دارند بيشتري انتظارات مخاطب ميليون 20
وريها آن نگاه از جم جام
راديو در توليد تازههاي
دارند بيشتري انتظارات مخاطب ميليون 20
ونوجوانان كودكان تلويزيوني برنامههاي بررسي و نقد بهانه به
:اشاره
كه ميداد نشان بيبيسي شبكه خبري تلكس قبل چندي
ديجيتالي شبكه دو هستند درصدد شبكه اين مسئولان
سني گروههاي در را نوجوانان و كودكان مخصوص تلويزيوني
.كنند طراحي ساله تا 13 و 6 دبستان از پيش
آنها راهاندازي با انگليس ارتباطات مسئولان از برخي
با كه ميكردند استدلال ديگر عدهاي اما نبودند ، موافق
دو اين به نيازي نوجوانان و كودكان مخصوص شبكه وجود 10
هزينه اقتصادي نظر از چون.نيست تلويزيوني شبكهجديد
.ميكند تحميل برمالياتدهندگان را هنگفتي
كودكان مختص تلويزيوني شبكه چند كشور داخل در راستي به
فراگير شبكههاي اين از ساعت چند دارد؟ وجود نوجوانان و
و كودك گروه تلويزيوني برنامههاي پخش و توليد به داخلي
تلويزيوني شبكه آينده در آيا است؟ يافته اختصاص نوجوان
نه؟ يا شد خواهد راهاندازي نوجوانان و كودكان مختص
اين به كوتاه زمان در كه ندارد انتظار كسي البته
كه داريم اطمينان ولي شود ، داده مثبت پاسخ پرسشها ،
به نسبت دوم و اول شبكههاي نوجوان و كودك گروه مسئولان
داد ، خواهند خودپاسخ توليدي برنامههاي وارده انتقادات
سوم يك حدود يعني نوجوان ، و كودك ميليون حدود 20 كه چرا
از بخشي تلويزيون كه دارند انتظار ايران جمعيت
اين با.سازد برآورده را آن تمام نه و آنان خواستههاي
كودك تلويزيوني برنامههاي بررسي و نقد هستيم معتقد حال
را مديران و كارشناسان تهيهكنندگان ، ميتواند نوجوان و
نگاه اين حاصل زير يادداشت وادارسازد ، بيشتري تلاش به
.است مشفقانه
برنامههاي برنامهريزي و طراحي متولي كساني چه
تنهايي به آنان آيا هستند؟ نوجوانان و كودكان تلويزيوني
متنوع 25 خواستههاي و تمايلات نيازها ، ارزيابي توان
دارند؟ را سني گروههاي اين مخاطب ميليون
طول در ايران ، اسلامي جمهوري سيماي دوم و اول شبكههاي
كودك برنامههاي پخش و توليد استمرار خاطر به سالها اين
پيدا مخاطبان اين ميان در را خاصي جايگاه نوجوان و
سالها ، گذشت با گفت ميتوان جرات به اما كردهاند ،
هنوز برنامههايي چنين توليد عرصههاي دستاندركاران
دست برنامهسازي به آنان نيازهاي با همگام نتوانستهاند
.بزنند
تهيهكنندگان كه كرد كتمان نبايد را نكته اين البته
در موجود محدوديتهاي وجود با نيز تلويزيوني برنامههاي
"نبايدها و بايدها" وادي در توانستهاند فراگير شبكههاي
حال اين با اما بيابند ، را خود سليقهاي راهكارهاي
ايراني نوجوانان و كودكان آرماني نگاه به رسيدن تا هنوز
.دارند پيش در را دوري راه
هرگاه اينكه آن و دارد وجود تلويزيون در كلي قاعده يك
، گيرد قرار توجه مورد خود مخاطبان محدوده در برنامهاي
دوبارهسازي مختلف اشكال به آن از تقليدي نمونههاي
از موفق ، تلويزيوني برنامههاي اغلب لذا ميشود ،
درسالهاي.برخوردارند خود مخاطبان بين نسبي ماندگاري
اجرا ، در تنوع با "رخ نيم" تلويزيوني برنامه اخير
بالاخره و ونوجوانان كودكان متناسب سوژههاي ارايه
الگوي بود توانسته موفق مجري دو گفتار و اجرايي تناسب
نمايد ، ارايه اول شبكه برنامههاي بين در مناسبيرا
تغيير دستخوش برنامهنيز اين كمكم كه نپاييد ديري اما
از نيز آن موفق تيم و گرفت قرار سازماني درون تحولات و
.پاشيد هم
در حد چه تا آن آتي و فعلي برنامههاي نيست مشخص هنوز
.كرد خواهد عمل موفق تلويزيوني مخاطبان جذب
گروه پايدار و مستمر مديريت كه سيما شبكهاول خلاف بر
جذب با اخير سالهاي در توانسته آن نوجوان و كودك
كودك نمايش و ادبيات عرصههاي در توانگر و خلاق نيروهاي
موفق برنامههاي از ملموسي روشنهاي و سايه نوجوان ، و
و توليد نظر از زماني كه دوم شبكه اما كند ، ارايه را
مخاطبان نوجوان و كودك تلويزيوني برنامههاي پخش
به توجه بدون هماينك بود كرده جلب خود به را گستردهاي
برنامهسازي در را نزولي سير ميرسد نظر به قبلي ، سوابق
.ميكند دنبال
ويژه عيدقربان ، مناسبت به سيما دوم شبكه قبل چندي
كنار در را "شادمانه"عنوان تحت برنامهاي
چند از كه بود ديده تدارك "خلوت حياط"برنامهتلويزيوني
:است بررسي و نقد مورد منظر
در شادي و نشاط ايجاد براي ناهمگون ميهمانان از دعوت -1
بيسليقگي بيشتر رفتار اين.نوجوانان و كودكان
حضور ميزد ، دامن را برنامههايي چنين تهيهكنندگان
خسته چهرههاي بين در تنها نه تكراري اشعار با "شيرخدا"
تصاوير تكتك بلكه نكرد ايجاد "نشاطي" كسلنوجوانان ، و
بهتر كه ميداد گواهي تلويزيوني استوديو در حاضر جمع
.يابد خاتمه كسالتبار برنامه اين سريعتر چه هر است
نيز همراه مجري مجاورت در "قلقلي"برنامه اين كنار در -2
استوديو در حاضر مخاطبان لب بر را پررنگي لبخند نتوانست
شخصيتهاي از استفاده تجربه كه است بديهي بنشاند ،
يك در "مهلك سم" عنوان به ميتواند كليشهاي و تكراري
دوم شبكه پخش مسئولان نبود بهتر آيا كند ، عمل ملي رسانه
را ديگر برنامهاي شاد ، برنامهاي فقدان خاطر به سيما
.آنميكردند جايگزين
بر نيز استوديو شاد چندان نه نورپردازي و ساده دكور -3
برنامههاي ريتم چنانچه ميافزود ، صحنه غمگين فضاي
.كند ايجاد تحركي بينندگان بين در نتوانست نيز شده تدارك
كارهاي بالاخره و پسربچه و بچه دختر چند اكروباتبازي
.نبود دلچسب آنچنان "عيدقربان" روز در قلقلي نمايشي
كارشناسان بالاخره و برنامهسازان مديران ، است بهتر -4
نياز و علمي ارزيابي يك با سيما دوم شبكه نوجوان و كودك
را نوجوانان و كودكان خواستههاي ابتدا ميداني ، سنجي
را نيازها آن از بخشي بتوانند گاه آن تا كنند جمعبندي
.نمايند برآورده وشاد موفق برنامه قالب در
رسانه به نسبت مشفقانه نگاههاي نوع اين اميدواريم -5
برنامههاي ايجاد به را كارشناسان و تهيهكنندگان ملي ،
اين تمامي با البته كند ، نشاطآورتحريك و خلاق
رفتن راه كه ميگذاريم صحه نيز نكته اين بر انتقادات ،
آنچنان تلويزيوني ، برنامهسازي و پخش ، توليد وادي در
و امكانات همان با ميتوان ولي نيست ، آسان و سهل هم
.كرد توليد را متنوعي كارهاي متخصص انساني نيروي
در دوم شبكه تهيهكنندگان كه داده نشان قبلي تجربههاي
دارند ، را خلاقيتهايي چنين توان نوجوان و كودك زمينه
خارج انحصاري جنبه از را پخش و توليد عرصههاي است كافي
.كنند
كودكان فكري پرورش كانون كارشناسان از يكي باره اين در
در برنامهاي نوآوريهاي عدم به توجه با نيز نوجوانان و
برنامههاي:است معتقد سيما نوجوان و كودك گروه
عنصر و است انفعالي بيشتر نوجوان و كودك تلويزيوني
در چندان مخاطبان حقيقي نيازهاي با مطابق ريزي برنامه
كه ساعاتي ميزان روي ، همين از.است نشده لحاظ آن
ميگيرد ، را نوجوان و كودك وقت سيما ، مختلف شبكههاي
يك دريافت و رخوت به را بچهها حال عين در و است زياد
.ميكند دعوت تلويزيون از جانبه
راه به تلويزيون حاضر حال در:ميافزايد قادري مجيد
مشكلات حل درگير كمتر تا شده بدل خانوادهها براي گريزي
تلويزيون جانبي لوازم از استفاده البته.شوند بچهها
را مشكل اين نيز سيدي ويدئو و ويدئو ماهواره ، نظير
.است ساخته پيچيدهتر
سني گروههاي با تلويزيوني برنامههاي ارتباط مورد در وي
تلويزيون ، جايگاه از درستي تعريف ما اگر:ميگويد
داشته آنان نيازهاي نوجوانو و كودك با آن ارتباط
معنيدار برنامهها وتنوع ساعات صورت ، آن در باشيم ،
.بود خواهد
نوجوان ، و كودك خاص تلويزيوني برنامههاي در ما اتكاي
تا است خندهدار و شاد صرفا فضاهاي ايجاد بر بيشتر
بچهها خلاقيت و كنجكاوي حس كه فضاهايي ايجاد احيانا
.كند تحريك را
با كودكانه بيان و زبان با را بچهها كه برنامههايي
لازم اطلاعات يا و سازد آشنا كشور هنر فرهنگو و تاريخ
.دهد دست به را تمدنها و ديگركشورها مورد در
اميري محمد
وريها آن نگاه از جم جام
براي جم جام جذاب و شاد تلويزيوني برنامههاي:اشاره
ديدني روزها اين آمريكا و اروپا در ساكن ايراني مخاطبان
برون شبكههاي دستاندركاران و برنامهريزان البته.است
برنامههاي پخش در تنوع خاطر به سيما و صدا مرزي
سنتي نگاههاي برخلاف بودهاند ناگزير خارج ، تلويزيوني
تنوع و تحول به تن سيما ، و صدا داخلي شبكههاي در موجود
.بدهند جادو جعبه در بيشتري
ايراني مخاطب يك ديد از را نگاهها تفاوت اين از بخشي
فقط اين بيگمان.ميخوانيم هم با كشور از خارج ساكن
.است جم جام به منتقدانه نگاههاي از گوشهاي
فصل مهمترين ايراني و ايران كه نيست پوشيده كسي بر
از خارج در كه است ايرانياني تمامي پيوند نقطه و مشترك
هستند ، ايراني چيزي هر از بيش آنها.ميكنند زندگي كشور
از را خود افتخار از پر گذشته و نشيب و پرفراز تاريخ
در باشند كه دنيا اين كجاي هر در و نبردهاند ، ياد
.خويشاند مليت و ملي هويت جستجوي در نوعي به نهايت
به تسلط عدم دلتنگي ، تنهايي ، چون عواملي اين ، بر علاوه
فرزنداني وجود حتي و اجتماعي تبعيض ميزبان ، كشور زبان
دانستن مشتاق اما شنيدهاند ، را ايران نام تنها شايد كه
ايرانيان از بسياري ميشوند باعث هستند ، ايران درباره
برنامههاي به خانوادهها ، بهويژه وطن ، از دور
.بياورند روي زبان فارسي تلويزيوني و ماهوارهاي
كيفيتي و كميت چه از برنامهها اين اينكه از صرفنظر
اين از برخي مورد در حديثهايي و حرف چه و برخوردارند
آنها ميتوان كلي تقسيمبندي يك در است ، مطرح شبكهها
توسط كه برنامههايي نخست ، :كرد تقسيم دسته دو به را
و گروهها ساير يا و مخالف گروههاي به وابسته شبكههاي
نقطه در و ميگردند پخش و تهيه كشور از خارج در افراد
سيما ، و صدا سازمان شبكههاي توسط كه برنامههايي مقابل
.ميشوند گذاشته نمايش به و توليد
شاهد تكاملي ، روند يك در تقريبا و گذشته سال چند در
برنامههاي در توجه جالب بعضا و كمي و كيفي تحول
شبكههاي تعداد افزايشبودهايم سيما و صدا برونمرزي
فعاليتهاي گسترش كشور ، از خارج در زبان فارسي تلويزيوني
حاصل اقتصادي و سياسي منافع خارج ، مقيم ايرانيان فرهنگي
جديد موج آغاز ايران ، به مسافرت حتي يا و بازگشت از
از خارج در ايراني ميليون چند وجود نهايت در و مهاجرت
توسعه و گسترش كه هستند دلايلي مهمترين جمله از كشور ،
.است داشته دنبال به را مرزي برون تلويزيوني برنامههاي
فضاي بازسازي و خاتمي آقاي آمدن كار روي با ديگر سوي از
شوراي نظر با سيما و صدا سازمان كشور ، اجتماعي و سياسي
برنامههاي نمايش و توليد سازمان اين در سياستگذاري
دستور در را داخلي برنامههاي با متفاوت كاملا و مناسب
.است داده قرار خود برونمرزي واحد كار
برنامههاي ايراني مخاطبان اينك هم ترتيب بدين
سه طريق از كه كشور از خارج در سيما و صدا تلويزيوني
جهت با متفاوت جهتي در و ماهوارهاي تلويزيوني شبكه
ميبينند ، را جديدي ايران ميشوند ، پخش رقيب شبكههاي
را ايراني.كردهاند تغيير چيزها از بسياري گويا
هنري و فرهنگي تاريخي ، جذابيتهاي از مملو كه ميبينند
نوازندگان گاهي و هستند شاد نسبتا برنامهها.است
و موضوعات از برنامهها مجريان.ميبينند نيز را موسيقي
كشور داخل برنامههاي مخاطب كه ميگويند سخن افرادي
در برنامهها اين مخاطبان.دارند خبر آنها از كمتر
دغدغههاي از دور به كه ميبينند را ايراني مجموع
داخل به را او شاد تقريبا مردمي با و اجتماعي و سياسي
.ميخواند فرا
اينترنت:منبع
راديو در توليد تازههاي
تمنا شرح
است معارف گروه از و تهران راديويي شبكه از برنامهاي
پخش تهران شبكه از دقيقه مدت 90 به پنجشنبه روزهاي كه
سخنراني گفتار ، تمنا ، شرح برنامه موضوعاتميشود
و مناجات نيايش ، اذان ، قرآن ، ضياءآبادي ، آيتالله
.است ديگر متنوع بخشهاي
معارفي ميزگرد
است تهران راديويي شبكه معارف گروه از برنامهاي ويژه
اين.ميشود پخش ساعت 25/14تا 30/13 از چهارشنبهها كه
مردمي ، تلفن گزارش ، كارشناسي ، آيتمهاي شامل برنامه
.است غيره و گفتار مداحي ،
|