جامعه در اجتماعي انضباط استقرار با
يابد مي ارتقا نيز معلمان منزلت
و هنر سهم:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است ناچيز كشور بودجه از فرهنگ
كتاب بينالمللي نمايشگاه پانزدهمين
ميشود برگزار ماه ارديبهشت تهران
دختران مشكل مهمترين خودباوري ضعف
است ايراني
فرهنگي كانونهاي آئيننامه ابلاغ
دانشجويان
ساماندهي سنگي مصور آثار قديميترين
ميشوند
درس كلاس هزار تهران 15 استان شهرستانهاي
دارد كم
جامعه در اجتماعي انضباط استقرار با
يابد مي نيزارتقا معلمان منزلت
بخشپاياني - معلمان اجتماعي منزلت ارتقاي راههاي
فرهنگي علمي صفحه در (اسفند 1380 دوشنبه 13) ديروز:اشاره
محمود و نويدي احد آقايان پژوهش چكيده اول ، بخش(27)
به كه معلمان اجتماعي منزلت ارتقاي راههاي درباره برزگر
نيز و تربيت و تعليم صاحبنظران با گفتوگو و مصاحبه روش
و رسيد چاپ به است ، شده انجام معلمان از اطلاعات دريافت
ميان در اجتماعي برتر منزلت به نيل براي عمده شيوه چهار
سه مقاله ، اين پاياني بخش در امروز.گرديد اعلام معلمان
ارائه پيشنهادها و يافتهها خلاصه نيز و ديگر راهكار
.ميشود
وحريم معلمان حقوق از دفاع براي صنفي تشكلهاي ايجاد -5
تربيت و تعليم
تشكلهايصنفي ايجاد كه ميدهد نشان حاضر پژوهش نتايج
ارتقا را معلم اجتماعي منزلت ميتواند معلمان ميان در
تقريباهمه و مطالعه معلمانمورد درصد دهد840
كه صورتي در.هستند موافق نظر اين با مصاحبهشوندگان
انتظار ميتوان باشند ، صنفي تشكلهاي داراي معلمان
.دفاعكنند "معلمي" شغل حريم تشكلهااز اين كه داشت
.دفاعكند پزشكي شغل از ميتواند پزشكي نظام كه چنان
توسعه را آنان نقش معلمان ، ميان صنفيدر تشكلهاي وجود
آن ، محدودكننده الزامات كارمنديو حالت ميدهدواز
خود سرنوشت در اثرگذار موجودات به آنها و ميسازد خارج
ايران معلمان كه اين از مصاحبهشوندگان.تبديلميشوند
.تاسفكردهاند اظهار ندارند ، مناسبي صنفي تشكل هنوز
دفاع صنوفبراي تقريباهمه كه كردهاند تصريح آنان
كه معلمان ولي متشكلشدهاند ، خود ، صنفي منافع از
به و ندارند مناسبي پيشتازباشند ، تشكل بايد قاعدتا
انتظار درماندگيدر و احساسياس با منفعلوگاهي صورت
شان و جايگاه انفعال ، اين و هستند خويش نامعلوم سرنوشت
.است داده تنزل را آنان اجتماعي
هر گاه باشند ، آن نداشته صنفي تشكل معلمان كه صورتي در
شغل وارد حرفهاي ، علميو ضوابط بدون ميتواند كسي
راي و نظر به توجه بدون ميتوانند ديگران و معلميشود
چون حق معلمان كه تصميمي بگيرند ، تصميم معلمانبرايشان
شرايطي ، چنين در كه است بديهي.ندارند آن در چرا و
محروم كاركنانخود انديشههاي و افكار از پرورش و آموزش
در.ميشود تهي تدبير و انديشه از روزبهروز و ميشود
و پويا ، پيشرو پرورش و آموزش وجود از نتيجهجامعه
صنفي تشكلهاي وجود كه آن با.ميشود محروم آينده سازنده
ضروري تربيت و تعليم حريم و معلمان حقوق دفاعاز براي
منزلت ميتواند تشكلها اين ووجود ميرسد نظر به
حال ، اين با ارتقادهد ، را تربيت و تعليم و معلم اجتماعي
مستلزم صنفي ، تشكلهاي ايجاد كه شود تصريح است لازم
تشكلهاي كه دانست بايد ابتدااست مقدماتي كردن فراهم
كه نيست معني آن به امر اين.نيست سياسي تشكل يك صنفي ،
برقرار سياست حوزه با ارتباطي هيچ ندارد حق صنفي تشكل
صنفي تشكل هر فعاليت چون كه است معني آن به بلكه.نمايد
آن است ، ارتباط صنف يك افراد حقوق و خواستهها مطالبه
سياستميبايد جمله از جامعه ديگر حوزههاي با
عبارت به.باشد آن افراد خواستههاي و منافع تامينكننده
متن در ميتواند آنجاكه تا صنفي تشكل ديگريك
سياسي جريانات با و بگيرد قرار جامعه يك مختلف رويدادهاي
هيچ اول درجه در ارتباط اين كه باشد همراه مختلف
دوم درجه در و نسازد صنفمذكور افراد متوجه را لطمهاي
.باشد ايشان خواستههاي مطالباتو از برخي تامينكننده
فضاي وگرفتار نيافته توسعه سياست كه درجوامعي نكته اين
كه آن چه مييابد ، چندان دو اهميت شدهاند ، سياستزدهاي
جريانات به تشكلهايصنفي شدن وارد جوامعي چنين در
برخورد ايشان ، باعث با تام وهمراهي همسويي و سياسي
صنف باافرادآن سياست حوزه اهالي گزينشي سليقهايو
به منافعمطالباتشانرا دستيابيشانبه و خاصشده
ميزان ونيز سياسي جريان آن شكستهاي و پيروزيها
ساخت منوطخواهد حاكميت ، و قدرت از برخورداريآن
.(الياسي ، 1379)
شود تصريح صنفي تشكلهاي درباره لازماست كه ديگري نكته
و صنفي آگاهي به بايد چيز هر از معلمانقبل كه است اين
مشكلات درباره معلمان كه ازآن قبل.يابند دست سياسي
شده فراموش حقوق و بگويند سخن ومسئولان جامعه خودبا
دولت و مجلس مانند مسئول نهادهاي و جامعه از را خود
پرورش و آموزش موجود وضع شناخت به بايد كنند ، مطالبه
و كنند اولويتبندي را پرورش و آموزش مسائل گمارند ، همت
صورت اين درغير.برسند اجماعنسبي بهنوعي خود ميان در
وهيچكس شد خواهند جزيينگري پراكندهگوييو گرفتار
با بايد ابتدا معلمان ، .گرفت نخواهد جدي را آنها حرفهاي
.بگويند پاسخ خودشان درباره سوالاتي به و كنند گفتوگو هم
خود حقوق از درستي معلمان ، درك ما مثال ، آيا براي
و آموزش كنوني وضعيت از جامعي تحليل ما داريم؟آيا
مشكلات و برايمسائل آيا دهيم؟ پرورشميتوانيمارائه
داريم؟ منطقي و واقعبينانه پرورشراهحلهاي و آموزش
شكل و ماهيت نظر از معلمان صنفي تشكلهاي ميدانيم آيا
كه زماني تا بديهياست باشند؟ داشته مشخصاتيبايد چه
در فكريقوي جريان يك و نشود داده سوالاتپاسخ اين به
درباره بحثهايگستردهاي و معلمانايجادنشود ميان
مقدمات نگيرد ، صورت معلمي تشكلهاي مناسب شكل ماهيتو
.نميشود فراهم صنفي تشكلهاي ايجاد لازمبراي
جامعه در اقتصادي و اجتماعي استقرارانضباط -6
عنوان به پرورش و آموزش كه سيستميآموختهايم نظريه از
احاطه را آن استكه بزرگي تاثيرنظامهاي نظام ، تحت يك
با مقايسه در وگروهها افراد اجتماعي منزلت.كردهاند
ديگر ، عبارت به.ميكند پيدا معنا ديگر گروههاي و افراد
رقابت درحال يكديگر با وگروهها افراد اجتماعي منزلت
از بالاتر را آن منزلت ياگروه فرد پيروزيهر و است
كه ميشود توضيحروشن اين با.دهد قرار ديگر گروههاي
وجود واجتماعي اقتصادي بينظميهاي جامعهاي وقتيدر
به مشاغل صاحبان و گروهها جايگاه است ممكن باشد ، داشته
بدون افراد يا گروهها از بعضي و يابد تغيير غيرعادي طور
اين.بگيرند قرار استحقاقدرجايگاهبالاتري داشتن
تا اسلامي انقلاب بعداز و بوده حاكم ما شرايطدركشور
به توانستهاند افرادي كه است ، چنان شده تشديد حدودي
ميان در و يافته بادآوردهايدست قدرتهاي و ثروتها
تلويزيوني مصاحبه در(1380)عظيمي.پيداكنند نفوذ مردم
شد ، پخش جمهورياسلامي سيماي فرورديناز ششم در كه
ثروت درآمدو توزيع ما درجامعه متاسفانه:داشت اظهار
پولهايي -رانتها به عده يك.عادلانه نه و است برابر نه
و دارند دسترسي -است نيامده دست به كاركردن اثر در كه
به جامعه بالاي درصد كه10 بهطوري.ندارند ديگر عدهاي
مصرف و درآمد جامعه پايين درصد برابر10 اندازه 20
و تبعيض احساس مردم كه ميشود موجب مسئله اين و دارند
.دارد مشابهي نظر نيز (1380) نهاونديان.كنند بيعدالتي
در انديشه خلاقيتو كار ، حاضر حال در كه داشت اظهار وي
جامعه اقتصادي بيماري نشانه اين و ندارد امنيت ما جامعه
و اقتصادي بينظميهاي وجود ميرسد نظر بهاست ما
هاي موقعيت و ثروتها وجود آن همراه به و اجتماعي
و است داده تنزل را معلمان اجتماعي شان بادآورده ،
قرار معلمان از بالاتر جايگاه در بيهويت گروههاي
چندان ماهيت كه آزاد شغل مثال ، بهعنوان.گرفتهاند
پيدا خاصي ارزش و اهميت ما جامعه در ندارد ، هم مشخصي
و افتخار احساس با افراد ميشود ديده گاهي.است كرده
.دارند اشتغال "آزاد شغل" در كه ميكنند اعلام خاص تبختر
را خود شغل كه وقتي دولت كارمندان افراد ، اين مقابل در
خود به حالتي و ميبرند كار به مفاهيمي ميكنند ، اعلام
به افتخارآميزي احساس ميرسد نظر به ظاهرا كه ميگيرند
احساس به شبيه احساس نوعي گاهي حتي و نميدهد دست آنان
كارمندان از هم معلمان.ميگردد پديدار آنها در حقارت
.ميشوند محسوب آنها محرومترين حتي و دولت
اقتصادي و اجتماعي انضباط استقرار راه از بنابراين ،
مصاحبه.داد ارتقا را معلمان اجتماعي منزلت ميتوان
.هستند موافق نظر اين با مطالعه مورد معلمان و شوندهها
مورد صاحبنظران همه و مطالعه مورد معلمان درصد حدود 98
فرصتها و درآمدها عادلانه توزيع كه دارند اعتقاد مصاحبه
.دهد ارتقا را معلمان اجتماعي منزلت ميتواند
مديريت اصلاح طريق از آموزشي نظام كارايي افزايش -7
انساني نيروي
در انساني نيروي مديريت كه ميدهد نشان موجود شواهد
صاحبنظران.است متعدد مشكلات دچار پرورش و آموزش وزارت
پرورش ، و آموزش در كه دارند اعتقاد مصاحبه مورد
نميشود ، انجام تخصصي و علمي معيارهاي براساس انتصابها
رعايت به التزام حتي و نيست مناسب ارزشيابي ملاكهاي
شايستهسالاري نظام ندارد ، وجود ارزشيابي ملاكهاي
و آموزش كاركنان ميان در فرصتها توزيع.نيست برقرار
هم مطالعه مورد معلمان درصد حدود 94.نيست عادلانه پرورش
پرورش و آموزش در انساني نيروي مديريت كه دارند اعتقاد
معلمان اجتماعي منزلت كه شده موجب امر اين و نيست مطلوب
انساني ، نيروي مديريت ضعف اثر در كه چرا كند ، پيدا تنزل
مردم كه است بديهي و است آمده پايين آموزشي نظام كارايي
نيست ، اثربخش و كارآمد كه نظامي عاملان به دليل بدون
.نميگذارند احترام
نظام.دارند كمي كارايي اداري ، بزرگ نظامهاي اصولا
و است بزرگ خيلي و متمركز خيلي ايران پرورش و آموزش
مديريت امكان بنابراين.است زياد بسيار هم آن پراكندگي
طبيعي.است پايين همواره نظام كارايي و نيست فراهم مطلوب
و ميشود آسيبپذير معلمي شغل شرايطي چنين در كه است
تربيت و تعليم نظام خود حتي و ميدهد دست از را خود ارزش
غفلت اين و ميشود غافل (معلمان) خود عوامل به توجه از
.ميدهد تنزل هم باز را معلم شان
نيروي نگهداشت و آموزش جذب ، شامل انساني نيروي مديريت
به قبلا معلم تربيت و (گزينش) جذب درباره.است انساني
نيروي نگهداشت ما بحث محور اينجا در.شد بحث مفصل طور
مقايسه در بايد افراد:ميگويد (1375) ياري.است انساني
از مشابهي مساعي كه سازمان افراد ديگر با خود پاداشهاي
صورت ، اين غير در.كنند عدالت احساس دارند ، شغلي نظر
رابهعنوان سازمان و كرده نابرابري احساس افراد
كشي حق و بيعدالتي آن در كه ميكنند ترسيم مجموعهاي
دريافت و رفتار بين روشن رابطه بايد بنابراين.است حاكم
درك را رابطه آن بايد كارمند و باشد داشته وجود پاداش
ادراك.كند
ممكن كه ميگذارد كاركنان بر نامطلوبي تاثير عدالتي بي
كاهش به عدالتي بي كاهش براي يا كنند ترك را سازمان است
و كار محل ترك خلاقيت ، كاهش ضعيفتر ، كار غيبت ، مشاركت ،
.(ياري ، 1375) شوند متوسل استعفا يا
ميتوان ديگر ، پژوهشي شواهد و حاضر پژوهش نتايج براساس
و تعليم نظام در موجود منابع از مناسب استفاده كه گفت
ميان روشن رابطه ايجاد و شايسته انضباط اعمال تربيت ،
از پرهيز و فرصتها عادلانه توزيع عملكرد ، و پاداشها
دقيق ، ارزشيابي كلي طور به و معلمان ميان در تبعيض اعمال
موجب شايستگان تقويت و معلمان عملكرد از منصفانه و علمي
و شان آن ، اثر در و شده بيشتر آموزشي نظام كارايي ميشود
.يابد ارتقا معلمان يعني نظام ، اين اصلي عاملان جايگاه
پيشنهادها و يافتهها خلاصه
تهران معلمان اجتماعي منزلت كه ميدهد نشان حاضر پژوهش
را خود منزلت مطالعه مورد معلمان.است پايين نسبتا
اعتقاد هم مصاحبهشوندگان اكثر.كردهاند ارزيابي پايين
بالايي منزلت از تهران ، در بهويژه معلمان كه دارند
مورد معلمان نظريات مجموعه براساس.نيستند برخوردار
كمك به نيز و تربيت و تعليم صاحبنظران و مطالعه
براي راههايي شده ، انجام پژوهشهاي ساير يافتههاي
عمده راهكارهاي.شد مشخص معلمان اجتماعي منزلت ارتقاي
خلاصه زير شرح به را معلم اجتماعي منزلت ارتقاي براي
مربوطه مخاطبان به پژوهش اين پيشنهادهاي عنوان به و كرده
:ميكنيم ارائه
سياستهاي تغيير طريق از تربيت و تعليم جايگاه ارتقاي -1
تعليم در سرمايهگذاري به دادن اولويت جهت در كشور كلان
.تربيت و
زندگي از محروميت و فقر رفع و رفاهي امكانات تامين -2
.معلمان
و جذب براي تلاش و معلم تربيت و گزينش شيوههاي اصلاح -3
.كفايت با و شايسته معلمان پرورش
مشاركت زمينه كردن فراهم و تمركززدايي سياست اجراي -4
.پرورش و آموزش در معلمان جانبه همه
حريم و معلمان حقوق از دفاع براي صنفي تشكلهاي ايجاد -5
.تربيت و تعليم
عدالت برقراري و اقتصادي و اجتماعي انضباط استقرار -6
.اجتماعي
مديريت اصلاح طريق از آموزشي نظام كارايي افزايش -7
.سالاري شايسته نظام استقرار و انساني نيروي
دانش ، افزايش براي معلمان مسئولانه تلاش و كوشي سخت -8
در و حرفهاي صلاحيتهاي ساير و طبع مناعت انگيزش ، تخصص ،
مسئوليت ، از فرار كمكاري ، از آنان پرهيز حال ، عين
.ديگران ترحم حس تحريك و مظلومنمايي
و هنر سهم:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است ناچيز بودجهكشور از فرهنگ
:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
نخستين فرهنگي فضاهاي نامتوازن ، شهري درتوسعه
.هستند قرباني
ديدار مراسم در يكشنبه روز جامعيكه مسجد احمد
سخن تهران وحدت تالار در جمهوري رئيس با هنرمندان
فضاهاي جديد ، شهري محلات اغلب:افزود ميگفت ،
تاسيس حتي و شهرها وضعيت ساماندهي در و ندارند فرهنگي
.نيست كافي اعتناي مورد فرهنگي عرصه جديد ، شهرهاي
كه داد ادامه پرسش اين با را سخنانش جامعي مسجد
فزاينده نيازهاي محدودبه امكانات با ميتوان چگونه
داد؟ پاسخ فرهنگي
بسيار كشور بودجه از فرهنگ و هنر سهم:افزود وي
افزوده آن بر سالانه ناچيزيكه سهم و ناچيزاست
.نيست جامعه افزايش به رو نيازهاي پاسخگوي ميشود ،
جديد فنون گسترش و فني تحولات:اظهارداشت مسجدجامعي
شبكهاي و ميرود پيش به شگفتانگيز سرعتي با ارتباطي
سليقه نهايتا و امكانات و تجهيزات انساني ، نيروي از
بخشهايي كه حالي در ميدهد ، شكل را فرهنگي ذائقه و
با بگذارند ، اثر سليقهها و گرايشها بر ميتوانند كه
.هستند روبرو بسيار مشكلات
محصولات تا ماند نخواهد متوقف فرهنگي نياز:افزود وي
.شود توليد زمانمناسب در آن متناسب
اين از بيش تئاتر و فيلم توليد اگر:گفت جامعي مسجد
.ندارد وجود سالن كمبود سبب به نمايشآن امكان باشد
بازگشت شدن طولاني روند شرايطي ، چنين در:افزود وي
از بخش اين در سودآوري ميزان بودن پايين و سرمايه
مانعجذب ديگر سوي از و سرمايه گريز موجب سو يك
.است شده جديد سرمايه
كتاب بينالمللي نمايشگاه پانزدهمين
ميشود برگزار
ماه ارديبهشت تهران
كتاب بينالمللي نمايشگاه پانزدهمين:علميفرهنگي گروه
.ميشود برگزار سال 81 ماه ارديبهشت تا 21 از 10 تهران ،
نمايشگاه پانزدهمين عمومي روابط دوشنبه روز گزارش به
دعوت علاقهمند ناشران همه از تهران ، كتاب بينالمللي
براي جاري ماه اسفند تا 23 تاريخ 18 از تا است شده
ناشران اتحاديه به تهران در ثبتنام فرمهاي دريافت
ارشاد و فرهنگ كل ادارات به شهرستانها در و تهران
.كنند مراجعه استان اسلامي
ماه ارديبهشت در هرساله تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه
.ميشود برگزار تهران بينالمللي نمايشگاه دائمي محل در
دختران مشكل مهمترين خودباوري ضعف
است ايراني
مهارتي و نظري پرورش و آموزش معاون:فرهنگي علمي گروه
مشكل مهمترين را خودباوري ضعف پرورش ، و آموزش وزارت
.دانست ايراني دختران
تامين" آموزشي كارگاه در دوشنبه روز فاني اصغر علي دكتر
نسبت باور نبود:گفت "دانشآموز دختران حقوق آموزش مدرس
شيوههاي روستاها ، در بويژه دختران تحصيلي توانمندي به
آگاهي فقدان و كشور فرهنگي مجريان و مسئولان اجرايي غلط
.است دختران در خودباوري ضعف موجب خود حقوق از
از پيشگيري نقش حقوق آموزش كه مطلب اين بيان با وي
مردم همه اگر:شد يادآور دارد ، رواني و اجتماعي آسيبهاي
از بخشي شوند ، آشنا يكديگر حقوق و جامعه در خود حقوق با
.شد خواهد رفع رواني و اجتماعي وآسيبهاي مشكلات
توصيف اجتماعي حقوق با آشنايي مركز اولين را مدرسه فاني ،
به حقوقي مسائل اطلاعرساني و آموزش:گفت و كرد
روحيه با دانشآموز تا ميشود موجب مدارس در دانشآموزان
.شود آگاه و آشنا پويايي و ديگران به احترام
مسائل آشنايي و آموزش همچنين پرورش ، و آموزش وزير معاون
همزمان توجيه و آموزش مستلزم را دانشآموزان به حقوقي
.دانست آنان اولياي و مديران معلمان ،
فرهنگي كانونهاي آئيننامه ابلاغ
دانشجويان
فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت:فرهنگي علمي گروه
اجرا جهت و تهيه را دانشجويان فرهنگي كانونهاي آئيننامه
.كرد ابلاغ وابسته عالي آموزش موسسات و دانشگاهها به
و است شده تهيه ماده و 9 مقدمه يك در آئيننامه اين
در كه است دانشجويي نهاد يك فرهنگي كانون آن ، براساس
قبيل ، از زمينههايي در آئيننامه در مندرج ضوابط قالب
تجسمي ، هنرهاي موسيقي ، عكس ، و فيلم ادبيات ، عترت ، و قرآن
اين براساس.ميكند فعاليت انديشه و فرهنگ و دستي صنايع
دانشجويان ، فرهنگي كانونهاي آئيننامه مقدمه در گزارش ،
فرهنگي خلاقيتهاي رشد و متنوع نيازهاي به پاسخگويي
فرهنگي كانونهاي اين تاسيس اهداف جمله از دانشجويان
.است شده عنوان
ساماندهي سنگي مصور آثار قديميترين
ميشوند
نجاتبخشي كميته تشكيل با:فرهنگي علمي گروه
اداره در فرهنگي - تاريخي سنگنبشتههاي و سنگنگارهها
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان تاريخي ابنيه احياء و حفظ كل
مجموعه مختلف ، هاي رشته كارشناسان از متشكل هياتي
قديميترين كه را كشور سطح در صخرهاي و سنگي نگاركندهاي
ساماندهي و شناسايي ميباشند ، تاريخ مصور سنگي اسناد
.ميكنند
گفته به كشور ، فرهنگي ميراث رساني اطلاع واحد گزارش به
سنگها ، گل رشد كميته ، اين عضو و باستانشناس مهركيان جعفر
و زلزله از ناشي تركهاي سنگها ، شكاف داخل به آبها نفوذ
حكاكي و نويسي يادگار جمله از انساني آسيبهاي يخبندانها ،
بروز موجب كه است مواردي زمره در آثار ، اين روي بر
از و شدهاند صخرهاي و سنگي نگاركندهاي در جدي آسيبهاي
خطر معرض در نگاركندهاي شناسايي ضمن مذكور كميته رو اين
اين اطلاعات مجموعه مشابه ، مدلهاي ايجاد و قالبگيري با
.ميكند مثبت را نگاركندها
درس كلاس هزار تهران 15 استان شهرستانهاي
دارد كم
در دانشآموزان جمعيت رشد به باتوجه:علميفرهنگي گروه
درس كلاس هزار كمبود 15 با سال 81 در سازمان اين سال ، هر
.شد خواهد مواجه
پرورش و آموزش سازمان رئيس غندالي شهابالدين
براي:گفت مطلب اين اعلام با تهران استان شهرستانهاي
جمعيت با متعادل آموزشي مطلوب فضاي يك به رسيدن
به سال 81 در تهران ، استان شهرستانهاي در دانشآموزي
.است نياز درس كلاس هزار احداث 15
بودن مهاجرپذير بهدليل تهران استان شهرستانهاي:گفت وي
كمبود با هرساله دانشآموزي ، جمعيت رشد به رو افزايش و
.هستند روبهرو آموزشي فضاي
دانشآموز هزار و 500 ميليون يك سازمان اين:گفت غندالي
با 150 كريم رباط شهرستانهاي كه دارد خود پوشش تحت را
با 75 حسنخان قلعه دانشآموز ، هزار
اين دانشآموزي نقاط متراكمترين از دانشآموز هزار
.ميآيند بهشمار استان
|