يا كليشهاي آموزش ;پيشدبستاني مراكز
خلاقيت؟ پرورش
اسلامي فرهنگوارشاد وزارت مطبوعاتي معاون
روزنامهها در نامه ويژه انتشار
:كرد اعلام
است بلامانع و قانوني
در قشقايي جهانگيرخان حكيم پاسداشت
جوان فرهنگسراي
مشكلي رسيدگي بدون موقت بازداشت تمديد
نميكند حل را
شد منتشر "پروين" ماهنامه شماره دومين
اصلي ركن محيطي زيست غيردولتي تشكلهاي
هستند درختكاري روز
:صنفيروزنامهنگاران انجمن عضوهياتمديره
تعطيلي خواهان
صنفي انجمن
روزنامهاينيست هيچ
شد منتشر آفتاب
يا كليشهاي آموزش ;پيشدبستاني مراكز
خلاقيت؟ پرورش
سايرين ارزشيابي از ترس بدون كند پيدا فرصت كودك هرگاه
و بپردازد اكتشاف و تفكر يادگيري ، به فعاليتش و كار از
هستند ، ارزش با او انديشههاي كه برسد باور اين به
ميشود متولد خلاقيت
صبح ساعت 9 شنبه
آنها مربي كرده ، پر را كلاس بچهها وهمهمه خنده صداي
امروز بچهها ، خوب:ميكندميگويد ساكت را
همچنان بچهها كنيم ، صحبت آب و باران درباره ميخواهيم
از او تصويريكه به نشستهاند خود ميزهايكوچك پشت كه
كلاس گوشهاياز در و ميآورد بيرون بزرگي پاكت داخل
تيره ، بارانزاو ابرهاي.ميكنند نگاه ميكند ، آويزان
تصوير كه حال همان در مربي.پوشاندهاند را دريا روي
به باران و آب توليد چرخه درباره توضيحاتي دارد ، دست در
آب ميكنه ، گرم ودريارا زمين خورشيد:ميدهد آنها
بعد ميره ، هوا به و ميشه بخار گرما اثر در دريا
...ميكنند درست را ابر شده آببخار ريز ذرههاي
هوا كه وقتي ولي;ميكنه قطع را او كوچولوحرف اميد
در او حرف به بيتوجه مربي...نيست آفتاب بارونيهكه
وقتي:ميدهد ادامه ميكند ساكت را بچهها كه حالي
همه و مياد بارون شد ، سردتر كمي وهوا شدند سنگين ابرها
آب پر.. و آب چاههاي رودخانهها ، ميكنه ، آب پر رو جا
.نشستهاند آرام و ساكت همچنان بچهها.ميشوند
ساعت 10 يكشنبه
نقاشي باران و دربارهآب ميخواهد بچهها از مربي
بچهها نقاشي لوازم قفسه سراغ همينطوركه بكشند ،
نگاه ديوار روي نقاشي به بچهها:ميگويد و ميرود
ديوار روي نقاشي به رضا.بكشيد اون مثل كنيد سعي و كنيد
ندارم دوست من:غرولندميگويد با و ميكند نگاه
كشيدن به شروع بچهها بكشم بلدم خودم...اينطوريبكشم
تمام به و ميرود ميز به ميز مربي.ميكنند نقاشي
خطوطي بارانبا رضا نقاشي درميكند نگاه نقاشيها
را او پاككن مربي.ميبارد سبز دريايي بر ممتد
و ميكند پاك او كاغذ صفحه از را باران خطهاي برميدارد
قطره قطره باران كشيدي اشتباه باز:ميگويد اينطور
با بيا...سبز ، بيا نه آبيه هم دريا خطي ، نه ميباره
.كن رنگ آبي را سبزها روي آبي مداد
را وآن شدهاند ديوار روي نقاشي به خيره بچهها بقيه
نگاهي ساعتش به مربي.كپيميكنند خود كاغذهاي روي بر
.كشيديد خوب خيلي بچهها آفرين:ميگويد و ميكند
فرقي چندان كه ميكندنقاشيهايي نگاه بچهها نقاشي به
نقاشيها و ميزند رضايت روي از لبخندي و ندارند هم با
.ميكند جمع را
ساعت 309 دوشنبه
صحبت ميكنند حركت آب در كه نقليهاي وسايل درباره مربي
آنها از و ميدهد بچهها ميكند ، كتابچههاييبه
را قايق و كشتي مختلفتصاوير تصاوير بين از ميخواهد
را ميخواهد مربي كه كاري همان بچهها.كنند رنگآميزي
.ميدهند انجام
ساعت 10 سهشنبه
تكه" ساعت اين بچهها خوب":ميگويد بچهها به مربي
مستطيل چند دايره ، يك شده بريده تكههاي."داريم چسباني
اختيارشانقرار رنگيرادر چتر يك و مثلث و مربع و
روي را تكهها بچهها:ميدهد ادامه اينطور و ميدهد
هم چتررو اين بشه ، درست آدم يه شكل تا بچسبانيد كاغذ
.كنيد وصل دستش به بايد
از ميبينند را رنگي كاغذهاي و چسب بچههاكه
تذكر مربي.سروصداميكند به شروع و ميشوند خودبيخود
خودش روسرجاي تكه باشيدهر داشته دقت بچهها":ميدهد
نشان آنها به را شده آماده كار از نمونهاي".بچسبانيد
:ميشنوند را مربي وصداي ميكنند شروع بچهها.ميدهد
"...جاي آبي كلاه ، مستطيل جاي سبز مثلث صورت ، جاي دايره"
عوض سبز مربع با شالگردنرا آبي مستطيل جاي روشنك
نگاهي مربي.ميدهد آدمك دست مورببه را چتر و ميكند
دلخور ترموچهره پايان ياد به.ميكند او كاغذ به
ميآورد ياد به و روشنكميافتد پدر و مادر و مدير
تراشههاي از بچهها بود شده وقتيقرار پيش ماه چند
از روشنك مادر.درستكنند كاردستي شده تراشيده مداد
كرده درست مداد تراشهچوب از روشنك خارپشتيكه اينكه
.بود كرده انتقاد كلي است ، خارپشت چيزيالا هر شبيه
را چتر.ميكند عوض مستطيلآبي با را قرمز مربع جاي
و ميكشد بقيهتكهها روي دستي.ميكند صاف و ميچرخاند
به و ميكند مرتب كردن جابهجا كمي با نيز را بقيه
نشده خشك چسب هنوز كه آوردي شانس:چنينميگويد روشنك
!ميكند كجي دهن روشنك به كاغذ صوفروي و صاف آدمكبود
آدمكهاي همه به تا ميرود بچهها تك تك ميز سر مربي
.بزند استاندارد نشان دست به چتر
چهارشنبهساعت 1511
از مختلف استفاده درباره مربي است ، علوم مفاهيم ساعت
از.ميكند صحبت.. و نظافت حمام ، نوشيدن ، منجمله آب
حال در كودكي:كنند باز را خود كتابهاي ميخواهد بچهها
ميشود ، ديده كردن وحمام گلها دادنبه آب آب ، نوشيدن
.ميكشند خميازه بچهها از تا دو يكي
به شروع و برميدارند را رنگيها مداد همگي ولي
آنها و.. بچهها ميگويد ومربي رنگآميزيميكنند
بيرون خط از...ميدهند ادامه بلدند خوب را خود درس
...ميكنيم رنگ آبي آبرا قرمز ، را گل نميزنيم
***
بچهها پوشههاي و هم وهفتههايديگر ميشود تمام هفته
.ميشود روزقبل متورمتراز و رفتهتر شسته روز هر
اما كشيدهاند ، را سالهاينها شش كودكاني كه انگار نه
برروي كه كاغذها اين روي تنها نه را مربي اثرانگشت
ميتوان نيز كودكان تمام نفس به اعتماد و شخصيت ، فرديت
در) بزرگترها ما ناآگاهي قرباني كه نفسي به اعتماد.ديد
.ميشود (مادر و پدر يا مدير مربي ، مقام
***
سن از قبل تا فرد شخصيت از درصد روانشناسان 80 گفته به
ما از بسياري نكته اين به توجه.ميشود ساخته سالگي هفت
خود فرزندان سپردن با تا ميدارد آن بر را مادرها و پدر
و سالها اين بيشتر چه هر غناي در دبستاني پيش مراكز به
مطرح سوال اين اما.بكوشيم "آنها" بهينهشخصيت رشد
و موضوعات مفاهيم ، قالب در كه مطالبي نفس" كه ميشود
بخش اين سازنده ميشود آموخته كودك به گوناگون واحدهاي
مطالب صحيح انتقال نحوه كه توانايي" يا "اوست؟ شخصيت
وي به كودكان ساير با او اجتماعي ارتباط و شده آموخته
به فردي تفاوتهاي با كودكان كه نيست اين مگر ".ميدهد
دو هيچ.ميكنند رشد تفاوتها همين با ميآيند ، دنيا
كرد پيدا نميتوان نيز را (يكسان قلوهاي دو حتي) كودكي
پوشش در ما ، اگر پسباشند يكديگر همانند كاملا كه
فرض مشابه آزمودنيهاي را آنها آموزشي ، برنامهريزي
مطالب همان و دهيم آنان خورد به كليشهاي مطالب كنيم ،
هر كه باشد اين دغدغهمان و بگيريم پس فرم همان در را
به اينكه از غير بيفزاييم آنها پرونده بر برگي روز
يكسان شده پر كتابچه و كاردستي نقاش ، شاگردانمان تعداد
را آنها شخصيت از بخش كدام كنيم ، جمع شده كپيبرداري و
ساخت؟ خواهيم متحول
خاص مفهومي يا كار واحد كودك ، مربي اوقات از بسياري در
به تاثيري و تغيير حداقل با خدمتش سنوات طول در را
پرورش براي تربيتي مذموم عادت اين.ميكند منتقل كودكان
به كه كودكاني ما ، فرزندان بالقوه استعدادهاي جنبه كدام
رشد و اطلاعاتي و ارتباطي جديد منابع به دسترسي واسطه
روز از متحولتر روز هر امروزي دنياي در اجتماعي فزاينده
است؟ مفيد و موثر ميشوند ، قبل
مواجهه در ما جوانان و نوجوانان كه دلايلي از يكي آيا
خود پاي و دست چنان جزئي چند هر پژوهشي و تحقيق هر با
از خارج به فضاپيمايي است قرار گويي كه ميكنند گم را
لقمه كردهاند عادت كودكي در كه نيست اين بفرستند جو
راه به چشم همچنان و دهند فرو را ديگران شده آماده
باشند؟ بزرگترها آماده و حاضر الگوهاي
;بشوييم را چشمهايمان كه نرسيده آن زمان هنوز آيا
پرورش در و بشناسيم رسميت به را كودكان تفاوتهاي
كنند پيدا شهامت و فرصت تا كنيم كمك آنها به خلاقيتشان
تفاوت و بشناسند را خود استعدادهاي مختلف جنبههاي
بشمارند؟ رسميت به را ديگران ديدگاههاي
***
پيش از و كودكان فردي تفاوتهاي شناختن رسميت به اما
معنا اين به دبستاني پيش دوره برنامههاي نكردن تعيين
او پاي جاي پا كودك علائق به اتكاء با صرفا كه نيست
تسليم بدهيمو او دست به را آموزش سكان بگذاريم ،
به بام طرف آن در كلام يك در و شويم زودگذر خواستههاي
هيچ اينكه دليل به كودك هم صورت اين در كه بيفتم ، زمين
نميكند ، احساس قبلي مفاهيم از نتيجهگيري و سازماندهي
معنايي هيچ آموزش و ميافتد باطل دور و تكرار ورطه به
.نميكند پيدا
در دانشگاه علمي هيات عضو و روانشناس پاكدامن شهلا دكتر
روشي نه دبستاني پيش دوره در":ميگويد چنين اينباره
و شده طراحي قبل از جزئيات باتمام درسي برنامه آن در كه
به كودك آن در كه روشي نه و ميشود اجرا انعطاف فاقد
بلكه نميشود ، توصيه ميشود گذاشته آزاد معنا تمام
كلي خطوط طراحي آن در كه باشد مفيد ميتواند برنامهاي
استعدادهاي و تجارب سطح به توجه با مربي توسط اصلي و
با خطوط اين به رسيدن راههاي اما.ميپذيرد صورت كودكان
انتخاب متفاوت گوناگون زمينههاي در آنها علائق به توجه
دانستنيهاي بيان براي تلاش جاي به بايد مربي.ميشود
كشف و آزمايش پرسش ، به كودك كه كند ايجاد شرايطي لازم
كشف را آموزشي برنامه اصليترين و بپردازد روابط و امور
پيدا راه از هم آن كودك شخصيت پرورش در ضروري زمينههاي
در مربي كه است لازم بنابراين.بداند يادگيري شوق كردن
و علائق به توجه البته.كند رغبت و انگيزه ايجاد كودكان
خطوط از او غفلت باعث نبايد كودكان دروني انگيزههاي
دنبال را آموزشي غايي هدف به رسيدن كه اصلي و كلي
".شود ميكند
متناسب بايد سني هر در آموزش":ميدهد ادامه همچنين وي
تكاليف نوع باشد ، فرد درك سطح و فردي نيازهاي با
از.شود طراحي او توانايي با متناسب بايد نيز يادگيري
بايد آموزشي برنامه نيز دبستاني پيش دوره در رو اين
در.شود تنظيم سن اين كودكان ذهني رشد مراحل با متناسب
كار طريق از را مختلف مفاهيم و مسائل كودك سنين اين
".ميآموزد محسوس امور و اشياء با مستقيم
اگر ميشود ، هدايت ادراكاتش راه از كودك تفكر سن اين در
قادر شود داده شرح او براي ادراكي پشتوانه بدون موضوعي
اين ميتواند كودك البته.بود نخواهد آن واقعي درك به
را آن شد لازم كه زمان هر و كند حفظ طوطيوار را مطالب
او براي يادگيري اين اينكه بر علاوه اما ، .كند بازگو
مطالب حفظ سنگين بار زير كودك بالاخره ندارد ، جذابيتي
خم كمر اطرافيان سوي از شده القاء و مجرد و نشدني درك
در رو اين از.برميدارد طغيان علم زود يا دير و ميكند
كودك بازي و فعاليت آموزشي ابزار مناسبترين سنين اين
.است
كودكان فكري فرآيندهاي
تفاوتهاي بزرگسالان و كودكان فرآيندهايفكري بين
كه ميانديشند راههايي به كودكاندارد وجود عمدهاي
روزي نيز آنها خود كردهاند فراموش امروزه بزرگسالان
مختصاتي داراي كودك تفكر نحوهميكردند فكر اينگونه
.ميكند دشوار بزرگسال افراد براي را آن پيشبيني كه است
به ما تا ميشود باعث اوقات گاهي ديدگاه تفاوت اين
تغيير يا اصلاح فكر به كودكان يادگيري در تسريع گمان
هنگامي يادگيري كه حالي در.بيفتيم آنها ديدگاههاي
آن درك لازمه كه ذهني رشد به كودك كه ميآيد بهوجود
اين (بزرگسالان)ما همه اگر مطمئنا.باشد رسيده است
موقعيت در را خود ميكرديم سعي و ميپذيرفتيم را ديدگاه
او ديدگاه از را پديدهها و مسائل و دهيم قرار كودك
اصلاح و "روتوش" براي اصرار اينقدر امروزه بنگريم
اهداف و !نميكرد پيدا معنا "كودكان آثار و عقايد"
مهرباني ، زيباييشناسي ، مباحث به پرداختن مثل ديگري
مورد حالا از بيشتر كودك خلاقيت و فردي خصلتهاي شادي ،
.ميگرفت قرار توجه
زيباييشناسي
به عادت زيباييها ، از است پر كودك پيراموني دنياي
را كودك ديد افق زيباييشناسي عناصر اين براي جستجو
نه.باشد زيبايي دنبال به چيزي هر در تا ميدهد گسترش
به هم آن و خاص هنري فعاليتهاي منحصربه را زيبايي اينكه
تاريخي ، مجسمه يك پاييزي ، درخت يك.بداند !آن رايج شكل
براي ، فرصتهايي مهرباني و سخاوت موسيقي ، قطعه يك
برنامهريزيهاي در ما راستي.است زيبايي از قدرشناسي
ميكنيم؟ استفاده فرصتها اين از چقدر خود آموزشي
يادگيري در كودك فردي خصلتهاي نقش
عمل نحوه و فعاليت با او برخورد نوع كودك فردي خصلتهاي
براي شدن آماده كليدي نكات از و ميدهد نشان را او
خشونتآميز رفتار كه همانطور.ميآيند حساب به يادگيري
در گروه از كنارهگيري يا قهر به او شدن متوسل با كودك
حس و پشتكار كوشايي ، ميكند ، ايجاد خلل او يادگيري
اين تثبيت براي ميبخشد ، سرعت را او يادگيري شايستگي
و "موفقيت" از درستي درك كودك است لازم خوها و خلق
اشكالات به پي قبلي شكستهاي از بتواند كند ، پيدا "شكست"
در و كند بيان صحيح صورت به را خود احساسات ببرد ، خود
اين در.بخواهد حمايت يا راهنمايي ديگران لزوماز صورت
راهحلهاي گوناگون مسائل حل براي ميآموزد او صورت
جزيي شكستهاي كه اين مهمتر همه از و دارد وجود متعددي
.نكند منسوب هويتش كل به را خود
خلاقيت مفهوم
متفاوت و جديد افقهاي به انديشيدن با است مترادف خلاقيت
هرگاه.نميگيرد شكل خلا در خلاقيت.رايج الگوهاي از
كار از سايرين ارزشيابي از ترس بدون كند پيدا فرصت كودك
اين به و بپردازد اكتشاف و تفكر يادگيري ، به فعاليتش و
خلاقيت هستند ، ارزش با او انديشههاي كه برسد باور
سرزنش سطحي ، ارزشيابيهاي مقابل در.ميشود متولد
ريشه (آنها بودن غيرمعمول دليل به) خلاق انديشههاي
.ميخشكاند را خلاق تفكر
اينكه آخر كلام
فراهم هنگامي كودك توانمنديهاي و استعدادها كشف زمينه
و بزرگ تواناييهاي با كوچك انساني را كودك:كه ميشود
را او بدانيم ، كامل انسانهاي از ناقص كاريكاتوري نه
ما شتاب كنيم باور و كنيم فرض خلاق و كنجكاو مبتكر ،
جز آيندهاي كودك طوطيوار حفظيات خزانه كردن پر براي
.داشت نخواهد او شخصيت و فرديت آرامش ، كردن متلاشي
ايزدپناه آناهيتا
سيف علياكبر دكتر پرورشي ، روانشناسي:منابع
سيمين بعدي ، چند درسي و آموزشي برنامهريزي جزوه
بازرگان
اسلامي فرهنگوارشاد وزارت مطبوعاتي معاون
روزنامهها در نامه ويژه انتشار
:كرد اعلام
است بلامانع و قانوني
وزارت مطبوعاتي معاون:اسلامي جمهوري خبرگزاري - چابهار
بر نظارت هيات:داشت اظهار اسلامي ارشاد و فرهنگ
از نشريه يا روزنامه متقاضيان انتشار پروانه مطبوعات
از 10 كمتر كه استانهايي و نشريه دو از كمتر كه شهرهايي
.ميكند رسيدگي نوبت از خارج را دارند نشريه
خبرگزاري با گفتوگو در جمعه روز "مودب شهيدي شعبان"
كنند ، پيشرفت محلي مطبوعات قدر هر:افزود اسلامي جمهوري
آنكه بر مشروط شد ، خواهد كاسته ملي مطبوعات بار از
خود منطقه كارهاي به را اولويت منطقهاي و محلي مطبوعات
.بدهند
اين به نوبت از خارج رسيدگي البته:ساخت خاطرنشان وي
داده مثبت پاسخ شده مطرح تقاضاهاي همه به كه نيست معنا
مطبوعات ، بر نظارت هيات آييننامه مطابق بلكه ميشود ،
قرار نوبتها از خارج نوبت در بايد نيز تقاضاها اين
.بگيرند
نظر از:گفت محلي مطبوعات به كمك نحوه زمينه در وي
مطبوعات ميان تفاوتي نشريات ، زينگ و فيلم كاغذ ، تامين
وام" محلي مطبوعات به نوعا اما ندارد ، ملي و محلي
.ميشود پرداخت "سود بدون وام" يا و "بلاعوض
فرهنگي ، مشورت:افزود مطبوعات بر نظارت هيات دبير
ايجاد استانها ، مراكز در مطبوعات خانههاي راهاندازي
پر نقاط يا و محروم شهرهاي در مطبوعاتي ايستگاههاي
ديگر از روزنامه مطالعه به مردم ترغيب براي شهرها جمعيت
محلي مطبوعات به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت كمكهاي
:داشت اظهار مطبوعات خانه فعاليت مورد در وي.است بوده
ويژه مصوب ، آييننامه اساس بر مطبوعات خانههاي
خانه كشور استان از 20 بيش در اكنون و استانهاست
.است شده راهاندازي مطبوعات
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت تبليغاتي و مطبوعاتي معاون
استان هر مطبوعات خانه انتخابات اينكه از پس:افزود
و فرهنگ وزارت تبليغاتي و مطبوعاتي معاون ميشود ، انجام
آن در روزنامهنگاري اوليه مشكلات حل براي اسلامي ارشاد
ويدئو ، و كامپيوتر به را آنها مطبوعات خانه استان
.ميكند تجهيز ضروري ابزار ديگر و دوربين
:گفت "ماه همشهري" ويژهنامه انتشار زمينه در مودب شهيدي
تهران دادگستري مسئولان از يكي قبل ماه سه نزديك
در جلسهاي آن دنبال به كه شد من با ملاقات خواستار
ويژهنامه بحث جلسه آن در ايشان.شد تشكيل من دفتر
.كرد مطرح را ديگر روزنامههاي برخي و همشهري
مطرح نظارت هيات در را مطلب كردم عرض من:افزود وي
ويژهنامه مستمر ميتوانند روزنامهها ببينيم تا ميكنم
صورت به ماه هر يا هفته هر ويژهنامه اين و باشند داشته
اين و شد مطرح نظارت هيات در موضوع اين كه شود چاپ منظم
اين انتشار براي را شرايطي مفصل بحثهاي از پس هيات
.كرد اعلام ويژهنامهها
نظارت هيات:داشت اظهار مطبوعات بر نظارت هيات دبير
قانون براساس ويژهنامه انتشار اگر كه كرد اعلام
صورت به چون و ميشود محسوب فرهنگي توليد باشد ، مطبوعات
فرهنگي كمك يك ميگيرد ، قرار مخاطبان اختيار در رايگان
ايرادي ويژهنامه انتشار اصل به لذا ميرود ، شمار به
انتخاب شد تاكيد جلسه آن در البته:افزود وينشد وارد
پروانه براساس روزنامه اسم با بايد ويژهنامه نام
كه باشد داشته سنخيت و مطابقت روزنامه آن با انتشار ،
به هيات تصميم داخلي مطبوعات كل اداره سوي از شد مقرر
.شود ابلاغ روزنامهها
ويژه" انتشار ادامه تصميم اين براساس:گفت "مودب شهيدي"
به و بوده ويژهنامه داراي كه روزنامههايي براي "نامه
ميدهند ، قرار روزنامه مخاطبان اختيار در رايگان طور
ويژهنامه براي ميبايست روزنامهها اما است ، بلامانع
مستقل هويت ويژهنامه تا كنند معرفي مسئول مدير يك
.باشد داشته
كه شد گفته روزنامهها به مساعدت براي همچنين:افزود وي
هيات شدند ، معرفي ويژهنامهها اين مسئول مديران وقتي
براي امتياز اعطاي به اقدام نوبت از خارج نظارت
اما نداشته ، ويژهنامه كه مطبوعاتي به و كند ويژهنامه
انتشار به نسبت كه شود ابلاغ دارند ، را آن انتشار قصد
.كنند اقدام مجوز دريافت از بعد ويژهنامه
روزنامه انتشار موضوع:گفت مطبوعات بر نظارت هيات دبير
منتشر قبل از كه ميگنجد اول مقوله در "ماه همشهري"
قرار مخاطبان اختيار در رايگان صورت به و ميشده
به مكتوب صورت به نظارت هيات تصميم اين كه ميگرفته
اين از بعد و است شده ابلاغ كشور سراسر روزنامههاي
براي را مسئولي مدير نيز همشهري روزنامه ابلاغ ،
اين در كه اتفاقي:افزود وي.كرد معرفي خود ويژهنامه
مدير كه "الويري مرتضي" آقاي كه است اين داده رخ بين
دادگاه به احضار از پس دارد عهده بر را همشهري مسئولي
بحث آنجا است ، بوده روزنامه با ارتباط در ظاهرا كه
اقدامات از اطلاع بدون او و ميشود مطرح ويژهنامه
ابهام رفع تا كه است كرده اعلام قاضي به شده انجام
.ميكند متوقف را ماه همشهري انتشار قانوني
انتشار از پس همشهري روزنامه سردبير وي ، گفته به
اين از و گرفت تماس نظارت هيات با دادگستري اطلاعيه
مدير به را نظارت هيات مصوبه ما و كرد تكليف كسب هيات
كمال با اما كرديم ، ابلاغ محترم قاضي و همشهري مسئول
بر مبني اطلاعيهاي محترم قاضي طرف از شديم مطلع تعجب
همشهري" ويژهنامه انتشار از همشهري روزنامه محروميت
.است شده صادر "ماه
در جمعبندي عنوان به:گفت مطبوعات بر نظارت هيات دبير
در ما كه بگويم بايد شده مطرح پرسش به پاسخ
مطبوعاتي معاونت و مطبوعات بر نظارت هيات دبيرخانه
مطبوعات قانوني حقوق از اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
انتشار ادامه كه ميكنيم اعلام و ميكنيم دفاع
هيات تصميم براساس "ماه همشهري" ويژهنامه
.است بلامانع و قانوني نظارت
در قشقايي جهانگيرخان حكيم پاسداشت
جوان فرهنگسراي
نشست برگزاري روز نخستين با همزمان:اجتماعي گروه
حكيم انديشههاي بررسي بينالمللي كنگره دومين مقدماتي
آيتالله عرفاني مقام از تجليل و قشقايي جهانگيرخان
آرامگاه از عكسي نمايشگاه طباطبايي قاضي آقا سيدعلي
.است برپا قشقايي ايل مردم رسوم و آداب و جهانگيرخان
ويژه به مردم بيشتر چه هر آشنايي منظور به نمايشگاه اين
و شناخت و قشقايي ايل رسوم و آداب زندگي ، با جوانان
آن تفكرات و انديشهها با جوانان بيشتر چه هر نزديكي
مركزي ساختمان در روز مدت 3 به و عاليقدر عالم
حدود 30 نمايشگاه اين در.است داير جوان فرهنگسراي
حكيم ، آرامگاه ساخت انتهاي تا ابتدا مراحل از تابلو
گفتني.است موجود قشقايي ايل...و دستي صنايع و زندگي
را فاني دار سن 85سالگي در خان جهانگير حكيم كه است
اصفهان پولاد تخت در نامي فيلسوف اين مقبره و گفت وداع
.است
حكيم انديشههاي بررسي بينالمللي كنگره دومين
خاوران فرهنگسراي در روز سه مدت به قشقايي جهانگيرخان
محوطه در حكيم اين تنديس مناسبت همين به داشت جريان
.شد نصب خاوران فرهنگسراي
مشكلي رسيدگي بدون موقت بازداشت تمديد
نميكند حل را
به رسيدگي بدون موقت ، بازداشت تمديد:اجتماعي گروه
دوا را دردي شده ، اعلام اتهام به و پرونده ، محتويات
.كرد نخواهد
دادگستري وكلاي كانون رئيس كرمانيپور ، جندقي سيدمحمد
اصلاح:گفت ايران دانشجويان خبرگزاري با گفتوگو در
آن كوتاهي مدت ظرف بتوان كه نيست مسئلهاي قضايي دستگاه
طويلالمدتي برنامهريزي نيازمند بلكه داد ، انجام را
.است
دستگاه اصلاح قصد شاهرودي آقاي اينكه در:داد ادامه وي
مذاكراتي در زيرا ندارد ، وجود ترديدي دارند ، را قضايي
داشته ، وي با متعدد دفعات در دادگستري وكلاي كانون كه
انتظارات ولي است ، شده ثابت قضايي دستگاه در وي نيت حسن
خرابهاي ميخواهم گفت كسي وقتي ميكنيم فكر و است زياد
گيرد ، انجام بايد كوتاهي مدت ظرف كار اين كنم ، آباد را
.نيست امكانپذير امر اين كه حالي در
قوانين در مجازاتها كثرت اينكه اعلام با حقوقدان اين
ميشود ، تصويب مجلس در كه قانوني هر:افزود است ، صحيح
قانون ، آن از تخلف و ميشود گذاشته آن براي اجرايي ضمانت
شدن پر علت قوانين در مجازات كثرت.دارد مجازات
خودشان به مردم اينكه علت ديد بايد نيست ، ما زندانهاي
راههاي از بايد !چيست ميدهند ، را قوانين از تخلف اجازه
تعهدات و اخلاقي اصول رعايت به تشويق را مردم گوناگون
را زندانها نميتوان نشود ، محقق امر اين اگر زيرا كنيم ،
.كرد خالي
:داد ادامه كيفري دادرسي آيين قانون به اشاره با وي
يك كه مواردي و موقت بازداشتهاي مورد در قضات وظايف
زمان و است مشخص كند ، موقت بازداشت ميتواند قاضي
و باشد مشخصشده مدت از بيشتر نميتواند موقت بازداشت
اگر و كند تبديل را قرار بايد قاضي بود ، بيشتر اگر
آن دلايل بايد است ، موقت بازداشت قرار تداوم به معتقد
.است انتظامي تخلف وگرنه دهد ارائه را
شد منتشر "پروين" ماهنامه شماره دومين
منتشر "پروين" ادبي ماهنامه شماره دومين:اجتماعي گروه
پوران با گفتگو پروين ادبي ماهنامه شماره دومين در.شد
قتلعام روايتگر كوتاه داستان و دانشور سيمين فرخزاد ،
"پروين" ادبي ماهنامه.ميخورد چشم به هائيتي بوميهاي
تدارك را نوجوان و كودك ويژه صفحه خود جديد شماره در
و ادبيات عنوان تازهايبا سرفصل همچنيناست كرده
آن در خاطره يك و شعر باعنوانسه صفحهاي و آشپزي
.شود مي ديده
اصلي ركن محيطي زيست غيردولتي تشكلهاي
هستند درختكاري روز
ركن كشور سراسر در:تهران - ايران دانشجويان خبرگزاري
روز يعني (درختكاري روز) اسفند روز 17 اجرايي اصلي
زيست غيردولتي تشكلهاي مردمي ، مشاركتهاي و طبيعي منابع
.هستند محيطي
سازمانهاي شبكه مركزي شوراي عضو حيدرزاده ، محمدهادي
خبرنگار با گفتوگو در كشور محيطي زيست غيردولتي
مطابق هم امسال:افزود مطلب اين بيان با ايسنا اجتماعي
منابع هفته سوم روز در نهالكاري مراسم گذشته سال 5
مردمي مشاركتهاي و طبيعي منابع روز عنوان به كه طبيعي
و محيطي زيست غيردولتي سازمانهاي شبكه مسئوليت با است
.ميشود برگزار كشور مراتع و جنگلها سازمان همكاري
برگزار كشور نقاط اكثر در مراسم اين كه اين بيان با وي
محيطي زيست تشكل از 15 بيش تهران در:كرد تصريح ميشود ،
.كردهاند آمادگي اعلام روز اين مراسم در حضور براي
فرهنگ ترويج و گسترش را مراسم اين از هدف حيدرزاده
استانها در:گفت و برشمرد طبيعت به احترام و نهالكاري
دستگاههاي مديران تهران در و استانها نمايندگان از
، اسلامي شوراي مجلس در مردم نمايندگان جمله از مختلف
سپاه زيست ، محيط حفاظت سازمان كشاورزي ، جهاد وزارت
مجلس زيست محيط فراكسيون اعضاي اسلامي ، انقلاب پاسداران
به احترام پاس به مردم آحاد با همگام تا شدهاند دعوت
.باشند داشته حضور روز اين در طبيعت
:عضوهياتمديرهانجمنصنفيروزنامهنگاران
تعطيلي خواهان
صنفي انجمن
روزنامهاينيست هيچ
روزنامهنگاران صنفي انجمن مديره هيات عضو:اجتماعي گروه
خواهان هيچگاه صنفي ، انجمن از عضوي صفت با ما:گفت
خوشحال بابت اين از و نشدهايم روزنامهاي تعطيلي
به ربطي كه فردي و سياسي هويت صفت با اما ;نميشويم
چرا كه ميكنيم مطرح را پرسش اين ندارد ، صنفي انجمن
نميشوند؟ تعطيل زياد اتهامهاي وجود با روزنامهها برخي
خبرگزاري سياسي خبرنگار با گفتوگو رجاييدر عليرضا
مانند روزنامههايي كه زماني:افزود ايران دانشجويان
در شدند ، بسته نشاط و آزادگان عصر توس ، جامعه ،
با قضايي دستگاه چرا كه شد مطرح ما استدلالات
جناحخاص روزنامههاي مشخص صورت به و ديگر روزنامههاي
و فردي صفت به مسئله اين اما ميكند ، برخورد تسامح با
در كه هنگامي و ميگردد ، باز ما سياسي و فرهنگي علايق
پرسشي چنين انجمن در ميگيريم ، قرار صنفي انجمن جايگاه
.نميكنيم مطرح را
انجمن:گفت روزنامهنگاران صنفي انجمن مديره هيات عضو
دريافت دولت از ثابتي پول نيست ، دولتي كه آنجا از صنفي
صنفي انجمنهاي كه را دولتي تسهيلات برخي اما نميكند ،
ما ميكنند ، دريافت مختلف حوزههاي از كارشان تناسب به
مطبوعات فعاليت نوع كه آنجا از و ميكنيم دريافت هم
تناسب ، به است ممكن ميشود ، مربوط ارشاد وزارت به انجمن
توان به تنها مسئله اين و شود دريافت تسهيلاتي گاهي
.نميگردد باز صنفي انجمن
شد منتشر آفتاب
اقتصادي ، سياسي ، ماهنامه دوازدهمين:اجتماعي گروه
.شد منتشر آفتاب فرهنگي و اجتماعي
هوشنگ علويتبار ، عليرضا:از مطالبي شماره اين در
محمدحسين و سروش عبدالكريم كديور ، محسن اميراحمدي ،
.است رسيده چاپ به زارعي
عنوان با حجاريان سعيد با گفتوگويي همچنين
نوروزي كامبيز با گفتوگويي و سياسي استراتژيهاي
.است شده انجام حقوقي مباني و شكنجه باعنوان
|