجستهاي نمونه.است بوده به ابتدا همان از مترو كه ميباشد آتلانتا شهر ريلي ، نواحي شامل كه شد طراحي شهري ، توسعه طرح از بخشي عنوان .بود توسعه براي شده مشخص ايستگاههاي اطراف در هدايتي جواد مهندس:تنظيم و تهيه وترافيك نقل و حمل برنامهريزي و مهندسي ارشد كارشناس دارد ادامه |
|