قومي دربارهچالشهاي علمي نظرسنجي نتايج
آمريكا در
مطبوعات قانون تحولات
قومي دربارهچالشهاي علمي نظرسنجي نتايج
آمريكا در
عنوان با قلم اين از كتابي گذشته ، ژوئن آغازماه در
"What Ethnic American Really Think"
است تحليلي كتاب اين.شد منتشر آمريكا متحده ايالات در
در كه مختلف قومي گروه شش وارزشهاي ديدگاهها از تطبيقي
درصد گروهها 40 اين.ميكنند زندگي آمريكا متحده ايالات
آمريكاييان و سياهان.ميدهند تشكيل را آمريكا جامعه از
تشكيل را آمريكا جمعيت كل از درصد هم 24 با تبار مكزيكي
هستند ايتالياييتبار آمريكاييان آن بر علاوه.ميدهند
هستند تبارها عرب و يهوديها و آسياييها و درصد كه 10
تشكيل را آمريكا متحده ايالات جمعيت از درصد هم 6 با كه
.ميدهند
فراوان اهميت از قومي گروههاي اين تفكر شيوه با آشنايي
و است متنوعي بسيار جامعه آمريكا ، جامعهاست برخوردار
نسبت بيشتر ، يا قومي گروه يك آن مناطق از بسياري در
ميزان گسترده افزايش با.ميدهد تشكيل را جمعيت از بزرگي
ارايه خود از گروهها اين كه تعريفي چگونگي درك تنوع ،
و مهم مسايل از شان ارزشيابي چگونگي درك نيز و ميدهند
تصميمگيرندگان براي مسايل ، اين به نسبت احساساتشان
.است شده تبديل مهم و ضروري امري به جامعه
علمي اطلاعات است ، تحليلي بررسي اين پشتوانه كه اطلاعاتي
فرهنگي جنبههاي به مربوط نظرسنجيهاي نتايج در كه است
.است يافته نمود شده ، انجام "زغبي جهاني سازمان" توسط كه
رغم به كه بردم پي واقعيت اين به خود بررسيهاي از
و مسلط فرهنگ وجود اثر بر كه قومي يكسانسازي فشارهاي
ميگيرد ، صورت آمريكا اطلاعرساني مختلف رسانههاي توسط
كه است تعريفي درتدوين مهمي عامل همچنان قومي جنبه
درصد از 85 بيش.ميدهند ارايه خود از گروهها اين افراد
جمله آن از و گرفتند قرار بررسي مورد كه كساني از
خود قومي و ميراثفرهنگي از مهاجران سوم و دوم نسلهاي
و فرهنگي ميراث به افتخار اين.ميكنند ياد افتخار با
به آن دغدغههاي و فرهنگ و تاريخ به نسبت مشترك احساس
.مينهد تاثير وموضعگيريها ديدگاهها بر نيرومندي شكل
ميكنند افتخار خود فرهنگي ميراث به شخص پنج چهاريا وقتي
سنجش مورد در كه كساني سوم دو يا سوم يك كه هنگامي و
فرهنگي ، ميراث اين كه ميگويند گرفتهاند قرار افكار
ارايه خود از كه را تعريفي و هويت از مهمي بسيار جنبه
عامل اين به بايد صورت اين در ميدهد ، تشكيل ميدهند ،
.كرد توجه
ميان در وهويت فرهنگي ميراث به افتخار از ناشي تاثير درك
مسايل به نسبت آن شدت نيز.دارد تفاوت مختلف ، گروههاي
يك به قومي هرگروه مثال ، عنوان به.ميكند فرق مختلف
از عمدهاي بخش كه ميورزد اهتمام مشخص موضوع
.ميدهد تشكيل را سياسياش جدولكارهاي
اعضاي افكار سنجش طي كه مسايل اين به اهتمام بر علاوه
افراد مواضع بر كتاب است ، آمده دست به قومي گروههاي اين
مشترك مسايل از مجموعهاي به نسبت قومي مختلف گروههاي
به پاسخ كه ميدهد نشان نتايج.دارد تاكيد آنها ميان
تشابه نشانگر كه بود هم مشابه كاملا جنبهها از برخي
اختلاف كه شد مشخص نيز.جنبههاست از برخي در ديدگاهها
عنوان به.دارد وجود گروهها اين ديدگاههاي در آشكاري
در آن واهميت قومي تبار به افتخار ميشودكه مشاهده مثال
نسبتهاي به مساله اين.است قويتر آمريكا سياهان ميان
وجود نيز آمريكايي عربهاي و يهوديان ميان در گوناگون
آمريكا جامعه در كه هستند گروههايي اينها البته كه دارد
.گرفتهاند قرار تبعيض معرض در
مهاجران ، ميان در هويت و قومي تبار به افتخار احساس
آمريكا زاده وثروتمندان دانشآموختگان ميان در و قويتر
شامل افكار سنجش كه كساني درصد پنجاه از بيش.است كمتر
ميراث سرزمين با نيرومندي عاطفي پيوند داراي شده آنان
منظم طور به آنان درصد حدود 20 همچنين.هستند خود فرهنگي
.ميفرستند پول اصليشان موطن در خانوادههايشان براي
ما گرچه.كرديم برخورد نيز تبعيض اثرات به بررسي طي
كه كساني از نيمي اما شويم ي"واحد آمريكاي" تا ميكوشيم
سبب به كه گفتند سخن تبعيضي از كردند ، شركت نظرسنجي در
گرفته قرار آن معرض در قوميشان تبار و فرهنگي ميراث
با گفتند شدند نظرسنجي كه افرادي از درصد نيز 15.بودند
.ندارند شخصي دوستانه روابط قومي گروههاي ديگر
همواره كه ميكند صدق نيز آمريكا سياهان درباره امر اين
اين زيرا.ميكنند ياد افتخار با خود فرهنگي ميراث از
قرار بيشتر تبعيض معرض در نژادي ، پشتوانه علت به گروه
نشان نظرسنجي به كنندگان شركت پاسخهاي را اين و دارد
آمادگي سياهان ، كه داد نشان بررسي اين برآن ، افزون.داد
نيز و دارند قومي مختلط محلههاي در زندگي براي كمتري
ديگر با دوستانه مستحكم روابط ايجاد براي كمتري آمادگي
كلي طور به مواضع ، و رفتار اين.دارند قومي گروههاي
.آمريكاست سياهان بر نژادپرستي تاثير نشانگر
و دين و قومي تبار به افتخار ميان رابطه ديگر ، مساله
احساس تاثير كه رسيديم نتيجه اين به ما.است سياسي فلسفه
ديني آيينهاي و آموزشها به مقيد افراد ميان در قومي
نتايج طبقاست برخوردار بيشتري ژرفاي از قومي ، گروههاي
سنجي ، نظر در شركتكنندگان از درصد از 50 بيش بررسي ،
.ميكنند شركت ديني مناسبتهاي در يكبار هفتهاي دستكم
به محافظهكارتر خود ، سياسي ديدگاههاي در البته اينان
.ميرسند نظر
چهارچوبهاي تطبيق در كه رسيد نتيجه اين به بررسي اين
كنوني مهم مسائل برابر در كه -گروهها اين مواضع بر سنتي
اگر حقيقت در و دارد وجود دشواريهايي -ميكنند اتخاذ
با شوند ، جمع هم با موضع يك در قومي گروه شش اين مواضع
كه زماني.كرد خواهند مخالفت معاصر سنتي و سياسي حكمت
دموكرات ، و جمهوريخواه حزب دو در "ميانهروي" مدعيان
نظر از و محافظهكار مالي ، نظر از را آمريكا سياست مضمون
به خود بررسيهاي خلال از ما ميدانند ، ليبرال اجتماعي
آمريكا ، در قومي ششگانه گروههاي كه رسيديم نتيجه اين
از بسياري به نسبت ديدگاهشان به توجه با -را مضمون اين
ليبرال مالي ، نظر از و محافظهكار اجتماعي نظر از -مسائل
.ميدانند
ششگانه ، قومي گروههاي از بزرگي بخشهاي مثال ، عنوان به
ميشوند ، ناميده ليبراليستي معمولا كه مواضعي درباره
بودجه افزوده گرفتن كار به درباره آنان.دارند نظر اتفاق
برنامههاي و اجتماعي تامين نظام از حمايت براي فدرال
كنندگان آلوده مجازات و دستمزدها حداقل افزايش و بهزيستي
.متفقالقولند اسلحه ، حمل جديد قوانين اجراي و محيطزيست
محافظه مسائل از شماري درباره ششگانه گروههاي اكثريت
آنان مثال ، عنوان بهدارند توافق هم با نيز كارانه
سقط قصد كه سال از 17 كمتر دختران كه دارند نظر اتفاق
خود مادر و پدر اطلاع با را امر اين بايد دارند جنين
كه موافقند امر اين با آنها اكثريت نيز.دهند انجام
كه كودكاني با قانون ، برابر در و شود اجرا اعدام مجازات
بزرگسالان همانند ميكنند استفاده جنايت براي اسلحه از
.شود رفتار
مورد در توافق رغم به كه ميكند تاكيد پايان در كتاب
"امتزاج بوته" آمريكا ديدگاهها ، و مسائل از بسياري
آن طي كه امتزاجي.بود نخواهد هيچگاه احتمالا و نبوده
مشترك هويت و سراسري فرهنگ يك تا ميشود ذوب قومي جنبه
به است گفته جاكسون كشيشجسي كه همانگونه.آيد پديد
فرش يا "موزاييك" صفت از ميتوان "امتزاج بوته" جاي
.كرد استفاده آمريكا متحده ايالات توصيف براي رنگارنگ
مشترك ارزشهاي و فرهنگ وجود با كه كرد ثابت بررسي اين
هويتهاي وجود سايه در ارزشها و فرهنگ اين آمريكايي ،
در مهمي عامل پيوسته ، كه ميبرد سر به متمايزي قومي
.دارند ديدگاهها و ارزشها ايجاد
واشينگتن در آمريكايي - عربي انستيتوي رئيس زغبي ، جيمز
طرف بني عزيزي يوسف:ترجمه
مطبوعات قانون تحولات
(بخش واپسين) ايران در بيان آزادي حقوقي مباني
استبداد مذمت و آزادي باب در كتبي نيز مشروطيت دوران در
الامه تنبيه" كتاب به ميتوان آنها جمله از كه شد نوشته
كه كرد اشاره نائيني العظمي آيتالله اثر "تنزيهالمله و
مدني جامعه منشور اولين عنوان تحت آن از خاتمي محمد سيد
(8).است كرده ياد ايران شيعي
را فرهنگياي نهضت شاه مظفرالدين عهد در فعاليتها اين
ق._ه سال 1324 در مشروطيت انقلاب به منجر كه داد شكل
مولف كه طور آنشد فراهم بيان آزادي براي فضا و گرديده
آغاز با ميگويد "ايران حقوق در مطبوعات بر نظارت" كتاب
كه حالي در شدند منتشر نشريه ناگهان 99 ق ، ._ه سال 1325
شده منتشر ادواري نشريه تنها 71 آن از قبل سال طول 73 در
در 23 مجلس بستن توپ به با آزادي بهار اين اما (9).بود
شده توقيف مطبوعات و يافت خاتمه ق ، ._ه جماديالاول 1326
پس اگرچه.شدند اعدام و حبس روزنامهنگاران از تعدادي و
عقايد آزادانه نسبتا انتشار براي كوتاه فرصت چند آن از
هر انديشهها آزاد انتقال از استبداد ديو اما شد فراهم
ديگري فرصت نفت صنعت شدن ملي نهضتميكرد جلوگيري بار
مدت از پس هم آن كه ميرفت شمار به بيان آزادي راه در
تفتيش اسلامي انقلاب وقوع تا و خورد شكست كوتاهي
در...و انديشمندان و نويسندگان حبس سانسور ، چاپخانهها ،
.بود معمول كشور سياسي جامعه
ايران در بيان آزادي حقوقي مباني
تحول مورد چند جز به ايران حقوق در بيان آزادي مقوله
وضع اساسي دوقانون تطبيقي بررسي.است نكرده پيدا چنداني
دو دوقانون دراين كه ميدهد نشان ايران تاريخ در شده
اساسي قانون سيزدهم اصل در:است گرفته قرار نظر مد نكته
كه مادامي روزنامهجات عموم" كه است شده گفته مشروطه
نباشد ، وملت دولت اساسيه اصول از اصلي مخل آنها مندرجات
طبع به..را عامالمنفعه مفيده مطالب كه ومختارند مجاز
و روزنامهجات در كسي واگر نمايند منتشر و رسانيده
طبع چيزي شخصي غرايض با و شد ذكر آنچه خلاف بر مطبوعات
ومحاكمه استنطاق مورد قانونا بزند وافترا تهمت يا نمايد
اساسي قانون متمم بيستم اصل (10)".شد خواهد مجازات و
و ضلال كتب از غير مطبوعات عامه"ميكند اعلام نيز مشروطه
...است ممنوع آنها در مميزي و آزاد مبين دين به مضره مواد
اساسي قانون چهارم و يكصدوبيست اصل در اصل ، دو اين (11)"
است شده بيان اينگونه موجز صورت به ايران اسلامي جمهوري
آنكه مگر آزادند ، مطالب بيان در مطبوعات و نشريات" كه
را آن تفصيلباشند عمومي حقوق يا اسلام مباني به مخل
اساسي قانون متمم در نكته دومين (12)".ميكند معين قانون
هر كه است اين ايران اسلامي جمهوري اساسي وقانون مشروطه
جرائم به رسيدگي جريان در منصفه هيات حضور بر آنها دو
.گذاشتهاند صحه مطبوعاتي
تنها نه ميدهد نيزنشان مطبوعات قانون پنج بررسي
براي را تنگناهايي قوانين دراين موجود ابهامهاي
مترقيانه ماده بلكه است كرده ايجاد مطبوعاتي فعاليتهاي
در كه "مطبوعات انتشار براي مجوز دريافت ضرورت عدم"
شده ق ، لحاظ_ه محرم 1326 پنجم مصوب مطبوعات قانون اولين
انقلاب از پس مصوب قوانين در حتي)بعدي قوانين در بود
انتشار ، از قبل شدند ناچار مطبوعات و شد لغو (اسلامي
.كنند كسب مجوز
برخي (ق._محرم 1326ه مصوب)مطبوعات قانون درنخستين
بودن قصايح و قبايح" مانند تفسيرپذير و مبهم واژههاي
ترغيب" ،"بودن عامه امور اختلال و فساد به داعي يا
توهين"يا و "جنايت و جنحه ارتكاب به خلق وتهييج وتشويق
"فتنهانگيز مقالاتي و اخبار جعل" و "منيعسلطنت مقام به
و احترام هتك" ،"اسلاميه عقيده و مذهب به مضره مقالاتي"و
و "قبيحه والفاظ فحش نوشتن" ،"شخصيه اعتبارات وكسر شرف
را مطبوعات آزاديهاي ،"متحابه دول سلاطين به توهين"
(13).ميكرد محدود
مجوز اخذ لزوم براينكه علاوه بعدي مطبوعاتي قوانين در
تقليد همچنان تفسيرپذير و مبهم واژههاي اين شد ، گنجانده
قانون دومين در.شدند مطرح ديگري صورتهاي به يا و گرديده
فصل در مورد بود 10 شده تهيه مصدق دكتر توسط كه مطبوعات
محدود را مطبوعاتي فعاليت كه شد ذكر مطبوعاتي جرائم
تشويق و تحريص -از1 بودند عبارت موارد اين.ميكرد
به تحريك -غارت 2 و قتل و آتشسوزي و خرابكاري به مردم
-مافوق 3 دستورات از ارتش افسران انقياد عدم و نافرماني
-اسلام 5 حنيف دين اساس به اضرار-نظامي 4 اسرار كردن فاش
مقام به توهين -جنايت 6 و جنحه ارتكاب به مردم تشويق
اضرار -خارجي 8 سياستمداران به توهين -شاه 7 شخص و سلطنت
عكس و آگهي انتشار و قبيحه انتشارصور و عفتعمومي به
ناموس و شرف هتك -ملي 9 رسوم و آداب و حسنه اخلاق مخالف
بين كينه و بغض ايجاد -افترا 10 و تهمت ايراد و حيثيت و
(14)"ايران در نژادي يا مذهبي اقليتهاي
مصوب قوانين كليه الغاي از پس كه مطبوعات قانون سومين
محدوديتهاي شد تصويب مرداد 1334 دهم در مصدق ، دكتر دوره
به او بودن معروف و متقاضي بودن ليسانسيه جمله از ديگري
براي اخلاقي صلاحيت و شهرت حسن بودن دارا و درستي
صاحبان اخلاقي صلاحيت كه كرد مطرح نيز را روزنامهنگاري
كميسيون تصويب به بايد يامجله روزنامه امتياز قبلي
.ميرسيد مطبوعات
پيروزي از پس كه نيز مطبوعات قانون پنجمين و چهارمين در
تصويب و 1364 سالهاي 1358 در ترتيب به اسلامي انقلاب
و نشد لغو "نشريه انتشار براي مجوز دريافت لزوم" شدند ،
مخالف الحادي ، مطالب مانند مواردي حدودمطبوعات فصل در
اسلامي ، جمهوري اساس به كردن وارد لطمه اسلامي ، موازين
ارتكاب به گروهها و افراد تشويق و تحريض اسراف ، تبليغ
اهانت اسلامي ، جمهوري منافع و حيثيت و امنيت عليه اعمال
باقي مبهم و نشده تعريف مقدسات ، و اسلام مبين دين به
.ماندند
آزاده خليل
:پانوشتها
خودكامگي ، دام در آئينوانديشه سيدمحمد ، خاتمي ، -8
.ص 435 دوم ، چاپ (1378)تهران نو ، طرح انتشارات
حقوق در برمطبوعات نظارت محمدابراهيم ، لاري ، انصاري -9
.، ص 32(1375)تهران سروش ، ايران ،
.ص 41 منبع ، همان -10
.ص 41 منبع ، همان -11
.ص 42 منبع ، همان -12
قرمز ، خط مثابه به آزادي نمودن محدود خليلي ، محسن -13
.ص 216 ،(1377) تهران قطره ، نشر قرمز ، خط مقالات مجموعه
.صص 218217 منبع ، همان -14
|