‎‏‏1 ، شماره‌ 2672‏‎0 Mar 2002 يكشنبه‌ 19اسفند 1380 ، ‏‎
Front Page
National
International
Industry
Economy
Oil
Banking and Stocks
Water and Agriculture
Tourism
Business
Thought
Metropolitan
Life
Free Tribune
Women
Business
Stocks
Sports
World Sports
Science/Culture
Literature
Last Page
فرهنگ‌هنرمندان‌ايران‌‏‎

موتيف‌هاي‌شعرسهراب‏‎

فرهنگ‌هنرمندان‌ايران‌‏‎


درگفت‌وگوباقاسمعلي‌فراست‌‏‎
:اشاره‌‏‎
مدتي‌است‌كه‌تدوين‌وگردآوري‌فرهنگ‌بزرگ‌هنرمندان‌ايران‌‏‎
به‌همت‌وسرپرستي‌قاسمعلي‌فراست‌وديگرنويسندگان‌معاصر‏‎
.كشورمان‌دردست‌تهيه‌است‌‏‎
براي‌آشنايي‌باچندوچون‌كار ، تركيبشوراي‌سياست‌گذاري‌‏‎
مجموعه‌ ، چگونگي‌جمع‌آوري‌اطلاعات‌ونحوه‌تدوين‌وارائه‌‏‎
اين‌مجموعه‌ ، گفت‌وگويي‌بافراست‌سرپرست‌اين‌فرهنگ‌انجام‌‏‎
.شده‌كه‌ازنظرتان‌مي‌گذرد‏‎
*ازچندوچون‌كاربگوييد؟‏‎
دردنياكارهايي‌ازاين‌نوع‌بسياررايج‌وبلكه‌ازلوازم‌‏‎-
درايران‌چنين‌اقدامي‌نشده‌بودواگر‏‎.كارفرهنگي‌است‌‏‎
‎‏‏;جسته‌گريخته‌چنداثربه‌چشم‌مي‌خورداولااختصاص‌به‌‏‎
هنرمندان‌ندارندوبيشترزمينه‌هارادربرمي‌گيرند ، ‏‎
ثانيامواردبسياراندكي‌هم‌كه‌مختص‌هنرديده‌مي‌شوديا‏‎
چندهنرمندراانتخابكرده‌اندوياحداكثردريك‌قالب‏‎
.خاص‌هنري‌كارشده‌است‌‏‎
يعني‌فرهنگي‌كه‌شماجمع‌آوري‌وتدوين‌مي‌كنيدهمه‌‏‎*
رشته‌هاي‌هنري‌رادربرمي‌گيرد؟‏‎
همه‌رشته‌هاي‌هنري‌وهمه‌هنرمندان‌بدون‌درنظرگرفتن‌‏‎-
سلايق‌فكري‌ ، چراكه‌دراين‌فرهنگ‌بنانيست‌گفته‌شودكي‌‏‎
بناست‌خبرداده‌شودكه‌اين‌تعدادهنرمند‏‎.خوباست‌وكي‌بد‏‎
.بااين‌سوابق‌وآثاروتجربيات‌وجوددارند‏‎
چه‌شرايطي‌براي‌معرفي‌كردن‌هنرمندان‌پيش‌بيني‌شده‌است‌؟‏‎*
درشوراي‌سياست‌گذاري‌پيشنهادشدحداقل‌شرطبراي‌معرفي‌‏‎-
يك‌هنرمندبرخورداربودن‌اوازحدودسي‌سال‌سن‌ودوكتاب‏‎
براي‌‏‎)‎ ، دونمايشگاه‌‏‎(‎براي‌هنرمندان‌رشته‌هاي‌ادبيات‌‏‎)‎
براي‌كارگردانان‌ ، بازيگران‌و‏‎)‎ ، دوفيلم‌‏‎(‎هنرمندان‌تجسمي‌‏‎
.(براي‌اهل‌موسيقي‌وتاتر‏‎)‎ ، دواجرا‏‎(‎فيلمنامه‌نويسان‌‏‎
امااين‌شرايطوحي‌منزل‌نيست‌چراكه‌بساهنرمندي‌تنهايك‌‏‎
اثرداشته‌باشداماازدههااثرديگربرترباشد ، ‏‎
همانگونه‌كه‌پروين‌اعتصامي‌يك‌ديوان‌شعربيشترندارد ، ‏‎
.همين‌طورحضرت‌حافظكه‌ازسرآمدان‌است‌‏‎
اولااين‌افرادچه‌‏‎.‎*گفتيدشوراي‌سياست‌گذاري‌‏‎
كساني‌اندوثانيامعيارانتخاباين‌افرادچه‌بوده‌است‌؟‏‎
مثلا‏‎.‎هركدام‌ازاين‌سروران‌به‌دليلي‌انتخابشده‌اند‏‎-‎
آقاي‌رضاسيدحسيني‌به‌دليل‌اينكه‌بافرهنگ‌هاي‌موجود‏‎
دنياآشنايي‌دارندواكنون‌هم‌درگوشه‌عزلت‌وبي‌خبري‌‏‎
مصطفي‌رحماندوست‌‏‎.‎"فرهنگ‌آثارراتدوين‌ومنتشرمي‌كنند‏‎"
به‌دلايلي‌ازهمين‌دست‌ ، آقاي‌دكترقيصرامين‌پوربه‌دليل‌‏‎
استادحسين‌آهي‌‏‎.‎دانش‌ ، دقت‌ودغدغه‌هايي‌كه‌دارند‏‎
آقاي‌ساعدباقري‌ودكترمجيدشريف‌خدايي‌نيز‏‎.همين‌طور‏‎
منتهاشوراصرفا‏‎.ازدوستان‌واعضاي‌ارزشمندشوراهستند‏‎
ازنظراين‌دوستان‌استفاده‌نمي‌بردبلكه‌ازكارشناسان‌و‏‎
.متخصصان‌درزمينه‌هاي‌مختلف‌نظرخواهي‌مي‌كند‏‎
*جمع‌آوري‌اطلاعات‌درباره‌اين‌همه‌هنرمندكاربسيار‏‎
سختي‌است‌ ، چگونه‌وباچه‌نيروهايي‌اين‌كارانجام‌مي‌شود؟‏‎
در‏‎.‎يقينااين‌كاربايك‌ياده‌نفرانجام‌شدني‌نيست‌‏‎-
هراستان‌يك‌هنرمندياهنرشناس‌انتخابشده‌است‌كه‌اونيز‏‎
همكاراني‌رابه‌ميل‌خودانتخابمي‌كندوهمه‌اطلاعات‌آن‌‏‎
مثلااستان‌اصفهان‌به‌‏‎.‎استان‌رااوتحويل‌مي‌دهد‏‎
نويسنده‌عزيزوتواناي‌معاصرجمشيدخانيان‌سپرده‌شده‌است‌ ، ‏‎
اماازآن‌جاكه‌اكثرهنرمندان‌ساكن‌تهران‌هستند ، در‏‎
تهران‌هرقالبهنري‌به‌يك‌نفرسپرده‌شده‌است‌وبازاوبه‌‏‎
ميل‌خودهمكارياهمكاراني‌انتخابمي‌كندكه‌بتواندهمه‌‏‎
.اطلاعات‌رابه‌دست‌آورد‏‎
هنرمندان‌راازچه‌زماني‌به‌اين‌طرف‌معرفي‌مي‌كنيد؟‏‎*
.ازمشروطيت‌به‌بعد‏‎-‎
*چه‌اطلاعاتي‌ازيك‌هنرمندمي‌گيريد؟‏‎
مروري‌بردوران‌كودكي‌ونوجواني‌ ، رويكرداوبه‌هنر ، ‏‎-
تحصيلات‌ ، مشاغل‌وسوابق‌فرهنگي‌ ، آثاراوبه‌ترتيبزماني‌ ، ‏‎
اين‌اطلاعات‌تقريبادر‏‎.‎.‎.نمونه‌اي‌ازاثراو ، جوايزو‏‎
فرهنگهاي‌ديگردنيانيزهست‌امامابناداريم‌دركنار‏‎
همه‌اينها ، مصاحبه‌هاي‌مفصل‌هنرمندونقدوبررسيهاي‌‏‎
.مفصل‌درباره‌آثاراورانيزشناسايي‌وليست‌كنيم‌‏‎
كارعظيمي‌مثل‌فرهنگ‌هنرمندان‌معاصرهزينه‌زيادي‌‏‎*
. مي‌طلبد‏‎
بنده‌مطمئن‌بودم‌جايي‌مثل‌وزارت‌ارشادازاين‌طرح‌حمايت‌‏‎
لذاكارراباپس‌اندازي‌كه‌داشتم‌وعشقي‌كه‌به‌‏‎.مي‌كند‏‎
بعدهم‌مسئولان‌ارشاد‏‎.‎انجام‌آن‌مي‌ورزيدم‌شروع‌كردم‌‏‎
البته‌‏‎.‎به‌ويژه‌جنابآقاي‌مسجدجامعي‌ازآن‌حمايت‌كردند‏‎
.تاكنون‌واميدواريم‌بعدازاين‌هم‌كمك‌شود‏‎
استقبال‌هنرمندان‌ازآن‌چطوربوده‌است‌؟‏‎*
خيلي‌خوبوبااينكه‌دوستان‌نهايت‌همكاري‌ولطف‌راروا‏‎-
داشته‌اندخواهشم‌اين‌است‌كه‌اين‌كارفقطيك‌بارانجام‌‏‎
مي‌شود ، دست‌مارابگيرندتاهرچه‌كاملتروجامع‌تر‏‎
به‌ويژه‌ازمسئولان‌مراكزفرهنگي‌مثل‌‏‎.‎انجام‌شود‏‎
كتابخانه‌هاوموسسه‌هاي‌فرهنگي‌عاجزانه‌مي‌خواهيم‌كه‌به‌‏‎
.اين‌طرح‌ملي‌كمك‌كنند‏‎
*براي‌انتشارآن‌چه‌فكري‌كرده‌ايد؟‏‎
‎-به‌دوصورت‌دراختيارمردم‌قرارخواهدگرفت‌ ، اول‌به‌‏‎
وطبعامجلدات‌زيادي‌رابه‌خوداختصاص‌خواهد‏‎.شكل‌كتاب‏‎
.امادركنارچاپ‌درقالبسي‌دي‌هم‌منتشرخواهدشد‏‎.داد‏‎
بااين‌تفاوت‌كه‌چون‌كتاببه‌دليل‌حجم‌مطالبوكثرت‌‏‎
مجلدات‌خيلي‌سنگين‌خواهدشد ، مطالبضروري‌رادربرخواهد‏‎
لذااگردركتاب‏‎.گرفت‌امادرسي‌دي‌محدوديت‌وجودندارد‏‎
مجبورباشيم‌تنهاسه‌سطرازداستان‌يك‌نويسنده‌رانمونه‌‏‎
بياوريم‌درسي‌دي‌چنين‌اجباري‌نداريم‌واين‌امكان‌هست‌كه‌‏‎
.‎-آن‌هم‌بيش‌ازسه‌سطرارائه‌شود‏‎-‎حتي‌دونمونه‌‏‎
*اطلاعات‌به‌شيوه‌موضوعي‌چاپ‌خواهدشدياالفباي‌‏‎
هنرمندان‌وموضوعهاي‌مختلف‌؟‏‎
تمام‌هنرمندان‌‏‎.‎پيش‌بيني‌اول‌اين‌بودكه‌موضوعي‌نباشد‏‎-‎
به‌ترتيبالفبامعرفي‌شوندورشته‌اي‌كه‌هرهنرمندكار‏‎
بعدهم‌درنمايه‌اي‌كه‌آخر‏‎.‎مي‌كندجلوي‌اسم‌اوبيايد‏‎
كتابگنجانده‌خواهدشدهركس‌بتواندموضوعهاي‌مختلف‌را‏‎
امابه‌نظرمي‌رسداگراطلاعات‌به‌شيوه‌موضوعي‌‏‎.هم‌بيابد‏‎
منتشرشوداين‌حسن‌راخواهدداشت‌كه‌خريدارتنهاكتابيا‏‎
كتابهايي‌رامي‌خردكه‌به‌هردليل‌به‌آنهانيازوعلاقه‌‏‎
مجبورنيست‌مثلاپنجاه‌جلدفرهنگ‌بخردبراي‌سينما‏‎.دارد‏‎
.ياداستان‌ياموسيقي‌آن‌‏‎
منتهاهمچنان‌هم‌‏‎.‎فعلابنارابرشيوه‌دوم‌گذاشته‌ايم‌‏‎
درشوراي‌سياست‌گذاري‌وهم‌باكارشناسان‌بيرون‌ازشورا‏‎
.مشغول‌رايزني‌هستيم‌‏‎
*براي‌روزآمدشدن‌اين‌فرهنگ‌چه‌تدبيري‌انديشيده‌ايد؟‏‎
اما‏‎.‎چه‌بساهنرمنداني‌كه‌امروزمشمول‌معرفي‌شمانيستند‏‎
همين‌طورچه‌بسااطلاعاتي‌كه‌امروز‏‎.‎دوسال‌ديگرهستند‏‎
درباره‌فلان‌هنرمندمي‌دهيدسه‌سال‌ديگركاملاتغيير‏‎
.كند‏‎
بناست‌هرچهارپنج‌سال‌يك‌باراين‌‏‎.سوال‌بسيارخوبي‌است‌‏‎-‎
دركنارهمه‌اطلاعاتي‌كه‌از‏‎.‎اطلاعات‌روزآمدشود‏‎
اين‌شماره‌به‌‏‎.‎هنرمندان‌تهيه‌مي‌شودشماره‌تماس‌هم‌هست‌‏‎
همكاران‌ماكمك‌مي‌كندكه‌هم‌درآخرين‌مرحله‌چاپ‌اطلاعات‌‏‎
ماحتي‌‏‎.‎به‌دست‌آمده‌راتكميل‌كنندوهم‌درفرصتهاي‌بعد‏‎
اسامي‌ونشاني‌هاي‌هنرمندان‌راهم‌كه‌فعلامشمول‌معرفي‌‏‎
نمي‌شوندجمع‌آوري‌مي‌كنيم‌تابعدكه‌امكان‌معرفي‌آن‌‏‎
.فراهم‌شدكارراحت‌ترانجام‌شود‏‎

موتيف‌هاي‌شعرسهراب‏‎


موتيف‌هاي‌شعرسهرابمعمولامعنوي‌است‌‏‎
:اشاره‌‏‎
هرشاعر ، موضوعاتي‌رامحورشعرخودمي‌كندكه‌درمجموع‌‏‎
شعرسهرابسپهري‌‏‎.باواژگان‌وعبارات‌خاصي‌همراه‌مي‌شود‏‎
نيزازاين‌امرمستثني‌نيست‌ومي‌توان‌درلابلاي‌شعراو‏‎
مواردي‌رايافت‌كه‌دلالت‌برمسائل‌انساني‌واجتماعي‌‏‎
آنچه‌درزيرمي‌آيد ، نگاهي‌است‌هرچند‏‎.‎ويژه‌اي‌دارد‏‎
گذرابه‌چندموتيف‌ازشعرسهرابكه‌مي‌توانددرشناخت‌‏‎
.شعراوموثرباشد‏‎
فهم‌شعرهمان‌لذت‌بردن‌ازآن‌است‌ ، مرادازلذت‌بردن‌فقط‏‎
شادمان‌شدن‌نيست‌بلكه‌متاثرشدن‌است‌ ، خواننده‌وقتي‌از‏‎
شعرمتاثرمي‌شودكه‌بين‌فضاي‌معنايي‌آن‌وآموزه‌هايي‌‏‎
.كلي‌كه‌درذهن‌داردمطابقت‌ايجادشود‏‎
آموزه‌هاي‌كلي‌ذهني‌مسائلي‌محدودازقبيل‌جبرواختيار ، ‏‎
..مرگ‌وزندگي‌ ، صلح‌وجنگ‌ ، عشق‌ونفرت‌ ، خوشبختي‌ ، بدبختي‌و‏‎
است‌كه‌كلي‌ومعمولاناخودآگاهندوفردازهريك‌از‏‎.
.آنهاتجربيات‌وتلقيات‌خاص‌خودرادارد‏‎
امروزه‌شعرهاي‌سهرابسپهري‌به‌سبببيان‌مستحكم‌وزبان‌‏‎
.روشن‌ومنسجم‌توانسته‌است‌باذهن‌جامعه‌انطباق‌پيداكند‏‎
درتعريف‌موتيف‌بايدبگوييم‌ ، موضوعي‌كه‌دركل‌ادبيات‌‏‎
در‏‎.‎كشوري‌ياكل‌آثاركسي‌يايك‌اثرخاص‌تكرارمي‌شود‏‎
شعرسهرابموتيف‌هاي‌زيبايي‌رامي‌بينيم‌ ، كه‌برخي‌از‏‎
آنهاآنقدرتازه‌وجديداست‌كه‌قبلادرادبيات‌كشورمان‌‏‎
سابقه‌نداشته‌است‌ ، مثلايكي‌ازموتيف‌هاي‌اشعارسپهري‌‏‎
اين‌است‌كه‌هرچه‌هست‌ازحالابه‌بعداست‌ودرگذشته‌چيزي‌‏‎
به‌عبارت‌ديگررنگ‌غربت‌در‏‎.‎پشت‌سربادنمي‌آيد‏‎.‎نيست‌‏‎
شعراونيست‌سپهري‌هرگزازگذشته‌باتاثرواندوه‌ياد‏‎
.نمي‌كند ، گذشته‌رادرحال‌تازه‌مي‌كند‏‎
موتيف‌هاي‌شعرسهرابمعمولامعنوي‌است‌ ، درعين‌حال‌‏‎
موتيف‌هاي‌زباني‌نيزدرشعراوديده‌مي‌شود ، درواقع‌‏‎
.عبارات‌والفاظي‌راجهت‌تاكيددرشعرش‌تكرارمي‌كند‏‎
موتيف‌هاي‌احساسي‌وعاطفي‌‏‎
برخوردونحوه‌نگاه‌اوبه‌امورواقع‌ازمجراي‌عواطف‌و‏‎
(معرفت‌احساسي‌وعاطفي‌‏‎)‎ احساسات‌است‌ ، ‏‎
واقعاآنهارامي‌بيند ، ‏‎:وقتي‌به‌اشياءنگاه‌مي‌كند‏‎
.براي‌همه‌موجودات‌واشياءاطرافش‌ارزش‌قائل‌است‌‏‎
بياباهم‌ازحالت‌سنگ‌چيزي‌بفهميم‌‏‎...
بيازودترچيزهاراببينيم‌‏‎
من‌نمي‌دانم‌‏‎.‎.‎.‎
!اسبحيوان‌نجيبي‌است‌ ، كبوترزيباست‌؟‏‎:‎كه‌چرامي‌گويند‏‎
!وچرادرقفس‌هيچ‌كسي‌كركس‌نيست‌؟‏‎
!گل‌شبدرچه‌كم‌ازلاله‌قرمزدارد؟‏‎
هيچ‌چشمي‌عاشقانه‌به‌زمين‌خيره‌نبود‏‎.‎.‎.
كسي‌ازديدن‌يك‌باغچه‌مجذوبنشد‏‎
هيچكس‌زاغچه‌اي‌راسريك‌مزرعه‌جدي‌نگرفت‌‏‎
موتيف‌عشق‌ومحبت‌‏‎
هدف‌سهراباين‌است‌كه‌دوست‌داشتن‌ومحبت‌رارواج‌دهداو‏‎
مدام‌دوست‌داشتن‌راتكرارمي‌كند ، چراكه‌تكراريك‌مطلب‏‎
.جهت‌تاكيدويادآوري‌واهميت‌آن‌است‌‏‎
آرمانشهرسهرابجامعه‌اي‌است‌خوشبخت‌كه‌مردم‌آن‌عاشق‌‏‎
.يكديگرند ، اوبراي‌اين‌جامعه‌ايده‌آل‌اقداماتي‌مي‌كند‏‎
هرچه‌دشنام‌ ، ازلبهاخواهم‌برچيد‏‎.‎.‎.
هرچه‌ديوار ، ازجاخواهم‌كند‏‎
:رهزنان‌راخواهم‌گفت‌‏‎
!كارواني‌آمدبارش‌لبخند‏‎
من‌گره‌خواهم‌زد ، ‏‎.‎..
چشمان‌راباخورشيد ، ‏‎
دلهاراباعشق‌ ، سايه‌هاراباآب ، شاخه‌هاراباباد‏‎
آشتي‌خواهم‌داد ، آشناخواهم‌كرد ، راه‌خواهم‌رفت‌‏‎
نورخواهم‌خورد ، دوست‌خواهم‌داشت‌‏‎
.وبه‌خودش‌مي‌گويدچه‌چيزهايي‌رانبايدفراموش‌كنم‌‏‎
يادمن‌باشد ، هرچه‌پروانه‌كه‌مي‌افتددرآب ، زودازآب‏‎
.يادمن‌باشدكاري‌نكنم‌ ، كه‌به‌قانون‌زمين‌بربخورد‏‎.‎درآرم‌‏‎
ودرجايي‌ديگرعشق‌رااين‌گونه‌تعريف‌مي‌كند‏‎
وعشق‌سفربه‌روشني‌اهتزازخلوت‌اشياست‌‏‎...
وعشق‌ ، صداي‌فاصله‌هاست‌‏‎
بهترين‌چيزرسيدن‌به‌نگاهي‌است‌كه‌ازحادثه‌عشق‌تر‏‎.‎..
است‌‏‎
سهرابباوجودعشق‌ومحبت‌است‌كه‌به‌سهم‌اندكي‌اززندگي‌‏‎
.راضي‌مي‌شود‏‎
من‌به‌سيبي‌خوشنودم‌‏‎.‎.‎.
وبه‌بوييدن‌يك‌بوته‌بابونه‌‏‎
.من‌به‌يك‌آينه‌ ، يك‌بستگي‌پاك‌قناعت‌دارم‌‏‎
موتيف‌حركت‌وهجرت‌‏‎
بايدامشببروم‌‏‎...
بايدامشببروم‌‏‎
بايدامشبچمداني‌را‏‎
كه‌به‌اندازه‌پيراهن‌تنهايي‌من‌جادارد ، بردارم‌‏‎
وبه‌سمتي‌بروم‌‏‎
كه‌درختان‌حماسي‌پيداست‌‏‎
روبه‌آن‌وسعت‌بي‌واژه‌كه‌همواره‌مرامي‌خواند‏‎
تكرارواژه‌هاي‌بايد ، امشب ، بروم‌ ، موتيف‌هاي‌ظاهري‌و‏‎
.زباني‌شعرراجهت‌تاكيدتشكيل‌مي‌دهند‏‎
تاكيدواهميت‌حركت‌‏‎
حركت‌به‌سوي‌جايي‌كه‌باواژه‌اي‌نمي‌شودآنجارابيان‌و‏‎
توصيف‌كرد ، سبكباربه‌سوي‌سرمنزل‌مقصودي‌حركت‌كنيم‌كه‌‏‎
ناخودآگاه‌مامنتظرآن‌است‌ ، جايي‌كه‌وسيع‌است‌اما‏‎
(شايدملكوت‌وشهودباشد‏‎) واژه‌اي‌براي‌تعريف‌آن‌نداريم‌‏‎
وجايي‌كه‌درختانش‌نمادسرسبزي‌وريشه‌داشتن‌وپايداري‌‏‎
باشدوحماسي‌يعني‌درجايي‌كه‌زماني‌وتاريخي‌وجود‏‎
.نداشته‌باشد‏‎
:ودرجايي‌ديگرمي‌گويد‏‎
!كفشهايم‌كو‏‎
:بوي‌هجرت‌مي‌آيد‏‎
بالش‌من‌پرآوازپرچلچله‌هاست‌‏‎
كفش‌ابزارحركت‌است‌ ، حركت‌به‌سوي‌رشدوتعالي‌ ، حركت‌به‌‏‎
.سوي‌يافتن‌نوروگوهروحركت‌به‌سوي‌آشنايي‌بامرغ‌هوا‏‎
او‏‎.‎سهرابمي‌گويدبالش‌براي‌خوابورخوت‌وسستي‌نيست‌‏‎
بلكه‌بالش‌‏‎.‎خوابراغيرمفيدمي‌داندكه‌بايدكناربرود‏‎
رانمادحركت‌مي‌داند ، زيراپرهاي‌درون‌بالش‌ ، صداي‌‏‎
بالهاي‌پرندگاني‌است‌كه‌حركت‌مي‌كنندوبه‌اونهيب‏‎
مي‌زنندكه‌برخيزد ، دراينجاسهرابتعمداواژه‌چلچله‌را‏‎
به‌كاربرده‌است‌ ، چلچله‌همان‌پرستواست‌كه‌درزبان‌‏‎
اوستايي‌پرستك‌گفته‌مي‌شده‌است‌وپرستك‌يعني‌فرستادن‌ ، ‏‎
بنابراين‌پرستو ، يعني‌مهاجروفرستاده‌‏‎
صبح‌خواهدشد‏‎
وبه‌اين‌كاسه‌آب‏‎
.آسمان‌هجرت‌خواهدكرد‏‎
كاسه‌آب ، منظورآبي‌است‌كه‌به‌هنگام‌خواب ، جهت‌رفع‌تشنگي‌ ، ‏‎
.بالاي‌سروبالش‌مي‌گذاشته‌اند‏‎
آسمان‌هجرت‌خواهدكرد ، يعني‌خورشيدبه‌علاقه‌حال‌ومحل‌‏‎
هجرت‌آسمان‌به‌سوي‌آبمي‌باشد ، درواقع‌خورشيدكه‌خودش‌‏‎
درعين‌روشنايي‌ووضوح‌است‌به‌سوي‌روشنايي‌يعني‌آبهجرت‌‏‎
.‎‏‏(مي‌تابدحال‌ماچراهجرت‌نكنيم‌‏‎)‎ مي‌كند‏‎
دراين‌بندسهرابپارادوكس‌وتناقض‌زيبايي‌رابه‌كار‏‎
برده‌است‌ ، اينكه‌نورازمهرجداهست‌وجدانيست‌ ، بيانگر‏‎
.اين‌حقيقت‌است‌كه‌درعين‌ماندن‌نيزمي‌شودهجرت‌كرد‏‎
.خورشيدثابت‌مي‌باشدوانوارش‌هجرت‌مي‌كند‏‎
:من‌به‌آنان‌گفتم‌‏‎.‎.‎.
آفتابي‌لبدرگاه‌شماست‌‏‎
كه‌اگردربگشاييدبه‌رفتارشمامي‌تابد‏‎
:وبه‌آنان‌گفتم‌‏‎.‎..
دركف‌دست‌زمين‌گوهرناپيدايي‌است‌‏‎
كه‌رسولان‌همه‌ازتابش‌آن‌خيره‌شدند‏‎
پي‌گوهرباشيد‏‎
وبه‌آنان‌گفتم‌‏‎.‎..
هركه‌بامرغ‌هوادوست‌شود‏‎
خوابش‌آرام‌ترين‌خوابجهان‌خواهدبود‏‎
سهرابآينده‌بشريت‌رااينگونه‌پيش‌بيني‌مي‌كندكه‌اگر‏‎
: حركت‌كنيم‌‏‎
".داخل‌واژه‌صبح‌ ، صبح‌خواهدشد‏‎"
شكوفه‌سلطاني‌‏‎:‎گردآورنده‌‏‎


Copyright 1996-2002 HAMSHAHRI, All rights reserved.
HTML Production by Hamshahri Computer Center.